وهمچنان در کار رسانه ضعیف هستیم :
نقد سریال درحال پخش صداوسیما
❌نبرد با داعش منهای مدافع حرم
مجموعه تلویزیونی «حبیب» محصول مشترک ایران و سوریه با روایتی از مدافعان حرم و نبرد با داعش از شبکه دو سیما در حال پخش است...
اما غایب اصلی این سریال دقیقا "مدافعان حرم" اند!
🔷نکته ی تاسف بار این است که طبق معمول مدیران باهوش صداوسیما با همکاری خارجی ها در پروژه ی حجاب گریزی ، مجددا سنگ تمام گذاشتند و از مدل های زشت پوشش سوری استفاده کرده اند و اکثر بی حجاب ها با چهره زیبا نمایش داده شده..
🔶جالب اینکه یک زن بی حجاب سوری در این فیلم نقش اول فرماندهی نیروهای سوری ضدداعش را بازی می کند.
🔷متاسفانه مدیران ایرانی که میتوانستند با غلبه روایت سازی و گفتمان انقلاب اسلامی فضا را شهدایی کنند ، اما به مدافعان حرم و فضای ملکوتی دفاع از حرم خانم زینب کبری (س) هم رحم نکردند و پای صحنه های عشقی و جاذبه های آلوده ی بی حجابی را به پای پروژه ای مقدس ولو با همکاری سوری ها باز کردند. اینکه اساسا چرا یک زن با این سروتیپ در نقش فرماندهی یک جنگ خشن قرارگرفته صرف نظر از در نظر نگرفتن واقعیت ها ، از اهداف ناسالم واضحی حکایت دارد.
🔶البته باتوجه به سابقه و یدطولایی که برخی از مدیران رسانه ملی و مجموعه های سفارشی ساز به طور زیرپوستی در حمله به حجاب و عفاف دارند ، این تقدس و معنویت و اسلام زدایی از چهره ی جهاد با داعش و دفاع از حریم عبودیت و دین و اهل بیت (ع) چیز عجیبی نیست
🔷سخن از نمایش صرف زنان و مردان و روابط هم نیست ، نکته ی مدنظر نسبت به تصویری است که از فضای مبارزه با کفر و رشادت های خالصانه دینی و انگیزه های عبودی ساخته می شود و بناست تا در مرکز توجه مخاطب در مهمترین میدان تجلی ارزش های دین قرار گیرد...
در این سو نماز و الله اکبر و عشق به عبادت و اسلام و حجاب و احکام در سمت دواعش جمع گشته و از طرفی مدل و زن آرایش کرده بی حجاب و روابط عشق بازی و یک مشت افراد گرفتار روزمرگی که از سرناچاری های ملی گرایانه آرپی جی و اسلحه به دست گرفته اند در سوی رزمندگان جبهه حق قرار گرفته است❗️
این چه ظلمی در بازنمایی حقیقت چهره ی این نبرد برای رزمندگان جبهه حق است ؟!
آیا آن سازندگان از سانسور حماسه های فاطمیون و زینبیون و شهدای مدافع حرم خجالت نکشیدند؟
رزمندگان جبهه حق با نماز ترین و باخداترین و متقی ترین افرادند و آنچه ایشان را به سوی جهاد وامی دارد عشق به فنای الهی ، سعادت اخروی و اسلام است که متاسفانه غایب و مفقود ردیف اول این مجموعه است... اساس هدف امریکا همین بود تا داعش را در پروژه #اسلامهراسی نماینده اسلام و نماز و مسجد و قرآن معرفی کند که دوستان رسانه ملی با بی توجهی به این مولفه هلی حیاتی زحمتش را کشیدند ،دست مریزاد
اگر دولت سوریه رزمندگانش را به نحوی نمایش می دهد و ماجراهای خودش را دنبال می کند اما چرا نباید رسانه جمهوری اسلامی و بسیج صداوسیما روایتگر آن مناجات ها ، نجواهای عارفانه و رشادت های ایمانی شیفتگان ابا عبدالله(ع) باشد؟ بلباسی و دانشگر و صدرزاده و حججی ها کجای این صحنه سازی های پروژه صداوسیمایند؟
⬅️ مروری بر نامهها و اظهارات کسانی که خبر از فروپاشی ایران میدادند در واقع خودشان از نظر روحی از هم پاشیده بودند:
🔹 سال69، نهضت آزادی: کشور در بن بست و بحران است و همگی نگران از آینده اند. نظام رو به قهقرا است.
🔹 سال81، نمایندگان مجلس ششم: نیروهای خارجی ما را از هر طرف احاطه کرده اند. تمامیت ارضی کشور تهدید شده. وضعیت ایران حتی در زمان جنگ جهانی اینگونه نبود.
🔹 سال 96، کروبی: کشور به سراشیبی سقوط و انحطاط رهنمون شده.
🔹 سال 96، احمدی نژاد: فضای آینده تیره است و به سوی بن بست حرکت میکنیم.
🔹 سال 97، قدیانی: فساد گسترده و سیستماتیک همه جا را فراگرفته
🔹 سال 99، موسوی خوئینیها: آینده نگران کننده و نامعلوم است.
🔹 سال 1400، مجمع روحانیون و مجمع مدرسین: اوضاع در آینده بدتر خواهد شد و همه چیز برعکس اهداف انقلاب است.
🔹 سال 1401، بیانیه 112 نفر: کشور در ورطه سقوط قرار دارد.
🔹 سال 1401، خاتمی: امید به آینده از دست رفته و جمهوری اسلامی دستاوردی نداشته است.
vazeeyat asafbar.mp3
41.48M
🎙🔴 وضعیت اسفبار تربیت جنسی در غرب از ترویج لواط تا تجاوز با کودکان
⛔️🔞 محتوای 18+ اصلا مناسب افراد حساس نمی باشد..
#دانشگاه_صنعتی_شاهرود
یکشنبه 30 بهمن 1401
در جمع اساتید هیئت علمی و اساتید معارف نهاد و فعالین فرهنگی شهرستان شاهرود
در مقابل اینها گروه دیگری هستند که با عمق بینش، پوچ بودن تمدنهای الحادی بشری و ظواهر فریبندهی آنها را درک میکنند، چشمشان به دنیا خیره نیست، با تمام وجود ساختار حاکم بر این وضعیت بشری را برنمیتابند، آرزو و مدینه فاضله اینها چیزی شبیه ژاپن اسلامی نیست، اسلامی که اینها میشناسند در غرب ظاهرا متمدن عالم یافت نمیشود، سینهی اینها سخت تحت فشار است و سخت از سازوکار حاکم بر دنیای مدرن «ناامید» هستند، ولی در عین حال این افراد «امیدی بیپایان به نصرت و فرج الهی » دارند، این گروه در پس همهی صفحات زشت زمانه دست توانمند قدرت الهی را میبینند، که میتواند صفحات روزگار را ورق بزند، آنها به «انتظار الفرجی» که در دل ناملایمتها و ناامیدیها است ایمان آوردهاند و آنها بیش از آنچه که از روزگار ناامید هستند به فضل الهی امیدوار هستند، آینده در برابر چشمان آنها بسیار درخشان است، به همین خاطر اینها دائم خود را به طوفان بلاها میزنند و هیچ گاه از کوفتن درهای ناامیدی خسته نمیشوند، از اینکه شرق و غرب عالم، ملحد و مقدس، دائم به آنها میگویند: «کار شما به نتیجه نمیرسد و شما موفق نمیشوید» ناامیدی به دل راه نمیدهند و میدانند پایان این شب سیه حتما سپید است، و مصلح کل فراخواهد رسید و امور را به سامان نهایی خواهد رساند. آنچه لازم است تا ظهور محقق گردد ناامیدی جامعه بشری از نجات بخش بودن مکاتب دست ساز بشر و نگاه دوختن به آسمان و طلب فرج از خدا و تلاش برای نفی وضع موجود است.
