eitaa logo
پرسمان اعتقادی
42.4هزار دنبال‌کننده
8.8هزار عکس
4.1هزار ویدیو
66 فایل
🔹تبلیغ ⬅️ کانون تبلیغاتی قاصدک @ghaasedak
مشاهده در ایتا
دانلود
🤔 ❔شبهه ای را کانال ضد دین کرده که تمام حسین ناقص الخلقه بوده است و حضرت زهرا از تولد امام حسین داشت و امام حسین هم وقتی به دنیا آمد از حضرت زهرا شیر نمی خورد ❕❕ 💠💠 👌روایتی است که شیخ کلینی از امام صادق علیه السلام روایت می کند که فرمود ؛ « جبرئيل بر حضرت محمّد نازل شد و گفت: يا محمّد! خدا بر تو سلام ميرساند و بتو بشارت ميدهد به مولودى كه از فاطمه متولد مى‏شود و امت تو او را بعد از تو خواهند كشت. پيغمبر اكرم فرمود: سلام بر خداى سبحان باد. اى جبرئيل من به اين گونه فرزندى كه از فاطمه متولد گردد و بعد از من بدست امتم كشته شود احتياجى ندارم (زيرا تحمل يك چنين مصيبتى خيلى ناگوار است) جبرئيل بالا رفت و برگشت و همان مقاله اول را گفت. رسول خدا فرمود: بر پروردگار من سلام باد، من به چنين مولودى احتياج ندارم كه امتم او را بعد از من شهيد نمايند. جبرئيل عروج و هبوط كرد و گفت: 🔸يا محمّد! خداى مهربان تو را سلام ميرساند و بتو مژده ميدهد كه مقام امامت و ولايت و وصيت را بفرزندان امام حسين عليه السّلام عطا خواهد كرد. پيغمبر معظم اسلام فرمود راضى شدم. 🔸پس از اين جريان پيامبر خدا نزد فاطمه اطهر فرستاد و فرمود: خدا بمن بشارت داده به مولودى كه از تو متولد مى‏شود و امت من وى را بعد از من خواهند كشت. ❕فاطمه اطهر جواب داد: من به اين گونه مولودى كه امت تو او را بعد از تو شهيد كنند احتياج ندارم. پيغمبر اكرم در جوابش فرمود: خدا در عوض اين مصيبت مقام امامت و ولايت و وصيت را بفرزندان حسينم عطا خواهد كرد. فاطمه زهراء گفت: راضى شدم. آنگاه (آيه- 15- سوره احقاف در شأن وى نازل شد كه ميفرمايد:) در حالى كه مشقت داشت به وى حامله شد و او را زائيد، مدت حمل و شيرخوارگى او سى ماه شد، تا اينكه قوى و چهل ساله شد و گفت: پروردگارا! بمن توفيق بده كه در مقابل آن نعمت‏هائى كه بمن و والدين من عطا كردى سپاسگزار باشم و عمل نيكوئى انجام دهم كه نزد تو پسنديده باشد فرزندان مرا نيز صالح و نيكوكار قرار بده. 🔸 امام حسين عليه السّلام از فاطمه و زن ديگرى شير نخورد. بلكه آن حضرت را نزد پيامبر خدا مياوردند و آن بزرگوار شست مبارك خود را در دهان امام حسين ميگذاشت و حسين عليه السّلام بقدرى انگشت آن حضرت را ميمكيد كه غذاى دو الى سه روز خود را تأمين ميكرد و گوشت و خون امام حسين بدين وسيله از گوشت پيامبر اكرم اسلام صلّى اللَّه عليه و آله پرورش مييافت. هيچ مولودى شش ماهه بدنيا نيامد كه زنده بماند غير از عيسى بن مريم و امام حسين عليهما السّلام. 📚الکافی ج 1 ص 464 👌حال توجه به نکاتی لازم است ؛ 1⃣این روایت سندا است ، تعبیر « عن رجل » در سند حدیث و مجهول بودن راوی آن « محمد بن عمرو الزیات » نشانه ضعف سندی آن است . 2⃣این که پیامبر گرامی و حضرت زهرا سلام الله علیهما عرضه داشتند که ما به کودکی که کشته می شود احتیاج نداریم ، از این جهت بوده است که صبر بر این مصیبت کار آسانی نیست اما پس از بشارت خداوند به ظهور نسل امامت از حسین علیه السلام به ولادت او شدند . 3⃣خداوند در قرآن در رابطه با سختی حمل بر مادر می فرماید ؛ « وَ وَصَّيْنَا الْإِنْسانَ بِوالِدَيْهِ إِحْساناً حَمَلَتْهُ أُمُّهُ كُرْهاً وَ وَضَعَتْهُ كُرْهاً وَ حَمْلُهُ » 🔸« ما به انسان توصيه كرديم كه به پدر و مادرش نيكى كند، مادرش او را با ناراحتى حمل مى ‏كند، و با ناراحتى بر زمين مى‏ گذارد » ( احقاف 15) ❕آیه فوق اشاره دارد به سختی ها و مشقت هایی که مادر در هنگام حمل و وضع حمل کودک می شود . همین آیه در روایت فوق مورد استناد قرار گرفته است که فاطمه زهرا سلام الله علیها امام حسین را با مشقت و سختی حمل کردند و به دنیا آوردند و تعبیر « کرها » در روایت اشاره به همین سختی ها است ، نه آنکه معاذ الله حضرت زهرا از امام حسین بدش می آمده است ، گذشته از آنکه وقتی حضرت زهرا می دانست که این کودک قرار است کشته شود ، مشقت و سختی بیشتری بر حضرت وارد می شد و با این مشقت و سختی خارق العاده روحی ، امام حسین را حمل و به دنیا آوردند . 🔸ادامه 👇
🤔 ❔اگر حرام است چگونه در روایات آمده است که حضرت زهرا امام حسن و امام حسین را می رقصانده است ❗️❗️ 💠💠 👌روایتی است که مرحوم ابن شهر آشوب در خودش نقل می کند ؛ « کانت فاطمه ابنها حسن و تقول اشبه اباک یا حسن و اخلع عن الحق الرسن » 🔶« فاطمه فرزندش حسن را می رقصاند و می گفت مانند پدرت باش و ریسمان را از گردن حق بردار و حق را آزاد کن » 📚 ج3 ص389 👌علامه نیز این جمله را به نقل از کتاب مناقب ، در بحار الانوار می آورد . 📚 ج43 ص389 ❕این جمله روایت نیست و از معصوم نقل نشده است ، بلکه مرسلا از تنی چند از عالمان اهل سنت مانند و ...نقل شده است . 🔷بنابراین استدلال به آن جمله با توجه به آن که منتهی به معصوم نمی شود و سند معتبری نیز ندارد ، و غیر قابل قبول است . ❕از سوی دیگر ، به معنای تکان دادن و حرکت دادن است . 📚 ج7 ص43 ❕حضرت زهرا سلام الله علیها فرزندانش را می رقصاند ، یعنی آنان را و می داد و با آنها بازی می کرد چنان که ما نیز با فرزندان کوچک خود چنین می کنیم و آنان را تکان داده و با آنها بازی می کنیم . 🗯در روایات نیز به کردن با کودکان توصیه شده است ؛ 📚 ج21 ص486 باب 90 👌بنابراین رقصاندن در جمله مذکور و در مورد کودکان به معنای رقص لهوی نمی باشد بلکه به معنای تکان و حرکت دادن و بازی کردن با می باشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🔸ادامه 👇 4⃣اگر تعبیر « حملته و وضعته کرها » را چنین معنا کنیم که حضرت زهرا از حمل و وضع امام حسین علیه السلام داشت ، روشن است که این کراهت به خاطر شهادت آن بزرگوار بوده است چنان که در نقلی از امام صادق علیه السلام آمده است ؛ « هنگامى كه فاطمه اطهر به امام حسين حامله شد جبرئيل به حضور پيامبر اسلام آمد و گفت: فاطمه به زودى پسرى مياورد كه امت تو بعد از تو او را خواهند كشت. وقتى كه فاطمه به حسين حامله شد داشت و هنگامى كه وى را زائيد كراهت داشت. ❕سپس حضرت صادق فرمود ؛ « آيا مادرى در دنيا ديده‏ ايد كه از زائيدن پسرى ناراضى باشد؟ حضرت زهراء عليها السّلام از اين نظر از ولادت حسين كراهت داشت كه ميدانست او بزودى خواهد شد. » 📚کامل الزیارات ص 55 5⃣این که امام حسین شش ماهه به دنیا آمدند نیز معاذ الله مستلزم ناقص الخلقه بودن ایشان نیست همان گونه که عیسی مسیح شش به دنیا آمد . چنان که در گذشته توضیح داده ایم حد اقل حمل شش ماه است و علم نیز بر این مساله تصریح دارد و چنین نیست که فرزندانی که شش ماهه هستند حتما دارای اختلالاتی باشند و تاریخ نیز هیچ گونه نقص جسمانی برای امام حسین ثبت نکرده است ؛ 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔در شب اول قبر ، نکیر و منکر با چه از انسان سوال قبر را انجام می دهند ❗️❗️ 💠💠 👌از روایات بسیاری استفاده می شود که هنگامی که انسان را در گذاشتند ، دو فرشته از فرشتگان الهی به سراغ او می آیند و از اصول عقائد او و توحید و نبوت و ولایت و طبق برخی روایات ، از چگونگی مصرف کردن عمر در طرق مختلف و طریق کسب اموال و مصرف آنها سوال می کنند ، چنانچه از راستین باشد ، به خوبی از عهده جواب بر می آید و مشمول رحمت و عنایت حق می شود ، و اگر نباشد در پاسخ این سوالات در می ماند و مشمول عذاب برزخی می شود ‌. 