#شبهه_و_پاسخ ۱۲
از چه سنی ، آموزههای دینی را به فرزندانمان ، آموزش دهیم؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : در روایات اهلبیت علیهمالسلام ، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفیشده است.
امام علی علیهالسلام میفرماید:« وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»؛«قلب کودک ،چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود،رشد میکند»(1)
نکته دوم : آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع میشود و با رفتار دینی والدین در منزل که موردتوجه کودکان است، ادامه پیدا میکند.
نکته سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از 2 سالگی ، آموزش مستقیم از این سن شروع شود.صلوات بر محمد و آل محمد،گفتن لا اله الا الله ، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهمالسلام،خوبی و بدی ، وضو،نماز،محرم و نامحرم و...(2)
نکته چهارم : بهترین نوع تربیت و تقویت آموزههای دینی و اعتقادی ، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عمل..کرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر : « در گفتن عیب دگران بستهزبان باش*با خوبی خود عیب نمای دگران باش».
پینوشت ها:
1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 393
2. نسیم مهر،ج 1 ، ص 67
جواد حیدری
@javadheidari110
@khameneieshQ
نکته های مهم در پاسخگویی به کودکان ونوجوانان.pptx
5.26M
#پاورپوینت_کاربردی
💎ده کلید در پاسخگویی به نوجوانان
✍️ارائه شده توسط استاد حیدری در کلاس : اعتقادات کودک و نوجوان
🔸دفتر تبلیغات اصفهان
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
⁉️ «عید» واقعی انسان.
💎وقتی زمین دور خورشید می گردد، «سال» تمام شده و می گوییم: «یک سال عمر من زیاد شد».
🔸سوال اینجاست؛ زمین دور خورشید می گردد، چه ارتباطی به زیادی سن ما دارد؟!!
🔴اگر «انسان» دور «خورشید» حقیقی که همان «اهل بیت علیهم السلام » هستند، بگردد و از معارف آنان سیراب گردد و البته بدان ها جامه ی عمل بپوشاند؛ به عمر خود اضافه کرده و واقعا سن انسان زیاد می شود.
چرا؟
چون: بالا رفتن سن حقیقی انسان، به زیاد شدن فهم، علم و معرفت اوست.
منبع علم حقیقی و نافع و معرفت صحیح، آستان مقدس و خانه ی رفیع آل الله علیهم السلام است.
✅پس بیاییم پروانه وار گرد شمع حرم و حریم اهل بیت علیهم السلام بگردیم تا هم سن خود را زیاد کنیم و هم عید حقیقی را برای خود رقم بزنیم.
✍️#جواد_حیدری
#شبهه_و_پاسخ 13
⁉️ -بی حجابی در بعد فرهنگی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟
✍️: در جامعه ی دینی ما شرایط و ضوابط حضور در اجتماع، متناسب با دستورات اجتماعی اسلام تعیین می گردد. با توجه به این مساله از جمله شرایط لازم برای حضور زنان در جامعه، رعایت حجاب است.
رعایت پوشش برای یک زن قطعا دارای فواید و آثار متعددی است. بخشی از آن فواید فردی و بخش دیگر، اجتماعی است. در بعد فردی رعایت پوشش در جامعه به نوعی تمرین حیا و تمرین خودنگهداری برای یک زن محسوب می شود. در واقع زن در جامعه با رعایت پوشش می تواند به نوعی حیا را در وجود خویش پرورش دهد.
علاوه بر این از حیث اجتماعی نیز رعایت حجاب منجر به حضور همراه با آرامش زن در جامعه می گردد. با توجه به نیاز جنسی که در وجود مردان بسیارپررنگ دیده می شود، حضور کم حجاب زنان منجر به تحریک این نیاز در مردان شده و همین مساله مضافا بر اینکه برای مردان آسیب هایی را به وجود می آورد امنیت و آرامش روانی زنان را نیز برهم می زند.
امنیت اجتماعی زمانی فراهم می گردد که زنان و مردان فارغ از نگاه جنسی به یکدیگر، بتوانند در متن جامعه با یکدیگر تعامل داشته باشند و فعالیتهای اقتصادی، شغلی، علمی، هنری و ورزشی خویش را دنبال نمایند.آنچه می تواند این امنیت را تامین نماید و نگاه جنسیتی را کم رنگ کند رعایت پوشش توسط زنان است.چنانچه زنان با شُل حجابی در جامعه حاضر گردند خود بخود بستر نگاه جنسیتی فراهم گردیده و امنیت اجتماعی به خطر می افتد.
