#پرتو1047
#نقش #خيانت #تاريخي #رضاخان در #بحران اخير #مرزهاي شمالي #ايران
محمد ملك زاده
به دنبال #خاتمه #جنگ #آذربايجان و #ارمنستان و رفع #اشغال از #مناطق پيراموني #قره_باغ كه با ايران هم #مرز است، #روزنامه ينيشفق #ارگان #غيررسمي «آك پارتي» #حزب #حاكم #تركيه ، نوشت: «ايران ديگر هيچ مرزي با قره باغ ندارد و نبايد اجازه داد با ارمنستان نيز، مرزي داشته باشد؛ بايد نخجوان به آذربايجان #متصل گردد و راه #آسياي_ميانه باز شود. بايد به #دكترين #تغييرناپذير ايران و #روسيه مبني بر، #جلوگيري از يكپارچگي دنياي #ترك ، پايان داد».
#تلاش #دولت #باكو براي #الحاق #كانال «زنگزور» (نقطه اتصال ميان ارمنستان و ايران) به آذربايجان، گرچه به ظاهر ميتواند با... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1047&Category=363
@partosokhan_ir
#پرتو1047
#عذاب #جسمانى و #روحانى
#پرسش : آيا اين #تفكر #صحيح است كه عذاب كار #منفي و از #خدا صادر نميشود؟
#پاسخ : ما مخيّر نيستيم كه به #كلمات ، معناي #دلخواه خودمان را بدهيم. كلمات معنايي مشخصّ دارند كه بايد #سعي كنيم معاني #دقيق آنها را #كشف كنيم. براي #فهم معاني صحيح #واژگان #قرآني ، به #كتاب «#التحقيق في كلمات قرآن» #مراجعه فرماييد. عذاب #اخروى صرفا عذاب روحانى نيست بلكه #شامل #جسم نيز مى گردد ما معتقديم كه #معاد روحانى و جسمانى است. چرا كه: #انسان موجودى دو ساحتى است كه... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1047&Category=373
@partosokhan_ir
#پرتو1047
#جهاد_تبيين ؛ #تكليف #امروز #جوانان
علي شيرازي
#فرهنگ مجموعهاي #پيچيده شامل #معارف ، #اعتقادات ، #هنرها ، #فنون ، #اخلاق ، #قوانين ، #آداب ، #رسوم و ضوابطي است كه افراد در #قالب عضوي از #جامعه ، آن را فرا ميگيرند و در برابر آن، #وظايف و تعهداتي را بر #عهده دارند.
#امام_خامنه_اي در ۲۸ ارديبهشت ۱۳۸۳ فرمودند: فرهنگ مايه اصلي #هويت #ملت هاست. فرهنگ يك ملت است كه ميتواند آن ملت را #پيشرفته ، #عزيز ، #توانا، #عالم ، #فناور ، #نوآور و داراي #آبروي_جهاني كند.
#دشمنان ملت ايران در صددند تا با #هجمه به فرهنگ ما، هويت ما را بگيرند و... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1047&Category=377
@partosokhan_ir
#پرتو1047
راه #معنويت و #صفا ، كوچهي بدون بنبست
شما #جوانان - #پسران و #دختران - در آغاز راهيد؛ هم توان داريد، هم #قدرت انتخاب داريد و ميتوانيد اين راه را طي كنيد؛ و اين راه در #جمهوري_اسلامي و در هر نظام اسلامي و #الهی ، پيش پاي انسانها باز است. راه معنويت و صفا، كوچهي بنبست نيست.
امروز كشور بهشدت نيازمند شماست. عزيزان من! امروز #كشور به #نشاط شما، به نيروي شما، به #ابتكار شما، به ايمان شما و به صفاي شما بهشدت نيازمند است. امروز جوانها بايد خردمندي خودشان را، معرفت و دانش خودشان را، #ايمان خودشان را، همبستگي و يكپارچگي خودشان را هرچه ممكن است، تقويت كنند؛ درست همان مناطقي كه #دشمن ميخواهد #تقويت نشود. دشمن ميخواهد دانش ما #پيشرفت نكند؛ دانشگاههاي ما بهجاي درس خواندن، به كارهاي ديگر بپردازند؛ ايمان #نسل جوان تقويت نشود و جوان #مؤمن تبديل شود به جوان #هوسران . دشمن ميخواهد #وحدت بين نيروهاي ما نباشد و #برادران تبديل شوند به #دشمنان . دشمن ميخواهد ما صفا و نورانيت و معنويت نداشته باشيم و جوان ما به يك عنصر #مادی و بيعاطفه تبديل شود؛ اين چيزي است كه دشمن ميخواهد. امروز همه #وظيفه دارند در مقابل اين حركت كنند.
