eitaa logo
🔹رفیق
190 دنبال‌کننده
278 عکس
64 ویدیو
35 فایل
و حسن اولئک رَفیقا
مشاهده در ایتا
دانلود
9.68M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔸اگر دستِ جوان‌ها به این کتاب برسد ... 📚 علیه‌السلام ❇️اگر می‌خواهند با شخصیت برجسته آشنا شوند و آب را از سرچشمه بردارند؛ خوب است که این کتاب را مطالعه کنند. بی‌تردید مطالعه این کتاب ما را درگیر جاذبه حضرت علی می‌کند؛ اگر بخواهیم گفتار و زندگی حضرت را به صورت یکجا در یک کتاب داشته باشیم باید سراغ «علی از زبان علی» برویم. این کتاب سرچشمه‌ای زلال است که مصارف گوناگون معرفتی دارد. تردید ندارم که جوانان با مطالعه این کتاب از نظر فکری و روحی به شدت تحت تاثیر حضرت علی قرار می‌گیرند و هرچه از علی شنیده‌اند را خواهند دید چون اثر کلمات حضرت بسیار شگفت‌آور است. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🍀☘🍀 🔹 مختص به ذات‌اقدس‌الهی است ولاغیر. قلعه‌ای است که تحت تسلط و تملک حضرت باری‌تعالی است و لباسی است که تنها برازنده ذات‌ربوبی است. ورود به این سرزمین ریشه‌ها را می‌خشکاند و عاقبت‌ها را می‌سوزاند. تن‌پوشی که قواره هیچ مخلوقی نیست که بدان خود را زینت دهد و اعتزاز و استکبار بورزد. الْحَمْدُ لِلَّهِ الَّذِی لَبِسَ الْعِزَّ وَ الْکِبْرِیَاءَ، وَ اخْتَارَهُمَا لِنَفْسِهِ دُونَ خَلْقِهِ، وَ جَعَلَهُمَا حِمیً وَ حَرَماً عَلَی غَیْرِهِ...  🔸 بر آن اولین ! همان که مقابل ذات‌کبریایی حضرت‌حق لباس استکبار به تن پوشید و پیشوای و عالم شد. همان که شأن و منزلت خود نشناخت و در لحظه‌ای آتش افکند به چند هزار سال عبودیت خود! در مقابل حضرت الله عز و جل به نزاع برخاست، اما به ذلت نشست و چیزی برایش نماند جز لعنت خدا و ملائکه‌اش و همه مخلوقین من الازل الی‌الابد! 🔹آری اینجا میدان و الهی است. عرصه‌ای که محل تمیز فرزندان حمیت و برادران از خالص خداوند است.   🔸و این میدان را حضرت که «خَاصَّةُ اللهِ وَ خَالِصَتُهُ» است برای ما تشریح کرده است. او که «وَلِیَّ اللهِ وَ مَوْضِعَ سِرِّهِ وَ عَیْبَةَ عِلْمِهِ وَ خَازِنَ وَحْیِهِ» است از خوف و خطر این عرصه برای ما گفته است و انذار داده است که «فَاللَّهَ اللَّهَ فِی کِبْرِ الْحَمِیَّةِ، وَ فَخْرِ الْجَاهِلِیَّةِ فإِنَّهُ مَلاقِحُ الشَّنَآنِ، وَ مَنافِخُ الشِّیْطانِ»   🔹 را باید بارها خواند! بارها و بارها! بعدد ما احاط به وجود تو کبر! 📚 ۳۵۲صفحه(شرح‌خطبه نهج‌البلاغه) حضرت 📌 شرح ماده «آزمون»، بیان الهی و معنای آن، بازگوی اصل تناسب آزمون با افراد و آزمایش مستکبران و مستضعفان با یکدیگر، بیان علت سختی آزمایش‌ها و پاسخ در این باره، اشاره به به عنوان آزمایش بزرگ و درهم شکنده روح تکبر از نکاتی است که استاد در شرح کلام امیرمومنان در این اثر بیان میکنند. 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
⁉️ چه نیازی به وجود دارد؟ 🔸وظیفه شورای نگهبان یک امر نظارتی است، چه در حوزه قانونگذاري و چه در حوزه انتخابات. همه جوامع انسانی نیز به حکم عقل پذیرفته‌اند که در اداره جامعه، باید سازوکارهای نظارتی وجود داشته باشد و این نظارت در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی روزانه یک جامعه ضرورت دارد. 