🔻آیتالله نوری همدانی: عدهای با بیمدیریتی میخواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند
مرجع تقلید شیعیان:
🔹وضعیت معیشت مردم ما را شرمنده میکند.
🔹حق مردم ما این نیست که با بیمدیریتی آقایان در رنج باشند.
🔹عدهای با بیمدیریتی میخواهند مردم را نسبت به نظام و روحانیت و انقلاب بدبین کنند.
🔹مردم بدانند حوزه علمیه و مراجع بیش از همه نسبت به وضع اقتصادی آنها نگران هستند و به مسئولان تذکر میدهند.
رحا:
کم کاری دولت ها و ضربه زدن به اعتقادات و اعتماد مردم قطعا خواسته دشمن و خیانت به نظام اسلامی است. اما عامل مهم دیگری که باید مد نظر داشت، رفتار بزرگان و علمای خود حوزه های علمیه است که موجب بدبینی در چشم مردم می گردد. رفتارایی مثل بی تفاوتی نسبت به مشکلات مردم، بی تفاوتی نسبت به نظام اسلامی ، ضربه زدن به نظام اسلامی به جای کمک و همفکری، اشرافی گری و دوری گزینی از مردم و جامعه!
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
☑️آیت الله العظمی مکارم شیرازی: داد مردم از گرانی و تورم بلند است
🔸دولت از یک سو و ملت از سوی دیگر در گرانی نقش دارند
🔸در تهران تعدادی از مراکز و رستوران ها تعطیل شده است چرا که غذا گران شده و مشتریها خرید نمی کنند و این مسئله وحشتناک است
🔸رئیس قوه قضاییه باید آستین بالا زده و با دو مسئله برخورد کند؛ مسئله اول قاچاق و مسئله دوم سوء استفادههای کلان است.
رحا:
مطالبه گری روحانیت از مسئولین موجب تنبه و مسئولیت پذیری می شود. اما اگر این مطالبه گری از جانب مراجع عظام و طلاب گرامی حمایت و پیگیری نشود، به نتیجه دلخواه نمی رسد. حوزه عملیه باید بصورت قاطع از قوه مجریه و قوه قضائیه مطالبه گری داشته باشد نه فقط در حد توصیه و ارشاد.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
آیت الله مطهری؛ فقیه تحول خواه و اسوه #حوزه_انقلابی
✅ علامه مطهری در بیانات امام خامنه ای حفظه الله:
🔸علامه مطهری شخصیتی است که عظمت ها و فضیلت های متعدّدی را در خود جمع کرده، به صورتی که مجموع این عظمت ها و فضیلت ها، از ایشان، یک شخصیت استثنایی و بسیار خاص ساخته است.
مقام معظم رهبری، بارها به این واقعیت تصریح کرده اند:
«شهید مطهری انصافاً نادرۀ زمان ما بود.» «استاد شهید مطهری، بحق شاگرد شایستۀ امام امت و از افراد نادر و کم نظیر زمان است.» «مطهری انسان استثنایی برجسته ای در زمان خودش بود.»
بازخوانی سیره انقلابی و شیوه تحول خواهی آیت الله مطهری٬ گمشده امروز حوزه مقدسه قم است که باید بسیار از آن سخن گفت تا توطئه بایکوت و واژگونه نمایی٬ سیره و سیمای آن اسوه نستوه را بیش از این مخدوش ننماید.
🔸امتیاز دیگر علامۀ شهید این است که ایدئولوژی «انقلاب اسلامی» و «نظام جمهوری اسلامی»، برخاسته از معارفی است که ایشان در طول سال ها، تولید و منتشر کرده است:
«(استاد مطهری) امروز بحق یکی از بزرگترین معماران بنای فکری نظام اسلامی به حساب می آید.»
«بنده اعتقاد راسخ دارم و بارها هم گفته ام که جریان فکری اسلامی انقلاب و نظام اسلامی ما در بخش عمده ای، متکّی به تفکرات شهید مطهری است؛ یعنی آنها پایه ها و مایه های اسلامی ای است که ما در تفکرات اسلامی از آنها بهره بردیم و به نظام اسلامی منتهی شد.»
