170228_002(1).mp3
30.58M
#صوت #خطبه
🔘 خطبههای نماز جمعهی پردیسان مورخ 1397.02.28
🔺 خطیب: حجت الاسلام و المسلمین قوامی
ستاد نماز جمعه پردیسان
@mosalla
اتحاد امامت و امارت.pdf
270.8K
#مدیریت_اسلامی
🔘 اتحاد امامت و امارت رویکردی نوین به مدیریت تمدنی
🔺 نویسنده: سیدصمصامالدین قوامی
@qavami
سید صمصام الدین قوامی
#مدیریت_اسلامی 🔘 اتحاد امامت و امارت رویکردی نوین به مدیریت تمدنی 🔺 نویسنده: سیدصمصامالدین قوامی
#نقل
"هدف انقلاب اسلامى تحقق تمدن اسلامى در عرصه جهانى است. براى تحقق چنین تمدنى باید به همه الزامات آن در دنیاى جدید ملتزم بود و براى حفظ اسلامی بودن آن باید تمامى نرم افزارها و سخت افزارهاى آن بر اساس مبانى، آموزها و اهداف دینى، تولید و یا بازسازى شود. به طور طبیعی دستیابى به چنین تمدنى تنها در سایه استنباط فقه حکومتى و تولید علوم اسلامىِ کارآمد امکان پذیر است که همان مغزافزار تمدنى و یا عقلانیت اسلامى است. در این میان آنچه از قدر متیق نهاى معارف اسلامى به خوبى قابل استنباط است جایگاه رفیع مسجد و نقش آن در تحقق #تمدن_اسلامى است. مسجد با کارکردهاى گوناگون سیاسى، فرهنگى، اقتصادى، اجتماعى، تربیتى و... محور مهندسى تمدن اسلامى و کانون #شهر_اسلامى است و غفلت از این مسئلهی اساسى، به بیراهه رفتن است."
@qavami
#دیگران
#تحول_علوم_انسانی #علم_دینی
#تمدن_نوین_اسلامی
🔘 هر تمدنی یک پارادایم علمی برای خود ایجاد کرده است
🔺 علم صرفاً یک جریان پیشرفت خطی نیست
نگاه #پوزیتیویستی به علم، معتقد است تاریخ تحولات علم یک جریان خطی انباشتی است که صورت اولیه آن در اعصار کهن باستانی ظهور کرد و بعد به مرور پیشرفت کرد تا به علم امروز رسید. علم امروز صورت کامل علم بشری است؛ کاملترین صورت آن و علوم گذشته صورتهای جاهلانه و ناقص علم امروزی اند: همین حرفهای رایجی که امروز وجود دارد مبنی بر این که علم پیشرفت کرده و یا تکنولوژی پیشرفت کرده است. کتابهای درسی تاریخ علم متاسفانه در کشور ما بر این مبناست.
با طرح دیدگاههای #پل_فایرابند، #توماس_کوهن ، و تا حدی #لاکاتوش و عدهای دیگر، نگاه مدرن و پوزیتیویستی به علم شکست و این تلقی به وجود آمد که علم اینگونه نیست که یک جریان انباشتی خطی بوده که از همان نقطه صفر در عصر باستان شروع شده و پیشرفت کرده و ما امروز در اوج پیشرفت علم هستیم و از قبلیها بیشتر میدانیم. نه، اینگونه نیست.
کوهن در «تئوری پارادایمها» میگوید هر تمدنی، به تعبیر ما هر #عالم_تاریخی، یک پارادایم علمی برای خود دارد. در ذیل آن پارادایم یک صورت علمی ایجاد کرده است و با از بین رفتن هر تمدن، پارادایم علمی آن تمدن نیز رفته است. طبق گفته کوهن این پارادایمها با یکدیگر قابل مقایسه نیستند و نمیشود گفت کدام بهتر و یا بدتر یا کدام قویتر و کدام ضعیفتر است. بلکه فقط میتوانیم از ظهور و آمد و رفت پارادایمها حرف بزنیم.
به این ترتیب میتوانیم از پارادایم علم شرقی، پارادایم #تمدن_اسلامی، پارادایم علم یونانی–رومی و پارادایم قرون وسطایی سخن بگوییم.
🔺 شهریار زرشناس
@qavami
سید صمصام الدین قوامی
#نقل #خطبه 🔘 کسی که سواد رسانهای ندارد بیسواد است 👇👇 @qavami
#نقل #خطبه
🔘 کسی که سواد رسانهای ندارد بیسواد است
🔻 باید سواد رسانهای را به حوزه آورد
از سال ۲۰۰۶ کسی که #سواد_رسانه_ای ندارد بیسواد است؛ بیسواد کسی است که نمیتواند با دنیای مجازی و رایانه کار کند. روحانی و دانشجو بدون سواد رسانهای امکان ندارد. با سبکهای سنتیِ برو بچرخ کتاب ببین و اینها نمیشود. اگر علمای ما میخواهند حوزه را راکد نگه دارند حرفی است؛ اما سواد رسانهای را باید به حوزه آورد.
🔺 حجت الاسلام و المسلمین قوامی، خطبهی ۱۵۷
@qavami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا