eitaa logo
رحا مدیا
7.1هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
168 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی ارتباط با ادمین: @Adminraha
مشاهده در ایتا
دانلود
#حوزه_سکولار 🔶مشکلات جامعه پیامد عدم ورود فقه در بدنه اجرایی کشور/ حداقلی بودن روش مواجهه با منابع فقهی ضعف‌ آموزشی است. 🔲حجت الاسلام رهدار رئیس مؤسسه فتوح اندیشه: 🔹 مردم می‌گویند: حکومت آخوندی؛ اما در حقیقت در این چهل سال، فقه در سیستم نبوده است! جای آخوندها در سیستم تعلیم و تربیت، در سیستم انرژی، در سیستم صنعت کجا است؟ ورود حوزه و روحانیت در این سیستم‌ها کجا است؟‌ نه کارشناس، نه گزارش و نه اصل مراجعه‌اش نیست، فقیه تازه متوجه شده که خودش باید دستی در کارشناسی داشته باشد؛ لازمه‌اش این است که وارد سیستم شود؛ علاوه بر عللی بیرونی که الآن در بستر جمهوری اسلامی آماده شده، یک شرایطی هم درونی است که فقه حداکثری‌ها می‌گویند: نگاه به فقه باید عوض شود؛ چند بستر در بحث ثابتات و متغیرات، در دستگاه نظریه استنباط، در روش موضوع‌شناسی و حتی روش مواجهه با منابع فقهی که حداقلی استفاده شده باید حداکثری شود. رحا: نگاه جدید و نو به فقه و نحوه ورود آن به عرصه های مدیریتی و اجرایی کشور، چیزی است که برخواسته از روحیه انقلابی حوزه های علمیه است. شاید بعد از 40 سال دیر باشد (که هست) اما همین که پایه های فقه پویای شیعه در سبک زندگی و اداره اجتماع چیده شود حرکتی رو به جلو و مایه امید است. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
باز هم نشست دوره ای اساتید؟ دیروز در کانال و سایت حجت الاسلام مهدی هادوی تهرانی عضو اصلی نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم چنین مطلبی ارسال شده بود که باعث بهت وحیرت اینجانب شد: «به اطلاع مؤمنین می رساند هلال ماه مبارک رمضان در شب دوشنبه برای حضرت آیت الله هادوی تهرانی به اثبات نرسیده است. بنابراین فردا دوشنبه 1398/2/16 روز سی ام شعبان المعظم 1440 است و پس فردا اول ماه مبارک رمضان خواهد بود.دفتر آیت الله هادوی تهرانی». به نظر می رسد سایت و کانال آقای هادوی بیش از حد مساله مرجعیت را جدی گرفته و چنین مطلبی را در سایت و کانال خود قرار داده است. جالب تر آنکه سایت ویکی پدیا (وابسته به غرب وضد انقلاب اسلامی) ایشان را به عنوان مرجع معرفی کرده است. در این زمینه سوالاتی به ذهن می رسد: چه ارتباطی بین نشست دوره ای اساتید و سایتی معلوم الحالی مثل ویکی پدیاوجود دارد؟! به چه دلیل این سایت از ایشان در این راستا به صورت علنی حمایت می کند؟واقعاً چه کسی باید این جریانات راپیگیری و رصدکند؟ نهاد صیانت وآمار حوزه مشغول چه کاری است؟ شایسته است نهادی مثل آمار وبررسی و جامعه مدرسین نظارتی برعملکرد اشخاص و جریانات حوزوی داشته باشند تاباعث نشود چنین اشخاصی به این شکل خود را از طریق سایت های وابسته معرفی می کنند و هیچ صدایی از جامعه مدرسین بلندنشود. آیا می توان گفت که بحث بیت سازی و مرجع سازی از طرف تشکل نشست دوره ای اساتید به صورت سازماندهی شده و حتی بایک نقشه راه فنی در حال انجام است؟ @resalathozehenghelabi
