eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
532 دنبال‌کننده
564 عکس
40 ویدیو
18 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
ا ﷽ ا 🔸اشکالات کتاب وسائل الشیعه: ۱) تقطیع و پاره پاره شدن احادیث که موجب شده یک حدیث به شکل چند پاره حدیث در چندین باب گوناگون بیاید، از این رو مجتهد در مقام استنباط فقهی به درستی نمی‌تواند متوجه فضای صدور حدیث و قرائن موجود در متن آن شود. از سوی دیگر، تقطیع سبب تکرار اسناد احادیث و زیاد شدن ابواب کتاب و در نتیجه پر حجم شدن کتاب شده، تا آن‌جا که گفته‌اند نزدیک به یک سوم احادیث آن تکراری است. ۲) ذکر نشدن آیات مربوط به احکام در ابتدای ابواب ۳) درآمیختن احادیث آداب و سنن با احادیث احکام فقهی ۴) نقل نکردن دقیق برخی احادیث از کتب اربعه (کافی، کتاب من لایحضره الفقیه، تهذیب الاحکام، الاستبصار)، به طوری که گاه معنای احادیث منقول با احادیث اصلی تفاوت دارد ۵) صاحب وسائل در ارجاع خواننده به دیگر احادیثِ هم مضمون، تعابیری مبهم مانند «تَقَدَّم» یا «یَأتی» به کار برده و نشانی حدیثِ مورد اشاره را دقیقاً معلوم نکرده است ۶) گاه همه احادیثِ یک موضوع ذکر نشده و برعکس، احادیث غیرمرتبط نقل شده است.  ۷)عدم نقل روایات برخی کتب روایی. 🔸آیت اللّه بروجردی که بر اهمیت علم رجال و شناخت اِسناد و جایگاه آن در استنباط فقهی تأکید می‌کرد،   کتاب وسائل الشیعه (اثر محمدبن حسن حرّعاملی، متوفی ۱۱۰۴) را ــ که احادیث فقهی را به ترتیب ابواب فقهی در بر دارد ــ بسیار ارج می ‌نهاد، ولی اصرار داشت که این کتاب به سبب برخی اشکالات و کاستی‌ها نیازمند تنقیح و تکمیل است.  این واقعیت‌ها و اشکالات، آیت اللّه بروجردی را بر آن داشت تا طرح اثری حدیثی را پیشنهاد کند که در بر دارنده تمامی احادیث فقهی و دارای باب بندی مناسب و بدون تکرار و تقطیع باشد. از این جهت کتاب حدیثی فقهی جامع الاحادیث را توسط شاگردان تالیف نمود. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎شیعیان حقیقی 🔅حضرت امام علیه السلام 🌸 قَالَ الإمَامُ الْحَسَنُ الْعَسْكَرى(عليه السلام) ... إنَّ شِيعَتَنَا هُمُ الَّذِينَ يَتَّبِعُونَ آثَارَنَا وَ يُطِيعُونَا فِى جَمِيعِ أوَامِرِنَا وَ نَوَاهِينَا فَأولئِكَ شِيعَتُنَا فَأمّا مَنْ خَالَفَنَا فِى كَثِيرٍ مِمَّا فَرَضَهُ اللّهُ عَلَيْهِ فَلَيْسُوا مِنْ شِيعَتِنَا...» 🔸امام حسن عسكرى(عليه السلام) مى‌فرمايد: شيعيان ما كسانى هستند كه از سنّت‌هاى ما پيروى كرده و تمام اوامر و نواهى ما را اطاعت مى‌كنند، پس اينان شيعيان ما هستند و امّا كسانى كه در بسيارى از چيزهايى كه خداوند واجب كرده، با ما مخالفت مى‌كنند از شيعيان ما نيستند" 📚 تحف العقول •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸آشنایی با کتاب ‌جامع احادیث الشیعة فی احکامِ الشریعة جامع احادیث شیعه مجموعه حدیثی ارزشمندی است که با ابتکار و نظارت آیت اللّه بروجردی (قده) و به کوشش بیست تن از شاگردان ایشان به ویژه آیت اللّه معزی ملایری (قده) تألیف شد. آیت اللّه بروجردی که بر اهمیت علم رجال و شناخت اِسناد و جایگاه آن در استنباط فقهی تأکید می‌کرد،   کتاب وسائل الشیعه (اثر محمدبن حسن حرّعاملی، متوفی ۱۱۰۴) را ــ که احادیث فقهی را به ترتیب ابواب فقهی در بر دارد ــ بسیار ارج می ‌نهاد، ولی اصرار داشت که این کتاب به سبب برخی اشکالات و کاستی‌ها نیازمند تنقیح و تکمیل است. که به این اشکالات در پست قبل اشاره شد. 