eitaa logo
پرسمان اعتقادی
41.3هزار دنبال‌کننده
9.2هزار عکس
4.4هزار ویدیو
68 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
⛔️ شبهه ‼️ طبق آیاتی از قرآن که مسلمانان را به شورا و مشورت توصیه کردند، حکومت بعد از پیامبر نیز باید بر اساس شور و مشورت مسلمانان انتخاب شود. 🔰 پاسخ 🔹 هر چند مشورت یک امر مهم اجتماعی است و دارای آثار و برکات زیادی هست؛ ولی مشورت در جایی است که حکمی قطعی از طرف خدا و رسول خدا وجود نداشته باشد، پس اگر در جایی حکمی وجود داشت، از اساس جایگاهی برای مشورت وجود ندارد. 🔸 خداوند متعال در این زمینه فرمودند: «وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَنْ يَكُونَ لَهُمُ الْخِيَرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَنْ يَعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُبِينًا؛[احزاب/۳۶] هیچ مرد و زن با ایمانی حق ندارد هنگامی که خدا و پیامبرش امری را لازم بدانند، اختیاری (در برابر فرمان خدا) داشته باشد و هر کس نافرمانی خدا و رسولش را کند، به گمراهی آشکاری گرفتار شده است!» این آیه دلالت دارد بر اینکه اگر خدا امری را قطعی و لازم دانست، اختیار و مشورت در آن، معصیت به حساب آمده و انسان را به گمراهی می‌کشاند.» 🔹 بی‌تردید انتخاب و انتصاب امام از امور مربوط به خداوند و از حیطه علم مردم خارج است. بر این اساس انتصاب امیر المومنین علیه السلام به دست خدا بوده و دلائل فراوانی بر خلافت بلافصل ایشان، بعد از پیامبر صلی الله علیه و آله وجود دارد. از جمله آنها، جریان غدیر خم است که عمر بن خطاب نیز در آن روز با امیرالمومنین بیعت کرد. 🔸 اهل تسنن معتقدند خلافت ابوبکر به وسیله شوری مشخص شد و این در حالی است که بر فرض تحقق چنین شورایی، نمی‌توان آن را شورای صحابه برای انتخاب ابوبکر دانست. این چه شورایی است که بزرگانی همچون امیرالمومنین علیه السلام، سلمان، ابوذر، مقداد و دیگر بزرگان و سرشناسان صحابه بودند، در آن حضور نداشتند. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/212779 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
1_1286575092.mp3
583.9K
⭕️ سوال ❓چند نفر دانشجو در خانه ای هستند یک جن که پیر هست آنها را اذیت می کند، پشت کمرشان چنگ می اندازد به لیوان ها چنگ می اندازد آفتابه را به داخل خانه پرت می کند اتو و سشوار را به برق می زند چه کار ی باید انجام بدهند؟ 🔰 پاسخ 1⃣ با صدای بلند قران بخوانند. 2⃣ موقع اذان ،اذان بگویند. 3⃣ با صدای بلند ذکر«بسم الله الرحمن الرحیم، لا حول و لا قوة الا باالله العلی العظیم » را زیاد بگویند. 4⃣ در خانه اسفند و کند دود کنند. 5⃣ حرز امام جواد علیه السلام همراهشان باشد و اگر حرز ابی دجانه هم باشد خوب است؛ حرز امام جواد را حتما همراهشان داشته باشند. 6⃣ سوره های معوذتین را زیاد بخوانند. بصورت کلی قرآن زیاد بخوانند، آیة الکرسی بخوانند. 7⃣ اهمیت ندهند و نترسند و به عبارت دیگر بروی خودشان هم نیاورند. 📚 بیانات استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