(بيانات در ديدار گروه كثيري از جوانان استان #اردبيل 05/05/1379)
@partosokhan_ir
#پرتو1047
#غبارروبی #مرقد #مطهر #حضرت #امام_رضا(ع) و #دستمال #متبرك
هنگام غبارروبي مرقد مطهر حضرت امام رضا(ع) #خدام #حرم دستمالهاي #سفيد #آغشته به #گلاب ناب را براي غبارروبي به افراد ميدهند. #مقام_معظم_رهبری پس از مقداري غبارروبي، دستمال را به سر و صورت خود ميكشند. ايشان در يكي از غبارروبيها به آقاي واعظ طبسي ( #توليت #آستان_قدس_رضوی ) فرمودند: آيا ميتوانم اين دستمال متبرك را براي خود بردارم؟
مقام معظم رهبري، توليت آستان قدس رضوي را به آقاي #واعظ #طبسی سپرده بودند، ولي با اين حال، براي برداشتن پارچه متبرك به #غبار #ضريح امام رضا(ع) از او اجازه ميگيرند. #احترام مقام معظم رهبري به 3قانون براي همه ما درس است.
ايشان پس از كسب اجازه از آقاي واعظ طبسي در حالي كه #چشمهايشان پر از #اشك بود و به راز و نياز مشغول بودند، با دقت، دستمال را تا كردند و در جيب خود گذاشتند. براي ما خيلي #زيبا بود كه #آقا در آن حال، اينهمه توجه دارند كه دستمال متبرك را تا كنند و با نظم كامل در جيب خود قرار دهند.
(به نقل از حجتالاسلام #حقانی )
@partosokhan_ir
#پرتو1047
پاي درس #علامه_مصباح_يزدی(ره)؛
#شرور #اختياری و انتخابهاي #نامطلوب #بشر
اشاره: طبق روال نشريه پرتو، ذيلا خلاصهاي از يكي ديگر از سخنرانيهاي #مرحوم #علامه #مصباح(ره) تقديم شده است.
گفتيم كه كامل بودن #نظام #عالم ؛ يعني نظامي كه شامل همه #مخلوقات ميشود، به اين است كه مخلوقي وجود داشته باشد كه با #اراده و انتخاب خودش مسير خود را انتخاب كند و در اثر حسن #اختيار به عاليترين مقامي برسد كه مخلوقي ميتواند به آن مقام برسد. وقتي ميگوييم «با اختيار خودش انتخاب كند» پاي #عمل در ميان ميآيد. بايد خير و شري باشد تا يكي را با اختيار خود #انتخاب كند؛ خواه انتخاب دروني و در #حوزه #روح و #نفس خودش، يا حوزه بيروني كه
http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1047&Category=379
@partosokhan_ir
#پرتو1047
#اخلاص در #عمل
يكي از #شاگردان #مرحوم #شيخ_محمدحسين_زاهد نقل ميكند: اواخر #جنگ_جهانی_دوم بود كه با عدهاي در #محضر #آقا #ادبيات #عرب ميخواندم. #شهريهاي كه ميداديم ماهي 4 تومان بود، بعد از مدتي #جنگ تمام شد و ما هنوز خدمت آقا مشغول #درس خواندن بوديم. وقتي كه زمان #پرداخت شهريه رسيد، نفري 4 تومان به ايشان داديم ولي آقا دو تومان از آن را به خودمان برگرداند.
#تعجب كرديم! به آقا عرض كرديم: مگر نبايد ما 4 تومان ميداديم.
ايشان در #جواب ما فرمود: درست است ولي الان جنگ تمام شده و #قيمتها هم پايين آمده به خاطر همين ماهي دو تومان كفاف #زندگي مرا ميكند ولي شما #جوان هستيد، بقيه #پول را براي #آينده تان پس انداز كنيد.
#منبع : #كتاب #شيخ #حسين #زاهد
@partosokhan_ir
#پرتو1047
فرق #جايگاه #زبان #عاقل و #احمق :
#امام_علي(عليه السلام) مى فرمايد: لِسَانُ الْعَاقِلِ وَرَاءَ قَلْبِهِ، وَقَلْبُ الاَْحْمَقِ وَرَاءَ لِسَانِهِ «زبان عاقل پشت #قلب او قرار دارد در حالى كه قلب احمق پشت زبان اوست»
#مرحوم #سيّد_رضى پس از #ذكر اين #كلام #حكمت_آميز مى گويد: «اين #سخن از مطالب #شگفت_انگيز و #پرارزش است و منظور اين است كه عاقل زبانش را به كار نمى گيرد مگر بعد از #مشورت با عقل خويش و #فكر و دقت; ولى احمق سخنانى كه از زبانش مى پرد و حرف هايى كه بدون #دقت مى گويد بر مراجعه به فكر و #انديشه و دقت رأيش پيشى مى گيرد، بنابراين گويا زبان عاقل پشت قلب او قرار گرفته و قلب احمق پشت زبان اوست.
@partosokhan_ir
#پرتو1047
#فلسفه #آزمایش #الهی
و(به #خاطر بياور) هنگامى كه #پروردگارِ #ابراهيم ، او را با #حوادث گوناگونى آزمايش كرد و او به خوبى از #عهده آزمايش برآمد. #خداوند به او فرمود: من تو را #امام و #رهبر #مردم قرار دادم. ابراهيم گفت: از #فرزندان من نيز(امامانى قرار بده)، خداوند فرمود: #پيمان من به #ستمكاران نمىرسد(و تنها آن دسته از فرزندان تو كه #پاك و #معصوم باشند #شايسته اين مقامند). #بقره ، 125
#نكتهها: در #قرآن حدود بيست مرتبه #مسأله آزمايش و #امتحان مطرح شده واز سنّتهاى الهى است. #هدف آزمايش؛ آزمايش براى #آگاه شدن خداوند نيست، زيرا... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1047&Category=381
@partosokhan_ir
#پرتو1047
آنچه در #ادبيات #اهميت دارد، حس، #معنا و #محتوا است
مهدي كاموس در چهارمين نشست #انديشكده #ادبيات_پايداری گفت: آنچه در ادبيات اهميت دارد #حس ، معنا و #محتوايی است كه #منتقل ميكند. حال بايد ببينيم كه ادبيات #انقلاب_اسلامی چه حس و معنايي به ما منتقل ميكند، اين حس همان #هويتی است كه از آن حرف ميزنيم.
چهارمين نشست انديشكده ادبيات پايداري با موضوع «#هويت #ملي ، #زبان و #ادبيات_فارسی » با سخنراني محمدرضا تركي و مهدي كاموس و جمعي از #كارشناسان و #صاحب_نظران برگزار شد.
مهدي كاموس در اين نشست گفت: ... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1047&Category=385
@partosokhan_ir
#پرتو1047
#فقرزدايی در #ايرانِ پس از #پهلوی
"#فقر " عبارت است از مقدار #درآمدی كه براي تأمين حداقل نيازهاي فردي در يك #جامعه لازم است و عدم تأمين آن موجب ميشود فرد به عنوان #فقير در نظر گرفته شود. افرادي كه زير خط #فقر_مطلق قرار دارند توانايي تأمين حداقل #نيازهاي اساسي خود را ندارند و بهطور #مطلق فقير محسوب ميشوند
براي اندازه گيري درصد افراد فقير در يك جامعه، ابتدا بايد #خط_فقر متناسب با #استانداردهاي #زندگی در همان جامعه را تعيين نمود. بديهي است استانداردهاي زندگي در #جوامع مختلف، تفاوتهاي قابل ملاحظه اي با يكديگر دارند. به عنوان مثال #هزينه زندگي در #كشورهاي #توسعه_يافته از ... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1047&Category=390
@partosokhan_ir
#پرتو1047
#هوشیاری در برابر #دشمن
از نكاتی كه #امام_علی(ع) در #رابطه با دشمن بر آن تأكید دارد آن است كه باید #پیوسته هشیاری در برابر دشمن را #حفظ كرد و #هرگز نباید دشمن را #كوچك شمرد: #حضرت فرمود: «لا تستصغرن عدوا وان ضعف؛ هرگز دشمن را كوچك مشمار، هرچند #ضعیف باشد.»
