eitaa logo
پرسمان جهادی
36 دنبال‌کننده
24 عکس
1 ویدیو
2 فایل
ارتباط با مدیر: @alijani110
مشاهده در ایتا
دانلود
🔸 ضمن رعایت دستورات پزشکی، نباید از نقش دعا غافل شد، نباید از انجام وظایف غفلت کنیم؛ یکی از آن وظایف دعاست: « قُل مَا یَعْبَؤُا بِکُمْ رَبِّی لَوْ لا دُعاؤُکُمْ »(فرقان-۷۷)، خداوند در قرآن می‌فرماید: ای پیامبر! بگو اگر اهل دعا نباشید، خدا به شما اعتنا نمی‌کند. 🔹 «ادْعُونِی أَسْتَجِبْ لَکُمْ»(غافر-۶۰) ، فرمود دعا کنید تا اجابت کنم. این ماه، ماه رجب، ماه رحمت، ماه امید به خداست؛ باید خوف ‌و رجا داشته باشیم، هم بترسیم و هم امید داشته باشیم، به‌اندازه‌ای بترسیم که عمل کنیم، اقدام کنیم و تحرک داشته باشیم و نه آن‌قدر امیدوار باشیم که خوش خیال شویم و قدمی برنداریم. 💠 در این ماه به ما یاد داده‌اند که بگوییم: «یا مَنْ یُعطی من سَئَلَهُ»، خدا سائلی را از در خانه‌اش رد نمی‌کند، «یا مَنْ یُعْطی مَن لَم یَسْئَلهُ و من لَم یَعْرِفه»، خدا حتی به کسانی که سؤال نکردند و او را نشناخته‌اند، عطا می‌کند، چه رسد به آن‌ها که سؤال و خواهش دارند. عطاهای خداوند بر دو قسم است، بعضی‌هایش را به کسانی می‌دهد که سؤال می‌کنند، بعضی‌ها را سؤال نکرده می‌دهد؛ «ما نبودیم و تقاضامان نبود/ لطف تو ناگفته ما می‌شنود». همین نعمت وجود و بسیاری از نعمت‌ها را، خداوند بدون این‌که از او بخواهیم، به ما داده است، حال اگر از او چیزی بخواهیم، چه خواهد کرد؟ بنابراین، برای دفع بلا باید از خدای متعال کمک خواست؛ باید بگوییم «اللَّهُمَّ اجْعَلْنِی فِی دِرْعِکَ الْحَصِینَةِ الَّتِی تَجْعَلُ فِیهَا مَنْ تَشاء»، خدایا مرا در دژ مستحکمت قرار بده، همان دژی که هرکس را اراده کنی در آن دژ قرار می‌دهی. از دعا و از توسل به ائمه اطهار(ع) غافل نشویم، از نذر کردن و توبه کردن و «ذکر یونسیه» غافل نشویم؛ قرآن می‌گوید که حضرت یونس گفت: «لَا إِلَهَ إِلَّا أَنتَ سُبْحَانَکَ إِنِّی کُنتُ مِنَ الظَّالِمِینَ»(انبیاء-۸۷)؛ خداوند او را از غصه نجات داد و مؤمنین را این‌چنین از غصه نجات خواهد داد:«فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّیْنَاهُ مِنَ الغمِّ وَکذَلِکَ نُنْجِی الْمُؤْمِنِینَ »(انبیاء-۸۸)از ذکر صلوات هم در هر حالتی که هستیم، فراموش نکنیم؛ امام صادق (ع) فرمود: هر موقع حاجتی از خداوند دارید، اول صلوات بفرستید و بعد حاجتتان را بگویید و دوباره صلوات بفرستید، زیرا صلوات، دعایی مستجاب است و کرامت خدا اجازه نمی‌دهد از سه دعا، اولی و آخرش را اجابت کند و وسطی را اجابت نفرماید. جواد حیدری @khameneieshQ
عدل الهی.pptx
1.1M
بیست کلید برای حل شبهات در باب عدل الهی . بلا ها و عدل الهی جواد حیدری ‌‌ @khameneieshQ