💠 گوهر اعمال 🔹 روایات معراج را كه ملاحظه می ‌فرمایید دارد كه حضرت دید عده ‌ای مشغول ساختن ساختمانی‌ هستند، گاهی می‌ سازند، گاهی می ‌ایستند. فرمود اینها چه‌‌ هستند؟ چرا گاهی می ‌سازید و گاهی می ‌ایستید؟ گفتند داریم برای اهل بهشت خانه می‌سازیم، هر وقت مصالح ساختمانی برسد، دیوار را می‌ چینیم و هر وقت نرسد، نمی‌ چینیم. فرمود _ساختمانی چیست؟ گفتند اگر مؤمنی بگوید: «سُبْحَانَ اللَّهِ‏ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر»، اینها مصالح ساختمانی آنجاست. معلوم می ‌شود ساختمان آنجا را با و با معارف می‌ سازند نه با سنگ و گل. 🔹 در روایات مربوط به كعبه این حدیث شریف هم مرحوم مجلسی (رضوان الله علیه) در بحار نقل كرد و هم دیگران آوردند كه از امام ششم (سلام الله علیه) سؤال می ‌كنند، چرا كعبه را كعبه نامیدند؟ فرمود چون چهار تا دیوار دارد، یك سقف دارد و یك كف می ‌شود كعبه. سؤال كرد، چرا حالا چهار دیوار دارد؟ فرمود: چون «بیت المعمور»، دارای چهار دیوار است. سؤال شد که چرا «بیت المعمور» دارای چهار دیوار است؟ فرمود چون عرش دارای چهار گوشه است و چهار ضلع است. سؤال شد كه چرا عرش دارای چهار گوشه است؟ فرمود: «لاَنّ الکلماتِ التی بُنیَ علیها الاسلام أَرْبَع»؛ چون آن كلماتی كه مبنای دین است، چهارتاست: «سُبْحَانَ اللَّهِ وَ الْحَمْدُ لِلَّهِ وَ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ اللَّهُ أَكْبَر». 🔹 این حدیث چقدر به انسان فروغ می‌ دهد! كسی به مكه مشرف می‌ شود كه دور همین كعبه بگردد و دیگری به مكه مشرف می ‌شود كه در او متحقق بشوند و «بینهما» هم مراتب! معلوم می‌ شود برای هر چیزی كه در جهان طبیعت است، ریشه ای در آن عالم وجود دارد و بر ماست كه به آن ریشه‌ های عالی اش برسیم؛ باید این ظواهر را انجام بدهیم كه كم كم به آن عمق راه پیدا كنیم. 📚 سوره مبارکه حدید جلسه 10 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ ❓ اینکه می گویند امام ولایت دارد یعنی چه؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ خدا که میدونه چه کسی جهنمی میشه یا بهشتی پس چرا ما را آفریده؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔗 https://btid.org/fa/news/186645 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ 🔸امام حسين (ع): 🔹اعْجَزُ النّاسِ مَنْ عَجَزَ عَنِ الدُّعاءِ، وَاَبْخَلُ النّاسِ مَنْ بَخِلَ بالسَّلامِ 🔹ناتوان ترين مردم كسى است كه از دعا عاجز باشد و بخيل ترين مردم كسى است كه درسلام بُخل ورزد /بحارالانوار جلد ۹۳ صفحه ۲۹۴ 🔰 @p_eteghadi 🔰
بسم الله الرحمن الرحیم 📋 شب های دهگانه پرفضیلت: خداوند متعال در قرآن به شب های دهگانه سوگند یاد می کند. بر اساس نظر بسیاری از مفسران، این شب های دهگانه 10 شب نخست ماه ذی الحجه هستند. همان شبهایى كه شاهد بزرگترين و تكان دهنده ترين اجتماعات عبادى سياسى مسلمين جهان است. مطابق روایات این شب ها از شب های بسیار پر فضیلت برای عبادت و توجه به خداوند است. در حدیثی از پیامبر در بیان عظمت دهه اول ذی الحجه آمده است : «هیچ روزى که بجا آوردن عمل صالح در آن نزد خداوند محبوب باشد، بهتر از روزهاى دهه اول ذى الحجه نیست». 🔷 آیه روز : وَ لَيَالٍ عَشْرٍ (فجر / آیه 2) 🔶 ترجمه : و {سوگند} به شبهاى دهگانه. 🔰 @p_eteghadi 🔰
95.3K
⭕️ سوال ❓درمورد کمک کردن به فقرا که توی خیابون هستن سوال کنم ما نمی دونیم واقعا فقیر هستند یا اینکه مدعی هستند؟! میگن کمک نکنید چون اینا دنبال کار نمیرن و به همین رویه ادامه میدن و از طرفی گفته میشه وقتی دستی به سمتتون دراز شد ..ردش نکنید ✅ پاسخ اکثر فقها نظرشان این است که کمک نکنید؛ این کسانی که تکدّی گری را شغل خودشان قرار دادن، اینها را، کمک نکنید. آن کسی که دستش را دراز می کند و نباید دستش را رد کنید، آن کسی است که واقعا محتاج باشد و باصطلاح متکدّی نباشد؛ بله آنها را نباید دستشان را رد کرد. اما کسانی که به دروغ می گویند[فقیر هستند] که غالبا دروغ می گویند که متکدّی هستند، گدا هستند، اینها را نمی شود[کمک کرد]چون هم گدا پروری می شود هم این که مفاسد دیگری هم دارد. به هر حال اکثر فقها نظرشان این است که به اینها کمک نشود. 🎙 استاد محمدی شاهرودی 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
htrm_bh_mrdh_gnhkhr_t_chh_ndzh_byd_bshd.mp3
1.76M
⭕️ سوال ❓برای مرده گنهکار چقدر باید احترام قائل بود؟ 🎙استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
⛔️ شبهه ⁉️ آیا پیامبر در زمان حیات‌شان ابوبکر را بر دیگران در خلافت بعد از خودشان مقدم داشته‌اند؟ 🔰 پاسخ 🔷 این شبهه نه تنها بر مبنای شیعه بلکه بر اساس مبانی غیر شیعه به چند دلیل قابل قبول نیست: 1️⃣ مشهور میان غیر شیعه آن است که خاتم الانبیاء صلی‌الله‌علیه‌وآله از دنیا رحلت کردند در حالی که هیچ کسی را به عنوان خلیفه تعیین نفرمودند: «تُوُفِّیَ رَسُولُ الله و لَمْ يَسْتَخْلَف‏؛ پیامبر از دنیا رفتند درحالی که کسی را به عنوان جانشین انتخاب نکردند.» پس ممکن نیست که ایشان در حالی که زنده بودند، ابوبکر را بر دیگر صحابه مقدم داشته باشند و این تضاد آشکار میان دو نقل خواهد بود و قطعا نقل مشهور مقدم است. 2️⃣ اگر مفاد این جمله واقعیت داشت که خاتم الانبیاء در حال حیاتشان، ابوبکر را بر دیگران مقدم کردند، قطعا ابوبکر در سقیفه به آن اشاره می‌کرد و بدون هیچ دغدغه‌ای به خلافت می‌رسید و حال آنکه او به این حدیث رسول خدا تمسک کرد که فرمودند: «الأئمّةُ من قريش‏؛ رهبران از میان قبیله قریش انتخاب می‌شوند.» 3️⃣ به اجماع مورخان غیر شیعه، ابوبکر در سقیفه به جای اینکه خود را به عنوان کاندید خلافت معرفی کند، گفت: «قد رَضيتُ لكم أحدَ هذين الرجلين- يعنى عمر و أبا عُبيدة؛ برای شما مسلمانان به یکی از این دو نفر به عنوان خلیفه راضی هستم.» این کاملا غیر منطقی است که خاتم الانبیاء (صلی الله علیه و آله) او را بر دیگران مقدم بدارد اما او در بحران سقیفه، دیگران را بر خود مقدم بدارد. 🌐 جهت مطالعه‌ی بیشتر، کلیک کنید: https://btid.org/fa/news/180567 📎 📎 📎 🔰 @p_eteghadi 🔰
📚شادی در آموزه های علوی 🔹این اثر در پنج فصل به سامان رسیده است: 🔸فصل یکم به کلیات و مفاهیم اختصاص دارد و در آن به بیان مفهوم‌شناسی شادی و واژه‌های معادل و مقابل آن و بیان انواع شادی پرداخته است؛ 🔸فصل دوم آداب و آفت‌های شادمانی را از دیدگاه امیرمؤمنان (ع) تحلیل نموده است؛ 🔸فصل سوم عوامل شادمانی را از منظر حضرت علی (ع) بازنمایانده است و نقش باورهای دینی و رفتارهای اخلاقی، مناسک عبادی و عناصر مادی و لذت‌های طبیعی و عوامل ماورایی در شادمانی را در این عرصه واکاویده است؛ 🔸فصل چهارم آثار فردی و اجتماعی شادی از منظر امام علی(ع) را بررسی نموده است؛ 🔸فصل پنجم به آسیب‌شناسی شادی از دیدگاه امیرمؤمنان (ع) پرداخته است. 🔰 @p_eteghadi 🔰
معاشرت با افرادی که اهل خمس نیستند به طور كلى در معاشرت و استفاده از اموال كسانى (اعم از شيعه وسنى) كه انسان مى داند خمس مال خود را نمى دهند تا علم به بودن خمس در مال مورد ابتلاء (يعنى مالى كه مورد مصرف فعلى شما واقع شده است) ندارد هر نوع تصرفى در آن اموال مانعى ندارد، پرداخت خمس آن لازم نيست مگر موردى را كه يقين پيدا كنيد همين مال يا غذايى كه اكنون مورد استفاده شماست متعلق خمس شده است كه در اين صورت بايد خمس آن را حساب كرده بپردازيد. گفتنى است اموالى متعلق خمس است كه يك سال از درآمد آن گذشته باشد لذا مسأله دو صورت دارد: صورت اول آنكه شما يقين نداريد به اينكه