🔺در مقدمه این کتاب آمده:
«پژوهش حاضر به جنبهی سرنوشتساز جنگ در ایران، خصوصا قحطی بزرگ 1917-1919 میپردازد. برای ایران این دوره سرنوشتسازترین مرحله جنگ بود. در این برهه انگلیسیها کشور را اشغال کردند؛ و درست در همین زمان بود که ایران به بزرگترین فاجعه تاریخ خود یعنی قحطی 1917-1919 دچار شد.
حدود 8 تا 10 میلیون نفر- حدود نیمی از جمعیت کشور در آن زمان - در این قحطی تلف شدند.
🔺 ایران هنگامی بزرگترین فاجعه را تحمل میکرد که در اشغال نظامی انگیس بود. انگلیسیها جز چند اقدام جزئی تسکینی و بیاثر، نه تنها برای کاستن از شدت قحطی کاری انجام ندادند، بلکه با خرید گسترده غله و مواد غذایی در ایران، وارد نکردن غذا از هند و بین النهرین، ممانعت از ورود غذا از ایالات متحده و اتخاذ سیاستهای مالی – از جمله نپرداختن درآمدهای نفت به ایران - قحطی را شدت بخشیدند. در نتیجه تعداد بیشتری از مردم ایران با سیاستهای انگلیسیها از بین رفتند. این اقدام را میتوان با اطمینان مصداق عینی جنایت علیه بشریت تلقی کرد. ایران بزرگترین قربانی جنگ جهانی اول بوده و از بدترین نسلکشی های دوره معاصر لطمه دیده است. بدون درک آنچه که در 1917-1919 بر سر ایران آمده، نمیتوان تاریخ معاصر ایران را دریافت.»
#هولوکاست_واقعی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔹 نهم دی ماه ۱۲۹۰ شمسی، روسها هفت نفر از مشروطهخواهان را در روز عاشورا به دار آویختند. یکی از آن هفتتن، مردی بود به نام ثقهالاسلام میرزا علی تبریزی، مجتهد و عالم بزرگ تبریز. آن هم فقط به این دلیل که دروغ روسها را امضا نکرد.
🔸 شاید اگر ما بودیم با توجیه دروغ مصلحتی، جان خود را نجات میدادیم ولی صحنه تاریخ را دگرگون میکردیم. اما ثقهالاسلام چنان مقاومتی کرد که حتی یکی مثل احمد کسروی درباره او مینویسد: «ثقه الاسلام تبریزی کسی بود که آبروی ایران و اسلام گشته و چوبۀ دار را خرید، ولی یک امضا به دشمنان و اشغالگران در جهت تأیید این موضوع که مجاهدین آغازگر جنگ بودند، نداد.» کریم میمنتنژاد میگوید: «میرزا علی حتی مُهر خود را شکسته بود تا امکان امضا کردن را از خود سلب کند.»
🔺 گویا از دیرباز نهم دی، روز بصیرت بوده...
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔹 به گفته کسروی «میرزاعلی، بر خلاف همگان و به رغم هشدار برخی اشخاص، از جمله نماینده دولت عثمانی که پیغام داده بود روسها قصد کشتن او را دارند، حاضر به مخفیشدن و پناهندگی نشد. او خود، از همان آغاز مبارزه با روسها، در نوشتهای به مشکوةالملک، این حکم را پیشبینی کرده بود: منصور دار عشقم و دانم که عاقبت/ بر پای دار میکشد این پایداریم.»
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
🔸 اما از همه این مطالب عجیبتر مواجهه هیئتیهایی است که شجاعت قمه زدن بر فرق سر خود را داشتند اما دلیری مقابله با دشمن را نه...
🔹 در تاریخ آمده:
«در روز اعدام ثقه الاسلام، مشروطهخواهان تبریز، هرچه به مردم التماس کردند که بیایید امروز مقابل کنسولخانۀ روس برای امام حسین(ع) عزاداری کنیم تا روسها بترسند و روحانی فاضل و مجاهد شهر را اعدام نکنند، افاقه نکرد. یکی از مشروطهخواهان نزد سردستۀ مهمترین هیئت قمهزنی تبریز رفت و گفت: روسها بیشتر از ۲۰۰ تفنگچی در تبریز ندارند. شما چندهزار نفرید. قمه هم دارید. نگذارید امروز این عالم جلیلالقدر را بکشند. سردستۀ قمهزنان گفت: «آقا جان اولارین تفنگی وار، آدامی اولدُرَللَر؛ آنها تفنگ دارند و آدم را میکشند.»