«اعتقاد بنده این است که آثار شهید مطهری، مبنای فکری این جمهوری کنونی ماست. مبنای فکری این انقلاب، تفکرات شهید مطهری است.»
🔸مدخلیّت بی بدیل علامه مطهری در شکل گیری ایدئولوژی انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی از این واقعیت ناشی می شود که می تواند ایشان از نظر فکری و ایدئولوژیک، برجسته ترین و عالی ترین نیروی انقلابی به شمار می-آمد، تا آن جا که مقام معظم رهبری تصریح می کنند:
«به نظر من، [استاد مطهری] قوّی ترین ایدئولوگ ما بود.»
نقل از کانال #روزنه:
وقتی از #آیت_الله #شهید #مطهری٬ سخن به میان می آید٬ رویکرد تحول گرایانه ایشان نسبت به حوزه مقدسه قم کمتر مورد توجه قرار می گیرد اما تاریخ از یاد نمی برد که او در ضمن اعتقاد حداکثری به اصالت و کارآمدی نهاد روحانیت٬ تغییرات و تحولات بنیادین این نهاد دینی را از ضروریات می دانست.
شهید مطهری هرگز خود را به بیان دغدغه های صرف و #شعارزدگی٬ محدود نکرد و برای تکامل و بالندگی حوزه٬ #طرح و #برنامه داشت.
برنامه آیت الله شهید و عده دیگری از #فقهای_خوشفکر_جوان٬ اگرچه ابتدا با موافقت و تایید زعیم عظمای قم مواجه شد اما با #لجن_پراکنی و #کارشکنی برخی اطرافیان بی سواد و وابسته به دربار٬ ناتمام ماند و شهید بعد از آنکه از تأثیرگذاری در عرصه تحول حوزه ناکام شد٬ ناگزیر ره تهران در پیش گرفت.
بدخواهان و خناسان٬ مطهری فاضل٬ متقی و دلسوز را در منظر #آیت_الله_العظمی_بروجردی چنان جلوه دادند که نه تنها از پذیرفتن او که از مطالعه عریضه مکتوب آیت الله مطهری نیز امتناع کردند و مطهری غریبانه از حضور موثر در امور حوزه برکنار ماند.
بعدها در دهه چهل و پنجاه به اشارت امام مبنی بر حضور علمای انقلابی در کرسی های علمی قم٬ ایشان معدود جلساتی در قم داشت که برکات فراوانی را منتج شد اما هرگز دیگر حوزه نتوانست از اندیشه ناب مطهری در جهت اصلاح ساختارها بهره ببرد.
اکنون در سالگرد چهل سالگی شهادت آن متفکر کم نظیر معاصر٬ خادمی ها و شیخ غلامرضاهایی پیدا شده اند که استوانه های علمی حوزه را با انواع روشهای ناجوانمردانه از میدان بدر می کنند تا #نوشریعتمداریها بتوانند با ادبیاتی تقدس مأبانه به ستیز با تحول حوزه بپردازند و بر طبل جدایی دین از سیاست بکوبند.
دشمنان دیروز امام و شهید مطهری٬ اکنون با یک تیر دو نشان می زنند؛ همزمان هم با تحول مقابله می کنند که انزوای کلیسایی را خدای ناکرده ممکن است به دنبال داشته باشد و از طرف دیگر در پی فاصله حوزه و نظام هستند.
شهید مطهری در عین حال که پیشگام تحول حوزه است٬ نماد #حوزه_انقلابی نیز هست و از همین رو همزمان #سکولارهای_عرفی و #سکولارهای_مقدس به دشمنی با او و امثال او ادامه می دهند.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
🔅 پدرم گوشهگیری را دوست داشت اما من نه
[پدرم] گوشهگیری را دوست داشت، ولی من این خصلت ایشان را خوش نمیداشتم؛ لذا عکس آن را فراگرفتم. ایشان وقتی وارد مسجد میشد، سر را به زیر میانداخت، نگاه خود را به زمین میدوخت، و بیآنکه با احدی از نمازگزاران حرفی بزند، مستقیماً به سوی محراب میرفت. در آنجا عینک خود را برمیداشت؛ بنا بر سنت، دنباله عمامه را به زیر چانه میانداخت و نماز جماعت را امامت میکرد؛ آنگاه به همانگونه که وارد شده بود، بیرون میرفت.
در مجالس، خاموش مینشست؛ مگر اینکه از او چیزی بپرسند. جز با علمایی که از دوستان خاصش بودند سخن نمیگفت. به هیچ گفتوگویی هم جز بحث علمی وارد نمیشد. نتیجه این گوشهگیری تنگدستی شدید بود.
کتاب خون دلی که لعل شد، ص ۵
رحا:
بیان صادقانه و محترمانه ای که مقام معظم رهبری نسبت به رویکرد اجتماعی پدر گرامی خویش دارند یک طرف، انتخاب مسیری در مقابل آن رویکرد و شناخت زمان و تکلیف متناسب و عمل به آن از طرفی دیگر، ایشان را متمایز میکند. چرا که برخی از حوزویان صرف انتساب به پدر و یا بیت خاصی، نه این صداقت را دارند و نه احترامی نسبت به سایر اشخاص و بیوت!
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
#حوزه_سکولار
🔶مشکلات جامعه پیامد عدم ورود فقه در بدنه اجرایی کشور/ حداقلی بودن روش مواجهه با منابع فقهی ضعف آموزشی است.
🔲حجت الاسلام رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه:
🔹 مردم میگویند: حکومت آخوندی؛ اما در حقیقت در این چهل سال، فقه در سیستم نبوده است! جای آخوندها در سیستم تعلیم و تربیت، در سیستم انرژی، در سیستم صنعت کجا است؟ ورود حوزه و روحانیت در این سیستمها کجا است؟ نه کارشناس، نه گزارش و نه اصل مراجعهاش نیست، فقیه تازه متوجه شده که خودش باید دستی در کارشناسی داشته باشد؛ لازمهاش این است که وارد سیستم شود؛ علاوه بر عللی بیرونی که الآن در بستر جمهوری اسلامی آماده شده، یک شرایطی هم درونی است که فقه حداکثریها میگویند: نگاه به فقه باید عوض شود؛ چند بستر در بحث ثابتات و متغیرات، در دستگاه نظریه استنباط، در روش موضوعشناسی و حتی روش مواجهه با منابع فقهی که حداقلی استفاده شده باید حداکثری شود.
رحا:
نگاه جدید و نو به فقه و نحوه ورود آن به عرصه های مدیریتی و اجرایی کشور، چیزی است که برخواسته از روحیه انقلابی حوزه های علمیه است. شاید بعد از 40 سال دیر باشد (که هست) اما همین که پایه های فقه پویای شیعه در سبک زندگی و اداره اجتماع چیده شود حرکتی رو به جلو و مایه امید است.
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
باز هم نشست دوره ای اساتید؟
دیروز در کانال و سایت حجت الاسلام مهدی هادوی تهرانی عضو اصلی نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم چنین مطلبی ارسال شده بود که باعث بهت وحیرت اینجانب شد:
«به اطلاع مؤمنین می رساند هلال ماه مبارک رمضان در شب دوشنبه برای حضرت آیت الله هادوی تهرانی به اثبات نرسیده است. بنابراین فردا دوشنبه 1398/2/16 روز سی ام شعبان المعظم 1440 است و پس فردا اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.دفتر آیت الله هادوی تهرانی».
به نظر می رسد سایت و کانال آقای هادوی بیش از حد مساله مرجعیت را جدی گرفته و چنین مطلبی را در سایت و کانال خود قرار داده است. جالب تر آنکه سایت ویکی پدیا (وابسته به غرب وضد انقلاب اسلامی) ایشان را به عنوان مرجع معرفی کرده است.
در این زمینه سوالاتی به ذهن می رسد: چه ارتباطی بین نشست دوره ای اساتید و سایتی معلوم الحالی مثل ویکی پدیاوجود دارد؟!