آنچه از وسايل و امكانات كه استفاده مىكنيد خمس به آنها تعلق گرفته باشد، فقط احتمال مىدهيد كه شايد اين اموال مورد تعلق خمس باشد در اين صورت شما مىتوانيد از امكانات استفاده كنيد و بر شما حلال است و هيچ مشكل شرعى ندارد و چون شما به حكم شرعى مجاز به استفاده از آنها هستيد انشاءاللّه گرفتار آثار سوء نيز نخواهيد شد. صورت دوم اين كه شما يقين داشته باشيد كه دقيقا همان مال خاصى كه شما از آن استفاده مىكنيد مورد تعلق خمس واقع شده و خمس آن ادا نشده است. خوردن و تصرف در آن قبل از اداى خمس جايز نيست ولى مى توانيد با اذن حاكم شرع خمس آنچه را مصرف كرده ايد بر ذمه بگيريد و هر وقت توانستيد بپردازيد و در مورد اموال حرام چنانچه يقين به حرمت آن نداشته باشيد استفاده از آن اشكال ندارد 🔰 @p_eteghadi 🔰
🔴 ✍ پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «گره گشایی از کار مؤمن از هفتاد بار حج خانه خداوند بالاتر است.» ثمرات این گره گشایی آنجا بسیار ملموس بود. بیشتر این ثمرات در زندگی دنیایی اتفاق می افتد. یعنی وقتی انسان در این دنیا، خودش را به خاطر حل مشکل دیگران به سختی بیاندازد، اثرش رابیشتر در همین دنیا مشاهده خواهد کرد. 📚 کتاب سه دقیقه در قیامت ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
⭕️ سوال ⁉️ چه زمان هایی برای رفتن به قبرستان توصیه یا منع شده است؟ 🎙 استاد محمدی شاهرودی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
«نکته ای در مورد نماز جعفر طیار» 🎙آیت الله العظمی جوادی آملی 🔰 @p_eteghadi 🔰
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💢 پیروزی، نتیجه صبوری 💠 امام علی علیه السلام فرمودند: 🍃 لا يَعْدَمُ الصَّبُورُ الظَّفَرَ، وَ إِنْ طَالَ بِهِ الزَّمَانُ. 🔹 شخص صبور پيروزى را از دست نخواهد داد، هر چند زمانى طولانى بگذرد. 📚 حکمت 153 نهج البلاغه 🔰 @p_eteghadi 🔰
سࢪبـاز امام زمان{عج}: 🔴 (قسمت ۲۳ ؛ قسمت آخر) 💥من و اسماعیل باهم دوست بودیم یکی از روزهای سال ۹۷ به دیدنم آمد، یک ساعتی با هم صحبت کردیم گفت قرار است برای ماموریت به مناطق مرزی اعزام شود. 🌿 مسائل امنیتی در آن منطقه به گونه‌ای است که دوستان پاسدار برای ماموریت به آنجا اعزام می شدند. فردای آن روز سراغ علی خادم را گرفتم گفتند رفته سیستان. 🌴 یک باره با خودم گفتم نکند باب به شهادت از آنجا برای او باز شود .مدتی گذشت. با دوستان در ارتباط بودم. 🌾 در یکی از روزهای بهمن ۹۷ خبری پخش شد،خبر کوتاه بود! ⚡️ یک انتحاری وهابی خودش را به اتوبوس سپاه می‌زند و ده ها رزمنده را که ماموریتشان به پایان رسیده بود را به شهادت میرساند... 🔆 بعد از اینکه لیست شهدا را اعلام کردند علی خادم و اسماعیل کرمی هم جزو آنها بودند... ☘ من هم بعد از شهادت دوستانم راهی مرزهای شرقی شدم. اما خبری از شهادت نشد. 💥یک دوست و پاسدار را دیدم که به قلب ما آمده است،با دیدن آنها حالم تغییر کرد.. من هر دوی آنها را دیده بودم که بدون حساب و در زمره شهدا و با سرهای بریده شده راهی بهشت بودند.. 🔷 برای اینکه مطمئن شوم به آنها گفتم: اسم هر دوی شما محمد است درسته؟ آنها تایید کردند و منتظر بودند که من صحبت خود را ادامه دهم اما بحث رو عوض کردم و چیزی نگفتم. 🍃باز به ذهن خود مراجعه کردم. چندنفر دیگر از نیروها برای من آشنا بودند.پنج نفر دیگر از بچه های اداره را مشاهده کردم که الان از هم جدا و در واحدهای مختلف مشغول هستند،اما عروج آن ها رو هم دیده بودم. آن پنج نفرم به شهادت می رسند. ✨چند نفری را در خارج اداره دیدم که آن ها هم... 