eitaa logo
قال الصادق:(مکتب الصادق)
541 دنبال‌کننده
583 عکس
41 ویدیو
18 فایل
ا ﷽ ا یا هادی پای مکتب اهل بیت می نشینیم و به قال الباقر و قال الصادق گوش فرا می دهیم که زیبا فرمودند: به شرق و غرب بروید علم صحیحی جز آنچه از نزد ما خارج شود نمی یابید. 🔸فقه روایی 🔸حدیث 🔸مبانی حدیثی 🔸معارف سرآغاز: ۲۵ شوال ۱۴۴۴ ۲۶ اردیبهشت۱۴۰۲
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
اسناد پر تکرار ۱.mp3
7.26M
ا ﷽ ا ۷ دقیقه ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۱ 🔹علی بن ابراهیم/ عن ابیه /عن النوفلی /عن السکونی/ عن ابی‌عبدالله(امام صادق علیه السلام) 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇👇👇 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۱ 🔹علی بن ابراهیم/ عن ابیه /عن النوفلی /عن السکونی/ عن ابی‌عبدالله(امام صادق علیه السلام) 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/ بن هاشم قمی: یکی از برجسته‌ترین و معتبرترین روات شیعه در قرن سوم به شمار می‌آید. حدود ۷۱۴۰ روایت در مجموعه‌های روایی بزرگ شیعه از او نقل شده وی از احترام خاصی نزد علما و فقهای شیعه برخوردار است . او جزء اولین راویان بزرگ حدیث در شهر قم می‌باشد فقهای شیعه او را استاد مشایخ قم و از بزرگ‌ترین چهره‌های آن شهر می‌دانند‌ او از یاران امام حسن عسکری علیه‌السّلام و از مشایخ معتبر ثقة الاسلام کلینی به شمار می‌آید. نجاشی در باره او می‌فرماید: "علی بن ابراهیم شخصیتی مورد اطمینان در نقل روایات و دارای ایمانی ثابت و استوار است." 🔸۲/ قمی: از راویان و از بزرگان علم حدیث و روات اهل بیت (علیه‌السّلام) است و بر شخصیت ارجمند وی، هیچ خللی وارد نیست؛ امّا تنها به این علّت که اصحاب، به وثاقت و عدالت او تصریح نکرده‌اند، گروهی از متقدّمان، او را در حدّ وثاقت پذیرفته‌اند و حدیث او را «حَسَن» دانسته‌اند. او نخستین کسی بود که احادیث کوفیان را در قم منتشر کرد. "انّه اوّل من نشر حدیث الکوفیین بقم. او اوّلین کسی است که حدیث کوفیان را در قم منتشر نمود" وی پدر علی بن ابراهیم (نویسنده تفسیر قمی) است. 🔸۳/: حسین بن یزید النوفلی است که در وثاقت او تشکیک شده است. اما چون او از مشایخ ابراهیم بن هاشم است و ابراهیم راوی روایات سکونی است ،لذا نوفلی را توثیق کرده‌اند. نقیصه‌ای که بر او وارد شده، اتهام غلوی است که به او نسبت داده شده و به شهادت رجالی بزرگ (نجاشی) دلیلی بر این اتهام وجود ندارد؛ ازاین‌رو به روایات او نیز عمل شده است. 🔸۴/ : اسماعیل بن مسلم یا اسماعیل بن ابی زیاد است. شخصی است که مشهور او را عامی ولی ثقه می دانند‌ بنابر قول دیگر امامی ثقه است (حاجی نوری) و تقیه می‌کرده است. اسماعیل بن ابی‌زیاد سکونی، از اصحاب امام صادق ـ علیه‌السلام و یکی از راویانی است که بیشترین روایت را از ائمه ـ علیهم‌السلام ـ نقل کرده است.  تعداد روایات نقل شده از سکونی حدود ۱۱۲۲ روایت در کتاب‌های اربعه حدیثی است( فقیه، کافی، تهذیب و استبصار)    اکثر روایات او را نوفلی نقل کرده است یعنی در کتب اربعه حدود ۸۵۲ مورد از روایات سکونی توسط نوفلی روایت شده است. در مجموع، شیعه به روایات سکونی عمل می‌کند‌ و آن را معتبر می داند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