«تا این امیدتان ناامید نگردد فرج امام زمان فرا نمیرسد!»
امام صادق علیه السلام : وَ اللَّهِ لَا یَکُونُ مَا تَمُدُّونَ إِلَیْهِ أَعْیُنَکُمْ إِلَّا بَعْدَ إِیَاسٍ ؛
نه به خدا آنچه شما دیدگان خود را بدان معطوف داشتهاید پدید نخواهد آمد مگر بعد از نومیدی!
طوسی، محمد بن الحسن، الغیبة (للطوسی) / کتاب الغیبة للحجة - ایران؛ قم، چاپ: اول، ۱۴۱۱ ق، ص ۳۳۵
امیدی که بشر گشایش کار خویش را در فرجی غیر الهی دنبال کند و گمان کند مکاتب ساخته بشر و حکومتهای غیرالهی قادر به تأمین سعادت او هستند گره در امر ظهور است . وقتی جامعه بشری از مکاتب بشری و نظم حاکم بر جهان فعلی به کلی ناامید شود امر ظهور تحقق می یابد. اوج احساس عجز بشر و ناامیدی او از داشتههای خودش زمانی عیان میشود که انسان با بنبستها، مواجهه عینی داشته باشد، نه صرفا مواجههای ذهنی.
آخرین ذخیره الهی را " منجی عالم بشریت " می نامیم . ماموریت حجه ابن الحسن (ع) نجات تمام مردم دنیا است . حضرت موسی فقط مامور نجات بنی اسرائیل بود و این قوم زمانی که کاملا مضطر شده و از وضع موجود خود ناامید شدند حضرت موسی ظهور کرد .
مردم در غرب در حال ناامیدی از وضع موجود هستند و این ناامیدی در حال گسترش است. در دورهی مدرنیته مکتب لیبرال دموکراسی و آرمان آزادی را هم صحیح میدانستند و هم جامع ، اما امروزه دیگر اینگونه نیست. امروزه ما در دوران «فرامدرنیته» هستیم؛ دورانی که انتقاد به آرمانهای مدرنیته حتی در غرب نیز بهشدت بالا گرفته است. میگویند این آزادی با این وضع دردی را از ما دوا نمیکند و باید تغییر کند. شاهد وقوع یک تزلزل در بین نخبگان غرب در مورد تمام مبانی فرهنگ و تمدن و دانش و انسانشناسی غربی هستیم. امروزه ما می بینیم در هر یک از کشورهای بزرگ اروپایی مانند آلمان، انگلستان و فرانسه سالانه حدود چهار هزار نفر مسلمان میشوند که بیشتر آنها از نخبگان هستند. بنابراین الان یک ترس شدیدی برای سران جبههی غرب نسبت به انتقال آرمانهای خود به نسلهای بعدی به وجود آمده است. دلیل این گردش فکری نخبگان در غرب را می توانیم در نوع نگرش غرب به مقوله انسان شناسی بدانیم . انسانمحوری یا اومانیسم یک نقص بنیادین دارد و آن عدم توجه به ابعاد معنوی وجود انسان است. این عقلانیت، گسترهی خود را در اقتصاد و قدرت خلاصه کرده است. بنابراین جامعیتی در آن وجود ندارد. این نسخه سعادت بشر در حال باطل شدن است. جمعیت قابل توجهی از مردم در کشورهای غربی در حال ناامید شدن از وضع موجود خود هستند.
در این سو نیز نباید مسلمانان ، نشستن و به دنبال اصلاح نبودن را نشانه ناامیدی مطلوب و عامل ظهور بدانند، چه اینکه ممکن است شخص از نظم حاکم در حکومتهای غربی مسلط فعلی ناامید نباشد بلکه از این ناامید باشد که برای اینکه ما نیز به چنین ترقی و توسعهای برسیم نیازمند یک منجی هستیم، مثلا فکر میکند قرار است امام زمان ایران را آمریکای اسلامی کند و غرب که خود اسلام دارد ولی مسلمان ندارد را فقط مسلمان کند! کما اینکه ناامیدی بسیار از قاعدین اینچنین است، این ناامیدی نه تنها بستر حضور ولی اﷲ را فراهم نمیکند، بلکه مانع حضور او است، زیرا آنچه آنها تمنای ظهورش را دارند همانی است که قرار است با آن مبارزه شود. واقعیت این است که بسیاری از مرفهین مقدس و برخی از اقشار مختلف مردم چندان در نظم فعلی دنیا احساس تنگنا ندارند، جای پایشان محکم، شکمشان سیر و کاخهایشان برافراخته است. قشر فقیر جوامع شرقی نیز اگرچه از وضع فعلیشان ناامید هستند ولی چشم به دنیای به ظاهر پر زرق و برق غربی دوختهاند و کشورهای توسعه یافته را کعبه آمال خویش میپندارند و «امید» دارند که روزی با غربی شدن و توسعه یافتگیِ غربی، آنها هم از این منجلاب خلاص شوند. اینها طیف وسیعی از جامعه بشری را تشکیل میدهند . هر کدامشان به زبانی از «امید و کعبه آمال» خویش یاد میکنند.
قیمت ارز های مختلف خصوصا دلار طی روزهای اخیر در بازار آزاد روند کاهشی خود را شروع کرده است. دلار که نرخ ۶۰ هزار تومان را نیز به خود دید طی چند روز اخیر،کاهش قیمت نسبتا قابل توجهی را شاهد بوده است. به طوری که قیمت آن به حدود ۵۰ هزار تومان رسید. این کاهش قیمت در بازار نشان از احتمال بیشتر مردم و معامله گران برای کاهش بیشتر در روزهای آینده است یعنی تورم انتظاری روند معکوس پیدا کرده است.
کف نرخ دلار در بازار رسمی با توجه نرخ خرید ارز از صادرکنندگان توسط بانک حدود ۴۴ هزار تومان است و قطعا هرگونه کاهش بیشتر از این زمانی محقق می شود که این نرخ تغییر پیدا کند . (البته تجربه نشان داده است کاهش بیشتر نرخ ارز پس از افزایش زیاد در صورت تداوم روند کاهشی مورد ممانعت حکومت ها قرار می گیرد و حد مشخصی از کاهش را در نظر می گیرند و پس از آن تلاش برای تثبیت طولانی مدت در دستور کار قرار میگیرد)
دستورالعمل بانک مرکزی برای عرضه ارز پتروشیمی ها در سامانه نیما به همه صرافی ها از دیگر عوامل کاهش نرخ ارز است. اگر پتروشیمی ها ارز مورد نیاز صرافی ها را به سرعت در اختیار آنها بگذارند و با حجم قابل ملاحظه ای عرضه کنند واگر صرافی های بانکی (که عمده خریداران بلوک های بزرگِ خرید ارز پتروشیمی ها محسوب می شوند)بتوانند عرضه ارز به صرافی های تضامنی در چهارچوب قوانین ارز را سرعت دهند، عرضه ارز تقویت و ارز در بازار توزیع خواهد شد و قطعا در پیش گرفتن چنین روندی نرخ ارز در بازار را تا پایان سال کاهشی خواهد کرد.
یکی از دلایل کاهش نرخ دلار در بازار آزاد ، فعالیت مجدد ارزی در صرافی هایی است که عملا بسته شده بودند.
