eitaa logo
پاسخ‌ سرای اصفهان
1.4هزار دنبال‌کننده
417 عکس
97 ویدیو
4 فایل
سرایی برای پاسخ به سوالات شما در موضوعات عقاید، اخلاق، احکام و مشاوره. وابسته به دفتر تبليغات اسلامی اصفهان💐 ارتباط با مدیر: @alijani110 ✅ فقه و احکام: @SALEHIAMIR ✅ مشاوره: @Maharat123 ✅ کلام و عقاید: @khameneieshQ ✅ اخلاق و تربیت: @islamic_ethic
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍️چرا باید نماز را به زبان عربی خواند و حال آنکه هر کس باید خدا را به زبان خودش بخواند، آیا این موضوع با جهانی بودن دین اسلام منافات ندارد؟ 🔹 توجه به این نکته که روح عبادت بر تسلیم و تعبد است ، انسانی که می خواهد عبادت خدا کند آن چیزی را انجام می دهد که خداوند خواسته است. طبق آیات و روایات و سیره پیامبر، نماز به این شکل واجب شده است. طبیعی است که عدم توجه به خواست الهی و عمل کردن هر شخص بنا بر خواست خود ، با روح تعبد و تسلیم سازگار نیست.تعبدى و توقیفى بودن خواندن نماز به لفظ عربى، در شریعت اسلام آمده است. 🔹قرائت الفاظ و اذکاری که در نماز است، به صورت دقیق در هیچ زبانی ترجمه ندارد، یعنی نمی توان مفاهیمی را که در اذکار نماز است، به صورت دقیق ترجمه کرد و آن را بیان نمود. برخی از کلمات یا جملات، معانی بسیاری در خود جای داده که با یک یا چند جمله نتوان همه آن‌ها را بیان نمود. به اعتراف اهل فن زبان عربی یکی از کاملترین زبانها است. 🔹خواندن نماز به زبان عربى یکى از نشانه هاى جهانى بودن دین اسلام است، زیرا جمعیّتى که در یک جبهه واحد فعّالیّت مى کنند، ناگزیرند زبان واحدى داشته باشند که به وسیله آن تفاهم کنند؛ و نماز با زبان واحد و به سوى قبله واحد و در اوقات معیّن، رمز وحدت آنها می باشد. 🔹خواندن نماز به یک صورت معیّن، آن را از تحریف و آمیخته شدن به خرافات نگاه مى دارد. خواندن نماز به زبان عربی و با دیگر شرایط و آداب، موجب حفظ نماز بعد از قرن‌ها شده است. در حالی در ادیان دیگر ، ارتباط دائمی و همیشگی که مسلمانان با خدای خویش دارند ، وجود ندارد و این مسئله در افزایش ایمان بسیار موثر است. 🔹 با توجه به دلیل‌هایی که ذکر کردیم نماز باید به زبان عربی خوانده شود ، اما این بدان معنی نیست که انسان نتواند به هیچ زبان دیگری با خداوند سخن بگوید . انسان می تواند با هر زبانی که خواست در غیر نماز با خدا سخن گفته و با او راز و نیاز کند و درد‌ها و نیاز‌های خود را با او در میان گذارد .حتی در قنوت نماز که جایگاه خواستن حاجت‌ها است ، به فتوای اکثرمراجع، انسان می تواند به فارسی یا هر زبان دیگر با خدا سخن گوید. @pasokhsara ..
⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ ⚡️ پرســـ❓ــــش ⁉️از منظر روایات، دعا در روز عرفه چه فضیلتی دارد؟ 1⃣ روز عرفه روز دعا و نیایش است و اگرچه روزه آن روز مستحب است، لیکن اگر روزه گرفتن آن روز موجب ضعف شود، آن‌گونه که انسان نتواند دعاهای این روز را بخواند، خواندن دعا بر روزه گرفتن مقدم است. 📚بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج‏94، ص: 124 2⃣ اگرچه همه حالات زندگی برای نیایش مناسب است ولی دوران پربار حج و حضور در مواقف آن، شکوه بیشتری برای دعا و تأثیر فراوان‌تری برای نیایش به درگاه پروردگار جهان دارد.  3⃣ روایات فراوانی درباره اعمال روز عرفه، به‌ویژه کیفیت دعا در آن موقف نقل‌شده که بخشی از آن‌ها در خصوص دعاهای آن روز، مانند دعای عرفه امام حسین و دعای امام سجّاد علیهما السلام است و بخشی نیز در اهتمام و ترغیب به دعا کردن به دیگران است. علی بن ابراهیم از پدرش نقل کرده که گفت: «عبدالله بن جندب را در عرفات دیدم که زمانی طولانی دست به‌سوی آسمان بلند کرده، سیلاب اشک از گونه‎هایش بر زمین سرازیر بود، به‌گونه‌ای که من شخص دیگری را این‌چنین در حال مناجات ندیدم» هنگامی‌که مردم از عرفات عازم مشعر بودند به او گفتم: «کسی را بهتر از تو در حال نیایش ندیدم». عبدالله گفت: به خدا سوگند در آن حال فقط برادرانم را دعا می‎کردم؛ زیرا از امام کاظم علیه‌السلام شنیدم که فرمود: «مَنْ دَعَا لِأَخِيهِ بِظَهْرِ الْغَيْبِ‏ نُودِيَ مِنَ الْعَرْش‏: وَ لَكَ مِائَةُ أَلْفِ ضِعْف‏مثله»؛ کسی که به‌دوراز چشم برادر (ایمانی) در حق وی دعا کند از جانب عرش ندا داده می‌شود که صد هزار برابر آنچه برای او خواستی نصیب تو خواهد شد. پس شایسته نبود که من صد هزار برابر دعای مستجاب را به خاطر یک دعا که برآورد شدنش معلوم نیست واگذارم 📚الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏4، ص: 465 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسلام ستیزان در روزهای عادی سال و هنگام عید قربان 😐👆 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
✍اوقات فراغت نوجوانان اوقات فراغت، برای بچه هایی که سال های نوجوانی عمر خود را پشت سر می گذارنند، از اهمیت بسیار بیشتری برخوردار است. زیرا نوجوانان برای کشف هویت، علایق و تفریحات خود به وقت آزاد و در کنار دوستان بودن نیاز دارند. آن ها بدین ترتیب روابط خود را شکل می دهند، به شناخت بهتری از خود و چیزهایی که در زندگی می خواهند می رسند و حتی با شناخت علائق خود و کسب مهارت در آن ها، برای زندگی بزرگسالی آماده شده و می توانند همین علاقه مندی های ساده را به یک موفقیت بزرگ در آینده تبدیل کنند. اما باید در نظر داشت، درست به همان اندازه که اوقات فراغت مهم است، نحوه مدیریت و برنامه ریزی برای آن نیز اهمیت دارد. اوقات فراغت در دوره نوجوانی، مانند یک شمشیر دو لبه عمل می کند. یعنی اینکه در صورت مدیریت و برنامه ریزی صحیح، می تواند نتایج بسیار مثبتی به همراه داشته و علاوه بر خوب کردن حال نوجوان، منجر به شکوفا شدن استعدادهای او نیز شود و البته از سوی دیگر، در صورت فقدان برنامه ریزی صحیح، می تواند به شدت آسیب زننده بوده و زمینه فساد، انحراف و شکست نوجوان را فراهم کند @pasokhsara
پرسش: نگاه اسلام در مورد شادی و غم چیست؟ پاسخ: شادی و غم مطلوبیت ذاتی ندارد و ارزشمندی آن‌ها تابع علتی است که ایجادکننده این حالات است. گاهی شادی منجر به انبساط روحی در وجود انسان می‌شود و درعین‌حال در کنار این شادی، شخص همچنان در دایره بندگی قرار دارد. چنین شادی مطلوب است. اما گاه شادی کردن مساوی است با بیرون رفتن از دایره بندگی چراکه افراد راه‌هایی را برای شادی برمی‌گزینند که از میزان تقربشان به معبود می‌کاهد. این نوع شادی‌ها مذموم است. بنابراین شادی مورد مذمت در آموزه‌های اسلام همان سرمستی و سرخوشی می‌باشد. اگر شادی به جهت رضایت الهی و در مسیر انجام تکالیف الهی باشد ممدوح است و اگر غم نیز به جهت از دست دادن فرصت‌ها و یا پشیمانی از گناه و ناراحتی به خاطر گرفتاری‌های مردم باشد نیز ممدوح است. اما اگر شادی صرف به دست آوردن مادیات باشد و غم نیز صرفاً برای از دست دادن امور دنیوی، در این شرایط این نوع شادی و غم از ارزش برخوردار نیستند. @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