از دیگر اموری که می تواند امنیت اجتماعی را در یک جامعه تهدید نماید بی توجهی به قانون است.با توجه به اینکه رعایت پوشش در جامعه ی ما یک قانون دینی است عدم رعایت آن به نوعی پشت کردن بر قوانین به حساب می آید و از جامعه ای که قوانین به درستی درآن اجرا نگردد توقع سلامت و امنیت نمی توان داشت.
خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم (ص) فرمان دادند: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسریهای بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسبتر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است. (احزاب، ۵۹)»
این آیه یکی از آیاتی است که بیانگر قانون دینی بودن حجاب است.
بی توجهی به پوشش در زنان، چشمان مردان را حریص تر و ولع آنان را بیشتر می کند، بساط فساد را پهن نموده و فحشاء را در جامعه رواج می دهد و این مفاسد تا جایی پیش می رود که ممکن است برای زنان مزاحمتهای متعددی ایجاد شده و بدین ترتیب امنیت اجتماعی تحت تاثیر قرار گیرد.
#حجاب
#پرسمان_جهادی
زهرا ابراهیمی
@Islamic_ethic
#پست_پیشگام14
آیا کرونا همان مرگ سفید در روایات آخر الزمان است؟
✍️#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
در علم پزشکی به عامل بیماریزا که در سلولهای زنده ی یک پیکر تکثیر میشود «ویروس_ Virus» می گویند.
ویروس، قادر است انواع شکلهای حیات را، از حیوانات و گیاهان گرفته تا باکتریها و آرکیاها را آلوده کند.
این روزها تا نام ویروس به گوشمان می رسد، #کرونا فضای ذهنمان را پر کرده و از آمار مبتلایان و فوت شدگان جویا می شویم.
این ویروس منحوس، بر خلاف دیگر ویروس های شناخته شده و شناخته نشده، فقط یاخته ها و سلول ها ی جسم را آلوده نکرده و به عقیده ی مردم هم سرایت کرده است.!
شاید تعجب کنید اما حقیقتی است تلخ.
یکی از مهره های پازل مباحث اعتقادی که آزمایشات کرونایی در آنجا مثبت اعلام شده، مهدویت و نشانه های ظهور منجی عالم بشریت است.
برخی از باب خیرخواهی و بعضی از در باج خواهی، به هر بهانه ای دست به «تطبیق» می زنند وسمّ یأس و ناامیدی را در پیکره ی جامعه ی اسلامی می پاشند.
در منابع شیعی و سنی؛ صحبت از «مرگ سفید» به میان آمده و گفته شده است: «مهدی ظهور نمی کند مگر اینکه تعداد زیادی به مرگ سفید از دنیا بروند».
اما به راستی آیا مرگ یک سوم مردم جهان قبل از ظهور حقیقت دارد؟
آیا این مرگ، ارتباطی با «کرونا» دارد؟
برای رسیدن به پاسخ، روایات مربوط به «مرگ سفید» را مرور می کنیم.
روایت اول: ابن سیرین نقل می کند: «لا يخرجالمهدي حتى يقتل من كلّ تسعة سبعة»؛ «مهدی خروج نمی کند مگر اینکه از هر نه نفر، هفت نفر کشته شوند». (الفتن 1: 333/ 958)
این روایت و برخی روایات که از جهت محتوا به این روایت نزدیک هستند، در منابع اهل سنت ذکر شده و برخی اساسا کلام معصوم نیست و در فرض نقل از معصوم برای ما حجیت ندارند.
روایت دوم: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: « لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَقِيلَ لَهُ إِذَا ذَهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَمَا يَبْقَى فَقَالَ ع أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَكُونُوا الثُّلُثَ الْبَاقِيَ»؛ «امر ظهور اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک سوم مردم بروند. به حضرت گفتند: پس با این حال دیگر چه چیزی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید جزء یک سوم باقی باقی باشید؟». (كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 656)
همان طور که مشاهده می فرمایید، در این روایت شریفه، صحبتی از «مرگ» نبوده و تعبیر «حتی یذهب» به کار رفته است.