اگر نرخ توافقی در سامانه نیما و یا سقف نرخ با حاشیه نزدیک تری از نرخ واقعی معین شود شاهد افزایش سقف عرضه خواهیم بود.
در کنار عرضه ی قابل توجه ارز به بازار عامل دیگری نیز در کاهش نرخ ارز موثر بوده است .بازار ارز اکنون در انتظار نتیجه نشست شورای حکام درباره ایران است. برخی معاملهگران انتظار دارند که نوسان دلار پس از نشست شورای حکام به شکل معناداری افزایش پیدا کند و بازار از وضعیت مدارا خارج شود. این نوسان می تواند در جهت کاهش نرخ ارز باشد اگر نتیجه نشست شورای حکام مقابله با ایران نباشد . البته می تواند در جهت افزایش نرخ ارز باشد اگر نتیجه نشست شورای حکام مقابله با ایران باشد.
چنانچه عرضه ارز به درستی در سیستم صرافی های سراسر کشورادامه یابد و خروجی نشست شورای حکام قطعنامه الزام آوری برای ایران نباشد کاهش نرخ ارز بیشتر خواهد شد.
تداوم توزیع ارز به بازار نیازمند منابع ارزی کافی است که به نظر می رسد این منابع بی پایان نمی باشد و بازار در این رابطه هل من مزید است.
به نظر نگارنده این سطور روند پرونده هسته ای ایران علی رغم ظاهر ناامید کننده آن که حاکی از مرگ برجام می باشد به سمت توافق پیش می رود . زیرا غرب راهی به جز توافق برای مهار نسبی قدرت هسته ای ایران ندارد. هیچ گزینه ای برای برجام ندارد. پس مجبور است به توافق برگردد تا از پیشرفت بیشتر هسته ای ایران جلوگیری نماید. در آینده نه چندان دور وضعیت پرونده هسته ای ایران از حالت کجدار و مریز خارج شده و به سمت توافق پیش خواهد رفت در این صورت تحریم ها کاهشی و روند ورود سیستماتیک ارز به چرخه اقتصاد کشور روان خواهد شد. به همین دلیل امکان عرضه مستمر ارز به بازار فراهم می گردد.
وزیرسابق دادگستری رژیم صهیونیستی: نتانیاهو وعده صلح با عربستان سعودی را داد اما در نهایت آنها با ایران صلح کردند
🔹 میشائیل لودرز المانی : علی خامنه ای حرف اول و اخر رو در خاورمیانه میزند ، او کسی است که اسراییل را بسیار بهتر از نتانیاهو، عربستان را بهتر از محمد بن سلمان و ایالت بایرن را بهتر از نخست وزیر ایالت میشناسد بدون کوچکترین اما و اگری. او شطرنج باز بسیار قهار دنیای سیاست است.
* تأمین آزادی در عرصههای گوناگون
آزادی در این کشور تأمین شده است. بله، عدّهای بیانصافی میکنند؛ از آزادی موجود استفاده میکنند و بدروغ میگویند آزادی وجود ندارد؛ رادیوهای بیگانه و تبلیغات بیگانه هم سخن آنها را بازتاب میدهند. واقع قضیّه این نیست؛ امروز در کشور ما آزادی فکر هست، آزادی بیان هست، آزادی انتخاب هست... افراد متعدّد در رسانههای مختلف، افکارِ گوناگونِ ضدّ حکومت را -که عقیدهشان است- ابراز میکنند و کسی هم با اینها کاری ندارد؛ بنا هم نیست که کسی متعرّض اینها بشود. آزادی بیان هم هست؛ میتوانند بگویند. بله، آزادی در همهجای دنیا چهارچوب دارد؛ آزادی یعنی «برخلاف قانون عمل کردن» وجود ندارد؛ آزادی یعنی «برخلاف دین و شریعت عمل کردن» وجود ندارد. چهارچوب آزادی در کشور ما، قانون اساسی ما و قوانین کشور و همه الهامگرفتهی از شریعت مطهّر اسلام است. 01/۰۱/1397
* کارهای زیرساختی کشور
در زمینههای زیرساختی، کارهایی در کشور شده است که حقیقتاً از نظر معیار و مقیاسی، [که] انسان با کشورهای دیگر میسنجد، بسیار بزرگ و عظیم است. از باب مثال: راههای کشور در این مدّت، شش برابر شده است؛ ظرفیّت بنادر کشور در این مدّت، بیست برابر شده است؛ سدهای مخزنی کشور -که آب شُرب و آب کشاورزی را تأمین میکنند- سی برابر شده است؛ تولید برق کشور، چهارده برابر شده است؛ صادرات غیر نفتی کشور، ۵۷ برابر شده است -قبل از انقلاب، [یعنی] در دوران طاغوت، صادرات کشور تقریباً منحصر بود به نفت و یک مختصری اشیاء تولیدی دیگر که در جنب صادرات نفتی، تقریباً هیچ بود؛ امروز صادرات غیر نفتی ۵۷ برابر افزایش پیدا کرده است- تولید محصولات پتروشیمی سی برابر و تولید محصولات فولادی پانزده برابر [شده است]؛ اینها کارهای زیرساختی است؛ هر کشوری بخواهد تحرّک پیدا کند، پیشرفت اقتصادی پیدا کند، به این چیزها احتیاج دارد؛ این کارها در دوران انقلاب انجام گرفته است. 01/۰۱/1396
* گسترش خدمات به ملت ایران
یک نقطهی قوّت... در این مدت، گسترش خدمات به ملت است، کماً و کیفاً. این خدمات نه با گذشتهی نزدیک قبل از انقلاب، بلکه با گذشتههای دوردست هم قابل مقایسه نیست. خدمات عظیمی که در سراسر کشور گسترش پیدا کرده است، هم کیفیتهای این خدمات بالاست، خدمات درجهی اول است - مادی و معنوی - هم کمیت و گسترش آنها زیاد است. این یک نقطهی قوّت مهمی است. 14/۱۱/1390
* ایجاد امنیت با اقتدار موشکی
[از نقاط قوت ما] همین مسئلهی موشکی است. ساخت موشکهای گوناگون و اقتدار موشکی، موجب ایجاد امنیّت در کشور است... امروز جوانان ما توانستهاند به قدرت موشکی اوّل منطقه تبدیل بشوند. دشمن میداند که اگر یکی بزند، ده تا میخورَد. پس موشک، مایهی امنیّت و نقطهی قوّت است. ببینید؛ دشمن روی مسئلهی موشکی متمرکز میشود. یک عدّهای هم متأسّفانه در داخل با دشمن همصدا میشوند که «آقا چه فایدهای دارد؟». 14/۰۳/1397
