هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
مبانی فلسفی علوم انسانی، جلسۀ ۵ و پایانی، حمید پارسانیا.mp3
10.17M
مبانی فلسفی علوم انسانی، جلسهٔ پنجم و پایانی
حمید پارسانیا
مؤسسهٔ پژوهشی حکمت و فلسفهٔ ایران
#صوت #درسگفتار #فلسفه #علوم_انسانی
@hparsania
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
پژوهشهای دفتر تبلیغات اسلامی آیندهنگرانه باشد، حمید پارسانیا.mp3
6.99M
پژوهشهای دفتر تبلیغات اسلامی آیندهنگرانه باشد
حمید پارسانیا
۲۹آذر۱۳۹۹
اختتامیهٔ نمایشگاه پژوهشی و فناوری دفتر تبلیغات اسلامی
#صوت
@hparsania
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
بررسی دیدگاه علامه مصباح در باب تحول علوم انسانی.mp3
28.57M
بررسی دیدگاه علامه مصباح در باب تحول علوم انسانی
محمد غروی
حمید پارسانیا
علی مصباح
محمدعلی محیطیاردکان
۱۶بهمن۱۳۹۹
مجمع عالی حکمت اسلامی
#صوت
@hparsania
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
سیدجمالالدین اسدآبادی و فکر معاصر جهان اسلام، حمید پارسانیا.mp3
36.62M
سیدجمالالدین اسدآبادی و فکر معاصر جهان اسلام
حمید پارسانیا
۱۸اسفند۱۳۹۹
دانشگاه علوم اسلامی رضوی
#صوت
@hparsania
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر، حمید پارسانیا.mp3
45.86M
نقش فلسفه و حکمت در برونرفت بحرانهای انسانی معاصر
حمید پارسانیا
۲۲اسفند۱۳۹۹
هفتمین دورهٔ علمیپژوهشی مشکات، انجمن علمی دانشجویی الهیات دانشگاه امام صادق(علیهالسلام)
#صوت #فلسفه
@hparsania
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان، حمید پارسانیا.mp3
26.81M
حرفی تازه در پیوند اخلاق و عرفان
حمید پارسانیا
۱۴اردیبهشت۱۴۰۰
ویژهبرنامهٔ «آیه در آینه»، خانهٔ اخلاقپژوهان جوان
#صوت #اخلاق #عرفان
@ethicshouse
@hparsania
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
عقلانیت وحیانی بهروایت تسنیم، حمید پارسانیا.mp3
22.55M
عقلانیت وحیانی بهروایت تسنیم
حمید پارسانیا
۲۰اردیبهشت۱۴۰۰
سلسهنشست وضعیت تفکر در ایران معاصر، خانهٔ اندیشمندان علوم انسانی
#صوت #عقل #قرآن #تفسیر #علامه_جوادیآملی
@iranianhht
@hparsania
هدایت شده از جامعهشناسی انتقادی اسلامی
حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی و فرهنگ، حمید پارسانیا.mp3
44.44M
حکمت متعالیه و انقلاب اسلامی و فرهنگ
حمید پارسانیا
۲۴شهریور۱۴۰۰
پژوهشکدهی علوم و اندیشهی سیاسی و مرکز همکاریهای بینالملل
#صوت #حکمت_متعالیه #انقلاب_اسلامی #فرهنگ
@isca24
@hparsania
هدایت شده از عباسی
💎 #حمیدپارسانیا
💠 سایت
💠 http://parsania.net
💠 ایتا
💠 eitaa.com/parsania_net
💠 اینستاگرام
💠 h.parsania1400
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
گفتگوی شیرین و قابل تأمل #ابن_سینا و #صدرالمتألهین در فلسفه درباره فلسفه مرگ
ذَٰلِكَ بِأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْحَقُّ وَأَنَّ مَا يَدْعُونَ مِنْ دُونِهِ هُوَ الْبَاطِلُ وَأَنَّ اللَّهَ هُوَ الْعَلِيُّ الْكَبِيرُ
حقیقت این است که خدای یکتا حق مطلق است و هر چه جز او خوانند باطل صرف است، و علوّ مقام و بزرگی شأن مخصوص ذات پاک خداست.
حافظ: سرو چمان من چرا ميل چمن نمي کند
همدم گل نمي شود ياد سمن نمي کند
دي گله اي ز طره اش کردم و از سر فسوس
گفت که اين سياه کج گوش به من نمي کند
تا دل هرزه گرد من رفت به چين زلف او
زان سفر دراز خود عزم وطن نمي کند
پيش کمان ابرويش لابه همي کنم ولي
گوش کشيده است از آن گوش به من نمي کند
با همه عطف دامنت آيدم از صبا عجب
کز گذر تو خاک را مشک ختن نمي کند
چون ز نسيم مي شود زلف بنفشه پرشکن
وه که دلم چه ياد از آن عهدشکن نمي کند
دل به اميد روي او همدم جان نمي شود
جان به هواي کوي او خدمت تن نمي کند
ساقي سيم ساق من گر همه درد مي دهد
کيست که تن چو جام مي جمله دهن نمي کند
دستخوش جفا مکن آب رخم که فيض ابر
بي مدد سرشک من در عدن نمي کند
کشته غمزه تو شد حافظ ناشنيده پند
تيغ سزاست هر که را درد سخن نمي کند
#فلسفه_مرگ
💠eitaa.com/parsania_net
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
افقهای علوم انسانی در کتاب «#جهانهای_اجتماعی» نوشته حجت الاسلام دکتر #حمید_پارسانیا
کتاب «جهانهای اجتماعی» در بخش علوم اجتماعی در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شده است.
در كتاب جهان هاي اجتماعي ابتدا كنش انساني و اجتماعي، و به تبع آن ها علوم انساني و علوم اجتماعي مبتني بر بنيان هاي هستي شناختي و انسان شناختي حكمت اسلامي توصيف و تعريف مي شود.
#جهانهای_اجتماعی
#حمید_پارسانیا
#علوم_انسانی_اسلامی
💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
💎 #حمیدپارسانیا 💠 سایت 💠 http://parsania.net 💠 ایتا 💠 eitaa.com/parsania_net 💠 اینستاگرام 💠 h.p
با سلام و احترام خدمت مخاطبان فرهیخته و گرامی و ضمن عرض پوزش نسبت به مشکلی که در سایت استاد پارسانیا به وجود آمده است؛ مستحضر هستید که سایت در مرحله آزمایش است و به زودی مشکلات برطرف خواهد شد؛ موفق باشید.
حمید پارسانیا
✍️ مقاله پژوهشی «مدینه فاضله مجازی» منتشر شد
✨با توجه به اهمیت حکمرانی در فضای مجازی محققان و نظریهپردازان کشورمان میکوشند ضمن انتشار مقالات علمی و پژوهشی در حوزههای مرتبط با فضای مجازی راهنمایی مناسب برای اعمال حاکمیت جمهوری اسلامی ایران بر فضای سایبر را ارائه دهند.
🔸در همین راستا عزیز جعفرپور آقابیگلو، #حمید_پارسانیا و علیاصغر اسلامی تنها، مقالهای با عنوان «مدینه فاضله مجازی» را به رشته تحریر درآورده و کوشیدهاند نظرات خود را برای تعیین چارچوب نظری حکمرانی فضای مجازی ارائه دهند. در سالهای اخیر با توسعه دسترسی همگانی به اینترنت و توسعه پهنباند ثابت و سیار تعداد کاربران فضای مجازی و بهویژه شبکههای اجتماعی در کشور تا حد زیادی افزایش یافته است و اگرچه این موضوع سبب توسعه کسبوکارهای مجازی شده ولی آسیبهای جبرانناپذیر فرهنگی را نیز به کشور وارد کرده است.
🔸وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت سیزدهم با ارائه برنامه شبکه ملی اطلاعات در تلاش است تا بخشی از نابسامانی موجود در فضای مجازی کشور را برطرف ساخته و اینترنت ایمن و پاک را در اختیار عموم مردم قرار دهد. بدون شک مقالات علمی و پژوهشی در این حوزه میتواند چراغ راه مسئولان توسعهدهنده شبکه ملی اطلاعات باشد. در بخشی از مقاله مدینه فاضله مجازی آمده است: «برای فارابی هدف اساسی فلسفه، سیاست است اما سیاست که همان تدبیر و اداره مدینه باشد صرفاً وسیلهای است جهت تحصیل السعاده نه امری مقصود بالاصاله. به همین جهت است که تدبیر مدینه نزد او با اخلاق پیوندی وثیق دارد چرا آنچه تحصیل سعادت را امکانپذیر میسازد جز اکتساب فضائل اخلاقی نیست.»
📌چکیده
✨برای فارابی هدف اساسی فلسفه، سیاست است اما سیاست که همان تدبیر و اداره مدینه باشد صرفا وسیلهای است جهت " تحصیل السعاده " نه امری مقصود بالاصاله. به همین جهت است که تدبیر مدینه نزد او با اخلاق پیوندی وثیق دارد چرا آنچه تحصیل سعادت را امکانپذیر میسازد جز اکتساب فضائل اخلاقی نیست. فارابی یادآور میشود که اکتساب فضائل اخلاق و تحصیل سعادت تنها با معاونت و یاری دیگران و در اجتماع مجال تحقق پیدا میکند.
✨بدین ترتیب اجتماع از نظر او وسیله است نه هدف و به همین اعتبار اداره اجتماع نیز چیزی جز نیل به سعادت دنیا و عقبی نیست. در این مقاله با روش کتابخانه ای و تحلیلی-پدیدارشناسانه، ضمن غور در آرای فارابی درباره مدینه، چارچوب نظری برای حکمرانی فضای مجازی ارائه میشود. بدین نحو که فارابی در مدینه فاضله، حاکم اصلی را فرد ولی یا حاکم اول میداند و کلا عوام از اساس با خیالشان میزیند از این رو تذهیب قوه خیال عامه اهمیتی زیاد دارد. نسبت فارابی با فضای مجازی آنجاست که اولا این فضا خود جامعه است و ثانیا فضای مجازی در گفتگو و شکل بخشی قوه خیال است و خود هم ساخته خیال انسانی است. در مدینه فاضله مجازی حاکم مجازی، افاضل مجازی، ذوالسنه مجازی و مقدرون و مالیون مجازی تعریف میشوند.
🔻لینک دانلود مقاله: https://journals.isu.ac.ir/article_75821_c2a9174641200ccad2ac62881c05a92a.pdf
💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
💎 #حمیدپارسانیا 💠 سایت 💠 http://parsania.net 💠 ایتا 💠 eitaa.com/parsania_net 💠 اینستاگرام 💠 h.p
✨جهش علمی در کشور به مطالبه اصلی تبدیل شود
🔸استاد حمید پارسانیا ضمن گرامیداشت روز معلم و یاد استاد شهید مطهری، اظهار داشت: اساتید مرجع علمی در کشور هستند و مرجعیت علمی به ویژه برای جامعهای مانند ایران و یا جوامع اسلامی در جهان امروز بسیار اهمیت دارد چرا که تأثیر بسزایی در جهش علمی خواهد داشت، کشورهای غربی بیش از حدود ۲۰۰ سال است که جایگاه ویژهای را در این جهان به خود اختصاص دادهاند.
🔸امروز دانشگاههایی با کمیت و کیفیت مناسب در کشور وجود دارد، اما آنطور که باید کارایی ندارد، در جوامع غربی ارتباط تنگاتنگی بین فرهنگ، قدرت و اقتصاد وجود دارد و در کشورهای اروپایی به تناسب محیط، فرهنگ، ظرفیت و اقتصاد خودشان یک تکنولوژی به صورت ویژه مورد توجه قرار دارد که محور اصلی سازمانهای دهی مناسبات و روابط آن کشور است.
🔸امروز کشورها در نمایشگاههای بزرگ بین المللی هویت خودشان را با آخرین دستاوردهای علم و فناوری معرفی میکنند؛ اما در این ارتباط باید توجه داشت که داشتن استقلال علمی در واقع به استقلال سیاسی و امنیتی کمک قابل توجهی خواهد داشت و باید در کشور به استقلال علمی برسیم تا امنیت سیاسی و امنیتی ما نیز تثبیت شود و تحقق این امر نیازمند جهش علمی است.
🔸این مسئله که جهش علمی ممکن نیست آیه یاس خواندن است و هیچ منطقی ندارد، عملاً هم جمهوری اسلامی ایران نشان داده است در این چند دهه اخیر در رشتههایی که سیاست گذاشتند و اقدام کردند خروجی خوبی را دریافت کرد که نمونه آن را میتوان در حوزه هوا فضا، فناوریهای هستهای و نانو اشاره کرد که در این زمینهها حتی به سطح مرجعیت علمی نیز رسیدهایم.
🔸موضوع دیگر افقگشایی است، ما تکنولوژی را وارد میکنیم و اقتباس کردن از پیشرفتهای دیگر کشورها میتواند راه میانبر خوبی برای تحقق جهش علمی باشد، اما این تکنولوژی، فرهنگ و مبنایی دارد که از آن تغذیه شده است، در این شرایط باید این تکنولوژی بومی سازی شود و مهندسی معکوس نیز روی آن صورت گیرد که برای این امر نیاز به تحول بنیادین در حوزه فرهنگی داریم که اگر این موضوع هر چه زودتر مورد توجه قرار نگیرد دچار بحران تاریخی خواهیم شد.