پرسش: خواستگار خوبی دارم و بر سر مهریه دچار اختلاف شدیم نظر اسلام در مورد مهریه چیست؟ پاسخ: میزان مهریه ازنظر شرعی امری توافقی است و هرچقدر که دختر و پسر توافق کنند به‌عنوان مهریه در نظر گرفته می‌شود. بنابراین در دین اسلام برای مهریه، حد معینی ذکر نشده است؛ بلکه بر اساس توافق و رضایت زن و شوهر انجام می‌گیرد. البته معنی این حرف این نیست که خانواده‌ها در امر مهریه دخالت نکنند و یا دختر و پسر بدون هماهنگی به توافق برسند بلکه بهتر است با مشورت والدین، چنین توافقی حاصل شود تا مشکلات بعدی ایجاد نشود. ازآنجاکه مهریه یک بدهی و بر عهده مرد است و با مطالبه زن، پرداخت آن بر او واجب می‌شود بهتر است مقدار مهریه به‌گونه‌ای باشد که مرد توانایی پرداخت آن را داشته باشد بنابراین در تعیین مهریه باید دو مسئله موردتوجه قرار گیرد یکی توانایی مالی و شرایط مرد برای پرداخت و دیگری حفظ شأن زن. متأسفانه امروزه مهریه‌های سنگین منجر به سخت شدن ازدواج برای جوانان شده است درحالی‌که در دیدگاه اسلام مهریه سنگین مورد نکوهش قرارگرفته و در مقابل سبک بودن مهریه از ارزش‌ها و خوبی‌های زن برشمرده شده است. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: «بهترین زنان امت من زنی است که مهریه او از دیگران کم‌تر باشد». (1) توجه کنید که مهریه سنگین نه دلیلی بر ارزش زن است، نه ملاک خوبی زن محسوب می‌گردد و نه موجب استحکام پایه‌های زندگی و تضمین‌کننده آن است. مهریه از جانب مرد یک اظهار عشق و محبت فوق‌العاده برای زن است که حتی بالاتر از بخشش و هدیه‌های معمولی است و از طرفی وجود مهریه یک نوع احساس امنیت اقتصادی و پشتوانه برای زن است. چنانچه خانواده‌ها در تعیین مهریه دچار اختلاف هستند بهتر است از واسطه‌ها بهره ببرند و در بین فامیل، افراد مؤمن و متدینی که به‌عنوان بزرگ فامیل محسوب می‌شوند را واسطه قرار داده تا با تعیین حد وسط برای مهریه اختلاف را حل نمایند. پی‌نوشت: 1 الشیخ الحر العاملی، وسائل الشیعه، بیروت، ط الإسلامية، ج 15، ص 10، ح 9 @pasokhsara
گناهان کوچک را هم جدی بگیریم: یکی از اموری که منجر به جسارت انسان بر انجام گناهان بزرگ می شود نادیده گرفتن گناهان کوچک است. از جمله روش‌های شیطان برای فریب انسان، همین کوچک جلوه دادن گناه در نظر اوست؛ تا جایی که انسان با انجام گناهان کوچک، پتانسیل لازم برای ارتکاب گناهان بزرگ‌تر را بدست می‌آورد و اگر این رویه ادامه پیدا کند حتی ممکن است بدترین گناهان را نیز مرتکب شود. گناه هر چند كوچك باشد چون نافرمانى خداست، بزرگ است. رسول اكرم صلّى الله عليه وآله در سخنى به ابوذر فرمودند: «يَا أَبَا ذَرٍّ لَا تَنْظُرْ إِلَى صِغَرِ الْخَطِيئَةِ وَلَكِنِ انْظُرْ إِلَى مَنْ عَصَيْتَ» «اى اباذر به كوچك بودن گناه نگاه نكن و لكن نگاه كن كه چه كسى را معصيت مى كنى».(1) و در روایتی دیگر از ایشان آمده است: «إِنَّ الْمُؤْمِنَ لَیَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ تَحْتَ صَخْرَةٍ یَخَافُ أَنْ تَقَعَ عَلَیْهِ وَ الْكَافِرَ یَرَى ذَنْبَهُ كَأَنَّهُ ذُبَابٌ مَرَّ عَلَى أَنْفِهِ» «مؤمن گناه خود را چونان تخته سنگ بزرگى بر بالاى سرش مى‌بيند كه مى‌ترسد به روى او بيفتد و كافر گناه خويش را مانند مگسى مى‌بيند كه از جلوى بينى‌اش رد شود».(2) بنابراین راه برون رفت از این حالت، حفظ احساس ندامت و پشیمانی از گناه و اقدام در جهت جبران آن است.این که انسان بفهمد گناه کرده و دغدغه رفع آن و از بین بردن عوارض آن را داشته باشد نعمت بزرگیست. البته دقت کنیم که صرف وجدان درد داشتن به هنگام گناه و یا بعد از آن کفایت نمی‌کند بلکه باید سریعا توبه و استغفار نمود و جبران مافات کرد. پی نوشت‌ها: 1. المحدّث النوري، مستدرك الوسائل، قم، مؤسسة آل البيت عليهم السلام لإحياء التراث، ج 11، ص 330 2. الشيخ الطوسي، الأمالي، ط دار الثقافة ،ج 1، ص 527 @pasokhsara
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا