eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
407 عکس
96 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
✍راهکارهای مواجهه با نوجوان پرخاشگر: 👈روشهای منطقی ابراز خشم را به نوجوانتان بیاموزید به نوجوان خود توضیح دهید که چگونه می تواند خشم خود را به شیوه ای مناسب ابراز کند. البته زمانی که نوجوان شما هنوز عصبانی است انجام این کار فایده ای ندارد. 🟢🟢صبر کنید تا خشم نوجوانتان فروکش کند و نوجوان شما آرام و ریلکس شود. 🟢🟢به او توضیح دهید که باید راهی برای ابراز خشم بدون آسیب رساندن به دیگران بیابد. به نوجوان خود بیاموزید که چه علائمی نشان می دهد که در آستانه از کنترل خارج شدن هست: 😡فک فشرده 😡سردرد 😡افزایش ضربان قلب 😡کف دست های عرق کرده 😡سرگیجه 🔵🔵به نوجوان خود بگویید که وقتی عصبانی است، اگر فوراً به احساسات خود عمل کندُ، پشیمان خواهد شد. 🔵🔵از نوجوان خود بخواهید شمردن تا عدد ده را به آرامی تمرین کند یا این تمرین تنفسی را امتحان کند: 🟢برای چهار ثانیه نفس بکشید 🟢نفس خود را برای چهار ثانیه نگه دارد 🟢برای چهار ثانیه نفسش را بازدم دهد( برگرفته از پایگاه اینترنتی مرکز مشاوره آویژه) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چه کنيم که در تمام شرايط راضي به رضاي خدا باشيم؟ پاسخ: هر اندازه تأثير خدا را در وجود خود و در عالم هستي بهتر، وسيع‌تر و عميق‌تر بشناسيم زمينه‌ی رضایتمندي ما نیز گسترش پيدا مي‌کند. در مورد امور خوشایند، انسان می‌تواند شکرگزار و راضی باشد؛ اما وقتی کار به دشواری‌ها و مصائبی می‌رسد که انسان خودش در آنها نقشی نداشته، راضی بودن به رضای خدا برای افراد عادی کمی سخت می‌شود، هرچند با دقت و توجه، می‌توان حتی سختی‌ها را هم با رضایت تحمل کرد. نکته‌ای که بايد بدان توجه داشته باشيم تا این مسأله براي‌مان حل شود اين است که حوادث، جهات مختلفی دارند و انسان به گونه‌ای خلق شده است که می‌تواند از يک حادثه‌ی خاص، از يک جهت راضي و از جهتی دیگر ناراضي باشد. بیماری که باید عضوی از بدن او را جراحی کنند، از آن جهت که اين کار موجب بازگشت سلامتي به او مي‌شود بدان راضی است، اما در عين حال به خاطر دردناک بودن، زمان‌بر بودن و مخارج آن برای او ناراحت‌کننده است. با این‌که این یک حادثه است اما انسان در برابر آن دو واکنش و دو انفعال دارد. حوادث و مصائب هم از اين جهت که موجب مي‌شوند انسان‌هايي بي‌گناه دچار سختي‌ها و گرفتاري‌‌هايي شوند رنج‌آورند؛ اما جهت دیگر این حوادث آن است که مصیبت‌ها و مشکلات دنیا هر چند سخت باشند موقت و محدود به چند روز یا چند سال هستند و خداوند به کسانی که به چنین مصائبی دچار می‌شوند پاداش‌‌هاي بسیاری خواهد داد که تا ابد ادامه دارد. در روايات آمده است کساني که در اين دنيا به مصيبت‌ها گرفتار می‌شوند هنگامی که ثواب‌هاي آخرتی آن مصائب را مي‌بينند، آرزو مي‌کنند ‌اي کاش همه عمر با مصيبت دست به گریبان بودند. با این نگاه