eitaa logo
سید صمصام الدین قوامی
4.3هزار دنبال‌کننده
6.1هزار عکس
913 ویدیو
363 فایل
یادداشت‌های روزانه سید صمصام الدین قوامی رئیس بنیاد فقهی مدیریت اسلامی مسئولیت پیام‌های اعضا متوجه مدیر نیست علامت ✍️ یادداشت مدیر است ارتباط: @qavami_s کانال دروس: @d_bonyadfeghhi1386 کانال بنیاد فقهی مدیریت اسلامی: @madineyefazele توییتر: s_qavami
مشاهده در ایتا
دانلود
🔘 سخنرانی امام جمعه محترم پردیسان در مراسم میلاد امام مجتبی علیه السلام ۱۳۹۷.3.۱٠ @qavami
سخنرانی میلاد امام مجتبی علیه السلام 1397.3.10.wma
8.18M
#صوت #سخنرانی 🔘 سخنرانی استاد قوامی در جشن میلاد امام حسن مجتبی علیه السلام 🔺 مسجد امام حسن مجتبی پردیسان، 1397.3.10 @qavami
امشب از حرکت جهادی نصب کولر برای تهویه مطبوع تر محل نماز جمعه که تا صبح ادامه دارد دیدار کردم خدایا این جهاد خالصانه را از این عزیزان قبول نما و حاجاتشان را بر آورده کن و بیمارانشان را شفا بده
هدایت شده از قم آنلاین
🌧هوای بارانی 🌧بارش پراکنده باران زیبای بهاری در #قم 📸 بوستان شهید مبارک #پردیسان http://eitaa.com/joinchat/3298492416Cc8880c401c ✔️کانال اصلی قم آنلاین در ایتا👆 🆔 http://sapp.ir/Qomonline ✔️معتبرترین اخبار قم در سروش👆
🔻حجت الاسلام و المسلمین قوامی در خطبه‌های نماز جمعه‌ی امروز پردیسان 🔘 مسیر شما از سوی امام کاظم (ع) پیشگویی شده است 🔺 دائماً جنگیدیم اما خسته نشدیم «مسیر شما پیشگویی شده است. امام کاظم [ع] گفته است. کدام مرد از قم بر می‌خیزد و قیام می‌کند؟ جز امام راحل؟ جز او؟ قیام می‌کند. قیام ۱۵ خرداد از اهل قم، شهر قیام. [امام کاظم می‌فرماید] او چه کار می‌کند؟ می‌گوید مرید من بشوید؟ نه، مردم را به سوی حق دعوت می‌کند. مصطفی و مرتضی می‌دهد. او هرگز به خود دعوت نکرد. چه کسانی دور او را می‌گیرند؟ شماها. پدران و جانبازان و شوهران و سردارانتان. امام کاظم می‌فرماید عده‌ای دور او جمع می‌شوند مثل پاره‌ی آهن، زُبُر الحدید. همان‌هایی که امام زمان [عجل الله فرجه] را یاری می‌دهند همین صفت را دارند ... طوفان‌های متعددی وزید اما این مردم نلرزیدند. طوفان اقتصاد و سیاست و جنگ و فرهنگ، نلرزیدند. کردستان و خوزستان و آذربایجان و آمل و ... . ما دائماً جنگیدیم اما خسته نشدیم. این‌ها به خدا توکل می‌کنند و نه به شرق و غرب. آخرش امام می‌فرماید و العاقبة للمتقین ... امام به امت و امت به امام تکیه کرد. با هم آمیختند و شدند نستوه و عزیز.» 🔘 برگ‌هایتان جواب نداد، برگ جدید رو کردید؟ بیچاره‌ها! 🔺در همین قم این اواخر آیات جهاد را طوری تفسیر می‌کنند که به نفع انگلستان است! «این جواب تشیع انگلیسی است که این روزها مغشوش شده است. برای ما روایت می‌آورند که قبل از قیام قائم آل محمد هر قیامی و هر پرچمی صاحبش طاغوت است و باطل. بیچاره‌ها! شما فقیهید؟ روایت عام و خاص نخواندید؟ خبر واحد حجیتش منوط به این است که با آیات قرآنی در تناقض نباشد؟ انظلام را ترویج می‌کنید؟ برویم زیر بار هر دولت باطلی؟ قیام نکنید؟ اقتصاد و جنگ و داعشتان اثر نکرد دوباره آوردید؟ پس چطور قیام یمانی را به این آقای فانتزی نسبت می‌دهید؟ اگر هر قیامی باطل است چرا قیام این آقا را ترویج می‌کنید؟ به قول خودتان انگلیسی‌ها چرا اینقدر پارادوکسیکال هستید؟ ... در همین قم این اواخر آمدند آیات جهاد را به نفع انگلستان تفسیر می‌کنند. جوری که خطر نداشته باشد. برای نجات آمریکا که در بند است. برای نجات که بیچاره شده‌اند در مقابل انقلاب اسلامی. خجالت بکشید! آن آقا آمده قرآن را می‌سوزاند که چون در آن آیات جهاد است. چرا خدمت می‌کنید؟ هر کس خوش‌خدمتی کرد تاریخ شاهد است به نکبت افتاد. فکر می‌کنید آن‌ها حاکم بشوند نان شما در روغن است؟ اولاً که آن‌ها هیچ وقت حاکم نخواهند شد و این انقلاب پوزه‌ی شما را به خاک خواهد مالید. و شما هم خوار و ذلیل خواهید شد. به عنوان کار علمی ... فرقه‌ای است که می‌گویند قیام نباید کرد. مگر فجر مقدمه‌ی صبح نیست؟ مگر این دو انقلاب دوتا هستند؟ این یکی است. فجر همان صبح است ... یک آرمان است. یک انقلاب و قیام و مقاومت است ... نه دوتا. تمام قرائن بر حقانیت این حرکت تجمیع شده‌‌اند.» حجت الاسلام و المسلمین قوامی، خطبه‌ی جمعه‌ی پردیسان، ۱۳۹۷.۰۳.۱۱ @qavami @mosalla
سلام بزرگوار طاعات وعباداتتون قبول درگاه حق.امیدوارم اجرتون را خانم حضرت زهرا س با دست تازیانه خورده اش بدهد .وشمارا در این امر خطیر یاری فرماید.صلوات
🔘 خطبه اول امروز پردیسان: 🔻 از خطبه هاى آن گرامى [حضرت امیرالمؤمنین] است در بيان چگونگى تقرب به پروردگار: همانا بهترين وسيله تقرب به پروردگار براى تقرب جويان عبارت است از: ايمان به خدا و رسول، جهاد در راه پروردگار كه باعث سربلندى اسلام است، يكتا دانستن پروردگار كه مقتضاى فطرت انسانى است، برپايى نماز كه نشانه مليّت دين اسلام است، دادن زكاة كه عملى واجب مىباشد، روزه ماه مبارك رمضان كه سپرى در برابر عذاب و عقاب الهى است، زيارت و حج بيت اللَّه الحرام و بجا آوردن عمره كه فقر و پريشانى را از بين مىبرد و موجب پاكيزه شدن از گناه مىگردد، صله رحم كه سبب طول عمر و افزايش ثروت مىگردد، صدقه دادن در پنهانى كه گناه را مىپوشاند و صدقه آشكار كه بد مردن را دفع مىنمايد، بجا آوردن كارهاى نيك كه انسان را از مبتلى شدن به ذلّتها و خواريها حفظ مىكند. زياد به ياد خدا باشيد كه بدون ترديد ياد خدا بهترين ذكر است و به آنچه خداوند به اهل تقوى وعده داده تمايل نشان دهيد كه براستى وعده پروردگار راستترين وعدههاست. به هدايت و راهنماييهاى پيامبرتان اقتدا كنيد كه بهترين هدايتهاست و به سنّت و سيره آن گرامى عمل كنيد كه بهترين راهنما است. قرآن را بياموزيد كه نيكوترين گفتارهاست و خوب در آن دقت كنيد كه بهار دلهاست و از نور آن طلب شفا نمائيد كه شفاى سينههاست. و آن را خوب تلاوت كنيد كه پرفايدهترين داستانهاست. به تحقيق دانشمندى كه به علم خود عمل نكند چون نادانى است كه سرگردان باشد و از جهل خود به هوش نيايد. بلكه دليل بر عقاب او از دليل بر عقاب نادان بيشتر است - و حسرت و اندوهش بيشتر و در پيشگاه پروردگار توبيخ و سرزنشش افزونتر خواهد بود. خطبه 109 نهج البلاغه @qavami
خطبه جمعه پردیسان 1397.03.11.mp3
22.27M
#صوت #خطبه 🔘 خطبه‌های نماز جمعه‌ی پردیسان مورخ ۱۳۹۷.۰۳.۱۱ 🔺 خطیب: حجت الاسلام و المسلمین قوامی ستاد نماز جمعه پردیسان @qavami @mosalla
🔘 حضور پرشور نمازگزاران پردیسانی در نماز جمعه این هفته به امامت حجت الاسلام و المسلمین قوامی ۱۳۹۷.۰۳.۱۱ 🔺 سخنرانی جناب آقای رشیدی معاون توسعه مشارکت‌های کمیته امداد @qavami
نماز جمعه این هفته پردیسان به امامت حجت السلام قوامی و سخنران بعد نماز جناب آقای رشیدی از کمیته امداد برگزار شد http://eitaa.com/joinchat/1548615681C7e498d1554
🔘 شیعه انگلیسی: پر از پارادوکس 🔺 آیات جهاد را به نفع انگلستان بی‌خطر تفسیر می‌کنند! 🔺 خطبه جمعه، ۱۳۹۷.۰۳.۱۱ @qavami
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔘 قیامِ متصل به قیام 🔺 واکنش امروز امام جمعه پردیسان به شبهه‌افکنی‌های اخیر تشیع انگلیسی: جنگ و داعش اثر نکرد، حالا می‌خواهند از قم برای آمریکا و انگلیس راه نجات پیدا کنند/فکر می‌کنید آن‌ها حاکم شوند نان شما در روغن است؟ @qavami
دیشب ضیافت افطار منزل حاج آقای سهرابی مسئول نمایندگی ولی فقیه در ناحیه امام حسن مجتبی بودم فرماندهی و کادر ناحیه هم حضور داشتند و نیز جانشین نمایندگی سپاه استان و عزیزانی دیگر به هرحال الفتی بود
🔘 گاهی يک عده از مقدّسين که می‌خواهند به آیت‌الله خامنه‌ای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) می‌کنند! 🔺 این دعا ازقبیلِ گریه‌هایِ مقدّسینِ نهروان است. 🔻 مرحوم سید مُنیرالدّین حسینیِ هاشمی: «در زمان شاه، فردی بود که با یک "پاسبان" خُرده‌حساب پيدا کرده بود. او می‌خواست دق‌دلی خودش را بر سر پاسبان در بياورد. می‌گفت زنده باد شاه، و توی گوش پاسبان می‌زد! دادوقال می‌کرد و پُشتِ‌سرِهم می‌گفت زنده باد شاه! پاسبان که دست‌پاچه شده بود می‌گفت: من که به شاه جسارتی نکردم. ولی او می‌گفت "این پدرسوخته، احترام به شاه نگذاشت" و توی گوشِ پاسبان می‌زد! حالا گاهی يک عده از مقدسين که می‌خواهند به آیت‌الله خامنه‌ای حمله کنند، دعای بر حضرت ولی عصر(عج) می‌کنند! می‌گویند: مظالم چقدر زياد است! آقا خودت بيا و درست کن؛ هيچ کس نمی‌تواند. به نظر ما اين حرف، به‌معنای نفی آن حکومتی است که حضرت ولی عصر(عج) ايجاد فرموده‌اند. ای بی‌انصاف! در دنيا نور اسلام درخشيده، و رئيس کفار، از [نورِ] اسلام دارد پِلک می‌زند. رژیم صهیونیستی که، در سالی که جنگ شش‌روزه اعراب و اسرائيل بود، در نزدِ يک عده به‌عنوان قدرت لايزال شناخته می‌شد، حالا به دست بچه‌های حزب‌الله به ذلّه درآمده؛ سرمايه‌داران يهودی امريکا به ذلّه در آمده‌اند. آمریکا تحريم اقتصادی می‌کند، در بوق هم می‌کند، ولی شکسته می‌شود؛ نفوذ کلمه‌اش از بين رفته. خدا می‌داند، آنهايی که اهل عبادت‌اند و اهل امور سياسی نيستند، مقدار زيادی از زمان را بايد نماز شکر بگذارند و دعایِ به آیت‌الله خامنه‌ای و دعایِ به اين پرچم بکنند. آن [نوع] دعایِ به امام زمان(عج)، از دعاهای خطرناک است. در آن دعایِ به امام زمان(عج)، شکرانهٔ لطف امام زمان(عج) نيست. آن دعا، ازقبيلِ گريه‌های مقدسينِ نهروان است.» ۷۵/۵/۳۰ @qavami
امروز ساعت 20 وارد بیرجند شدم وقصد کردم
👇👇 بازنشر به مناسبت سالگرد حادثه تروریستی مجلس 👇👇
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#فیلم #خطبه 🔘 برای ما گمنام،‌ برای خدا مشهور 🔺 نماهنگی از نماز جمعه پردیسان، ۱۳۹۷.۰۲.۱۴ @qavami
امروز نشست مفیدی با مدیران کل و ارشد نهادهای تبلیغی خراسان جنوبی داشتم و طرح اتحاد امامت و امارت و بازخور۶ ماهه آن را به بحث گذاشتیم همراهی خوبی وجود دارد و امیدوار کننده است
هدایت شده از یا علی مددی
سلام علیکم خدمت حاج آقا قوامی بزرگوار طاعات قبول حق حقیر برای تبلیغ اومدم شهرستان خودم طلبه غیرحضوری جامعه الزهرا هستم اینجا هر کسی ثبت نام کرده واسه درس خوندن اغلبشون ناراضین و اعصابشون داغونه از اینکه حجم درسی زیاده و وقت کمه و سوالات معمولا مثل تست هوش و کنکوری و... هست چون غیر حضورین دادشون به جایی نمیرسه و کسی هم اهمیتی نمیده حاج آقای بزگوار شما را به مادربزگوارتان حضرت زهرا قسم میدیم شما یه کاری بکنید نظام آموزشی جامعه الزهرا نسبت به غیر حضوریها واقعا سختگیرانه عمل میکنه آیا با سختگیری هایی که میکنند و باعث میشن در امتحانات موفق نشیم و عمرمان تلف بشه و فرصتی برای خودسازی پیدا نکنیم ، حق الناس نیستند؟! گاها کُتبی ارایه میدن که حتی حوزه علیمه هم از این کتب در برنامه درسیش نداشته . شدیم موش آزمایشگاهی همه چی یادمون رفته وظایفمون تحت الشعاع درس خوندنه و اعصاب مصاب هم نداریم مشکلات مخصوص خانمها، بیماریهای مختلف، شوهر داری، مهمانداری، بچه داری، حال تربیت و آدم شدن رو از ما گرفته. بجای اینکه الگو برای دانشگاه و غیره باشه معروف شده به سختگیران جامعه، خشک مذهبها،مدرک گراها خواهش میکنیم عنایت بفرمایید صدای ما بیچارگان رو برسونید به مسیولین . خانمها جرات اعتراض ندارن حتی توو گروههای درسی. چون بابت سوال یا اعتراض اول باید معرفی کنند خودشونو. خدا اجرتون بده.