* پیشرفت در عدالت آموزشی
یکی از دستاوردهای ملموس و عینی انقلاب و نظام اسلامی، تحقق عدالت در بسیاری از عرصهها بوده است. پیشرفت در مقولهی «عدالت آموزشی» یکی از عرصههای پیشرفت در این زمینه است: «ما از لحاظ توزیع منابع عمومى به همهى مناطق کشور، پیشرفت کردهایم... از لحاظ گسترش تحصیل علم، در سرتاسر کشور این امتیاز و این امکان وجود دارد... مىبینید در همهى شهرها دانشگاه وجود دارد؛ یعنى امکان تحصیل. خب، این عدالت است.» 22/۰۷/1391
* کارهای بزرگ در تأمین عدالت
در باب عدالت کارهای بسیار زیادی انجام گرفته، کارهای بسیار خوبی انجام گرفته است، منتها این، آن عدالتی که ما دنبالش هستیم و آرزوی ملّت مسلمان است نیست، با آن فاصله دارد؛ وَالّا اگر شما مقایسه کنید کشور ما را با دوران قبل از انقلاب یا با بسیاری از کشورهای دیگر، میبینید در اینجا فاصلهی طبقاتی کمتر است، تواناییهای قشر ضعیف بیشتر است، عمومیّت آموزشوپرورش و بهداشت و دیگر چیزها حتماً از بسیاری کشورهای دیگر بیشتر است... جمهوری اسلامی با وجود همهی فشارهایی که داشته است، در تأمین عدالت کارهای بزرگی انجام داده است و پیشرفتهای خوبی کرده است. 01/۰۱/1397
* شتاب پیشرفت علمی
ما در این سالهای بعد از انقلاب، از لحاظ پیشرفت علمی، از همهی دنیا جلوتر بودیم. این قضاوت من نیست، قضاوت مراکز بینالمللی است؛ یعنی سرعت ما و شتاب پیشرفت علمی ما چندین برابرِ متوسّطِ جهان است که حالا بعضی گفتهاند دَه برابر، بعضی گفتهاند سیزده برابر . خب علم خیلی مهم است. 28/۱۱/1400
* پیشرفت علم و فناوری در شرایط تحریم
پیشرفت در شرائط تحریم. یکی از نقاط مهم قوت کشور این است. در سختترین شرائط تحریم، کشور پیشرفت کرده. در چه چیزی پیشرفت کرده؟ یکی در مقولهی علم و فناوری... ما در زمینهی هستهای پیشرفت کردیم، در زمینهی فناوری زیستی پیشرفت کردیم، در فناوری نانو پیشرفت کردیم، در فناوری انرژیهای نو پیشرفت کردیم، در صنایع هوافضا پیشرفت کردیم، در ساخت ابررایانهها پیشرفت کردیم، در مسئلهی بسیار مهم سلولهای بنیادی پیشرفت کردیم، مسئلهی شبیهسازی همین جور، در رادیوداروها همین جور، در نانوداروهای ضد سرطان همین جور؛ اینها همه جزو دانشهای سطح بالای دنیاست. این چند موردی که من گفتم و بعضی از موارد دیگر، جزو دانشهای درجهی یک سطح بالای دنیاست، که بعضی از اینها را پنج تا کشور، ده تا کشور در دنیا بیشتر ندارند؛ ما در اینها پیشرفت کردیم؛ این در حالی بود که درهای انتقال دانش از همه سوی دنیا روی ما بسته است. 16/۰۵/1390
* دستیابی جوانان به فناوری هستهای
میگویند ملت ایران چرا باید از انرژی هستهیی استفاده کند. چرا استفاده نکند؟ ملت ایران انرژی هستهیی را از شما نه وام گرفت، نه دریوزگی کرد و نه از شما درخواست کرد؛ جوانان ما، دانشمندان ما و استعدادهای درخشان ما خودشان توانستند به آن دست پیدا کنند؛ این یک دستاورد ملی است. 11/۰۲/1384
* تولید واکسن ایرانی
ملّت ما، مسئولین ما، مدیران ما از خود تحریم استفاده کردند، در یک موارد زیادی به خودکفائی رسیدیم. ما اگر تحریم نبودیم، مثلاً فرض بفرمایید وقتی کرونا آمد، خب میرفتیم از جاهای مختلف دنیا واکسن وارد میکردیم، دیگر به فکر تولید واکسن نمیافتادیم. امروز در پنج شش مرکز... دارد واکسن تولید میشود؛ این یک افتخار است برای ملّت ایران، یک شرف است برای ملّت ایران. بله، از واکسنهای دیگران هم استفاده کردیم، باید هم میکردیم، اشکالی هم نداشت، امّا اینکه خود ما توانستیم حرکت کنیم [یک موفّقیّت است]. در موارد متعدّد زیادی ما به این خودکفائی رسیدهایم و به نوآوری رسیدهایم. 23/۰۱/1401
* انتقال ارزشهای انقلاب به نسل دوم و سوم
یکی دیگر از نقاط قوّت ما در این مدت، انتقال ارزشهای انقلاب به نسل دوم و سوم بود. امروز شما جوانها را نگاه میکنید، میبینید این ارزشها را دریافت کردهاند. همین شهید عزیز اخیر ما، مصطفی احمدی روشن - شهیدی که شهادتش دل ما را سوزاند - یا آن شهید جوان قبلی، شهید رضائینژاد، که اوائل امسال به شهادت رسید، اینها دو تا جوان، دانشمند، سی و دو سه ساله بودند؛ امام را درک نکردند، جنگ را درک نکردند، دوران انقلاب را درک نکردند، اما اینجور با شجاعت، با شهامت درس میخوانند، تحصیلات میکنند، مقامات عالی را طی میکنند؛ میدانند و میفهمند هم که مورد تهدیدند، اما میروند؛ این خیلی مهم است، این ارزش است؛ این ارزشهای انقلاب است در نسل سوم. 14/۱۱/1390
* تابآوری اقتصاد در مقابل تحریمهای بیسابقه
با وجود این تحریمی که علیه کشور ما شده ــ که خب تحریمی که برای ما وجود داشت و هنوز هم وجود دارد، تحریم بیسابقهای است؛ خودشان هم گفتهاند که از اوّل تاریخ، چنین تحریمی علیه هیچ کشوری نشده ــ اقتصاد ما شکست نخورد، بر خلاف پیشبینیهایی که خارجیها میکردند و میگفتند ایران ورشکسته خواهد شد؛ نخیر، اقتصاد سرپا ماند. تابآوری اقتصاد یک موفّقیّت بزرگ است. 23/۰۱/1401
* جمهوری اسلامی قویتر خواهد شد...