و این ایمان ممکن است انسان در حادثه‌ای حتی اشک بریزد، اما در عین حال به خاطر ثواب‌های آخرتی خشنود باشد. نکته‌ی دیگری که از آموزه‌هاي اسلام استفاده می‌شود و با براهين عقلي هم قابل تبيين است اين است که مجموع اين عالم با همه عظمت و کثرت‌ و تنوع موجودات آن، همچون تابلوي بزرگ واحدي است که از ترکیب رنگ‌های مختلف شکل گرفته است. زيبايي اين تابلو به داشتن رنگ‌های گوناگون است. سخت‌ترين و ناگوارترین حادثه‌ای که ما در عالم سراغ داريم داستان کربلاست. اما همين حادثه را در مجموع که نگاه کنیم می‌بینیم منشأ خیرات و برکات فراوانی شده است. پس حوادث تلخ دنیا می‌تواند با نگاهی واقع‌بينانه، حق‌بينانه و زيباشناسانه به خاطر ارتباطي که با ساير پديده‌ها دارند و در مجموع يک تابلو بسيار زيبايي را خلق مي‌کنند، زيبا و خير باشند.اين نقص ماست که فقط عيب‌ها را مي‌بينيم و تنها به رنگ‌های تیره این تابلو نگاه می‌کنیم. رنگ‌های تیره این تابلو را بايد همراه سایر رنگ‌های آن دید تا زیبایی آن را درک کرد. وقتی انسان توانست چنین دیدی نسبت به پدیده‌های دنیا پیدا کند، راحت‌تر می‌تواند به مصالح خداوندی گردن نهاده و به آنچه رضایت و مصلحت اوست، راضی باشد. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ ♦️در زیارت عاشورا، برخی از جریان ها و شخصیت ها، به صورت علنی لعن شده اند. ✅«و لعن اللّه بنی امیة قاطبة». ✅ وَ لَعَنَ اللَّهُ ابْنَ مَرْجانَةَ وَ لَعَنَ اللَّهُ عُمَرَ بْنَ سَعْدٍ وَ لَعَنَ اللَّهُ شِمْراً . 🔹 ملاک و معیار این اظهار لعن از زبان مبارک امام معصوم علیه السلام، ↩️فاسد بودن ↩️ مقدس نبودن ↩️جرثومه ی فساد بودن است. ↙️ امروزه، فساد دولت آمریکا و سیاست های استکباری آن، برای کسی پوشیده نیست. آمریکا، سردمدار تمام کودتاها، جنگ ها، آشوب ها و تحریم هاست. این نوع سیاست، همان جریان بنی امیه و حرکت در مسیر معاویه و شمر و یزید لعنت الله علیهم اجمعین است. ◀️پس ما را با صدای بلند، فریاد می زنیم و با این کار، ❎ هم چهره ی خبیث آمریکا را معرفی می کنیم. ❎هم مسیر خود و انقلابمان را از سیاست های ظالمانه اش، جدا می کنیم. ❎ هم به فطرت های پاک مردم جهان، تلنگر می زنیم ❎ و هم اعلام می کنیم، مکتب ما، مکتب هست. @pasokhsara
💠 حضور در مجلس حرام ( پاسور) 💬 سوال: گاهی در میهمانی ها بعضی افراد شروع به پاسور بازی میکنند ولی بدون شرط بندی و فقط برای تفریح، حضور در این مجلس جایز است؟ ✅ پاسخ: بازی با پاسور مطلقاَ حتی بدون شرط بندی حرام است، و اگر حضور شما در مجلس نوعی تایید گناه محسوب شود، جایز نیست و باید نهی از منکر کنید و اگر لازمه‌ی نهی از منکر، ترک مجلس باشد باید مجلس را ترک کنید. 📚 منبع: پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @pasokhsara
عیدتون مبارک @pasokhsara