سید صمصام الدین قوامی
🔘 درج حجت الاسلام و المسلمین قوامی در روزنامه صبح نو @qavami
🔻 خیال کردند برای نفت و بنزین انقلاب کرده‌ایم ... ! 🔘 سالگرد رحلت امام مستضعفین را تسلیت عرض می‌کنیم. ستاد نماز جمعه و دفتر امام جمعه پردیسان @qavami
🔘 نمونه‌هایی عالی از نظارت در سیره‌ی علوی 🔺 یکی از عواملی که منجر به امیرالمؤمنین شد، سیستم نظارتی فوق‌العاده دقیق و موشکافانه‌ی ایشان بود 📖 شبکه‌ی عیون و سیستم نظارتیِ حضرت امیر علیه‌السلام آن‌قدر دقیق بود و طوری مو را از ماست بیرون می‌کشید که در نهایت تبدیل به یکی از عواملی شد که شمشیر را بر فرق مطهر حضرتش نشاند. به بهانه‌ی ایام شهادت حضرت امیرالمؤمنین ارواحنا فداه قصد داریم با مراجعه به کتاب «مدیریت از منظر کتاب و سنت»، تألیف استاد سیدصمصام‌الدین قوامی نمونه‌هایی از سیستم نظارتی بی‌مانند خلافت حضرت امیر علیه‌السلام را بازخوانی کنیم: 📝 «نظارت در زمان امیرالمؤمنین علیه‌السلام ضرب‌المثل است که شکل تکامل‌یافته‌ی نظارت‌های قبل بوده است، بلکه عده‌ی بسیاری معتقدند که همین نظارت‌های بسیار دقیق و فراوان مبتنی بر عدالت زمینه‌ساز آن حضرت شد. نامه‌های آن حضرت که در گردآوری شده‌اند، گویاترین اسناد برای بیان چگونگی نظارت در زمان آن حضرت و کیفیت اهتمام ایشان به انواع انضباط اقتصادی و سیاسی است. ما اکنون نمونه‌های شاخصی از این تذکرات را می‌آوریم: ۱. نقل شده است که شُرَیح بن حارثِ قاضی در عصر حکومت امام علی علیه‌السلام خانه‌ای برای خود به هشتاد دینار خرید. وقتی این گزارش به امام رسید وی را احضار کرده به او فرمود: «به من خبر رسیده که خانه‌ای به قیمت هشتاد دینار خریده و بر آن شهود و گواه گرفته‌ای». شریح پاسخ داد که «ای امیر مؤمنان چنین بوده است». امام نگاه خشم‌آلودی به او کرد و فرمود: «ای شریح! به زودی کسی سراغت می‌آید که نه قباله‌ات را نگاه می‌کند و نه از شهودت می‌پرسد. تو را از آن خانه خارج می‌کند و تنها به قبرت تحویل می‌دهد. ای شریح! بنگر که این خانه را از ثروت غیرخود نخریده و آن را از غیر مال حلال خود نپرداخته باشی که هم در دنیا و هم در آخرت خود را زیان‌کار کرده‌ای. آگاه باش که اگر هنگام خرید نزد من آمده بودی نسخه‌ی قباله‌ات را این‌گونه می‌نوشتم که دیگر در خریدن خانه‌ای حتی به بهای یک درهم یا بیش‌تر علاقه به خرج ندهی. نسخه‌ی قباله این است: این چیزی است که بنده‌ای ذلیل از مردمان که آماده‌ی کوچ است خریده است. 👈 خانه‌ای از سرای غرور، در محله‌ی فانی‌شوندگان و در کوچه‌ی هالکان.👌 👈 این خانه به چهار حد منهتی می‌شود: یک حد آن به آفات و بلاها می‌خورد، حد دوم به مصائب و حد سوم به هوا و هوس‌های سست‌کننده و حد چهارم آن به شیطان اغواگر و درِ خانه همین‌جاست. 👈 این خانه را مغرور آرزوها از کسی که پس از مدت کوتاهی از این جهان رخت بر می‌بندد به مبلغ خروج از عزت قناعت و ورود در لذت دنیاپرستی خریده و هرگونه عیب و نقص و کشف خلافی در این معامله واقع شود، به عهده‌ی بیماری‌بخشِ اجسامِ پادشاهان و گیرنده‌ی جانِ جباران و زایل‌کننده‌ی سلطنت فرعون‌ها، هم‌چون کسری، قیصر، تبع و حمیر است و به عهده‌ی کسانی است که مال را گردآوری کرده‌اند و بر آن افزودند و آنان که بنا کردند و محکم ساختند و طلاکاری کردند و زینت دادند و اندوختند و نگه‌داری کردند و به گمان خود برای فرزندان خود باقی گذاردند، همان‌ها که همگی در پای حساب و محل ثواب و عقاب رانده می‌شوند؛ یعنی هنگامی که فرمان داوری قضاوت الهی رسیده باشد و بیهودگان در آن‌جا به زیان برسند. 👈 شاهد این قباله است، آن‌گاه که از تحت تأثیر هوا و هوس خارج گردد و از علایق دنیا جانِ سالم به در برَد». [نهج‌البلاغه، نامه ۳] چه تذکرات و مراقبت و نظارت جالبی به یکی از شخصیت‌های بلندپایه برای خریدن یک خانه!» 🔺 قوامی، سیدصمصام‌الدین. مدیریت از منظر کتاب و سنت. قم: دبیرخانه‌ی مجلس خبرگان رهبری. ۱۳۹۰. صص. ۵۰۲-۵۰۳ @qavami
سید صمصام الدین قوامی
#فقه_الاداره #مدیریت_اسلامی #نظارت #مدیریت_علوی 🔘 نمونه‌هایی عالی از نظارت در سیره‌ی علوی 🔺 یکی از
🔘 نمونه‌هایی عالی از نظارت در سیره‌ی علوی 🔺 یکی از عواملی که منجر به امیرالمؤمنین شد، سیستم نظارتی فوق‌العاده دقیق و موشکافانه‌ی ایشان بود «۲. نامه‌ی آن حضرت به اشعث بن قیس، زمامدار آذربایجان: 👈 «فرمانداری برای تو وسیله‌ی آب و نان نیست، بلکه امانتی است در گردن تو و تو نیز باید مطیع مافوق باشی. درباره‌ی رعیت حق نداری استبداد به خرج دهی. در مورد بیت‌المال به هیچ کاری جز با احتیاط و اطمینان اقدام مکن. اموال خدا در اختیار توست و تو از خزانه‌داران او هستی که باید آن را به دست من بسپاری و امید است من رئیس بدی برای تو نباشم!» [نهج‌البلاغه، نامه ۵]» 🔺 قوامی، سیدصمصام‌الدین. مدیریت از منظر کتاب و سنت. قم: دبیرخانه‌ی مجلس خبرگان رهبری. ۱۳۹۰. صص. ۵۰۲-۵۰۳ @qavami
سید صمصام الدین قوامی
🔘 درج #مقاله حجت الاسلام و المسلمین قوامی در روزنامه صبح نو @qavami
🔘 آن‌چه ما داریم فقه‌الاداره است نه مدیریت فقهی 🔺 تنها راه اسلامی‌سازی علوم انسانی اجتهاد است 🔻 به قلم استاد سیدصمصام‌الدین قوامی: «مدیریت از لحاظ آکادمیک در غرب متولد شد ولی از لحاظ علمی متعلق به مسلمانان است که متأسفانه نتوانستیم آن را به‌صورت صحیح تبیین کنیم. البته آکادمیک شدن مدیریت نیز به معنای عیب‌و‌نقص نداشتن آن نیست. به‌طور کلی علم به دو نوع صحیح و ناصحیح تقسیم می‌شود که علم صحیح برای مسلمانان و ناصحیح برای غیرمسلمانان است. علم ناصحیح است که فرد را به خودمحوری و خودگردانی می‌کشاند. چون علم ناصحیح آلایندگی دارد. 👈 تنبلیم! 🔻 علوم انسانی صحیح زمانی استخراج می‌شود که به کار بیاید «ما اهل بیت علیهم‌السلام را داریم و می‌توانیم از علوم این بزرگواران استفاده کنیم، اما متأسفانه تنبل و کاهلیم و به همین دلیل از استعدادهای خودمان بهره نمی‌بریم. همان گونه که در دانش هسته‌ای پیشرفت کردیم باید در علوم انسانی هم پیشرفت کنیم و این توان وجود دارد. ما باید انقلاب علوم انسانی داشته باشیم. علوم انسانی برای تمدن‌سازی است و این تمدن‌سازی زمانی صورت می‌گیرد که علوم انسانی، اسلامی شود. تنها راه اسلامی‌سازی علوم انسانی اجتهاد است.