eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
407 عکس
96 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
⚠️چه اسراری در موسیقی رازآمیزِ « بی تی اس » نهفته است ⁉️👹 ♦️ «بی تی اس» (BTS) موسیقی برآمده از «کی پاپ»(K Pop) یا پاپ کره ای است. 🔷 این موسیقی را با اجرای یک گروه به همراه ریتم های تند موسیقی الکترونیک، (ملغمه ای از رپ کره ای-انگلیسی) تصاویر پر زرق و برق و اصطلاحا شیک و لاکچری با رنگ های شارپ و انرژی فراوان و حتی بعضا مبالغه آمیز می شناسند. 🔶 متن ترانه های این گروه ظاهرا سبُک و نه چندان پیچیده که باب دل طیف نوجوان است. 🔷 اما در پس این ظاهر فریبنده و فانتزی‌گونه، بخش‌ها و رازهای سیاه و مرموزی وجود دارد که یکی از خروجی‌های آن، شیوع نسبتا بالای پدیده «خودکشی» در بین فعالان جوان صنعت پاپ کره‌ای است. 🔶 زرق و برقی که اطراف گروه‌های اصلی پاپ کره‌ای چون بی تی اس را احاطه کرده، اجازه نمی دهد که سیاهی عمیق این صنعت بیرون بزند. 🔷 سیاهی که عمدتا حول قراردادهای برده‌وار، اختلالات روانی همچون آنورکسیا (وحشت از چاق شدن و در نتیجه ترس از غذا خوردن) سوء استفاده جنسی گسترده و خودکشی دور می زند. 🔶 این صنعت که طبق برخی تخمین‌ها، حدودا 5 میلیارد دلار گردش مالی دارد، قربانیان زیادی به ویژه در سنین پایین، می گیرد. ♦️ هواداران صدها میلیونی این گروه موسیقی پاپ کره‌ای خود را «ارتش» می دانند. چندی پیش، صاحب یک رستوران در سئول، تنها به دلیل این که گفت که فلان گروه از این گروه بهتر است، از اعضای این «ارتش» کتک مفصلی خورد. @pasokhsara
📚 نماز به همراه اجزای حیوان حرام گوشت 💠 سؤال: اگر اجزای حیوانی که خوردن آن حرام است مانند خرگوش، گربه، ماهی بدون پولک، مار، پشه و مگس؛ همراه نمازگزار باشد، نماز او چه حکمی دارد؟ ✅ جواب: اگر از اجزای حیوان حرام گوشتی که خون جهنده دارد مانند خرگوش و گربه، به همراه نمازگزار باشد، نماز او باطل می گردد اما اگر حرام گوشتی باشد که خون جهنده ندارد مانند ماهی و مار، بنا بر احتیاط واجب نماز باطل خواهد بود و اگر از حشراتی باشد که گوشت ندارند مانند پشه و مگس، اشکال ندارد. @pasokhsara
✍ختلال سلوک در نوجوانان و کودکان چیست؟ اختلال سلوک (conduct disorder) نوعی مشکل روانی است که کودکان و نوجوانان را تحت تأثیر قرار می‌دهد. کسانی که با این وضعیت درگیر هستند، رفتارهای پرخاش‌جویانه‌ای از خود نشان می‌دهند و کارهایی از آنها سر می‌زند که برای دیگران خطرناک است. این افراد علاقه‌ای به دنبال‌کردن قانون ندارند و از تضییع حقوق دیگران هم ناراحت نمی‌شوند. این اختلال معمولاً با مشکلات دیگری مانند افسردگی، اختلال کم‌توجهی-بیش‌فعالی یا مشکلات و اختلالات یادگیری همراه می‌شود. 👈 علائم و نشانه‌های اختلال شخصیت سلوک چیست؟ از آنجا که میل به قوانین و دنبال‌کردن هنجارهای عرفی در کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلال سلوک اندک است، کنترلشان بسیار سخت می‌شود. آنها رفتارهای تکانه‌ای زیادی دارند، یعنی به یک‌باره و بدون در نظرگرفتن عواقب اعمال و رفتارهایشان دست به انجام کارهایی می‌زنند. احساسات دیگران هم برایشان اهمیتی ندارد. به وجود نشانه‌های زیر در کودکان و نوجوانان درگیر با این اختلال هم توجه داشته باشید: رفتارهای تهاجمی؛ قلدرمآبی و ترساندن دیگران، اذیت‌کردن حیوانات و موجودات زنده، استفاده از سلاح، ورود به فعالیت جنسی اجباری رفتارهای مخرب؛ منظور اقداماتی مانند تخریب اموال یا آتش‌زدن جایی است. فریب‌کاری؛ دروغ‌گویی، تقلب و جعل‌کردن یا دزدی نقض قانون و حقوق دیگران؛ فرار از مدرسه و خانه، ابراز رفتارهای جنسی در سنین پایین، مصرف الکل و مواد مخدر درصورت تداوم رفتار فوق در طول 6ماه حتما نیاز به مداخلات درمانی ضروری است. (برگرفته از پایگاه اینترنتی سازگار سلامت نوین ایرانیان) @pasokhsara
