پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 جامعه دینی با لفظ ملت مأنوس است/ ناسیونالیسم چیست
💢 استاد پارسانیا
🔸مفهوم ملت یکی از مناقشهانگیزترین و در عینحال یکی از با ظرفیتترین مفاهیم دستگاه نظری #فارابی است، بحث پیرامون معنایی که فارابی از این مفهوم در فصل دوم کتاب الحروف با عنوان «حدوث الألفاظ و الفلسفه و المله» مراد میکند ما را به این سمت راهنمایی کرد که در این پرونده زمینهای برای تأمل دربارهی این مفهوم ملت داشته باشیم...
🔸#ناسیونالیسم باید به لفظی نظیر #قومپرستی و قومگرایی ترجمه گردد؛ ولی مترجمان فارسیزبان در ترجمه آن از لفظ #ملت استفاده کردهاند و این استفاده دو علت اصلی میتواند داشته باشد:
🔸اول آنکه مترجمان از منورالفکرانی بودند که در پایان قرن نوزدهم و سالهای نخستین قرن بیستم، در مواجهه با مظاهر مادی غرب دچار حال روانی خاصی شده بودند که از آن بهعنوان «غربزدگی» یاد میشود.
🔸دوم آنکه مبارزه صریح و آشکار اسلام با عصبیت قومی و حمیت جاهلی و تلاش آن برای مهار و یا تقویت روابط عشیرهای در قلمرو سنتهای دینی زمینهای برای ترویج و تبلیغ آن باقی نمیگذارد؛ حضور زنده آیاتی که طغیان محبتهای خانوادگی و قبیلهای را در قبال محبتهای دینی تحمل نمیکند و از فسق کسانی خبر میدهد که خانواده و عشیره خود را بیشتر از خدا و رسول او دوست میدارند، هرگز اجازه نمیدهد تا قومیت در مرکز یک آیین و ایدئولوژی سیاسی تبلیغ شود.
🔸منورالفکرانی که در میان رجال سیاسی و کارگزاران اجرایی جامعه بودند به دلیل پیشینههای ذهنی و رفتاری خود در مواجهه با غرب و جاذبه آن به فرهنگ دینی جامعه پشت نمودند و پس از آن نیز در جهت توسعه و بسط فرهنگ غرب و برای محو فرهنگ دینی تبلیغ دیدگاه ناسیونالیستی را در دستور کار خود قرار دادند، این گروه گرچه خود فاقد حساسیت دینی بوده و بلکه کمر به قتل دیانت بسته بودند، اما جامعهای که در آن زندگی میکردند همچنان از حضور قران و تعالیم بنیادین شیعه بهره میبرد و از این طریق احساسات و عواطف خود را بارور میساخت.
🔸ترجمه ناسیونالیسم به «قومپرستی» مترجمانی را که قصد تبلیغ آن را داشتند دچار مشکل میساخت؛ زیرا قومپرستی و قومگرایی حساسیت منفی محیط دینی را بهسرعت علیه خود تحریک میکرد و این مسئله موجب میشد تا مترجمان در ترجمه از لغاتی استفاده کنند که حساسیت و تحریک فرهنگ دینی را بر نینگیزد و بلکه در صورت امکان زمینه تبلیغ را فراهم نماید.
🔸به همان اندازه که لغت قوم و قومپرستی میتوانست علیه کسانی که قصد تبلیغ ناسیونالیسم را داشتند تحریککننده باشد لغت ملت و ملتگرایی به دلیل محتوای دینیای که دارد میتوانست در جهت کار تبلیغی آنها مفید و کارساز باشد و به همین دلیل مترجمانی که مبلغان ناسیونالیسم نیز بودند در ترجمه از این لغت استفاده نمودند، آنها در حقیقت با این عمل برای هدفهای تبلیغی خود به مغالطه لفظی دست زدند.
🔸وقتیکه #ناسیونالیسم به اسم ملیگرایی تبلیغ شود جامعه دینی که با لفظ ملت مأنوس است و آن را محترم نیز میشمارد حساسیتی را که در برابر این جریان تبلیغی لازم است، از دست میدهد و بهسادگی، در معرض القائات و آموزشهایی قرار میگیرد که به قصد حذف و نابودی #فرهنگ_دینی جامعه انجام میشود پس استفاده از مغالطه لفظی برای هدف تبلیغی، دلیل دومی است که برای ترجمه ناسیونالیسم به «ملیگرایی» میتوان ذکر کرد.