🔰 ۹ ⁉️به نظر بنده تعطیلی مساجد هیچ توجیه منطقی ندارد وقتی می شود برنامه دورهمی را با انجام اقدامات بهداشتی ضبط کرد حتماً می شود مساجد را هم با رعایت همین اصول بهداشتی باز گذاشت . فقط لازمه یک برنامه ریزی دقیق می شد و از بسیجیان هر مسجد به عنوان مسئولین این امر کمک گرفته می شد. یکی از مهم ترین آسیب های بستن مساجد اینکه که بود و نبود مسجد و روحانی و... خیلی فرقی نداره؟؟؟ بهتره به فکر پسا کرونا باشیم 💡 سلام علیکم ▪️البته اینکه آیا مسوولین امر می توانستند تصمیم بهتری بگیرند یا همین تصمیم را به نحو بهتر اجرایی نمایند جای انکار نیست و صد البته طرح های متعددی از جمله آنچه بیان نموده اید جای بررسی و توجه دارد و شاید مسوولین به این مورد یا موارد دیگری هم واقف بوده اند و شاید هم در جلسات شان مورد بحث قرار گرفته بوده باشد که ما اطلاع نداریم و همچنین این مساله قابل انتظار است که مسوولین مربوطه به صورت شفاف دلیل یا دلایل خود را از این تصمیم و رد سایر پیشنهادات در رسانه ها با مردم مطرح می کردند لکن اگر ما باشیم و تصمیم کنونی،باید به چند نکته توجه کنیم: 1️⃣ مقایسه کارکرد و برنامه های یک مسجد با یک برنامه تلویزیونی اصلا درست نیست چرا که اگر چنین برنامه ای پخش می شود این به معنای اهمیت بیشتر آن نسبت به مسجد نیست ضمن آنکه بسیاری دیگر از برنامه های تلویزیونی که به صورت دورهمی برگزار می شود هم تعطیل شده اند. ما با یک برنامه تلویزیونی(صرف نظر از خوب یا بد بودن آن) مواجهیم که به آسانی می توان افراد حاضر در آنرا مورد سنجش و چکاب قرار داد و موارد بهداشتی را دقیق لحاظ نمود اما در مورد مساجد باید بدانیم که این کار در گستره تمام مساجد کشور تقریبا نشدنی است و امروزه نیروهای بسیج و حتی برخی از ائمه جمعه و جماعات،سخت مشغول کمک دهی به نیروهای مربوطه در سطح شهر جهت ضدعفونی سازی معابر و کارهایی از این قبیل هستند. 2️⃣ تصمیمات مربوط به مساجد توسط نهاد مربوطه یعنی امور مساجد اتخاذ می شود کما اینکه همین تصمیم را شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در مورد نماز با اهمیت جمعه و مرکز مدیریت حوزه چنین تصمیمی را در مورد دروس حوزه گرفته اند و علما و بزرگان از این تصمیمات مطلع اند و اگر خلاف آنرا قائل بودند بیان می فرمودند. 3️⃣ در این طوفان همه گیری ویروس،یک لحظه تصور کنید که امور مساجد و ائمه جماعات این تصمیم را نمی گرفتند و نمازهای جماعت همچنان برقرار می بود.در آن صورت شاهد هجمه هایی به مراتب شدیدتر علیه مسجد و مومنین می بودیم چرا که بیان می شد یک عده با حضور در مساجد و اجتماعات دینی باعث انتشار سریعتر ویروس شده اند. آیا در این صورت وجهه دین و مسجد و مسجدی که مظهر پاکی و نظافت هستند در زمان کرونا و پسا کرونا مخدوش نمی شد؟ 4️⃣ همانگونه که بیان شد این تعطیلی ها منحصر به مساجد نیست بلکه سایر اماکن مهم دینی و علمی را نیز در برگرفته است. لکن در بحث مدیریت در زمان بحران باید به این نکته توجه نمود که هر تصمیمی ممکن است نقایصی و حتی آسیب هایی در همان زمان یا در آینده به دنبال داشته باشد لکن باید دید که اهم کدام است و مهم را چگونه بعدا می توان جبران نمود. به نظر می رسد که هر انسان با انصافی نه تنها در این شرایط،بحث بود و نبود مسجد و روحانی را مطرح نمی کند بلکه برعکس،بعد از راه افتادن این حرکت های عظیم و ایثارگرانه ای که توسط طلاب و روحانیون در بیمارستان ها یا سطح شهر و ... در جهت مبارزه با بیماری به راه افتاده است،عده ای به تازگی متوجه این حقیقت شده اند که روحانیت از مردم جدا نیست و در زمانی که بسیاری از سلبریتی های پر سروصدا و پر ادعا از ترس جان خود از دیده ها محو شده اند،روحانیت با بستن مساجد به فریاد مردم رسیده اند و حتی برخی از آنها در این حرکت جهادی دچار صدماتی هم شده اند.آیا این حرکت های خالصانه علاوه بر آنکه نزد خدا ماندگار است،باعث محبوبیت هرچه بیشتر روحانیت و سنگر مساجد در پسا کرونا نخواهد شد؟ 5️⃣ اگر بنا باشد با تعطیلی موقت مساجد صحبت از بی خاصیتی روحانی یا مسجد مطرح شود پس این صحبت را به مدارس و دانشگاه ها و معلم و استاد هم باید تسری داد در حالی که هیچ انسان منصفی اینگونه نمی اندیشد. میثم یاسا @maisamyasa110
اخیرا در شبکه های اجتماعی مطلبی مبنی بر برخورد یک شهاب سنگ با زمین در ماه های آینده دست به دست می شود و بعضی این مطلب را به کلمه طارق در قرآن نسبت داده اند . در پاسخ به این افراد بیان چند نکته لازم است : 1. ماده" طرق" در اصل- به طورى كه گفته‌اند- به معناى زدن به شدت است، به طورى كه صدايش به گوشها برسد....... سپس استعمالش در هر چيزى كه شب ظاهر شود شايع گشت، مانند ستارگان كه در شب پيدا مى‌شوند، و در آيه همين معنا منظور است.(1) 2) در تفسیر کلمه ( طارق در قرآن اسمی از شهاب سنگ برده نشده است بلکه تفسیر این کلمه در ادامه در آیه بعد همان سوره طارق با تعبیر ( النجم الثاقب ) یعنی ستاره ای نفوذ کننده و درخشان آمده است و البته در تعیین مصداق آن که کدامیک از ستاره ها مد نظر است بین مفسرین اختلافاتی وجود دارد . (2) 3) روایتی در تفسیر البرهان آمده که طارق را به ( أحسن نجم في السماء)(3) یعنی نیکو ترین ستاره در آسمان تعبیر کرده است و همانطور که ملاحظه می کنید تعبیر نجم به کار رفته نه شهاب پس از کجا این افراد نسبت شهاب سنگ را به طارق در قرآن ادعا می کنند ؟ 4) برفرض هم که چنین مطالبی در منابع دینی آمده باشد از آنجاکه معمولااین گونه پیش بینی ها به صورت کلی بیان می شود ; پس تطبیق دادن آنچه در متون دینی می آید با حادثه ای که اصل اتفاق افتادنش و نحوه رخ دادن آن در حاله ای از ابهام و سوال است کار بسیار دشوار وغیر منطقی به نظر می آید . 5) این مطلب و مطالبی از این دست مبنی بر پایان یافتن جهان قبل از برپایی حکومت جهانی منجی عالم بشریت اولا; با اعتقادات ادیان الهی که همگی معتقد به ظهور منجی در پایان جهان هستند ناسازگار است وثانیا; کذب آن در سال های گذشته نیز ثابت شده است . چون قبلا نیز پیش بینی نابودی جهان توسط بعضی افراد شده بود و حتی فیلمی درباره آن ساخته شد ولی همگی شاهد بودیم که هیچ اتفاقی نیافتاد . پاورقی ها : 1. توضیح مفصل تر کلمه طارق :ماده" طرق" در اصل- به طورى كه گفته‌اند- به معناى زدن به شدت است، به طورى كه صدايش به گوشها برسد. و" مطرقه- چكش" را هم به همين جهت مطرقه مى‌گويند، و نيز اگر راه را طريق گفته‌اند باز به اين مناسبت است كه رونده با پا بدان مى‌كوبد و صداى پايش به گوشها مى‌رسد. ولى به تدريج در پيمودن طريق استعمال شده و در آن شايع گشت، و سپس اختصاص يافت به آمدن از سفر در هنگام شب، و اين نيز بدان مناسبت بود كه غالبا شخصى كه شبانه از راه مى‌رسد همه درها را بسته مى‌بيند، و ناگزير در را مى‌كوبد، و سپس استعمالش در هر چيزى كه شب ظاهر شود شايع گشت، مانند ستارگان كه در شب پيدا مى‌شوند، و در آيه همين معنا منظور است. ( ترجمه تفسیر المیزان ج 20) 2.تفسیر المیزان - ج20- ص258 تفسیر نمونه - ج26- صص 360 و361 تفسیر مجمع البیان - ج10- ص363 3. البرهان في تفسير القرآن، ج ۵، ص: ۶۳۱ حسین نصر @Ostad_nasr