دانی كه چه گفت زال با #رستم گرد/ دشمن نتوان #حقیر و #بیچاره شمرد
نیز فرمود: «لا تامن عدوا و ان شكر؛ از دشمن در #امان نباش، هرچند از شما سپاسگزاری میكند.» باید پیوسته دشمن را زیر نظر داشت كه... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1047&Category=424
@partosokhan_ir
#پرتو1047
#راهكارهای #اهل_بیت(ع) برای حل #مشكل #دروغگویی در #كودكان
#كودك ذاتاً #دروغ نمیگوید و این كار را در #واكنش #رفتار #اطرافیان انجام میدهد؛ بنابراین #والدین برای حل مشكل دروغگویی #فرزند ، باید شیوههای #تربیت در #سبك_زندگی_اسلامی را بدانند.
بعضی از كودكان و #نوجوانان در صحبتهای خود خبرها و مطالبی را بازگو مطرح میكنند كه صحت ندارد و چهبسا با این رفتار و #سخنان ، موجبات #دردسرها و #مشكلات بزرگی را برای دیگران فراهم میكنند. نكته قابل توجه این است كه اغلب این سخنان #كذب و دروغ كه برخی از كودكان یا نوجوانان اظهار میكنند، به این دلیل است كه ... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://partosokhan.ir/page.asp?Number=1047&Category=425
@partosokhan_ir
#پرتو1048
#نقش «#يتيم » در #تمدن_اسلامی
#حبيب #الله #بابايی
براي #تمدن و تمدني بودن #شاخصهاي مختلفي در #ادبيات جديد #ذكر شده است. يكي از شاخصهاي تمدن در ادبيات امروز، تأمين #حقوق #ضعيفان (مانند #زنان ، #اقليتها، #معلولان و احيانا #فقرا ) است كه از #جمله #شاخصهاي #پنهان ولي بسيار #مهم در فرايند تمدنيِ تمدنهاست(Bruce Mazlish, Civilization in a Historical and Global Perspective). به رغم توجه به حقوق ضعيفان در ادبيات تمدني جديد، موضوع «يتيم» و #تكريم او به مثابه شاخص در تمدنها كمتر و شايد اصلا مورد بحث قرار نگرفته است.
...ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=1048&Category=363
@partosokhan_ir
#پرتو1048
#تقیه #مداراتی ؛ عاملی برای #وحدت_اسلامی
در روایتى از #امام_صادق(ع) #خطاب به یكى از یارانش به نام #زید مى خوانیم: «با #اهل_سنت مطابق #آداب و #اخلاق خودشان رفتار كنید، در #نماز جماعتشان #شركت نمایید، و از بیمارانشان #عیادت به عمل آورید، و در #مراسم_تشییع #جنازه آنها شركت كنید، و اگر فرصتى جهت #امامت #جماعت یا گفتن #اذان در #مساجد آنها فراهم شد از انجام آن #خوددارى نكنید. زیرا اگر شما #شیعیان این كارها را انجام دهید، مى گویند: اینها پیروان امام صادق(ع) هستند، #خداوند او را #رحمت كند كه شیعیان و اصحابش را بسیار #خوب #تربیت كرده است…».
(#وسایل_الشیعه ج۵، ص۴۷۷، ح ۱.) ...ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=1048&Category=371
@partosokhan_ir
#پرتو1048
درباره #آگاهى #پیامبر از #جاودانگى و #جهان_شمولى_اسلام
بخش اول #مهدى_پیشوایى
#نكته : این #نوشتار بخشی از #مقاله #مرحوم حجت الاسلام والمسلمین پیشوایی است، همچنین به دلیل #محدودیت #فضای #نشر از#ارجاع #مطالب و #ارائه #منابع #خودداری كردیم كه اصل مقاله در دفتر نشریه پرتو موجود است.
#ایگناتس_گلدزیهر ، #شرق_شناس #یهودى الاصل #مجارستانى ، از #مستشرقان #مشهور و #پرآوازه است كه #آثار متعددى در باب #اسلام دارد. او در #دشمنى با اسلام #شهره است و در یكى از آثارش كه به #زبان #عربى با عنوان #العقیدة و #الشریعة فى الاسلام #ترجمه شده، درباره اسلام نظریاتى #مغرضانه و دور از #واقعیت مطرح كرده است. در این مقاله، یكى از ادعاهاى او مبنى بر اینكه اسلام تنها #محدود به نیازهاى #عصر پیامبر بوده است، نقد و بررسى میشود ...ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=1048&Category=373
@partosokhan_ir
#پرتو1048
#ولایتمداری یعنی در چند قدمی #معاویه باشی و با #امر_ولی #میدان_نبرد را #ترك كنی
#سخنان حجت الاسلام والمسلمین #دكتر #علی_مصباح #خطاب به كسانی كه این روزها در مقابل فرمایش #رهبری درباره #واكسن اقداماتی انجام دادهاند.