پرسش: وضو گرفتن در روایات چه فضیلتی دارد؟ پاسخ: دائم‌الوضو بودن توفيقي است كه به لطف خدا چنانچه شامل حال انسان شود داراي آثار و بركات فراوانی است. اين‌كه انسان دائم با طهارت باشد خواه ناخواه اين طهارت بيروني ابزاري خواهد شد براي ترغیب نسبت به طهارت درون. در واقع وضو گرفتن بر روی وضو توجه انسان را نسبت به خداوند بيشتر نموده و راه ذكر قلب را بر انسان مي‌گشايد. با مداومت بر طهارت ظاهری، همانگونه كه اين اعضاء را با آب مي‌شوييم به همين ترتيب از خدا مي‌خواهيم كه اين اعضاء را از مرتكب شدن به گناه نیز باز دارد. از جمله فضيلت‌هايي كه براي اين امر در روايات ذكر شده است كفاره‌ي گناهان و همچنين وسيله‌اي براي پذيرش توبه است؛ علاوه بر اين آثاري همچون بركت در زندگي و افزون شدن رزق وروزي و از بين رفتن فقر را براي اين عمل مستحب ذكر كرده‌اند. در روايات زير به چند اثر از دائم‌الوضو بودن اشاره شده است. قال الصادق علیه‌السلام: الوضوء قبل الطعام و بعده یذهبان الفقر؛(1) وضو پیش از غذا و بعد از غذا، فقر را از بین مى‌برد. الْوُضُوءُ عَلَى الْوُضُوءِ نُورٌ عَلَى نُور(2) تجديد وضو، همانند نورى است بر روى نور ديگر مَنْ تَطَهَّرَ ثُمَّ أَوَى إِلَى فِرَاشِهِ بَاتَ وَ فِرَاشُهُ كَمَسْجِدِهِ الْحَدِيثَ (3) هر کس وضو بگیرد، سپس در رختخواب خود برود و بخوابد، بستر او مانند مسجد او خواهد بود. قَالَ رَسُولُ اللَّهِ ص لَا يُحَافِظُ عَلَى الْوُضُوءِ إِلَّا كُلُّ مُؤْمِنٍ(4) رسول خدا صلي‌الله‌وعليه‌وآله مي‌فرمايند: بر وضو مواظبت نمي‌كند مگر مومن رُوِّينَا عَنْ رَسُولِ اللَّهِ ص أَنَّهُ قَالَ يَحْشُرُ اللَّهُ أُمَّتِي يَوْمَ الْقِيَامَةِ بَيْنَ الْأُمَمِ غُرّاً مُحَجَّلِينَ مِنْ آثَارِ الْوُضُوءِ (5) پيامبر خدا مي‌فرمايند:فردای قیامت خدای متعال امّت من را بین بقیّه­‌ی امّت­‌ها در حالی محشور می‌کند که به خاطر وضویی که در دنیا گرفتند روسپیدند و پیشانی‌های نورانی دارند. قَالَ النَّبِيُّ ص مَنْ تَوَضَّأَ فَأَحْسَنَ الْوُضُوءَ اسْتَوْجَبَ رِضْوَانَ اللَّهِ الْأَكْبَرَ (6) حضرت رسول اكرم صلي‌الله‌وعليه‌وآله مي‌فرمايند:کسی که وضو بگیرد و خوب وضو بگیرد؛ مستوجب رضوان بزرگ خدا می­‌شود. پی‌نوشت‌ها: 1. وسائل الشیعه ، ج ۱، ص ۲۵۶ 2.وسائل الشيعه ج1، ص 377 3. وسائل الشيعه ج1، ص378 4.مستدرك الوسائل ج1، ص356 5. مستدرك الوسائل ج 1، ص 357 6. مستدرك الوسائل ج1، ص 358 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴 🥀 🏴 🥀 پرســـ❓ــش ⁉️ چرا امیرالمومنین (علیه‌السلام)در برابر جسارت کنندگان به ساحت مقدس مادر هستی حضرت صدیقه طاهره (سلام‌الله‌علیها) اقدامی انجام ندادند؟ 1⃣ امیرالمؤمنین علیه‌السلام به‌ تصریح آیات شریفه قرآن کریم و روایات نبوی، معصوم بوده‌اند و هر اقدامی که ایشان در زمینه‌های مختلف انجام دهند عین حق بوده و مورد رضایت الهی است. ♦️تصریح قرآن بر عصمت امیرالمومنین علیه‌السلام «یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا أَطیعُوا اللَّهَ وَ أَطیعُوا الرَّسُولَ وَ أُولِی الْأَمْرِ مِنْکُم»؛‏ «ای کسانی که ایمان آورده‏ اید! اطاعت کنید خدا را! و اطاعت کنید پیامبر خدا و اولوالأمر [اوصیای پیامبر] را!»نساء/59 ♦️تصریح روایت بر عصمت امیرالمومنین علیه‌السلام قال رسول‌الله صلی‌الله علیه و آله: عَلِی مَعَ الحَقِّ وَالحَقُّ مَعَ عَلِی، یدورُ مَعَهُ حَیثُما دارَ پیامبر خدا(صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم) فرمودند: على با حق است و حق با على، حق بر مدار او مى گردد 📚کفایت الاثر، ص20 2⃣ امام علی علیه‌السلام در مقابل معترضین به مادر هستی واکنش نشان دادند و با مشت بر صورت و گردن عمر زدند، اما چون طبق وصیت پیامبر(ص) مامور به صبر بودند، دست به شمشیر نبرده و به خاطر مصلحت مهم‌تری که حفظ اسلام عزیز بود، صبوری فرمودند. «فَوَثَبَ عَلِیٌّ (علیه السلام) فَأَخَذَ بِتَلابِیبِهِ ثُمَّ نَتَرَهُ فَصَرَعَهُ وَوَجَأَ أَنْفَهُ وَرَقَبَتَهُ وَهَمَّ بِقَتْلِهِ فَذَکَرَ قَوْلَ رَسُولِ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) وَمَا أَوْصَاهُ بِهِ فَقَالَ وَالَّذِی کَرَّمَ مُحَمَّداً بِالنُّبُوَّةِ یَا ابْنَ صُهَاکَ لَوْ لا کِتابٌ مِنَ اللَّهِ سَبَقَ وَعَهْدٌ عَهِدَهُ إِلَیَّ رَسُولُ اللَّهِ (صلی الله علیه وآله) لَعَلِمْتَ أَنَّکَ لا تَدْخُلُ بَیْتِی»؛ «علی علیه السّلام ناگهان از جا برخاست و گریبان عمر را گرفت و او را به‌شدت کشید و بر زمین زد و بر بینی و گردنش کوبید و خواست او را بکشد؛ ولی به یاد سخن پیامبر صلی‌الله علیه واله و وصیتی که به او کرده بود افتاد، فرمود: ای پسر صُهاک! قسم به آنکه محمّد را به پیامبری مبعوث نمود، اگر مقدرّات الهی و عهدی که پیامبر با من بسته است، نبود، می‏دانستی که تو نمی‏توانی به خانه من داخل شوی» 📚كتاب سليم بن قيس الهلالي، ص568 3⃣ وصیت پیامبر از زبان مبارک امام صادق علیه‌السلام چنین نقل‌شده است: «...