🗯از این دو در برخی روایات به عنوان ناکر و نکیر و در بعضی منکر و نکیر یاد شده است ‌. 📚 ج2 ص633 📚 ج6 ص222 👌اینکه این سوال و پرسش به چه زبانی صورت می گیرد ، مطلبی در روایات بازگو نشده است و برخی احتمال داده اند که از آنجایی که تلقین اموات به زبان صورت می گیرد ؛ 📚 ج3 ص173 باب 20 ❕احتمال دارد که سوال قبر هم به زبان باشد به گونه ای که همگان متوجه آن می باشند . 👌این احتمال هم است که سوال قبر به زبان میت باشد ، یعنی متوفی از هر قوم و زبانی که باشد ، سوال و پرسش هم به همان صورت می گیرد . 🔶با توجه به این که در این مورد صراحتا ، مطلبی در روایات نیامده است ، نمی توان اظهار نظر کرد . ❕البته توجه به این نکته نیز لازم است که از موجود در روایات بر می آید که سوال و جواب قبر یک سوال و جواب ساده نیست که انسان هر چه مایل باشد در پاسخ آن بگوید ، بلکه سوالاتی است که پاسخ آن از درون جان انسان ، از باطن هر کس می جوشد و تلقین اموات کمکی به جوشش آن است نه اینکه بتواند مستقلا اثر بگذارد ، گویی جوابی است از عمق تکوین و حقیقت ؛ 📚 ج5 ص373 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔با توجه به این که تمام برای رسالتشان از مردم اجر و مردی طلب نکردند چگونه پیامبر اسلام مودت اهل بیتش را به عنوان اجر رسالتش درخواست کردند ❗️❗️ 💠💠 👌 می فرماید ؛ « بگو من هیچ پاداشی از شما بر رسالتم درخواست نمی کنم جز دوست داشتن » 🔶 23 ❕احمد بن حنبل نقل می کند زمانی که این آیه نازل شد مردم سوال کردند شما که مودت و محبت آنها بر ما واجب است چه کسانی هستند ❕ 👌پیامبر پاسخ دادند ؛ « علی و فاطمه و دو پسر آنها » 📚 ص218 📚 ج6 ص7 📚 ج3 ص402 👌در سوره از زبان پنج تن از پیامبران بزرگ مطرح می شود که آنان برای رسالتشان هیچ اجر و مزدی حتی دوستی را نیز طلب نکردند و می گفتند؛ « من برای این هیچ اجر و مزدی از شما نمی طلبم اجر من تنها بر پروردگار عالمیان است » 🔶 109-127-145-164-180 ❓چرا این پیامبران اجر و مزدی طلب نمی کنند اما پیامبر گرامی می کند با این که مقام پیامبر اسلام از همگان والاتر است ❕ 👌برای روشن شدن پاسخ باید دو آیه دیگر را نیز در کنار آیه قرار دهیم . 🔶در آیه 47 سبا می خوانیم ؛ « ( ای پیامبر اسلام ) بگو هر اجر و پاداشی از شما خواسته ام ( مودت ) برای خود شما است ، اجر من تنها بر خداوند است ، و او به همه چیز گواه است » 👌این آیه شریفه ابهام را برطرف می کند و معلوم می کند که پیامبر اسلام هم همچون سایر هیچ اجر و مزدی برای خویش از مردم نخواسته است ، و مساله مودت قربی در حقیقت به خاطر خود مردم مطرح شده است . 👌و در آیه 57 فرقان که در حقیقت مفسر آیه سوره سبا است چگونگی فایده مودت را برای مردم روشن می کند و می فرماید ؛ « بگو من در برابر رسالت هیچ گونه پاداشی از شما نمی طلبم مگر کسی که بخواهد راهی به سوی برگزیند ( این پاداش من است )» ❕از کنار هم گذاشتن این آیات روشن می شود که پیامبر گرامی نیز برای خودش اجر و مزدی طلب نکرده است و اگر مودت اهل بیت را به عنوان رسالت مطرح کرده است باز هم سود آن به خود مردم باز می گردد به این صورت که مودت و محبت اهل بیت ، کلید اطاعت و پیروی از آنان است و با اطاعت و پیروی از اهل بیت ، راه به سوی خداوند هموار می شود و انسانها به تکامل و سعادت می رسند . ❕به این ترتیب آیه مودت ادامه خط پیامبر به وسیله رهبران الهی و جانشینان معصومش را ترسیم می کند . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
هدایت شده از ایتایار
🤔 ❔در آیه 54 سوره می‌گوید: «و زمانى را که موسى به قوم خود گفت: اى قوم من شما با انتخاب گوساله (براى پرستش) به خود ستم کردید! پس توبه کنید و به سوى خالق خود باز گردید و خود را [یکدیگر را] به قتل برسانید! این کار، براى شما در پیشگاه پروردگارتان بهتر است سپس خداوند توبه شما را پذیرفت؛ زیرا که او توبه‌پذیر و رحیم است» ❔چرا خداوند برای پذیرش بنی اسرائیل از آنان خواست یکدیگر را بکشند ❗️آیا این درخواست خشونت آمیز بود ❕❕ 💠💠 🌺در چنین آمده است ؛ 👌 شکی نیست که پرستش سامری، کار کوچکی نبود، ملتی که بعد از مشاهده آنهمه آیات خدا و معجزات پیامبر بزرگشان موسی علیه السلام همه را فراموش کنند و با یک غیبت کوتاه پیامبرشان به کلی اصل اساسی توحید و آئین خدا را زیر پا گذارده بت پرست شوند. 🗯اگر این موضوع برای همیشه از آنها ریشه کن نشود وضع خطرناکی به وجود خواهد آمد، و بعد از هر فرصتی مخصوصا بعد از مرگ موسی ممکن است تمام آیات دعوت او از میان برود، و آئین او به کلی به خطر افتد در اینجا باید شدت عمل به خرج داده شود، و هرگز تنها با پشیمانی و اجرای صیغه توبه بر زبان نباید قناعت گردد، لذا فرمان شدیدی از طرف خداوند، صادر شد که در تمام طول تاریخ پیامبران مثل و مانند ندارد، و آن اینکه ضمن دستور توبه و بازگشت به توحید، فرمان دست جمعی گروه کثیری از گنهکاران بدست خودشان صادر شد. 👌این فرمان به نحو خاصی می بایست اجرا شود یعنی خود آنها باید به دست گیرند و اقدام به قتل یکدیگر کنند که هم کشته شدنش عذاب است و هم کشتن دوستان و آشنایان . ❗️طبق نقل بعضی از روایات دستور داد در یک شب تاریک تمام کسانی که گوساله پرستی کرده بودند غسل کنند و کفن بپوشند و صف کشیده شمشیر در میان یکدیگر نهند. ❔ممکن است چنین تصور شود که این توبه چرا با این خشونت انجام گیرد؟ آیا ممکن نبود خداوند توبه آنها را بدون این قبول فرماید؟. 🔶پاسخ به این سؤال از سخنان بالا روشن می شود، زیرا مساله از اصل توحید و گرایش به بت پرستی مساله ساده ای نبود که به این آسانی قابل گذشت باشد، آنهم بعد از مشاهده آنهمه معجزات روشن و نعمتهای بزرگ خدا. 💠در حقیقت همه اصول ادیان را می توان در توحید و یگانه پرستی خلاصه کرد، تزلزل این اصل معادل است با از میان رفتن تمام مبانی دین، اگر مساله گوساله پرستی ساده تلقی می شد، شاید سنتی برای آیندگان می گشت، بخصوص اینکه بنی اسرائیل به شهادت تاریخ مردمی پر لجاجت و بهانه جو بودند، لذا باید چنان گوشمالی به آنها داده شود که خاطره آن در تمام قرون و اعصار باقی بماند و کسی هرگز بعد از آن به فکر بت پرستی نیفتد، و شاید جمله ذلکم خیر لکم عند بارئکم (این کشتار نزد برای شما بهتر است ) اشاره به همین معنی باشد. 📚 ج1 ص253 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔این که مرسوم است وقتی میت می میرد تا چند روز صاحبان به مردم نهار و شام می دهند و از آنها پذیرایی می کنند ریشه در دارد ❕❕ 💠💠 👌آنچه در روایات بیان شده است آن است که مستحب است تا سه روز پس از وفات میت ، برای خانواده او غذا فرستاده شود و غذا خوردن نزد آنان و ناپسند شمرده شده است. 