🌾دیدن هر روزه این دوستان بر حسرت من می افزاید، خدایا نکند مرگ ما شهادت نباشد. به قول برادر علیرضا قزوه: 💫وقتی که غزل نیست شفای دل خسته 🍀دیگر چه نشینیم به پشت در بسته؟ 💫رفتند چه دلگیر و گذشتند چه جانسوز 🍀آن سینه زنان حرمش دسته به دسته 💫می گویم و می دانم از این کوچه تاریک 🍀راهی است به سر منزل دل های شکسته 💫در روز جزا جرئت بر خواستنش نیست 🍀پایی که به آن زخم عبوری ننشسته 💫قسمت نشود روی مزارم بگذارند 🍀سنگی که گل لاله به آن نقش نبسته ♻️تا آخر عاقبت ما چه باشد...شهادت قسمت ما هم میشود یا‌نه... 🌾‌و اما یک نکته خیلی مهم اینکه ماها تو زندگی روزمره خیلی جاها بهمون تلنگر وارد میشه و کتاب سه دقیق در قیامت به قول نویسنده خودش اشاره داره به اینکه خدا میخواسته احتمالا به وسیله اون تلنگری به بعضی از افرادی بزنه که هیچ وقت این چیزا رو جدی نمیگیرن...حتی یکی علمای دینی هم خواب دیده بود که حضرت معصومه علیها السلام در خواب فرمودن: بیشتر مشکل مردم این هست که قیامت را جدی نمیگیرن،در این مورد ان شالله بیشتر کار کنیم.... 🌺اللهم الرزقنا شهادت فی سبیلک... التماس دعا پایان... ‎‎‌‌‎‎‌‌ 🔰 @p_eteghadi 🔰
ازدواج حضرت علی با فاطمه به پیشنهاد ابوبکر و عمر !!! 🤔 : ❓نقش حضرت ابوبکر و عمر در ازدواج سیدنا علی و فاطمه رضی الله عنهم اجمعین !!! ⬅شیخ طوسی علامه شیعه معروف به شیخ الطائفه روایتی را به این صورت نقل میکند 📤ترجمه: «ﻃﻮﺳﻲ از ﺿﺤﺎك ﺑﻦ ﻣﺰاﺣﻢ آورده ﻛﻪ ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻦ از ﻋﻠﻲ ﺷﻨﻴﺪم ﻛﻪ ﮔﻔﺖ: اﺑﻮﺑﻜﺮ و ﻋﻤـﺮ ﻧـﺰد ﻣﻦ آﻣﺪﻧﺪ و ﮔﻔﺘﻨﺪ: اﮔﺮ ﭘﻴﺶ رﺳﻮل ﷲ ص رﻓﺘﻲ، ﻓﺎﻃﻤﻪ را از او ﺧﻮاﺳﺘﮕﺎري ﻛﻦ. ﻋﻠﻲ می ﮔﻮﻳﺪ: ﻣﻦ ﻧﺰد وي رﻓﺘﻢ و دﻳﺪم ﻛﻪ رﺳﻮل ﷲ ص ﺗﺒﺴﻤﻲ ﺑﺮ ﻟﺐ دارد و ﻣﻲﻓﺮﻣﺎﻳﺪ : ﺗﻮ را ﭼﻪ ﺷـﺪه اي ﻋﻠﻲ، و ﭼﻪ ﻣﻲ ﺧﻮاﻫﻲ؟ ﻋﻠﻲ ﮔﻔﺖ: ﻗﺮاﺑﺖ و ﺳﺎﺑﻘﻪي اﺳﻼم را و ﻳﺎري ﻛﺮدن اﺳـﻼم و ﺟﻬـﺎد ﺧﻮد را ﺑﺮاي ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ص ﻳﺎد آوري ﻛﺮدم. ﭘﻴﺎﻣﺒﺮ ص ﻓﺮﻣﻮد: اي ﻋﻠﻲ، ﺗﻮ راﺳﺖ ﻣﻲ ﮔـﻮﻳﻲ، ﺗـﻮ ﺑﺮﺗﺮ از آن ﻫﺴﺘﻲ ﻛﻪ ذﻛﺮ ﻛﺮدي. الخ» [الامالی لشیخ طوسی ص۳۹ ح۴۴ المجلس الثانی] 🔵از این روایت دوستی و محبت و دلسوزی حضرات ابوبکر و عمر و علی نسبت به یکدیگر کاملا واضح است و ثابت است که حضرت ابوبکر و عمر خیرخواه سیدنا علی بوده اند به قدری که او را پیشنهاد ازدواج با سیدة النساء اهل الجنة میدهند و حضرت علی هم احترام ان دو بزرگوار را به جا می اورد و از حضرت فاطمه خواستگاری میکند. 👌اگر بین آن حضرات دشمنی می بود یقینا حضرات ابوبکر و عمر مانع این ازدواج میشدند نه اینکه باعث ازدواج باشند. ❗️❗️❗️ 💠💠 👌ما معتقدیم که عملکرد مذکور از ابوبکر و عمر , عملی ریاکارانه و منافقانه بوده است تا چنین وانمود کنند که خیر خواه امیر مومنان علیه السلام هستند , شاهد این سخن آن است که طبق روایات اهلسنت , ابوبکر و عمر در ابتدا خودشان مشتاق بودند که با فاطمه صدیقه سلام الله علیها ازدواج کنند , اما با پاسخ منفی حضرت مواجه شدند , در این هنگام خودشان را ناچار دیدند که با پیشنهاد ازدواج به علی علیه السلام , ظاهر سازی محبت را کنند . ❗️ابن اثیر نقل می کند که علی علیه السلام فرمود : " «ابو بكر» و «عمر» به حضور رسول خدا شرفياب شده و حضرت زهراى مرضيه عليها السّلام را از آن حضرت، خواستگارى كردند. رسول خدا خواستگارى آنان را پاسخ نداد و از ازدواج حضرت زهرا با آنان، امتناع ورزيد. وقتى كه آن دو تن به آرزوى خود نرسيدند، «عمر» در ملاقاتى كه با حضرت على عليه السّلام داشت، خطاب به آن حضرت گفت: تو يا على، شايسته‏اى كه دختر پيغمبر را به همسرى خود درآورى. على عليه السّلام فرمود: من تهيدستم و جز زرهى كه آنرا در معرض گرو درآورم، چيز ديگرى ندارم. سرانجام حضرت على عليه السّلام به خواستگارى آن حضرت اقدام كرد. رسول خدا پيشنهاد خواستگارى او را پاسخ داد. هنگامى كه پاسخ خواستگارى على عليه السّلام به اطلاع حضرت زهرا عليها السّلام رسيد، گريست؛ رسول خدا به ملاقات حضرت تشريف فرما شد و فرمود: اى فاطمه! چرا گريه مى‏كنى؟ به خدا سوگند! تو را به همسرى بزرگوارى در آوردم كه عملش، از همگان بيشتر، و بردباريش، از همه‏ بيشتر، و نخستين كسى است كه اسلام آورده است. " " خطب أبو بكر و عمر- يعنى فاطمة- إلى رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم فأبى رسول اللّه صلى اللّه عليه (و آله) و سلم عليهما ..... " 📚اسد الغابه ج ٥ ص ٥٢٠ _ کنزالعمال ج ٦ ص ٣٩٢ ❗️یا در نقل دیگر علمای اهلسنت آمده است : " «ابو بكر» براى خواستگارى حضرت زهرا بحضور مبارك رسول خدا صلّى اللّه عليه و آله شرفياب شد. نبى اكرم فرمود: اى ابا بكر! هنوز قضاى الهى به مرحله اجرا نرسيده است تا او را به همسرى تو در آورم. پس از او، «عمر» با گروهى شرفياب شدند. همان سخن را به آنان فرمود كه به «ابو بكر» فرموده بود. در اين هنگام به حضرت على عليه السّلام پيشنهاد شد كه اگر تو زهراى مرضيه عليها السّلام را خواستگارى نمائى، بديهى است كه پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله پيشنهادت را مى‏پذيرد و او را به همسرى تو در مى‏آورد. حضرت على عليه السّلام فرمود: چگونه من مى‏توانم از دختر پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله با تهيدستيى كه دارم، خواستگارى نمايم؟ حال آنكه ثروتمندان قريش با همه مال و جاهى كه دارند به خواستگارى آن حضرت رفتند و پيغمبر صلّى اللّه عليه و آله جواب مثبت ندادند.در عين حال حضرت على عليه السّلام به خواستگارى حضرت زهرا عليها السّلام اقدام كرد. پيغمبر اكرم صلّى اللّه عليه و آله پيشنهاد مولاى متقيان را پذيرفت و فرمود: پروردگار جهان به من دستور داده تا خواستگارى على عليه السّلام را بپذيرم و دخترم را به همسرى او در آورم. " "خطب أبو بكر إلى النبى صلى اللّه عليه (و آله) و سلم ابنته فاطمة عليها السلام فقال النبى صلى اللّه عليه (و آله) و سلم:يا أبا بكر لم ينزل القضاء بعد، ثم خطبها عمر مع عدة من قريش كلهم يقول له: مثل قوله لأبى بكر ... قد أمرنى ربى عز و جل بذلك " 📚الریاض النضره ج ٢ ص ١٨٣ _ ذخائر العقبی ص ٢٩ 💠 👇
🛑چرا خداوند بین حقوق زن و مرد این همه تفاوت گذاشته؟ (بسیار مهم،خوندنش رو از دست ندید) ✍قبل از هرچیز باید بدونید خداوند بین زن و مرد کوچکترین تفاوتی قائل نشده! ✅ اینکه بگیم خدا اگر عادل بود باید بین زن و مرد همه حق و حقوق رو مساوی میکرد اتفاقا عین بی عدالتیه!! ☘مثلا شما فرض کن خدا از زن که جنس ظریف و لطیف هست و خشونت و قدرت بدنی مرد رو نداره ،همپای مردان توقع داشت که زنها هم به جنگ برن و کارهای سنگین انجام بدن و ... ♻️این میشد بی عدالتی! چون خدا به هردو که یک قدرت و یک روحیه و ذات نداده که... 🌹پس عدالت یعنی طبق هرچیزی که خدا به هرکی داده ازش توقع داشته باشه،این میشه عدالت! ♨️نه اون چیزی که فرهنگ غرب باب کردو عده ای از خانومها گیر میدن که چرا دیه مردها دوبرابره چرا تساوی نیست و... 📕حکمت دیه مرد دوبرابره اینه که اگر مردِ خانواده کشته شد... زن و فرزندانش از دیه مرد،گذران زندگی کنن. ✨ ولی اگر زن کشته بشه مرد خانواده کماکان میتونه خرج زندگی رو بدست بیاره و نیازی به خون بهای زن نداره. 🌹پس اسلام به این خاطر فرق گذاشته نه از باب برتری مرد! بلکه برعکس به خانومها رحم کرده... ✍ یا میگن چرا زنها باید حجاب داشته باشن ولی مردها راحتن! 🌾خب باز این برمیگرده به همون تفاوت خلقت! یعنی خدا یک جذابیت هایی به زن داده و در عوضش مرد رو وابسته به اون نیازها آفریده تا در زندگی به هم وابسته باشن و مکمل نیازهای هم باشن.زن مظهر ناز و مرد نیاز. 🌹اگر میگه حجاب داشته باشید یعنی من مخلوق خودم مردها رو میشناسم که اینجوری آفریده شدن که جذب زیبایی های زن بشن به صورت غریزی! 🔥پس اگر شما حجابتو رعایت نکردی توی کوچه خیابون، مرد بنا به طبیعتش(نه عشق و علاقش به شما) ممکنه باعث تعرض و آزار و اذیت روحی روانی و جسمی شما بشه. ⭐️پس اگر میخوای آرامش داشته باشی اون حجابی که ازت خواستم رو رعایت کن که زندگی هاتون هم گرم باشه و هر مردی به زن خودش بسنده کنه ☄و اینهمه طلاق و مشکلات روحی روانی و خیانت و ‌‌‌..که ناشی از زیر پا گذاشتن دستورات خداست گریبانگیر بشر نشه! ❗️حالا اگر بگید مردها چرا مثل زنها نباید حجاب داشته باشن؟! ‼️شما فکر کن مرد میره سرکار مثلا سر ساختمون میخواد کار کنه با چادر و مانتو و روسری! ♨️یا کار دست خودش میده از اون بالا میفته پایین یا بلاهای دیگه سرش میاد! ✅ پس چون مرد قرار هست طبق خلقتش بیرون از خونه کار کنه خدا اون جذابیت هایی که به زن داده رو از مرد سلب کرده و در عوض حجاب رو ازشون برداشته تا راحت بیرون کار کنن. 🔰و خیلییی تفاوت های دیگه... بدونید هرچیزی،مطلقا هرچیزی که خدا به ما واجب یا مارو نهی کرده قطعا حکمتی داره که به نفع خودمونه ولی چون جاهلیم نمیفهمیم... ❤چه خوبه به دستورات و عدالت خالق یکتا همیشه اعتماد داشته باشیم❤ 🔰 @p_eteghadi 🔰 ‎‎‌‌‎‎
🌱 نماز و بزرگى خداوند ✍حاج آقا قرائتی: اوّلین كلمه واجب در نماز «الله اكبر» است و كسى كه خداوند نزدش بزرگ شد، همه چیز را كوچك خواهد دید. كسانى كه سوار هواپیما مى ‏شوند، همین طور كه بالا مى ‏روند خانه‏ هاى بزرگ ومحلّه‏ ها و شهرها نزد آنان كوچك مى ‏شود و هر چه پرواز بالاتر باشد، زمین كوچك ‏تر جلوه خواهد كرد. كسى هم كه خداوند نزد او بزرگ شود، دیگر طاغوت ‏ها و قدرت ‏ها و مال و مقام‏ ها نزد او ارزش نخواهد داشت. 🌸حضرت امیرعلیه السلام در بیان صفات متّقین مى ‏فرماید: «عظم الخالق فى‏اعینهم فصغر مادون ذلك فى انفسهم» (نهج‏ البلاغه، خطبه 193) چون خداوند در چشم مؤمنین بزرگ شد، غیر او هر چه و هركس باشد كوچك جلوه خواهد كرد. اگر دنیا نزد ما كم ارزش شد وابستگى ما به آن كم مى‏ شود و قهراً براى مال و مقام آن این همه جنایت و خلاف مرتكب نمى‏ شویم. از سخنان امام خمینى‏ قدس سره این بود كه «آمریكا هیچ غلطى نمى‏ تواند بكند.» این یك تهدید تو خالى و شعار نیست، كسى كه یك عمر باور داشته كه خدا بزرگ است، آمریكا نزدش كوچك جلوه مى‏ كند و هر حادثه‏ اى پیش او ساده است. 🌱حضرت زینب كبرى‏ علیها السلام عصر عاشورا گفت: «ربّنا تقبّل منّا هذا القلیل» خداوندا! این اندك را از ما بپذیر. حادثه كربلا و شهادت امام حسین علیه السلام بسیار بزرگ بود، ولى كسى كه خدا را بزرگ ببیند آن حادثه را هم كوچك مى ‏بیند. و در پاسخ حاكم ستمگر بنى ‏امیّه كه پرسید در كربلا چه دیدید؟ فرمود: «ما رأیت الاّ جمیلا» من جز زیبائى چیزى ندیدم. آرى در دید عارفان، تمام كارهاى خداوند حكیمانه و زیباست. 🔰 @p_eteghadi 🔰
