🔰 #شبهه_و_پاسخ ۹
⁉️به نظر بنده تعطیلی مساجد هیچ توجیه منطقی ندارد وقتی می شود برنامه دورهمی را با انجام اقدامات بهداشتی ضبط کرد حتماً می شود مساجد را هم با رعایت همین اصول بهداشتی باز گذاشت . فقط لازمه یک برنامه ریزی دقیق می شد و از بسیجیان هر مسجد به عنوان مسئولین این امر کمک گرفته می شد. یکی از مهم ترین آسیب های بستن مساجد اینکه که بود و نبود مسجد و روحانی و... خیلی فرقی نداره؟؟؟ بهتره به فکر پسا کرونا باشیم
💡 سلام علیکم
▪️البته اینکه آیا مسوولین امر می توانستند تصمیم بهتری بگیرند یا همین تصمیم را به نحو بهتر اجرایی نمایند جای انکار نیست و صد البته طرح های متعددی از جمله آنچه بیان نموده اید جای بررسی و توجه دارد و شاید مسوولین به این مورد یا موارد دیگری هم واقف بوده اند و شاید هم در جلسات شان مورد بحث قرار گرفته بوده باشد که ما اطلاع نداریم و همچنین این مساله قابل انتظار است که مسوولین مربوطه به صورت شفاف دلیل یا دلایل خود را از این تصمیم و رد سایر پیشنهادات در رسانه ها با مردم مطرح می کردند لکن اگر ما باشیم و تصمیم کنونی،باید به چند نکته توجه کنیم:
1️⃣ مقایسه کارکرد و برنامه های یک مسجد با یک برنامه تلویزیونی اصلا درست نیست چرا که اگر چنین برنامه ای پخش می شود این به معنای اهمیت بیشتر آن نسبت به مسجد نیست ضمن آنکه بسیاری دیگر از برنامه های تلویزیونی که به صورت دورهمی برگزار می شود هم تعطیل شده اند. ما با یک برنامه تلویزیونی(صرف نظر از خوب یا بد بودن آن) مواجهیم که به آسانی می توان افراد حاضر در آنرا مورد سنجش و چکاب قرار داد و موارد بهداشتی را دقیق لحاظ نمود اما در مورد مساجد باید بدانیم که این کار در گستره تمام مساجد کشور تقریبا نشدنی است و امروزه نیروهای بسیج و حتی برخی از ائمه جمعه و جماعات،سخت مشغول کمک دهی به نیروهای مربوطه در سطح شهر جهت ضدعفونی سازی معابر و کارهایی از این قبیل هستند.
2️⃣ تصمیمات مربوط به مساجد توسط نهاد مربوطه یعنی امور مساجد اتخاذ می شود کما اینکه همین تصمیم را شورای سیاستگذاری ائمه جمعه در مورد نماز با اهمیت جمعه و مرکز مدیریت حوزه چنین تصمیمی را در مورد دروس حوزه گرفته اند و علما و بزرگان از این تصمیمات مطلع اند و اگر خلاف آنرا قائل بودند بیان می فرمودند.
3️⃣ در این طوفان همه گیری ویروس،یک لحظه تصور کنید که امور مساجد و ائمه جماعات این تصمیم را نمی گرفتند و نمازهای جماعت همچنان برقرار می بود.در آن صورت شاهد هجمه هایی به مراتب شدیدتر علیه مسجد و مومنین می بودیم چرا که بیان می شد یک عده با حضور در مساجد و اجتماعات دینی باعث انتشار سریعتر ویروس شده اند. آیا در این صورت وجهه دین و مسجد و مسجدی که مظهر پاکی و نظافت هستند در زمان کرونا و پسا کرونا مخدوش نمی شد؟
4️⃣ همانگونه که بیان شد این تعطیلی ها منحصر به مساجد نیست بلکه سایر اماکن مهم دینی و علمی را نیز در برگرفته است. لکن در بحث مدیریت در زمان بحران باید به این نکته توجه نمود که هر تصمیمی ممکن است نقایصی و حتی آسیب هایی در همان زمان یا در آینده به دنبال داشته باشد لکن باید دید که اهم کدام است و مهم را چگونه بعدا می توان جبران نمود. به نظر می رسد که هر انسان با انصافی نه تنها در این شرایط،بحث بود و نبود مسجد و روحانی را مطرح نمی کند بلکه برعکس،بعد از راه افتادن این حرکت های عظیم و ایثارگرانه ای که توسط طلاب و روحانیون در بیمارستان ها یا سطح شهر و ... در جهت مبارزه با بیماری به راه افتاده است،عده ای به تازگی متوجه این حقیقت شده اند که روحانیت از مردم جدا نیست و در زمانی که بسیاری از سلبریتی های پر سروصدا و پر ادعا از ترس جان خود از دیده ها محو شده اند،روحانیت با بستن مساجد به فریاد مردم رسیده اند و حتی برخی از آنها در این حرکت جهادی دچار صدماتی هم شده اند.آیا این حرکت های خالصانه علاوه بر آنکه نزد خدا ماندگار است،باعث محبوبیت هرچه بیشتر روحانیت و سنگر مساجد در پسا کرونا نخواهد شد؟
5️⃣ اگر بنا باشد با تعطیلی موقت مساجد صحبت از بی خاصیتی روحانی یا مسجد مطرح شود پس این صحبت را به مدارس و دانشگاه ها و معلم و استاد هم باید تسری داد در حالی که هیچ انسان منصفی اینگونه نمی اندیشد.
میثم یاسا
@maisamyasa110
#پست_پیشگام11
اخیرا در شبکه های اجتماعی مطلبی مبنی بر برخورد یک شهاب سنگ با زمین در ماه های آینده دست به دست می شود و بعضی این مطلب را به کلمه طارق در قرآن نسبت داده اند .
در پاسخ به این افراد بیان چند نکته لازم است :
1. ماده" طرق" در اصل- به طورى كه گفتهاند- به معناى زدن به شدت است، به طورى كه صدايش به گوشها برسد....... سپس استعمالش در هر چيزى كه شب ظاهر شود شايع گشت، مانند ستارگان كه در شب پيدا مىشوند، و در آيه همين معنا منظور است.(1)
2) در تفسیر کلمه ( طارق در قرآن اسمی از شهاب سنگ برده نشده است بلکه تفسیر این کلمه در ادامه در آیه بعد همان سوره طارق با تعبیر ( النجم الثاقب ) یعنی ستاره ای نفوذ کننده و درخشان آمده است و البته در تعیین مصداق آن که کدامیک از ستاره ها مد نظر است بین مفسرین اختلافاتی وجود دارد . (2)
3) روایتی در تفسیر البرهان آمده که طارق را به ( أحسن نجم في السماء)(3) یعنی نیکو ترین ستاره در آسمان تعبیر کرده است و همانطور که ملاحظه می کنید تعبیر نجم به کار رفته نه شهاب پس از کجا این افراد نسبت شهاب سنگ را به طارق در قرآن ادعا می کنند ؟
4) برفرض هم که چنین مطالبی در منابع دینی آمده باشد از آنجاکه معمولااین گونه پیش بینی ها به صورت کلی بیان می شود ; پس تطبیق دادن آنچه در متون دینی می آید با حادثه ای که اصل اتفاق افتادنش و نحوه رخ دادن آن در حاله ای از ابهام و سوال است کار بسیار دشوار وغیر منطقی به نظر می آید .
5) این مطلب و مطالبی از این دست مبنی بر پایان یافتن جهان قبل از برپایی حکومت جهانی منجی عالم بشریت اولا; با اعتقادات ادیان الهی که همگی معتقد به ظهور منجی در پایان جهان هستند ناسازگار است وثانیا; کذب آن در سال های گذشته نیز ثابت شده است . چون قبلا نیز پیش بینی نابودی جهان توسط بعضی افراد شده بود و حتی فیلمی درباره آن ساخته شد ولی همگی شاهد بودیم که هیچ اتفاقی نیافتاد .
پاورقی ها :
1. توضیح مفصل تر کلمه طارق :ماده" طرق" در اصل- به طورى كه گفتهاند- به معناى زدن به شدت است، به طورى كه صدايش به گوشها برسد. و" مطرقه- چكش" را هم به همين جهت مطرقه مىگويند، و نيز اگر راه را طريق گفتهاند باز به اين مناسبت است كه رونده با پا بدان مىكوبد و صداى پايش به گوشها مىرسد. ولى به تدريج در پيمودن طريق استعمال شده و در آن شايع گشت، و سپس اختصاص يافت به آمدن از سفر در هنگام شب، و اين نيز بدان مناسبت بود كه غالبا شخصى كه شبانه از راه مىرسد همه درها را بسته مىبيند، و ناگزير در را مىكوبد، و سپس استعمالش در هر چيزى كه شب ظاهر شود شايع گشت، مانند ستارگان كه در شب پيدا مىشوند، و در آيه همين معنا منظور است. ( ترجمه تفسیر المیزان ج 20)
2.تفسیر المیزان - ج20- ص258
تفسیر نمونه - ج26- صص 360 و361
تفسیر مجمع البیان - ج10- ص363
3. البرهان في تفسير القرآن، ج ۵، ص: ۶۳۱
حسین نصر
@Ostad_nasr
May 11
🔰 #شبهه_و_پاسخ10
⁉️پرسش:
ما قصد در خانه ماندن داریم اما بچه ها بی تاب بیرون رفتن می شوند لطفا راهنمایی بفرمایید؟
💡پاسخ:
رسیدن به سعادت، آرزوی هر انسانی است.انسان دیندار برای فتح قله ی سعادت به امور گوناگونی چنگ می زند؛ اما شاید بتوان گفت دَم دست ترین و بهترین راهی که می تواند سعادت انسان را تامین نماید تقویت پایه های خانواده است.
هرآنچه بتواند به ما در تقویت هسته ی اصلی یک جامعه یعنی خانواده کمک نماید، به شرط دارا بودن ضوابط اخلاقی وشرعی، مورد حمایت دین قرار می گیرد.
اگرچه تحولات متعدد اجتماعی و اتفاقات متفاوت در پیرامون ما می توانند خانواده را تحت تاثیر قرار دهند، اما عوامل اختیاری و اراده ی انسان در این بین، بیشترین قدرت را برای اصلاح و تغییر داراست.
بی شک در شرایط کنونیِ دست و پنجه نرم کردن با ویروس کرونا، والدین در هرخانواده بیش از سایر افراد می توانند در ایجاد تحول و اصلاح رفتار سایر اعضاء نقش د اشته باشند.
مهمترین عاملی که والدین لازم است به آن توجه نمایند این است که هرگز تسلیم جو و شرایط و رفتارهای اطرافیان نشوند.
توصیه به درخانه ماندن و ترک دیدارهای حضوری و منع سفر از مهمترین راهکارهای قطع چرخه ی این ویروس است که برای عمل نمودن به این توصیه ها اراده و ثابت قدم بودن والدین در تصمیمات را می طلبد.
برخی از پدر و مادرها بنای درخانه ماندن دارند اما گاهی تحت تاثیر گفته های فرزندان و یا اطرافیان قرار گرفته و تغییر موضع می دهند این در حالیست که الان وقت آن است که والدین بر نقش تاثیرگذاری خویش در خانواده صحه گذارند و ترک تصمیم ننمایند.
اگرچه انعطاف پذیری در رفتار از لوازم پدر بودن یا مادر بودن است اما در جایی که پای جان انسان و حفظ جان دیگران در میان است این انعطاف معنا ندارد.
بنابراین بر والدین لازم است متناسب با شرایط فرزندان از راهکارهای ارائه شده برای بهتر سپری کردن این شرایط در خانه بهره ببرند و با برنامه ریزی دقیق برای تمام لحظات، اوقات خوشی را برای فرزندان ایجاد نمایند تا تلخی قرنطینگی را کمتر احساس نمایند.
زهرا _ابراهیمی
@Islamic_ethic
markaz meli.mp3
2.01M
🎙#پادکست
💥در ایام نوروز، سوالات خود را از کجا و چگونه بپرسیم؟
📌پاسخگویی تلفنی
📌صندوق صوتی
📌پیامک احکام شرعی
📌نرم افزار «پاسخگو»
http://dte.bz/apk-pasokhgoo
📌ربات های بله و گپ
🔵ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان بله
https://ble.ir/pasokhgoo_ir_bot
🔴ارسال سوالات از طریق ربات پیام رسان گپ:
https://gap.im/pasokhgoo_ir_bot
🌎 مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی
#پست_پیشگام12
خداوند به انسان آزادی و اختیار بخشیده است و براساس همین اختیار باید و نبایدهایی را برای انسان تنظیم نموده است. بر مبنای همین بایدونبایدهای حاکم بررفتارانسانها،مفاهیم حق وتکلیف ایجاد می شود.
یکی از اموری که درآموزه های اسلام بشدت مورد توجه قرار می گیرد حق الناس است.
حق الناس ازجملهتکالیفی است که انسان در رابطه با دیگران موظف به رعایت آن می باشدو عدم رعایت آن گرفتاری انسان دردنیا و آخرت را به دنبال خواهد داشت.
حق الناس با عدالت الهی رابطه ای تنگاتنگ دارد.چرا که ما قائل به عادل بودن خداوند هستیم وعدل را یکی ازصفات خداوند می دانیم. بنابراین نزد خداوندی که عادل است، حقوق مردم دارای ارزش و اهمیت است تا جایی که خداوند ممكن است در روز قیامت از حق خود بگذرد اما هیچ گاه از حق انسانهای دیگر نخواهد گذشت.
در اکثر مواقع به محض تبیین موضوع حق الناس، ذهن اکثر افراد به سمت حق الناس مادی معطوف می شود در حالی که برای حق الناس انواعی وجود دارد و عدم رعایت هرکدام از آنها انسان را در برابر دیگران مدیون خواهد نمود.
اگر بخواهیم یک تعریف ساده و روان از حق الناس ارائه دهیم می توانیم بگوییم هرآنچه منجر به ضرر مادی یا معنوی و یا جسمی و یا روحی به دیگران گردد در دایره ی حق الناس قرار می گیرد. قوانین دین اسلام مبتنی بر سعادت و سلامت فرد و اجتماع است و هرآنچه این سعادت وسلامت را به خطر اندازد مردود می باشد.
به طور کلي در حق الناس، مال و جان و عرض مسلمانان حرمت خاصّي دارد و اگر تضييع شود باید جبران گردد.
گاهی مالی را از دیگران تضییع می نماییم و گاه آبروی آنها را می بریم. گاهی بهروح آنها ضربه می زنیم و گاه ممکن است موجبات آسیب جسمی را برای آنها فراهم کنیم و همه ی این مصادیق جزء حق الناس می باشند.
اگر کسی با رفتار خود سلامتی جان و بدن افراد را به خطر اندازد مورد مجازات الهی قرار خواهد گرفت؛ چرا که حفظجانافرادوبرخوردایازحقحیاتطبیعیترینحقانسانهاست و هیچ کس نباید چنین حقی را از دیگری بگیرد.
آنچه امروز با آن روبرو هستیم شرایط سخت مبارزه با ویروس کروناست. ویروسی که بشدت خطرناک است و برای نجات از آن نیازمند همکاری و همراهی یکدیگریم.
فارغ از تمام مشکلاتی که وجود داشته و فارغ از عدم مدیریت صحیح در مهار این ویروس، در حال حاضر آنچه بیش از همه بدان محتاجیم کمک به یکدیگر است.
توصیه ی ماندن در منزل و قرنطیه ی خانگی توصیه ای است که همه ی صاحب نظران، پزشکان و کسانی که در این قضیه دستی بر آتش داشته اند، بر آن اتفاق نظر دارند لذا با توجه به شرایط بسیار خطرناک از مهمترین وظایف هر یک از ما این است که به این توصیه توجه نموده و از خانه خارج نشویم.
وقتی خروج بی مورد و نه چندان ضروری ما از منزل ممکن است جان سایر افراد را بهخطر بیاندازد و یا حتی جان خود ما و نزدیکانمان به خطر بیافتد، وظیفه ی ما عدم خروج از منزل است و اگر کسی بدون توجه به این توصیه ها موجبات انتقال ویروس را به دیگران فراهم نماید قطعا دچار گناه شده وباید در برابر خداوند پاسخگو باشد.
برخی از افراد متاسفانه با دلایل واهی و گاه با بینشی متعصبانه به تشکیل و یا شرکت در تجمعات دینی و غیر دینی می پردازند و بستر انتقال ویروس را فراهم می آورند. در حالی که اینگونه تجمعات یا مستقیما منجر به آسیب رساندن به مردممی شود و یا غیر مستقیم زمینه ی انتقال ویروس را فراهم می آورد، به همین دلیلمردم نباید با عدم توجهبه توصیه ها اوضاع راخراب تر نموده و حق الناس را بر گردن خود قرار دهند.
ازجمله فضاهایی که منجر به انتقال ویروس می گردد محیط های بسته است. اگرچه کسانی که شغل دولتی دارند ممکناست مجبور باشند همچنان بر سر کار خویش حاضر شوند و دولت همکاری لازم را در تعطیلی برخی ازنهادها و موسسات ننموده است، اما لااقل افرادی که به طور خصوصی و شخصی مشغول کار هستند باید به اضطرار این شرایط توجه نمایند و بستر درگیر شدن مردم به این بیماری را فراهم ننمایند.
خداوند در قرآن می فرماید:
وَلَا تُلْقُوا بِأَيْدِيكُمْ إِلَى التَّهْلُكَةِ
یعنی خود را به مهلکه و خطر در نیفکنید.
با توجهبه این آیه انسان مجاز نیست هر عملی که منجر به هلاکت خود و جامعه اش می شود را مرتکب گردد.در شرایط فعلی نیز رعایت بهداشت از سوی همه و ماندن در منزل عامل جلوگیری از انتشارویروس تشخیص داده شده و هرکس نسبت به این دستورات بی تفاوت باشددر درگاه الهی مسئول است.
انسان همواره در معرض ابتلاء و آزمایش خداوند قرار دارد و آنچه می تواند انسان را سربلند از آزمایش های الهی بیرون آورد انجام وظیفه است. هرکس در هرمقام و جایگاهی که قرار دارد باید به بهترین شکل به وظیفه ی خود عمل نماید تا در این امتحان موفق گردد.
وجود این ویروس خطرناک نیز وظایفی را برعهده ی تک تک ما می گذارد که اگر بخواهیم در عرصه ی امتحان الهی موفق باشیمباید به وظایف محوله توجه نماییم.
یک مادر درجایگاه مادر بودن خود، یک همسر در جایگاه همسر بودن خود، یک کارگر در مقام کارگری، یک پزشک در موقعیت شغلی خود و به همین ترتیب هرکس در هر جایگاهی که هست باید برای رفع این شرایط سخت اقدام نماید.
در حال حاضرنباید دنبال مقصر گشت چرا که پیدا کردن مقصر هم فعلا گرهای را از کار مردم باز نمی نماید، آنچه وظیفه ی ماست این است که به عنوان یک مسلمان و به عنوان یک انسان مومن و معتقد برای جان سایر انسان ها ارزش قائل شویم و بدانیم هرنوع کوتاهی در انجام وظیفه حق الناس را برعهده ی ما قرار خواهد داد وجایی که پای جان در میان باشد اینقدر این حق الناس سنگین است که حتی راه جبران برای ما مسدود می گردد.
رعایت حق الناس در تمام شرایط مشابه نیست گاهی در برخی از شرایط برخی از امور مصداق حق الناس هستند و در سایر شرایط ممکن است مصداق حق الناس نباشند.
مثلا در شرایط نبود این ویروس، بیرون رفتن و شرکت در کلاسها وحضور در فضاهای گوناگون خودبخود منجر به حق الناس نبود اما در شرایط فعلی به دلیل انتقال ویروس ممکن است ناخواسته باعث بیماری دیگران و یا تشدید بیماری آنها و یا حتی منجر به مرگ افراد شویم لذاتوجه به این بُعد از حق الناس نیز ضروری است.
زهرا ابراهیمی
@Islamic_ethic
#پست_پیشگام 13
#کرونا، امری #طبیعی یا #بلائی الهی؟!!!
چند صباحی است کشور عزیزمان و البته برخی کشورهای دیگر، از شیوع ویروس منحوس کرونا رنج می برند.
گفته ها و ناگفته ها در این مسأله فراوان است و هر روز به زوایای مختلفی دامن می زند.
از سوالاتی که در این روزها برخی اذهان را درگیر کرده است؛ طبیعی بودن و یا بلای الهی بودن این ویروس می باشد.
در پاسخ به این سوال چند نکته تقدیم می شود:
نکته ی اول: کرونا و هر ویروس دیگری، پدیده ای است که مانند بسیاری از پدیده ها می تواند دارای عوامل متعددی باشد.
- دخالت انسان و فعالیت های بیولوژیک
- عدم رعایت اصول بهداشتی و پزشکی
- گناه و معصیت
- رشد و تکثیر در بستر کنش و واکنش های زیستی و طبیعی .
کرونا، میکروب و ویروس، به خودی خود یک بلا یا تهدید محسوب نمی شوند. مسأله آنجا جدی می شود و تبدیل به تهدید و بلا می گردد که: زندگی بشری را مختل و فلج می کنند.
و اینجاست که، فریاد وامصیبتاه انسان گوش فلک را کر می کند.
نکته ی دوم: با دقّت در آیات نورانی قرآن کریم و روایات حضرات معصومین علیهم السلام، به این مطلب رهنمون می شویم که: اعمال انسان ها در پاره ای از شرور تأثیر داشته و برخی اعمال اختیاری او که از گزینش نادرست رفتار و کردار او نتیجه می شوند، به بروز پاره ای بلایا و مصایب دامن می زنند.
قرآن می فرماید: «وَ لَوْ أَنَّ أَهْلَ الْقُرى آمَنُوا وَ اتَّقَوْا لَفَتَحْنا عَلَيْهِمْ بَرَكاتٍ مِنَ السَّماءِ وَ الْأَرْضِ وَ لكِنْ كَذَّبُوا فَأَخَذْناهُمْ بِما كانُوا يَكْسِبُونَ»؛ «و اگر اهل شهرها و آباديها، ايمان مىآوردند و تقوا پيشه مىكردند، بركات آسمان و زمين را بر آنها مىگشوديم؛ ولى (آنها حق را) تكذيب كردند؛ ما هم آنان را به كيفر اعمالشان مجازات كرديم». (أعراف/96)
امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه می فرماید: «إِنَّ اللَّهَ يَبْتَلِي عِبَادَهُ عِنْدَ الْأَعْمَالِ السَّيِّئَةِ بِنَقْصِ الثَّمَرَاتِ وَ حَبْسِ الْبَرَكَاتِ وَ إِغْلَاقِ خَزَائِنِ الْخَيْرَات...»؛ «خداوند بندگانش را به کیفر رفتارهای ناپسند، به کاهش میوه درختان و دریغ داشتن باران و فروبستن درهای نیکی، دچار می سازد». (نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 199)
نکته ی سوم: بر اساس آموزه های دینی، امتحان بندگان، یکی دیگر از عوامل بروز مشکلات و مصائب در زندگی بشر نام برده شده است.
پروردگار متعال می فرماید: «وَلَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَالْجُوعِ وَنَقْصٍ مِنَ الْأَمْوَالِ وَالْأَنْفُسِ وَالثَّمَرَاتِ وَبَشِّرِ الصَّابِرِینَ»؛ «قطعاً همه شما را با چیزی از ترس، گرسنگی، و کاهش در مالها و جانها و میوه ها، آزمایش می کنیم و بشارت ده به استقامت کنندگان». (بقره/155)
از نکات بیان شده به این نتیجه رهنمون می شویم که: کرونا و هر پدیده ی دیگر مانند آن، می تواند تحت تأثیر عوامل مختلف مادی و معنوی باشد؛ اما تشخیص علل از توان بشر عادی خارج بوده و قادر به انجام آن نیست.
به همین خاطر کسی نباید به خود اجازه ی اظهار نظر قطعی در رابطه با بلا بودن یا نبودن پدیده های مختلفی که در کشور یا جهان اتفاق می افتد، بدهد.
علت این مطلب کاملا روشن و واضح است و آن احاطه نداشتن به لوح محفوظ و ندانستن تقدیرات الهی است.
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
@javadheidari110
#شبهه_و_پاسخ ۱۱
#غسل عید نوروز
آیا غسل عید نوروز مستحب است ؟
💎آیات عظام:امام رهبری بهجت: مستحب است.ولی کفایت از وضو نمی کند.
💎آیات عظام خوئی تبریزی سیستانی زنجانی وحید مکارم :استحبابش ثابت نیست اما می توان به قصد رجاء به جا آورد.
رساله توضیح المسائل مراجع .غسلهای مستحب مساله ۶۴۴ و ۶۴۵🌸🌸🌸
الهی منش
@yahagh2
#شبهه_و_پاسخ ۱۲
از چه سنی ، آموزههای دینی را به فرزندانمان ، آموزش دهیم؟
......................................................................................................................................
✍ پاسخ:
نکته اول : در روایات اهلبیت علیهمالسلام ، دوران کودکی بهترین زمان برای آموزش مباحث دینی معرفیشده است.
امام علی علیهالسلام میفرماید:« وَ إِنَّمَا قَلْبُ الْحَدَثِ كَالْأَرْضِ الْخَالِيَةِ مَا أُلْقِيَ فِيهَا مِنْ شَيْءٍ قَبِلَتْه»؛«قلب کودک ،چنان زمین خالی است که هر بذری در آن ریخته شود،رشد میکند»(1)
نکته دوم : آموزش غیرمستقیم فرزندان پس از تولد با گفتن اذان و اقامه شروع میشود و با رفتار دینی والدین در منزل که موردتوجه کودکان است، ادامه پیدا میکند.
نکته سوم: با توجه به آغاز حس مذهبی از 2 سالگی ، آموزش مستقیم از این سن شروع شود.صلوات بر محمد و آل محمد،گفتن لا اله الا الله ، حب نبی اکرم و اولاد ایشان صلوات الله علیهمالسلام،خوبی و بدی ، وضو،نماز،محرم و نامحرم و...(2)
نکته چهارم : بهترین نوع تربیت و تقویت آموزههای دینی و اعتقادی ، تربیت عملی است که همان نوع زندگی و رفتار و عمل..کرد والدین در پیش گاه فرزندان است. به قول شاعر : « در گفتن عیب دگران بستهزبان باش*با خوبی خود عیب نمای دگران باش».
پینوشت ها:
1. نهج البلاغة (للصبحي صالح)، ص: 393
2. نسیم مهر،ج 1 ، ص 67
جواد حیدری
@javadheidari110
@khameneieshQ
نکته های مهم در پاسخگویی به کودکان ونوجوانان.pptx
5.26M
#پاورپوینت_کاربردی
💎ده کلید در پاسخگویی به نوجوانان
✍️ارائه شده توسط استاد حیدری در کلاس : اعتقادات کودک و نوجوان
🔸دفتر تبلیغات اصفهان
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
⁉️ «عید» واقعی انسان.
💎وقتی زمین دور خورشید می گردد، «سال» تمام شده و می گوییم: «یک سال عمر من زیاد شد».
🔸سوال اینجاست؛ زمین دور خورشید می گردد، چه ارتباطی به زیادی سن ما دارد؟!!
🔴اگر «انسان» دور «خورشید» حقیقی که همان «اهل بیت علیهم السلام » هستند، بگردد و از معارف آنان سیراب گردد و البته بدان ها جامه ی عمل بپوشاند؛ به عمر خود اضافه کرده و واقعا سن انسان زیاد می شود.
چرا؟
چون: بالا رفتن سن حقیقی انسان، به زیاد شدن فهم، علم و معرفت اوست.
منبع علم حقیقی و نافع و معرفت صحیح، آستان مقدس و خانه ی رفیع آل الله علیهم السلام است.
✅پس بیاییم پروانه وار گرد شمع حرم و حریم اهل بیت علیهم السلام بگردیم تا هم سن خود را زیاد کنیم و هم عید حقیقی را برای خود رقم بزنیم.
✍️#جواد_حیدری
#شبهه_و_پاسخ 13
⁉️ -بی حجابی در بعد فرهنگی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟
✍️: در جامعه ی دینی ما شرایط و ضوابط حضور در اجتماع، متناسب با دستورات اجتماعی اسلام تعیین می گردد. با توجه به این مساله از جمله شرایط لازم برای حضور زنان در جامعه، رعایت حجاب است.
رعایت پوشش برای یک زن قطعا دارای فواید و آثار متعددی است. بخشی از آن فواید فردی و بخش دیگر، اجتماعی است. در بعد فردی رعایت پوشش در جامعه به نوعی تمرین حیا و تمرین خودنگهداری برای یک زن محسوب می شود. در واقع زن در جامعه با رعایت پوشش می تواند به نوعی حیا را در وجود خویش پرورش دهد.
علاوه بر این از حیث اجتماعی نیز رعایت حجاب منجر به حضور همراه با آرامش زن در جامعه می گردد. با توجه به نیاز جنسی که در وجود مردان بسیارپررنگ دیده می شود، حضور کم حجاب زنان منجر به تحریک این نیاز در مردان شده و همین مساله مضافا بر اینکه برای مردان آسیب هایی را به وجود می آورد امنیت و آرامش روانی زنان را نیز برهم می زند.
امنیت اجتماعی زمانی فراهم می گردد که زنان و مردان فارغ از نگاه جنسی به یکدیگر، بتوانند در متن جامعه با یکدیگر تعامل داشته باشند و فعالیتهای اقتصادی، شغلی، علمی، هنری و ورزشی خویش را دنبال نمایند.آنچه می تواند این امنیت را تامین نماید و نگاه جنسیتی را کم رنگ کند رعایت پوشش توسط زنان است.چنانچه زنان با شُل حجابی در جامعه حاضر گردند خود بخود بستر نگاه جنسیتی فراهم گردیده و امنیت اجتماعی به خطر می افتد.
از دیگر اموری که می تواند امنیت اجتماعی را در یک جامعه تهدید نماید بی توجهی به قانون است.با توجه به اینکه رعایت پوشش در جامعه ی ما یک قانون دینی است عدم رعایت آن به نوعی پشت کردن بر قوانین به حساب می آید و از جامعه ای که قوانین به درستی درآن اجرا نگردد توقع سلامت و امنیت نمی توان داشت.
خداوند در قرآن کریم به پیامبر اکرم (ص) فرمان دادند: «ای پیامبر! به همسران و دخترانت و زنان مومنان بگو: روسریهای بلند بر خود بیفکنند، این (عمل) مناسبتر است، تا (به عفت و پاکدامنی) شناخته شوند و مورد آزار قرار نگیرند و خداوند آمرزنده مهربان است. (احزاب، ۵۹)»
این آیه یکی از آیاتی است که بیانگر قانون دینی بودن حجاب است.
بی توجهی به پوشش در زنان، چشمان مردان را حریص تر و ولع آنان را بیشتر می کند، بساط فساد را پهن نموده و فحشاء را در جامعه رواج می دهد و این مفاسد تا جایی پیش می رود که ممکن است برای زنان مزاحمتهای متعددی ایجاد شده و بدین ترتیب امنیت اجتماعی تحت تاثیر قرار گیرد.
#حجاب
#پرسمان_جهادی
زهرا ابراهیمی
@Islamic_ethic
#پست_پیشگام14
آیا کرونا همان مرگ سفید در روایات آخر الزمان است؟
✍️#جواد_حیدری_استاد_حوزه_و_دانشگاه
در علم پزشکی به عامل بیماریزا که در سلولهای زنده ی یک پیکر تکثیر میشود «ویروس_ Virus» می گویند.
ویروس، قادر است انواع شکلهای حیات را، از حیوانات و گیاهان گرفته تا باکتریها و آرکیاها را آلوده کند.
این روزها تا نام ویروس به گوشمان می رسد، #کرونا فضای ذهنمان را پر کرده و از آمار مبتلایان و فوت شدگان جویا می شویم.
این ویروس منحوس، بر خلاف دیگر ویروس های شناخته شده و شناخته نشده، فقط یاخته ها و سلول ها ی جسم را آلوده نکرده و به عقیده ی مردم هم سرایت کرده است.!
شاید تعجب کنید اما حقیقتی است تلخ.
یکی از مهره های پازل مباحث اعتقادی که آزمایشات کرونایی در آنجا مثبت اعلام شده، مهدویت و نشانه های ظهور منجی عالم بشریت است.
برخی از باب خیرخواهی و بعضی از در باج خواهی، به هر بهانه ای دست به «تطبیق» می زنند وسمّ یأس و ناامیدی را در پیکره ی جامعه ی اسلامی می پاشند.
در منابع شیعی و سنی؛ صحبت از «مرگ سفید» به میان آمده و گفته شده است: «مهدی ظهور نمی کند مگر اینکه تعداد زیادی به مرگ سفید از دنیا بروند».
اما به راستی آیا مرگ یک سوم مردم جهان قبل از ظهور حقیقت دارد؟
آیا این مرگ، ارتباطی با «کرونا» دارد؟
برای رسیدن به پاسخ، روایات مربوط به «مرگ سفید» را مرور می کنیم.
روایت اول: ابن سیرین نقل می کند: «لا يخرجالمهدي حتى يقتل من كلّ تسعة سبعة»؛ «مهدی خروج نمی کند مگر اینکه از هر نه نفر، هفت نفر کشته شوند». (الفتن 1: 333/ 958)
این روایت و برخی روایات که از جهت محتوا به این روایت نزدیک هستند، در منابع اهل سنت ذکر شده و برخی اساسا کلام معصوم نیست و در فرض نقل از معصوم برای ما حجیت ندارند.
روایت دوم: از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: « لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَقِيلَ لَهُ إِذَا ذَهَبَ ثلث [ثُلُثَا] النَّاسِ فَمَا يَبْقَى فَقَالَ ع أَ مَا تَرْضَوْنَ أَنْ تَكُونُوا الثُّلُثَ الْبَاقِيَ»؛ «امر ظهور اتفاق نمی افتد مگر اینکه یک سوم مردم بروند. به حضرت گفتند: پس با این حال دیگر چه چیزی باقی می ماند؟ فرمود: آیا دوست ندارید جزء یک سوم باقی باقی باشید؟». (كمال الدين و تمام النعمة، ج2، ص: 656)
همان طور که مشاهده می فرمایید، در این روایت شریفه، صحبتی از «مرگ» نبوده و تعبیر «حتی یذهب» به کار رفته است.
وقتی روایات دیگر این باب را کنار هم قرار دهیم به این نتیجه می رسیم که: منظور از «یذهب»، خروج از دین و غربال شدن خوبان از بدان می باشد و نه «مرگ».
به عنوان مثال به روایتی از وجود نازنین صادق آل محمد شاره می شود که فرمود: « إِي وَ اللَّهِ حَتَّى يَسْمَعَهُ كُلُّ قَوْمٍ بِلِسَانِهِمْ وَ قَالَ ع لَا يَكُونُ هَذَا الْأَمْرُ حَتَّى يَذْهَبَ تِسْعَةُ أَعْشَارِ النَّاسِ»؛ «نداء آسمانی حق است به گونه ای که هر قومی به لهجه ی خود آن را می شنود. و این اتفاق زمانی اتفاق می افتد که نه دهم آنان از دین خارج شوند». (الغيبة( للنعماني)، النص، ص: 274)
روایت سوم: از امیرالمومنین علیه السلام نقل شده است که حضرت فرمودند: « بَيْنَ يَدَيِ الْقَائِمِ مَوْتٌ أَحْمَرُ وَ مَوْتٌ أَبْيَضُ وَ جَرَادٌ فِي حِينِهِ وَ جَرَادٌ فِي غَيْرِ حِينِهِ كَأَلْوَانِ الدَّمِ فَأَمَّا الْمَوْتُ الْأَحْمَرُ فَالسَّيْفُ وَ أَمَّا الْمَوْتُ الْأَبْيَضُ فَالطَّاعُون»؛ «هنگام ظهور امام زمان عجل الله تعالی فرجه الشریف، مرگ سرخ و مرگ سفیدی پیش می آید که مرگ سرخ، شمشیر منظور است و مرگ سفید، طاعون». (الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج2، ص: 372)
در رابطه با این روایت شریفه و فقط یک روایت دیگر که با این روایت هم مضمون می باشد باید عرض کنم:
اولا: سند هر دو روایت ضعیف است .
ثانیا: روایت شریفه، مرگ سرخ و سفید را مربوط به «بین یدی القائم» یعنی هنگام ظهور حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف می داند و نه قبل از ظهور.
معنا و ترجمه ی «بین یدی...» در لغت و آیات و روایت کاملا واضح و روشن است. مگر در دعا نمی خوانیم: «وَ اجْعَلْنِي مِنَ الْمُسْتَشْهَدِينَ بَيْنَ يَدَيْه»؟
پس با توجه به مطالبی که بیان شد، روشن می شود: روایات، هیچ گونه دلالتی بر اینکه در آستانه ی ظهور، مرگ سفیدی شیوع پیدا می کند، وجود ندارد و علاوه بر ضعف سندی، بر شیوع مرگ سفید «حین ظهور» دلالت دارد و نه «قبل ظهور».
نکته ی آخر: بعد از بحث از سند و دلالت روایات باید بگوییم: مرگ سفید در روایت، طاعون معرفی شده است و نه چیز دیگری. پس هیچ ارتباطی با کرونا و ویروس دیگری ندارد.
از جامعه ی مهدوی و علوی انتظار می رود تا با تبعیت از مراجع معظم تقلید و علمای ربانی، اجازه ی نفوذ ویروس به عقیده ی خود ندهند همانطور که اجازه ی مستی هیچگونه ویروسی را در جسم خود با تبعیت از پزشکان متخصص و متعهد، نمی دهند.
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
May 11
هدایت شده از کانال رسمی استاد جواد حیدری
🔔 #خبر_ویژه
🌷 اهمیت حفظ جان در دین مبین اسلام/ چگونه در خانه ماندن را به کار ثواب تبدیل کنیم
🔹جواد حیدری، کارشناس نمایندگی مرکز ملّی پاسخگویی به سوالات دینی در اصفهان تبیین کرد:
📝 مرسلات: dte.bz/flHsH
📝 خبرگزاری مهر: mehrnews.com/xRwN5
🌀تبلیغ دین در شرایط بحران
🌀 دفتر تبلیغات اسلامی اصفهان
🌐 @javadheidari110
🔰#شبهه_و_پاسخ14
⁉️چرا خداوند ما را خلق کرده است؟
🔴با سلام و تبریک سال نو. سالی سرشار از موفقیت و معنویت برای شما آرزومندیم.
1. چون خدا نقص و نیازی ندارد، آفریدن یا نیافریدن برای خداوند هیچ سود و ضرری ندارد که گمان کنیم باآفریدن سودی میبرد یا با نیافریدن ضرری میکند. بلکه خدا باآفریدن، لطف و رحمت خود را شامل حال مخلوقات خود میکند. تمام سود آفرینش به مخلوقات برمیگردد و سرسوزنی سودی به خدا نمیرسد، چونکه او کاملاً بینیازاست.
2. به زبان سادهتر خداوند همهی کمالات را دارد. یکی از این کمالات خداوند رحمت بینهایت است. حالا دو حالت بیشتر وجود ندارد. یکی اینکه بیافریند و لطف و رحمت خود را شامل حال مخلوقات خود کند یا این که اصلاً چیزی نیافریند و این لطف و رحمت در عالم جاری نشود. حالا خودتان قضاوت کنید. کدام بهتر است. آفریدن و رحمت را جاری کردن یا نیافریدن و منع رحمت. سودرساندن بهتر است یا سود نرساندن؟
مسلما اگر آفریدن و نیافریدن را دردوکفه ترازو بگذاریم آفریدن بسیار بیشتر از نیافریدن سنگینی میکند وخداوند هم چون حکیم و رحیم است حتماً میآفریند.
این آیه قرآن دقیقاً همین را بیان میکند که خداوند برای رساندن رحمت خود به مخلوقات آنها را آفرید:
إِلاَّ مَنْ رَحِمَ رَبُّكَ وَ لِذلِكَ خَلَقَهُمْ
مگر كسى را كه پروردگارت رحم كند! و براى همين(پذيرش رحمت) آنها را آفريد.
3. خداوند مهربان که از روی لطف و رحمت خود ما را آفرید مسیر رسیدن به این هدف و رحمت را هم در کتاب آسمانی خود برای ما بیان کرده است:
وَ ما خَلَقْتُ الْجِنَّ وَ الْإِنْسَ إِلاَّ لِيَعْبُدُونِ
و جن و انس را نيافريدهام، مگر براى اينكه مرا بندگى كنند.
بله،راه رسیدن به این مقام،بندگی است. ما با بندگی خدا و اطاعت از خدا به بالاترین مقام عالم هستی میرسیم و خدایی میشویم.
برای مطالعه بیشتر می توانید به کتاب "به نام خدا" از یزدان رضوانی مراجعه کنید.
پی نوشت ها:
. سورهی مبارکهی هود، آیه 119.
. سورهی مبارکهی نازعات، آیهی 56.
#یزدان_رضوانی
🔰#شبهه_و_پاسخ15
⁉️-بی حجابی در بعد اخلاقی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟
🔴توجه به اخلاق و پرورش فضائل اخلاقی در وجود انسان از جمله اهداف مهم دین است. هرچقدر انسان در تمسک به اخلاق موفق تر باشد، در دینداری ثابت قدم تر خواهد بود.
عفیف بودن از جمله ویژگی های مهم اخلاقیست که در آموزه های اسلام هم به زنان و هم به مردان سفارش شده است.
حفظ حجاب برای یک زن به عفیف بودن او کمک بیشتری می کند و گویا عفت یک زن در سایه ی حجاب به تعالی می رسد.
وقتی یک زن به امر حجاب در اجتماع توجه کند می تواند در پرورش اخلاق فردی نیزموفق باشد.
قانون حجاب علاوه بر اینکه از قوانین اجتماعی محسوب می گردد از قوانین اخلاقی دین اسلام نیز بشمار می رود . در پرتو حجاب، تهذیب برای زنان آسان تر و کنترل نگاه نیز برای مردان راحت تر خواهد بود و در جامعه ای که زنانش به تهذیب و مردانش به غص بصر (چشم پوشیدن ازنگاه) مبادرت ورزند امنیت اجتماعی هویدا خواهد شد.
۳-بی حجابی در بعد روانی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟
با توجه به اینکه خانواده هسته ی اصلی یک جامعه است و جامعه از کنار هم قرار گرفتن خانواده ها تشکیل می شود ؛ هرآنچه بتواند منجر به تقویت پایه های خانواده گردد به تبع آن جامعه را نیز محکم خواهد کرد.
رعایت حجاب اگر چه در متن جامعه اتفاق می افتد، اما خودبخود منجر به استحکام کانون خانواده می گردد و مستحکم شدن خانواده، میزان امنیت اجتماعی جامعه را بالا می برد.
وقتی زن در جامعه با حجاب حاضر گردد از حیث روانی به آرامش می رسد و این آرامش همواره برای همسر او نیز تامین می گردد.
زنان محجبه زینتهای خویش را تنها برای محارم خویش جایز می دانند لذا از چشم و هم چشمی در سطح جامعه و خودنمایی و جلب توجه دوری می نمایند و همین مساله باعث می شود تا از حیث روانی به آرامش برسند چرا که همواره خود را تحت سیطره ی قوانین مُد و مدگرایی ندیده و بر خود لازم نمی دانند به هر قیمتی شده خود را زیباتر از دیگران جلوه دهند.
بخش قابل توجهی از مشکلات روانی به دلیل خودکم بینی افراد اتفاق می افتد و بی حجابی در تثبیت خودکم بینی نقش بسزایی خواهد داشت. این درحالیست که رعایت حجاب به زن مسلمان شرافت و قداست بخشیده و خودکم بینی او را درمان می کند.
از دیگر سو، رعایت حجاب یعنی پاسخ دادن به نیازی فطری در وجود انسان؛ لذا وقتی یک زن با رعایت پوشش، منطبق بر فطرت خویش عمل نماید، از حیث روانی به امنیت خواهد رسید چرا که ناامنی های روحی و روانی در نتیجه ی پشت کردن به فطرت رقم می خورد.
و نکته ی آخر اینکه توجه به فطرت و گرایش های فطری بعد معنوی انسان را تقویت نموده و تقویت بعد معنوی در وجود انسان امنیت روانی او را تامین می کند. در جامعه ای که امنیت روانی به واسطه ی تقویت معنویت، تامین شده باشد آرامش مشهود خواهد بود.
زهرا ابراهیمی
@Islamic_ethic
🔰#شبهه_و_پاسخ16
⁉️یک سؤال:
میشه بفرمایید در جواب کسی که امر بعروف را قبول نداره و میگه اینکار فضولی تو زندگی خصوصی مردم است چی باید گفت؟
🔴پاسخ:
امر به معروف و نهی از منکر یک اصل و مطلب عقلی است که عقل سلیم بدان حکم می کند.
با توجه به پيوندهاى اجتماعى و اينكه هيچ كار بدى در اجتماع انسانى در نقطه خاصى محدود نمىشود، بلكه هر چه باشد همانند آتشى ممكن است به نقاط ديگر سرايت كند، عقلى بودن اين دو وظيفه مشخص مىشود.
به عبارت ديگر: در اجتماع چيزى به عنوان" ضرر فردى" وجود ندارد، و هر زيان فردى امكان اين را دارد كه به صورت يك" زيان اجتماعى" درآيد، و به- همين دليل منطق و عقل به افراد اجتماع اجازه مىدهد كه در پاك نگه داشتن محيط زيست خود از هر گونه تلاش و كوششى خود دارى نكنند.
اتفاقا در بعضى از احاديث به اين موضوع اشاره شده است. از پيغمبر اكرم ص چنين نقل شده كه فرمود:" يك فرد گنهكار، در ميان مردم همانند كسى است كه با جمعى سوار كشتى شود، و به هنگامى كه در وسط دريا قرار گيرد تبرى
برداشته و به سوراخ كردن موضعى كه در آن نشسته است بپردازد، و هر گاه به او اعتراض كنند، در جواب بگويد من در سهم خود تصرف مىكنم!، اگر ديگران او را از اين عمل خطرناك باز ندارند، طولى نمىكشد كه آب دريا به داخل كشتى نفوذ كرده و يكباره همگى در دريا غرق مىشوند".
پيامبر ص با اين مثال جالب منطقى بودن وظيفه امر به معروف و نهى از منكر را مجسم ساخته، و حق نظارت فرد بر اجتماع را يك حق طبيعى كه ناشى از پيوند سرنوشتهاست، مىداند. (1)
نتیجه اینکه: نجات جامعه از غرق شدن و افتادن در چاه را کسی «فضولی» نمی داند بلکه عین عقلانیت است.
به قول شاعر:
اگر بینی که نابینا و چاه است
اگر خاموش بنشینی گناه است.
نکته ی دوم: اسلام عزیز، افراد را از تجسس در زندگی خصوصی مردم نهی فرموده و اجازه ی وروود به زندگی شخصی مردم و دیگران را نمی دهد.
يا أَيُّهَا الَّذينَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا كَثيراً مِنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ وَ لا تَجَسَّسُوا وَ لا يَغْتَبْ بَعْضُكُمْ بَعْضاً أَ يُحِبُّ أَحَدُكُمْ أَنْ يَأْكُلَ لَحْمَ أَخيهِ مَيْتاً فَكَرِهْتُمُوهُ وَ اتَّقُوا اللَّهَ إِنَّ اللَّهَ تَوَّابٌ رَحيمٌ
اى كسانى كه ايمان آوردهايد! از بسيارى از گمانها بپرهيزيد، چرا كه بعضى از گمانها گناه است؛ و هرگز (در كار ديگران) تجسّس نكنيد؛ و هيچ يك از شما ديگرى را غيبت نكند، آيا كسى از شما دوست دارد كه گوشت برادر مرده خود را بخورد؟! (به يقين) همه شما از اين امر كراهت داريد؛ تقواى الهى پيشه كنيد كه خداوند توبهپذير و مهربان است(2)
پی نوشت:
1. تفسير نمونه، ج3، ص: 38
2. حجرات/12
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
هدایت شده از مرسلات مدیا
✅ طاقچه؛ بانک محتوای فرهنگی ویژه بحران کرونا
❇️ دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم شعبه اصفهان
💠 موشن گرافی
💠 بازی و اسباب بازی
💠 فیلم و کلیپ
💠 معرفی محصولات فرهنگی
💠 یادداشت و محتوای متنی
🚨 هرچه میخواهید از طاقچه بردارید و منتشر کنید
🌐 eitaa.com/joinchat/3147038762Cd21e2925a7
🔰#شبهه_و_پاسخ17
⁉️بی حجابی در بعد ارتباطی امنیت چگونه موجب کاهش امنیت اجتماعی زنان می شود؟
🔴پاسخ:
انسان موجودی مدنی بالطبع می باشد و خواه ناخواه، خواهان زندگی اجتماعی است. حضور انسان در اجتماع منجر به برقراری روابط بین فردی با دیگران می گردد. روابط بین فردی نیز دارای اِلِمان ها و نشانه هایی است.گاه گفتار انسان شخصیت او را هویدا می کند و گاه نحوه ی رفتار او، نماینگر هویت اوخواهد بود.
گاهی لباسش بیان کننده ی منش اوست و گاه تبعیتش از چیزی او را به دیگران می شناساند.
نوع پوشش هر شخص و حضورش با آن پوشش در متن جامعه خبر از ویژگی های اعتقادی او می دهد.وقتی یک زن در جامعه با حجاب کامل و عجین شده با حیا حاضر گردد این نوع پوشش تکلیف نحوه ی برخورد سایرین را با او مشخص می کند.
خداوند در قرآن کریم در این باره میفرماید: ... و یحفظن فروجهن (سورة نور، آیه30) یعنی به زنان با ایمان بگو، شرمگاهشان را حفظ کنند. استفاده از واژه ی یحفظن به جای یَسْترْنَ که به معنای پوشاندن است نشان می دهد که حفظ عفت در جامعه بسیار دارای اهمیت است.
در واقع مرزبندی رفتارها در روابط اجتماعی به نوع پوشش افراد هم بستگی دارد.وقتی یک زن محجبه باشد در ارتباط با دیگران علاوه بر اینکه خود اهل رعایت است، با نوع پوشش خود نحوه ی رابطه ی دیگران را نیز مشخص می کند.
جسارت مردان بر زنان بیشتر جایی صورت می پذیرد که روزنه ای وجود داشته باشد و بی حجابی می تواند انگیزه ی مزاحمتها را بالا ببرد . اما حجاب و پوشش مثل شعاری بر پیشانی زن مومن فریاد می زند که: به من نزدیک نشو.
رفتارهای اجتماعی در تقابل با دیگران همواره رفتارهای زبان دار هستند یعنی حتی اگر شما کلامی هم حرف نزنید دیگران می توانند از نوع پوشش شما تا حدی نوع شخصیت شما را حدس بزنند. در امر حجاب نیز وضع به همین منوال است . رعایت حجاب رفتار زبان داری است که قبل از به سخن آمدن زن و بیان عقیده اش، اعتقاد او را معین می کند.
زهرا ابراهیمی
@Islamic_ethic
🔰#شبهه_و_پاسخ18
⁉️ به نظر شما علت بی حجابی برخ از افراد، چیست؟
🔴پاسخ:
برای کم حجابی افراد در جامعه دلایل متعددی را می توان ذکر کرد. چرا که رعایت یا عدم رعایت پوشش توسط یک فرد تحت تاثیر عوامل مختلف و متعدد فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی قرار می گیرد و سلسله ای از علت ها دست به دست هم می دهد تا کسی محجبه گردد و یا مسیر شُل حجابی را برای خود تعیین نماید.
بخشی از دلایل و شاید مهمترین بخش به خانوده و نحوه ی تربیت برمی گردد. نوع رفتار و عملکرد والدین در برخورد با ارزش های دینی در نوع پوشش دختران تاثیرگذار است.
عدم آموزش صحیح برای رعایت حجاب از دوران کودکی، عدم تبیین فلسفه ی حجاب برای دختران، اجبار و برخوردهای بد برخی از والدین می توانند به عنوان دلایل اصلی در خانواده مورد توجه قرار گیرند.
البته همانطور که ذکر شد دلایلی غیر از خانواده و امور تربیتی نیز در تشدید بی حجابی موثر بوده است.نفوذ فرهنگ غرب از یک سو و فعالیتهای ناقص فرهنگی متولیان امر حجاب از سوی دیگر می تواند در بی حجابی این افراد موثر باشد. اشاعه و نفوذ فرهنگ غرب از طریق رسانه های ارتباطاتی نیز مزید بر علت است.
کنترل های اجتماعی که توسط افراد ناکارآمد انجام گرفته و نتیجه ی آن برخوردهای چکشی بوده نیز از مهمترین عوامل لجبازی در پوشش است.امر پوشش از جمله اموریست که جنسش فرهنگی است و لذا نیازمند کار فرهنگی می باشد و ضعف در ناحیه ی امور فرهنگی در کشور بی حجابی های فراوان را نتیجه داده است.
زهرا ابراهیمی
@Islamic_ethic
🔰#شبهه_و_پاسخ19
💠پرسش:
چه دلائلی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد؟
✍️ پاسخ:
نکته ی اول: روایات متعددی از اهل بیت علیهم السلام مبنی بر ایمان حضرت ابوطالب وجود دارد که جائی برای اشکال و شک باقی نمی گذارد.
مرحوم کلینی (ره) در کافی شریف می نویسد: «عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ هِشَامِ بْنِ سَالِمٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: إِنَّ مَثَلَ أَبِي طَالِبٍ مَثَلُ أَصْحَابِ الْكَهْفِ أَسَرُّواالْإِيمَانَ وَ أَظْهَرُوا الشِّرْكَ فَآتَاهُمُ اللَّهُ أَجْرَهُمْ مَرَّتَيْنِ»؛ «حکایت ابوطالب مانند اصحاب کهف می باشد که ایمان خود را مخفی نگه داشتند و شرک خود را اظهار کردند و خداوند به آنان پاداش دو برابر عنایت فرمود. ( یک پاداش برای ایمان و یک پاداش برای تقیه کردن). (1)
نکته ی دوم: اشعاری که از حضرت ابوطالب صادر شده است به وضوح، ایمان ایشان را بیان می کند.
الْحُسَيْنُ بْنُ مُحَمَّدٍ وَ مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ بَكْرِ بْنِ مُحَمَّدٍ الْأَزْدِيِّ عَنْ إِسْحَاقَ بْنِ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع قَالَ: قِيلَ لَهُ إِنَّهُمْ يَزْعُمُونَ أَنَّ أَبَا طَالِبٍ كَانَ كَافِراً فَقَالَ كَذَبُوا كَيْفَيَكُونُكَافِراً وَ هُوَ يَقُول: أَ لَمْ تَعْلَمُوا أَنَّا وَجَدْنَا مُحَمَّدا* نبیا کموسی حط فی اول الکتب»؛ «اسحاق بن جعفر از پدرش امام صادق علیه السلام نقل می کند که فرمود: چگونه ابوطالب کافر است در حالی که می گوید: «آیا نمی دانید ما محمد را پیامبر یافتیم مانند موسی که در کتاب های پیشین آمده است». (2)
نکته ی سوم: علمای بزرگ شیعه بر ایمان حضرت ابوطالب تصریح دارند که به برخی از آنان اشاره می شود:
مرحوم صدوق رحمة الله علیه در اعتقادات خود می نویسد: «و أنّأباطالبكانمسلما»؛ «اعتقاد ما این است که ابو طالب مسلمان بود». (3)
مرحوم مجلسی رحمة الله علیه می نویسد: «و قدأجمعتالشيعة على إسلامه و أنه قد آمن بالنبي ص في أول الأمر و لم يعبد صنما قط»؛ «شیعیان بر اسلام ابوطالب اجماع دارند و این که او در ابتدای امر رسالت به ایشان ایمان آورده و هرگز بتی را نپرستیده است». (4)
نتیجه اینکه: ایمان ابوطالب مورد اجماع شیعیان بوده و روایات فراوانی از اهل بیت علیهم السلام بر این مساله دلالت دارد.
پی نوشت:
1. الكافي (ط - الإسلامية)، ج1، ص: 448
2. همان
3. اعتقادات الإماميه (للصدوق)، ص: 110
4. بحار الأنوار (ط - بيروت)، ج35، ص: 138
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
✅پرسش:
اعمال شب مبعث پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم چیست؟
🌺پاسخ:
شب بيست و هفتم ماه رجب ، شب مبعث از شب هاى مهمّ سال و بسيار ارزشمند است و اعمالى براى اين شب نقل شده است:
📌اوّل: غسل کردن در اين شب مستحب است.
📌دوم: «شيخ طوسى» در کتاب «مصباح المتهجّد» روايتى را از امام جواد (ع) نقل کرده است که آن حضرت فرمود: «در ماه رجب، شبى است که از تمام آنچه که خورشيد بر آن مى تابد بهتر است و آن شب، شب «بيست و هفتم» ماه رجب است که در صبح اين شب، رسول خدا(ص) به رسالت مبعوث گرديد و از شيعيان ما هر کس در آن شب عملى را انجام دهد، پاداش آن به اندازه عمل شصت سال خواهد بود.»
☘️از آن حضرت سوال شد: چه عملى در آن شب بهتر است؟
فرمود: پس از نماز «عشا» وقتى که خوابيدى، پيش از نيمه شب، يا پس از نيمه آن از خواب برمى خيزى و دوازده رکعت نماز مى خوانى، در هر رکعتى، سوره «حمد» و يک سوره از سوره هاى کوچک مفصّل را مىخوانى. آنگاه در هر دو رکعتى که سلام نماز را دادى، مى نشينى و هفت مرتبه سوره «حمد» و هفت مرتبه «معوّذتين» (سوره فلق و ناس) و سوره هاى «توحيد» و «کافرون» و سوره «قدر» و «آية الکرسى» را هر کدام هفت مرتبه مى خوانى. آنگاه هر حاجتى که دارى از خداوند طلب کن.
📌سوم: دوازده رکعت نماز است که نحوه آن در اعمال شب نيمه رجب، بيان شد.
📌چهارم: زيارت حضرت امير مؤمنان على (ع) در اين شب، از افضل اعمال است. براى آن حضرت، در اين شب سه زيارت نقل شده است.
برای اطلاع بیشتر به مفاتیح الجنان رجوع کنید.
#جواد_حیدری
@khameneieshQ
🔰#شبهه_و_پاسخ 20
⁉️چگونگی شناخت و آگاهی پیدا کردن نسبت به موضوع رزق حلال در امر ازدواج(بخش اول)
🔴پاسخ:
ازدواج، یکی از مهمترین مراحل زندگی هر انسانی است و چنانچه معیارهای لازم در این امر مورد توجه قرار گیرد آرامش و سعادت انسان را رقم خواهد زد و در غیر این صورت ممکن است موجبات شقاوت انسان را فراهم نماید.
توجه به مؤلفه های مهم و تاثیرگذار در امر ازدواج منجر به انتخابهای منطقی می گردد.
افرادی که جهان بینی دینی دارند قطعا تمام اتفاقات زندگی خود را با معیار دین محک می زنند. رزق حلال ودرآمد طیب نیز از جمله آموزه های مهم اسلام است که در مساله ی ازدواج باید به آن توجه نمود چرا که اگر رزقی حلال نباشد پایه های زندگی سست خواهد گشت و فرزندان خوبی تربیت نخواهند شد.
خداوند در قرآن می فرماید:
وَ کُلُوا مِمَّا رَزَقَکُمُ اللَّهُ حَلالًا طیِّباً وَاتقُوا اللَّه الَّذی انْتُمْ بِهِ مُؤْمِنُونَ
و از نعمت های حلال و پاکیزه ای که خداوند به شما روزی داده است، بخورید، و از [مخالفت ] خداوندی که به او ایمان دارید، بپرهیزید.(1)
برای شناخت در ازدواج باید از یک طرف به خداوند مهربان و ائمه ی معصومین علیهم السلام متوسل شد و از سوی دیگر از رفتارهای هیجانی و احساسی پرهیز نمود.
ازجمله مواردی که می تواند شما را به شناخت دقیق تر برساند مشورت و تحقیق کردن در این زمینه است. لذا از طریق مشورت کردن با افراد متعهد و صاحب نظر و کسانی که نسبت به خواستگار شما و خانواده ی ایشان آشنایی دارند می توانید بر میزان آگاهی خویش نسبت به خواستگار خود بیافزایید.
پی نوشت ها:
1. مائده(5)، آیه 88
زهرا ابراهیمی
@Islamic_ethic