پرسش:
با خواندن یک سری مطالب نامناسب در برخی سایتهای غیراخلاقی ازنظر فکری دچار مشکل شدم لطفاً کمکم کنید؟
پاسخ:
روح انسان بسیار حساس است بهگونهای که تمام دیدنیها، شنیدنیها، خواندنیها و حتی افکارش نیز بر او تأثیرگذار است؛ لذا در آموزههای اسلام چشم و گوش و دهان و ذهن بهعنوان دریچههای ورودی قلب انسان تلقی میشوند بهگونهای که با انحراف آنها، قلب انسان به سمت ظلمت و تاریکی منحرف میشود و با کنترل آنها قلب مجدداً نورانیت خویش را به دست میآورد.
با توجه به اینکه شما اقدام به مطالعه مطالبی در باب مسائل غیراخلاقی نمودهاید و اینگونه مطالب تأثیر نامطلوب عمیقی در زندگی انسان دارد لذا برای از بین بردن این افکار و پاکسازی ذهن نیازمند زمان هستید.
شرط حذف شدن این مطالب از ذهنتان عدم بازگشت به اینگونه سایتهاست؛ چراکه اگر دوباره و حتی یکبار شروع به خواندن اینگونه مطالب کنید کار برای شما سختتر خواهد شد. دقت کنید که راه پرهیز از فکر گناه، پرهیز از خود گناه است.
وقتی قرار است چیزی را از ذهن خود بگیریم لاجرم باید چیز دیگری را جایگزین آن نماییم؛ بهمحض خطور کردن افکار نامناسب در ذهنتان سریعاً و آنی و لحظهای آن را از ذهن خود پاککرده و به امور دیگر فکر کنید.
یکی از دلایل فکرهای نامناسب این است که انسان شنیدنیها و دیدنیها را کنترل نمیکند بنابراین در متن زندگی اجتماعی خود تلاش کنید که گوش و چشم خود را کنترل کرده و مخصوصاً در مقابل نامحرم بدین امر توجه ویژه داشته باشید.
پیامبر صلیالله علیه و اله و سلّم میفرمایند:
«ایاکم و فضولَ النظرِ فاِنَّه یَبذُری الهوی و یُوَلِّدُ الغفلةَ»
«از نگاههای اضافی پرهیز کنید که بذر هوس میپاشد و غفلت به بار میآورد». (1)
تلاوت قرآن و تدبر درآیات و مداومت بر خواندن سوره مبارکه ناس و فلق نیز در این زمینه مؤثر است.
بهترین راهکار برای بیرون راندن افکار نامناسب، بیاعتنایی به آنهاست لذا هر موقع آن افکار شمارا اذیت کرد سریعاً نسبت به آنها بیتفاوت بوده و با تغییر موقعیت به آن افکار اجازه تسلط بر ذهن خویش را ندهید.
فراموش نکنید که هرچند ورود افکار در ذهن، دست ما نیست اما متوقف کردن آنها دست خود ماست پس بهمحض ورود با نهیب زدن بر خود، سریعاً آنها را متوقف نمایید.
پینوشت:
1. علامه مجلسی، بحار الأنوار، مؤسسة الوفاء، ١٤٠٣ هـ.ق ، ج 72، ص 199
#کارشناس_اخلاق
#افکار_منفی
@pasokhsara
✍انواع رفتارهای پرخطر نوجوانان
3_خشونت
خشم یک احساس طبیعی است و بروز به موقع و مناسب آن می تواند موجب بقای ما بشود. اما خشونت های بی پایه و اساس و غیر منطقی تأثیراتی منفی بر عملکرد فردی و اجتماعی ما می گذارند و می توانند به رفتارهای پرخطر تبدیل شوند.
در سنین نوجوانی، با تغییرات هورمونی، احساسات و هیجانات هم تغییر می کنند و شدیدتر از همیشه می شوند. یک نوجوان خیلی راحت تر و سریع تر از دیگران عصبانی می شود و عوامل محرک می توانند فوراً خشم او را برانگیخته کنند. آموزش مهارت های ارتباطی در سن بلوغ می تواند بسیار مفید باشد و از آسیب زایی خشم های کنترل نشده ی نوجوانان جلوگیری کند.
4_تمایل به خودکشی
در دوران نوجوانی، حساسیت های فرد صدچندان می شوند و این حساسیتها میتوانند به رفتارهای پرخطر نوجوانان ختم شوند. یک دختر یا پسر 14 ساله هنوز نمی تواند به خوبی از پس چالش ها و اتفاقات ناگوار زندگی بر بیاید و نیازی به یادگیری و کمک دارد.
در نتیجه اگر عوامل محیطی مثل تنش های خانوادگی یا فشارهای اجتماعی او را آزار بدهند، ممکن است پایان دادن به زندگی را تنها راه پیش رویش ببیند و خودکشی کند.
#کارشناس_مشاوره
#رفتارهای_پر_خطر_نوجوانان
@pasokhsara
🔴 #شهید
«شهید» در منظومه ی معارف اسلامی، معنای گسترده ای دارد که هر چند معنای خاص آن، شهید در معرکه است اما هر کسی که در راه انجام وظیفه کشته شود را هم شامل می شود.