👇👇👇 (https://eitaa.com/qalalsadegh135/315 ) این واقعیت‌ها آیت اللّه بروجردی را بر آن داشت تا طرح اثری حدیثی را پیشنهاد کند که در بر دارنده تمامی احادیث فقهی و دارای باب بندی مناسب و بدون تکرار و تقطیع باشد. با استقبال شاگردان ایشان از این طرح، اجرای آن به اهتمامِ شماری از آنان و با اِشراف و نظارت مستمر خود او آغاز شد.  با وجود همه امتیازاتی که این اثر دارد، حوزه از آن استقبال گرمی‌نکرد و با سردی تمام با آن مواجه شد! آن‌چه تعجب انسان را برمی‌انگیزد، این است که مؤلف این اثر، آیت اللّه العظمی بروجردی (قده)، کسی نیست که حوزویان در فضل او شکی به دل راه دهند. 🔸خصوصیات‌کتاب جامع الاحادیث: ۱) تقطیع نشدن روایات، مگر در برخی احادیث طولانی ۲) گردآوری همه روایات یک فرع فقهی در کنار هم. در صورتی که بخشی از احادیث ابواب دیگر بر موضوع یک باب دلالت می‌کرده، آن بخش از حدیث یا مُفاد آن، با تعیین شماره باب و حدیث در ذیل باب آمده است. ۳) تلفیق اِسناد و متون، یعنی در صورت اشتراک سند حدیث با حدیث پیشین، بخشهای مشترک سند، تکرار نشده و با عبارت «بهذا الاسناد» مشخص شده است. از این رو، با وجود تکرار نشدن اسناد، قسمتهای مشترک و غیرمشترک آن‌ها کاملاً معلوم است. در صورت اختلاف داشتن کامل دو حدیث در سند و یکسان بودن متن آن‌ها از نظر لفظ و معنا، حدیث اول به صورت کامل نقل شده و پس از آوردن سند حدیث دوم، عبارت «ذَکَر مِثْلَه» و در صورت اختلاف متن در لفظ، و نه معنا، «ذَکَرَ نَحْوَه» آمده است. در صورت اختلاف احادیث در لفظ و معنا، همگی جداگانه و به صورت کامل آورده شده اند. این ویژگی کتاب، امکان مقایسه احادیث را از نظر موارد اشتراک و اختلاف سند و متن، فراهم ساخته و به علاوه، از حجیم شدن کتاب جلوگیری کرده است. ۴) ذکر شدن آیات مربوط به موضوع هر باب در ابتدای باب به ترتیب قرآنی. ۵) علاوه بر رعایت شدن نظم و ترتیب مناسب در باب بندی کتاب، روایات هر باب نیز با نظم خاصی رتبه بندی و نقل شده اند؛ ابتدا احادیثی که برطبق مضمون آن‌ها فتوا داده شده و سپس احادیث معارض آورده شده و روایات عام پیش از روایات خاص و روایات مطلق پیش از روایات مقیّد آمده است. همچنین احادیث هر باب، تا حد امکان از نظر مضمون و اشتراکِ راوی و اتحاد سند و متن دسته بندی شده است. ۶) نقل شدن توضیحات مهمی که در کتابهای جامعِ حدیثیِ شیعه در ذیل برخی احادیث آمده و به فهم آن‌ها کمک می‌کند. بیشترین نقل‌ها از شیخ طوسی و عمدتاً در باره حل تعارض ظاهری احادیث است. ۷) جدا شدن روایات سنن، آداب و ادعیه از احادیث مربوط به احکام فقهی و آوردن آن‌ها در مجلدی جداگانه. ۸) شماره گذاری ابواب و احادیث. هر حدیث دو شماره دارد: شماره مسلسل و شماره مخصوص به آن در ضمن باب. در ابتدای هر حدیث نیز نام کتاب و نشانی دقیق حدیث ذکر شده است. نام کتب اربعه، وسائل الشیعه و مستدرک الوسائل (به سبب کثرت نقل از آنها) با رمز، و اسامیِ دیگر منابع حدیثی، با نام مشهور آن‌ها آمده است. ویژگیهای چاپ مآخذ هم در مقدمه کتاب بیان شده است. ۹) تمامی احادیث منقول از کتب اربعه، از مصادر اصلی خود نقل و مکرراً با نسخ خطی معتبر مقابله شده اند.  🔸در واقع کتاب جامع الاحادیث فقهی، کامل شده، کتاب وسائل الشیعه می باشد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
97.8M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
خاطرات مرحوم حضرت آیت الله العظمی سید محمدحسین مرتضوی لنگرودی از تدوین کتاب جامع الاحادیث به دستور مرحوم آیت الله العظمی بروجردی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸خاطرات آيت الله سید احمدمددی موسوي از تدوین کتاب جامع الاحادیث شیعه در دوره آیت الله بروجردی 🔸نظر استاد پیرامون کتاب وسائل الشیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وسائل جلسه۹.mp3
27.45M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۹ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۷ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲ ثبوت الکفر... صفحه:۳۰ /حدیث/۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۹.mp3
14.16M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۹ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۷ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۷ صفحه:۵۹۶/حدیث۱۱ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 🔅قال الصادق علیه السلام: 🌸 شيعيان ما را به سه چيز آزمايش كنيد: 🕋به اوقات نماز كه چگونه آن را محافظت می كنند، 📣به اسرار ما اهل بيت كه چگونه نزد دشمن آنها را حفظ می كنند، 💰و به اموالشان كه آيا نسبت به برادران دينى خود در آن مواسات دارند؟ 📚شیخ صدوق، الخصال، ج1، ص193 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸مرحوم آیت الله خویی و کتاب سفینة البحار: حجت الاسلام مهدی محدث زاده (نواده حاج شیخ عباس قمی) میگوید: اولین کسی که آیت الله العظمی خویی به ایشان اجازه اجتهاد داد، مرحوم اقای حاج میرزا علی فلسفی بوده اند، و در بیان داستانی از اهمیت کتاب سفینة البحار گفت: میرزا علی آقا فلسفی نقل می کند که خدمت آیت الله بودیم و به ایشان گفتم اگر ظالمی بخواهد شما را زندانی کند و در آن هنگام از کتابخانه خودتان فقط بتوانید یک کتاب را بردارید، شما کدام کتاب را بر می دارید؟ ایشان گفتند که سفینة البحار را بر می دارم، چون در آن همه چیز هست. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔅الإمامُ الصّادقُ عليه السلام: 🔹يا أبا بَصيرٍ، طُوبى لِشِيعَةِ قائمِنا المُنتَظِرِينَ لِظُهورِهِ في غَيبَتِهِ، و المُطيعينَ لَهُ في ظُهورِهِ، اُولئكَ أولِياءُ اللّهِ الّذينَ لا خَوفٌ علَيهِم و لا هُم يَحزَنونَ. 🔸اى ابو بصير! خوشا به حال شيعيان قائم ما كه در زمان غيبت او منتظر ظهورش هستند و در زمان ظهورش فرمانبردار اويند. اينان دوستان خدايند كه بر آنان نه بيمى است و نه اندوهگين مى شوند. 📚كمال الدين: 357/54 حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۰۱۰.mp3
31.45M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۰ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۹ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲ ثبوت الکفر... صفحه:۳۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۱۰.mp3
26.43M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۰ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۹ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۸/۹/۱۰/۱۱ صفحه:۵۹۷ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎نشانه تواضع و فروتنی: 🔅قال الصادق علیه السلام: 🌸 من التّواضع أن تسلّم علی من لقیت. ☘از نشانه های فروتنی،این است که به هرکس برخوردی ،سلام کنی. 📚 اصول کافی/کتاب العشره •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۳ 🔹عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ /عَنْ أَبِيهِ/عَنْ حَمادٍ/ عَنْ حَرِيزٍ/ عَنْ زُرَارَةَ وَ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَبِي جَعْفَرٍ وَ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا اَلسَّلاَمُ قَالاَ 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/ "": شرح وثاقت ایشان در بررسی سند اول گذشت. 🔸۲/" ابیه": ابراهیم بن هاشم است که شرح وثاقت ایشان در بررسی سند اول گذشت. 🔸۳/«حمّاد»: جُهَنی، محدث و فقیه امامیه قرن دوم که ازامام صادق علیه السلام  و امام کاظم علیه السلام روایت نقل کرده است. برخی او را معاصر با امام رضا علیه السلام  و امام جواد علیه السلام  نیز دانسته‌اند. از حماد، در منابع حدیثی شیعه، افزون بر ۵۰۰‏۱ حدیث نقل شده که بیشتر روایات او مربوط به احکام است. او از جمله اصحاب اجماع است و رجالیان شیعه او را با صفاتی چون ثقه و صدوق ستوده‌اند.  با توجه به " حماد در این سند حماد بن عیسی می باشد نه ، دقیقا به عکس سند دوم، که بررسی شد. 🔸۴/حریز: سجستانی راوی‌، محدّث‌ و فقیه‌ شیعی قرن دوم هجری قمری است. عموم روایات وی از زرارة بن اعین و محمد بن مسلم نقل شده است. او محدّث و از فقیهان برجسته عصر خود بوده و از ۴۷ استاد، حدیث شنیده است. علمای رجال، او را توثیق کرده اند از اصحاب معروف امام باقر و امام صادق علیهما السلام است. او از اهل کوفه بود، لکن به جهت تجارت روغن، مسافرت به سجستان مى‌کرد به «سجستانى» مشهور شد. به نقلی «حریز» در زمان حضرت صادق علیه السلام به جهت قتال با خوارج سجستان در واکنش به ناسزاگویی آنان به امام ­علی علیه السلام، شمشیر کشید و خود به دست آنان به شهادت رسید. 🔸۵/زراره: بن سُنسُن شَیبانی کوفی، (حدود ۷۰ - ۱۴۸ یا ۱۵۰ق) از اصحاب اجماع و صحابه خاص امام باقر علیه السلام  و امام صادق علیه السلام  و از بزرگ‌ترین فقها و متکلمان شیعه بود. امام جعفر صادق علیه السلام او را از برترین اصحاب خود برشمرده است. زراره از خاندان آل اعین است که افراد بسیاری از این خاندان جزو اصحاب ائمه علیهم السلام ، راویان بزرگ و فقهای شیعه بوده‌اند. نام او «عبدربه» است و زراره لقبش می‌باشد. . او احتمالاً در کوفه زاده شده‌است. بخش زیادی از عمرش را در کوفه زیست و همانجا درگذشته‌است.  چهره ظاهری او نیز به محاسنش افزوده بود: او فردی تنومند و سفید چهره بود که آثار سجود بر پیشانی مبارکش نقش بسته بود. دانشمندان علم رجال نیز او را به نیكویی ستوده‌اند. 🔸۶/محمدبن مسلم ثَقَفی کوفی (درگذشت ۱۵۰ق) از اصحاب اجماع که حدود ۴۶،۰۰۰ حدیث از امام باقر علیه السلام  و امام صادق علیه السلام  روایت کرده است. وی به جهت وثاقت جزو اصحاب اجماع محسوب می‌شود و جزو بزرگان محدثین به شمار می‌رود. محمد بن مسلم در شهر تاریخی و محدث‌پرور کوفه پا به عرصه هستی نهاد و بدین‌جهت، بدو «کوفی» می‌گویند. کنیه‌اش ابوجعفر، و به القاب زیادی از جمله " اوقص اَعور حدّاج قصیر طحّان سمّان طائفی ثقفی" معروف و شهره است. 🔸نکته : در این سند ،بین اسم زراره و محمد بن مسلم " واو" آمده ، به این معنی است که جناب حریز از هر دو این راویان نقل کرده است و بین اسم ابی جعفر و ابی عبدالله "واو" آمده است که به این معنی است زراره و محمد بن مسلم هر دو از این دو امام این روایت را نقل کرده اند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸حدیث منتخب: ☘(اهمیت حدیث خوانی ) قال الصادق علیه السلام: تَجلِسونَ وتَتَحَدَّثونَ ؟ قُلتُ : جُعِلتُ فِداكَ ، نَعَم . قالَ : إنَّ تِلكَ الَمجالِسَ اُحِبُّها فَأَحيوا أمرَنا ، إنَّهُ مَن ذَكَرَنا أو ذُكِرنا عِندَهُ فَخَرَجَ مِن عَينَيهِ مِثلُ جَناحِ الذُّبابِ ، غَفَرَ اللّهُ لَهُ ذُنوبَهُ ولَو كانَت أكثَرَ مِن زَبَدِ البَحرِ " 🔸امام صادق عليه السلام به راوی فرمود : «آيا با هم مى نشينيد و گفتگو مى كنيد؟» گفتم : آرى ، فدايت شوم! فرمود : "من اين گونه مجالس را دوست دارم " پس ياد ما را زنده كنيد كه: " هر كس از ما ياد كند يا در حضور او از ما ياد شود و به اندازه پر مگسى اشك از ديدگانش بيرون آيد ، خداوند، گناهان او را مى آمرزد ، حتّى اگر بيشتر از كف دريا باشد" . 📚ثواب الأعمال : ص ۲۲۳ ح ۱ ☘اشاره: همین یک روایت در اهمیت و مجالس اُنس با حضرات معصومین علیهم السلام کافی و وافی است. (اهمیت حدیث خوانی ) •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘آشنایی با خاندان آل اعین ( زراره بن اعین و خاندان او ) چهره‌های مشهور آل اعین:        اَعْیَن‌ بن‌ سُنْسُن شیبانی        زُراره‌ بن‌ اعین شَیبانی        حُمْران بن‌ اعین         بُکَیر ‌بن‌ اعین         ابوغالب زراری یکی از راویان معروف شیعه و جزو می باشد. خاندان او بسیار معروف و مشهور می باشند که به" آل اعین" معروف هستند. 🔹آل اعین، خاندان شیعی مذهب در کوفه هستند. این خاندان از زمان امام سجاد (علیه‌السلام) تا غیبت کبرا همراه اهل بیت (علیهم‌السلام) بوده اند. أعین به معنای گشاده چشم است و پدر زراره بن أعین بن سنسن غلامی رومی بود كه مردی از قبیله بنی‌شیبان او را در شهر حلب خریداری و پس از آموختن قرآن و معالم دین وی را آزاد كرد. فرزندان أعین همگی از دانشمندان بزرگ شیعه هستند. نام زرارهً درخشنده‌تر و پرآوازه‌تر از فرزندان دیگر اعین است. چهره‌های مشهور آل اعین: 🔸۱/ شیبانی اعین یعنی گشاده چشم. پدر وی سنسن یا سنبس، راهبی مسیحی در یکی از بلاد روم بود. خود او را که به بردگی گرفتار شده بود، مردی از بنی شیبان کوفه در شهر حلب خریداری کرد و به کوفه آورد. او سپس مسلمان شد و خواجه وی به تربیت اخلاقی و آموزش علمی‌اش همت گماشت. او و خاندانش به «کوفی شیبانی» شهرت یافتند. 🔸۲/ زُراره‌بن‌اعین شَیبانی(د ۱۵۰ق/۷۶۷م)، محدّث، فقیه، متکلّم، ادیب و نویسنده امامی. او از مشهور‌ترین راویان شیعی و از برجسته‌ترین شاگردان امام صادق (علیه‌السلام) است، او در علم کلام، جدل و استدلال بسیار توانا بود و غالباً در مقام بحث بر مخالفان خود چیره می‌شد، از این‌رو بسیار مورد توجه امام صادق (علیه‌السلام) و شیعیان بود. او از شاگردان امام محمّد باقر (علیه‌السلام) (۵۷-۱۱۴ق/۶۷۶-۷۳۲م) بوده و از او روایات بسیاری نقل کرده است. نقش زراره در گسترش و احیای معارف اهل بیت تا آنجاست که امام صادق (علیه‌السلام) گفت: خدای زراره را بیامرزد، که اگر وی و همگنان او نبودند، سخنان پدرم از میان رفته بود   در حدیث دیگر، امام صادق (علیه‌السلام) آشکارا او را از بهشتیان دانسته است.   باز از آن امام روایت شده است که گفت: ۴ تن نزد من محبوب‌ترند:  بَجَلی،   و زراره   زراره را ۷ فرزند با نام‌های: رومی، یحیی، عبدالله، حسن، حسین، محمد و عُبید بوده که از راویان شیعی و غالباً از شاگردان امام صادق (علیه‌السلام) و امام کاظم (علیه‌السلام) بوده‌اند و از آنان روایت کرده‌اند. در این میان عبید از اعتبار و شهرت بیشتری برخوردار است، چنانکه او را «موثَّق» شمرده‌اند. 🔸۳/ حُمْران (ابوحمزه) بن‌اعین، فقیه، محدّث، نحوی، ادیب و لغت‌دان بود. او از شاگردان امام باقر (علیه‌السلام) و امام صادق (علیه‌السلام) بوده و از آن دو روایات بسیاری نقل کرده است و کسان بسیاری از او روایت کرده‌اند.  رجال‌شناسان شیعی عموماً او را موثّق و مورد اعتماد دانسته‌اند  حمران دارای فرزندانی چند بوده است با نام‌های: عقبه، حمزه و محمد. اینان از اصحاب امام باقر (علیه‌السلام) و امام صادق (علیه‌السلام) و از راویان موثق بوده‌اند و از آن دو روایات بسیار نقل کرده‌اند. 🔸۴/ بُکَیر (ابوجَهْم) ‌بن‌ اعین، فقیه و محدّث بود. او از راویان موثَّق و از یاران امام پنجم و امام ششم به شمار آمده و روایات بسیاری از آن دو نقل کرده است، بکیر پیش از وفات امام صادق (علیه‌السلام) درگذشته است. وی ۶ پسر داشته که عبارتند از عمر، جهم، زید، عبدالله، عبدالحمید و عبدالاعلی. افراد یاد شده از عالمان و محدبثان، و از اصحاب امام صادق (علیه‌السلام) به شمار آمده‌اند. 🔸۵/ احمد بن‌ محمد، معروف به ابوغالب زراری (۲۸۵-۳۶۸ق/۸۹۸-۹۷۸م)، فقیه ، محدّث، متکلم، ادیب و شاعر بود. او از عالمان و محدّثان بنام آل اعین و آخرین فرد مشهورِ این خاندان است. وی در کوفه‌ زاده شد. او پس از فراگیری علوم ابتدایی، دانش‌های مختلف را در سطوح عالی نزد عالمان بنام روزگارش آموخت و از تربیت اخلاقی و معنوی آنان بهره برد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎 پاداش منتظر واقعی حضرت حجت علیه السلام 🔻امام جعفر صادق عليه السلام: فَاِنْ ماتَ وَ قامَ القائِمُ بَعْدَهُ كانَ لَهُ مِنَ الاَْجْرِ مِثْلُ اَجْرِ مَنْ اَدْرَكَهُ، فَجِدُّوا وَانْتَظِرُوا هَنيئا لَكُمْ اَيَّتُهَا الْعِصابَهُ الْمَرْحُومَةُ ❇️ اگر كسى كه حضرت است از دنيا برود و حضرت بعد از او قيام كند، اجر او همانند اجر كسى است كه زمان او را درك كرده؛ پس بكوشيد و منتظر باشيد، گوارا باد بر شما اى ياران مورد لطف خدا. 📚 كتاب الغيبة نعمانى، ص ۲۰۰ ‌ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
ا ﷽ ا 🔸نکاتی در مورد کتاب اصول کافی/۱ : 🔻مؤلف: ابو جعفر، محمد بن يعقوب كلينى رازى از برجسته ترين علماى شيعه در آغاز قرن چهارم هجرى (متوفاى 329 ق) 🔹 كتاب كافى جزو معدود کتاب هایی است که شامل مجموعه روايات در باب و فروع دين است و اولین کتاب از کتب اربعه حدیثی و شاید معتبرترین آنها باشد. 🔸 این كتاب از قديمى‌ترين و معتبرترين كتاب‌هاى روايى شيعه مى‌باشد كه در عصر نگاشته شده است و مرحوم کلینی مدت سال برای آن زمان صرف کرده است. 💠 از ويژگی هاى مهم اين كتاب: 1️⃣ هم عصر بودن مؤلف با نواب خاص امام زمان عج و دسترسى به آنهاست، خصوصا كه سال وفات ایشان مصادف با سال وفات آخرين نایب خاص (على بن محمد سمرى) بوده است. 2️⃣ مؤلف در اين كتاب مقيد به ذكر كل سند تا امام معصوم عليه السلام است و اين خود ارزش و اعتبار خاصى به روايات كتاب مى‌دهد. 3️⃣ شيخ كلينى اين كتاب را به درخواست يكى از دوستان خود به نگارش درآورده است؛ چنانچه خود در مقدمۀ كتاب تصریح کرده است. 4️⃣ ایشان عباراتی در مقدمه آورده، که برخی از آن، حجیت کل روایات و یا اعتبار کل روات کتاب را استفاده کرده اند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸نکاتی درمورد کتاب اصول کافی/۲: 🔹اکثر احادیث کافی مسند«از کلینی، تا به معصوم علیه السلام می رسد» است. 🔹مجموع روایات کافی ، ۱۵۳۳۱ حدیث است. 🔹۱۸۵۰۰ طریق در کتاب کافی است. 🔹از مجموع روایات کافی، تنها ۱۷۰ حدیث به صورت مرسل آمده است. و بقیه احادیث به صورت مسند ذکر شده است. اسنادی که در اول آن نام روایان حذف شده ، معلق است.که گاه معلق بر روایت گذشته و یا روایت قبل تر از گذشته می‌باشد. 🔸برتری کتاب کافی بر صحیح بخاری 🔹کتاب کافی با آنکه تعداد احادیثش به شانزده هزار میرسد، و در بیش از دو هزار باب تنظیم شده و چند برابر صحیح بخاری است. ولی بر خلاف آن، حدیثی که در غیر باب خود ذکر شده باشد ،بابی که در غیر کتاب مربوط به خود آمده باشد. وخبری که دارای یک سلسله سند باشد و به دو لفظ بیان شده باشد در آن نیامده است. ⬛️اما نقایص صحیح بخاری 🔳دارای ابوابی است که هیچ ارتباطی با کتاب ندارد 🔳دارای احادیثی است که پیوندی با باب مورد نظر ندارد. 🔳گاهی احادیثی از آن در غیر باب آمده است 🔳گاهی یک باب در غیر کتاب مربوطه آمده است. 