عَلَيْكَ بِالصَّبْرِ عَلَى مَا يَنْزِلُ بِكَ وَبِهَا [يعني بفاطمة] حَتَّى تَقْدَمُوا عَلَيَّ.»؛ «تو را به بردبارى در برابر آنچه از اين گروه به تو و فاطمه زهرا سلام‌الله عليها خواهد رسيد سفارش مى‌كنم، ‌صبر كن تا بر من وارد شوي» 📚بحار الأنوار، ج 22، ص 484 🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀🏴🥀 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: آیا انجام کارهای خوب و ترک کارهای بد برای رسیدن به بهشت و دور شدن از جهنم دارای ارزش است؟ پاسخ: اخلاص در عمل و عبادات دارای مراتب است. برخی عبادت‌شان به قدری خالص است که جز رضای خدا چیزی نمی‌بینند و برخی دیگر ممکن است هدف‌شان ازعبادات،کسب نعمات بهشتی و یا نجات از عذاب جهنم باشند. در روايتى امام صادق (عليه‌السلام) عبادت‌كنندگان را به سه دسته تقسيم مى‌كنند: «قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ عَزَّ وَجَلَّ خَوْفاً فَتِلْكَ عِبادَةُ الْعَبيدِ» دسته‌ی اول: خداوند را از ترس عذاب جهنم عبادت مى‌كنند، اين عبادت بردگان است. (كسانى كه خدا را از ترس عذاب جهنم عبادت مى‌كنند، به مانند بردگانى هستند كه از ترس تازيانه و شلاق صاحبشان، از او اطاعت مى‌كنند) «وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ تَبارَكَ وَ تَعالى طَلَباً لِلثَّوابِ فَتِلْكَ عِبادَةُ الاْجَراءِ» دسته‌ی دوم: خداوند را به اميد ثواب و پاداش عبادت مى‌كنند، اين عبادت اجيران (و تجارت پيشه‌گان) است. اين دسته به مانند كسانى هستند كه در مقابل مزد و پاداش كار مى‌كنند، به مانند بازرگانى كه براى رسيدن به سود و مزد به معامله و داد و ستد مى‌پردازد، براى رسيدن به پاداش اخروى و حورالعين عبادت مى‌كنند؛ در واقع با خدا داد و ستد مى‌كنند. «وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللّهَ حُبّاً لَهُ فِتِلْكَ عِبادَةُ الاحْرارِ، وَ هِىَ اَفْضَلُ الْعِبادَةِ» (1) دسته‌ی سوم: كسانى كه از روى عشق و محبت به خداوند او را عبادت مى‌كنند، اين عبادت آزادگان و برترين عبادتهاست. نباید تصور کنیم كه عبادت، به جهت ترس از عذاب الهى و يا عبادت براى رسيدن به بهشت امری بی‌ارزش است، بلکه عبادت با همین انگیزه‌ها می‌تواند عاملی باشد در جهت رسیدن به مراتب بالاتر اخلاص. علاوه بر این بهره بردن از دو عامل تحریض و تحذیر در مسیر سعادت بسیار راهگشاست همانطور که خداوند در قرآن در آیات گوناگون ترس از جهنم را مطرح نموده و انسانها را دعوت به انجام کار خیر نموده است تا سببی باشد برای دور شدنشان از عذاب الهی و یا در دسته‌ای دیگر از آیات با بیان نعمات بهشتی مردم را به انجام کار نیک دعوت نموده است. در قرآن كسانى كه تقوا پيشه مى‌كنند و به جهت ترس از عذاب الهى و يا براى رسيدن به ثوابهاى اخروى، از گناهان دورى مى‌جويند، مورد ستايش قرار گرفته اند. خداوند در قرآن می‌فرماید: 《لکِنِ الَّذينَ اتَّقَوْا رَبَّهُمْ لَهُمْ جَنَّاتٌ تَجْري مِنْ تَحْتِهَا الْأَنْهارُ خالِدينَ فيها نُزُلاً مِنْ عِنْدِ اللَّهِ وَ ما عِنْدَ اللَّهِ خَيْرٌ لِلْأَبْرارِ》 《ولی کسانی ( که ایمان دارند و ) از پروردگارشان می‌پرهیزند ، برای آنها باغ‌هایی از بهشت است ، که از زیر درختانش نهرها جاری است همیشه در آن خواهند بود. این نخستین پذیرایی است که از سوی خداوند به آنها می‌رسد و آنچه در نزد خداست، برای نیکان بهتر است!》(۲) و یا در آیه‌ی دیگر چنین آمده است: 《يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا قُوا أَنْفُسَكُمْ وَ أَهْليكُمْ ناراً وَقُودُهَا النَّاسُ وَ الْحِجارَةُ عَلَيْها مَلائِكَةٌ غِلاظٌ شِدادٌ لا يَعْصُونَ اللَّهَ ما أَمَرَهُمْ وَ يَفْعَلُونَ ما يُؤْمَرُونَ》 《ای کسانی که ایمان آورده ‌اید خود و خانواده‌ی خویش را از آتشی که هیزم آن انسان‌ها و سنگهاست نگه دارید آتشی که فرشتگانی بر آن گمارده شده که خشن و سخت‌گیرند و هرگز فرمان خدا را مخالفت نمی‌کنند و آنچه را فرمان داده شده‌اند ( به طور کامل ) اجرا می‌نمایند!》 (۳) پی‌نوشت‌ها: 1-بحارالانوار، ج 70، ص 236. 2-سوره‌ی ال عمران، آیه‌ی 198 3- سوره‌ی تحریم، آیه 6 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️ دوستان از نحوه ی برخورد حضرت یعقوب با یوسف نبی و برادرش بنیامین جویا می شوند که چرا باید پیامبر الهی به گونه ای برخورد کند که زمینه ی حسادت برادران را بر انگیزد❓ ✅ در پاسخ باید عرض کنم: حضرت یعقوب سلام الله علیه، برخوردی منطقی داشته که بین برادران اختلافی نیافتد و هیچ آیه و روایتی علت حسادت را، نحوه ی برخورد حضرت یعقوب نمی داند. قرآن منشاء حسادت فرزندان یعقوب(ع) به یوسف(ع) را نه تبعیض ناروای یعقوب بلکه مشکل نقصان شخصیتی‌ آن‌ها معرفی می‌کند و به وضوح می‌گوید که آنان برای توجیه رفتار ناشایست‌شان به فرافکنی پرداخته و پدر را مقصر می‌شمارند.( اذا قالوا لیوسف و اخوه احب الی ابینا منا و نحن عصبه ان ابانا لفی ضلال مبین. (هنگامی که (برادران) گفتند: یوسف و برادرش (بنیامین) نزد پدر از ما محبوب‌ترند در حالی که ما گروه نیرومندی هستیم. مسلماً پدر ما در گمراهی آشکاری است.(یوسف-8) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
محیط فاسد از جمله عوامل زمینه‌ساز گناه، محیط فاسد و آلوده است. چه بسا والدین تلاش زیادی در جهت تربیت دینی فرزندان خود می‌نمایند اما حضورشان در محیط و محله و فضای نامناسب منجر به انحراف فرزندانشان می‌شود. در روايتى آمده، در محضر امام صادق عليه‌السلام از محيط فاسد يكى از بلاد كه در آخرالزمان سراسر آن را گناه و فساد و انحراف فرا مى‌گيرد سخن به ميان آمد، امام به يكى از شاگردان خود به نام مفضل فرمود: اگر تو مى‌خواهى دينت را حفظ كنى آنجا را محل سكونت خود قرار نده زيرا آنجا محل فتنه و آشوب است. و فرّ منها الى قلّة الجبال و من الحجر الى الحجر واز آنجا از سنگى به سنگ ديگر (يا از بيشه‌اى به بيشه ديگر) فراركن .(1) این دسته روایات نشان دهنده‌ی تاثیر عمیق محیط بر عقاید و نگرش انسانهاست به گونه‌ای که اگر محیط آلوده باشد حتی ممکن است انسان عقیده‌ی دینی خود را نیز کنار بگذارد. به همین دلیل در برخی از احادیث سخن از هجرت به میان آمده و هجرت و جابه‌جایی از محیطی به محیط دیگر از جمله راهکارهای مهم برای عدم تاثیرپذیری از محیط فاسد بیان شده است. رسول اكرم صلى الله علیه وآله‏ می‌فرمایند: «من فر بدینه من ارض الى ارض و ان كان شبراً من الارض استوجب الجنة و كان رفیق محمّد صلى الله علیه وآله و ابراهیم علیه السلام» «كسى كه براى حفظ دینش از سرزمینى به سرزمین دیگر گرچه به اندازه یك وجب هجرت كند استحقاق بهشت مى‏یابد و (در بهشت) یار و همنشین محمّد صلى الله علیه وآله و ابراهیم علیه السلام خواهد شد.»(2) پی‌نوشت‌ها: 1.منتخب التواریخ، ص‏875. 2.نورالثقلین، ج‏1 ص‏541. @pasokhsara
💠 مانع بودن لاک ناخن پا 💬 سوال: خانمی که ناخن انگشتان پا را لاک زده، برای وضو و غسل چه وظیفه ای دارد؟ ✅پاسخ: برای غسل: همه مراجع: باید ناخن تمام انگشتان پا را پاک کند. 🔹 برای وضو: اگر تنها یک انگشت - و لو انگشت کوچک پا - را برای مسح پاک کند، کافی است. 🔹آیت الله مکارم: بنابر احتیاط واجب، تنها به انگشت کوچک نمی توان اکتفا کرد. (یعنی کفایت نمی کند که فقط ناخن انگشت کوچک پا را پاک کند و آن را مسح نماید؛ بلکه باید ناخن یکی دیگر از انگشتان پا را پاک و بر آن مسح کند) 📚منبع: امام: تحریر الوسیله، وضو، بعد م 15؛ رهبری: اجوبه الاستفتائات، س 111؛ سیستانی، نوری، مکارم، فاضل و اراکی: عروه الوثقی، الوضو، فصل فی افعال الوضو، م 49؛ وحید، تبریزی، خویی: منهاج الصالحین، الوضو، الفصل الاول، کیفیه الوضو، م 95؛ صافی، گلپایگانی: هدایه العباد، وضو، م 108؛ توضیح المسائل 16 مرجع، ج 1، م 252. >>> بر گرفته از کتاب «احکام کاربردی؛ وضو، غسل، تیمم»، اسماعیل زارعی، ص 33. @pasokhsara
✍بیش فعالی چیست؟ بیش فعالی (ADHD) نوعی اختلال رفتاری – رشدی است که باعث بروز واکنش‌های تکانشی، اختلال در یادگیری و فعالیت‌های فیزیکی بیش از اندازه شده و با برخی رفتارهای غیرعادی همراه است. اختلال نقص توجه بیش‌تر در کودکان تشخیص داده می‌شود. با این حال، این اختلال در بزرگسالان نیز مشاهده شده و می‌تواند زندگی فردی و اجتماعی شخص را با معضلاتی جدی مواجه می‌کند. ابتلا به این عارضه، غالباً تمرکز طولانی‌مدت بر روی یک مسئله واحد را با مشکل مواجه کرده و ممکن است با برخی عوارض روانی نظیر اختلال دوقطبی یا افسردگی همراه باشد. به‌خاطر داشته باشید، رسیدگی نکردن به این بیماری می‌تواند مسائل و مشکلات بسیار حادی را ایجاد کند؛ بنابراین، در صورت مشاهده علائم این بیماری لازم است هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه کرد. 👇علائم بیش فعالی شایع‌ترین علائم بیش فعالی عبارت‌اند از: 👈 افراد مبتلا به این عارضه نمی‌توانند برای مدتی طولانی روی انجام کار یا موضوع واحدی تمرکز کنند. 👈 این افراد به‌راحتی وظایف محول شده را فراموش کرده یا ترتیب انجام آن‌ها را از خاطر می‌برند. 👈 افراد مبتلا به اختلال کم‌توجهی، به‌راحتی دچار حواس‌پرتی می‌شوند. در واقع، هر اتفاق کوچکی می‌تواند تمرکز آن‌ها را با مشکل مواجه کند. 👈 این افراد به‌سختی می‌توانند برای مدتی هم که شده آرام و بی‌تحرک باشند. 👈افراد مبتلا به نقص توجه، غالباً نمی‌توانند منتظر به پایان رسیدن صحبت‌های سایرین بوده و دائماً حرف دیگران را قطع می‌کنند. )برگرفته از پایگاه اینترنتی پذیرش24) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❌ خانه‌های مدینه در صدر اسلام، اصلاً درب نداشتند!! ♦️وهابی ها به هدف زیر سؤال بردن اصل مسلّم شهادت حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله‌علیها، آتش زدن درب خانه ی وحی، شبهه‌ای را مطرح کرده‌ اند که "خانه‌های مدینه در صدر اسلام، اصلاً درب نداشتند و مسلمانان درب ورودی منازلشان فقط پرده‌ای آویزان می‌کردند!!" حال به چند مدرک برای ردّ این ادعای باطل توجه فرمائید. 🔰 خدای تعالی در قرآن کریم به مسلمین اجازه می‌دهد که از خانه‌هایی که کلید آن در اختیارشان است، غذا بخورند: 💠 «لیس علی الأعمی حرج ولا علی الأعرج حرج ولا علی المریض حرج ولا علی أنفسکم أن تأکلوا من بیوتکم أو بیوت آبائکم ... أو ما ملکتم مفاتحه أو صدیقکم لیس علیکم جناح أن تأکلوا جمیعا أو أشتاتا.» 📖 سوره مبارکه نور، آیه ۶۱ 🔹 «بر نابینا و لَنگ و بیمار، گناهی نیست (که بر سر سفرۀ شما حاضر شوند) و همچنین بر شما، که از خانه‌های خودتان (بدون اجازه) غذا بخورید و همچنین خانه‌های پدرانتان ... یا خانه‌هایی که کلیدهایش در اختیار شماست، یا خانه‌های دوستانتان، بر شما گناهی نیست که به طور دسته‌جمعی یا جداگانه غذا بخورید.» ⁉️ سؤال این است که اگر خانه‌های صدر اسلام درب نداشتند، پس کلمه «مفاتحه» (کلیدهای خانه) در این آیه به چه معناست؟! آیا با کلید، پرده یا حصیر خانه‌هایشان را قفل و باز می‌کردند؟! 🔰 حجره‌های رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله از چوب بودند: ابن‌کثیر دمشقی، عالم و محدّث اهل تسنّن قرن هشتم می‌نویسد: 💠 «وکانت حجره من شعر مربوطة بخشب من عرعر قال وفی تاریخ البخاری أن بابه علیه‌السلام کان یقرع بالاظافیر فدل علی أنه لم یکن لابوابه حلق.» 🔹 «حجره‌های رسول خدا صلّی‌الله‌علیه‌وآله از شاخه و چوب درخت عَرعَر به وسیلۀ مو بافته شده بود؛ و در تاریخ بخاری آمده است: درِ خانه پیامبر را با نوک انگشتان و ناخن‌ها می‌زدند (درب چوبی بوده و با ناخن زدن بر پارچه، صدا نمی‌دهد!) و این دلالت بر این دارد که حلقه‌هایی برای کوبیدن بر در نداشته است.» 📚 البدایة والنهایة (ابن‌کثیر)، ج۳، ص۲۲۱ 🔰 خانۀ عایشه، درب چوبی داشت: محمد بخاری، محدّث مشهور اهل تسنّن قرن سوم در ادب المفرد می‌نویسد: 💠 «عن محمد بن هلال أنه رأی حجر أزواج النبی صلّی‌الله‌علیه(وآله)وسلم من جرید مستورة بمسوح الشعر فسألته عن بیت عائشة فقال کان بابه من وجهة الشام فقلت مصراعا کان أو مصراعین قال کان بابا واحدا قلت من أی شیء کان قال من عرعر أو ساج.» 🔹 «محمد بن هلال، حجره‌های همسران پیامبر را دیده که پوششی بافته شده از مو بوده است؛ از وی درباره خانه عایشه پرسیدم، گفت: درب خانه‌اش به طرف شام باز می‌شد! پرسیدم: یک لنگه داشت یا دو لنگه؟ گفت: یک لنگه بیشتر نداشت؛ گفتم: جنسش از چه بود؟ گفت: از چوب درخت عرعر یا ساج.» 📚 الأدب المفرد (بخاری)، ص۲۷۲ 🔴 در نتیجه، خانه‌های مدینه در صدر اسلام و از جمله، خانۀ امیرالمؤمنین و حضرت زهرا علیهماالسلام، درب چوبی داشته‌اند. @pasokhsara