🔹شما در زندگی اجتماعی روزانه هزاران مورد از نظارت را ملاحظه می‌کنید. در مسابقات ورزشی، در رفت‌وآمد روزانه، ترددهای شهری و كنترل ترافيك، در مدرسه و دانشگاه، در محل کار و اداره و... افرادی به عنوان داور، ناظم مدرسه، پلیس، بازرس اداره و... هستند که این وظیفه نظارتی را در حوزه خود اعمال می‌کنند تا همه چیز براساس نظم و قوانین و مقررات انجام شود. پس نظارت برای حیات اجتماعی انسان‌ها امری ضروری است و در عرصه‌های مختلف وجود دارد. 🔸شورای نگهبان هم - با هر عنوانی‌ - در کشورهای دیگر وجود دارد. در جمهوری اسلامی ایران با همین عنوان و در کشورهای دیگر با عناوین دیگر، نهادهایی مثل دادگاه قانون اساسی، دیوان عالی فدرال آمریکا، شورای قانون اساسی و... این نظارت تقنینی و انتخاباتی را به نوعی انجام می‌دهند. 🔹جمهوری اسلامی ایران هم بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این سازوکار بسیار مؤثر را در نظر گرفت. قبل از انقلاب، ما سازوکارهای نظارتی قانون‌مندی نداشتیم. در نظام‌هایي که نظارت قضایی دارند، مثل آمریکا، نظارت‌شان پسینی است؛ یعنی فرض این است که مصوبات منطبق با قانون اساسی است، مگر اینکه شکایتی یا اعتراضی مطرح شود. اما چارچوب قانون اساسی ما نظارت پیشینی را در نظر گرفته است و کلیه مصوبات مجلس پیش از نهایی شدن باید به تأیید شورای نگهبان برسد. 🔸طبیعتاً اگر قانون اساسی شکل دیگری را در نظر می‌گرفت، آن انجام می‌شد؛ اما فعلاً این روش پذیرفته شده است. البته در خصوص نظارت بر مصوبات دولت که از سوی رئیس مجلس، طبق اصل 138 قانون اساسی انجام می‌گیرد، با نظارت دیوان عدالت اداری بر مقررات دولتی، نظارت به شکل پسینی صورت می‌گیرد و چنانچه مصوبه‌ای خلاف قانون تشخیص داده شود، ابطال می‌شود؛ بنابراین ما نیز هر دو شیوه نظارتی را داریم، ولی تشخیص قانون‌گذار این بوده است که مصوبات مجلس، نظارت پیشینی داشته باشد و نسبت به مصوبات دولت، نظارت پسینی اعمال شود. 🔹در نظارت بر انتخابات نيز لازم است نهادي وجود داشته باشد تا سلامت انتخابات را تضمين كند و از آراي مردم در برابر تخلفات يا تقلب احتمالي صيانت و پاسداري کند. در همه نظام هاي انتخاباتي نيز براي حفظ سلامت انتخابات نهادهاي نظارتي پيش بيني شده اند و در ايران اين رسالت بر عهده شوراي نگهبان است و اين نهاد اجازه نمي‌دهد تا در آراي مردم دستبرد صورت گيرد و جاي پيروز و بازنده عوض شود. علاوه بر اين در قوانين انتخاباتي ويژگي هايي براي داوطلبان ذكر شده است كه بايد وجود اين شرايط در افرادي كه براي كسب كرسي نمايندگي يا رياست جمهوري ثبت نام مي كنند، احراز و تشخيص داده شود. اين وظيفه مهم نيز بر دوش شوراي نگهبان قرار دارد و اين نهاد موظف است از اجراي قانون مراقبت نمايد و اجازه ندهد افرادي كه شرايط كانديداتوري را ندارند، در معرض آراي مردم قرار گيرند و به ناحق در جايگاه رسمي قرار گيرند. 🔸در نتيجه وجود شوراي نگهبان براي حفظ سلامت انتخابات، پاسداري از قانون اساسي و احكام اسلامي لازم و ضروري است. ❇️ چهلمین سالروز شورای نگهبان 26 تیر 1359 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
