eitaa logo
غلامرضا قاسمیان
4.6هزار دنبال‌کننده
410 عکس
199 ویدیو
5 فایل
📌اطلاع رسانی جلسات، برنامه‌ها و متون برگزیده از مباحث حاج آقای قاسمیان www.qasemian.ir
مشاهده در ایتا
دانلود
غلامرضا قاسمیان
#راهکارهای_عفت (3) – ارتباط عمیق با #اقربا 🤔 در آیه 61 از سوره نور می‌خواهد بگوید رابطه شما با فامی
(4) – نتیجه‌ی رابطه عمیق با ... ⚖ اگر این باشد، می‌بینید در داخل خودش مثل یک دارد عمل می‌کند که در خودش دارد. الآن این‌همه پرونده‌های بادکرده‌ی قوه قضائیه را می‌بینید که روز به روز دارد بیشتر می‌شود و خودشان مانده‌اند که چه بکنند؟ در حالی که در این «مملکتِ حوزه‌ی رحامت»، وجود داشته. 💔 در سوره‌ی نساء دارد که اگر ترسیدید از شقاق بین زن و شوهر، ترسیدید که این دارد بالا می‌گیرد، از اهل هر کدام یک حَکَم را بخوانید؛ اگر اراده‌ی اصلاح بکنند قطعاً توفیق بین این‌ها ایجاد می‌شود. یعنی ‌این برای خودش کارکرد داشته و اگر واقعاً بخواهند اختلافاتشان را حل کنند، حل می‌شود اما با چه مکانیزمی؟ . این خودش در خودش نقش ، ‌نقش نظارت ، ‌نقش قوه قضائیه ایفا می‌کرده. این حوزه‌ی قوی است و همچنانکه گفته شد، یک راهکار مؤثر در بحث عفّت محسوب می‌شود. جلسه۱۳ @qasemian_ir
شعائرسازی آری یا خیر؟.mp3
1.87M
📻 بشنوید 🏴 خیلی از وقایع ظرفیت شعائر سازی دارند؛ دهه محسنيّه، دهه عسکريّه، دهه صادقيّه و ... اما این کار درست نیست و کار هرکسی نیست ⛔️ در گذشته هم نبوده، اهل بیت هم نمی کردند ✅ @qasemian_ir
غلامرضا قاسمیان
📻 بشنوید #ویژه 🏴 خیلی از وقایع ظرفیت شعائر سازی دارند؛ دهه محسنيّه، دهه عسکريّه، دهه صادقيّه و ...
❓شعائرسازی؛ آری یا خیر 📜گفته اند اتفاقات بعد از ماجرای وفات پیغمبر(ص)، ادهی (سخت تر) و اَمَر (عظیم تر) از جریان امام حسین (ع) است پس به هر جهت ظرفیت شعائرسازی دارد. اصلا کل وَفیات ائمه ظرفیت شعائر سازی دارد. شعائر سازی یعنی چی؟ منظور یک روضه ای که آخر مجلس کسی بخواند نیست؛ بلکه تولید دهه، تولید منبر عزاداری و سینه زنی و زنجیر زنی، دسته، طبل، سنج و ... منظور است. این ظرفیت وجود دارد و پتانسیل دارد. دهه محسنیه، دهه صادقیه و ... ⁉️اما اگر اینطور است چرا ائمه خودشان از این کارها نمیکردند؟ جای فکر دارد که درست است که پتانسیل وجود دارد، حتی ظرفیت هم روایی دارد (همین که گفتند این حادثه ها از جریان عاشورا هم بدتر است) ظرفیتی ایجاد میکند برای چندین دهه فاطمیه. حتی در زمان دبیرستان ما سال 66، یادم هست که اصلاً اینطوری نبود. دو سه تا مناسبت بود که این دو سه تا مناسبت، مناسبت های عزاداری بود. دهه محرم، چند روز آخر صفر، فاطمیه هم اینقدر غلیظ نبود و یکی هم در ماه رمضان، ایام شهادت امام علی بود که اینها جدی برگزار میشد. ⚠️الان اصلاً یک فضای دیگری است و هرکسی تولید شعائر میکند. مراجع تذکر می دهند که اینقدر تولید شعائر نکنید. دلیل آن است که با تولید شعائر