🔶امام علیه السلام فرمود ؛ « زمانی که جعفر بن ابی طالب کشته شد ، پیامبر فاطمه را امر کرد که برای خانواده او تهیه کند و تا سه روز برایشان فرستد و از اینجا فرستادن طعام تا سه روز برای خانواده دیده سنت شده است » 📚 ج3 ص217 🔷امام علیه السلام فرمود ؛ « مستحب است که برای صاحبان تا سه روز از روز وفات غذا فرستاده شود » 📚 ج3 ص217 🗯امام علیه السلام فرمود ؛ « غذا خوردن در منزل صاحبان عزا از اعمال است و سنت آن است که برای صاحبان عزا غذا فرستاده شود » 📚 ج1 ص184 🗯بنابراین آنچه امروزه مرسوم است که تا چندین روز نزد صاحبان عزا ، خورده می شود و آنان را به زحمت می اندازند و اصطلاحا « » می کنند خلاف تعالیم اسلامی است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔پرسشی ذهنم را درگیر کرده است . حضرت موسی و هارون هر دو پیامبر و معصوم بودند ، وقتی موسی دید بنی اسرائیل در غیابش بت پرست شده اند آمد با هارون گلاویز شد و به او خشم کرد ❗️هارون که کوتاهی نکرده بود چرا موسی با او این گونه رفتار کرد ❕❕ 💠پاسخ💠 👌موسى علیه السلام براى دريافت تورات و قوانين و احكام آيين خود مأمور شد كه به ميقات برود و در غياب خود، هارون را جانشين خود قرار داد ولى قوم موسى در غياب وى گوساله طلايى را پرستش كردند، وقتى موسى به ميان قوم خود آمد، و جريان را ديد به قدرى خشمگين شد كه «الواح» را انداخت و سر برادر خود را گرفت به سوى خود كشيد چنان كه مى فرمايد: «آنگاه كه موسى خشمگين به سوى قوم خود بازگشت، گفت: پس از من بد جانشينانى براى من بوديد: آيا در فرمان پروردگار خود عجله نموديد؟ الواح را انداخت و سر برادر را گرفت و به سوى خود كشيد». 🔶اعراف 150 ❕و از آيه سوره طه استفاده مى شود كه سر و ريش برادر خود را گرفت، چنان كه قرآن از زبان هارون مى فرمايد: «فرزند مادرم! ريش و سر مرا مگير» 🔶طه 94 ❔اكنون سؤال مى شود كه آيا اين دو مطلب (افكندن تورات و گلاويز شدن او با هارون) با مقام عصمت پيامبران سازگار است❕❕ 🗯توجه به چند نکته لازم است ؛ 1⃣هنگامى كه موسى عليه السلام به ميقات پروردگار خود مى رفت، برادر خود را جانشين خود قرار داد و به او چنين سفارش كرد: «جانشين من در م يان قوم من باش و اصلاح كن و از مفسدان مباش» 🔶اعراف142 2⃣هارون علاوه بر داشتن مقام نبوّت به سفارش موسى كاملاً عمل كرد و وقتى قوم وى خواستند گوساله طلايى را بپرستند رو به آنان كرد وگفت؛ «اى قوم من ، شما به وسيله اين گوساله مورد آزمايش قرار گرفتيد پروردگار شما «رحمان» است، از من پيروى كنيد! امر مرا اطاعت نماييد». 🔷طه 90 👌البته همان طور كه لحن آيه حاكى است وى تا آنجا كه شرايط اجازه مى داد انجام وظيفه كرد، اگر شدت عمل به خرج نداد براى اين است كه خواست در غياب موسى، ميان آنان تفرقه اى ايجاد نكند چنانكه مى فرمايد: «اگر شدت عمل به خرج ندادم از آن ترسيدم كه بگويى چرا ميان بنى اسرائيل دو دستگى ايجاد كردى و سفارش مرا رعايت نكردى؟». 🔶طه94 3⃣موسى در ميقات از طريق وحى الهى از انحراف بنى اسرائيل آگاه شد، و خداوند به او اعلام فرمود كه: «ما قوم تو را در غياب تو آزموديم وسامرى آنان را گمراه كرد». 🔷طه 85 4⃣ موسى از شنيدن اين خبر سخت اندوهگين شد و زحمات چندين ساله خود را در آستانه فنا و نابودى ديد، وقتى به ميان قوم خود آمد، آتش خشم او از وضع اسفناكى كه حاكى از زحمات ونادانى قوم او بود، شعله ور گشت، از اين جهت رو به قوم خود كرد وگفت: «چه بد جانشينانى در غياب من، براى من بوديد آيا در فرمان پروردگار شتاب كرديد؟». ❕و در سوره طه اين حقيقت را به صورت ديگر بيان مى كند و آن اينكه به آنان گفت؛ «آيا پروردگار شما وعده نيكى به شما نداد، آيا عهد او طولانى شد؟». 🔶طه86 5⃣در اين شرايط خشم و ناراحتى درون خود را از اين وضع اسفناك به دو صورت اظهار كرد: 🔶الف. الواح تورات را به دور افكند. 🔷ب. خطاب به هارون نیز چنین گفت ؛ «چه باعث شد وقتى ديدى آنان گمراه شدند از من پيروى نكردى؟ آيا با فرمان من مخالفت ورزيدى؟». 🔶طه 92-93 ❔اكنون بايد ديد چرا پيامبر عظيم الشأنى مانند موسى (عليه السلام)اين دو واكنش را از خود نشان داد؟ در اينجا مى توان چنين گفت: 🗯ادامه پاسخ 👇👇👇👇 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
❗️🗯ادامه پاسخ 👇👇👇 💠شكى نيست كه عمل بنى اسرائيل از نظر وقاحت و زشتى خارج از حد و اندازه بوده و هرگز صحيح نبود كه موسى بن عمران در اين مورد، ملايمت و نرمش به خرج بدهد و اگر چه بنى اسرائيل به عمق خطا و زشتى كار خود پى نمى بردند ولى پيامبر خدا متوجه بود كه چه حادثه بس خطرناكى رخ داده كه اگر واكنشى حاد و عكس العملى تند از خود نشان ندهد، چه بسا ممكن است قوم او به اين آسانى از كردار زشت خود دست برندارند ويا در صورت دست برداشتن و بازگشت به توحيد، باز اثر سوء آن در اعماق ذهن آنان باقى بماند. 🗯از اين جهت وقتى با قوم خود روبرو شد، ووضع بس اسفبار و ناراحت كننده آنها را مشاهده كرد بسان كسى واكنش نشان داد كه در محيط كار و قلمرو اداره خود، كار نامطلوبى را ببيند چنين كسى نخست، نزديك ترين فرد را كه سرپرستى آنجا را برعهده دارد مورد مؤاخذه قرار مى دهد; زيرا او را از خود، و خود را از او مى داند آنگاه كه برائت و پيراستگى او ثابت شد، به دنبال عوامل و مسبب هاى ديگر مى رود تا ريشه هاى فساد را به دست آورد و در قطع آن بكوشد. 👌موسى نيز نخست سراغ «هارون» رفت و او را مورد بازجويى قرار داد و اگر او را رها مى كرد، وبه اصطلاح «يقه» ديگرى را مى گرفت، كار او اصولى و صحيح شمرده نمى شد. 🔶ولى علت اينكه الواح را به دور انداخت و سر وريش هارون را گرفت و به سوى خود كشيد، اين كار، كاملاً جنبه تربيتى داشت تا از اين راه ملت لجوج به عمق خطاى كار خود و يا به زشتى كردار خود پى ببرند تا هر چه زودتر صحنه را عوض كنند، و از گوساله پرستى به خداپرستى بازگردند. ❕مشاهده اينكه موسى الواح را به دور انداخت (الواحى كه براى دريافت آن چهل روز در ميقات به سر برده بود) و با برادر اين گونه گلاويز شد، سبب مى شود كه ديگران حساب كار خود را بكنند و دگرگونى عميقى در روح وروان آنان پديد آيد و عملاً عمق خطاى خود را درك نمايند. 📚منشور جاوید ج4 ص185 👌 در حقیقت این واکنش از یکسو روشنگر حال درونی موسی علیه السلام و التهاب و بی قراری و ناراحتی شدید او در برابر بت پرستی و انحراف آنها بود، و از سوی دیگر وسیله مؤثری برای تکان دادن مغزهای خفته بنی اسرائیل و توجه دادن آنها به زشتی فوق العاده اعمالشان. ❕بنابراین اگر فرضا انداختن الواح تورات در اینجا زنندگی داشته باشد و حمله به سوی برادر کار صحیحی به نظر نرسد. اما با توجه به این حقیقت که بدون ابزار این واکنش شدید، و عکس العمل پرهیجان، هیچگاه بنی اسرائیل به اهمیت و عمق خطای خویش پی نمی بردند و ممکن بود آثار بت پرستی در اعماق ذهنشان باقی بماند، این کار نه تنها نکوهیده نبود بلکه واجب و لازم محسوب می گردید. 