. | | 💢 ترجیح آخرت بر دنیا 🔅 (ص) : 🔸 هر کس دنیا را بر آخرت ترجیح دهد از هر دوی آن ها محروم می شود و هر کس آخرت را بر دنیا ترجیح دهد به هر دوی آن ها دست می یابد. ▫️ «مَن آثَرَ الدنیا علی الاخرة حُرِمَهُما جمیعاً و مَن آثَرَ الاخرة علی الدنیا اصابَهما جمیعاً ». 📚 دنیا و آخرت، ج۱، ص۱۸۶ ✍🏻 شرح می فرماید : اگر کسی در تعارض میان دنیا و آخرت دنیا را انتخاب کرد نه به دنیا می رسد نه به آخرت اما اگر کسی امر آخرت را انتخاب کرد و گفت من منفعت آخرتی را بر دنیا ترجیح می دهم به هر دو می رسد . ❖چند نکته در این روایت نورانی قابل توجه است : این روایت ریشه در آیه ۱۳۴ سوره نساء دارد که می فرماید :« مَن کان یُریدُ ثواب الدنیا فعند الله ثوابُ الدنیا و الاخرة » هرکه ثواب و نعمت دنیا را طالب است از خدا بخواهد که ثواب دنیا و آخرت هر دو نزد خدا است . ❀ اسلام دین دنیا و آخرت است یعنی اگر کسی به آن عمل کرد هم دنیای او تامین می شود و هم منافع اخروی او تأمین می شود . راه صحیح تأمین منافع دنیوی هم آخرت طلبی و اطاعت از خداوند است .« مَن کان یرید حرثَ الاخره نزد له فی حرثه » اگر کسی آخرت را بخواهد ما آخرت را به او می دهیم و چیزی هم افزون از آخرت به او می دهیم که همان دنیاست . 📘 درس خارج فقه ، مرحوم آیت الله (ره) 🔰 @p_eteghadi 🔰
🛑شبهات و مغالطات آتئیست ها آفریدگار خدا کیست⁉️ ❌شبهه آتئیست ها : بر فرض که جهان، علت و آفریدگاری به نام خدا داشته باشد، باز این پرسش برای ما مطرح است که آفریدگار این آفریدگار کیست؟ اگر جهان علتی می خواهد علت آن هم باید علت داشته باشد، زیرا هر چیزی که وجود دارد نیاز به علت دارد.(📕برتراند راسل، جهان بینی علمی، ترجمه حسن منصور، ص ۱۱۵) 🔰پاسخ ابن سینا شیخ الرئیس ابن سینا در این باره گفته است: موجود یا واجب است یا ممکن؛ و موجود ممکن حتما باید در پرتو وجود عاملی که خارج از ذاتش است، پدید آمده باشد. این عامل خارجی، اگر واجب الوجود بالذات باشد همان مبدأ و صانع است؛ و اگر ممکن الوجود باشد، باید وجودش در پرتو یک موجود دیگر باشد و این رشته اگر تا بی نهایت به پیش رود هرگز نمی تواند واقعیت و هستی پیدا کند، زیرا تحقق یافتن هر یک از حلقه های این رشته در گرو وجود پیدا کردن حلقه قبلی است و این گروگان اگر تا بی نهایت هم پیش برود باز از گرو بودن در نمی آید و قطعیت پیدا نمی کند. (📘الإشارات و التنيهات، النمط الرابع، ص ۱۰۶) 💠مطلب با یک مثال به خوبی روشن می شود: «فريد» می خواهد کمدی را از زمین بردارد، اما چون نمی تواند، پس عمل را مشروط به بودن «حسن» می کند، «حسن» هم می بیند که این کار از عهده آنان ساخته نیست ناچار برداشتن آن را مشروط به بودن «تقی» می کند تا بالاخره به پنج نفر که رسیدند نیروهای خود را کافی دانسته و نفر پنجم شرط همکاری نفر ششم را نمی کند، در این صورت کمد از زمین برداشته می شود؛ ولی اگر نفر پنجم همکاری خود را مشروط به نفر ششم کرد و گفت تا او نیاید کار انجام نمی گیرد و ششمین نفر هم کار را مشروط به نفر هفتم و هفتم هم آن را مشروط به نفری دیگر کرد و این جریان تا بی نهایت ادامه پیدا کرد، بی تردید کمد در جای خود باقی خواهد ماند؛ اما اگر کمد از جای خود برداشته شده بود پی می بریم که در نهایت، آخرین نفر کار خود را متوقف بر همکاری فرد دیگر نکرده است. پیدایش جهان خلقت نیز بدین گونه است؛ چون ما مشاهده می کنیم جهان موجود است، نتیجه میگیریم که سلسله علل و معلولان به علتی رسیده اند که تأثیر او موقوف به چیز دیگری نیست، و به عبارت دیگر او «علة العلل» و «واجب الوجود» است. 📚📘 🖋✍️ 🔰 @p_eteghadi 🔰