حدیث۱.mp3
6.03M
ا ﷽ ا ۶ دقیقه ☘حدیث منتخب : 🔸 روایتی از طریق و سند بالا بیان می‌شود: 👆👇 «عَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ أَبِیهِ عَنِ النَّوْفَلِیِّ عَنِ السَّکُونِیِّ عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ : قَالَ قَالَ رَسُولُ اللَّهِ صلی‌الله‌علیه‌وآله : فَوْقَ کُلِّ ذِی بِرٍّ بِرٌّ حَتَّی یُقْتَلَ الرَّجُلُ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَیْسَ فَوْقَهُ بِرٌّ وَ إِنَّ فَوْقَ کُلِّ عُقُوقٍ عُقُوقاً حَتَّی یَقْتُلَ الرَّجُلُ أَحَدَ وَالِدَیْهِ فَإِذَا فَعَلَ ذَلِکَ فَلَیْسَ فَوْقَهُ عُقُوق‌»؛  حضرت رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله فرمودند: بالای نیکی هر نیکوکاری نیکی است، تا آن‌که انسان در راه خدا کشته‌ شود و چون در راه خدا کشته شد، دیگر بالای آن نیکی (و عملی بهتر) نیست و بالای هر آزردنی، آزردنی است، تا آن‌که کسی یکی از پدر و مادر خود را بکشد و چون چنین کرد، بالاتر از آن آزردنی نیست. 🖊کافی جلد/۲ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸اصحاب اجماع/۱: ☘اصطلاحی رجالی است که گروهی از نخبگان و راویان موثق هستند و همه علماى درایه و حدیث و فقها به روایاتى که از ایشان به طریق صحیح نقل شده، بدون تردید و دغدغه خاطر اعتماد مى‌کنند و آنها را صحیح مى‌دانند و عمل به آنها را لازم مى‌شمرند، اگرچه از افراد ناشناخته یا ضعیف نقل خبر کرده باشند.  ☘اصحاب اجماع گروهی هستند که محمد بن عمر بن عبدالعزیز  در کتاب رجالش در مورد آنها گفته است علمای امامیه بالاجماع روایاتی که از ایشان به طریق صحیح نقل شده باشد را صحیح می دانند. اصحاب اجماع جمعا هجده نفرند؛ شش نفر از کسانی که هم امام باقر و هم امام صادق علیه السلام را درک نموده اند، شش نفر از اصحاب امام صادق علیه السلام (به تنهایی) و شش نفر از اصحاب امام کاظم و امام رضا علیهما السلام. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸اصحاب اجماع/۲: تعداد و اسامی اصحاب اجماع: در تعداد اصحاب اجماع بین صاحب نظران اختلاف نظر وجود دارد مشهور آن‌ها را هیجده تن دانسته‌اند که/ شش تن آن‌ها از اصحاب امام باقر و امام صادق علیهما‌السلام اند و/ شش تن دیگر تنها از اصحاب علیه‌السلام هستند / و شش تن باقیمانده از اصحاب  و  علیهما‌السلام محسوب می‌‌شوند. ۱/شش نفری که از اصحاب علیه‌السلام و علیه‌السلام بوده‌اند یعنی هر دو امام را درک نموده‌اند، عبارتند از:  (در قولی ) کشی در میان این شش نفر، زراره را افضل می‌‌داند. ۲/ شش نفری که تنها از اصحاب امام صادق علیه‌السلام بوده‌اند، عبارتند از: ۳/کشی از اصحاب‌ امام‌ كاظم‌ و امام‌ رضا علیهما السلام 6 تن‌ ديگر را به‌ شرح زیر بر اين‌ رجال‌ افزوده‌ است‌: . خاطر نشان کرده است که برخی از امامیان، به جای حسن بن محبوب، کسانی چون ،  و  را مطرح کرده‌اند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸قالَ الاِمامُ الصّادِقُ عليه السلام:  مَنْ بَدَءَ بِكَلامٍ قَبْلَ سَلامٍ فَلاتُجيبُوهُ. 🔹حضرت امـام صـادق عليه السلام فرمـود:  كسى كه قبل از سلام سخن گويد، جوابش را ندهید. 🖊 تحف العقول/ 245 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