🗯و از اینجا روشن می شود که ما هیچ نیازی به توجیهاتی که بعضی از مفسران برای سازش دادن واکنش موسی (علیه السلام) با مقام عصمت انبیاء ذکر کرده اند نمی بینیم. 🔷زیرا می توان گفت در اینجا موسی (علیه السلام) به قدری ناراحت شد که در هیچ لحظه از تاریخ بنی اسرائیل چنین ناراحتی و خشم شدیدی برای او رخ نداد، چون خود را در برابر بدترین صحنه ها یعنی انحراف از خداپرستی به سوی گوساله پرستی می دید و تمام آثار را در خطر مشاهده می کرد. 🔶بنابراین انداختن الواح و مؤاخذه شدید برادر در چنین لحظه ای کاملا طبیعی بود. 🔶این واکنش شدید و اظهار خشم اثر تربیتی فوق العاده ای در بنی اسرائیل گذارد، و صحنه را به کلی منقلب ساخت، در حالی که اگر موسی (علیه السلام) می خواست با کلمات نرم و ملایم آنها را اندرز دهد شاید کمتر سخنان او را می پذیرفتند. 📚تفسیر نمونه ج6 ص377 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔خداوند در قرآن می فرماید آدم و حوا با خوردن میوه ممنوعه، عورتشان بر آنها آشکار شد❕ حال آیا خداوند آدم و حوا را جاهل آفریده بود و آدم و حوا با خوردن میوه ممنوعه آگاه به معایب خود شدند❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌خداوند می فرماید ؛ « هنگامی که از آن درخت چشیدند ، اندامشان ( عورتشان ) برای آنها آشکار گشت ، و شروع کردند به قرار دادن برگهای ( درختان ) بهشتی بر یکدیگر تا آن را بپوشانند » 🔶اعراف 22 ❕از جمله بالا به خوبی استفاده می شود که به مجرد چشیدن از میوه درخت ممنوع این عاقبت شوم به سراغ آنها آمد، و در حقیقت از لباس ‍ بهشتی که لباس کرامت و احترام خدا بود برهنه شدند. 👌از این آیه به خوبی استفاده می شود که آنها قبل از ? ارتکاب این خلاف برهنه نبودند بلکه پوششی داشتند که در قرآن، نامی از چگونگی این پوشش برده نشده است، اما هر چه بوده است، نشانه ای برای شخصیت آدم و حوا و احترام آنها محسوب میشده که با نافرمانی از اندامشان فرو ریخته است. 👌در حالی که تورات ساختگی میگوید آدم و حوا در آن موقع، کاملا برهنه بودند ولی زشتی آنرا درک نمی کردند، و هنگامی که از درخت ممنوع که درخت علم و دانش بود خوردند چشم خردشان باز شد، و خود را برهنه دیدند و از زشتی این حالت آگاه شدند. 🔶آدمی را که تورات معرفی می کند در واقع، آدم نبود بلکه به قدری از علم و دانش دور بود که حتی برهنگی خود را تشخیص نمیداد، ولی آدمی را که قرآن معرفی می کند نه تنها از وضع خود با خبر بود بلکه از اسرار آفرینش (علم اسماء) نیز آگاهی داشت و معلم فرشتگان محسوب میشد و اگر شیطان توانست در او نفوذ کند نه به خاطر نادانی او بود بلکه از پاکی و صفای او سوء استفاده کرد. 🔶شاهد این سخن آیه 27 همین سوره است که میگوید: «ای فرزندان آدم شیطان شما را فریب ندهد، آنچنانکه پدر و مادرتان را از بهشت، بیرون کرد، و لباس آنها را از تنشان جدا ساخت» 💠و اگر بعضی از نویسندگان اسلامی نوشته اند که آدم در آغاز برهنه بود در واقع اشتباهی است آشکار که بر اثر نوشته های تورات پیدا شده است. 📚تفسیر نمونه ج6 ص117 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❓مگر نمی گویید خداوند جسم نیست و ویژگی های موجودات مادی را ندارد ❕پس چگونه قرآن می گوید خداوند نور است ❗️❗️ 💠پاسخ💠 👌قرآن می فرماید ؛ « خداوند نور آسمانها و زمین است » 🔶نور 35 🗯شکی نیست که خداوند از ماده و خواص ماده مبرا است و به هیچ عنوان ویژگی های امور مادی در او راه ندارد زیرا مستلزم محدودیت او می باشد . 🔶آیه مذکور تنها در مقام بیان یک تشبیه رسا است تا حقائق عقلی را از طریق مثال های حسی به ذهن نزدیک کند .برای فهم حقیقت این تشبیه باید کمی به معنای نور و صفات و ویژگی ها و برکات آن بیندیشیم ؛ 1⃣نور زیباترین و لطیفترین موجودات در جهان ماده است و سرچشمه همه زیبائیها و لطافتها است . 2⃣نور بالاترین سرعت را طبق آنچه در میان دانشمندان معروف است در جهان ماده دارد نور با سرعت سیصد هزار کیلومتر در ثانیه می تواند کره زمین را در یک چشم بر هم زدن (کمتر از یک ثانیه ) هفت بار دور بزند، به همین دلیل مسافتهای فوق العاده عظیم و سرسام آور نجومی را فقط با سرعت سیر نور می سنجند و واحد سنجش در آنها سال نوری است، یعنی مسافتی را که نور در یکسال با آن سرعت سرسام آورش می پیماید. 3⃣نور وسیله تبیین اجسام و مشاهده موجودات مختلف این جهان است، و بدون آن چیزی را نمی توان دید، بنابراین هم ظاهر است و هم مظهر و ظاهر کننده غیر 4⃣نور آفتاب که مهمترین نور در دنیای ما است پرورش دهنده گلها و گیاهان بلکه رمز بقای همه موجودات زنده است و ممکن نیست موجودی بدون استفاده از نور (به طور مستقیم یا غیر مستقیم ) زنده بماند. 5⃣ امروز ثابت شده که تمام رنگهائی را که ما می بینیم نتیجه تابش نور آفتاب یا نورهای مشابه آن است و گر نه موجودات در تاریکی مطلق رنگی ندارند. 6⃣ تمام انرژیهای موجود در محیط ما (بجز انرژی اتمی ) همه از نور آفتاب سرچشمه می گیرید، حرکت بادها، ریزش باران و حرکت نهرها و سیلها و آبشارها و بالاخره حرکت همه موجودات زنده با کمی دقت به نور آفتاب منتهی می شود. سر چشمه گرما و حرارت و آنچه بستر موجودات را گرم نگه می دارد همان نور آفتاب است حتی گرمی آتش که از چوب درختان و یا ذغال سنگ و یا نفت و مشتقات آن به دست می آید نیز از گرمی آفتاب است چرا که همه اینها طبق تحقیقات علمی به گیاهان و حیواناتی باز می گردند که حرارت را از خورشید گرفته و در خود ذخیره کرده اند، بنابراین حرکت موتورها نیز از برکت آن است . 7⃣ نور آفتاب نابود کننده انواع میکربها و موجودات موذی است و اگر تابش اشعه این نور پر برکت نبود کره زمین، تبدیل به بیمارستان بزرگی می شد که همه ساکنانش با مرگ دست به گریبان بودند. ❕خلاصه هر چه در این پدیده عجیب عالم خلقت (نور) بیشتر می نگریم و دقیقتر می شویم آثار گرانبها و برکات عظیم آن آشکارتر می شود. 👌حال با در نظر گرفتن این نکته اگر بخواهیم برای ذات پاک خدا تشبیه و تمثیلی از موجودات حسی این جهان انتخاب کنیم (گر چه مقام با عظمت او از هر شبیه و نظیر برتر است ) آیا جز از واژه نور می توان استفاده کرد❔ 💠همان خدائی که پدید آورنده تمام جهان هستی است، روشنی بخش عالم آفرینش است، همه موجودات زنده به برکت فرمان او زنده اند، و همه مخلوقات بر سر خوان نعمت او هستند که اگر لحظه ای چشم لطف خود را از آنها باز گیرد همگی در ظلمت فنا و نیستی فرو می روند. 🗯 اگر نور را به معنی وسیع کلمه به کار بریم یعنی هر چیزی که ذاتش ظاهر و آشکار باشد و ظاهر کننده غیر، در اینصورت به کار بردن کلمه نور در ذات پاک او جنبه تشبیه هم نخواهد داشت، چرا که چیزی در عالم خلقت از او آشکارتر نیست، و تمام آنچه غیر او است از برکت وجود او آشکار است . 👌بنابراین آیه مذکور تنها در مقام بیان صفات و ویژگی های خداوند بر اساس یک تشبیه رسا است و دلالتی بر جسمانیت و مادی بودن خداوند ندارد . 