به چه دلیل این سایت از ایشان در این راستا به صورت علنی حمایت می کند؟واقعاً چه کسی باید این جریانات راپیگیری و رصدکند؟
نهاد صیانت وآمار حوزه مشغول چه کاری است؟
شایسته است نهادی مثل آمار وبررسی و جامعه مدرسین نظارتی برعملکرد اشخاص و جریانات حوزوی داشته باشند تاباعث نشود چنین اشخاصی به این شکل خود را از طریق سایت های وابسته معرفی می کنند و هیچ صدایی از جامعه مدرسین بلندنشود.
آیا می توان گفت که بحث بیت سازی و مرجع سازی از طرف تشکل نشست دوره ای اساتید به صورت سازماندهی شده و حتی بایک نقشه راه فنی در حال انجام است؟
#علی_ابراهیمی
#مرجعیت_خودخوانده
#نفوذ
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
@resalathozehenghelabi
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحول
🔺اظهارات «آیت الله طباطبایی نژاد» مدیر حوزه علمیه اصفهان در مخالفت با فرامین رهبری:
🔸من هم همانند رهبری درس خوانده ام. بر فرض که رهبری در مسائل حوزه سخنی بفرمایند اما من هم نظر خودم را دارم و طبق آن عمل می کنم.
🔸اینطور نیست که هر چیزی که رهبری فرمودند انجام بدهیم؛ باید ببینیم اینکار شدنی هست یا نه. مسئله تحول که تعبدی نیست!
🔸اینکه شما چسبیدید به اینکه رهبری گفته اند: "تحول حوزه انجام شود"؛ باید ببینیم این مسئله شدنی هست یا نه!
🔸من منطقی نمی دانم که کتابهای حوزه حتماً عوض شوند؛ بنده معتقدم طلبه ها به جای ده سال، 12 سال در حوزه درس بخوانند!
🔸کتابهای حوزه علمیه اتفاقاً خیلی جالب است!
رحا:
هر چند با شنیدن بخشی از صحبت های مدیرحوزه علمیه اصفهان نمی توان به اصل نیت و اهداف او بصورت کامل پی برد، اما اینکه در برابر فرمایشات مقام معظم رهبری ، «انا رجل» را مطرح میکند بدون اینکه هیچ استدلال منطقی برای مواضع خویش داشته باشد، نشانه خوبی نیست. طلاب انقلابی اصفهان که دادشان از عملکرد این مسئول حوزوی در آمده است حتما ابعاد بیشتری از مواضع و اهداف و نیت های ایشان را می دانند. مقتضی است مطالبه گری برای شفافیت مواضع و ادله آن ادامه پیدا کند تا پویایی حوزه محفوظ بماند!
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
. 🔸 حجاب از یک موضوع صرفا مذهبی فراتر رفته 🔸ایران کشوری اسلامی است نه سکولار
واکنش آیت الله #مکارم به اظهارات نسنجیده برخی مسؤولان؛ 🔹 ما جمهوری اسلامی هستیم نه یک کشور سکولار که با کشورهاي سكولار قابل قیاس باشد. 🔹فضای مجازی از نخستین مساله های کشور است که اگر حل نشود آینده تاریک خواهد بود؛ امیدواریم مسؤولين اين آمار و ارقام وحشتناك را ببینند و توجه کنند در فضای مجازی چه خبر است و چه اتفاقاتی رخ می دهد؟
رحا:
متاسفانه مراجع عظام خیلی دیر متوجه حساسیت فضای مجازی در کشور شده اند. چند سال است که مقام معظم رهبری این مهم را مطالبه می کند اینترنت ملی راه اندازی شده و کنترل فضای مجازی را آنطور که مناسب جمهوری اسلامی است به دست بگیریم اما کم کاری های دولت یک طرف ، عدم مطالبه گری مراجع و حمایت از مواضع کارشناسی شده و دقیق رهبری از طرف دیگر موجب می شود که دولت به راحتی شانه از بار مسئولین و وظیفه خود خالی کند و نهایتا به جایی برسیم که بگویند کار از کار گذشته است و جلوی یکسری از اتفاقات را نمی توان گرفت. امید است این مطالبه گری از طرف حوزه علمیه قم ، مراجع و طلاب به نحو جدی تری پیگیری شود تا شاهد نتایج بهتری باشیم. .
#حوزه_انقلابی
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#بصیرت
#جریان_انقلابی
#طلبه_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#حوزه_علمیه
#منشور_روحانیت
@resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_دهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تع
💠مفهوم شناسی سکولاریسم
#بخش_یازدهم
🚩یادآوری:
برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود.
👇👇👇👇👇
💠مفهوم شناسی سکولاریسم
#بخش_یازدهم
🚩یادآوری:
برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود.
ادامه مطلب : سیر تحول تاریخی سکولاریسم
جریان تجربه گرایی، عقل گرایی و شک گرایی در قرن هفدهم و قرون پس از آن تداوم پیدا کرد. جان لاک ( 1704-1632م ) با جدایی سلطه دنیایی از سلطه کلیسایی و منع کلیسا از دخالت در سیاست، گامی استوار به سوی سکولاریسم برداشت .به طور کلی، در قرن هفدهم، کلیسا خطر افکار آزادی خواهان را احساس کرد و خواهان مقابله شدید با آن شد. این مطلب منجر به اعدام برخی از نویسندگان و تصویب قانونی در سال 1757مبنی بر تعقیب و اعدام مؤلفان گردید، اما با انقلاب فرانسه این قانون لغو شد. در یک کلام، در این قرن، در حوزه سیاست و نظریه پردازی سیاسی، مبانی ماورای طبیعی و لاهوتی قطع شد.این امر ناشی از مجادلات دینی و فرهنگی بود. مادی گرایی و عقل مداری دو ویژگی مهم جو سیاسی این قرن بود که به واسطه تجدید نظر در آثار افلاطون و رواقیان به دست آمده بود (1).
سده هجدهم عصر روشنگری نام گرفته است. بسیاری از متفکران این عصر بر معرفت عقلی تکیه کرده اند. گروهی نیز بر تجربه تاکید داشتند که با مطرح شدن نظریه «ذره انگاری » شکل جدیدی به خود گرفته است. برکلی و لایب نیتس مشربی تجربی دارند. هیوم شک گراست و کانت بزرگ ترین فیلسوف این عصر از تعاطی حس و تجربه با عقل گرایی، دستگاه فکری جدیدی را بنیان می نهد. سده نوزدهم تداوم مکتب کانت است که گرایش های گوناگونی در آن مطرح شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. مذهب معنوی مطلق هگل، بدبینی شوپنهاور و مشرب تحصلی کنت نیز نظریه هایی بر مبنای مکتب کانت می باشند .
تفکر سکولاریسم در قرن نوزدهم تداوم یافت و شفاف تر گردید. برخی از نظریه پردازان مهم در این زمینه عبارتند از :داروین که انتشار نظریاتش در جهان اسلام موجی از تعارضات فکری ایجاد کرد. داروین ( 1882-1809م) کتاب تکامل انواع را در سال 1859م ارائه و نظریه معروف خود درباره انسان را مطرح کرد و واکنش های متعددی در جهان اسلام و ایران به دنبال داشت .آگوست کنت ( 1872-1804م) از دیگر نظریه پردازان رهیافت اومانیسم است. وی حیات بشری را به سه مرحله تقسیم کرد و دین را متناسب با مرحله ابتدایی حیات بشر دانست و مرحله سوم را، که امروزه در غرب سیطره یافته است، متکی بر روش علمی انگاشت که دین در آن جایگاهی ندارد (2).
(1)قربان، ملحم (1983) قضایا الفکر السیاسی: الحقوق الطبیعی، موسسة الجامعیة للدراسات و النشر، بیروت.
(2) صعب، ادیب(1995) الدین والمجتمع رویه مـستقبله، بـیروت: دارالنهار.
#حسین_کاظمی
#سکولاریسم
#مرجعیت_انقلابی
#امام_خامنه_ای
#رسالت_حوزه_انقلابی
#رحا
#گام_دوم_انقلاب
هشتک زیر را دنبال کنید:
#از_سکولاریسم_غربی_تا_سکولاریسم_حوزوی
@resalathozehenghelabi