📌 ریشههای اشعری اندیشه ابنخلدون و نسبت آن با تفکر پوزیتویستی
🔸فرید العطاس: در زمان مواجهه با علوم اجتماعی، باید انتخاب موضوع، تعریف مساله، رویکرد ما به مساله و هدف و غایت ما باید از هم تفکیک شوند؛ جواب مسائل در ادبیات مدرن همان تئوری یا نظریه است و جواب ما به این مسائل است که برای محقق مهم است، به نظر من با هر منبعی می توان به عنوان منبع پاسخ به مسائل برخورد داشت و این بستگی به مسائل ما دارد..... این موضوع درمورد حکومت های قبیله ای را می توان با نظریه «ظهور و سقوط حکومت ها»ی ابن خلدون هم بررسی کرد؛ هر اندیشمندی می تواند از نظریه ابن خلدون استفاده کند. نباید جهان بینی و ایدئولوژی را در سطح منطق و روش دخالت داد.
🔸حمید پارسانیا: ابن خلدون به دلیل اشعری بودن، متافیزیک و عقل عملی را قبول ندارد. البته ابن خلدون اشعری قرن چهارم نیست، بلکه اشعری بعد از غزالی است. ضمنا چون به عقل عملی اعتقاد ندارد به باید و نباید اعتقاد ندارد و لذا از مدینه فاضله حرف نمی زند. پس کاملا اشعری بودن او در نظریه عصبیت او مدخلیت دارد و اگر اشعری نبود اینگونه نمی اندیشید...این نظریه جا برای رویکرد انتقادی نمی گذارد و به همین دلیل عصبیت را باید دائما توجیه کند. یقینا اشاعره اهل متافیزیک نیستند اما هیچ کس از متافیزیک گریزی ندارد. درگیرترین افراد با متافیزیک پوزیتیویست های حلقه وین هستند که تمام کلام آنها متافیزیکی است. مثل همین حرف که علم فقط از راه حس به دست می آید که قطعا حرف تجربی نیست.
👈 لینک مطلب در سایت استاد پارسانیا
💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
پانزده مسأله درباره آموزش #فلسفه ۱. آموزشهای کوتاهمدت و درازمدت ۲. سنت متنخوانی ۳. تاریخ فعال
📜عقل نظری و عملی
✨“بدان که فلسفه عبارت است از استکمال نفس انسانی به سبب #معرفت و شناخت حقایق موجودات – آنگونه که هستند و #حکم به وجود آنها از روی تحقیق و ثبوت، همراه با براهین، نه از روی گمان و تقلید و پندار – به مقدار طاقت و وسع #انسانی – و اگر خواهی گویم: فلسفه، #عالم را نظمی عقلی، به #قدر #توان بشری می بخشد تا تشبه به باری تعالی حاصل آید، و چون انسان موجودی است که همچون معجون از دو #آمیزش به هم رسیده: صورت معنوی امری، و ماده حسی خلقی، و نفسش نیز دوجهت تعلق و تجرد دارد، از این روی حکمت، به حسب ساختار دو نشأه – با به صلاح آمدن دو قوه – منقسم به دوقسم می شود: نظری تجردی، و عملی تعقلی.
✨اما نظری؛ غایتش نقش پذیری نفس است به صورت وجود، بر نظام خود – کامل و تمام – و گردیدنش عالمی عقلی، مشابه عالم و جهان خارجی و مشهود، ولی نه در ماده، بلکه در #صورت و #آرایش و هیئات و نقش آن؛ و این نوع از حکمت مطلوب سرور رسولان (ص) بوده که در دعایش از پروردگارش درخواست می کرده و می گفته:”رب ارنا الاشیاء کماهی”، یعنی: پروردگارا! اشیا را آنگونه که هستند به ما بنمایان، و حضرت #ابراهیم علیه السلام هم همین را درخواست داشت، آنجا که درخواست می کند: “رب هب لی حکما”، یعنی: پروردگارا! مرا فرزانگی بخش (۸۳- شعرا) و حکم عبارت است از تصدیق به وجود اشیاء که ضمنا مستلزم تصور آنها هم هست.
