فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
کاربرد چهار ذکر از آیت الله بهجت👇
1⃣ برای دوری از ریا، #لاحولولاقوةالابالله را زیاد بگویید
2⃣ برای درمان عصبانیت، #صلوات زیاد بفرستید
3⃣ برای تمرکز فکر، #لاالهالاالله زياد بگویید
4⃣ اگر میخواهید در کارتان گره نیفتد و موفق شوید تا میتوانید #استغفار کنید
❗️" اگر اثر نکرد جوابگویش من هستم"
https://eitaa.com/qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺 بخش هشتم
🔹در جلسه قبل بیان شد که انسان باید بداند که هر کاری که میکند چه بد و چه خوب، بالاصالة درباه خودش میکند و بالتبع به غیر میرسد.❗️
🔺این یک اصل قرآنی است. در آیه هفتم سوره مبارکه «اسراء» فرمود و حصر کرد: ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکُمْ﴾ این جزء حکمت الهی است. این «لام» برای اختصاص است؛ یعنی کار مربوط به خود شماست. ﴿وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾، اگر #کار_بد کردید این هم مخصوص خود شماست.
🔻 اگر کار خوب کردید برای خودتان کردید، کار بد کردید به ضرر خود کردید؛ یعنی عمل مخصوص عامل است. ﴿إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنتُمْ لأَنفُسِکُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها﴾، کار مخصوص صاحب کار است همین! سخن از نفع و ضرر نیست، عمل مخصوص عامل است. چون عمل مخصوص عامل است، اگر چیزی از عمل به غیر میرسد «من الخیر أو الشّر» میشود «بالعرض»؛ لذا هیچ ممکن نیست کسی از نظر حکمتی که قرآن به ما آموخت، به دیگری خیر برساند!. اگر کسی میگوید من که خودم خانه داشتم نیازی نداشتم، ولی برای چند نفر خانه ساختم، این غفلت میکند. این دهها برابر خودش میگیرد، سایه این کارهای خیر نصیب دیگری میشود.
❓ مگر نفرمود: ﴿مَنْ جَاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ خَیْرٌ مِنْهَا﴾؟
❓مگر نفرمود: ﴿مَنْ جاءَ بِالْحَسَنَةِ فَلَهُ عَشْرُ أَمْثالِها﴾؟
اصل کلّی را فرمود هر کاری که میکنید مخصوص خود شماست، این یک قانون کلّی است.
بعد این قانون کلّی را در موارد گوناگون تبیین کرد؛ در بخش پایانی سوره مبارکه «بقره» آیه ۲۶۵ فرمود کسی که #انفاق میکند درست است که دیگری موظف است حمد کند خدا را و شکرگزار او باشد: «من لم یشکر المخلوق لم یشکر الخالق»، اما خود این شخص پایگاه خود را تثبیت کرده است، گذشته از آن اجرهای فراوانی که دارد.
﴿وَ مَثَلُ الَّذِینَ یُنْفِقُونَ أَمْوَالَهُمُ ابْتِغَاءَ مَرْضَاتِ اللّهِ وَ تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾ آنگاه ﴿کَمَثَلِ جَنَّةٍ بِرَبْوَةٍ﴾ که ﴿أَصَابَهَا وَابِلٌ﴾، « #وابل»؛ یعنی باران فراوان درشت. گاهی نشد، ﴿#فَطَلٌّ﴾؛ باران کمرنگ، ضعیف. ﴿فَآتَتْ أُکُلَهَا ضِعْفَیْنِ فَإِن لَمْ یُصِبْهَا وَابِلٌ فَطَلٌّ﴾.
حالا اگر درختی آن قدرت را میداشت که از جا حرکت میکرد میرفت کنار نهر، یک سطل آب میگرفت میآورد به پای ریشه خودش میریخت، این درخت باید به چه کسی منّت بگذارد؟ بگوید من رفتم آب آوردم! این دارد ریشه خودش را تثبیت میکند، این حرف حکمت است خیلیها نمیفهمند!. فرمود هر کس هر انفاقی که بکند انفاق مالی باشد یک وقت است که کسی تلفنی از او برمیآید، کاری از او برمیآید، ﴿تَواصَوْا بِالصَّبْرِ﴾ است، «تواصوا بالخیر» است. راه خیری به دیگری نشان میدهد، این یک ظرف آبی است که پای ریشه خودش ریخته، میشود ثابتقدم. در حوادث روزگار نمیلرزد، چون تثبیت شده است. این نباید بگوید من برای فلان کس کار کردم. این سایه کار خیر به دیگری میرسد.