🔰 ⁉️پرسش: ما قصد در خانه ماندن داریم اما بچه ها بی تاب بیرون رفتن می شوند لطفا راهنمایی بفرمایید؟ 💡پاسخ: رسیدن به سعادت، آرزوی هر انسانی است.انسان دیندار برای فتح قله ی سعادت به امور گوناگونی چنگ می زند؛ اما شاید بتوان گفت دَم دست ترین و بهترین راهی که می تواند سعادت انسان را تامین نماید تقویت پایه های خانواده است. هرآنچه بتواند به ما در تقویت هسته ی اصلی یک جامعه یعنی خانواده کمک نماید، به شرط دارا بودن ضوابط اخلاقی وشرعی، مورد حمایت دین قرار می گیرد. اگرچه تحولات متعدد اجتماعی و اتفاقات متفاوت در پیرامون ما می توانند خانواده را تحت تاثیر قرار دهند، اما عوامل اختیاری و اراده ی انسان در این بین، بیشترین قدرت را برای اصلاح و تغییر داراست. بی شک در شرایط کنونیِ دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا، والدین در هرخانواده بیش از سایر افراد می توانند در ایجاد تحول و اصلاح رفتار سایر اعضاء نقش د اشته باشند. مهمترین عاملی که والدین لازم است به آن توجه نمایند این است که هرگز تسلیم جو و شرایط و رفتارهای اطرافیان نشوند. توصیه به درخانه ماندن و ترک دیدارهای حضوری و منع سفر از مهمترین راهکارهای قطع چرخه ی این ویروس است که برای عمل نمودن به این توصیه ها اراده و ثابت قدم بودن والدین در تصمیمات را می طلبد. برخی از پدر و مادرها بنای درخانه ماندن دارند اما گاهی تحت تاثیر گفته های فرزندان و یا اطرافیان قرار گرفته و تغییر موضع می دهند این در حالیست که الان وقت آن است که والدین بر نقش تاثیرگذاری خویش در خانواده صحه گذارند و ترک تصمیم ننمایند. اگرچه انعطاف پذیری در رفتار از لوازم پدر بودن یا مادر بودن است اما در جایی که پای جان انسان و حفظ جان دیگران در میان است این انعطاف معنا ندارد. بنابراین بر والدین لازم است متناسب با شرایط فرزندان از راهکارهای ارائه شده برای بهتر سپری کردن این شرایط در خانه بهره ببرند و با برنامه ریزی دقیق برای تمام لحظات، اوقات خوشی را برای فرزندان ایجاد نمایند تا تلخی قرنطینگی را کمتر احساس نمایند. زهرا _ابراهیمی @Islamic_ethic
markaz meli.mp3
2.01M
🎙 💥در ایام نوروز، سوالات خود را از کجا و چگونه بپرسیم؟ 📌پاسخگویی تلفنی 📌صندوق صوتی 📌پیامک احکام شرعی 📌نرم افزار «پاسخگو» http://dte.bz/apk-pasokhgoo 📌ربات های بله و گپ 🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله https://ble.ir/pasokhgoo_ir_bot 🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ: https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot 🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
خداوند به انسان آزادی و اختیار بخشیده است و براساس همین اختیار باید و نبایدهایی را برای انسان تنظیم نموده است. بر مبنای همین بایدونبایدهای حاکم بررفتارانسانها،مفاهیم حق وتکلیف ایجاد می شود. یکی از اموری که درآموزه های اسلام بشدت مورد توجه قرار می گیرد حق الناس است. حق الناس ازجملهتکالیفی است که انسان در رابطه با دیگران موظف به رعایت آن می باشدو عدم رعایت آن گرفتاری انسان دردنیا و آخرت را به دنبال خواهد داشت. حق الناس با عدالت الهی رابطه ای تنگاتنگ دارد.چرا که ما قائل به عادل بودن خداوند هستیم وعدل را یکی ازصفات خداوند می دانیم. بنابراین نزد خداوندی که عادل است، حقوق مردم دارای ارزش و اهمیت است تا جایی که خداوند ممكن است در روز قیامت از حق خود بگذرد اما هیچ گاه از حق انسانهای دیگر نخواهد گذشت. در اکثر مواقع به محض تبیین موضوع حق الناس، ذهن اکثر افراد به سمت حق الناس مادی معطوف می شود در حالی که برای حق الناس انواعی وجود دارد و عدم رعایت هرکدام از آنها انسان را در برابر دیگران مدیون خواهد نمود. اگر بخواهیم یک تعریف ساده و روان از حق الناس ارائه دهیم می توانیم بگوییم هرآنچه منجر به ضرر مادی یا معنوی و یا جسمی و یا روحی به دیگران گردد در دایره ی حق الناس قرار می گیرد. قوانین دین اسلام مبتنی بر سعادت و سلامت فرد و اجتماع است و هرآنچه این سعادت وسلامت را به خطر اندازد مردود می باشد. به طور کلي در حق الناس، مال و جان و عرض مسلمانان حرمت خاصّي دارد و اگر تضييع شود باید جبران گردد. گاهی مالی را از دیگران تضییع می نماییم و گاه آبروی آنها را می بریم. گاهی بهروح آنها ضربه می زنیم و گاه ممکن است موجبات آسیب جسمی را برای آنها فراهم کنیم و همه ی این مصادیق جزء حق الناس می باشند. اگر کسی با رفتار خود سلامتی جان و بدن افراد را به خطر اندازد مورد مجازات الهی قرار خواهد گرفت؛ چرا که حفظجانافرادوبرخوردایازحقحیاتطبیعیترینحقانسانهاست و هیچ کس نباید چنین حقی را از دیگری بگیرد. آنچه امروز با آن روبرو هستیم شرایط سخت مبارزه با ویروس کروناست. ویروسی که بشدت خطرناک است و برای نجات از آن نیازمند همکاری و همراهی یکدیگریم. فارغ از تمام مشکلاتی که وجود داشته و فارغ از عدم مدیریت صحیح در مهار این ویروس، در حال حاضر آنچه بیش از همه بدان محتاجیم کمک به یکدیگر است. توصیه ی ماندن در منزل و قرنطیه ی خانگی توصیه ای است که همه ی صاحب نظران، پزشکان و کسانی که در این قضیه دستی بر آتش داشته اند، بر آن اتفاق نظر دارند لذا با توجه به شرایط بسیار خطرناک از مهمترین وظایف هر یک از ما این است که به این توصیه توجه نموده و از خانه خارج نشویم. وقتی خروج بی مورد و نه چندان ضروری ما از منزل ممکن است جان سایر افراد را بهخطر بیاندازد و یا حتی جان خود ما و نزدیکانمان به خطر بیافتد، وظیفه ی ما عدم خروج از منزل است و اگر کسی بدون توجه به این توصیه ها موجبات انتقال ویروس را به دیگران فراهم نماید قطعا دچار گناه شده وباید در برابر خداوند پاسخگو باشد. برخی از افراد متاسفانه با دلایل واهی و گاه با بینشی متعصبانه به تشکیل و یا شرکت در تجمعات دینی و غیر دینی می پردازند و بستر انتقال ویروس را فراهم می آورند. در حالی که اینگونه تجمعات یا مستقیما منجر به آسیب رساندن به مردممی شود و یا غیر مستقیم زمینه ی انتقال ویروس را فراهم می آورد، به همین دلیلمردم نباید با عدم توجهبه توصیه ها اوضاع راخراب تر نموده و حق الناس را بر گردن خود قرار دهند. ازجمله فضاهایی که منجر به انتقال ویروس می گردد محیط های بسته است. اگرچه کسانی که شغل دولتی دارند ممکناست مجبور باشند همچنان بر سر کار خویش حاضر شوند و دولت همکاری لازم را در تعطیلی برخی ازنهادها و موسسات ننموده است، اما لااقل افرادی که به طور خصوصی و شخصی مشغول کار هستند باید به اضطرار این شرایط توجه نمایند و بستر درگیر شدن مردم به این بیماری را فراهم ننمایند. خداوند در قرآن می فرماید: وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ یعنی خود را به مهلکه و خطر در نیفکنید. با توجهبه این آیه انسان مجاز نیست هر عملی که منجر به هلاکت خود و جامعه اش می شود را مرتکب گردد.در شرایط فعلی نیز رعایت بهداشت از سوی همه و ماندن در منزل عامل جلوگیری از انتشارویروس تشخیص داده شده و هرکس نسبت به این دستورات بی تفاوت باشددر درگاه الهی مسئول است. انسان همواره در معرض ابتلاء و آزمایش خداوند قرار دارد و آنچه می تواند انسان را سربلند از آزمایش های الهی بیرون آورد انجام وظیفه است. هرکس در هرمقام و جایگاهی که قرار دارد باید به بهترین شکل به وظیفه ی خود عمل نماید تا در این امتحان موفق گردد. وجود این ویروس خطرناک نیز وظایفی را برعهده ی تک تک ما می گذارد که اگر بخواهیم در عرصه ی امتحان الهی موفق باشیمباید به وظایف محوله توجه نماییم.
یک مادر درجایگاه مادر بودن خود، یک همسر در جایگاه همسر بودن خود، یک کارگر در مقام کارگری، یک پزشک در موقعیت شغلی خود و به همین ترتیب هرکس در هر جایگاهی که هست باید برای رفع این شرایط سخت اقدام نماید. در حال حاضرنباید دنبال مقصر گشت چرا که پیدا کردن مقصر هم فعلا گرهای را از کار مردم باز نمی نماید، آنچه وظیفه ی ماست این است که به عنوان یک مسلمان و به عنوان یک انسان مومن و معتقد برای جان سایر انسان ها ارزش قائل شویم و بدانیم هرنوع کوتاهی در انجام وظیفه حق الناس را برعهده ی ما قرار خواهد داد وجایی که پای جان در میان باشد اینقدر این حق الناس سنگین است که حتی راه جبران برای ما مسدود می گردد. رعایت حق الناس در تمام شرایط مشابه نیست گاهی در برخی از شرایط برخی از امور مصداق حق الناس هستند و در سایر شرایط ممکن است مصداق حق الناس نباشند. مثلا در شرایط نبود این ویروس، بیرون رفتن و شرکت در کلاسها وحضور در فضاهای گوناگون خودبخود منجر به حق الناس نبود اما در شرایط فعلی به دلیل انتقال ویروس ممکن است ناخواسته باعث بیماری دیگران و یا تشدید بیماری آنها و یا حتی منجر به مرگ افراد شویم لذاتوجه به این بُعد از حق الناس نیز ضروری است. زهرا ابراهیمی @Islamic_ethic
13 ، امری یا الهی؟!!! چند صباحی است کشور عزیزمان و البته برخی کشورهای دیگر، از شیوع ویروس منحوس کرونا رنج می برند. گفته ها و ناگفته ها در این مسأله فراوان است و هر روز به زوایای مختلفی دامن می زند. از سوالاتی که در این روزها برخی اذهان را درگیر کرده است؛ طبیعی بودن و یا بلای الهی بودن این ویروس می باشد. در پاسخ به این سوال چند نکته تقدیم می شود: نکته ی اول: کرونا و هر ویروس دیگری، پدیده ای است که مانند بسیاری از پدیده ها می تواند دارای عوامل متعددی باشد. - دخالت انسان و فعالیت های بیولوژیک - عدم رعایت اصول بهداشتی و پزشکی - گناه و معصیت - رشد و تکثیر در بستر کنش و واکنش های زیستی و طبیعی . کرونا، میکروب و ویروس، به خودی خود یک بلا یا تهدید محسوب نمی‌ شوند. مسأله آنجا جدی می شود و تبدیل به تهدید و بلا می گردد که: زندگی بشری را مختل و فلج می کنند. و اینجاست که، فریاد وامصیبتاه انسان گوش فلک را کر می کند. نکته ی دوم: با دقّت در آیات نورانی قرآن کریم و روایات حضرات معصومین علیهم السلام، به این مطلب رهنمون می شویم که: اعمال انسان ها در پاره ای از شرور تأثیر داشته و برخی اعمال اختیاری او که از گزینش نادرست رفتار و کردار او نتیجه می شوند، به بروز پاره ای بلایا و مصایب دامن می زنند. قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى‏ آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»؛ «و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مى‏آوردند و تقوا پيشه مى‏كردند، بركات آسمان و زمين را بر آنها مى‏گشوديم؛ ولى (آنها حق را) تكذيب كردند؛ ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم‏». (أعراف/96) امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِي عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَيْرَات‏...»؛ «خداوند بندگانش را به کیفر رفتارهای ناپسند، به کاهش میوه درختان و دریغ داشتن باران و فروبستن درهای نیکی، دچار می سازد». (نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 199) نکته ی سوم: بر اساس آموزه های دینی، امتحان بندگان، یکی دیگر از عوامل بروز مشکلات و مصائب در زندگی بشر نام برده شده است. پروردگار متعال می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ»؛ «قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان». (بقره/155) از نکات بیان شده به این نتیجه رهنمون می شویم که: کرونا و هر پدیده ی دیگر مانند آن، می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف مادی و معنوی باشد؛ اما تشخیص علل از توان بشر عادی خارج بوده و قادر به انجام آن نیست. به همین خاطر کسی نباید به خود اجازه ی اظهار نظر قطعی در رابطه با بلا بودن یا نبودن پدیده های مختلفی که در کشور یا جهان اتفاق می افتد، بدهد. علت این مطلب کاملا روشن و واضح است و آن احاطه نداشتن به لوح محفوظ و ندانستن تقدیرات الهی است. @khameneieshQ @javadheidari110
۱۱ عید نوروز آیا غسل عید نوروز مستحب است ؟ 💎آیات عظام:امام رهبری بهجت: مستحب است.ولی کفایت از وضو نمی کند. 💎آیات عظام خوئی تبریزی سیستانی زنجانی وحید مکارم :استحبابش ثابت نیست اما می توان به قصد رجاء به جا آورد. رساله توضیح المسائل مراجع .غسلهای مستحب مساله ۶۴۴ و ۶۴۵🌸🌸🌸 الهی منش @yahagh2