در روایات: به کشته شدگان در راه علم، دفاع از وطن و ناموس، کسب روزی حلال و دفاع از مال و موارد دیگری؛ «شهید» اطلاق شده است.
این مقام برای هر فردی در هر جایگاهی، نزد خدا محفوظ است.
🔷نظام اسلامی با رعایت برخی مصالح سیاسی، فرهنگی، نظامی و در نظر گرفتن اولویت هایی و برای مقابله با برخی تفکرات، جریانات، و یا مصالح دیگر، بعضی از کشته شدگان را با عنوان «شهید» مخاطب قرار می دهد.
ولی همان گونه که در صدر اسلام ، همه ی کشته شدگان با عنوان شهید شناخته نمی شدند، نباید انتظار داشت حکومت اسلامی این عنوان را برای همگان به کار گیرد.
🔵مرحوم حجت الاسلام و المسلمین سلیمانی، از ابتدای انقلاب در سنگرهای مختلف ایفای نقش کرده و به فرموده ی مقام معظم رهبری، همواره در خدمت نظام جمهوری اسلامی بودند. و نهایتا در این مسیر به شهادت رسیدند.
#شهید
#شهادت
#کارشناس_کلام
@pasokhsara
علل و عوامل رفتارهای پرخطر نوجوانان
✍1_خانواده
خانواده اولین جایی است که همه ی ما در آن رشد می کنیم و یاد می گیریم. شخصیت ما، باورها و ارزش های ما درون خانواده شکل می گیرد. در صورتی که نیازهای عاطفی یک نوجوان در محیط خانواده برطرف شوند، عشق بدون قید و شرط دریافت کند و پدر و مادری را الگوی خود قرار دهد که استانداردها و ارزش هایی در زندگی دارند، احتمال رفتارهای پرخطر در او پایین می آید.
نوجوانانی که در دوران بلوغ به سراغ مواد مخدر و الکل می روند، معمولاً عضو خانواده ی متشنجی هستند، روابط عاطفی محکمی با پدر و مادرشان ندارند و ممکن است اعضای خانواده شان هم درگیر رفتارهای پرخطر باشند.
2_فشارهای روانی در مدرسه
دوران بلوغ به خودیِ خود سرشار از فشارهای روانی است. گاهی اوقات مدارس بدون توجه به ویژگی های دوران بلوغ فشارهای وارده بر نوجوان را صدچندان می کند.
بسیاری از افراد در دوران بلوغ از تکالیف و فعالیت های مدرسه گریزان می شوند و رفتارهای پرخطر را برای رهایی از فشار روانی انتخاب می کنند.
ادامه دارد...
#کارشناس_مشاوره
#رفتارهای_پر_خطر_نوجوانان
@pasokhsara
هدایت شده از پاسخ به شبهات فجازی
37.64M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
به مناسبت #هشت_شوال سالروز تخریب قبور ائمه بقیع
❗️ آیا بناء بر قبور، شرک است؟
💬استاد جواد حیدری
🆔 @Shobhe_ShenaSi
🌏 ghorbanimoghadam.ir
💠جدا شدن پیشانی از روی مهر به صورت سهوا
💬 اگر پیش از تمام شدن ذکر سجده، پیشانی را سهواً از زمین بردارد، نمی تواند دوباره به زمین بگذارد و باید آن را یک سجده حساب کند ولی اگر سایر اعضا را سهواً از زمین بردارد، باید دوباره بر زمین بگذارد و ذکر را بگوید.
✅ اگر هنگام سجده، پیشانی به محل سجده برخورد کند و بی اختیار از زمین بلند شود، باید دوباره پیشانی را بر زمین بگذارد و ذکر سجده را بگوید و روی هم یک سجده به حساب می آید.
📚 رساله نماز و روزه، مسأله 251و 252 آیت الله خامنه ای
@pasokhsara
✍ علل وعوامل رفتارهای پرخطر نوجوانان
3_ محیط
محیط زندگی یک نوجوان نقش پررنگی در انتخاب هایش دارد. نوجوانان سرشار از هیجان هستند و هنوز به خوبی شیوه ی کنترل احساساتشان را یاد نگرفته اند. آن ها قابلیت زیادی برای انجام رفتارهای پرخطر دارند.
به همین دلیل زندگی کردن در محیطی جرم خیز و در کنار بزهکاران، احتمال بروز رفتارهای پرخطر در نوجوانان را بالا می برد.
4_عوامل روانشناختی
هر چه سلامت روانی یک انسان بیشتر می شود، کمتر به خودش آسیب می زند. پژوهش ها ثابت کرده اند که نوجوانان افسرده و مضطرب بیشتر به مواد مخدر گرایش دارند.
اگر دختر یا پسری در دوران بلوغ به اندازه ی کافی اعتماد به نفس نداشته باشد، خودش را آدم با ارزشی نداند، نیاز به تأیید اجتماعی داشته باشد و تحت فشار روانی باشد، ممکن است برای مقابله با احساسات منفی و موقعیت های سخت دست به رفتارهای پرخطر بزند.