ادامه دارد...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
🔻تفسیر سوره مبارکه #منافقون
🔺ادامه👆👆 بخش هشتم
🔹 فرمود: ﴿وَ تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾، آن وقت این پاداش دارد، در قیامت پاداش دارد برکات دیگر دارد؛ اما اساس کار این است که هر کار خیری که آدم انجام میدهد، پای درخت خود آب میریزد. این میشود #حکمت.
🔸فرمود ما این حرفها را گفتیم، #مؤمن میفهمد؛ اما #منافق: ﴿وَ مِنَ الأعْرَابِ مَن یَتَّخِذُ مَا یُنْفِقُ مَغْرَماً﴾، میگوید این #غرامت است، #مگر_من_بیکارم! این را قرآن حق دارد که بگوید: ﴿فَهُمْ لاَ یَفْقَهُونَ﴾.
🔻فرمود اگر تمام زندگی بین میلاد و مرگ بود که نیست، شما گفتارتان ممکن بود توجیهپذیر باشد؛ اما تازه اوّل زندگی است. این هفتاد سال یا هشتاد سال نسبت به هفتاد میلیارد یا هشتاد میلیارد اصلاً قابل قیاس نیست. او که میلیاردی نیست او #ابد است. انسان برای ابد هست، یک موجود ابدی باید کار ابدی انجام بدهد. فرمود این حکمتها را ما گفتیم، آنها متوجه نمیشوند. اینها خیال کردند میپوسند؛ اینها با مُردن از پوست به درمیآیند؛ لذا ﴿فَطُبِعَ عَلَی قُلُوبِهِمْ فَهُمْ لاَ یَفْقَهُونَ﴾، اینها وضعشان این است.
🔺پس عمل مخصوص عامل است. کار بد کردیم، به قول فردوسی:
اگر بار خار است خود کِشتهای
وگر پرنیان است خود رشتهای
🔺 یک وقت انسان دارد تیغ میرویاند، یک وقت دارد ابریشمبافی میکند. هر دو اگر نرم است برای خود اوست و اگر تیز است علیه اوست!!
از منافع هر کاری، خود شخص در درجه اوّل استفاده میکند، سایهاش به دیگری میرسد. هیچ ممکن نیست کسی بگوید من «بالذّات» دارم برای دیگری کار خیر میکنم. این میوه اوست که به دیگری میرسد. این تا ریشهاش ثابت نشود و آبیاری نشود که میوه نمیدهد. این باید سبز باشد، رشد بکند، کامل بشود، میوه بدهد، تا دیگری میوهاش را بچیند. خود این درخت فرمود: ﴿وَ تَثْبِیتَاً مِنْ أَنْفُسِهِمْ﴾، لذا در موارد امتحان این شخص نمیلغزد، چون خودش را ثابت کرد و امتحان داد. با خدای خود معامله میکرد. حادثهای اگر پیش بیاید زود نمیلغزد، حرفی را زود نمیزند. اگر کسی اینها را نداشته باشد، ببینید تشبیه قرآن کریم چیست؟ فرمود آنها که این را ندارند که ﴿لَهُمْ قُلُوبٌ لا یَفْقَهُونَ بِها﴾، این مطالب را درک نمیکنند، ممکن است خودآرایی داشته باشند، جامه خوب در برکنند... برخی زندگی گیاهی دارند؛ یعنی خوب #غذا میخورند، خوب #تنومند میشوند خوب #جامه در بر میکنند و دیگر #هیچ! جوانی که در این مسیر نیست در بحبوحه جوانی همین سه تا کار را دارد؛ خوب غذا میخورد، خوب تنومند میشود، خوب جامه در بر میکند، مثل یک درخت؛ لذا فرمود اینها را اگر ما بخواهیم برای شما معرفی کنیم، اینها ﴿کَأَنَّهُمْ خُشُبٌ مُسَنَّدَةٌ﴾، مثل یک چوب خشکی هستند که یکجا تکیه میکنند. الآن در این لباسفروشیها یک مجسمه زیبایی درست میکنند، جامهای در بر میکنند و به دیوار تکیه میدهند. فرمود اینها همین هستند. شما غیر از این هیکل، غیر از آن لباس، غیر از آن قیافه ظاهری را برداری، چیزی نیست. این تعبیر قرآن است که میدانید اصلاً باطل در حریم قرآن کریم راه ندارد.
ادامه دارد...
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
@qurantehran
#سلام_امام_زمانم
📖 السَّلَامُ عَلَیْکَ یَا مُحْیِیَ مَعَالِمِ الدِّینِ وَ أَهْلِهِ...✋
🍃سلام بر تو و نَفَس مسیحایی تو
که روح زندگی را در کالبد مرده ی نشانه های دین خدا می دمد
تا قلب اهالی ایمان با تپشی عاشقانه زندگی حقیقی را از سر بگیرند.