✨و اما عملی، میوه و نتیجه اش انجام عمل نیک است ، برای #تحصیل ( #ملکه ) بلندی و برتری یافتن نفس بر بدن، و (ملکه) مقلوب و رام شدن بدن نسبت به نفس، و به این دوقسم #رسول #خدا صلی الله علیه وآله اشاره کرده و فرموده: “تخلقوا بأخلاق الله”، یعنی: به اخلاق و صفات الهی خوپذیر شوید، و خلیل علیه السلام همین را در درخواستش از خدا داشت که گفت: “والحقنی بالصالحین”، یعنی: قرین شایستگانم کن (۸۳ – شعرا) “
#صدرالدین #محمد #شیرازی (ملاصدرا)/اسفار اربعه/ جلد۱
جهت تفصیل مباحث منابع ذیل معرفی می گردد:
📘کتاب “حکمت متعالیه در اسفار اربعه- جلد ۱ و ۴” نوشته صدرالدین محمد شیرازی ملاصدرا
📙کتاب “رحیق مختوم- جلد۱” نوشته آیت الله #عبدالله #جوادی #آملی
📗کتاب “شرح #فارسی اسفار اربعه- جلد۱” نوشته آیت الله حسن #حسن زاده آملی
#ملاصدرا #حکمت #عقل #عقل_نظری #حکمت_متعالیه #اسفار_اربعه #پارسانیا #حمید_پارسانیا
💠 eitaa.com/parsania_net
15.1M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📜 وجوه عقل در نزد فیلسوفان مسلمان
همه فیلسوفان #مسلمان برای عقل انسان وجوه و مراتبی قائل شدهاند، آنچه در انسان #عقل مینامند، همان نفس ناطقه او است که به سبب داشتن آمادگی برای شرک معقولات و سپس به سبب درک معقولات، عقل نامیده شده است؛ پس نفس ناطقه انسان گاه به سبب داشتن #قوه و استعداد درک معقولات، و گاه به سبب عمل این قوه و ادراک بالفعل معقولات و گاه به سبب داشتن مدرکات، معقول عقل نامیده میشود.
نفس ناطقه را از جهت اول عقل بالقوه، و از جهت دوم عقل بالفعل، و از جهت سوم، هر گاه مدركات معقول آن را منحصر در اصول و اوليات بدیهی لحاظ کنند، عقل بالملكه نامیدهاند. به این ترتیب در فلسفه اسلامی هم استعداد خاص انسانی و هم کارکرد این استعداد و هم حاصل آن را عقل نامیدهاند، این معانی همه از وجه نظر معرفتشناختی لحاظ شدهاند، اما وجه نظر دیگری نیز وجود دارد که در آن عقل به موجودات خاصی اطلاق میشود که به وجودشان جسمانی است و نه اگر فعلی انجام دهند در انجام دادن آن محتاج جسم و جسمانی اند؛ همچنین مبدأ مطلق جميع موجودات، یعنی #خدا را نیز در #فسفه اسلامی عقل نامیده اند.
جهت مطالعه:
📙 کتاب " منزلت عقل در هندسه معرفت دینی " نوشته آیت الله #جوادی #آملی
📒کتاب "هستی از دو چشم انداز مقایسه هستی شناسی ابن سینا در اشارات و تنبیهات با هستیشناسی #ارسطو در متافیزیک" نوشته #اسکندر #صالحی
📗کتاب "مابعدالطبیعه چگونه ممکن است" نوشته #مهدی #قوام #صفری
📘کتاب "عقل در حکمت مشاء از ارسطو تا ابن سینا" نوشته #علی مراد #داودی
💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
✍️ یادداشت استاد پارسانیا در بررسی دنیای متجدد و لایههای معرفتی آن
📌منظور از دنیای متجدد، غرب بعد از رنسانس یعنی جهان غرب در چهارصد سال اخیر است؛ #سکولاریزم عمیقترین لایه معرفتی این جهان است، سکولاریزم بهمعنای نگاه دنیوی و این جهانی به هستی است، سکولاریزم دارای دو بعد عملی و نظری است. بعد عملی سکولاریزم میل و گرایش عملی به این جهان است؛ کسی که وابستگی و علاقه به زندگی دنیا دارد، ممکن است بهلحاظ نظری به جهان معنوی و حقایق فوق طبیعی نیز قائل باشد. چنین شخصی، ممکن است کنشها و رفتارهای دنیوی و این جهانی خود را توجیه معنوی و یا دینی نیز بکند، بعد نظری سکولاریزم ناظر به تفسیر دنیوی و این جهانی هستی است، تفسیر سکولار و دنیوی عالَم شامل یکی از موارد زیر میتواند باشد:
#اول: انکار صریح ماوراء طبیعت؛ این نوع از سکولاریزم ، نوع عریان آن بوده و با ماتریالیسم و ماده گرایی همراه است.
#دوم: برخورد شکاکانه و تردیدآمیز نسبت به حقایق هستی. این شکاکیت صور مختلفی میتواند داشته باشد. مثل انکار ارزش جهانشناختی معرفت آدمی بهطور مطلق و یا انکار امکان شناخت متافیزیک از طریق به تعلیق بردن و وجود هستی.
#سوم: دفاع بهظاهر همدلانه نسبت به دین، از طریق تفسیرهای کارکردگرایانه و یا پراگماتیستی. نوع سوم سکولاریزم نظری، نهتنها چهره دینستیزانه آشکار و عریان ندارد، بلکه ظاهری معنویتگرا و دینی دارد. خصوصیت دفاع سکولار از دین در این است که در این نگاه، دین نیز در حاشیه مطامع و منافع این جهانی آن پذیرفته میشود. سکولاریزم عملی ریشهای دیرین در تاریخ زندگی بشر دارد. اما سکولاریزم نظری، خصوصیت منحصر بهفرد جهان متجدد است.
#سکولاریسم
#دنیای_متجدد
#رنسانس
#دین
#سیاست
#حمید_پارسانیا
💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
✍️ یادداشت استاد پارسانیا در بررسی دنیای متجدد و لایههای معرفتی آن 📌منظور از دنیای متجدد، غرب بعد
✳️ روشنگری
✅ اگر سکولاریزم بعد از هستیشناختی دنیای متجدد باشد، روشنگری(enlightenment) ناظر به بعد شناختاری و روش معرفتی این جهان است؛ روشنگری در 400 سال تاریخ غرب، تحولاتی را طی کرده است، روشنگری ابتدا چهرهای راسیونالیستی و عقلگرایانه دارد و سپس صورتی حسگرایانه و آمپریستی مییابد و در نهایت با ظهور جریانهای معرفتی ما بعد تجربی، سیرت شکاکانه خود را آشکار کرده و به بحران گرفتار میشود..
✅ روشنگری مدرن بهرغم تحولاتی که در جهت ایجابی خود داشته است، از خصوصیت سلبی مشترک بهره میبرد، ویژگی سلبی این جریان نفی مرجعیت وحی و شهودِ حقایق قدسی و متعالی در مسیر معرفت علمی است؛ انکار مرجعیت وحی به نفی حجیت نص و نقلی منجر میشود که از دامنه وحی در عرصه آگاهی و معرفت علمی بشر رخ نشان میدهد. ویژگی سلبی فوق همافق با موضع هستیشناختی دنیای متجدد است، انکار مرجعیت وحی، لازمه منطقی سکولاریزم در رویکرد دنیوی انسان معاصر به عالم است.
✅ در دنیای متجدد به موازات انکار مرجعیت وحی و نص مستند به وحی، شناخت حسی و تجربی بهعنوان برجستهترین خصوصیت محوری معرفت علمی بشر، رسمیت پیدا میکند؛ غلبه حسگرایی و محور قرار گرفتن «دانش تجربی» نیز لازمه دیگر هستیشناسی سکولار، دنیوی و این جهانی است، زیرا حس و تجربه افق مواجهه با این عالم است و علم تجربی توان عبور از مرزهای این جهان را ندارد و کسانی که دانش علمی خود را به قید تجربی و حسی بودن محدود میکنند، نیز ناگزیر یا به انکار ابعاد، غیرطبیعی و غیرحسی عالم میپردازند یا از موضعی شکاکانه و لاادریگرایانه نسبت به آن ابعاد، سخن میگویند.
✅ این گروه به تعبیر قرآن کریم به مدعیات دینی نیز تنها در صورتی ایمان میآورند که آنها را همانند دیگر پدیدههای طبیعی این عالم مشاهده کنند، «قالو لن نومن لک حتی نری الله جهره»، بنیاسراییل به موسی گفتند، ما به تو ایمان نمیآوریم تا آنکه خدا را آشکارا ببینیم، غلبه حسگرایی و تجربهگرایی بر معرفت علمی بشر موجب میشود تا دینداری نیز هویت سکولار و دنیوی پیدا کند.
#سکولاریسم
#دنیای_متجدد
#رنسانس
#دین
#وحی
💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
🔰 عقلانیت شیعی و عقلانیت مدرن
🔸عالم مدرن، مبانی هستیشناختی، انسانشناختی و معرفتشناختی دارد، شاید ویژگی معرفتشناختی جهان مدرن همان چیزی است که از آن به عنوان اینلایتنمنت و روشنگری یاد میکنیم که در واقع وقتی میخواهد زبان خود را پیدا کند با دکارت آغاز میشود.
🔸هیچ فرهنگ و هیچ تاریخ و هیچ تمدنی فارغ از این نوع سوالها و جوابها نیست، فناوری و تکنولوژی و علم و سیاست و اقتصاد و نحوه زیست و حیات متاثر از این لایهها است.
🔸اگر انقلابی همانند انقلاب اسلامی ایران در سطح فرهنگی ورود میکند و به بیانی قصد دارد تا از سلطه فرهنگ مدرن خود را رها و احیا کند، قاعدتاً باید در این سطح با جهان مدرن تفاوت داشته باشد؛ انقلاب اسلامی ایران به دلیل این که یک هویت فرهنگی دارد، یقیناً چنین لایهای برای آن وجود دارد؛ این لایه متعلق به جهان اسلام است و خیزش فرهنگی و تاریخی و تمدنی اسلامی است، میخواهد سهم خود را در این نظام جهانی متناسب با هویت خود طلب کند و نسبت به سلطهای که از ناحیه دیگر عالم ایجاد شده، زبان نقد دارد.
🔸جریانی که با یک نگاه عقلی و با مدلی از عقلانیت در شکل و شمایل فلسفه اسلامی استمرار یافته است و از فارابی شروع میشود یا قبلتر از او از خطبههای بلند یا قبلتر از آن از آیاتی از قرآن که به تفکر و تعقل تحریک میکند؛ خطبههایی که آینده تاریخ اسلام را در شکلگیری جریان عقلانی سمتوسو میبخشد؛ متفکرینی چون فارابی، سهروردی، ابنسینا، خواجه نصیر، میرداماد و ملاصدرا نمونههایی از جریان فلسفی هستند که مدعی است از این منبع معرفتی استفاده میکند.
🔸این جریان بیشتر یک جریان شیعی در جهان اسلام است، جریان اسلامی است، اما بیشتر جریان شیعی است؛ در مقابل جریان حدیثگرایی که اساس آن اموی است و بعد شکل تعدیل شده آن به صورت کلام اشعری ادامه مییابد... و انقلاب اسلامی ایران در بستر تفکر شیعی رخ داد و در بستر تفکر شیعی عنصر عقل، عنصری محوری و جدی است، فلسفه و بعد هستیشناسی او یک هستیشناسی صرفاً نقلی و حدیثی یا یک هستیشناسی صرفا تحمیلی و شهودی نبود؛ عقل، یک حضور محوری داشت که البته این عقل یک عقل نقلستیز و یا شهودستیز هم نبود؛ این عقلانیت ویژه جهان اسلام است و با عقلانیت عصر روشنگری کاملا تفاوت دارد، عقلانیت عصر روشنگری که با اینلایتنمنت تعین پیدا میکند، شهودستیز و وحیستیز است و به دنبال آن عقلستیز و نقلگریز است؛ اما اینجا این گونه نیست.
#اسلام
#عقلانیت
#مدرنیسم
#فارابی
#حمید_پارسانیا
#روشنگری
💠 eitaa.com/parsania_net