👈 مقاله استاد پارسانیا رو در اینجا مطالعه کنید.
🆔@parsania_net
حمید پارسانیا
🔊#صوت؛ نشست چیستی فلسفه تطبیقی؛ جلسه سوم 💢 استاد پارسانیا 🆔@parsania_net
VTS_01_4.mp3
12.29M
🔊#صوت؛ نشست چیستی فلسفه تطبیقی؛ جلسه چهارم
💢 استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
30.12M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📽 ببینید؛ تحلیل جامعهشناختی اعتراض و اغتشاش⁉️
🆔@parsania_net
💠 مطهری، هویت ملی وناسیونالیسم
❇️ مفهوم ملت در معنای تاریخی آن – در مقابل نحله – بر مجموعه ای از انسان ها اطلاق می شود که بر مدار املای الهی و وحی خداوند وحدت و انسجام پیدا می کنند.
❇️ فارابی در رساله المله، ملت را همان مدینه فاضله می داند از دیدگاه او عقل و وحی مراتب ظهور حقیقت واحده ای هستند.
❇️ وحی الهامی است که صاحب عقل مستفاد به عنوان رییس اول و یا رییس مماثل از آن بهره می برد و عقل مفهومی در مراتب تجریدی و تجربی خود در تعامل با عقل مستفاد و وحی خصوصا در شرایط غیبت رییس مماثل، کنش های مدینه فاضله را که همان ملت است سازمان می دهد.
❇️ از منظر فارابی مدینه فاسقه باعدول عملی ومدینه ضاله با تحریف و مدینه جاهله با حذف معرفت عقلی و وحیانی پدید می آید.
❇️ در دوران معاصر به دلایل اجتماعی، تاریخی قابل بررسی، در فارسی کلمه ملت معادل nation و ملی گرایی معادل ناسیونالیسم قرار گرفته است و این در حالی است که که در زبان های ترکی و عربی برای ترجمه آن از شعب، قوم و مانند آن استفاده کرده اند.
❇️کلمه Nation ریشه در کلمه ناسیو دارد و ناسو از تبار و خون مشترک حکایت می کنند و لکن معنای مدرن آن محصول بازخوانی و بازسازی صورت تاریخی کلمه است . بعد اجتماعی این کلمه در گذشته تاریخ بیشتر از یک تفسیر اسطوره ای بهره برده است.
❇️ این کلمه در جهان مدرن با چشم پوشی از ابعاد قدسی هستی، هویتی سکولار و دنیوی پیدا کرده است و ترجمه فارسی آن به ملت با آن که خود محصول برخی از عوامل اجتماعی و تاریخی است چالش های فرهنگی و معرفتی و هویتی مهمی را در تاریخ معاصر ایران به دنبال آورده است و شهید مطهری بحث انتقادی خود را نسبت به ناسیونالیسم برای تبیین و حل همین چالش ها سازمان داده است.
👈 مطالعه متن تفصیلی در سایت استاد پارسانیا
🆔@parsania_net
🎥 پخش زنده دروس استاد #پارسانیا
💢 درس اسفار هر روز ساعت ۷ صبح از شنبه تا سه شنبه و درس اصول کافی هر چهارشنه به صورت زنده در ایتا (@parsania_net) برگزار میشود.
💠💠💠💠
6.67M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#کلیپ
💠 تحلیل جامعه شناختی اعتراض و اغتشاش
♦️بخش قابل توجهی از توسعه از طریق گفتوگو است. لذا گفتوگو کردن، سؤال کردن و پاسخ دادن زمینهی بسط حیات انسانی است و زمینهی بروز حقیقت است.
♦️گفتوگوی علمی شرایطی را میطلبد که بتواند این موارد را رمزگشایی کند و زمینهها را مورد توجه قرار دهد و گرفتار توهم نشود؛ یعنی پرسشگری که در حال پرسیدن سؤالی است باید سؤال خود را درست بیان کند.