🔸 و گویا از دیرباز، هیئتهایی بودهاند که قمهزن داشتهاند اما مجاهدِ دشمنستیز نه..
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
مدرسه تاریخاندیشی قصص
🔸 اما از همه این مطالب عجیبتر مواجهه هیئتیهایی است که شجاعت قمه زدن بر فرق سر خود را داشتند اما دل
📚 منابع:
📌 کسروی، احمد، تاریخ هیجده ساله آذربایجان، ج۱، ص۳۰۵ و ص ۵۸۳.
📌 رحیمزاده ضمیری، اسداللّه، یادداشتهای میرزا اسدالله ضمیری ملازم خاص ثقةالاسلام شهید، ج۱، ص۷۱ـ۷۲.
📌 مصطفی دلشاد تهرانی، مدرسۀ حسینی، ص۱۷.
🆔 @qasas_school
📅 دهم دی ماه 1356 شمسی
📌 جیمی کارتر رئیس جمهور آمریکا به ایران آمد و در یک مجلس بزم طی یک سخنرانی گفت: «ایران جزیره ثبات است» چون مردم ایران عشق وافری به شاه کشورشان دارند!!
📌 درست ۹ روز بعد این جزیره ثبات با فریادهای مردم قم در ۱۹ دی ماه علیه حکومت شاه، برای آمریکاییها لرزید. رهبر انقلاب از این حادثه پلی به تحلیلهای اشتباه آمریکاییها و آمریکاپرستان میزند که خواندن آن اهمیت دارد.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
14.56M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎙 در دهم دی ماه سال ۵۶، رئیسجمهور آمریکا آمد در تهران و یک نطق غرّائی کرد در تمجید اغراقآمیز و دروغین از محمّدرضا. در این نطق غرّاء گفت «ایران جزیرهی ثبات است»؛ یعنی چه؟ یعنی خیال آمریکا از ایرانِ وابسته و مسئولان نوکرمَآب ایران آسوده است؛ اینجا جزیرهی ثبات است -این مال دهم دی ماه است- دَه روز نشده بود که قضیّهی قم اتّفاق افتاد و نوزدهم دی ماه مردم قم قیام کردند، حرکت کردند، با جان خود، با تن خود علیه آن رژیم ظالم و وابسته و فاسد به میدان آمدند.
دستگاه محاسباتی آمریکا و غرب این است؛ این را توجّه کنید. خود غربیها، خود آمریکاییها میبالند به قدرت محاسباتی خودشان، به قدرت تحلیل خودشان، به آیندهنگری خودشان، و اینجا هم یک عدّه غربزدهی آمریکازده پُز قدرت محاسباتی آمریکا را میدهند که «آمریکاییها این جور گفتند، فلان دانشمند آمریکایی، فلان مرکز پژوهشی آمریکایی این جور گفته، این جور دنیا را شناخته، این جور آینده را تصویر کرده». قدرت محاسباتی آمریکا این است که میگوید «اینجا جزیرهی ثبات است»، کمتر از دَه روز بعد معلوم میشود که جزیرهی ثبات یعنی چه؛ قیام قم، بعد قیام تبریز، بعد حرکت عظیم، بعد آن طوفان زیر و رو کنندهی انقلاب اسلامی و نابودی رژیم وابستهی سرسپردهی طاغوت و پهلوی رخ میدهد؛ این قدرت محاسباتی، این توانایی محاسباتی تا امروز همان جور است!
١٣٩٧/١٠/١٩
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
📌 حالا شاید جالب باشید بدانید که همین کارتر با آن همه ابهت پلاستیکی، بابت اراده ملت ایران در تسخیر لانه جاسوسی، در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد.
🔺 این یعنی ملت ایران اگر بخواهد، در معادلات داخلی ابرقدرتی مثل آمریکا هم میتواند اثرگذار باشد.
#تقویم_تاریخی
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
📌تاریخ چه میکند؟
سوالها معمولا میخواهند ما را از ابهام درآورند اما این سوال خودش هم مبهم است. «تاریخ چه میکند؟»؛ شاید اگر پاسخ آن را از مایکل استنفورد بشنویم، سوال و جواب یکجا روشن شوند.