🔳گاهی مولف عنوان مورد نیاز را نیاورده و گاهی هم عنوانی را ذکر میکند که مربوط نیست. 📚 در مسیر اجتهاد •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸حدیث منتخب: ☘ پرهیز از آرزوهای دور و دراز 🔰...عَنْ أَبَانِ بْنِ تَغْلِبَ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ يَقُولُ: «تَجَنَّبُوا اَلْمُنَى فَإِنَّهَا تُذْهِبُ بَهْجَةَ مَا خُوِّلْتُمْ وَ تَسْتَصْغِرُونَ بِهَا مَوَاهِبَ اَللَّهِ تَعَالَى عِنْدَكُمْ وَ تُعْقِبُكُمُ اَلْحَسَرَاتِ فِيمَا وَهَّمْتُمْ بِهِ أَنْفُسَكُمْ.» 🔰از امام صادق (علیه‌السلام) نقل شده است: «از آرزوها دوری کنید؛ چراکه آرزوها👇 🔸شادمانی از داشته‌هایتان را از بین می‌برد، 🔸موهبت‌های خداوند (تعالی) را نزدتان کوچک می‌سازد 🔸و حسرتِ اوهامی که در دل‌هاتان می‌ساختید را برایتان به‌جا می‌گذارد.» 📚الکافي، ج۵، ص۸۵ •┈┈••✾••┈┈• @azizamhosen
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
درآمدی بر علم رجال.pdf
1.13M
ا ﷽ ا 🔸جزوه کاربردی و بسیار مفید : 💠 فایل (PDF) جزوه بسیار کاربردی «در آمدی بر رجال» که توسط استاد معظم حجت الإسلام والمسلمین سید محمد رضا تهیه و تدوین شده است. 👈 این جزوه می‌تواند به عنوان متن درسی برای «آشنایی با علم رجال» مورد استفاده طلاب محترم سطوح عالی قرار بگیرد. 1️⃣ چگونه سندهای پیچیده را تشخیص دهیم؟ 2️⃣ آیا تحریفات در اسناد قابل تشخیص است؟ 3️⃣ توحید مختلفات و تمییز مشترکات راوی با چه روشی قابل حل است؟ 4️⃣ آیا به غیر از توثیقات کتب رجال، روش دیگری نیز برای اثبات وثاقت وجود دارد؟ 5️⃣ کدام منابع رجالی در توثیقات و تضعیفات قابل اطمینان است؟ 🔺 پاسخ این سؤالات و چندین سؤال دیگر را می‌توانید در این جزوه پیدا کنید. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۰۰۱۱.mp3
31.19M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۱۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۴ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب /۲ ثبوت الکفر... صفحه:۳۳ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۰۰۱۱.mp3
24.16M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۱۱ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۱۴ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۱۱ صفحه:۶۰۱ حدیث۲ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎قال امیرالمومنین علیه السلام 🔅تَجَهَّزُوا رَحِمَكُمُ اللَّهُ، فَقَدْ نُودِيَ فِيكُمْ بِالرَّحِيلِ 🌸 مهيا شويد -خدايتان رحمت كناد- كه در ميان شما بانگ رحيل در داده اند 📚 نهج البلاغه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بنی فضال (فطحی)و شلمغانی و ماجرای حدیث (خُذوا بما رَووا، وذَروا ما رَأوا) مجموعه‌های روایی متعددی بر امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) عرضه شده است که بزرگترین آنها را می‌توان مجموعه کتابهای بنی فضال دانست. بنی فضال، خاندان بزرگی از شیعه بودند که راویان مشهوری در میان آنان پدید آمد. اینان در جریان انتقال امامت از امام صادق (علیه‌السّلام) به امام کاظم (علیه‌السّلام) ، از صراط حق لغزیدند و معتقد به امامت عبدالله افطح شدند. از این رو، مورد سوء ظن شیعیان قرار گرفتند و صحت روایات و کتابهایشان مورد تردید قرار گرفت و این در حالی بود که کتابهای آنان در همه جا پخش شده بود. کتابهای بنی فضال و مشکل عقیدتی آنان سبب شد که شیعیان به امام حسن عسکری (علیه‌السّلام) مراجعه کنند و از درستی این کتاب‌ها جویا شوند و بگویند: کیف نعمل بکتبهم و بیوتنا منها ملا؟ فقال صلوات الله علیه: خذوا بما رووا و ذروا ما راوا با کتاب‌های بنی فضال چه کنیم، در حالی که خانه‌های ما از آنها انباشته است؟ امام حسن عسکری ـ صلوات الله علیه ـ فرمود: آنچه روایت کرده‌اند، بگیرید و آنچه نظر داده‌اند، رها کنید. (الشيخ الطوسي ... وقد سُئل (أبو محمد العسكري (عليه السلام) ) عن كتب بني فضّال، فقالوا: كيف نعمل بكتبهم وبيوتنا منها ملأ؟ فقال صلوات اللّه عليه : خذوا بما رووا، وذروا ما رأوا. كتاب الغيبة للطوسي) از این رو برخی از محققان ذکر شدن نام راوی در سند روایات نقل‌شده از بنی فضال را، از مصادیق توثیقات عام دانسته‌اند شیخ طوسی و محمد بن عمر کشی، راویان بنی‌فضال را ثقه و از اصحاب امام کاظم علیه السلام ، امام رضا علیه السلام  امام هادی علیه السلام  و امام عسکری علیه السلام دانسته‌اند. با این حال، ابن ادریس حلی، آنان را فطحی‌مذهب و گمراه خوانده است. و آیت الله سید ابوالقاسم خویی، بر خلاف شیخ انصاری، روایت نقل‌شده از امام حسن عسکری علیه السلام  را حاکی از صحت روایات نقل‌شده توسط بنی‌فضال ندانسته است. 🔹افراد مشهور بنی فضال: در آثار رجالی شیعه، حسن و فرزندانش احمد، علی و محمد، افراد خاندان بنی‌فضال دانسته شده است.   🔸حسن بن علی بن فضال: (درگذشته ۲۲۴ق)، از اصحاب خاص امام رضا علیه السلام و بنا بر نظر برخی رجالیان شیعه از جمله سید ابوالقاسم خویی و کشی، از اصحاب اجماع بوده است.  به گزارش کشی، حسن بن علی بن فضال، فطحی‌مذهب بوده، اما در هنگام مرگ به امامت امام رضا علیه السلام شهادت داده است. 🔸احمد بن حسن بن علی بن فضال: از اصحاب امام هادی علیه السلام  و امام حسن عسکری علیه السلام  بوده که در سال ۲۶۰ق درگذشت. 🔸علی بن حسن بن علی بن فضال: فقیه اهل کوفه، و از اصحاب امام هادی علیه السلام و امام عسکری علیه السلام بوده است. از تاریخ تولد و درگذشت وی اطلاعی در دست نیست، ولی به گفته مامقانی، در هنگام مرگ پدرش ۱۸ سال داشته است. 🔸محمد بن حسن بن علی بن فضال: از اصحاب امام هادی علیه السلام  و امام حسن عسکری علیه السلام  است.  از تاریخ تولد، درگذشت و آثار وی اطلاعی در دست نیست. 🔹🔹جریان مرتبط: ابن نمام گوید: عبدالله کوفي، خادم حسين بن روح ـ رضي الله عنه ـ براي من نقل کرد و گفت: بعد از صدور توقيع در مذمت و لعن ابن ابي عزاقر (شلمغانی)، درباره کتاب‌هاي او از سؤال شد که چگونه به کتاب‌هاي او عمل نماييم، در حالي که خانه‌هاي ما از آنها پر است؟ گفت: من همان جوابي را به شما مي دهم که امام حسن عسکري عليه السلام به کساني که از حضرتش پرسيدند «چگونه به کتاب‌هاي بني فضال عمل کنيم، زيرا که خانه‌هاي ما از آنها پر است»، داد. به آنها فرمود: به هر چه آنها از راويان ديگر نقل کرده‌اند، عمل کنيد و آنچه را که آراي خودشان است، واگذاريد. اشاره: 🔸محمد بن علی بن ابی‌العَزاقِر  مشهور به شَلمَغانی:  از یاران امام حسن عسکری علیه السلام و از محدثان شیعی در دوران غیبت صغرا در بغداد. مدتی در غیاب حسین بن روح سومین نایب خاص امام مهدی علیه السلام به بعضی از امور شیعیان رسیدگی می‌کرد؛ اما گفته‌اند حسادت بر مقام حسین بن روح، وی را بر آن داشت تا مذهب امامیه را ترک کند. او دستورهای امام دوازدهم را نادیده انگاشت و در پی دیگر گروه‌ها و فرقه‌ها رفت. شلمغانی به دروغ ادعای نیابت امام زمان علیه السلام  نمود و می‌گفت که روح خدا در جسم او حلول کرده و خود را روح القدس می‌نامید. او در نهایت مورد لعن امام مهدی علیه السلام قرار گرفت و بعد از مدتی به دستور حاکم عباسی به‌دار آویخته شد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135