💢 تماشای گفتگو در آپارت فکرت
•┈┈┈┈••✾••┈┈┈┈•
🔻فکرت، رسانه اندیشه و آگاهی؛
🆔 @Fekrat_Net
🆔@parsania_net
پخش زنده
فعلا قابلیت پخش زنده در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
درس اسفارج۶شنبه۷آبان۱۴۰۱.m4a
37.7M
🎙 درس اسفار ج 6 - استاد پارسانیا - هفتم آبان ماه ۱۴۰۱
#اسفار_ ۷ آبان ۱۴۰۱
💠 @parsania_net
💠 معنای علم از مفاهیم کلیدی و کانونی هر فرهنگ است
💢 استاد پارسانیا
🔸قرآن کریم از بنیاسرائیل بهعنوان کسانی یاد میکند که قضایای علمی را به گزارههای محسوس و آزمونپذیر محدود میکنند و درباره آنها میگوید که به موسی گفتند، ما به تو ایمان نمیآوریم مگر اینکه خداوند را آشکارا ببینیم: «قالو لن نؤمن لک حتی نری الله جهرة».
🔸در آیات و روایات فراوانی از محسوس و جسمانی نبودن خداوند سبحان سخن گفته شده است و بر این نکته تأکید شده است که خداوند، با حس شناخته نمیشود و با چشم دیده نمیشود، بلکه علم به او با غیر حس است؛ و این روایات و آیات، با تلقیاتی که امور غیرحسی را معرفت علمی نمیدانند ناسازگار است.
🔸در قرآن کریم، با آن که از حس بهعنوان ابزار شناخت علمی یاد شده است، علم به معرفت حسی محدود نمیشود و از علم عقلی یا علومی که بهوسیله قلب، وحی یا مانند آن تأمین میشوند، سخن گفته شده است، در متون مزبور علوم حسی، عقلی یا وحیانی، علومی، مستقل و گسیخته از یکدیگر نیستند، بلکه علومی وابسته و پیوسته به یکدیگرند به این معنا که کسی که از عقل و قلب سلیم برخوردار نباشد علوم حسی و تجربی او نیز گرفتار آسیب میشود.
🔸فرهنگ و تاریخی که در آن باور، اعتقاد و ایمان دینی وجود دارد، نمیتواند تعریف یا تعاریفی از علم را بپذیرد که امکان شناخت و وصول به حقایق دینی را نفی میکنند و تخم تردید و شک را نسبت به پایهها و بنیادهای ایمان در درون خود دارند؛ فرهنگ و تمدن مدرن با نگاه دنیوی و این جهانی خود، از آرمانهای دینی و معنوی سخن نمیگوید و به زندگی دنیوی و این جهان بسنده کرده است، افراد در این فرهنگ به تناسب رویکرد این جهانی خود یا به انکار حقایق معنوی میپردازند و مفاهیم دینی را ساختههای ذهنیای میدانند که در خدمت منافع طبقاتی یا گروهی ایجاد شده یا اینکه اگر به نفی و انکار صریح و آشکار معانی و مفاهیم دینی نپردازند، با دیده تردید و شک در آن نگاه کرده و گاه به دلیل کارکرد مثبت و بیبدیل اجتماعی این معانی از ضرورت حضور آنها، برای تداوم زندگی دنیوی نیز سخن میگویند.
🔸فرهنگی که خصوصیات فوق را دارد با تعریفی از علم یا با بخشی از علم مواجه است که با کارکرد ابزاری خود نیازهای این جهانی آن را نیز تأمین کند و چنین فرهنگی بینیاز از معانی یا مصادیقی از علم است که راه را بر آسمانهای معنوی میگشاید و بلکه، آن بخش از علوم را به دلیل این که زندگی دنیوی او را در معرض پرسش یا چالش قرار میدهد، تاب نمیآورد و از آن اعراض میکند؛ قرآن کریم، دلیل انحراف برخی از افراد را که علم به مبدأ و معاد و مانند آن را انکار میکنند این میداند که آنها به دنبال این هستند که به فجور خود عمل کنند «بل یرید الانسان لیفجر امامه».
🔸همانگونه که فرهنگ مدرن غرب در گرو حضور تعریف یا بخشی از علم است که مناسب با آن باشد، فرهنگ و تمدن اسلامی نیز در حیات و تداوم خود در گرو حضور علم مناسب با خود است و همانگونه که تمدن اسلامی یا تمدن غرب، علم مناسب با خود را طلب میکنند، هر معنایی از علم نیز، فرهنگ و تمدن مناسب با خود را به دنبال میآورد و به همین دلیل علم یکی از مفاهیم و معانی کلیدی برای فرهنگهای مختلف بوده و در کنار دیگر مفاهیم پایه و کانونی فرهنگ قرار میگیرد.
🆔@parsania_net