eitaa logo
حمید پارسانیا
4.2هزار دنبال‌کننده
428 عکس
146 ویدیو
86 فایل
کانال رسمی اطلاع رسانی دروس و جلسات حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا @admin_parsania :ادمین👤 🔳 «وبگاه» parsania.net 🔳 «ویراستی» virasty.com/parsania_net 🔳 «تلگرام» t.me/parsania_net
مشاهده در ایتا
دانلود
حمید پارسانیا
درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - دوم آبان ماه ۱۴۰۱_1.mp3
13.64M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - دوم آبان ماه ۱۴۰۱ ۲ آبان ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
💠 موانع تاریخی جامعه پذیری 🔸هجوم فرهنگی غرب در برخی از لایه ها به صورت ابتذال و فساد در جامعه ما ظاهر می شود ولیکن لایه های عمیق تر آن، در مراکز علمی شکل می گیرد؛ زیرا این مراکز، انسان شناسی، هستی شناسی و به بیان دیگر علمی را منتقل می کنند که هویتی دینی نداشته و سکولار است. 🔸در هر حال نظام فعلی آموزشی ما، یکی از موانع جدّی برای فرآیند دینی شدن جامعه و یا اجتماعی شدن دیانت است و این مانع به نحوی یکسان بر زنان و مردان اثر می گذارد، هر چند که تأثیر آن در قلمرو زندگی و زیست زنان زودتر و بیشتر آشکار می شود و دلیل این مسأله در تفاوت آشکار نگرش دینی اسلام با نگرش فرهنگ غرب به زن است. 🔸فرهنگ مدرن غرب فرهنگی است که به سوی حذف خانواده در نظام اجتماعی خود گام برداشته است و حال آن که فرهنگ اسلامی آن را به عنوان کانون تکوین انسانیت، محترم داشته و حراست می نماید. 🔸تفاوت نگرش اسلام و غرب در باره نقش اجتماعی زن، در حدی است که مسلمان بودن زنان در فردی ترین حالات زندگی آنان، به سرعت بروز و ظهور اجتماعی می یابد و به همین دلیل در دنیای موجود که تحت استیلا و سیطره فرهنگ غرب است، اسلام حتی هنگامی که به حوزه زندگی خصوصی زنان وارد می شود، چهره اجتماعی پیدا می کند. و به همین دلیل است که مسلمان زیستن در این فرهنگ برای زنان دشوارتر و توان فرساتر از مردان است. 🔸زن مسلمان وقتی که پوشش و حجاب دینی خود را رعایت می کند، تنها به یک مسئله فردی و شخصی زندگی خود نمی پردازد؛ زیرا حجاب او از مصادیق بارز شعائر اسلامی است و او در هنگام رعایت حجاب در زمره کسانی قرار می گیرد که به تفسیر قرآن کریم به تعظیم شعائر دین می پردازند «ذلِکَ وَ مَنْ یُعَظِّمُ شَعائِرَ اللّه ِ فَاِنَّها مِنْ تَقْوی الْقُلُوبِ» 🔸چه این که بی توجهی او به این مسئله تنها به معنای ارتکاب یک گناه فردی و شخصی نیست، بلکه به منزله بی حرمتی به شعائر دینی است و همین امر موجب گردیده تا زن مسلمان در وضعیت فرهنگی دنیای امروز در صف مقدم مواجهه واقع شود. 🔸به همین سبب است که نظام اجتماعی سکولار غرب، مسلمان زیستن زنان را در فردی ترین ابعاد زندگی آنان نیز نمی تواند تحمل کند. بنابراین شاید بتوان گفت فرآیند اجتماعی شدن دین نسبت به زنان، در شرایط تاریخی و اجتماعی فعلی از برخی جهات دشوارتر از این فرایند نسبت به مردان است و البته شکی نیست، هزینه ای که زن مسلمان در رفع این موانع برای مسلمان بودن خود می پردازد، زمینه های بیشتری را برای ارتقای معنوی و دینی او فراهم می رود. 🔻متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا 🆔 @parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢 تحلیل جامعه‌شناختی اعتراض و اغتشاش 🎙حجت‌الاسلام دکتر حمید پارسانیا، عضو هیات علمی دانشگاه تهران و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی 🔺یکی از مسائل جدی که برای گفت‌وگو وجود دارد، امنیت است. باید نوعی امنیت و شرایط امنی وجود داشته باشد. در متن یک درگیری و ستیز عملی که وجود دارد، جای گفت‌وگو نیست. 🔹سوره‌ی توبه تنها سوره‌ای است که با بسم الله شروع نشده است و در اینجا بیشتر ناظر به جنگ‌های فتح مکه و مسائل قبل از آن است. در مورد عمل منافقین و مشرکین است. در اوائل سوره‌ی توبه آیه‌ای است که خداوند متعال اهمیت گفت‌وگو و ضرورت ایجاد امنیت مربوط به گفت‌وگو را پیامبر (ص) بیان می‌کند. 👈 ادامه متن را اینجا مطالعه کنید ⏰ زمان مطالعه: ۵ دقیقه •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net 🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جامعه دینی با لفظ ملت مأنوس است/ ناسیونالیسم چیست 💢 استاد پارسانیا 🔸مفهوم ملت یکی از مناقشه‌انگیزترین و در عین‌حال یکی از با ظرفیت­ترین مفاهیم دستگاه نظری است، بحث پیرامون معنایی که فارابی از این مفهوم در فصل دوم کتاب الحروف با عنوان «حدوث الألفاظ و الفلسفه و المله» مراد می­کند ما را به این سمت راهنمایی کرد که در این پرونده زمینه­ای برای تأمل درباره­ی این مفهوم ملت داشته باشیم... 🔸 باید به لفظی نظیر و قوم‌گرایی ترجمه گردد؛ ولی مترجمان فارسی‌زبان در ترجمه آن از لفظ استفاده کرده‌اند و این استفاده دو علت اصلی می‌تواند داشته باشد: 🔸اول آنکه مترجمان از منورالفکرانی بودند که در پایان قرن نوزدهم و سال‌های نخستین قرن بیستم، در مواجهه با مظاهر مادی غرب دچار حال روانی خاصی شده بودند که از آن به‌عنوان «غرب‌زدگی» یاد می‌شود. 🔸دوم آنکه مبارزه صریح و آشکار اسلام با عصبیت قومی و حمیت جاهلی و تلاش آن برای مهار و یا تقویت روابط عشیره‌ای در قلمرو سنت‌های دینی زمینه‌ای برای ترویج و تبلیغ آن باقی نمی‌گذارد؛ حضور زنده آیاتی که طغیان محبت‌های خانوادگی و قبیله‌ای را در قبال محبت‌های دینی تحمل نمی‌کند و از فسق کسانی خبر می‌دهد که خانواده و عشیره خود را بیشتر از خدا و رسول او دوست می‌دارند، هرگز اجازه نمی‌دهد تا قومیت در مرکز یک آیین و ایدئولوژی سیاسی تبلیغ شود. 🔸منورالفکرانی که در میان رجال سیاسی و کارگزاران اجرایی جامعه بودند به دلیل پیشینه‌های ذهنی و رفتاری خود در مواجهه با غرب و جاذبه آن به فرهنگ دینی جامعه پشت نمودند و پس از آن نیز در جهت توسعه و بسط فرهنگ غرب و برای محو فرهنگ دینی تبلیغ دیدگاه ناسیونالیستی را در دستور کار خود قرار دادند، این گروه گرچه خود فاقد حساسیت دینی بوده و بلکه کمر به قتل دیانت بسته بودند، اما جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کردند همچنان از حضور قران و تعالیم بنیادین شیعه بهره می‌برد و از این طریق احساسات و عواطف خود را بارور می‌ساخت. 🔸ترجمه ناسیونالیسم به «قوم‌پرستی» مترجمانی را که قصد تبلیغ آن را داشتند دچار مشکل می‌ساخت؛ زیرا قوم‌پرستی و قوم‌گرایی حساسیت منفی محیط دینی را به‌سرعت علیه خود تحریک می‌کرد و این مسئله موجب می‌شد تا مترجمان در ترجمه از لغاتی استفاده کنند که حساسیت و تحریک فرهنگ دینی را بر نینگیزد و بلکه در صورت امکان زمینه تبلیغ را فراهم نماید. 