پرسش: آیا انرژی درمانی حقیقت دارد؟ پاسخ: انرژی درمانی واژه‌ای است که در سال‌های اخیر رایج شده و امور متفاوت و مختلفی هم از آن قصد می‌شود، اما در تعریفی ساده می‌توان گفت انرژی درمانی راهکاری است برای درمان بیماری‌های جسمی و روحی از طریق انرژی‌های ناشناخته. به شکل طبیعی در علومی مانند فیزیک و در علوم دیگر از وجود انرژی و امواج گوناگون در بدن انسان و دیگر موجودات حتی اجسام مختلف یاد می‌شود، اما عده‌ای معتقدند که در بدن آن‌ها یا در برخی اجسام ویژه، انرژی خاصی نهفته است که می‌تواند تاثیر خاصی بر مشکلات جسمی و روحی دیگران داشته باشد و با تبلیغ و ترویج همین امر درصدد جلب نظر بیماران و دیگر افرادی که خود را نیازمند به چنین درمان‌هایی می‌دانند بر می‌آیند. شاید این مسئله به خصوص آن گاه که افراد خاصی ادعا می‌کنند به طور ویژه و استثنایی دارای چنین حالات و ویژگی خاص هستند بیش‌تر تامل برانگیز باشد چرا که غالبا این افراد هیچ مدرک و دلیل معتبری برای برخورداری‌شان از این توانایی ارائه نمی‌دهند و تنها به اظهارنظر برخی افراد مراجعه کننده که تصور می‌کنند با این مراجعات بهبودی یافته‌اند، تکیه می‌کنند که البته روشن است هر نوع تبانی و توطئه و یا توهم و تلقین محتمل است. در هر حال هم در اصل امکان بهبودی برخی بیماری‌ها توسط انرژی خاص برخی افراد و هم در صحت ادعای افرادی که خود را برخوردار از این انرژی می‌دانند، تأمل و تردیدهای جدی وجود دارد که انسان را وا می‌دارد با تردید بیش‌تری به این مسئله نگاه کند. یادآوری می‌شود که بیشتر کسانی که امروزه مدعی انرژی درمانی‌اند، شیادانی هستند که فقط به دنبال فریب و سر کیسه کردن ناآگاهان می باشند. @pasokhsara
هدایت شده از محسن صابری
🌿🌹رسول الله صلی الله علیه و آله و سلم:🌹🌿 🌸ألا أخبركم بأيسر العبادة و أهونها على البدن؟🌸 🌿🌺🌿الصّمت و حسن الخلق.🌿🌺🌿 🌷می‌خواهيد شما را بعبادتى كه از همۀ عبادتها بر بدن آسانتر است خبر دهم؟ سكوت و اخلاق نیکو🌷 🌺 میلاد سراسر نور رسول اکرم صلی الله علیه و آله و سلم و فرزند بزرگوارشان امام صادق علیه السلام بر شما مبارک باد🌺
💠گوش دادن به آهنگ رپ 💬 آیا گوش دادن آهنگ رپ که در باره ایران و شهدا خوانده می شود حرام است؟ ✅ به طور کلی موسیقی ای حرام است که مضل عن سبیل الله باشد، یعنی به سبب ویژگی هایی که دارد، انسان را از خداوند متعال و معنویات و فضائل اخلاقی دور کند و به سمت بی بندوباری، بیهودگی و گناه سوق دهد. 📚منبع:پایگاه اطلاع رسانی دفتر مقام معظم رهبری @pasokhsara
✍راهکارهای مواجهه با نوجوان پرخاشگر: 👈در خانه قوانین مربوط به ابراز خشم تدوین کنید زمانی که همه آرام هستند، در مورد نحوه ابراز عصبانیت همه افراد در خانواده، بحث کنید. در طول بحث خانوادگی، در مورد مرزهایی که در خانواده تان یابد رعایت شود، تصمیم بگیرید. در مورد این قوانین برای همه افراد خانواده، از جمله شما به عنوان والدین، به اجماع برسید، که همه باید آن را اجرا کنند. برای مثال، در خانواده شما به این نتیجه برسید که این موارد قابل قبول نیستند: 👿👿شکستن وسایل 👿👿استفاده از الفاظ زشت 👿👿مسخره کردن یکدیکر 👿👿در وسط گفتگو یگدیگر پریدن 👿👿در را کوبیدن 👿👿اثاثیه منزل را با لگد پرتاب کردن 🟢به نوجوان خود بیاموزیذ که بین احساس عصبانیت و پرخاشگری تفاوت وجود دارد. 🟢قوانین را یادداشت کنید و آنها را در جایی که قابل مشاهده است، مانند درب یخچال قرار دهید. ( برگرفته ازپایگاه مرکزمشاوره آویژه ) @pasokhsara