وسائل جلسه۷.mp3
30.46M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳۰ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۲۴روایت ۲۸ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۷.mp3
25.94M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۷ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۷/۳۰ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب / ۵/۶/۷ صفحه:۵۹۱/ح۵ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ❤️الگوی مشارکت همسران! 🔅 : 🌹امير مؤمنان ـ كه درود خداوند بر او باد ـ ، هيزم و آب مى‌آورد و جارو مى‌كرد، و فاطمه ـ كه سلام خداوند بر او باد ـ ، آرد مى‌ساخت و خمير مى‌كرد و نان مى‌پخت . 🌟كانَ أميرُ المُؤمِنينَ:صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ يَحتَطِبُ ويَستَقي ويَكنِسُ، وكانَت فاطِمَةُ سَلامُ اللّهِ عَلَيها تَطحَنُ وتَعجِنُ وتَخبُزُ🌟 📚 الكافي : ج ٥ ص ٨٦ ح ١ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸تقسیمات حدیث: ☘ به اعتبار ارزشیابی راویان کسانی که در سلسله سند واقع شده‌اند همگی دارای صفات مشترک و شبیه به هم نیستند، برخی از آنان شیعه امامی‌اند و برخی از دیگر فرقه‌های شیعه یا اهل سنت هستند؛ از طرفی عده‌ای انسان‌]] های ثقه و مورد اطمینان و برخی انسان‌های کذّاب و دروغ‌گو، برخی دیگر انسان‌های کم‌حافظه و برخی دارای حافظۀ قوی، و.... به علت همین تفاوت‌ها که در راویان حدیث وجود دارد، احادیثی که نقل شده به چهار دسته تقسیم می‌شود: ۱/صحیح صحیح، یعنی حدیثی که سند آن تا معصوم ـ علیه‌السلام ـ متصل باشد و تمام راویان در سند و در تمام طبقات، شیعۀ امامی و عادل باشند. ۲/ حسن حسن، روایتی است که در سند آن تا معصوم ـ علیه‌السلام ـ راوی امامی و ممدوح (بدون تصریح بر عدالتش) وجود دارد. ۳/ موثق موثق، به روایتی گفته می‌شود که در سند آن راویانی وجود دارند که هرچند انسان‌های موثق و مورد اعتمادی هستند (در حدیث و نقل آن مورد اعتماد‌ند) ولی دارای فساد عقیده‌اند؛ مانند واقفیه، فطحیه و.. به چنین حدیثی احیاناً قوی هم گفته می‌شود. ۴/ ضعیف ضعیف، یعنی روایتی که دارای هیچ کدام از صفات راویان انواع سه‌گانه گذشته نیست. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸نظر شيخ بهاءالدين عاملى در مورد تقسیمات (صحیح ، حسن، موثق،ضعیف ): اين اصطلاح تقسيم رباعى احادیث ميان قدماء - چنان كه با بررسى گفتار آنان هويداست - شناخته شده نبوده و ميان آنان چنين متعارف بود كه صحیح را بر هر حدیثی اطلاق مى كردند، كه از نظر آنان اقتضاء اعتماد داشت ، يا همراه با قرائنى بود كه باعث اطمينان و اعتماد به آن مى شد.  توجه قدماء بيشتر به متن روایات بوده و بر اساس موافقت آنها با کتاب، سنت، عقل و... روایت را صحیح مى دانستد، حتى اگر در سند روایات ضعف وجود داشته باشد. و در صورتى كه روایتی فاقد اين قرائن مى بود ضعیف و مردود تلقى مى شد.