🔸به همان اندازه که لغت قوم و قوم‌پرستی می‌توانست علیه کسانی که قصد تبلیغ ناسیونالیسم را داشتند تحریک‌کننده باشد لغت ملت و ملت‌گرایی به دلیل محتوای دینی‌ای که دارد می‌توانست در جهت کار تبلیغی آن‌ها مفید و کارساز باشد و به همین دلیل مترجمانی که مبلغان ناسیونالیسم نیز بودند در ترجمه از این لغت استفاده نمودند، آن‌ها در حقیقت با این عمل برای هدف‌های تبلیغی خود به مغالطه لفظی دست زدند. 🔸وقتی‌که به اسم ملی‌گرایی تبلیغ شود جامعه دینی که با لفظ ملت مأنوس است و آن را محترم نیز می‌شمارد حساسیتی را که در برابر این جریان تبلیغی لازم است، از دست می‌دهد و به‌سادگی، در معرض القائات و آموزش‌هایی قرار می‌گیرد که به قصد حذف و نابودی جامعه انجام می‌شود پس استفاده از مغالطه لفظی برای هدف تبلیغی، دلیل دومی است که برای ترجمه ناسیونالیسم به «ملی‌گرایی» می‌توان ذکر کرد. 👈 مقاله استاد پارسانیا رو در اینجا مطالعه کنید. 🆔@parsania_net
30.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ببینید؛ تحلیل جامعه‌شناختی اعتراض و اغتشاش⁉️ 🆔@parsania_net
💠 مطهری، هویت ملی وناسیونالیسم ❇️ مفهوم ملت در معنای تاریخی آن – در مقابل نحله – بر مجموعه ای از انسان ها اطلاق می شود که بر مدار املای الهی و وحی خداوند وحدت و انسجام پیدا می کنند. ❇️ فارابی در رساله المله، ملت را همان مدینه فاضله می داند از دیدگاه او عقل و وحی مراتب ظهور حقیقت واحده ای هستند. ❇️ وحی الهامی است که صاحب عقل مستفاد به عنوان رییس اول و یا رییس مماثل از آن بهره می برد و عقل مفهومی در مراتب تجریدی و تجربی خود در تعامل با عقل مستفاد و وحی خصوصا در شرایط غیبت رییس مماثل، کنش های مدینه فاضله را که همان ملت است سازمان می دهد. ❇️ از منظر فارابی مدینه فاسقه باعدول عملی ومدینه ضاله با تحریف و مدینه جاهله با حذف معرفت عقلی و وحیانی پدید می آید. ❇️ در دوران معاصر به دلایل اجتماعی، تاریخی قابل بررسی، در فارسی کلمه ملت معادل nation و ملی گرایی معادل ناسیونالیسم قرار گرفته است و این در حالی است که که در زبان های ترکی و عربی برای ترجمه آن از شعب، قوم و مانند آن استفاده کرده اند. ❇️کلمه Nation ریشه در کلمه ناسیو دارد و ناسو از تبار و خون مشترک حکایت می کنند و لکن معنای مدرن آن محصول بازخوانی و بازسازی صورت تاریخی کلمه است . بعد اجتماعی این کلمه در گذشته تاریخ بیشتر از یک تفسیر اسطوره ای بهره برده است. ❇️ این کلمه در جهان مدرن با چشم پوشی از ابعاد قدسی هستی، هویتی سکولار و دنیوی پیدا کرده است و ترجمه فارسی آن به ملت با آن که خود محصول برخی از عوامل اجتماعی و تاریخی است چالش های فرهنگی و معرفتی و هویتی مهمی را در تاریخ معاصر ایران به دنبال آورده است و شهید مطهری بحث انتقادی خود را نسبت به ناسیونالیسم برای تبیین و حل همین چالش ها سازمان داده است. 👈 مطالعه متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
🎥 پخش زنده دروس استاد 💢 درس اسفار هر روز ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس اصول کافی هر چهارشنه به صورت زنده در ایتا (@parsania_net) برگزار می‎شود. 💠💠💠💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 تحلیل جامعه شناختی اعتراض و اغتشاش ♦️بخش قابل توجهی از توسعه از طریق گفت‌وگو است. لذا گفت‌وگو کردن، سؤال کردن و پاسخ دادن زمینه‌ی بسط حیات انسانی است و زمینه‌ی بروز حقیقت است. ♦️گفت‎‌وگوی علمی شرایطی را می‌طلبد که بتواند این موارد را رمزگشایی کند و زمینه‌ها را مورد توجه قرار دهد و گرفتار توهم نشود؛ یعنی پرسشگری که در حال پرسیدن سؤالی است باید سؤال خود را درست بیان کند. 💢 تماشای گفتگو در آپارت فکرت •┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈• 🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛ 🆔 @Fekrat_Net 🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اسفارج۶شنبه۷آبان۱۴۰۱.m4a
37.7M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - هفتم آبان ماه ۱۴۰۱ ۷ آبان ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net
💠 معنای علم از مفاهیم کلیدی و کانونی هر فرهنگ است 💢 استاد پارسانیا 🔸قرآن کریم از بنی‌اسرائیل به‌عنوان کسانی یاد می‌کند که قضایای علمی را به گزاره‌های محسوس و آزمون‌پذیر محدود می‌کنند و درباره آن‌ها می‌گوید که به موسی گفتند، ما به تو ایمان نمی‌آوریم مگر اینکه خداوند را آشکارا ببینیم: «قالو لن نؤمن لک حتی نری الله جهرة». 🔸در آیات و روایات فراوانی از محسوس و جسمانی نبودن خداوند سبحان سخن گفته شده است و بر این نکته تأکید شده است که خداوند، با حس شناخته نمی‌شود و با چشم دیده نمی‌شود، بلکه علم به او با غیر حس است؛ و این روایات و آیات، با تلقیاتی که امور غیرحسی را معرفت علمی نمی‌دانند ناسازگار است. 🔸در قرآن کریم، با آن که از حس به‌عنوان ابزار شناخت علمی یاد شده است، علم به معرفت حسی محدود نمی‌شود و از علم عقلی یا علومی که به‌وسیله قلب، وحی یا مانند آن تأمین می‌شوند، سخن گفته شده است، در متون مزبور علوم حسی، عقلی یا وحیانی، علومی، مستقل و گسیخته از یکدیگر نیستند، بلکه علومی وابسته و پیوسته به یکدیگرند به این معنا که کسی که از عقل و قلب سلیم برخوردار نباشد علوم حسی و تجربی او نیز گرفتار آسیب می‌شود. 🔸فرهنگ و تاریخی که در آن باور، اعتقاد و ایمان دینی وجود دارد، نمی‌تواند تعریف یا تعاریفی از علم را بپذیرد که امکان شناخت و وصول به حقایق دینی را نفی می‌کنند و تخم تردید و شک را نسبت به پایه‌ها و بنیادهای ایمان در درون خود دارند؛ فرهنگ و تمدن مدرن با نگاه دنیوی و این جهانی خود، از آرمان‌های دینی و معنوی سخن نمی‌گوید و به زندگی دنیوی و این جهان بسنده کرده است، افراد در این فرهنگ به تناسب رویکرد این جهانی خود یا به انکار حقایق معنوی می‌پردازند و مفاهیم دینی را ساخته‌های ذهنی‌ای می‌دانند که در خدمت منافع طبقاتی یا گروهی ایجاد شده یا اینکه اگر به نفی و انکار صریح و آشکار معانی و مفاهیم دینی نپردازند، با دیده تردید و شک در آن نگاه کرده و گاه به دلیل کارکرد مثبت و بی‌بدیل اجتماعی این معانی از ضرورت حضور آن‌ها، برای تداوم زندگی دنیوی نیز سخن می‌گویند. 