این را هم همه بدانند که جمهوری اسلامی قوی است؛ جمهوری اسلامی خیلی قوی است. دلیل قوّت جمهوری اسلامی این است که چهل سال است همهی دولتهای مستکبرِ خبیثِ دنیا میخواهند جمهوری اسلامی را نابود کنند و از بین ببرند و هیچ غلطی نتوانستهاند بکنند؛ دلیل اقتدار جمهوری اسلامی همین بقای جمهوری اسلامی در این چهار دهه است؛ با این فضای نامساعد، با این وضعیّت نامساعد، با این دشمنیهای بزرگ؛ جمهوری اسلامی زنده است. بنابراین، این نشاندهندهی این است که این نهال، امروز به درخت تناوری تبدیل شده است که نمیتوانند آن را از جای خودش تکان بدهند؛ این بنا، بنای بسیار رفیع و مستحکمی است و قویتر هم خواهیم شد. این را شما بدانید! جمهوری اسلامی قویتر خواهد شد. 29/۱۱/1396
مروری بر بیانات رهبر انقلاب دربارهی نقاط قوت جمهوری اسلامی
هدف دشمن، حذف نقاط قوت کشور و نظام، و فراموش شدن مسائلی است که مردم را به یاد انقلاب و اسلام ناب و انقلابی میاندازد که تکرار نام امام، مطرح شدن تعالیم امام، مساله ولایت فقیه، ۲۲ بهمن و حضور پر شور مردم در انتخابات از جمله این موارد است. 01/01/1402
* تبدیل ایران عقبمانده به ایران پیشرفته
انقلاب چهرهی کشور را، چهرهی ایران را از یک کشور عقبماندهی علمی که به کلّی از لحاظ علمی در آخرین صفهای کشورهای دنیا قرار داشت -کشور عقبماندهی علمی، از لحاظ سیاسی طفیلیِ سیاست قدرتهای بزرگ، از لحاظ اقتصاد وابستهی به قدرتهای بزرگ و در اختیار قدرتهای بزرگ؛ یعنی اقتصاد کشور ما در اختیار کشورهای بزرگ مثل آمریکا در یک برهه و انگلیس در یک برهه بود- تبدیل کرد به یک کشور آزاد، کشور مستقل، کشور عزیز، برخوردار از موفّقیّتهای بزرگ علمی در رشتههای مهمّ حیاتیِ امروز. امروز ایران در رشتههای مهمّی در بین پنج کشور دنیا، شش کشور دنیا یا حدّاکثر ده کشور دنیا حضور دارد؛ این رشتهها، رشتههای بسیار بااهمّیّتی است. کشور در این قسمتها پیشرفت کرده و کشور مستقل، کشور آزاد، کشور آبرومندی است؛ این یکی از مهمترین کارهایی است که انقلاب انجام داده. 2۹/۱۱/1399
* توانایی غلبه بر تهدیدها
[یکی از نقاط] قوت نظام این است که نظام ثابت کرده است که توانائی غلبهی بر تهدیدها را دارد؛ این خیلی چیز مهمی است... تهدیدهای فراوانی داشتیم - تهدید سیاسی، تهدید امنیتی، تهدید نظامی، تهدید اقتصادی - لازمهی این تهدیدها این بوده است که نظام ضربه بخورد. البته آنها میخواستند نظام را ساقط کنند - حالا این، دور از دسترسشان بود - لااقل نظام را عقب نگه دارند، کشور را عقب نگه دارند. نظام بر همهی این تهدیدها غلبه پیدا کرده است؛ یک نمونهاش جنگ تحمیلی بود، یک نمونهاش حرکات آمریکائیها بود، یک نمونهاش تحریمهای گوناگون بود. بعضی از اینها مستقیماً از طرف بیگانگان بود؛ مثل تحریمها. 16/۰۵/1390
* ثبات کشور
نقطهی روشن دیگر، مسئلهی ثبات کشور است؛ علیرغم این همه توطئه، این همه دسیسه. البته ثبات غیر از رکود است. ما در کشور رکود نداریم؛ حرکت داریم، پیشرفت داریم، جوشش داریم؛ اما نظام، نظام ثابت و مستقری است؛ استحکام دارد. 16/۰۵/1390
* استقلال کامل سیاسی
انقلاب آمد استقلال کامل سیاسی را به کشور داد. یعنی امروز در این دنیای بزرگ، در میان این قدرتهای بزرگ، یک قدرت وجود ندارد که بتواند ادعا کند خواست او، ارادهی او بر ارادهی مسئولین کشور یا ملت ایران اندک تأثیری دارد. این نکتهی بخصوص - یعنی ایستادگی، استقلال، عزت سیاسی - بیشترین جذابیت را برای ملتها دارد. اینکه میبینید ملتها نسبت به ملت بزرگ ایران احساس احترام میکنند، بخش عمدهاش مربوط به این قسمت است: استقلال سیاسی. 15/۱۱/1389
* آسان پیشرفتن جریان مردمیِ مدیریّت کشور
شاخص دیگری که ما میتوانیم به آن تکیه کنیم، این است که جریان مردمیِ مدیریّت کشور آسان و راحت پیش رفت. شما نگاه کنید به بعضی از کشورهای دیگر در مسائل مدیریّتیشان، در انتخاباتشان چه مشکلاتی دارند: انتخابات زودرس، ابطال انتخابات و مانند اینها؛ اینجا نه، اینجا با وجود همهی دشمنیها کارها به صورت قانونی، به صورت درست پیش رفت و حرکت کرد و به نتایج [رسید]؛ اینها شاخص مهمّی است برای کارهای کشور. اینها را مقایسه کنید با بعضی از کشورهای دیگر، آن وقت معلوم میشود که اینها چه قدر مهم [هستند]. 23/۰۱/1401
* اعتماد میان مردم و نظام
[یکی از نقاط قوت ما] اعتماد میان مردم و نظام [است]. کمتر کشوری در دنیا وجود دارد که اعتمادی را که مردم ایران نسبت به نظام جمهوری اسلامی دارند، نسبت به نظام حکومتی خود داشته باشند. دلیل این اعتماد هم همین پدیدههای روشنی است که جلوی چشم همه است.. همین دو راهپیمائیای است که ما هر سال داریم؛ راهپیمائی بیست و دوی بهمن و راهپیمائی روز قدس. این راهپیمائیها مربوط به نظام است؛ مربوط به هیچ دولتی، مربوط به هیچ جریان خاصی نیست؛ مال نظام است. 16/۰۵/1390
* احیای روحِ عزت ملی در مردم
[ما ایرانیها] در این دوران طولانىِ دویست سالهی منتهی به انقلاب، ما یک دوران سختِ تاریکِ ذلت را گذراندیم... استعمارگرها، قدرتهای مسلط دنیا، بر روی حکومتهای ما اثر میگذاشتند؛ آنها را به این طرف و آن طرف میکشاندند، به آنها تحمیل میکردند، از آنها کار میکشیدند؛ و دولتهای ما، پادشاهان ما، قدرتهای مسلط ما، هیچ عکسالعمل شایستهی انسانىِ افتخارآمیزی از خودشان نشان نمیدادند... انقلاب کبیر اسلامی بکلی جهت را عوض کرد و ورق را برگرداند. همت امام بر این گماشته شد که روح عزت ملی را در این مردم احیاء کند؛ عزت آنها را به آنها برگرداند. امام بزرگوار فرهنگ «ما میتوانیم» را به دهان مردم انداخت و در دل آنها جایگزین کرد. 14/۰۳/1391
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
یکی از علت هایی که کار نظام آن طور که میخواهیم پیش نمیرود موضوع زیر است
سخنان ناصر اولیایی رئیس صنف قماش چی (پارچه فروش) های ایران در جمع یهودیان ایرانی مقیم امریکا حاوی نکات بسیار مهمی است
این شبکه پیچیده و مسلط بر اقتصاد ایران پس از انقلاب چه شد؟
آیا یهودیان مخفی موسوم به آنوسی ها و شبکه بهائیان مخفی هنوز هم فعالند؟
⁉️ قابل توجه کسانی که *نفوذ* را توهم توطئه می دانند!!!
👈این شخص یهودی است که اقرار می کند با تظاهر به مسلمانی، *۱۴ سال رئیس اتحادیه بنکداران پارچه در بازار* تهران بوده است❗️
👈او با افتخار و به زبان فارسی، از *نفوذ هم وطن های یهودی اش در شاهراه های حیاتی و جای جای بنگاه های اقتصادی ایران* میگه،
و روحیه میده و *تشویق می کنه نسل های بعدیشون رو برای ادامه راهشون!!!
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کشتار هفتاد و 5 هزار ایرانی و جشن پوریم(سیزده بدر ما) و اظهارات افتخار آمیز نتانیاهو از نقش آفرینی بانو استر در گرفتن دستور قتل هامان وزیر باشرف ایرانی دربار خشایار با همکاری مردخای
قبر استر و مردخای همینک در همدان است .
از نظر صهیونیست ها ، اولین هولوکاست در ایران اتفاق افتاده است و بخشی از انتقام آن گرفته شده است( همان کشتار مورد اشاره در بالا) اما انتقام اصلی هنوز باقی مانده است.
براستی چقدر شناخت داریم از دشمنی یهود افراطی و صهیونیزم بین الملل و ...
پیام نوروزی و سخنرانی آقا در 1402تصویری.pptx
8.74M
سخنان نوروزی مقام معظم رهبری
سیر مطالعاتی.pptx
5.57M
به درخواست تعدادی از مخاطبین / در فهرست سایت ها در آخرین صفحه ، منظور از نزدیک به دولت ، سایت های نزدیک به دولت روحانی می باشد
«پیشرفت» غیر از «توسعه» است
تعریفی که رهبر انقلاب برای پیشرفت ارائه میکنند، با مفهومی غیر از واژه «توسعه» است. رهبر انقلاب نسخههای پیشرفت غربی را برای ساخت تمدن نوین اسلامی کارآمد نمیدانند و حتی فراتر از این معتقدند: «نسخههای پیشرفت و نسخههای غربی و بیگانه، بعضا حتی خائنانه است.»
از این رو رهبر انقلاب واژه «پیشرفت» را در نظام بیانات و راهبری خود جایگزین «توسعه» کردهاند: «کلمه «پیشرفت» را ما با دقت انتخاب کردیم؛ تعمدا نخواستیم کلمه «توسعه» را به کار ببریم. علت این است که کلمه توسعه، یک بار ارزشی و معنایی دارد؛ التزاماتی با خودش همراه دارد که احیانا ما با آن التزامات همراه نیستیم، موافق نیستیم. ما نمیخواهیم یک اصطلاح جاافتاده متعارف جهانی را که معنای خاصی را از آن میفهمند، بیاوریم داخل مجموعه کار خودمان بکنیم.»
توسعه و پیشرفت در نگاه رهبر انقلاب هر یک چه مختصاتی دارند و چه وجوه اشتراک و تمایزی میتوان برای آنها یافت؟
الف) نگرش
تفاوت در جهانبینی
تفاوت اساسی «پیشرفت» مدنظر رهبر انقلاب با الگوی رایج توسعه غربی، در نگرش کلی به جهان و حیات است. جهانبینی در هر تفکر مولفههای مهمی چون «هستیشناسی»، «خداشناسی» و «انسانشناسی» دارد که شیوه نگاه به هریک از مولفهها، آن را از جهانبینی دیگر متمایز میکند. وجه برجسته جهانبینی غربی که الگوی توسعه ذیل آن تعریف میشود، «اومانیستی» بودن آن است. به این معنی که میان مولفههای فوق ، "انسان" محور خلقت قرار گرفته است و هیچچیز فراتر از انسان و خواست او وجود ندارد. طبیعی است که چنین نگرشی به شیوه زندگی و هدفگزینی در راستای پیشبرد اهداف کلان جهتدهی مینماید. در مقابل، جهانبینی در الگوی پیشرفت «توحیدی» بوده و خداوند محور، خالق و هدایتکننده جهان انگاشته میشود که همه موجودات بایستی خود را در مسیر خدمت به این وجود مقدس قرار دهند. لذا مشخص است نوع نگاه به جهان در الگوی «توسعه» و «پیشرفت» کاملا متمایز است. رهبر انقلاب در تبیین ضعف الگوهای توسعه از نظر پایه و مبنا این چنین میفرمایند: «الگوهای رایج توسعه، از لحاظ مبانی، غلط و بر پایه اومانیسم و اصول غیرالهی هستند و از لحاظ آثار و نتایج نیز نتوانستهاند وعدههایی را که داده بودند، محقق کنند».
تفاوت در ایدئولوژی
ایدئولوژی در واقع گرایش و مرامی است که اعتقاد داریم به وسیله آن میتوان خود را به جهان بینی مدنظر نزدیک کرد. در واقع ایدئولوژی نسبت به جهانبینی جنبهای عینیتر داشته و روشمند است. ایمان به یک مرام و روش، که بر مبنای آن بتوان شاخصهای پیشبرد جامعه را بنا نهاد، مسالهای طبیعی است و هر تمدنی خواهان ارتقا باشد، گریزی از آن ندارد. رهبر انقلاب میفرمایند: «بدون ایمان، پیشرفت در این بخشها امکانپذیر نیست؛ کار درست انجام نمیگیرد. حالا آن چیزی که به آن ایمان داریم، میتواند لیبرالیسم باشد، میتواند کاپیتالیسم باشد، میتواند کمونیسم باشد، میتواند فاشیسم باشد، میتواند هم توحید ناب باشد؛ بالاخره به یک چیزی باید ایمان داشت، اعتقاد داشت، به دنبال این ایمان و اعتقاد پیش رفت. مساله ایمان، مهم است. ایمان به یک اصل، ایمان به یک لنگرگاه اصلی اعتقاد؛ یک چنین ایمانی باید وجود داشته باشد».
و در جای دیگر اشاره میکنند: «هیچملتی که داعیه تمدنسازی دارد، بدون ایدئولوژی نمیتواند حرکت کند و تا امروز حرکت نکرده است. هیچ ملتی بدون دارا بودن یک فکر و یک ایدئولوژی و یک مکتب نمیتواند تمدنسازی کند. همینهایی که امروز شما ملاحظه میکنید در دنیا تمدن مادی را به وجود آوردهاند، اینها با ایدئولوژی وارد شدند؛ صریح هم گفتند؛ گفتند ما به کمونیستیم، گفتند ما به کاپیتالیستیم، گفتند ما به اقتصاد سرمایهداری اعتقاد داریم؛ مطرح کردند، به آن اعتقاد ورزیدند، دنبالش کار کردند؛ البته زحماتی هم متحمل شدند، هزینهای هم بر دوش آنها گذاشته شد. بدون داشتن یک مکتب، بدون داشتن یک فکر و یک ایمان، و بدون تلاش برای آن و پرداختن هزینههای آن، تمدنسازی امکان ندارد».
الگوهای توسعه اومانیستی غربی تا چند ده سال پیش، حول ایدئولوژیهای متفاوت و بعضا متعارضی میگشتند که «کمونیسم»، «لیبرالیسم»، «فاشیسم» و... برخی از آنهاست. لکن در سالهای اخیر و با فروپاشی نظامهای فاشیستی و کمونیستی، تقریبا میتوان «لیبرالیسم» را بهعنوان ایدئولوژی متحد در الگوی توسعه غرب به حساب آورد. این ایدئولوژی که مفهوم کلیدی آن «اباحیگری» بوده و برخی به اشتباه آن را «آزادی» ترجمه کردهاند؛ وجود هرگونه ضوابط و قید و بند در یک جامعه توسعه یافته را برنمیتابد و اعتقاد دارد، جامعهای به مرز توسعه میرسد که یک فرد در آن آزاد باشد تا هر سخنی را دلش خواست بگوید و هر فعلی را که دلش خواست انجام دهد و تنها مرز این رفتار اباحهگرانه، تعارض نداشتن خواست فرد با حقوق دیگر انسان هاست. اما اساسا در الگوی پیشرفت، چنین شاخصی وجود ندارد و از قضا «بندگی» از مهمترین مفاهیم اسلامی است که نشان میدهد در مرام اسلام، چارچوب و محدودیت امیال انسان و رجحان خواست خداوند بر خواست انسان مسالهای قابل توجه است. رهبر انقلاب این هندسه فکری را برای ساخت تمدن مردود شمرده و میفرمایند: «هم در زمینههای اقتصادی، هم در زمینههای اخلاقی، هم در زمینههای سیاسی. همان چیزی که به آن افتخار میکردند بهعنوان لیبرال دموکراسی، امروز مورد انتقاد است؛ پس این هم نقشه پیشرفت نیست».
در عوض الگوی پیشرفت مطلوب، بر محور تفکر پویای «شیعی» استوار است که در آن تمسک به «ولایت» به منزله سوار شدن بر کشتیای است که دارای کشتیبانی راهآشناست و با فهم صحیح از جهانبینی توحیدی و ایدئولوژی شیعی، میتواند جامعه را به سرمنزل پیشرفت برساند. رهبر معظم انقلاب در ضرورت ولایتمحوری در الگوی پیشرفت میفرمایند: «حکومتی که رشحهای از ولایت معنوی در آن نباشد، اگر جذابیتی هم داشته باشد، جز لعابی از دروغ و فریب و تزویر نیست... این [نظام ولایی]، بسیار پیشرفتهتر و معنادارتر و ریشهدارتر از چیزی است که امروز در لیبرال دموکراسی غربی وجود دارد؛ این از افتخارات ماست؛ این را باید حفظ کرد».