اما چون در دوران متاءخرين ، همه يا بخشى از اين قرائن از دست رفت ، آنان به جاى توجه به متن ، به سند روایات روى آوردند و با توجه به برخوردارى راویان از صفت عدالت ، وثاقت ، و امامی بودن ، روایات را به چهار دسته تقسيم كردند. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘از چه زمانی بین شیعیان، احادیث به دسته ها و گروه های تقسیم شد؟ 🔹پاسخ: از زمان سید بن طاووس (متوفای 637 ه) و علّامه حلّی (متوفای 726) تقسیم حدیث به چهار دسته (صحیح ـ حسن ـ موثق- ضعیف) در بین امامیّه معمول گشت . •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸حدیث منتخب قال امیرالمومنین (علیه السلام): مَنْ أَنِسَ بِاللَّهِ اسْتَوْحَشَ مِنَ النَّاسِ کسی که با خداوند انس گیرد، از مردم وحشت دارد. 📚تصنیف غرر/حدیث ۳۹۵۰ 🔸اشاره : این حدیث به معنی انزوا و دوری نمودن و تعاملات نامناسب، با مردم نیست ، بلکه به این معنی است که در امورات زندگی غیر الله تعالی، را نمی بیند و فقط به خداوند متعال توکل دارد . و در مقام اُنس ،بیشتر دلش و توجه اش به سوی خداست و از انس زیاد مخصوصا با اهل غفلت دوری می نماید. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
حدیث خوانی احمد فربهی .MP3
3.97M
☘نظر استاد پیرامون فقه روایی : 🔸اهمیت توجه به روایات فقهی 🔸اهمیت خواندن وسائل الشیعه •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
وسائل جلسه۸.mp3
40.35M
ا ﷽ ا 📢 / : فقه روایی(فقه روایت محور) /جلد/۱ 🔸 /۸ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲ 📚موضوع جلسه: جلد اول وسائل الشیعه آل البیت ابواب /مقدمه العبادات باب / ۱/وجوب العبادات الخَمس صفحه:۲۷/حدیث ۳۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
کافی جلسه۸.mp3
17.65M
ا ﷽ ا 📢 / : /جلد/۵ دارالثقلین تصحیح استاد ولی 🔸 /۸ 🔸تاریخ: ۱۴۰۲/۸/۲ 📚موضوع جلسه: معاشرت با مردم ابواب /کتاب العِشره باب /۷ صفحه:۵۹۴/حدیث۴ 🎤هاشمی •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸حدیث منتخب : عن أبی جعفر علیه السّلام قال: إنّ اللّه عزّ و جلّ یحبّ إفشاء السّلام حضرت امام باقر علیه السّلام : همانا خداوند عزّتمند آشکار کردن سلام را دوست دارد. 📚اصول کافی /العشره •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘«» چیست ؟ ☘ کیست؟ ☘این‌که می‌گویند مثلاً کتاب «تهذیب شیخ طوسی » مشیخه دارد، در کجای این کتاب آمده است؟ ☘ چه کتاب‌هایی مشیخه دارند؟ 🔸در اصطلاح علم حدیث و رجال؛ برای احترام‌ به محدّثین بزرگ، به ایشان شیخ گفته می‌شده است. همچنین به راوی حدیث و یا کسی که از او حدیث فرا می‌گیرند (استاد روایت) نیز اطلاق می‌شود. مشیخه در لغت؛ جمع است شیخ یعنی :استاد یا راوی در علم حدیث ؛ مشیخه به معنای اساتید در روایت و کسی که از او حدیث دریافت شده است، معنا می‌شود. 