📚تفسیر نمونه ج14 ص472 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔آیا راست است که در قرآن آمده است که پیر زنان لزومی ندارد که حجاب بگیرند ❗️امروز پیرزنی را دیدم که بدون روسری آمده بود بیرون او را توصیه به حجاب کردم گفت در قرآن آمده است ❕❕ 💠پاسخ💠 👌قرآن می فرماید ؛ « زنان از کار افتاده ای که امید به ازدواج ندارند ، گناهی بر آنها نیست که لباسهای خود را بر زمین بگذارند به شرط اینکه در برابر مردم خود آرایی نکنند ، و اگر خود را بپوشانند برای آنها بهتر است » 🔶نور 60 👌این آیه زنان پیر و سالخورده را از رعایت حجاب استثناء می کند و در واقع این استثناء دو شرط دارد ؛ 1⃣به سن و سالی برسند که معمولا امیدی به ازدواج ندارند و جاذبه جنسی را از دست داده باشند . 2⃣در حال برداشتن حجاب خود را زینت نکنند . ❕روشن است که با این دو قید مفاسد کشف حجاب در مورد آنان وجود نخواهد داشت ، و به همین دلیل اسلام این حکم را از آنان برداشته است . 🗯البته منظور آیه برهنه شدن و بیرون آوردن تمام لباس ها نیست بلکه تنها کنار گذاشتن لباس های رویین که در برخی روایات تعبیر به چادر و روسری شده است جایز است . 👌امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « منظور روسری و چادر است ، در برابر هرکس که باشد اما خود آرایی و زینت نکند » 📚الکافی ج5 ص522 👌البته چنان که در پایان آیه مذکور نیز آمده است ، این یک حکم الزامی نیست بلکه اگر آنها نیز مانند زنان دیگر پوشش را رعایت کنند ، ترجیح دارد زیرا به هر حال احتمال لغزش هر چند به صورت نادر در مورد این گونه افراد نیز است . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔پرسش ❔امروز مرسوم است که پسران جوان مانند دختران ابروهای خود را بر می دارند و خودشان را زیبا می کنند ❗️بر اساس روایات اهل بیت آیا این کار که سوالی خیلی از افراد است اشکال دارد ❕❕ 💠پاسخ💠 👌در روایات بیان شده است که هیچ یک از مردان و زنان حق ندارند خودشان را شبیه به جنس مخالف کنند . 🔶امام باقر علیه السلام فرمود ؛ « رسول خدا مردانی را که خودشان را به زنان تشبیه می کنند و زنانی را که خودشان را به مردان تشبیه می کنند را لعن کردند » 📚الخصال ج2 ص587 🔷از امام صادق یا امام کاظم علیهما السلام نقل است که فرمودند ؛ « ناپسند می دانم که مرد خودش را به زنان تشبیه کند » 📚وسائل الشیعه ج5 ص25 🗯امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « رسول خدا نهی می کرد که مردان خودشان را به زنان تشبیه کنند » 📚همان مدرک ❕بر این اساس ، اگر با ابرو برداشتن ، مرد شبیه زنان شود و شبیه سازی به زنان عرفا محقق شود ، این عمل جایز نیست و اگر تنها پاک سازی و تمیز کردن مقدار از ابرو باشد به گونه ای که شبیه ساختن به زنان صدق نکند ، اشکالی ندارد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
اگر نمیدونید مزاج چیه و دچار کدوم غلبه مزاج هستید و اگر دچار اضافه وزن ، زانودرد ؛دیسک کمر ؛کبدچرب، دیابت، بیماری های گوارشی، ارتروز؛ وبیماری های پوستی ... هستید با ورود به کانال اصول طب خیراندیش اصولی و صحیح، درمان شوید 🔴تقویت سیستم ایمنی بدن جهت درمان ویروسها 👇 درکانال اصول طب 👇👇 http://eitaa.com/joinchat/2650079234C6d92946707 🌺🍃 🏖 @TebNew 🍎دعای دفع شر ویروس ها
✅درمان دیسک کمر گردن ؛آرتروز ؛سیاتیک ورماتیسم بدون جراحی و هزینه 💥فقط باچند کار ساده وشگفت انگیزدر کانال خیراندیش، 🔴 وسرفه وسرماخوردگی وتقویت ریه فقط با2ترکیب خانگی 🔴درمان باتوجه به 💜چند شبه را آب کنید 👇 http://eitaa.com/joinchat/2650079234C6d92946707
🙋‍♀سلام به تمام سرزمینم🙋‍♀ ✔️ در ایتا رو میخام بهتون معرفی کنم👏👏👏 🔥🔥 و 🔥🔥 ✅دوخت تمیز💯💯💯💯💯💯 ✅قیمت مناسب 💯 ✅تنوع بیش از 💥۵۰مدل چادر💥💯 ✅امکان تعویض💯💯💯💯 با این 😔😔 💯💯اگه چادر عیدتو هنوز نخریدی به خاطر کرونا😔😔به این کانال یک سری بزن ضرر نمیکنی💯💯👇👇👇 https://eitaa.com/joinchat/3519086613C7dae38f0e7
💥💥 آغاز ویـــــــژه انگشتر به مناسبت فرا رسیدن 💛💛💛 🔺فروش بدون واســــــطه || با مناسب ترین قیــــــمت 😍📢 ⚜ ویـــــژه مـــــاه شعبـــــان⚜ 💛 انگشتــــــر رو فقط بیا و ببین😍 https://eitaa.com/joinchat/595394603C3772a474f7 🇮🇷کار دست هنرمندان ایرانــــــی🇮🇷
🤔 ❔در مورد شهاب سنگی که ناسا در موردش می گویید و مخفی کاریهایی را هم به دنبالش انجام داده و صدایش را هم در نمی آورد....¡¡¡¡ پس موضوع چیست؟؟؟؟باید گفت که این شهاب سنگ نیست بلکه ستاره طارق است که به زمین دارد نزدیک می شود در قرآن کریم سوره ای به نام طارق وجود دارد که به همین دلیل نام مقاله را از نام این سوره گرفته ایم .در این سوره به طارق قسم یاد شده و آن را ستاره ثاقب لقب داده . در تفسیر این سوره آمده است که طارق همان ستاره دنباله داری است که در آخر الزمان به زمین نزدیک می شود و با زمین برخورد می کند. منظور از طارق ، رونده در شب یا کوبنده شب ، که در قرآن کریم به آن قسم یاد شده ستاره درخشانی است که نور آن بسیار با نفوذ و زیبا می باشد. ثاقب به معنای فرو رونده و نفوذ کننده است. ظهور این ستاره دلیلی بر نزدیک بودن آخر الزمان است و در انتهای سوره نیز به کافران هشدار داده شده . این سوره یکی از معجزات علمی قرآن است . همچنین، در خبری دیگر از کعب الأحبار، می خوانیم : نابودی بنی عبّاس هنگام آشکارشدن ستاره ای در دل آسمان و صدای شدید فروافتادن چیزی از آسمان و شکافته شدنی است. همۀ اینها در ماه رمضان خواهد بود. سرخی میان پنجم تا بیستم رمضان است و صدای شدید فروافتادن چیزی از آسمان در نیمه تا بیستم ماه می باشد و شکافته شدن از بیستم تا بیست و چهارم خواهد بود. و ستاره ای دیده میشود که مانند ماه نورافشانی می کند و سپس چونان مار در هم می پیچد تا جایی که نزدیک است دو سر آن به هم برسند. و دو لرزش در شبِ پدیدآمدنِ دو فرورفتن خواهد بود، و ستاره ای که شهابی به وسیلۀ او پرتاب می شود و از آسمان فرو می افتد؛ با آن صدایی شدید است تا آنکه در مشرق می افتد و مردم از آن دچار بلایی سخت می شوند. (الفتن، ج ۱، ص۲۳۰، جزء ۳، ح ۶۴۳، مکتبة التوحید، قاهره، چاپ اوّل، ۱۴۱۲ هـ. ق. ) این صیحه همراه با سقوط قسمتی از این ستاره دنباله دار در مشرق زمین می باشد . زمان سقوط قسمتی از این ستاره در وقت طلوع افتاب در روز جمعه نیمه ماه مبارک رمضان است بطوریکه خواب را بیدار و بیدار را به ترس و وحشت می افکند و زنان را از سراپرده بیرون می آورد و صدای آن به حدی بلند و شدید است که همه مردم آن را می شنوند.در سقوط بخشی از این ستاره ، عده زیادی کشته می شوند و عده زیادی کر و گنگ و کور می گردند .به تاریخی اعلام شده نگاه کنید اردیبهشت ۹۹ نیمه ماه رمضان روز جمعه....