https://www.mehrnews.com/news/5481138/
💠 eitaa.com/parsania_net
52.65M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔵 «معرفی کوتاه #استاد_پارسانیا و آثار ایشان»
«#حديث_پيمانه»، «#علم_و_فلسفه»، «#سنت_ايدئولوژی_علم»، «#هستی_و_هبوط»، «#هفت_موج_اصلاحات»، «#عرفان_و_سياست»، «#سكولاريسم_و_معنويت_مبانی_معرفتی_و_سيمای_اجتماعی»، «#نماد_و_اسطوره» و «#مبانی_و_تطورات_برهان_صديقين»
💠 eitaa.com/parsania_net
✍️ افقهای علوم انسانی در کتاب «جهانهای اجتماعی» نوشته حجت الاسلام دکتر #حمید_پارسانیا
📘کتاب «جهانهای اجتماعی» در بخش علوم اجتماعی در پانزدهمین همایش کتاب سال حوزه به عنوان کتاب برگزیده انتخاب شده است.
📌در كتاب جهان هاي اجتماعي ابتدا كنش انساني و اجتماعي، و به تبع آن ها علوم انساني و علوم اجتماعي مبتني بر بنيان هاي هستي شناختي و انسان شناختي حكمت اسلامي توصيف و تعريف مي شود. در اين بخش نويسنده تاكيد مي كند كه متافيزيك به علوم انساني ملحق نمي شود، همان گونه كه به علوم طبيعي نيز ملحق نمي گردد، بلكه متافيزيك به عنوان بخش بنيادين حكمت نظري در قبال علوم انساني و اجتماعي قرار مي گيرد. در ادامه وجود جهان هاي مختلف اعم از جمادات، نباتات، حيوانات و جهان انساني و اجتماعي، و نسبت بين اين جهان ها تبيين مي شود. نويسنده متذكر مي شود كه به رغم تركيب اتحادي جهان هاي ياد شده، هيچ يك از آن ها قابل تقليل به ديگري نيست. گلوگاه بحث در جهان هاي مختلف، نسبت بين جهان اجتماعي و جهان انساني است. رابطه فرد و جامعه، و رابطه عامل و ساختار با اين بحث پيوند مي خورد. مولف كوشيده است تا بخشي از ظرفيت هاي حكمت صدرايي را براي تبيين اين نسبت به كار بگيرد. جهان اسلام و دنياي متهجد دو نمونه از جهان هاي معنوي و دنيوي هستند. به نظر نويسنده تبيين هويت اين دو جهان و شناخت مرزهاي فرهنگي هر يك از آن دو، امكان تصميم نجردانه انسان مردد امروز را براي عبور از مرزهاي فرهنگي و خط هاي هويتي، فراهم مي آورد.
#جهانهای_اجتماعی
#حمید_پارسانیا
#علوم_انسانی_اسلامی
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تعریف اراده تکوینی و اراده تشریعی خداوند و اختیار انسان
✨انسان کسب و اکتساب دارد؛ خیر را مطابق معرفتش و به نفع خودش کسب میکند «لَها ما كَسَبَت»؛ اما شر را علیه خودش و در جهت خسرانش اکتساب میکند، «وَعَلَيها مَا اكتَسَبَت» چون انجام شر، مخالفت کردن با وجدان و باعث زحمت است و به چنگ آوردن آن برای انسان مشکلتر است.
استاد #حمید_پارسانیا
#اراده_تکوینی
#اراده_تشریعی
#انسان
#اختیار
#علوم_انسانی_اسلامی
💠 eitaa.com/parsania_net
✨نگاه جامع و تمدنی شهید مطهری
🔰استاد حمید پارسانیا: شهید مطهری «ره» با همه توانایی و جامعیت، خود فرهنگ و تمدن شد، تحقق فرهنگ یک فرآیند است که ناظر به داشتهها و ظرفیتهای موجود است، ولی شهید به تنهایی دارای همه ظرفیت های ناظر به فرهنگ بود؛ تنها نقش فرهنگی نداشت بلکه رویکرد فرهنگی و تمدنی داشت و در آثار شهید به درستی مقوله فرهنگ و تمدن به خوبی دیده می شود، ایشان معتقد بود که اسلام دارای نگاه تمدنی است، از مفهوم اسلام به خوبی دفاع می کند و نظریه تمدنی می دهد، او امت تغییر یافته در سطح خود با رصد کردن شرایط محیطی و براساس نیاز روز هر چیزی که نیاز حرکت است، در خود جای داد، او داستان راستان برای کودکان، اصول و روش رئالیسم برای مقابله با جبهه عظیم فلسفی رقیب را شرح می کند و هم اسفار تدریس می کند، با گروههای سیاسی ارتباط برقرار می نماید، خطابه سیاسی دارد و همه هستی اش را در خدمت رهبری یعنی امام راحل قرار می دهد، شهید مطهری دارای نگاه چند بعُدی بود و همه کار و فعالیت شهید نشان میدهد که می شود همه مسائل فرهنگ و مسائل مرتبط را یکجا در ایشان دید.
💠 eitaa.com/parsania_net
📚فرهنگ اسلامی شیعی با عقبه فلسفی خودش یک توان ویژه ای دارد و این نوع دفاع هرگز در حاشیه تعریف مدرن و پوزیتیویستی از علم نیست، در حاشیه تعریف متون تاریخی، فلسفی، اسلامی، روایی و آیات ما دارد بازخوانی و کار میکند و این نیاز را جواب می دهد.
💠 eitaa.com/parsania_net
حمید پارسانیا
📚فرهنگ اسلامی شیعی با عقبه فلسفی خودش یک توان ویژه ای دارد و این نوع دفاع هرگز در حاشیه تعریف مدرن و
🎙استاد پارسانیا:
♻️ اهمیت کلاننگری در تحلیل پدیدههای جهان اسلام
🔸بسیاری از مسائل جهان اسلام دارای هویت اجتماعی هستند و باید در سطح کلان دیده شوند، مساله اصلی جهان اسلام که غفلت از آن سبب تحلیل های نادرست می شود، رقابت #جهان_غرب و جهان مدرن برای ایجاد و حفظ نظم جهانی موجود و احساس خطری است که از #جهان_اسلام دارد که بدون توجه به این عامل تاثیرگذار نمیتوانیم حوادث ریز جهان اسلام را تحلیل کنیم.
🔸عملکرد اقتدار غربی در جهان اسلام در هر مقطع با توجه به ظرفیت هایی است که می تواند به نفع خود فعال کند، به عنوان نمونه در مقطعی که هویت فرهنگی قوت دارد، در زیرپوشش مفاهیم دینی اما بعد از اینکه با سلطه مفاهیم غربی، عملکردشان زیرپوشش احزاب و گروه هایی می آید که به مفاهیم دینی نیاز ندارند و قدرت هایی شکل می دهند که در حاشیه اقتدار آنها عمل کنند و قاعدتا حضور #اسرائیل در این منطقه، مساله کلیدی برای نظم است؛ خیزش مجدد علیه اسرائیل اینها را ناگزیر می کند که عملکردشان را در زیرپوشش مفاهیم دینی ببینند، لذا پدید آمدن #داعش در این ارتباط جهانی قدرت شکل گرفت، این سناریو با زمین گیرشدن داعش برای مدتی تمام شد.
🔸در مدت فروپاشی داعش، جهان غرب دریافته بود که از طریق رسانه و سازمان دادن به مجموعه هایی که در ذیل پوشش نهادهای مدنی قرار می گیرند، می توانند عمل کنند لذا قریب 2000 NGO در عراق فعال کردند؛ حال آنکه امروز یک سوم درآمد نفتی ملت عراق مستقیما به جیب امریکا می رود و بسیاری از معادلات تجاری عراق در حاشیه تعاملاتی است که با کشورهای حاشیه خلیج و دیگر کشورها درحال انجام است بدون اینکه بتواند در مسیر اقتصاد منطقه ای در محور مقاومت سازمان پیدا کند.
🔸امت اسلامی به یک حرکت همه جانبه و تحلیل درست نیاز دارد به گونه ای که مراتب مسائل از جهت اهم و مهم مورد نظر باشد، چون اغواگری رسانه، نقش مهمی ایفا می کند و یک عامل تاثیرگذاری برای اعمال قدرتی است که می خواهد در سطح کلان معادلات را به نفع خود تغییر دهد.
💠 eitaa.com/parsania_net
📌اندیشههای عماد افروغ مورد بررسی قرار میگیرد
🔸دومین عصرانه از سلسله عصرانههای علوم انسانی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم با دبیری مالک شجاعی و با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین #استاد_حمید_پارسانیا، رئیس مؤسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی دانشگاه تهران، مانی کلانی، مهدی امامی و محسن سلگی به بررسی اندیشهها و خدمات علمی عماد افروغ، پژوهشگر و جامعهشناس کشور میپردازد.
🔸این مراسم روز چهارشنبه ۲۸ اردیبهشت از ساعت ۱۶:۳۰ تا ۱۹ در محل تالار فارابی مؤسسه مطالعات فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار میشود.
🔸برنامه عصرانههای علوم انسانی هر ماه یکبار برای بررسی آرا و اندیشهها و نیز تقدیر از یکی از محققان علوم انسانی و اجتماعی کشور برگزار میشوند.
💠 eitaa.com/parsania_net