استنفورد میگوید:
🔺«اکثر رشتههای علمی دانشگاهی این موضوع را مطالعه میکنند که «چیزها و امور چگونه هستند؟» اما تاریخ با این موضوع سروکار دارد که «چیزها و امور چگونه بودهاند؟» تاریخ نه تنها چگونه بودن بلکه چرایی و زمان دگرگونی را هم جویا میشود. از این رو واژهی «کِی؟» در تاریخ بسیار مهم است.»
🔺«نه تنها پژوهشگر تاریخ بلکه خواننده تاریخ یا در واقع هر شخصی که به هر حال از گذشته آگاه باشد، باید همواره یک پرسش را مطرح کند: رویدادهای تاریخی به چه معناست؟ رویدادهای تاریخی، مانند اعدام لویی شانزدهم، چه معنایی برای کارگزار یا شاهد یا مثلا مردم پاریس دارد؟ برای روزنامهنگاران، خاطرهنویسان و وقایعنگاران که بعدا آنها را تفسیر میکنند چه معنایی دارد؟ برای استاد قرن بیستمی که میکوشد این رویدادها را درک و تبیین کند چه معنایی دارد؟ مهمترین نکته اینکه همه اینها برای شما چه معنایی دارد؟ اینها بخشی از معنای زندگی را برای شما تشکیل میدهند.»
تاریخ، به زندگی معنابخشی میکند. باور ندارید؟ امتحانش کنید!
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school
♦️ بنیقینُقاع در مدینه بازار معروفی داشتند که در آن محصولات زرگری و آهنگری و کفاشی خود را میفروختند. مسلمانان کمابیش به این بازار رفت و آمد داشتند. به ویژه زنها.
🔹 روزی مردکی یهودی در بازار، یواشکی و دزدکانه پر چادر زن مسلمانی را گره زد به بخش بالایی از چادر آن زن. بینوا تا برخاست، اندام او نمایان شد. شرمآگین و دستپاچه در پی صاف و صوف کردن پوشش خود بود که صدای قهقهه مردان یهودی در بازار پیچید و توجهها را جلب کرد.
🔸 رگ غیرت مرد مسلمانی جنبید. بر یهودی تاخت و چنان مشتی بر دهان یهودی کوبید که آن خندهها، حناق گلویش شد. یهودی مُرد و حقا که مرگ کمترین سزای او بود. یهودیهای دیگر آشفته و کینهتوزانه بر سر آن مرد غیور مسلمان ریختند و او را در دم کشتند. قتل به یک مقاتله رسید و نزاعی بزرگ میان مسلمانان و قبیلهی یهودیتبار بنی قینقاع جرقه خورد.
🔹 پیامبر اکرم که پیش از این پیمانشکنی یهود و همینطور رجزخوانی و هماورطلبی آنها را دیده بود، فرمان جنگ صادر کرد. زمزمهای در شهر پیچید: انتقام سخت، انتقام سخت!
🔸 جنگاوران از رسول خدا جویای دستور شدند. یا رسولالله! در برابر یک کشتهی مظلوم مسلمان، چند تن یهودی بر خاک بغلتانیم؟ پیامبر بنابر مصالحی فرمود: انتقام از بنیقینقاع، جز با خروج تمام آنها از منطقه محقق نمیشود.
🔹 هرچند بنیقینقاع در آغاز به فراوانی نیروهای جنگی خودش میبالید اما پیامبر پانزدهروز محلهی این قبیلهی یهودی را محاصره کرد و عاقبت این جماعت را به شکلی تحقیرآمیز چنانچه سزاوارش بودند از مدینه به اذرعات شام تبعید نمود.
✏️ پ.ن: مسئولان پس از ترور سردارسلیمانی، از انتقام سخت گفتند و رهبرانقلاب این انتقام را به خروج آمریکا از منطقه تعبیر کرد. اکنون پس از گذشت سه سال، اول از مسئولان و سپس از خودمان بپرسیم برای تحقق این امر چه کردند و چه کردیم؟ این پرسش هم نه به معنای صرف مطالبه که برای رسیدن به آگاهی از وضعیت خودمان است.
#جان_فدا
#تقویم_تاریخی
#اندیشه
🏫 مدرسه تاریخاندیشی قصص
🆔 @qasas_school