🔸 معنای مشیخه صدوق و مشیخه شیخ طوسی نیز به همین معنا است؛ یعنی مشایخی (اساتیدی) که شیخ طوسی یا شیخ صدوق از آنان روایت گرفته‌اند. در پایان کتاب «من لا یحضره الفقیه» شیخ صدوق و کتاب «تهذیب الاحکام» و «الاستبصار» شیخ طوسی، این دو بزرگوار؛ مشیخه خود (طریق خود به اساتیدشان) را بیان کرده‌اند در کتاب شریف کافی، احیاناً در برخی از اسناد روایات؛ مرحوم کلینی چنین بیان کرده است: «عدة من أصحابنا عن ...»؛ کلینی در برخی از اسناد؛ وقتی  خواسته از حدود ده نفر از محدثان و راویان بزرگ روایت نقل روایت کند، قبل از آن؛ طریق خود را به این ده نفر چنین گفته است: « من أصحابنا عن احمد بن محمد بن عیسی»؛ یعنی این روایت را نه یک نفر؛ بلکه تعدادی از مشایخ و اساتید ما از احمد بن محمد بن عیسی نقل کرده‌اند. 🔸کتابهای تهذیب و استبصار شیخ طوسی و صدوق، مشیخه دارند. 🔸بنابراین برخی محدثین برای نوشتن کتاب حدیثی برای اینکه حجم کتاب زیاد نشود ، بخشی از سند و طریق روایات را آخر کتاب خود ، در یک مجموعه جداگانه آورده اند که اصطلاحا به آن مجموعه جدا آورده شده ،در انتهای کتاب، "مشیخه " می گویند که حاوی نام و سند کامل اساتید و راویان احادیث می باشد. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔸نکته ای در مورد کتاب کافی: مرحوم کلینی مبدع روشی بوده است که در نگارش کتب الفقیه شیخ صدوق و التهذیب و الاستبصار شیخ طوسی تکامل یافته است. روش فاکتور گیری که مرحوم کلینی در رابطه با ذکر نام 17 تن از اساتید خود بکار برده است در سه کتاب دیگر از کتب اربعه در قالب مشیخه ظهور کرده است. نگارندگان کتب اربعه به جهتی که با حجم زیاد روایات مواجه بوده اند و از طرف دیگر به دنبال بیان سند روایات نیز بوده اند، سعی کرده اند تا با استفاده از روشی چون فاکتور گیری هم به بیان روایت بپردازند و هم با ذکر سند، روایات مرسل نشود •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎برای رهایی از غم و اندوه چه کنم؟ 🔻امام صادق علیه السلام: ما یَمنَعُ اَحَدَکُم اِذا دَخَل عَلَیهِ غَمٌّ مِن غُمُومِ الدُّنیا اَن یَتَوَضَّاَ ثُمَّ یَدخُلَ مَسجِدَهُ وَ یَرکَعَ رَکعَتَینِ فَیَدعُوَ اللّه فیهِما؟ اَما سَمِعتَ اللّه یَقُولُ: «و َاستَعینوا بِالصَّبرِ وَ الصَّلاةِ» 🌸 چه چیز مانع می شود که هر گاه بر یکی از شما غم و اندوه دنیایی رسید، وضو بگیرد و به سجده گاه خود رود و دو رکعت نماز گزارد و در آن دعا کند؟ مگر نشنیده ای که خداوند می فرماید: «از صبر و نماز مدد بگیرید»؟ 📚 وسائل الشیعه، ج ۸، ص ۱۳۸ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۲ 🔹علی بن ابراهیم /عن ابیه/ عن ابن ابی عمیر /عن حماد /عن الحلبی/ عن ابی عبدالله (علیه‌السّلام) 👌نتیجه بررسی : حدیث صحیح و قابل اعتماد است.👇 🔸۱/ "": شرح وثاقت ایشان در بررسی سند اول گذشت. 🔸۲/" ابیه": ابراهیم بن هاشم است که شرح وثاقت ایشان در بررسی سند اول گذشت. 🔸۳/"": ابواحمد زیاد ازدی  (م ۲۱۷ق)، معروف به ابن ابی عمیر، از بزرگان شیعه و شخصیت مورد اعتماد در میان راویان و مؤلفان امامیه است. وی امام کاظم، امام رضا و امام جواد (علیهم‌السّلام) را درک کرد. ابن ابی عمیر را باتقواترین، موثق‌ترین و عابدترین مردم و از اصحاب اجماع دانسته‌اند. رجالیون از عظمت وی نزد شیعه و اهل‌سنت سخن گفته‌اند. ایشان جزو ثلاثه نیز می باشد. 