¡¡¡¡¡❗️❗️ 💠💠 1️⃣باید توجه کرد که آنچه در بیان ناسا آمده است ، عبور شهاب سنگی از کنار زمین است که هیچ گونه برخوردی هم با زمین نخواهد کرد و برخورد آن با زمین صفر درصد است ، بنابراین اصلا برخوردی در کار نیست که ما بخواهیم آیات سوره طارق را بر این واقعه حمل کنیم ، توضیح مطلب را در ذیل بخوانید ؛ 🌐https://khabarfoori.com/detail/1723110 🌐https://farsi.euronews.com/2020/03/10/dangerous-for-earth-asteroid-meteor-meteorite-meteoroid-nasa 2️⃣در مورد ستاره ای هم که در سوره طارق از آن یاد شده است ، روایاتی داریم که مقصود ستاره زحل است ، خداوند می فرماید ؛ «سوگند به آسمان و كوبنده شب- و تو نمى ‏دانى كوبنده شب چيست؟ - همان ستاره درخشان و شكافنده تاريكي ها» ( طارق 1_3) ❕با توجه به اين كه آن ستاره به « نجم ثاقب » (ستاره نفوذ كننده) تفسير شده است معلوم مى‏ شود منظور هر ستاره‏ اى نيست بلكه ستارگان درخشانى است كه نور آنها پرده ‏هاى ظلمت را مى‏ شكافد و در چشم آدمى نفوذ مى‏ كند. 👌در بعضى از روايات « النَّجْمُ الثَّاقِبُ » به ستاره" زحل" تفسير شده است كه از سيارات منظومه شمسى و بسيار پرفروغ و نورانى است. ❕اين معنى از حديثى كه از امام صادق علیه السلام نقل شده استفاده مى‏ شود، در آنجا كه منجمى از آن حضرت سؤال كرد كه منظور از « ثاقب » در كلام خدا چيست؟ 👌فرمود: ستاره" زحل" است كه طلوعش در آسمان هفتمين است، و نورش آسمانها را مى‏ شكافد، و به آسمان پائين مى‏ رسد، لذا خداوند آن را" نجم ثاقب" ناميده است . 📚تفسیر نور الثقلین ج 5 ص 550 ح 4 ❕قابل توجه اينكه زحل آخرين و دورترين ستاره منظومه شمسى است كه با چشم غير مسلح ديده مى ‏شود، و از آنجا كه از نظر ترتيب ‏بندى كواكب منظومه شمسى نسبت به خورشيد در هفتمين مدار قرار گرفته (با محاسبه مدار ماه) امام علیه السلام در اين حديث مدار آن را آسمان هفتم شمرده است. 𑸧ين ستاره ويژگيهايى دارد كه آن را شايسته سوگند مى‏ كند، از يك سو دورترين ستارگان قابل مشاهده منظومه شمسى است، و به همين جهت در ادبيات عرب هر چيز بلند را بدان مثال مى ‏زنند، و گاه آن را" شيخ النجوم" گفته ‏اند . 📚دائره المعارف دهخدا ماده زحل 🔸ادامه 👇
🔸ادامه 👇 ❕ستاره زحل كه نام فارسى‏ اش" كيوان" است داراى حلقه‏ هاى نورانى متعددى است كه آن را احاطه كرده، و هشت" قمر" دارد، حلقه ‏هاى نورانى‏ زحل كه گرداگرد آن را گرفته از عجيب‏ ترين پديده‏ هاى آسمانى است كه دانشمندان فلكى در باره آن نظرات گوناگونى دارند، و هنوز هم پديده‏ اى اسرارآميز است. 📚تفسیر نمونه ج 26 ص 361 👌بنابراین آنچه در سوره طارق آمده است ، خبر دادن از ستاره ای پر نور و درخشان به نام ستاره زحل است ، نه ستاره ای که با زمین در آخر الزمان برخورد خواهد کرد ، ستاره زحل همان ستاره درخشانى است كه بر آسمان ظاهر مى ‏شود و بقدرى بلند است كه گويى مى‏ خواهد سقف آسمان را سوراخ كند و می کوبد ( طارق) و نورش بقدرى خيره كننده است كه تاريكي ها را مى ‏شكافد و به درون چشم آدمى نفوذ مى ‏كند . 3️⃣استناد به نقل کعب الاحبار هم فاقد اعتبار است از چند جهت ؛ 🔸الف ؛ نقل مذکور خبر می دهد از هلاکت بنی العباس ، نه آخر الزمان یا ظهور امام مهدی علیه السلام ، در حالی که بنی العباس منقرض شدند اما خبر مذکور ، واقع نشد . 🔸ب ؛ مستند نقل مذکور کتاب فتن ابن حماد است که ابن حماد از علمای مخالف مکتب اهل بیت و سنی مسلک بوده است . 🔸ج ؛ نقل مذکور روایت هم نیست ، بلکه کلام خود کعب الاحبار است ، کعب الاحباری که امام باقر علیه السلام او را دروغگو خوانده است ؛ 📚الکافی ج 4 ص 240 👌و در کتب رجالی که هم به عنوان فردی یهودی ، جاهل ، و منحرف از ولایت علی علیه السلام معرفی شده است ، بنابراین استناد به سخن چنین کسی ، فاقد اعتبار و مشروعیت است . 📚مستدرکات رجال الحدیث ج 6 ص 306 _ ج 8 ص 540 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔سید رضی شیرازی مدرس فلسفه میگه حضرت عباس هیچ چیزی از مقام امام کم ندارد ( حتی عصمت هم داره )نظر شما چیه؟ واقعا چرا در سخن بعضی طلبه ها ثبات وجود ندارد حضرت عباس هرچه باشد انسان است مقامی که دارد از انبیا کمتر است چه برسد به امامان هیچ دلیلی وجود نداره که امام زادگان رو معادل امامان قرار بدیم ❗️❗️ 💠💠 👌در این شکی نیست که حضرت عباس علیه السلام دارای مقامی بس والا و رفیع می باشد ، در عظمت و مقام ایشان همين بس كه امام سجّاد علیه السلام فرمود ؛ «خدا رحمت كند عباس را كه برادرش را بر خود مقدّم داشت و جان خويش را فداى حضرتش نمود، به گونه ‏اى كه در يارى او دو دستش را قطع كردند، و خداى سبحان در عوض آن، دو بال به او عنايت فرمود كه مانند جعفر بن ابى‏ طالب (جعفر طيّار) در بهشت پرواز مى ‏كند و از براى عبّاس در نزد خدا روز قيامت منزلت و مقامى است كه جميع شهدا به آن غبطه مى‏ خورند (و آرزوى مقام او را مى‏ نمايند)» 📚الخصال ج1 ص68 _امالی صدوق ص462 👌عظمت مقام ایشان ، در زیارت نامه ای که امام صادق علیه السلام برایشان تعلیم دادند ، هویدا است ، آنجا که فرمود در زیارت نامه عباس علیه السلام چنین بگوییم ؛ « سلام بر تو اى بنده شايسته و مطيع خدا و رسولش‏ و اميرمؤمنان و امام حسن و امام حسين ، گواهى مى‏ دهم كه تو همان راه مبارزان بدر و مجاهدان در راه خدا و خير خواهان او در جنگ با دشمنانش‏ و تلاش‏ كنندگان در يارى دوستانش و حاميان محبّينش را پيمودى، پس خداوند برترين‏ و بيشترين و فراوان‏ترين و كامل‏ترين پاداش هر يك از كسانى را كه به بيعتش‏ وفا كرده و دعوتش را اجابت نموده واز واليان امرش اطاعت كردند به تو عنايت كند و گواهى مى ‏دهم كه تو در خير خواهى‏ كوشش كرده و نهايت سعى خود را نمودى، پس خداوند تو را با شهيدان محشور گرداند، و روح‏ تو را با سعادتمندان قرار دهد، و وسيع‏ترين جايگاه از بهشت و بهترين خانه را به تو عطا كند، و نامت را در علييّن بالا برده و تو را با انبيا و راستگويان‏ و شهيدان و شايستگان محشور كند، كه آنها نيكو رفيقانى هستند، گواهى مى ‏دهم كه تو سستى‏ و تنبلى نكردى، و با بصيرت و آگاهى از عاقبت كارت، عمرت را سپرى كردى در حالى كه به صالحان اقتدا كرده و از پيامبران‏ پيروى نمودی» 📚کامل الزیارات ص 256 _ بحار الانوار ج 98 ص 277 ❕بنابراین مقام رفیع عباس علیه السلام ، چیزی نیست که قابل انکار باشد و روشن است که فردی که چنین مقامی دارد و به تعبیر آنچه آمد « مطیع خدا و رسول و امام بوده است » هیچگاه اهل گناه و معصیت نمی باشد ، لذا می گوییم عباس علیه السلام اگر چه ملکه عصمت و دوری از گناه را دارا بوده اند، اما دلیلی نداریم که ایشان آن عصمت موهبتی را که ما برای انبیاء و امامان قائلیم که علاوه بر گناه ، شامل خطا و سهو و نسیان از بدو تولد می شود را نیز دارا بوده باشند و به مانند آنان دارای علم لدنی و هم درجه آنان بوده باشند ، لذا در فرازهای فوق برای ایشان دعا کردیم که خداوند ایشان را با انبیاء محشور کند و خواندیم که ایشان از پیروان راه انبیاء بوده اند . 