ب) نظامات
تفاوت در نظام فرهنگی
الگوی توسعه غربی، مدل فرهنگی خاصی برای مدیریت جوامع پیشنهاد نمیکند و از آنجا که خواست انسان (همانطور که بیان شد) محور قرار میگیرد، هر فرد مختار است طبق امیال خود سبک زندگی و الگوی فرهنگی پیرامون خود را بسازد. از این منظر میتوان الگوی توسعه غربی را فاقد هویت و پیوست فرهنگی دانست، حال آن از دیدگاه رهبر انقلاب، پیشرفت کشور بدون حفظ یک «هویت» منسجم و مهندسی شده فاقد ارزش خواهد بود: «صنعتی شدن، فراصنعتی شدن، پیشرفت علمی، پیشرفت خدماتی و پیشرفتهای بهداشتی و درمانی، باید بهعنوان شاخصهای پیشرفت باشد؛ اما اساس اینها باید حفظ هویت ملی باشد. اگر یک کشوری همه اینها را داشت، اما از لحاظ ملی، یک کشور بیهویتی بود، فرهنگش وابسته به دیگران بود، از گذشته و تاریخ خود هیچ بهرهای نداشت و نبرده بود، یا اگر گذشتهای داشت، آن گذشته را از چشمش دور نگه داشتند یا آن را در نظرش تحقیر کردند، این کشور مطلقا پیشرفت نخواهد کرد؛ زیرا هویت ملی، اساس هر پیشرفتی است».
از همین رو رهبر معظم انقلاب بُنمایههای فرهنگ اسلامی را معین کردند و معتقدند پیشرفت صرفا در سایه توجه به این اصول ممکن است: «اسلام بُنمایههای یک چنین فرهنگی را برای ما معین کرده است. بُنمایههای این فرهنگ عبارت است از خردورزی، اخلاق، حقوق؛ اینها را اسلام در اختیار ما قرار داده است. اگر ما به این مقولات بهطور جدی نپردازیم، پیشرفت اسلامی تحقق پیدا نخواهد کرد و تمدن نوین اسلامی شکل نخواهد گرفت.» تاکید رهبری بر ضرورت «مهندسی فرهنگی» در جامعه نیز از همین دیدگاه نشأت میگیرد.
علاوهبر هویت شیعی که بخش مهم نظام فرهنگی ما را شکل میدهد، ایشان بر هویت ملی ایرانیان نیز در ساخت نظام فرهنگی تاکید ویژهای دارند و معتقدند مسیر توسعه با کمرنگ کردن هویت ملی، در واقع جامعه را از پیشرفت وا میدارد: «هویت ملی را سلب کردن و مدل بازی به جای مدل سازی پیشرفت نیست. ما وابسته شدن و غربی شدن را پیشرفت نمیدانیم».
تفاوت در نظام اقتصادی
یکی دیگر از منشاهای تفاوت در نگاه «توسعهمحور» و «پیشرفتمحور»، تفاوت در نظام اقتصادی است. در الگوی توسعه غربی در مدل رایج کنونی سرمایهدار و سرمایهداری بهعنوان رکن اصلی به حساب میآیند و نظام اقتصادی کاپیتالیستی، به پرستش و تقدیس سرمایه روی میآورد. این نگاه مخالف دیدگاه رهبری است و ایشان معتقدند: «پیشرفت و تحولی که در خدمت یک طبقه خاص - طبقه سرمایهدار- باشد، که امروز در کشورهای غربی اینطور است، مورد نظر ما نیست. ثروت این کشورهایی که زیاد است، یعنی درآمد عمومیشان زیاد است - به تعبیر رایج، درآمد ناخالص ملی - چگونه توزیع میشود؟ به هر کس چقدر و در مقابل چه مقدار کار میرسد؟ معمولا اینها را نگفته میگذارند.» در مقابل، دیدگاه رهبری به مدلی مردمی از اقتصاد اشاره دارد که باید بهعنوان مبنای الگوی پیشرفت قرار گیرد. مدلی که نه سرمایهدارمحور است و نه دولت محور بلکه عموم مردم از یک سو پیشران آن هستند و از سوی دیگر دولت ناظر بر آن است. اما نه شبیه الگوهای توسعه کمونیستی و سوسیال، به از بین بردن انگیزه سرمایهگذاران و تقبیح آنان میپردازد و نه دولت را بهعنوان قوه قاهره بر اقتصاد مسلط میسازد.
تفاوت در نظام سیاسی
سومین رکن در نظام سازی، برساختن نظام سیاسی است. به عقیده رهبر انقلاب، ما پس از پیروزی انقلاب و با شعار «نه شرقی و نه غربی» الگوهای سیاسی غربی و شرقی از جمله لیبرال دموکراسی را که به عقیده برخی صاحب نظران غربی آخرین تئوری پیشنهادی غرب برای حکومت است را رد کرده و در فرآیند نظامسازی، به مدل «جمهوری اسلامی» رسیدهایم که علاوهبر دینی بودن، پایه مردمی خود را حفظ میکند. تشریح تفاوت دو مدل حکومتی فرصتی مجزا و مفصل میطلبد.
پ) دیدگاههای کلیدی
معمولا هر نظام بر ساخته از یک الگوی توسعه، مولفههای کلیدی دارد که در برخی یا همه آنها با الگوی دیگر تفاوت و تمایز وجود دارد. شاید بتوان مهمترین این مولفهها را نوع نگاه به «آزادی»، «عدالت» و «استقلال» دانست.
تفاوت در نگاه به عدالت
رهبر انقلاب در حالی عدالت را بهعنوان شاخصه کلیدی الگوی پیشرفت در نظر میگیرند: «ما اگر بخواهیم پیشرفت کنیم، در درجه اول، یکی از شاخصهای مهم، عدالت است.» که در الگوهای توسعه غربی، عدالت مساله فرعی است و این مساله که در فرآیند توسعه، امکان بیعدالتی نیز وجود دارد، مساله توجیه شده و حل شده الگوی توسعه غربی است. حال آنکه در نظر رهبری، تقدم عدالت بر پیشرفت موضوعیت دارد و ایشان معتقدند: «مساله عدالت، بسیار مهم است. یکی از ارکان اصلی این الگو [الگوی اسلامی - ایرانی پیشرفت] باید حتما مساله عدالت باشد. اصلا عدالت معیار حق و باطل حکومتهاست. یعنی در اسلام اگر چنانچه شاخص عدالت وجود نداشت، حقانیت و مشروعیت زیر سوال است».
تفاوت در نگاه به استقلال
نظریهپردازان توسعه خصوصا در بسیاری از جوامعی که از منظر غرب «در حال توسعه» خوانده میشوند، بر این نکته اصرار دارند که جهان مدرن و توسعه در جهان امروز، مانند گذشته نیازمند «استقلال خواهی» نیست و در کشور ما نیز افرادی هستند که در حال تئوریزه کردن این مسالهاند و میکوشند موضوعیت «استقلال» را در جهان کنونی و با توجه به نیازمندی ملتها به یکدیگر زیر سوال ببرند و عباراتی چون «دهکده جهانی» و «سیاست درهای باز» را به معنی هضم شدن موجودیت و هویت جامعه در سیستم و نظام جهانی پذیرفتهاند. در نظام فکری رهبر انقلاب این مساله حربهای تلقی میشود که نهتنها به پیشرفت منتهی نمیشود بلکه کشورهای توسعهیافته برای فریب کشورهای دیگر به کار میبرند تا سایرین را به خود وابسته کنند: «اینها شروع کردند بازتولید همان فرهنگ وابستگی، منتها با یک ادبیات شیک و رنگآمیزیشده و قالببندیشده و بستهبندیشده به اسمهای دیگر: جهانی شدن، وارد شدن در خانواده جهانی.»