💠 حکم سود بانکی 💬سوال: پولی در بانک سپرده گذاری کرده‌ام و هر ماه سود به آن تعلق می گیرد آیا این سود حکم ربا را دارد و حرام است؟ ✅ جواب: 🔹مقام معظم رهبری: اگر آن مبلغ اضافی و سودی که بانک می‌دهد از درآمد حاصل از به کارگیری سپرده به وکالت از سپرده گذار در ضمن یکی از عقود شرعی صحیح باشد، ربا نیست، بلکه سود معامله شرعی است و اشکال ندارد 📚 پی‌نوشت: استفتا از سایت آیت الله خامنه ای @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
❓چرا نام حضرت علی علیه السلام مثل دیگر انبیاء و پیامبر ص در قرآن نیامده است تا بر سر امامت اختلاف نشود؟ 🔰پاسخ 1⃣ اولا؛ در قرآن آیاتی وجود دارد که به گفته شیعه و اهل سنت ، جز بر علی(علیه السلام) و برخی دیگر از امامان(علیهم السلام)بر هیچ کس دیگری قابل انطباق نیست ، همچون آیه ولایت (مائده ، ۵۵) ، آیه مباهله (آل عمران ، ۶۱) و.. . 2⃣ ثانیا یکی از دلیل های نیامدن نام امامان(علیهم السلام) در قرآن ، این است که قرآن تنها کلیات مسایل را بیان کرده و تبیین جزییات آن ، به پیامبر(صلی الله علیه وآله) واگذار شده است. شخصی به نام ابی بصیر می گوید : از امام صادق (علیه السلام)پرسیدم : «مردم می گویند چرا از حضرت علی(علیه السلام) و اهل بیت او نامی در قرآن کریم نیامده است ؟» امام (علیه السلام)فرمودند : «به کسانی که چنین اعتراضی می کنند بگویید : همان گونه که نماز در قرآن آمده ، ولی سه یا چهار ]رکعت [ بودن آن مشخص نشده و پیامبر(صلی الله علیه وآله) آن را برای مردم تفسیر کرده ، همچنین زکات ]در قرآن[ نازل شده ، ولی مقدار آن مشخص نشده و رسول خدا(صلی الله علیه وآله)آن را برای مردم تفسیر کرده و... ، همین طور در قرآن آمده است که «أطیعوا اللّه و أطیعوا الرسول و أُولی الأمر منکم ; (نساء ، ۵۹) از خدا و رسولش و اولی الامر اطاعت کنید .» این آیه درباره علی و حسن و حسین (علیهم السلام)نازل شده و پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «هر که من مولای اویم پس علی مولای اوست .» ]یعنی همان گونه که تفسیر جزییات نماز ، زکات و حج به پیامبر(صلی الله علیه وآله)واگذار شده که دستورهای الهی را به مردم برسانند ، معرفی أولی الامر نیز به ایشان واگذار شده تا آنها را به مردم معرفی کنند . [سپس امام صادق(علیه السلام) سایر آیات و روایاتی را که در این باره آمده فرموده است .۱ 3⃣ یکی دیگر از حکمتهای نیامدن نام علی و اهل بیت(علیهم السلام) در قرآن ، این است که در این کتاب الهی آیاتی درباره اهل بیت (علیهم السلام)نازل شده که بسان تصریح به نام آنان و بهتر از تصریح است ; مانند آیه ۵۵ سوره مائده که می فرماید : «ولیّ و سرپرست شما تنها خداوند و پیامبرش و افراد مؤمن هستند ; افراد مؤمنی که نماز برپای داشته و در حال رکوع زکات می دهند .» دانشمندان شیعه و اهل سنت نقل کرده اند که فقط حضرت علی(علیه السلام) در حال رکوع انگشتر خود را به فقیر داد .۲ ; در نتیجه ، تفاوتی نداشت که خداوند متعال بفرماید : «سرپرست شما خداوند و رسولش و حضرت علی(علیه السلام)هستند یا اینکه صفاتی از آن حضرت نقل کند که منحصر به فرد بوده و تنها بر حضرت علی(علیه السلام) منطبق باشد .» کسی که به دنبال حقیقت باشد ، از هر دو گفتار یک مطلب را می فهمد. 4⃣ اگر نام حضرت علی(علیه السلام)بصراحت در قرآن می آمد ، به احتمال نزدیک به یقین ، نااهلان قرآن را تحریف می کردند و به خاطر خصومت با آن حضرت و محو و حذف نام ایشان از قرآن ، در قرآن دست می بردند ; چنانکه تا مدتی تدوین احادیث پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله) را به همین منظور ممنوع کردند ; ولی در صورتی که با ذکر اوصاف گفته شود ، دیگر افراد نااهل دست به تحریف آیات قرآن نزده و ولایت امیرمؤمنان علی(علیه السلام)نیز برای حقیقت جویان روشن می شود. شیعه و اهل سنت متفقند که پیامبر(صلی الله علیه وآله)فرمود : «من از میان شما می روم ; ولی دو چیز گرانبها بین شما به یادگار می گذارم که اگر به آن دو متمسک شوید ، هیچ گاه گمراه نمی شوید . کتاب خدا و اهل بیتم ، خداوند دانا به من خبر داده که این دو ، هیچ گاه از یکدیگر جدا نمی شوند تا در حوض کوثر بر من وارد شوند .»۳ ____________________ ۱.غایه‏ المرام، محدّث بحرینی، ص ۲۶۵، چاپ سنگی ۲. پیام قرآن، ج ۹، ص ۲۰۱ ـ ۲۱۳ ۳. تنها در غایه‏ المرام، ص ۲۱۱ - ۲۳۵، ۸۲ منبع از اهل‏سنت و ۳۹ منبع شیعه @pasokhsara
✍دلایل تبیین رابطه بین مذهب و سلامت روان: 👈1.مذهب به زندگی فرد معنا و هدف می دهد. داشتن معنا و هدف در زندگی نشان دهنده ی سلامت روان است و باعث افزایش توانایی فرد در انجام کارها می شود. افراد مذهبی با حوادث آسیب زای زندگی که قابل پذیرش نیستند، راحت تر سازگار می شوند. 👈۲- مذهب باعث ایجاد امید در فرد می شود. امید باعث ایجاد انگیزه و انرژی در فرد می شود که او را به بهتر شدن اوضاع زندگی امیدوار می کنند. 👈٣- افراد مذهبی احساس آزادی شخصی بیشتری نسبت به دیگران می کنند. آنها وابستگی عاطفی کمتری به اطرافیان دارند. 👈۴- در افراد مذهبی به واسطه دعا کردن احساس کنترل ایجاد می شود؛ به این گونه که دعا کردن باعث احساس غیر مستقیم کنترل بر شرایط به ظاهر غیر قابل تغییر و ناگوار می شود. 👈۵- افراد مذهبی از شخصیت های دینی که رنج بسیار کشیده اند، الگوبرداری می کنند و این مسئله باعث افزایش تحمل و پذیرش موقعیت های غیر قابل تغییر در آنها می شود...( برگرفته از پایگاه راسخون) @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: چرا ریا یک اخلاق ناپسند است؟ پاسخ: ریا به معنای نمایش نقشی متفاوت از واقعیت است و در اصل یک نوع تقلب اخلاقی است. ریاگری از طرفی به معنای نشان دادن خود به عنوان یک فرد اخلاقی و درستکار است، اما در عمل افراد ریاکار برخلاف ارزش‌ها و اصولی که بیان می‌کنند عمل می‌کنند. ریا اغلب به منظور کسب مزیت شخصی و جلب توجه دیگران انجام می‌شود و باعث از دست دادن اعتماد و همچنین نارضایتی افراد دیگر می‌شود. به همین دلیل، ریا به عنوان یکی از اخلاق ناپسند و نامطلوب شناخته می‌شود. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: آیا استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای نوجوانان از منظر اخلاق اسلامی قابل قبول است؟ پاسخ: در اسلام، اخلاق و رفتارهای صحیح و نیکو به عنوان اصول اساسی تربیتی برای نوجوانان تأکید شده است. استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی در اسلام قابل قبول است تا زمانی که با اصول و آموزه‌های اخلاقی اسلام سازگار باشد. به عنوان مثال، اسلام تأکید دارد که افراد باید در ارتباطات خود احتیاط کنند و از انتشار اطلاعات شخصی و خصوصی دیگران بدون اجازه آنها خودداری کنند. همچنین، اخلاق اسلامی توصیه می‌کند که نوجوانان برای پیشبرد ارتباطات خود در فضای مجازی از برخوردهای مودبانه و احترام‌آمیز استفاده کنند و از توهین، تهدید یا انتشار محتوای ناسازگار با اخلاق اجتناب کنند. به طور کلی، استفاده از اینترنت و رسانه‌های اجتماعی برای نوجوانان در اسلام در صورتی که با احترام به اصول اخلاقی و رفتارهای اسلامی صورت گیرد، قابل قبول است. @pasokhsara
📚 حکم خوردن داروهای حاوی مقادیر اتانولسوال: شربت‌سینه یا سرماخوردگی یا داروی برم هگزین (Bromhexine) برای بیماران مبتلا به ذات‌الریه (Pneumonia) (سینه‌پهلو، پنومونی یا نومُنیا ) که در آن اتانول استفاده شده است را می‌توان استفاده کرد؟ با آب چطور؟جواب: 🔹: اگر معلوم نیست که الکلِ اتانول از اقسام مشروبات مست‌کننده است، اشکال ندارد. اما اگر می‌دانید که مشروب مست‌کننده است، جایز نیست؛ مگر در مواردی که به تشخیص پزشک متخصص و امین، درمان منحصر به آن باشد که در این صورت فقط در حد ضرورت، جایز است. 🔹آیت‌الله : خوردن و آشامیدن خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها و داروهایی که حاوی مقدار اندکی الکل مست‌کننده است، طوری که عرفاً از بین رفته و مستهلک محسوب می‌شود، چنانچه نجس‌بودن الکل آن ثابت نباشد، اشکال ندارد. 📌 نکته: منظور از استهلاک، معدوم‌شدن عرفی آن از نظر کمّی و کیفی است؛ به این صورت که الکل به‌کاررفته در خوردنی یا آشامیدنی، عرفاً از بین رفته به‌حساب آید، هرچند به‌دقت علمی ذرّات یا مولکول‌های آن موجود باشد. 🔹آیت‌الله : با توجه به این که اینها در اصل مسکر نیستند و بعد از آمیختن با داروها در آن مستهلک می‌شوند، خوردن اینگونه شربت‌ها، اشکال ندارد. 🏷 پی‌نوشت: اجوبة الاستفتائات رهبر معظم انقلاب، ص۷۹ و ۸۰، س۳۰۶ و ۳۱۰، توضیح‌المسائل جامع آیت‌الله سیستانی، ج۲، ص۵۸۳، م۱۳۹۶، استفتائات پایگاه اطلاع رسانی آیت‌‌الله مکارم @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