👌ما اگر چه دلیلی بر برابری ایشان با امامان و انبیاء صلوات الله علیهم نداریم ، اما یقینی است که ایشان یک قدم از آنها عقبت تر و تالی تلو آنان بوده اند و به طریق اولی از سایرین برتر و بالاتر بوده اند . ❕برتری مقام انبیاء و امامان دارای دلائل و شواهد متعددی است ، چنان که امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « انبیاء برگزیدگان خداوند از میان مخلوقاتش هستند که حکیمانی بودند که با حکمت خداوند تربیت شده بودند که با مردم در احوالشان مشارکت و شباهتی نداشتند ( و مردم دارای اوصاف پسندیده آنها نبودند )» 📚الکافی ج 1 ص 168 👌و فرمود ؛ « خداوند لطف و کرم و رحمتش را به پیامبرانش داده است و آنان را از مخزون علم خودش آگاه کرده است و از میان تمام خلق آنان را به خود اختصاص داد به نحوی که هیچ کس به اخلاق و احوال آنان شباهت ندارد » 📚بحار الانوار ج 11 ص 37 👌در مورد برتری اهل بیت و امامان علیهم السلام هم روایات فراوانی وارده شده است که آنان برتر از تمام مخلوقین هستند ؛ 📚بحار الانوار ج 26 ص 267 باب 6 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « ما اهل بیتی هستیم که هیچ کس از مخلوقین با ما مقایسه نمی شود و قرآن ( برای حقانیت ما ) نازل شده است » 📚عیون الاخبار ج 2 ص66 👌علی علیه السلام فرمود ؛ « هیچ کس از این امت را با آل محمد نمی توان مقایسه کرد و آنها که از نعمت آل محمد بهره گرفتند با آنان برابر نخواهند بود چرا که آنها اساس دین و ستون استوار بنای یقینند » 📚نهج البلاغه خطبه دوم 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔تاریخچه سینه زنی و زنجیر زنی در امام حسین به کجا بازگشت می کند ❗️آیا واقعیت دارد که مسلمین این امور را از غیرمسلمین فرا گرفتند و وارد عزاداری کردند ❗️❗️ 💠💠 👌سینه زنی از مراسم سنّتى عزادارى براى سيد الشهدا و ديگر ائمه مظلوم است كه همراه نوحه‏ خوانى و با آهنگى خاص بر سر و سينه مى ‏زنند . اصل اين سنّت، بويژه در ميان عربها رواج داشته است. بعدها به صورت موجود در آمده كه با انتخاب نوحه‏ هاى سنگين، دست بر سينه مى ‏خورد. به فردى هم كه بر سينه خود زده، عزادارى مى‏ كند، «سينه زن» مى‏گويند. 🔸اينگونه نوحه ‏گرى، ابتدا بصورت فردى بوده، امّا با مرور زمان به شكل گروهى و دستجات سوگوارى در آمده است. 📚فرهنگ عاشورا ص 237 👌برخی نیز می نویسند ؛ 🔸«دسته گردانى و سينه‏ زنى و نوحه‏ خوانى كه در زمان صفويّه رايج شده و توسعه پيدا كرده بود، در عصر قاجاريّه با توسعه و تجمّل بيشتر در پايتخت رواج داشت ... دسته گردانى در عصر ، بويژه در زمان ناصر الدين شاه با آداب و تشريفات و تجمّل بسيار برگزار مى‏ شد. دسته‏ هاى روز با نقّاره و علم و بيرق و كتل، و دسته ‏هاى شب با طبق هاى چراغ زنبورى و حجله و مشعل به راه مى ‏افتاد و در فواصل دسته سينه زنها با آهنگ موزون سينه مى‏ زدند. نوحه‏ خوانى و سينه زنى حتّى در اندرون شاهان قاجار، بين خانمهاى اندرون نيز متداول بود ...» 📚موسیقی مذهبی ایران ص 26 👌و در مورد زنجیر نیز گفته شده است ؛ «از سنتهاى عزادارى در ايران است، در پاكستان و هندوستان نيز اين شيوه از ديرباز رواج داشته است. مجموعه ‏اى از حلقه‏ هاى ريز متّصل به هم كه به دسته‏اى چوبى يا فلزّى وصل مى ‏شود «زنجير» نام دارد و آن را در ايام عاشورا، بصورت دسته جمعى و در هيأتهاى عزادارى، همراه با نوحه‏ خوانى، بر پشت مى‏ زنند و گاهى جاى آن كبود يا مجروح مى‏ شود. غالبا اين مراسم با سنج همراه است.» 📚فرهنگ عاشورا ص 198 👌به هر حال امروزه سینه زنی و زنجیر زنی برای مصائب اهل بیت علیهم السلام خصوصا امام حسین ، از عزاداری و محزون بودن برای مصیبت آن بزرگواران تلقی می شود . ❕علی علیه السلام فرمود ؛ « خداوند از میان زمینیان شیعیان ما را برگزیده است که ما را یاری می کنند و در شادی ما شاد و در مصیبت ما ، مصیبت زده و هستند » 📚الخصال ج2 ص635 👌امام رضا علیه السلام فرمود ؛ « اگر می خواهی در روز قیامت هم درجه ما باشی با حزن و مصیبت ما ، محزون و زده و با فرح و شادی ما ، شاد باش » 📚وسائل الشیعه ج14 ص501 👌محزون و مصیبت زده بودن برای اهل بیت مصادیق متعددی دارد ، گریه کردن ، به سر و سینه زدن و زنجیر زنی ، مانند آن همه از مصادیق بودن تلقی می شود . 👌از سوی دیگر امام علیه السلام فرمود ؛ « هر گونه جزع و فزع و نوحه گری و گریستن ناپسند است مگر جزع و فزع و گریه کردن برای حسین علیه السلام » 📚امالی طوسی ص162 📚وسائل الشیعه ج14 ص505 🔸وفرمود ؛ « فرشتگان در شهادت حسین ضجه می زدند » 📚الکافی ج1 ص465 ❕جزع و فزع و بی تابی و ضجه زدن در مصیبت حسین علیه السلام نیز مصادیق متعددی دارد مانند گریه کردن و به سر و صورت و سینه زدن و زنجیر زدن و ...که انجام این امور برای امام حسین علیه السلام دارد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
🤔 ❔سوره بقره: وَإِذْ جَعَلْنَا الْبَيْتَ مَثَابَةً لِلنَّاسِ وَأَمْنًا(۱۲۵) یعنی و به یاد بیاور هنگامی که ما خانه کعبه را برای همه مردم محل گردهمایی و جای امن وامان قرار دادیم. کتاب ترجمه دنباله تاریخ طبری، عریب بن سعد قرطبی، جلد ۱۶ صفحه ۸۳ قرامطه به سوی مکه رفتند وارد اجتماع حج‌گذاران شدند و در داخل خانه کعبه مسلمانان را در پرده‌های خانه‌کعبه آویختند و کشتند و سپس حجر‌الاسود را با خود بردند‌. همان‌طور که دیدید ادعای الله محمد پیرامون امن بودن خانه کعبه صحیح نبود! بلکه در سال ۳۱۷ هجری قرامطه ۱۷۰۰ نفر از حاجیان را در حال طواف به قتل رسانند و سپس حجر الاسود را دزدیدند ، این واقعه ردی کامل بر تمام ادعاهای اسلام است و دیدید که کلام قرآن در مورد امن بودن خانه کعبه دروغی بیش نبود ❗️❗️ 💠💠 👌خداوند در آیاتی سخن از امنیت خانه کعبه به میان آورده است ، چنان که می فرماید ؛ « نخستين خانه ‏اى كه براى مردم (و نيايش خداوند) قرار داده شد در سرزمين مكه است كه پر بركت و مايه هدايت جهانيان است.در آن نشانه‏ هاى روشن است (از جمله) مقام ابراهيم، و هر كس داخل آن شود در امان خواهد بود » ( آل عمران 96_97) ❕این مضمون در آیات دیگری نیز تکرار شده است ؛ 🔸عنکبوت 67 _ نمل 91_ بقره 126_ ابراهیم 35 _ تین3 👌بر خلاف آنچه شبهه افکن تصور کرده است ، امنیت کعبه ، امنیت تکوینی نیست به گونه ای که حوادث ناامن کننده در آن واقع نشود ، بلکه امنیت مورد بحث به دو معنا است ؛ 1⃣امنیت تشریعی ؛ 👌يعنى خدا فرمان داده كه همه انسانها و حتى حيوانها در اين سرزمين در امن و امان باشند. صيد كردن حيوانات آن ممنوع است و حتى تعقيب مجرمانى كه به اين حرم و خانه كعبه پناه برند جايز نيست، تنها مى‏ توان براى اجراى عدالت در حق چنين‏ مجرمان آذوقه را بر آنها بست تا بيرون آيند و تسليم شوند. ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « حيوان وحشى و پرنده ‏اى كه وارد حرم مى ‏شود از رمانيدن و اذيّت در امنيّت است تا زمانى كه از حرم خارج شود. » 📚الكافى، ج 4، ص 226 🔸پیامبر گرامی فرمود ؛ « هر كس مرتكب قتلى شود و دست به گناهى بزند، سپس به حرم [امن الهى‏] پناه ببرد، در امان است و تا زمانى كه در حرم است، نه بايد او را قصاص كرد، نه دستگير كرد، نه آزارش داد، نه پناهش داد، نه آب و غذايش داد، نه با او داد و ستد كرد، نه ميهمانش شد و نه ميهمانش كرد. » 📚مستدرک الوسائل ج 9 ص 332 👌و فرمود ؛ « گياهِ [خشك يا تَرِ] حرم را نبايد چيد، درخت و خارش را نبايد قطع كرد، و صيدش را نبايد رَم داد » 📚دعائم الاسلام ج 1 ص 310 ❕امام صادق علیه السلام فرمود ؛ « اگر سارقى در جاى ديگرى غير از مكّه دزدى كند، يا نسبت به خود مرتكب جنايتى شود و به مكّه بگريزد، تا زمانى كه در حرم هست نبايد او را دستگير كرد مگر از آن جا خارج شود، اما از رفتنش به بازار بايد جلوگيرى شود و كسى با او خريد و فروش و مجالست نكند تا از حرم خارج گردد آن گاه دستگير مى ‏شود. » 📚الکافی ج 4 ص 227 💠ادامه 👇