وَمَا كَانَ لِمُؤْمِنٍ وَلَا مُؤْمِنَةٍ إِذَا قَضَى اللَّهُ وَرَسُولُهُ أَمْرًا أَن یكُونَ لَهُمُ الْخِیرَةُ مِنْ أَمْرِهِمْ وَمَن یعْصِ اللَّهَ وَرَسُولَهُ فَقَدْ ضَلَّ ضَلَالًا مُّبِینًا(الأحزاب:٣٦)
به جای آنكه #رفتار #امام و #ولی_امر را بر اساس #تشخیص یا خواسته خودمان #تحلیل كنیم، باید #تكلیف خود را با #ولایت_پذیری و #اطاعت از #اوامر #الهی مشخص سازیم.
#ولی_فقیه #بهتر از من و شما #وظیفه خود را میداند، وگرنه #ولی #فقیه نیست.
ولایتمداری یعنی ... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=1048&Category=375
@partosokhan_ir
#پرتو1048
#مثبت و #منفی «#كلبه_عمو_پورنگ »
بابك شكورزاده
یكی از #سریالهای #پرمخاطب كه برای #گروه #كودك و #نوجوان ساخته شده و #محصول گروه #اجتماعی #شبكه_دو میباشد #مجموعه_تلویزیونی «#كلبه #عمو #پورنگ » است. این مجموعه از نظر محتوایی سعی دارد كه #مضامین #ارزشمندی مثل #اعتماد به #نفس را در #قالب #نمایشی #فانتزی با #بازیگرانی كه عمدتا #نقش #حیوانی را دارند به #كودكان و #نوجوانان بیاموزد كه نكته مثبت این مجموعه را میتوان همین موضوع دانست.
دو #ویژگی #مهم را میتوان از #موضوعات قابل نقد این مجموعه دانست: ... ادامه این مطلب را در آدرس زیر مطالعه کنید
http://www.partosokhan.ir/page.asp?Number=1048&Category=377
@partosokhan_ir
#پرتو1048
#امام_كاظم(ع) فرمود:
سه فرد در آن #روزى كه #سایهاى جز سایه #عرش #خدا نیست، در #سایه_عرش_خدا هستند: مردى كه #برادر مسلمانش را #همسر بدهد، یا به او #خدمت كند، یا #رازى از او را #پوشیده بدارد.
(#الخصال : ص 141 ح 162)
@partosokhan_ir
#پرتو1048
#حاج_قاسم ؛ #اهل #نوع_دوستی، #معنویت و #اخلاص
(#شهید_سلیمانی ) از طرفی روحیهی #فداكاری و نوعدوستی داشت، یعنی برایش این #ملت و آن ملّت و مانند اینها [مطرح] نبود؛ نوعدوست بود، واقعاً حالت فداكاری برای همه داشت. از طرفی اهل معنویت و اخلاص و #آخرتجویی بود؛ واقعاً #معنوی بود، واقعاً #اهل_معنا و اهل اخلاص بود، و اهل #تظاهر نبود. خب اینها مجموعهی #مكارم #اخلاق است، اینها مكارم باارزشی است. این را مردم دیدند؛ این تبلور پیدا كرد در این آدم؛ در بیابانهای فلان #كشور و فلان كشور و روی #كوهها و در مقابل #دشمنان گوناگون رفت، و این ارزشهای #فرهنگی #ایرانی را در واقع #مجسم كرد، متبلور كرد، نشان داد؛ پس #قهرمان #ملت_ایران شد.
(#پایگاه اطلاعرسانی KHAMENEI.IR)
@partosokhan_ir
#پرتو1048
#سید_علی #آقا ! چرا #درس #شركت میكنید؟
حجت الاسلام والمسلمین #بهجتی_اردكانی ، از همدرسان #آیت_الله_خامنه_ای نقل میكنند كه پس از شناخت استاد ما #آیت_الله #شیخ_مرتضی_حائری_یزدی از #ویژگیهای #علمی و توانمندیهای #مقام_معظم_رهبری ؛ بارها (حداقل 3 بار را من به یاد دارم) در درس، ایشان را مورد #خطاب قرار دادند كه: «سید علی آقا! شما #مجتهدید ؛ چرا درس شركت میكنید؟!» گویا میخواستند دستیابی ایشان به #قوة #اجتهاد در سن #جوانی را، به #اطلاع همدرسان برسانند.
@partosokhan_ir