⭕️درباره خدا و امامان گاهي افكار بدي در ذهنم بوجود مي آيد،‌ چكار كنم؟ نکته ی اول: پرسش شما نشان می دهد که ما با جوانی در ارتباطیم که ریه های سالم معنویتش، تحمل غبار گناه را ندارد. نکته ی دوم: اين افکار برای اغلب افراد بخصوص در سنين نوجواني و جواني اتفاق می افتد پس حساس نشويد. نکته ی سوم: در معارف اسلامي به اين گونه افكار «حديث نفس» گفته مي‌شود كه نه گناه است و نه انسان را از دايره «دين» خارج مي‌كند. مهم آن است كه بر «عقيده و ايمان خود استوار و ثابت قدم» باشيد. 🟣شخصي خدمت پيامبر اكرم رسيد و عرض كرد: اي رسول خدا! گاهي راجع به خدا و شما افكاري به ذهنم مي رسد كه اگر بگويم،‌ چه بسا حكم قتل مرا بدهيد. حضرت فرمود: وقتي اين افكار به سراغت مي آيد، خوشحال مي شوي يا ناراحت؟ عرض كرد: ناراحت مي شوم. حضرت فرمود: اين عين ايمان است. نکته ی چهارم: براي مواجهه با اين افكار بايد اقدام‌هاي «علمي» و «عملي» انجام داد: 👇 الف. راهكار علمي: بازسازى شناختى: شيطان در صدد ضربه زدن به ما است لذا بايد سطح اطلاعات و آگاهي ديني و شناخت و معرفت خود نسبت به خدا، چهارده معصوم و نعمت‌ها و محبت هاي مادي و معنوي را افزايش داد و به رفع شبهات ديني پرداخت تا به تدريج ايمان قوي شود. ب. راهكارهاي عملي: 1. متمركز شدن بر افكار مطلوب به عنوان افكار جايگزين 2. ذكر و دعا: - پيامبر: كسى كه مبتلا به وسواس فكرى درباره خدا است، سه بار ايمان به خدا و رسول را به زبان تكرار كند، يعني سه بار بگويد:« آمنت بالله و رسوله» تا آن حالت وسواسى از بين ‏برود» - شخصى از امام صادق در مورد وسواس و شك سؤال كرد، حضرت فرمود: هر گاه به وسواس فكرى مبتلا شدى، بگو: «لا اله الا الله » و «لا حولَ ولا قوّة إلاّ بالله» - همچنين مردي خدمت امام باقر رسيد و از سه چيز شكايت كرد: اول؛ وسوسه شيطان و حديث نفس، دوم؛ فقر و تنگدستي، سوم؛ بدهكاري‌هاي زياد. حضرت فرمود: اين دعا را مكرر بخوان. خداوند هر سه مشكل شما را برطرف مي‌كند: «توكّلت علي الحيّ الذي لا يموتُ و الحمد للّه الذي لم يتّخذ ولداً و لم يكن له شريكٌ في المُلك و لم يكن له وليُّ من الذلّ و كبّره تكبيراً» - در روايتي آمده است كه براي رفع وسوسه شيطان و حديث نفس و زماني كه در دل شكي نسبت به خدا (يا يكي از مقدسات) پيدا شد، بگويد:«هو الأوّل و الآخر و الظاهر و الباطن و هو بكلّ شيءٍ عليم». - همچنين خواندن سوره مباركه ناس توصيه شده است. - شخصی خدمت آیت الله بهجت (رحمه الله عليه) رسید و عرض کرد: برای نفی خواطر (پاکیزه کردن دل و ذهن از هر چه جز خدا) چه کنیم؟ فرمودند: «ضدش را انجام دهید؛ یعنی استغفار کنید و صلوات بفرستید که ضد آن خواطر هستند.» 3. هر روز به خود تلقين كنيد: «قادرم افكار ناخواسته را كنار بگذارم» 4. دوري از بيكاري (مثل مطالعه، نظافت اتاق، كمك به دوستان، ورزش و...) چون اين افكار به هنگام بيكارى به سراغ فرد مى‏آيد. 5. عادی سازی و ساده انگاری اين افكار حساسيت نشان ندهيد و فقط با كنجكاوي مختصري برخورد كنيد و در مورد آنها هم مثل افكار غیر ضروری دیگر رفتار كنيد. 6. موكول كردن افكار براي بعد اگر در وسط نماز این افکار آمد به خود بگوييد: زمان فكر كردن به این افکار فلان ساعت است. البته زمان اختصاصى را به تدريج در طى (مثلاً سى روز) روزى يك دقيقه كم كنيد تا نهایتاً به صفر برسد. 7. مراجعه به روانپزشك اگر مدت زیادی از اینگونه درگیریهای ذهنی می گذرد (چند سال) و به تعداد زیاد در روز تکرار می شود، به یک روانشناس و يا روانپزشک مراجعه نماييد. @pasokhsara
💬پرسش: رفتن به باشگاه در روزهای شهادت اهل بیت علیهم السلام با توجه به پخش موسیقی شاد جایز است؟ @pasokhsara