وقتی روایات دیگر این باب را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که: منظور از «یذهب»، خروج از دین و غربال شدن خوبان از بدان می باشد و نه «مرگ».
به عنوان مثال به روایتی از وجود نازنین صادق آل محمد شاره می شود که فرمود: « إِي وَ اللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ وَ قَالَ ع لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ النَّاسِ»؛ «نداء آسمانی حق است به گونه ای که هر قومی به لهجه ی خود آن را می شنود. و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که نه دهم آنان از دین خارج شوند». (الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 274)
روایت سوم: از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: « بَيْنَ يَدَيِ الْقَائِمِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُون»؛ «هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرگ سرخ و مرگ سفیدی پیش می آید که مرگ سرخ، شمشیر منظور است و مرگ سفید، طاعون». (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 372)
در رابطه با این روایت شریفه و فقط یک روایت دیگر که با این روایت هم مضمون می باشد باید عرض کنم:
اولا: سند هر دو روایت ضعیف است .
ثانیا: روایت شریفه، مرگ سرخ و سفید را مربوط به «بین یدی القائم» یعنی هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می داند و نه قبل از ظهور.
معنا و ترجمه ی «بین یدی...» در لغت و آیات و روایت کاملا واضح و روشن است. مگر در دعا نمی خوانیم: «وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْه»؟
پس با توجه به مطالبی که بیان شد، روشن می شود: روایات، هیچ گونه دلالتی بر اینکه در آستانه ی ظهور، مرگ سفیدی شیوع پیدا می کند، وجود ندارد و علاوه بر ضعف سندی، بر شیوع مرگ سفید «حین ظهور» دلالت دارد و نه «قبل ظهور».
نکته ی آخر: بعد از بحث از سند و دلالت روایات باید بگوییم: مرگ سفید در روایت، طاعون معرفی شده است و نه چیز دیگری. پس هیچ ارتباطی با کرونا و ویروس دیگری ندارد.
از جامعه ی مهدوی و علوی انتظار می رود تا با تبعیت از مراجع معظم تقلید و علمای ربانی، اجازه ی نفوذ ویروس به عقیده ی خود ندهند همانطور که اجازه ی مستی هیچگونه ویروسی را در جسم خود با تبعیت از پزشکان متخصص و متعهد، نمی دهند.
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
May 11
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔔 #خبر_ویژه
🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم
🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان تبیین کرد:
📝 مرسلات: dte.bz/flHsH
📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRwN5
🌀تبلیغ دین در شرایط بحران
🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @javadheidari110
🔰#شبهه_و_پاسخ14
⁉️چرا خداوند ما را خلق کرده است؟
🔴با سلام و تبریک سال نو. سالی سرشار از موفقیت و معنویت برای شما آرزومندیم.
1. چون خدا نقص و نیازی ندارد، آفریدن یا نیافریدن برای خداوند هیچ سود و ضرری ندارد که گمان کنیم باآفریدن سودی میبرد یا با نیافریدن ضرری میکند. بلکه خدا باآفریدن، لطف و رحمت خود را شامل حال مخلوقات خود میکند. تمام سود آفرینش به مخلوقات برمیگردد و سرسوزنی سودی به خدا نمیرسد، چونکه او کاملاً بینیازاست.
2. به زبان سادهتر خداوند همهی کمالات را دارد. یکی از این کمالات خداوند رحمت بینهایت است. حالا دو حالت بیشتر وجود ندارد. یکی اینکه بیافریند و لطف و رحمت خود را شامل حال مخلوقات خود کند یا این که اصلاً چیزی نیافریند و این لطف و رحمت در عالم جاری نشود. حالا خودتان قضاوت کنید. کدام بهتر است. آفریدن و رحمت را جاری کردن یا نیافریدن و منع رحمت. سودرساندن بهتر است یا سود نرساندن؟
مسلما اگر آفریدن و نیافریدن را دردوکفه ترازو بگذاریم آفریدن بسیار بیشتر از نیافریدن سنگینی میکند وخداوند هم چون حکیم و رحیم است حتماً میآفریند.
این آیه قرآن دقیقاً همین را بیان میکند که خداوند برای رساندن رحمت خود به مخلوقات آنها را آفرید:
إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ
مگر كسى را كه پروردگارت رحم كند! و براى همين(پذيرش رحمت) آنها را آفريد.