شب و روز مبارک ۲۵ ذی‌القعده روز گسترش زمین 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🍀☘️🍀 بین و آنچه به عنوان ... تفاوت قرآن با رساله های عملیه 💠 برای اینکه کمی معلوم شود فرق میان اسلام و آنچه به معرفی می شود تا چه حد است، شما را توجه می دهم به تفاوتی که میان و ، با هست: قرآن و کتابهای حدیث، که منابع احکام و دستورات اسلام است، با رساله های عملیه، که توسط مجتهدین عصر و مراجع نوشته می شود، از لحاظ و اثری که در می تواند داشته باشد بکلی تفاوت دارد. نسبت قرآن با آن، از نسبت صد به یک هم بیشتر است! از یک دوره کتاب حدیث، که حدود پنجاه کتاب است و همۀ احکام اسلام را در بردارد، سه ـ چهار کتاب مربوط به عبادات و وظایف انسان نسبت به پروردگار است؛ مقداری از احکام هم مربوط به اخلاقیات است؛ بقیه همه مربوط به اجتماعیات، اقتصادیات، حقوق، و سیاست و تدبیر جامعه است. 📚 ص۱۱ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
❇️ کسی است که اگر او نبود، نهضت ملی شدن صنعت نفت يقيناً در اين کشور به وقوع نمی پيوست... مرحوم کاشانی کسی است که به کمک او و ديگر سرانِ نهضت ملی شدن صنعت نفت توانستند حمايت مردم را به اين حرکت جلب کنند؛ والاّ حمايت مردم جلب نمی شد. کسی مصدّق را نمی شناخت؛ کسی معنای ملی شدن صنعت نفت را نمی دانست... مرحوم آیت الله کاشانی به عنوان نماينده مردم تهران و رئيس مجلس آن روز، پشتيبان طرح ملی شدن صنعت نفت شد. نمايندگان مرحوم آیت الله کاشانی به سرتاسر کشور مسافرت می کردند... و به اين ترتيب در سال ۱۳۲۹ شمسی، مردم طرفدار ملی شدن صنعت نفت ايران شدند. ۲٠ آبان ۱۳۸٠ 🔸30 تیر روز آیت الله سید ابوالقاسم کاشانی 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🏴 ذکر مصیبت شهادت علیه السلام 🔹سیاست خلفای عباسی با سیاست اموی‌ها فرق داشت. اموی‌ها خشن‌تر بودند ولی اینها موذی‌تر بودند یعنی سیاستمدارانه‌تر عمل می‌کردند که فقط عده قلیلی می‌توانستند دست سیاست اینها را بخوانند. 🔸یکی از کارهایی که اینها می‌کردند این بود که چون می‌خواستند ائمه را تحت‌ نظر داشته باشند، به زور و اجبار، یکی از دخترهایشان را به آنها می‌چسباندند که باید با این ازدواج کنی! بعد که ازدواج می‌کردند، می‌گفتند: دختر ما و داماد ما باید همین جا کنار خودمان باشند! برای این که به یک شکلی که مردم نفهمند اینها را تحت نظر و تحت مراقبت شدید و اذیت شدید داشته باشند. 🔹معتصم بالاخره سبب شد که همسر امام یعنی امّ الفضل امام را مسموم کرد، آن هم با یک وضع خیلی ناراحت‌کننده‌ای. و چون برای همه مسموم‌کننده‌ها معلوم و محرز بود که دستور خلیفه بوده، جرأت این که بدن امام را دفن کنند، نداشتند. 🔸حتی معتصم دستور داد: بدنش را بیندازید در کوچه. دو سه روز بدن امام در میان کوچه افتاده بود. بعد به معتصم خبر دادند که یک وضع خارق‌العاده‌ای پیش آمده. هر میتی اگر سه چهار روز روی زمین افتاده باشد بدنش عفونت پیدا می‌کند و بدن این مرد روز به روز بر بوی خوشش افزوده می‌شود، و اگر مردم این موضوع را بفهمند اوضاع خیلی بد می‌شود. 🔹این بود که خودش زودتر اجازه داد بدن امام را دفن کنند. وجود مقدسش را در کنار جدش (ع) در همین محل معروف یعنی کاظمین علیهما السلام دفن کردند. و حالت ایشان از این جهت، تأسّی داشت به جدّ بزرگوارشان (ع) که فرمود: مُلْقاً ثَلاثاً بِلا غُسْلٍ وَ لا کفَنٍ. و لا حول و لا قوّة الّا بالله العلی العظیم 📚 ، ج12، ص32-29 عمریست زیر دین جواد الأئمّه ام ای جان من فدای جگر گوشۀ رضا 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
انسان را به صورت در می آورد که مطمئن است فرضا خودش از میان برود، ایده اش و هدفش قطعا در آینده است. 📚 ، ج ۹، ص ۳۹۵ 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
💠 داغ‌های همه تاریخ را ما به یک‌باره دیدیم، چرا که ما امت آخرالزمانیم، و خمینی، این ماه بنی هاشم، بود در شب یلدای تاریخ. در عصر ادبار عقل و فلک‌زدگی بشر، در زمانه غربت حق، در عصری که دیگر هیچ پیامبری مبعوث نمی‌شد و هیچ منذری نمی‌آمد، خمینی میراث‌دار همه انبیا و اسباط ایشان بود و داغ او بر دل ما، ، داغی بی‌تسلی. 🔸 امام(ره) ما را آموخت که « را با جمع کنیم» و خود بهترین شاهد بود بر این مدعا که عرفان همین مبارزه است، و از این پس دیگر چه داعیه‌ای می‌ماند برای آنان که عرفان را به مثابه امری کاملا بهانه‌ی واماندگی خویش می‌گرفتند؟ او کتاب و سنت را در وجود خویش گشود و ما دانستیم که شرط لازم است و اولیای مقرب خدا در تمام طول تاریخ همواره بر همین شیوه زیسته‌اند. ☀️دهه شصت دهه بود و از این پس دهه‌ها هر چه بیایند به جز او انتساب نخواهند داشت. این او بود که هر آن‌چه در بود ظاهر کرد. حیات انسان‌هایی چون او نفخه‌ای از نفخات روح‌اللهی است که در تن انسان می‌دمد، در تن زمین مرده، و آن را می‌بخشد. امام‌خمینی انسانی چونان دیگران نبوده؛ از قبیله و آنان بود و مصداقی از مصادیق معدود «نبا عظیم»... که هر هزار سال یکی می‌رسد، و مراد از این «هزار»، عدد هزار نیست؛ مراد آن است که او از خیل است و مورد خطاب انما انت مذکر. 🔹 امام خمینی پیامبر تازه‌ای نبود، اما از یادآوران بود، از مخاطبان انما انت مذکر، که مردمان با خداوند را به آنان یادآوری کرد و بعد از چند قرن که از هبوط بشر در مصداق جمعی کلی می‌گذشت، چونان اسلاف خویش- از ابراهیم و اسماعیل تا محمد(ص)- دوره‌ای از جاهلیت را شکست و از را آغاز کرد. این عصر تازه را باید نام نهاد، چنان که حق آن بود که اعصار پیشین را نیز به انبیاء و اوصیاء و یادآوران دیگر انتساب می‌دادند. 🍀 وجود امام‌خمینی و برکات آن را تنها کسانی می‌توانند حقیقتا درک کنند که در جست و جوی تاریخ انسان بر کره زمین _که خاستگاه تحولات ظاهری اجتماعی و اقتصادی و سیاسی حیات او نیز هست_ به رجوع می‌کنند. هم آنان‌اند که در وصف امام‌خمینی می‌گویند:« او بت شکنی دیگر از تبار ابراهیم بود.» 📚 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🔰 در يک جمع بندی در رابطه با از به سوی ميتوان گفت: 🔹اولاً: بايد در استفاده از و تکنيک غرب متوجه بر آن ابزارها بود و با لازم و جدا از فرهنگ پنهان در آن ابزارها، از آن‌ها استفاده نمود و دائماً و در همه حال متوجه اهداف و آرمان تمدن اسلامی بود. 🔸ثانياً: بايد سعی نمود در پديدآوردن ابزارهايی که جواب‌گوی آرمان‌های است برنامه‌ريزی کرد و در اين راستا از سطحی‌نگری و ظاهرسازی پرهيز نمود که موجب عقب‌افتادن کارها مي‌شود و از شرايطي که موجب ورود افراد جامعه به عالم قدس و معنويت است محروم مي‌گرديم. 🔹ثالثاً: بايد نسبت به ابزارها و تکنيک هايي که عالم دينی و شرايط ذکر و فکر معنوي را مختل مي کند حتی الامکان حساسيت نشان داد تا آفات نمايان شود و ميل خروج از آن شدت بگيرد. 🔸رابعاً: بايد متوجه بود فرار از تمدن غربي و به انزوا رفتن چاره‌ی کار نيست، چاره‌ی کار جهت گذار از آن تمدن، جهت‌دادن فکر و ذکر در راستای ساختن است. 📚 استاد 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha
🏴 🏴 🏴 ▪️هیچ فضیلتی چون جهاد نیست و هیچ جهادی مانند مبارزه با هوای نفس نمی باشد. حضرت علیه السلام 🆔 @rafigha https://eitaa.com/rafigha