📚 صحیفه مهدیه،زیارت حضرت صاحب الامر در سرداب مقدس
#♦️ #سلام_امام_زمانم
بیا که با تو بگویم غم ملالت دل
چرا که بی تو ندارم مجال گفت و شنید
بهای وصل تو گر جان بود خریدارم
که جنس خوب مُبصّر به هر چه دید خرید
#الّلهُـمَّعَجِّــلْلِوَلِیِّکَـــالْفَـــرَج
@qurantehran
01.Hamd.07.mp3
2.27M
🌸 تفسیر سوره مبارکه #حمد
آیه هفتم - استاد #قرائتی
🌺🍃بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيمِ
🌼 غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ وَ لا الضّآلّینَ: نه راه کسانى که بر آنان غضب کردى و نه گمراهان!
و سرانجام جملۀ «غَیْرِ الْمَغْضُوبِ عَلَیْهِمْ» و «لَا الضَّالِّینَ» بیزارى و برائت از باطل و اهل باطل را ابراز مى دارد.
https://eitaa.com/qurantehran
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔹معجزه تکرار کلمات در قرآن کریم
🔻تساوی و تناسبی که در قرآن کریم است جزء شگفتیهای این کتاب نورانی محسوب میشود.
🔺این را ما نمیگیم، محققان غیر مسلمان میگویند.
https://eitaa.com/qurantehran
🔰 رهبر انقلاب: بسیاری از آسیبهای اجتماعی ناشی از بیکاری است
🔹رهبر انقلاب صبح امروز در جمع کارگران: بیکاری منشأ فساد است. خیلی از این فسادها بر اثر بیکاری است. ما چند سال قبل از این، ۳،۴ سال پیش یک حرکتی را با دولت وقت شروع کردیم برای شناخت آسیبهای اجتماعی. بنده حتی خودم در جلسات شرکت میکردم.
🔹آنی که من خودم به نتیجه رسیدم این است که بسیاری از این آسیبها ناشی از بیکاری است. اعتیاد، فساد، دزدی، طلاق و انهدام خانوادهها مربوط به بیکاری است.
https://eitaa.com/qurantehran
12.07M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب صبح دیروز: اگر در جامعه کار نباشد، سرمایه های ملی راکد می ماند
⭕️اگر در جامعه کار وجود نداشته باشد، همهی سرمایههای ملّی راکد میماند.
💠 اهمیت تولید کار:
👇تولید کار از جنبههای مختلف مهم است:
1️⃣ کشور به کار احتیاج دارد،
2️⃣ فرد کارگر به کار احتیاج دارد برای خاطر اینکه زندگیاش را اداره کند؛
3️⃣ فرد کارگر یک احتیاج معنوی و روحی به کار دارد.
4️⃣ کار مانع فساد میشود. خیلی از این فسادها بر اثر بیکاری است.
⬅️ دیدار کارگران ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
https://eitaa.com/qurantehran
11.05M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 رهبر انقلاب صبح دیروز:
❗️ اگر کسی به یک کارگری ظلم بکند همه اعمال خیر او از بین میرود و بوی بهشت بر او حرام است.
📌اگر چنانچه میخواهید به کارگر ظلم نشود، بایستی:
🔹وسایل و زمینهی ارتقاء مهارت او را فراهم کنید؛
🔸مسئلهی بیمه را تأمین کنید،
🔹مسئلهی بهداشت را،
🔸مسئلهی سلامت خانوادگی را،
🔹مسئلهی امنیّت شغلی را تأمین کنید.
💠 قدر و ارزش کارگر:
🔻از اهمّیّت کار میشود اهمّیّت کارگر را فهمید.
💎کار، حیات جامعه و ستون فقرات زندگی مردم است.
🔹غذائی که میخوریم،
🔹لباسی که میپوشیم،
🔹امکاناتی که از آن در زندگی استفاده میکنیم،
🔺همهی اینها ناشی از کار است.
🧮درآمد بایستی ناشی از سعی باشد.
📌ما باید فرهنگ ثروت بادآورده را در کشور متوقّف کنیم.
📌دو دسته جوان داریم که باید برای اینها فکر جدّی بشود:
⭕️ جوانهای تحصیلکردهی بیکار
👈یک فکری برای اینها باید بشود؛ اینها سرمایههای کشورند، نباید معطّل بمانند.
⭕️جوانهایی که نه دنبال تحصیلند، نه دنبال کارند
👈ما تعداد قابل توجّهی جوانِ اینجوری داریم؛ این هم جوان است، این هم سرمایه است، نبایستی از دست برود.
⬅️ دیدار کارگران ۱۴۰۲/۰۲/۰۹
https://eitaa.com/qurantehran