♨️سوال: 🔰چرا امام جعفر صادق (ع) را رئیس مذهب شیعه می نامیم؟ ✍️پاسخ: ✅همه امامان شیعه برای اسلام و خلق خدا خدمت کردند.در این راه زحمات طاقت فرسایی را متحمل شدند. زحمات در قالب های مختلف، مانند قیام، صلح، سکوت و فعالیت های سیاسی و فرهنگی ظهور نمود. علت اینکه به مذهب ما "مذهب جعفری "گفته می شود، این نیست که امامان دیگر برای اسلام خدمت نکرده اند، بلکه سبب ناميده شدن آن است كه دوره زندگي امام صادق(ع) مصادف بود با اواخر حكومت امويان و اوايل خلافت عباسيان. به سبب درگيری ها و اختلافاتي كه ميان اين دو خاندان به وجود آمده بود، فرصت خوبی برای فعالیت های فرهنگی پدید آمد که امام صادق(ع) از آن بهره گرفت و مذهب شيعه را توسعه داد. امام با تشكيل حلقات درس و تبيين معارف و مباني تشيع، به نشر و تبليغ اسلام پرداخت. روايات بسيار زيادي را بيان فرمود. به همين جهت حيات مجددي در كالبد شيعه دميده شد . معارف و احكام شيعه بيش از هر زماني مطرح گرديد. نظم و ترتيب خاص و ارزندهاي به شيعه داده شد. بدین جهت اين مذهب را به امام جعفر صادق منسوب مينمايند. زيرا علاوه بر تحكيم مباني آن، عمده احاديث اين مذهب- نسبت به امامان ديگر - از اين امام بزرگوار نقل شده است. در مجلس درس ايشان هزاران تن شركت مي كردند. برخي از آنان مانند ابوحنفيه، مالك بن انس، جابر بن حيان و زرارة بن اعين، از اركان و بزرگان اهل سنت و شيعه به شمار مي آمدند.(۱) مرحوم جعفرشهیدی می نویسد: " آن كه در اخبار فقه شيعه تتبع كند، خواهد ديد روايت هاى رسيده از امام صادق (ع) در مسائل مختلف فقهى و كلامى مجموعه اى گسترده و متنوع است. براى همين است كه مذهب شيعه را مذهب جعفرى خوانده اند. گشايشى كه در آغاز دهه سوم سده دوم هجرى پديد آمد، موجب شد مردم آزادانه تر به امام صادق (ع) روى آورند. گشودن مشكلات فقهى و غير فقهى را از او بخواهند. ... دانشمندان از هيچ يك از اهل بيت رسول خدا به مقدار آنچه از ابوعبدالله روايت دارند، نقل نكرده اند. هيچ يك از آنان متعلمان و شاگردانى به اندازه شاگردان او نداشته اند. روايات هيچ يك از آنان برابر با روايت هاى رسيده از او نيست. اصحاب حديث نام راويان از او را چهار هزار تن نوشته اند. نشانه آشكار امامت او خردها را حيران مى كند و زبان مخالفان را از طعن لال مى سازد." (۲). 📚پی نوشت ها : ۱.محمدجواد مشكور ، تاريخ شيعه و فرقههاي اسلام تا قرن چهارم، بی نام، ص ۱۰۶ - ۱۰۵؛مهدی پیشوایی، سیره پیشوایان، قم، موسسه امام صادق (ع)،۱۳۷۹ش ،چاب یازدهم، ص۳۵۹ ۲. جعفر شهيدى، زندگانى امام صادق، ص۶۱؛ رسول جعفریان، حیات فکری وسیاسی امامان شیعه، قم ، انتشارات انصاریان، ۱۳۸۴ش ، چاپ هشتم، ص ۳۴۵. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: اگر کسی حق‌الناس معنوی به گردنش باشد چگونه جبران کند؟ پاسخ: در مورد حق‌الناس غیر از توبه، باید جبران حق کنید. یعنی از کسی که حقی به گردنتان دارد، حلالیت بگیرید یا حقش را جبران کنید. حق‌الناس می‌تواند مادی و یا معنوی باشد. حق‌الناس معنوی مثلا جایی که آبروی شخص با غیبت یا تهمت شما ضایع شده باشد، یا با رفتارتان او را رنجانده باشید و امثال اینها. در این موارد اگر می‌توانید حلالیت بطلبید، که بسیار خوبست؛ اما اگر شرایط حلالیت‌طلبی نبود، برای جبران حقش، اعمال صالح انجام داده و به ایشان هدیه کنید. برایش دعا کرده و طلب خیر و استغفار کنید. سعی کنید هر عمل صالحی که انجام می‌دهید ایشان را هم در آن شریک کنید. با این کار چیزی از ثواب خود شما کم نمی‌شود و به همان اندازه به ایشان هم عطا می‌شود. با این کارها حقی که به گردن شما دارند، کم‌کم جبران شده و حق الناس برطرف می‌شود. @pasokhsara
✍راهکارهای مواجهه با نوجوان پرخاشگر : 👈راه های ارتباطی خود را با نوجوانتان مسدود نکنید فراموش نکنید که یکی از مهم ترین کارهایی که می توانید انجام دهید، باز نگه داشتن خطوط ارتباطی است. البته گفتن این کار آسان تر از انجام دادن آن است. آن هم زمانی که با یک نوجوان عصبانی مواجه باشیم. 👈👈از قضاوت کردن، نتیجه گیری سریع یا سخنرانی برای نوجوان خودداری کنید. اگر نوجوان شما عصبانی است، به این معنی است که او به همدلی نیاز دارد. 👈👈نظر نوجوان خود را جویا شوید و او را تشویق کنید تا نظر خودش را با شما به اشتراک بگذارد. حتما به دنبال درک دیدگاه او باشید. 👈👈با باز نگه داشتن خطوط ارتباطی، نوجوان شما در نهایت احساسات خود را به اشتراک می گذارد. به این ترتیب، شما قادر خواهید بود ریشه مسئله را بفهمید. ( برگرفته ازپایگاه مرکزمشاوره آویژه ) @pasokhsara
💠پرسش: معنای عبارت «قاصم الجبارین» چیست؟ آیا منشأ روائی دارد؟ ✍️ پاسخ: ◽️یکی از جملاتی که از زمان شهادت سردار سرافزار سپاه اسلام، شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی بسیار دیده و شنیده می شود، جمله زیبای «بسم الله قاصم الجبارین» است. ◽️ آنچه از زبان حضرات معصومین علیهم السلام در ادعیه و مناجات‌ها آمده این تعبیر است: «وَالْحَمْدُ لِلّهِ قاِصمِ الجَّبارینَ مُبیرِ الظّالِمینَ»؛ یعنی ستایش خدای را که درهم شکننده سرکشان و نابودکننده ستم‌کاران است. ◽️این عبارت در دعای افتتاح آمده و امام صادق (علیه السلام) می‌فرماید: پیامبر اسلام (ص) این دعا را در ماه مبارک رمضان می‌خواند و مشابه عبارت فوق در دعاهای دیگری نیز وجود دارد. ◽️البته توجه شود که عباراتی چون: «بسم الله قاسم الجبارین» «بسم الله القاصم الجبارین» از لحاظ ادبیات عرب، اشتباه است و عبارت صحیح «بسم الله قاصم الجبارین» است. @pasokhsara
💠 حکم گفتن اذان در نماز های فرادی 💬سوال: حکم گفتن اذان در نمازهای فرادی چیست؟ ✅ پاسخ: امام (ره): برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روزی، اذان و اقامه بگویند، ولی پیش از نماز عید فطر و قربان، مستحب است سه مرتبه بگویند: «الصلاة». در نمازهای واجب دیگر، این سه مرتبه را به امید مطلوب بودن این کار نزد خدای متعال بگویند. [1] 🔹 آیت الله خامنه ای: مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روزی، اذان و اقامه بگویند و این استحباب در مورد نمازهای صبح و مغرب و به ویژه در نماز جماعت، مورد تاکید است. در دیگر نمازهای واجب، مانند نماز آیات، اذان و اقامه وارد نشده است. [2] 🔹 آیت الله مکارم: برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روزی اذان و اقامه بگویند و بهتر است در صورت امکان ترک نشود؛ به خصوص اقامه. برای نماز عید فطر و قربان و نمازهای واجب دیگر اذان و اقامه مستحب نیست، بلکه سه مرتبه به امید مطلوب بودن این کار نزد پروردگار بگویند: «الصلاة». [3] 🔹 آیت الله سیستانی: برای مرد و زن مستحب است پیش از نمازهای واجب شبانه روز اذان و اقامه بگویند و برای سایر نمازهای واجب یا مستحب، مشروع نیست. پیش از نماز عید فطر و قربان در صورتی که با جماعت بخوانند، مستحب است سه مرتبه بگویند :«الصلاة». [4] 🔹 آیت الله وحید:براى مرد و زن مستحبّ است پيش از نمازهاى واجب يوميّه اذان و اقامه بگويند ، و براى نمازهاى ديگر واجب يا مستحبّ مشروع نيست ، ولى پيش از نماز عيد فطر و قربان ، در صورتى كه به جماعت خوانده شود مستحبّ است سه مرتبه ندا داده شود «الصَّلاة» و در غير اين دو مانند نماز آيات ـ در صورت جماعت ـ رجاءً گفته شود.[5] 📚پی نوشت: [1]. توضیح المسائل ده مرجع، م 916؛ امام، العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فصل فی الاذان و الاقامه؛ سبحانی، توضیح المسائل، م 883 (در مورد اقامه، مستحب موکد است). [2]. استفتاء (رساله مصور، ج 2، ص 79). [3]. مکارم، توضیح المسائل، م 841 و استتفائات جدید، ج2، س 230 و العروة الوثقی مع تعلیقات، ج 1، فصل فی الاذان و الاقامه. [4]. سیستانی، توضیح المسائل، م 903 و منهاج الصالحین، ج 1، ص 189. [5].وحید، توضیح المسائل، م 925 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⏺ می خواستند با فتنه ی، ز. ز. آ، ما را در داخل مشغول کنند و از خارج برای ضربه زدن مهیا شوند. ↙️ اما در داخل، به خود مشغول شدند و از خارج و در فرصتی مناسب از خارج ضربه ی بی نظیر در این هفتاد و پنج سال اشغال گری، خوردند. ⬅️ وما كيد الكافرين إلا في ضلال جز این نیست که نقشه‌ی کافران نقش بر آب می‌شود. (غافر/۲۵) ↩️ به امید استمرار و موفقیت آمیز بودن حملات مقاومت. ✍ @pasokhsara