🔸 👇 👌آنگاه امام عليه السلام با صراحت وارد بحث شد و رو به وليد بن عتبه كرد و فرمود: «اى امير! ما از خاندان نبوّت و معدن رسالت و جايگاه رفت و آمد فرشتگان و محلّ نزول رحمت الهى مى ‏باشيم. خداوند (اسلام را) با ما آغاز كرد و با ما پايان برد. در حالى كه يزيد مردى است فاسق، مى‏گسار، قاتل بى گناهان و آن كسى كه آشكارا مرتكب فسق و فجور مى ‏شود. ❕بنابراين، هرگز شخصى مانند من، با همانند وى بيعت نخواهد كرد! ولى به هر حال بگذار صبح شود و به انتظار بمانيم و ببينيم كدام يك از ما، به خلافت و بيعت شايسته ‏تريم!». 📚فتوح ابن اعثم، ج 5، ص 18- 19؛ مقتل الحسين خوارزمى، ج 1، ص 184 (با مختصر تفاوت) و بحارالانوار، ج 44، ص 325. ❕مرحوم صدوق مى ‏گويد: امام عليه السلام به وليد فرمود ؛ «اى پسر عُتبه! تو مى‏دانى كه ما اهل بيت كرامت و بزرگوارى و معدن رسالتيم، و ماييم آن نشانه ‏هاى حق كه خدا به دل‏هايمان سپرده و زبان ما را بدان گويا ساخته كه به اذن خداوند گويا است. سپس : از جدّم رسول خدا شنيدم كه مى‏فرمود: «خلافت بر فرزندان ابوسفيان حرام است!» اكنون من چگونه با خاندانى كه رسول خدا درباره آنان چنين فرمود، بيعت نمايم؟!». 📚امالی صدوق ص 130 ❕اين سخن صريح از يك سو با دليل عقلى، يزيد را محكوم مى‏ كرد، چرا كه يك فرد آلوده به فسق و فجور و قتل بيگناهان هرگز سزاوار خلافت و حكومت بر مردم نيست، و از سوى ديگر با نقل؛ زيرا پيامبر اسلام با صراحت فرمود خلافت بر دودمان ابوسفيان حرام است. ❕اين سخنان همچون پتكى بر سر وليد فرود آمد، و فهميد با كسى روبرو است كه آشيانه‏ اش بسيار بلند است و در اين دامها هرگز نمى‏ افتد. 👌فرداى آن روز، امام عليه السلام براى شنيدن خبرها، از منزل بيرون آمد؛ در بين راه با مروان بن حكم برخورد كرد. مروان گفت: اى اباعبداللَّه! نصيحتى به تو مى‏ كنم؛ از من بشنو كه خير و صلاح تو در آن است پيشنهاد مى‏ كنم با اميرالمؤمنين! يزيد بيعت كنى كه براى دين و دنياى تو سودمندتر است!امام عليه السلام كلمه استرجاع (انا للّه و انّا اليه راجعون) را بر زبان ساخت و فرمود: « زمانى كه امّت اسلامى گرفتار زمامدارى مثل يزيد بشود بايد فاتحه اسلام را خواند!». 👌مروان با خشم و غضب از امام عليه السلام جدا شد و به نزد وليد رفت و آنچه را كه از امام شنيده بود، براى وى بازگو كرد. 📚فتوح ابن اعثم ج 5 ص 24_ مقتل الحسین ج 1 ص 185 👌مطابق نقل ابن شهر آشوب، وقتى اين ماجرا (سهل انگارى وليد، در بيعت گرفتن از امام حسين عليه السلام) به يزيد رسيد، بلافاصله وليد را از فرمانروايى مدينه بركنار و مروان را به جاى وى كرد . 📚مناقب ابن شهر آشوب ج 4 ص 96 ❕دیدار امام با ولید در ساعات پايانى روز شنبه بود و حضرت در ساعات آخر شب يكشنبه 28 رجب به اتفاق فرزندان و برادرزادگان و برادران و كليه اعضاى خاندانش به جز محمد حنفيه- رحمة اللّه عليه- رهسپار مكّه گرديد. 📚فتوح ابن اعثم ج 5 ص 34 👌امام عليه السلام بعد از خوددارى و استنكاف از بيعت با يزيد و در واقع اعلان جنگ به حكومت بنى اميّه، همان تفاله‏ هاى دوران جاهليّت عرب، ناگزير از سفر به سوى كوفه بود، زيرا نفوذ بنى اميه در كه در دوران حكومت عثمان به اوج خود رسيده بود، هنوز در ميان افراد سرشناس و متنفّذ مدينه زياد بود، و مكّه نيز به عنوان حرم امن خدا بايد از هرگونه درگيرى بركنار باشد. ❕در حالى كه كوفه مركز شيعيان و علاقه‏ مندان اهل بيت عليهم السلام بود و اگر اختلاف و پراكندگى و ترس و بزدلى را از خود دور مى‏ كردند ساقط كردن حكومت يزيد و يزيديان براى آنان كار مشكلى نبود. ❕به هر حال امام عليه السلام بعد از مخالفت علنى با بيعت و به طور كل با حكومت يزيد و آل ابى سفيان ناچار از اين سفر بود. 📚عاشوراء ...، مکارم شیرازی ، ص 327 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁
💠ادامه 👇 ❕لذا می بینیم در تفسیر نمونه در توضیح چرایی امن بودن کعبه می گوید ؛ « خانه خدا (خانه كعبه) از طرف پروردگار به عنوان يك پناهگاه و كانون امن و امان اعلام شده و مى‏ دانيم در اسلام مقررات شديدى براى اجتناب از هر گونه نزاع و كشمكش و جنگ و خونريزى در اين سرزمين مقدس وضع شده است، بطورى كه نه تنها افراد انسان در هر قشر و گروه و در هر گونه شرائط بايد در آنجا در امنيت باشند بلكه حيوانات و پرندگان نيز در آنجا در امن و امان بسر مى‏برند و هيچكس حق ندارد مزاحم آنها شود. ❕در جهانى كه هميشه نزاع و كشمكش در آن وجود دارد، بودن چنين مركزى در آن مى ‏تواند اثر عميق مخصوصى براى حل مشكلات مردم از خود نشان دهد، زيرا امن بودن اين منطقه سبب مى‏ شود كه مردم با تمام اختلافاتى كه دارند در جوار آن در كنار هم بنشينند، و به مذاكره بپردازند، و به اين ترتيب يكى از مهمترين مشكلات كه معمولا براى فتح باب مذاكرات براى رفع خصومتها و نزاعها وجود دارد حل مى ‏شود. چون بسيار مى‏ شود كه طرفين نزاع، يا دولتهاى متخاصم جهان مايلند رفع خصومت كنند و براى اين منظور به مذاكره بنشينند، اما مكانى كه براى هر دو طرف مقدس و محترم و به عنوان مركز امن و امان شناخته شده باشد پيدا نمى ‏كنند ولى در اسلام اين پيش ‏بينى شده است و مكه به عنوان چنين مركزى اعلام گرديد. هم اكنون تمام مسلمانان جهان كه متاسفانه گرفتار كشمكشها و اختلافات مرگبارى هستند مى ‏توانند با استفاده از قداست و امنيت اين سرزمين باب مذاكرات را بگشايند و از معنويت اين مكان مقدس كه نورانيت و روحانيت خاصى در دلها ايجاد مى ‏كند به رفع اختلافات خود بپردازند » 📚تفسیر نمونه ج 1 ص 448 ❕طبیعی است که ممکن است عاصیانی به حکم تشریعی خداوند مبنی بر امن بودن خانه کعبه گوش نکنند و در آنجا کشتار و خونریزی کنند ، آنان به خاطر زیر پا گذاشتن حکم خداوند ، عذاب سختی در اتتظارشان است . 2⃣در روایاتی امنیت کعبه ، امنیت در آخرت نیز دانسته شده است ، یعنی کسی که از روی اخلاص و ایمان وارد مسجد الحرام شود و حج به جا آورد ، روز قیامت از عذاب خداوند در امان است چنان که از امام باقر عليه السلام نقل شده كه معناى «و من دخله ...» اين است ؛ « هر كس در حالى كه عارف باشد به جميع آنچه خداوند واجب كرده، وارد حرم شود از عذاب هميشگى آخرت در امان خواهد بود. 📚مجمع‏ البيان، ج 1 ، 2، ص 799 ❕بنابراین امنیت کعبه ، امنیت تکوینی نیست تا میان آنچه خداوند فرموده و آنچه از خونریزی ها در جوار کعبه واقع شده است ، تضادی باشد . 🍁🌳 @p_eteghadi 🌳🍁