🔸۴_«حمّاد»: از محدثان و فقهای بزرگ شیعه در قرن دوم هجری است. او را در شمار یاران سه امام شیعه (امام صادق، امام کاظم و امام رضا علیهم السلام) ذکر کرده‌اند. حمّاد از راویانى است که عالمان رجال، بر وثاقتش اتفاق‌ نظر دارند و کشی او را در زمره «اصحاب اجماع» نام برده است و در کوفه زندگی می‌کرد. نام وی در سلسله سند حدود ۲۰۰۰ روایت آمده است و همه عالمان رجال و حدیث‌شناسی، بر وثاقتش اتفاق نظر دارند. با توجه به " حماد در این سند حماد بن عثمان می باشد نه . 🔸۵/: کوفی: کنیه‌اش ابوعلی، از اصحاب امام صادق علیه‌السلام و از محدّثان امامی قرن دوم. جد وی، ابوشُعْبه، از راویان حدیث از امام حسن و حسین علیهماالسلام بود. خانواده حلبی یکی از خاندانهای شیعی مشهور به وثاقت و مورد استناد در کوفه بودند و به نام جدشان، به خاندان ابی‌شعبه شهرت داشتند به گفته نجاشی ، سبب شهرت عبیداللّه‌بن علی به حلبی، رفت و آمد وی و برادر و پدرش به شهر حلب، برای کارهای تجاری، بوده است نه اینکه اهل حلب بوده باشند.‌ خاندان حلبی همه ثقه هستند و هر کجا عنوان" حلبی" به طور مطلق بیاید منظور عبیدالله حلبی است. •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا 🔹حدیث منتخب: 🔹 شفاعت همه ی شیعیان ... ▪️الامام الصادق (سلام الله علیه): وتَدخُلُ بِشَفاعَتِها شِیعَتی الْجَنَّةَ بِأجمَعِهِم؛ 🔸امام صادق سلام الله علیه فرمودند : همه شیعیان من با شفاعت او (حضرت معصومه سلام الله علیها ) وارد بهشت خواهند شد. 📚 بحارالأنوار، ج ۶۰، ص ۲۱۶ حضرت سلام الله علیها •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘کُتُب اَربعه (یا اصول اربعه) :  چهار کتاب حدیثی است که شیعیان آنها را معتبرترین منابع حدیثی خود می‌دانند. کتب اربعه عبارت‌اند از: الکافی، مَن لایَحضُرُه الفقیه، تهذیب الاحکام و الاِستِبصار. کتاب کافی نوشته کُلِینی و من لایحضره الفقیه تألیف شیخ صدوق است. تهذیب الاحکام و استبصار را هم شیخ طوسی نگاشته است. نخستین بار شهید ثانی در یک اجازه روایت از اصطلاح کتب اربعه برای اشاره به این چهار کتاب استفاده کرد. پس از آن این اصطلاح در متون فقهی به کار رفت و به تدریج رواج یافت. 🔹اعتبار کتب اربعه: برخی از علماء شیعه همه احادیث کتب اربعه را معتبر می‌دانند؛ اما برخی‌ دیگر، آن دسته از احادیث آنها را می‌پذیرند که یا مُتواتِر یا دارای سند معتبری باشد. 🔸الکافی: کافی را ابوجعفر کلینی (درگذشت ۳۲۹ق) در زمان غیبت صغری نوشته است. کتاب شامل حدود ۱۶۰۰۰ حدیث است و سه بخش کلی دارد: اصول، فروع و روضه. اصول کافی احادیث عقیدتی را دربر می‌گیرد، فروع کافی به روایات فقهی می‌پردازد، روضه کافی هم شامل مجموعه‌ای از احادیث متفرقه است. 🔸من لایحضره الفقیه : این کتاب نوشته شیخ صدوق (درگذشت ۳۸۱ق) است. حدود ۶۰۰۰ حدیث را شامل می‌شود که موضوع آنها مباحث فقهی و احکام عملی است. شیخ صدوق در این کتاب، احادیثی را آورده که صحیح می‌دانسته و خود بر اساس آنها فتوا می‌داده است. 