از یک طرف، از طرف دیگر توهین به شعائر را باب می کنید. چون مردم نمی توانند ظرفیت این همه شعائر را نگه دارند و اینگونه زمینه ایجاد می کنید برای توهین به شعائر. لابد اینها یک باگ هایی دارد و به باگ هایش توجه نمی شود. ⛔️لابد دلیل دارد که ائمه کاری را نمی کنند و از این ظرفیت استفاده نمیکنند. این نیست که چیزی اگر ظرفیت فقهی دارد و در دین ظرفیت دارد، آن را بتوان بارور کرد. این همان بحث بدعت و نوآوری هایی در دین میشود که خیلی حکمت می خواهد و اینگونه نیست که هر کسی بیاید به صرف دیدن یک روایت تولید شعائر بکند. @qasemian_ir
🏡 *کلاس اخلاق!* 👈 ... اگر در خانه خیلی بخواهید آدم مثبتی باشید و هی #نصیحت بکنید،‌ این خطر بی رغبتی را دارد. #عکس_نوشت #سوره_یوسف #حجت_الاسلام_قاسمیان ✅ @qasemian_ir
⚪️هم‌اکنون 🔸هشتادوپنجمین جلسه تفسیر سوره بقره، حجت‌الاسلام قاسمیان مسجد کوی دانشگاه تهران ✅@qasemian_ir
🏴 صلی الله علیک یا حسن بن علی عسکری 📜از حضرت عسکری (ع) نقل است که فرموده اند «اِنَّ الوُصُولَ اِلی اللهِ عَزّوجلَّ سَفَرٌ لا یُدرَکُ اِلّا بِامتِطاءِ اللَّیلِ» وصول و رسیدن به خدا سفر درازی است که نمی شود مگر با سواره گیری از شب؛ یعنی مَرکب سفر به سمت خدا را شب ها توزیع میکنند و اگر کسی بلند شد و گرفت، روز را سواره میرود و الا باید در روز پیاده برود. 🔸ائمه در روایات در ذیل آیه «تَتَجَافَی جُنُوبُهُمْ عَنِ الْمَضَاجِعِ یَدْعُونَ رَبَّهُمْ» و بعد از آن «فَلَا تَعْلَمُ نَفْسٌ مَا أُخْفِيَ لَهُمْ مِنْ قُرَّةِ أَعْيُنٍ جَزَاءً بِمَا كَانُوا يَعْمَلُونَ» می گویند هیچکس نمی داند از نورچشمی، خدا چه چیزی قایم کرده است. ائمه گفته اند خدا ثواب همه چیز را گفته الا بیداری و نماز شب. به خاطر این که آنقدر این کار بهره دارد که خارج از ذکر و گفتن است. 🔹علامه طباطبایی می گویند که آیت الله قاضی در ابتدای طلبگی روی شانه ایشان زده بودند و گفته بودند: پسرم دنیا می خواهی نماز شب، آخرت می خواهی نماز شب. لذا مؤمن قرآنی که می خواهد به درجات اعلی برسد حتما باید بحث شب را برای خود نگاه دارد. @qasemian_ir
احترام به مقدسات.mp3
1.56M
❇️ 🔸 نکته مهم در انتهای جلسه تفسیر مورخ ۲۴ آبان 🔺 تاثیر مراسم‌های خاص... ⚠️ لزوم احترام به مقدسات ✅ @qasemian_ir
➕امامِ آنکه اطاعت می‌کند 🔸در روایت است که «قومٌ يَزعمون أني لهم إمام» یک قومی فکر می کنند و گمانشان و اعتقادشان این هست که ما امامشان هستیم. بعد هرچه ما می گوییم یک کار دیگری می کنند! 🔺می گوییم این کار را بکنید، نمی کنند؛ می گوییم این کار را نکنید، می کنند! ❌بعد حضرت می فرمایند«واللّه ما أنا لهم بإمام» والله من امام اینها نیستم. این چه ولایتی است که من هرچه میگویم اینها یک کار دیگر می کنند؟! اصلاً من امام ایشان نیستم. ✅بعد می فرمایند *«إنما أنا إمام مَن أطاعني» من امام کسی هستم که من را اطاعت می کند.* هر مقدار که اطاعت بکند، من امام او هستم. اینکه صرف ادعای ولایت فقیه و ولایت امام و معصوم باشد، اینها کافی نیست. 👈 @qasemian_ir