بدون علوم انسانی، تمدن‌سازی محال است. البته علوم انسانی که از درون آن علم صحیح بیرون بیاید. زمانی می‌توان از علوم انسانی علم صحیح را استخراج کرد که اجتهاد قدم در این عرصه بگذارد. روش اجتهاد، روش مادر است؛ روش اجتهاد یعنی تلاش برای به‌دست آوردن نظر معصوم و نظر معصوم یعنی نظر مطلوب. اجتهاد هم از روش‌های بشری استفاده می‌کند. باید بدانیم علم قدرت می‌آورد و به همین دلیل باید به سراغ آن برویم. هر کسی در علم اول است، در قدرت نیز اول است. در رأس علوم نیز علوم انسانی قرار دارد چون فرد به‌وسیله آن جامعه و اقتصاد را مدیریت و تربیت می‌کند.» 👈 برای علوم انسانی‌مان نرم‌افزار تولید نکرده‌ایم 🔻 باید به فریاد غرب برسیم «ما باید برای تولید علوم انسانی با دیگران (غربی‌ها) مشورت کنیم. به آن‌ها بگوییم انتهای علوم انسانی شما چیست؟ جز وحشت، تروریست و ظلم به دیگران است! این همه کشتار و خون‌‌ریزی محصول علوم انسانی شماست. متأسفانه ما در علوم انسانی اجتهاد خود را به کار نبرده‌ایم و برای آن نرم‌افزار و نظام تولید نکردیم. غربی‌ها در زمینه علوم می‌کنند و ما . گاهی یک دانشمند غربی سال‌ها روی یک موضوع کار می‌کند و تحویل علوم انسانی می‌دهد و آن برای بشر راهنما می‌شود. در‌حالی‌که ما این‌گونه نیستیم و حتی در موضوع‌شناسی مشکل داریم. عقل مخصوص انسان است و عقل حجت خداست، ما باید این را جدی بگیریم. ما باید به فریاد غرب برسیم. باید به آن‌ها بگوییم که انقلاب نکردیم جلوی شما بایستیم، انقلاب کردیم تا به شما کمک کنیم. میراث ما و آن‌ها یکی است. مدیریت جزو میراث بشری است. امروزه غرب در حال فروپاشی است و آینده مجدداً به ایران باز‌می‌گردد. مقدمات آن هم فراهم شد، به همین دلیل نباید عقل را نفی کنیم، بلکه باید تحلیل کنیم.» 👈 مدیریت فقهی نداریم، بلکه فقه‌الاداره داریم 🔻 جز روش راهی به افق اسلامی در مدیریت نداریم «برای داشتن مدیریت اسلامی باید مدیریت را شناخت. برای مدیریت اسلامی باید مدیریت نیروی انسانی، سازمانی، فرهنگی و... را دانست. چون مدیریت فرهنگ سازمانی، مولد معنویت است. مدیریت رفتار سازمانی، مولد انگیزش است. مدیریت منابع انسانی، مولد رشد است. مدیریت وظایف اولیه، مولد نظم است. ما در‌حال‌حاضر در ابتدای مسیر علوم انسانی هستیم و باید برای آن تلاش کنیم. در‌حال‌حاضر علوم انسانی غربی همانند شیر پاستوریزه است ولی علوم انسانی ما مانند شیر خام است که باید پاستوریزه شود. استفاده از اصطلاح مدیریت فقهی نادرست است. مدیریت فقهی نداریم، بلکه فقه‌الاداره داریم. زیرا فقه یک دانش، اجتهاد یک روش و اصول یک ابزار است. تنها راه دسترسی محلی به مدیریت اسلامی، روش اجتهاد است. یعنی جز روش اجتهادی راهی به مدیریت اسلامی نیست پس ما مدیریت اسلامی داریم نه مدیریت فقهی.» 🔺 منبع: مفتاح @qavami