💠 احکام فضای مجازی 💬مطلبی که از طریق پیام رسانها برایمان می‌آید آیا می‌توان به دیگران ارسال کنیم؟ 🔹اگر محتوای فاسد و مفسدی نباشد و نشر اتهامات بی اساس قبل از ثابت شدن آنها نباشد و باعث مفسده نباشد، اشکال ندارد. 💠 💬اگر پیامی را نشر دهیم و بعد فهمیدیم که دروغ بوده، آيا واجب است بعد راستش را بگوييم؟ 🔹چنانچه آن دروغ منشأ ضرر و زیانی شود باید تصحیح کنید و راستش را بگوید. 💠 🔹در زمان انتخابات یا اعتراضات و تجمعات به طور طبیعی ممکن است شایعاتی در مورد برخی افراد و یا شخصیت‌های مطرح شود، می‌خواهم حکم شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی را بدانم؟ 🔹شایعه‌سازی و شایعه‌پراکنی، مطلقا در اسلام جایز نیست. و ممنوع است. منظور از شایعه پراکنی این است که چیزی که ثابت نیست، من برای شما بگویم، شما برای دیگری بگویی که سطح جامعه را فرا بگیرد. در حالی که مطلبی است که ثابت نیست. این در اسلام مطلقا ممنوع است. شایعه، از گناهانی است که در قرآن تصریح به عذاب شده و از گناهان کبیره است. 👌 نه شایعه سازی جایز است و نه پذیرش شایعه . 💠 🔹آیا گفتگوها و مباحث سیاسى که نقل مجالس شده و افراد دانسته یا ندانسته موضوعى را به این و آن نسبت مى دهند، غیبت محسوب مى شود؟ 🔹نسبت دادن شایعات به یکدیگر نوعى تهمت است که فراتر از غیبت می‌باشد. 📚 مقام معظم رهبری، اجوبه س 1391، 1397، 1430 و 1082؛ صافی، 300 ج 1، امر به معروف، س 4؛ فاضل جامع‏ المسائل، ج‌1، س 944؛مکارم سایت جامع المسائل، سیستانی، سایت @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش آیا کشتن مردم عادی در شهرک‌های صهیونیست‌نشین با اخلاق نظامی در اسلام هم‌خوانی دارد؟ پاسخ برای پاسخ به این پرسش نکاتی ارائه می‌شود: ۱. رعایت اخلاق حتی در جنگ ضرورت دارد. در شرایط معمولی جنگ، کشتن کودکان، سالخوردگان، حیوانات و حتی قطع درختان منع شده است. ۲. هر مظلومی در برابر ظالم، حق دفاع دارد. فلسطین نیز حق دارد که در برابر ظلم اسرائیل از خود دفاع کند. فراموش نکنیم که اسرائیل متجاوز، آغازگر این دشمنی و فلسطین، تنها در مقام دفاع است. ۳.اسرائیل سالهاست که به کودک‌کشی عادت کرده و به هیچ وجه حاضر نبوده دست از شرارت بردارد. دفاع و یا مقابله‌به‌مثل فلسطینی‌ها، نتیجه‌ی تجاوز اسرائیلی‌هاست. چنانکه قرآن کریم هم می‌فرماید: «فمن اعتدی علیکم فاعتدوا علیه بمثل ما اعتدی علیکم» «هر کس بر شما تجاوز نمود شما هم مقابله به مثل کنید». ( بقره، ۱۹۴) ۴. مردمی که در حملات فلسطینی‌ها کشته شدند کسانی هستند که به زور حق فلسطینی‌ها را غصب کرده و شهرک‌نشین بودند. این مردم به‌نوعی بی‌طرف و بی‌گناه نبوده بلکه همسو با نیروهای مسلح اسرائیلی بودند. ۵. بارها و بارها به اسرائیل و مردم شهرک‌نشین اسرائیلی هشدار داده شده بود که سرزمین‌های اشغالی را ترک کنند اما آن‌ها بی‌توجه به هشدارها با رقصیدن و مشروب خوردن، کشته‌شدن فلسطینی‌ها را جشن می‌گرفتند. ۶. صهیونیست‌ها خود را قوم برگزیده‌ی خدا می‌دانند و با این اعتقاد هرگونه شکنجه و بدرفتاری، ترور، ارعاب و قتل‌‌ را برای خود جایز می‌دانند. @pasokhsara ..
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
💠 وضوی فرد وسواسی 💬 بر فرد وسواسی که حساسیت شدیدی در مورد اعمال دینی دارد، مثلاً در کارهای وضو خیلی شک می‌کند یا به مسح و شستن، راحت اطمینان پیدا نمی‌کند، واجب است مانند افراد معمولی و متعارف رفتار کند و نباید به شک خود اعتنا نماید. 🔸 توجه: وسواس حرام است و شخص وسواسی جایز نیست که به شک خود اعتنا کند (حتی یقین چنین فردی نیز اگر برخاسته از وسواس باشد، معتبر نیست). 📚 آموزش مصوّر احکام آیت‌الله خامنه‌ای، ص139. @pasokhsara
پرسش: روش برخورد با افراد کينه‌اي چگونه است؟ پاسخ: در مقابل فردی که کینه‌ی شما را به‌دل گرفته است، این راهکارها را امتحان کنید: ۱. عذرخواهی کنید اگر واقعا کار اشتباهی کرده‌اید، مسئولیت آن را به‌عهده بگیرید؛ اعتراف کنید اشتباه کرده‌اید و برای جبران آن هر کاری می‌توانید، بکنید. اگر فکر نمی‌کنید کار اشتباهی انجام داده باشید اما می‌دانید طرف مقابل‌تان این‌طور فکر می‌کند، بگذارید بداند که متوجه‌ دیدگاه متفاوتش هستید و البته از عمد باعث ایجاد مشکل موردنظر نشده‌اید. اجازه دهید طرف مقابل بداند که از وضعیت پیش‌آمده متأسفید، حتی اگر فکر می‌کنید خطایی از شما سر نزده است. ۲. بپرسید برای بهترکردن اوضاع، چه کاری می‌توانید بکنید. گاهی اوقات نیات خوب شما به‌همراه عذرخواهی کافی خواهد بود، اما خودتان را آماده کنید؛ ممکن است دوستتان، حتی پس از عذرخواهی، از اشتباه‌تان چشم‌پوشی نکند و راهی برای بدترکردن اوضاع پیدا کند. ۳. بپذیرید اگرچه کار اشتباهی کرده‌اید، احتمالا اوضاع آن‌قدر که فرد کینه‌ ای وانمود می‌کند، مطلقا سیاه‌وسفید نیست. این چیزی نیست که بخواهید به طرف مقابل‌تان بگویید، اما حداقل می‌تواند به شما کمک کند، دیدگاه واقع‌بینانه‌تری درباره‌ی رفتارتان داشته باشید. ۴. بهتر است به‌یاد داشته باشید کینه‌‌ای شدن آن فرد، احتمالا دلایل بسیاری دارد. شاید اطرافیانش دائما از او انتقاد می‌کرده‌اند و او همچنان سعی دارد در برابر آن درد از خودش محافظت کند. شاید هم خواهر یا برادر کوچک‌ترش هیچ‌گاه سرزنش نمی‌شده‌اند، درحالی‌که او همیشه به‌خاطر هرگونه سرپیچی از قوانین خانواده، مجازات می‌شده است. حتی بدتر از همه، شاید او را به‌یاد خواهر یا برادر کوچک‌ترش می‌اندازید و به همین خاطر، شما را مجازات می‌کند. ۵. بعد از عذرخواهی و دلیل‌آوردن برای دفاع از خودتان، مسئله را رها کنید. اگر دائما تلاش کنید دیدگاه‌تان درمورد آن مسئله، مورد تأیید طرف مقابل قرار بگیرد، حس کینه را در او تقویت خواهید کرد. فرد کینه‌ای در بسیاری از موارد، درنهایت دست از کینه‌جویی برمی‌دارد. گاهی اوقات این تغییرِ موضع با تغییر برخورد شما، سریع‌تر اتفاق می‌افتد. سعی کنید وانمود کنید از عصبانیت آن شخص اصلا نگران نیستید و ببینید چه اتفاقی می‌افتد. درمانگرانِ شناختی‌رفتاری بر این باورند که گاهی اوقات می‌توانیم با وانمودکردن به درستی چیزی، وضعیت را تغییر دهیم. ۶. برخی مواقع ممکن است مجبور باشید از امیدواری برای تغییردادن شرایط دست بردارید. وقتی این اتفاق می‌افتد، ممکن است زمان ترک کار، قطع رفاقت یا حتی به‌هم‌زدن رابطه باشد. سعی کنید به‌خاطر داشته باشید حتی اگر کینه، شخصی به‌نظر برسد، اما فقط به شما مربوط نمی‌شود؛ چیزی در ذهن طرف مقابل وجود دارد که از آن اطلاعی ندارید و اصلا ارتباطی با شما ندارد. درنهایت، کینه به مشکلات شخص کینه ای برمی‌گردد، نه فردی که هدف کینه‌توزی قرار می‌گیرد. @pasokhsara