🔸تهذیب الاَحکام: تهذیب الاحکام نوشته شیخ طوسی (درگذشت ۴۶۰ق) است. این کتاب ۳۹۳ بخش و ۱۳۵۹۰ حدیث دارد و موضوع آن فقه است. شیخ طوسی این کتاب را در شرح و توضیح المقنعه اثر شیخ مفید و به دستور وی نگاشته است. 🔸الاستبصار : شیخ طوسی این کتاب را پس از تهذیب الاحکام و به تقاضای برخی از شاگردانش نوشته است. او در این کتاب تنها روایات متعارض در مباحث گوناگون فقهی را جمع کرده است. به این جهت، کتاب شامل همه مباحث فقهی نیست. ☘ و مولفان آنها در یک نگاه: 🔸الکافی:( ) 🔹 🔸 : 🔹 🔸: 🔹 🔸 : 🔹 •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حدیث منتخب: 💎همیشه منتظر باش! 🔅حضرت امام صادق علیه السلام : 🔹 «تَوَقَّع أمرَ صاحِبِكَ لَيلَكَ و نَهارَكَ». 🔸«در شب و روزت، منتظر فرج مولايت باش». 📚 بحار الأنوار، ج٩٨ ، ص١٥٩ حضرت علیه السلام •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
قال الصادق:(مکتب الصادق)
ا ﷽ ا ☘بررسی اسناد پر تکرار کتب اربعه شماره/۲ #بررسی_اسناد_پرتکرار 🔹علی بن ابراهیم /عن ابیه/ عن ا
ا ﷽ ا 🔹قانون راوی مروی عنه: 🔸یکی از روشهای بسیار کاربرد در سند شناسی احادیث، روش "راوی مروی عنه " می باشد. 🔸در برخی اسناد روایات، اسم راوی به طور کامل ذکر نشده است ، از این جهت ،تشخیص وثاقت او ممکن نمی شود چرا که او مجهول است و معلوم نیست که دقیقا کدام راوی و شخصیت می باشد، تا در مورد وثاقت او بشود نظر داد ، در این موارد رجالیون از قرائن و روشهای خاص جهت تشخیص اسم کامل او استفاده می کنند یکی از این روشها "قانون راوی مروی عنه "می باشد به این صورت که به کتب رجالی و طبقات روایی مراجعه می شود تا معلوم شود این راوی مجهول ، از چه کسانی نقل کرده و همچنین چه کسانی از او روایت نقل کرده اند ، با در کنار قرار دادن این قرینه و کمک گرفتن از قرائن دیگر غالبا اسم دقیق راوی مجهول ، مشخص می گردد . البته در مواردی نیز همچنان نامشخص باقی می ماند . 🔸مراجعه به کتاب آیت الله در این زمینه بسیار مفید می باشد. دراین کتاب، در بخش بیان طبقات هر راوی ، "راوی مروی عنه " او به طور کامل ذکر شده است. " •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135
ا ﷽ ا ☘حضرت سلام الله علیها راوی حدیث غدیر: یکی از نکات برجسته در زندگی حضرت معصومه سلام الله علیها ، بودن ایشان بود. آن حضرت روایاتی در فضائل و مناقب اهل بیت علیهم السلام از جمله را نقل کرده است: 🔸سندحدیث: /حدثتنی فاطمه وزینب و ام کلثوم بنات موسی بن جعفر علیهما السلام قلن: /حدثتنا فاطمه بنت جعفر بن محمّد الصادق علیه السلام /حدثتنی فاطمه بنت محمّد بن علی علیهما السلام /حدثتنی فاطمه بنت علی بن الحسین علیهما السلام /حدثتنی فاطمه و سکینه ابنتا الحسین بن علی علیهما السلام /عن ام کلثوم بنت فاطمه بنت النبی صلی الله علیه وآله، 🔸متن حدیث: قالت: " أنسیتم قول رسول الله یوم غدیرخم؟ آیا کلام رسول الله را در روز غدیر فراموش کردید؟ که: من کنت مولاه فعلیٌ مولاه کسی که من مولای اویم پس علی مولی اوست و قوله: أنت منّی بمنزله هارون من موسی علیه السلام" یا علی تو نسبت به من مثل هارون به موسی هستی. 📚امینی، الغدیر، ج۲، ص۱۷۹ •┈┈••✾••┈┈• @qalalsadegh135