▪️امروز، مراسم تدفین و تشییع #جهادگر_آسمانی امیرمحمد اژدری، از اعضای شورای قرارگاه امام رضا (ع) (عکس: snn) ✅ @qasemian_ir
📌 *#کانال_رزق* 🔹 در روایت داریم خداوند به بعضی از مردم تا زمانی که به دیگران #کمک می‌دهند، مدام #روزی می‌دهد. هر موقع #ترمز کردند، خدا هم ترمز می‌کند ... #عکس_نوشت #منبر #محرم۹۷ #حسینیه_همت #حجت_الاسلام_قاسمیان ✅ @qasemian_ir
📣 جلسات ⬇️ لینک فایل جلسه۸۴ تفسیر 🔸مورخ ۲۶ مهر ۹۷ 📻 yon.ir/jalaseh84 ⬇️ لینک فایل جلسه۸۵ تفسیر 🔸مورخ ۱۷ آبان ۹۷ 📻 yon.ir/jalaseh85 ⚠️توضیح: به علت مشکلات فنی پیش آمده، فایل دو جلسه قبل به صورت موقت در این آدرس قرار گرفته است. به محض رفع اختلال، فایل این جلسات از طریق سایت نیز قابل دسترسی خواهند بود. ❇️لازم به ذکر است فایل کلیه جلسات تفسیر پیشین همچنان از طریق سایت qasemian.ir قابل دسترسی هستند. ✅ @qasemian_ir
غلامرضا قاسمیان
#راهکارهای_عفت (4) – نتیجه‌ی رابطه عمیق با #اقربا ... ⚖ اگر این #حوزه‌ی_نظارتی #ارحام باشد، می‌بینی
* (5) – * 🚶 در نهج البلاغه، ‌حضرت (ع) به حارث همدانی می‌گویند: برو در شهرهای بزرگ بنشین در آن‌جا اجتماع مسلمین است؛ از این منازل و جفا بپرهیز! و همچنین از جاهایی که یاری نداری برای از خدا! ☔️ یعنی شهر بزرگ، شهری است که در آن اجتماع مسلمین وجود دارد. *مثلاً تو در اجتماع مسلمین به می‌روی. وقتی یک بار رفتی، بار دوم که نرفتی از تو می‌پرسند که چرا نمی‌آیی؟ انگار که دارند در کار آدم فضولی می‌کنند. کجا می‌روی؟ چرا نمی‌آیی؟* 🕌 این‌که در روایات ما از کبائر شمرده شده یعنی همین! یعنی شما بعد از این‌که هجرت کردی به جایی که جماعت مسلمین است و اعوان علی طاعه الله (یاوران برای اطاعت خدا) داری، بروی در یک جای پرت و پلایی که هیچ‌کس را نداری و هیچ چیز شما را ملزم به مسائل مسلمین نمی‌کند. جلسه نمی‌روی. هیئت ندارد. آن‌وقت تو بلند شوی بروی خارج که همین بی‌ارتباطی با جماعت مسلمین، بسیاری از گنده‌ها و مقیدها را زمین زده! این می‌شود تعرب بعد الهجرة! کسی نیست که حواسش به او باشد. برای خودش تک و تنها دارد زندگی می‌کند. مگر این‌که در همان خارج، جلسه تفسیر قرآن و مسجد برود و ارتباطش را با جماعت مسلمین حفظ بکند. 🐺🐑 *باز حضرت (ع) در خطبه‌ای می‌فرمایند: با این گروه عظیم باش. ملازم این‌ها باش. نکند بیفتی! کسی‌که از پرت و دور افتاده، برای مثل یک گوسفند دورافتاده از گله است برای گرگ.* خدا این را همه‌جوره در هر سیستمی حفظ می‌کند. شما در بحث کردن،‌ زیرآب زدن، می بینید مواظب است کسی زیرآب کسی را نزند! چرا می‌زنید؟ چرا جماعت مسلمین را به هم می‌زنید؟ چرا این‌جوری درباره آن آدم فکر می‌کنید؟ لذا اجتماع مسلمین خودش می‌شود یک راهکار برای عفت. جلسه۱۳ @qasemian_ir