3. خداوند مهربان که از روی لطف و رحمت خود ما را آفرید مسیر رسیدن به این هدف و رحمت را هم در کتاب آسمانی خود برای ما بیان کرده است:
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ
و جن و انس را نيافريدهام، مگر براى اينكه مرا بندگى كنند.
بله،راه رسیدن به این مقام،بندگی است. ما با بندگی خدا و اطاعت از خدا به بالاترین مقام عالم هستی میرسیم و خدایی میشویم.
برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب "به نام خدا" از یزدان رضوانی مراجعه کنید.
پی نوشت ها:
. سورهی مبارکهی هود، آیه 119.
. سورهی مبارکهی نازعات، آیهی 56.
#یزدان_رضوانی
🔰#شبهه_و_پاسخ15
⁉️-بی حجابی در بعد اخلاقی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟
🔴توجه به اخلاق و پرورش فضائل اخلاقی در وجود انسان از جمله اهداف مهم دین است. هرچقدر انسان در تمسک به اخلاق موفق تر باشد، در دینداری ثابت قدم تر خواهد بود.
عفیف بودن از جمله ویژگی های مهم اخلاقیست که در آموزه های اسلام هم به زنان و هم به مردان سفارش شده است.
حفظ حجاب برای یک زن به عفیف بودن او کمک بیشتری می کند و گویا عفت یک زن در سایه ی حجاب به تعالی می رسد.
وقتی یک زن به امر حجاب در اجتماع توجه کند می تواند در پرورش اخلاق فردی نیزموفق باشد.
قانون حجاب علاوه بر اینکه از قوانین اجتماعی محسوب می گردد از قوانین اخلاقی دین اسلام نیز بشمار می رود . در پرتو حجاب، تهذیب برای زنان آسان تر و کنترل نگاه نیز برای مردان راحت تر خواهد بود و در جامعه ای که زنانش به تهذیب و مردانش به غص بصر (چشم پوشیدن ازنگاه) مبادرت ورزند امنیت اجتماعی هویدا خواهد شد.
۳-بی حجابی در بعد روانی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟
با توجه به اینکه خانواده هسته ی اصلی یک جامعه است و جامعه از کنار هم قرار گرفتن خانواده ها تشکیل می شود ؛ هرآنچه بتواند منجر به تقویت پایه های خانواده گردد به تبع آن جامعه را نیز محکم خواهد کرد.
رعایت حجاب اگر چه در متن جامعه اتفاق می افتد، اما خودبخود منجر به استحکام کانون خانواده می گردد و مستحکم شدن خانواده، میزان امنیت اجتماعی جامعه را بالا می برد.
وقتی زن در جامعه با حجاب حاضر گردد از حیث روانی به آرامش می رسد و این آرامش همواره برای همسر او نیز تامین می گردد.
زنان محجبه زینتهای خویش را تنها برای محارم خویش جایز می دانند لذا از چشم و هم چشمی در سطح جامعه و خودنمایی و جلب توجه دوری می نمایند و همین مساله باعث می شود تا از حیث روانی به آرامش برسند چرا که همواره خود را تحت سیطره ی قوانین مُد و مدگرایی ندیده و بر خود لازم نمی دانند به هر قیمتی شده خود را زیباتر از دیگران جلوه دهند.
بخش قابل توجهی از مشکلات روانی به دلیل خودکم بینی افراد اتفاق می افتد و بی حجابی در تثبیت خودکم بینی نقش بسزایی خواهد داشت. این درحالیست که رعایت حجاب به زن مسلمان شرافت و قداست بخشیده و خودکم بینی او را درمان می کند.
از دیگر سو، رعایت حجاب یعنی پاسخ دادن به نیازی فطری در وجود انسان؛ لذا وقتی یک زن با رعایت پوشش، منطبق بر فطرت خویش عمل نماید، از حیث روانی به امنیت خواهد رسید چرا که ناامنی های روحی و روانی در نتیجه ی پشت کردن به فطرت رقم می خورد.
و نکته ی آخر اینکه توجه به فطرت و گرایش های فطری بعد معنوی انسان را تقویت نموده و تقویت بعد معنوی در وجود انسان امنیت روانی او را تامین می کند. در جامعه ای که امنیت روانی به واسطه ی تقویت معنویت، تامین شده باشد آرامش مشهود خواهد بود.
زهرا ابراهیمی
@Islamic_ethic