لذا رهبر انقلاب برخلاف الگوی توسعهای که غربیها پیشنهاد میکنند و در آن استقلال را کماهمیت جلوه میدهند صراحتا معتقدند: «وابسته کردن اقتصاد... پیشرفت نیست و ما این را پیشرفت نمیدانیم».
تفاوت در نگاه به آزادی
درخصوص آزادی نیز این تمایز دیدگاه وجود دارد و در بحث پیرامون تفاوت ایدئولوژی توضیح داده شد که الگوی توسعه غربی به دنبال آزادی به معنای «اباحهگری» است، اما از نگاه الگوی پیشرفت اسلامی، آزادی در حدود خواست خداوند تعریف میشود و از آنجا که اراده خداوند بر آزادی روح انسانها از بند دنیاگرایی و حرکت آزادانه در مسیر تعالی است، میتوان از آن تعبیر به آزادی معنوی کرد.
ت)نتایج و دستاوردها
رفاه مادی و ثروت اندوزی شخصی، مهمترین دستاورد و نتیجه الگوی توسعه غربی است و این الگو هدفی بیش از این هم ندارد. هر چند طبق این الگو، همگان نیز نخواهند توانست به آن سطح رفاه دست یابند اما نهایتا همه این تلاشها اولا در راستای به سود و لذت رسیدن بیشتر هر فرد برای خودش و ثانیا محدود به لذات دنیوی است؛ لذا در جامعه توسعهیافته نمیتوان افراد را تشویق به مسئولیتپذیری در قبال دیگران کرد، چراکه منافع دیگران در بسیاری از موارد با منافع فرد در تضاد است و منفعت و لذت هرکس برای خودش اولویت دارد. در حالی که نگاه پیشرفت محور، مسئولیت هر فرد در قبال دیگران را حتی مهمتر از مسئولیت فرد در قبال خود میداند.
رهبر انقلاب در این زمینه میفرمایند: «همه افراد جامعه نسبت به همدیگر احساس مسئولیت کنند: «کلکم راع و کلکم مسئول عن رعیته»؛ همه شما راعی هستید؛ یعنی رعایتکننده. همه شما مسئول از رعیتتان هستید؛ یعنی آن کسی که مورد رعایت شما باید قرار بگیرد. آن تحولی که در پیوندها و نظامات اجتماعی به یک چنین حقایقی منتهی بشود، آن پیشرفت است؛ پیشرفت مورد نظر اسلام و جمهوری اسلامی، این است. پیشرفتی که بر فردمحوری و اباحه لذاتی که انسان بهطور مطلق دوست میدارد، مبتنی باشد، پیشرفت نیست. دنیای صنعتی غرب امروز بر این پایه استوار است: اباحه لذات».
و نهایت اینکه الگوی پیشرفت به سمت و سوی تعالی جامعه را سوق میدهد که در آن هم سعادت دنیوی لحاظ شده است و هم به آخرت بهعنوان غایت اصلی انسانها و سعادتمندی آنان در دنیای جاوید توجه شده است: «پیشرفت در عبودیت و تقرب به خدای متعال؛ یعنی جنبه معنوی، جنبه الهی؛ این هم جزء پیشرفتی است که در اسلام هست و در انقلاب ما هدف نهایی ماست: تقرب به خدا. هم دنیا در این پیشرفتی که مورد نظر است، ملحوظ شده است، هم آخرت».
وجوه اشتراک توسعه و پیشرفت
علاوهبر تفاوتهای یادشده، باید اذعان داشت در برخی مصادیق و مفاهیم اشتراکاتی نیز بین «الگوی توسعه» و «مدل پیشرفت»در نظام فکری رهبر وجود دارد و خود رهبری نیز به آن اشاره میکنند و آنها را میپذیرند. ایشان در این خصوص میفرمایند: «تعریفهایی برای پیشرفت و کشور پیشرفته در دنیا معمول است؛ ما اغلب اینها را قبول داریم و رد نمیکنیم؛ مثلا صنعتی شدن و فرا صنعتی شدن کشور؛ اینها دلیل پیشرفت است. خودکفایی؛ کشور در مسائل حیاتی و اساسی باید خودکفا باشد. نه اینکه از دیگران به کلی بینیاز باشد، نه؛ اما اگر به کسی یا کشوری، در چیزی احتیاج دارد، طوری روابطش را تنظیم کند که اگر خواست آن را به دست آورد، دچار مشکل نشود؛ او هم چیزی داشته باشد که مورد نیاز آن کشور است؛ خودکفایی یعنی این. وفور تولیدات، وفور صادرات، افزایش بهرهوری، ارتقای سطح سواد، ارتقای سطح معلومات عمومی مردم، ارتقای خدمات شهروندی، خدمت دادن به شهروندان، رشد نرخ عمر متوسط - به قول تعبیرات اخیر، امید به زندگی - اینها جزء نشانههای پیشرفت است و درست است. کاهش مرگومیر کودکان، ریشهکنی بیماریهای گوناگون در کشور، رشد ارتباطات و امثال اینها، شاخصهایی است که در دنیا برای یک کشور پیشرفته ذکر میکنند و ما این شاخصها را رد نمیکنیم و قبول داریم.» اما در عین حال ایشان به این نکته توجه میدهند که لابهلای همین شاخصها، مسائل مرتبط با نگرش فرهنگی و جهانبینی غربی گنجانده شده است که غفلت از آن باعث وابسته شدن کشور خواهد شد: «توجه داشته باشید این شاخصها را وقتی که به ما تحویل میدهند - به ما که تشکیلدهنده این شاخصها نیستیم - در لابهلای آن، چیزهایی است که دیگر آنها جزء شاخصهای پیشرفت و توسعه نیست؛ چیزهایی را به میان میآورند که این صادر کردن فرهنگ مخالف با هویت و شخصیت ملی و میل برای وابسته کردن کشورهاست».
منابع:
1- بیانات در دیدار دانشگاهیان سمنان 1385/08/18
2- دیدار اعضای شورای عالی «مرکز الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» با رهبر انقلاب ۰۶/۰۲/۱۳۹۵
3- بیانات در دیدار جوانان استان خراسان شمالی ۲۳/۰۷/۱۳۹۱
4-الگوی پیشرفت اسلامی ایرانی ۱۴/۰۲/۱۳۸۷
5-بیانات در دیدار اساتید و دانشجویان دانشگاههای شیراز
6- بیانات در نخستین نشست اندیشههای راهبردی ۱۰/۰۹/۱۳۸۹
7- بیانات در مراسم شانزدهمین سالگرد رحلت امام خمینی (رحمها...)۱۴/۰۳/۱۳۸۴
پس از ارسال لایحه برنامه هفتم توسعه توسط رئیس جمهور به مجلس شورای اسلامی و انتشار آن در فضای رسانهای کشور، انتقادهای فراوانی نسبت به مفاد این برنامه مطرح میشود. به نظرم یکی از انتقادها هم می تواند انتقاد به عنوان این برنامه باشد . یعنی استفاده از کلمه توسعه به جای کلمه پیشرفت