🔸فرهنگی که خصوصیات فوق را دارد با تعریفی از علم یا با بخشی از علم مواجه است که با کارکرد ابزاری خود نیازهای این جهانی آن را نیز تأمین کند و چنین فرهنگی بی‌نیاز از معانی یا مصادیقی از علم است که راه را بر آسمانه‌ای معنوی می‌گشاید و بلکه، آن بخش از علوم را به دلیل این که زندگی دنیوی او را در معرض پرسش یا چالش قرار می‌دهد، تاب نمی‌آورد و از آن اعراض می‌کند؛ قرآن کریم، دلیل انحراف برخی از افراد را که علم به مبدأ و معاد و مانند آن را انکار می‌کنند این می‌داند که آن‌ها به دنبال این هستند که به فجور خود عمل کنند «بل یرید الانسان لیفجر امامه». 🔸همان‌گونه که فرهنگ مدرن غرب در گرو حضور تعریف یا بخشی از علم است که مناسب با آن باشد، فرهنگ و تمدن اسلامی نیز در حیات و تداوم خود در گرو حضور علم مناسب با خود است و همان‌گونه که تمدن اسلامی یا تمدن غرب، علم مناسب با خود را طلب می‌کنند، هر معنایی از علم نیز، فرهنگ و تمدن مناسب با خود را به دنبال می‌آورد و به همین دلیل علم یکی از مفاهیم و معانی کلیدی برای فرهنگ‌های مختلف بوده و در کنار دیگر مفاهیم پایه و کانونی فرهنگ قرار می‌گیرد. 🆔@parsania_net
34.6M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 آسیب شناسی فرهنگی با تأکید بر تربیت مطلوب اسلامی و ساخت زیست بوم حقیقی برای نوجوانان؛ 🆔@parsania_net
🎥 پخش زنده دروس استاد 💢 درس اسفار هر روز ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس اصول کافی هر چهارشنه به صورت زنده در ایتا (@parsania_net) برگزار می‎شود. 💠💠💠💠
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 علوم اجتماعی اسلامی به چه معناست؟ 🔺 "... فارابی و متفکرین مسلمان، علوم انسانی و اجتماعی را در قبال علوم طبیعی قرار نمی ‏دهند، بلکه در قبال علوم نظری قرار می ‏دهند. از دیدگاه آنها، متافیزیک و موجودات فوق ‏طبیعی، حقایق عینی مستقل از خواست و فهم انسان ‏هاست. قرار گرفتن متافیزیک در متن علوم حقیقی، مانع از زوال رویکرد تبیینی علوم می ‏شود. پوزیتیویست‏ها به دلیل اینکه هویت تبیینی علم را به قضایای تجربی و آزمون ‏پذیر محدود می ‏کردند، پس از آنکه دانستند علم تجربی با استفاده از گزاره ‏های غیرتجربی سازمان پیدا می ‏کند، هویت علم را در پیوند با قضایایی دیدند که از نظر آنها قابل تبیین علمی نبوده و به همین دلیل ارزش شناختی و تبیینی و روشنگرانه علم در معرض تردید وانکار قرارگرفت و جنبه رئالیستی و واقع‏گرایانه علم متزلزل شد؛اما رویکرد تبیینی در جهان اسلام،به این سرنوشت دچار نمی ‏شود و علم درهرحال وحتی هنگامی‌که به رفتارها و کنش ‏های فردی واجتماعی انسان ‏ها می ‏پردازد،هویت شناختی خود را حفظ می ‏کند. حضور عقل به‌عنوان یک منبع معرفتی و توانایی عقل برای داوری و شناخت،مسائل مربوط به حکمت علمی و همچنین حضور وحی و نقل مستند به وحی،این ظرفیت را برای علم اسلامی پدید می ‏آورد تا قدرت شناخت قضایای تجویزی، هنجاری،اخلاقی وارزشی راداشته باشد و بدین ترتیب،علوم اجتماعی با حفظ هویت تبیینی وشناختی خود، علاوه‌ بر آنکه به فهم معانی و کنش‏ها و رفتار آدمیان نائل می ‏شود، قدرت داوری درباره صحت وسقم، خطا ویا صواب برای واقعیات اجتماعی وانسانی راپیدا می ‏کند . ❞ زندگی برای علوم انسانی ❝ @ensani_islami
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
حمید پارسانیا
اسفارج۶ استادپارسانیاهشتم آبان۱۴۰۱.mp3
12.53M
🎙 اسفارج ۶ استاد پارسانیا هشتم آبان ۱۴۰۱ ۸ آبان ۱۴۰۱ 💠 @parsania_net