5_گروه هم سالان
آدم ها در دوران نوجوانی بیشتر از هر کسی تحت تأثیر دوستانشان هستند. در بسیاری از مواقع آن ها از هم سالانشان الگوبرداری می کنند و یک رفتار اشتباه دوستان بیش از هزار رفتار صحیح والدین ومعلم بر آن ها تأثیر می گذارند.
اگر نوجوان در دوران بلوغ از امنیت عاطفی و روانی برخوردار نباشد، ممکن است دوستانش را پناهگاه خود بداند و در صورتی که دوستانش مشغول به رفتارهای پرخطر باشند، از آن ها تقلید کند. اگر والدین نگران رفتارهای پر خطر نوجوانان باشند، باید این را بدانند که جلوگیری از این رفتارها، بیش از هر چیز نیازمند توجه به نوجوان است
#کارشناس_مشاوره
#رفتارهای_پر_خطر_نوجوانان
@pasokhsara
پرسش:
چگونه یک برنامهریزی دقیق برای کارهایم داشته باشم تا دچار افراط و تفریط نگردم؟
پاسخ:
اعتدال و میانهروی همانگونه که از نامش پیداست، به معنای پیمودن و گزینش راه میانه و وسط و عدم تمایل به دو طرف افراط و تفریط است.
قرآن کریم، امت اسلام را امت میانه و وسط مینامد و میفرماید:
«وَ کَذلِکَ جَعَلْناکُمْ أُمَّةً وَسَطاً لِتَکُونُوا شُهَداءَ عَلَی النَّاسِ وَ یکُونَ الرَّسُولُ عَلَیکُمْ شَهیدا»ً
«همانگونه (که قبله شما، یک قبله میانه است) شمارا نیز، امت میانهای قراردادیم (در حد اعتدال، میان افراطوتفریط) تا بر مردم گواه باشید و پیامبر هم بر شما گواه است». (1)
ریشه بسیاری از انحرافات فردی و اجتماعی را میتوان در عدم رعایت اصل اعتدال جست و به همین دلیل در آموزههای اسلام اجازه کوتاهی و یا زیادهروی در هیچیک از امور به ما داده نشده است. اصل اعتدال، باید به شکلی کلی و فراگیر بر سراسر زندگی فردی و اجتماعی انسان حاکم باشد.
استفاده بهینه از زمان و وقت تنها از طریق برنامهریزی و مدیریت زمان امکانپذیر است. لازم است برای خود اهداف کوتاهمدت و بلندمدتی تعریف نمایید و متناسب با آن برنامهریزی کنید. برای رسیدن به موفقیت باید هدف خود را مشخص نمایید؛ هدفی که با شما، خواستههایتان وتوان و استعدادهایتان سازگاری داشته باشد.
حضرت امام کاظم علیهالسلام میفرماید:
«اِجتَهِدُوا في أن يكونَ زمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةٌ لِمُناجاةِ اللّه ِ ، و ساعَةٌ لأمرِ المَعاشِ ، و ساعَةٌ لمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ الذينَ يُعَرِّفُونَكُم عُيُوبَكُم و يَخلُصُونَ لَكُم في الباطِنِ ، و ساعَةٌ تَخْلُونَ فيها لِلَذّاتِكم في غَيرِ مُحَرَّمٍ» (2)
«سعى كنيد اوقات خود را چهار قسمت نماييد : زمانى براى مناجات با خدا و زمانى براى كسب و كار و زمانى براى معاشرت با برادران و افراد مورد اعتمادى كه عيبهايتان را به شما گوشزد مىكنند و در باطن خير خواه شما هستند و زمانى براى كام جويى از لذّتهاى غير حرام».
بنابراین بخشی از برنامه روزانه خود را برای امور معنوی و ارتباط با خداوند همچون عبادت و تفکر در نظر بگیرید و بخشی از آن را برای درس و تلاش علمی و یا کار و مهارتورزی و بخشی را به تفریحات سالم اختصاص دهید؛ و به همین ترتیب متناسب با شرایط زندگی خود اولویتها را پیداکرده و برای آنها وقت بگذارید.
دقت کنید که همیشگی بودن و استمرار برنامه هرچقدر هم ازنظر کمیت، کم باشد بهتر است و ارجحیت دارد بر اینکه بخواهید یک مدت خودتان را در امری خسته کرده و بعد آن را رها کنید.
اجازه ندهید که موانع و شکستهای کوچک یا حتی بزرگ شما را به عقبنشینی وادارند. اگر اتفاقاتی مانع از پیروی شما از برنامه شد، ناامید نشوید و برنامه را ادامه داده و نتیجه کارها را به خدا واگذار نموده و بر او توکل کنید.
پینوشتها:
1. سوره بقره (2)، آیه 143
2 العلامة المجلسی، بحار الأنوار، المیانجی، السید ابراهیم ، البهبودی، محمد الباقر، ط دارالاحیاء التراث، چاپ سوم، ۱۴۰۳ - ۱۹۸۳ م، ج 75، ص 321
#کارشناس_اخلاق
#برنامهریزی
@pasokhsara