5.3M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#تحول 🔺اظهارات «آیت الله طباطبایی نژاد» مدیر حوزه علمیه اصفهان در مخالفت با فرامین رهبری: 🔸من هم همانند رهبری درس خوانده ام. بر فرض که رهبری در مسائل حوزه سخنی بفرمایند اما من هم نظر خودم را دارم و طبق آن عمل می کنم. 🔸اینطور نیست که هر چیزی که رهبری فرمودند انجام بدهیم؛ باید ببینیم اینکار شدنی هست یا نه. مسئله تحول که تعبدی نیست! 🔸اینکه شما چسبیدید به اینکه رهبری گفته اند: "تحول حوزه انجام شود"؛ باید ببینیم این مسئله شدنی هست یا نه! 🔸من منطقی نمی دانم که کتابهای حوزه حتماً عوض شوند؛ بنده معتقدم طلبه ها به جای ده سال، 12 سال در حوزه درس بخوانند! 🔸کتابهای حوزه علمیه اتفاقاً خیلی جالب است! رحا: هر چند با شنیدن بخشی از صحبت های مدیرحوزه علمیه اصفهان نمی توان به اصل نیت و اهداف او بصورت کامل پی برد، اما اینکه در برابر فرمایشات مقام معظم رهبری ، «انا رجل» را مطرح میکند بدون اینکه هیچ استدلال منطقی برای مواضع خویش داشته باشد، نشانه خوبی نیست. طلاب انقلابی اصفهان که دادشان از عملکرد این مسئول حوزوی در آمده است حتما ابعاد بیشتری از مواضع و اهداف و نیت های ایشان را می دانند. مقتضی است مطالبه گری برای شفافیت مواضع و ادله آن ادامه پیدا کند تا پویایی حوزه محفوظ بماند! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
. 🔸 حجاب از یک موضوع صرفا مذهبی فراتر رفته 🔸ایران کشوری اسلامی است نه سکولار واکنش آیت الله #مکارم به اظهارات نسنجیده برخی مسؤولان؛ 🔹 ما جمهوری اسلامی هستیم نه یک کشور سکولار که با کشورهاي سكولار قابل قیاس باشد. 🔹فضای مجازی از نخستین مساله های کشور است که اگر حل نشود آینده تاریک خواهد بود؛ امیدواریم مسؤولين اين آمار و ارقام وحشتناك را ببینند و توجه کنند در فضای مجازی چه خبر است و چه اتفاقاتی رخ می دهد؟ رحا: متاسفانه مراجع عظام خیلی دیر متوجه حساسیت فضای مجازی در کشور شده اند. چند سال است که مقام معظم رهبری این مهم را مطالبه می کند اینترنت ملی راه اندازی شده و کنترل فضای مجازی را آنطور که مناسب جمهوری اسلامی است به دست بگیریم اما کم کاری های دولت یک طرف ، عدم مطالبه گری مراجع و حمایت از مواضع کارشناسی شده و دقیق رهبری از طرف دیگر موجب می شود که دولت به راحتی شانه از بار مسئولین و وظیفه خود خالی کند و نهایتا به جایی برسیم که بگویند کار از کار گذشته است و جلوی یکسری از اتفاقات را نمی توان گرفت. امید است این مطالبه گری از طرف حوزه علمیه قم ، مراجع و طلاب به نحو جدی تری پیگیری شود تا شاهد نتایج بهتری باشیم. . #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت   @resalathozehenghelabi
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_دهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تع
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_یازدهم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. 👇👇👇👇👇
💠مفهوم شناسی سکولاریسم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. ادامه مطلب : سیر تحول تاریخی سکولاریسم جریان تجربه گرایی، عقل گرایی و شک گرایی در قرن هفدهم و قرون پس از آن تداوم پیدا کرد. جان لاک ( 1704-1632م ) با جدایی سلطه دنیایی از سلطه کلیسایی و منع کلیسا از دخالت در سیاست، گامی استوار به سوی سکولاریسم برداشت .به طور کلی، در قرن هفدهم، کلیسا خطر افکار آزادی خواهان را احساس کرد و خواهان مقابله شدید با آن شد. این مطلب منجر به اعدام برخی از نویسندگان و تصویب قانونی در سال 1757مبنی بر تعقیب و اعدام مؤلفان گردید، اما با انقلاب فرانسه این قانون لغو شد. در یک کلام، در این قرن، در حوزه سیاست و نظریه پردازی سیاسی، مبانی ماورای طبیعی و لاهوتی قطع شد.این امر ناشی از مجادلات دینی و فرهنگی بود. مادی گرایی و عقل مداری دو ویژگی مهم جو سیاسی این قرن بود که به واسطه تجدید نظر در آثار افلاطون و رواقیان به دست آمده بود (1). سده هجدهم عصر روشنگری نام گرفته است. بسیاری از متفکران این عصر بر معرفت عقلی تکیه کرده اند. گروهی نیز بر تجربه تاکید داشتند که با مطرح شدن نظریه «ذره انگاری » شکل جدیدی به خود گرفته است. برکلی و لایب نیتس مشربی تجربی دارند. هیوم شک گراست و کانت بزرگ ترین فیلسوف این عصر از تعاطی حس و تجربه با عقل گرایی، دستگاه فکری جدیدی را بنیان می نهد. سده نوزدهم تداوم مکتب کانت است که گرایش های گوناگونی در آن مطرح شد و مورد نقد و بررسی قرار گرفت. مذهب معنوی مطلق هگل، بدبینی شوپنهاور و مشرب تحصلی کنت نیز نظریه هایی بر مبنای مکتب کانت می باشند . تفکر سکولاریسم در قرن نوزدهم تداوم یافت و شفاف تر گردید. برخی از نظریه پردازان مهم در این زمینه عبارتند از :داروین که انتشار نظریاتش در جهان اسلام موجی از تعارضات فکری ایجاد کرد. داروین ( 1882-1809م) کتاب تکامل انواع را در سال 1859م ارائه و نظریه معروف خود درباره انسان را مطرح کرد و واکنش های متعددی در جهان اسلام و ایران به دنبال داشت .آگوست کنت ( 1872-1804م) از دیگر نظریه پردازان رهیافت اومانیسم است. وی حیات بشری را به سه مرحله تقسیم کرد و دین را متناسب با مرحله ابتدایی حیات بشر دانست و مرحله سوم را، که امروزه در غرب سیطره یافته است، متکی بر روش علمی انگاشت که دین در آن جایگاهی ندارد (2). (1)قربان، ملحم (1983) قضایا الفکر السیاسی: الحقوق الطبیعی، موسسة الجامعیة للدراسات و النشر، بیروت. (2) صعب، ادیب(1995) الدین والمجتمع رویه مـستقبله، بـیروت: دارالنهار. هشتک زیر را دنبال کنید: @resalathozehenghelabi
🔸 خبر مهم سایت ! 🔹 متأسفانه سایت شفقنا منتسب به بیت آیت الله سیستانی، توسط یکی از اعضای سابق ستاد میرحسین موسوی اداره می‌شود و گاه و بیگاه به انتشار اخبار جهتدار در حوزه دین و روحانیت و برجسته‌سازی عناصر معلوم‌الحال می‌پردازد. لازم به ذکر است که انتشار تصویر پلاکارد «استخر فرح در انتظارت» در جریان تجمع فیضیه -که پیش از سخنرانی جمع شده بود- توسط همین خبرگزاری مخابره شد و هزینه‌های زیادی را به نظام و جریان انقلابی تحمیل کرد. رحا: با توجه به نظرات شاذ و حتی مخالف صریح قرآن توسط آقای صانعی، و اظهارات سخیف ایشان در مورد کاندیدای ریاست جمهوری که در شان مرجعیت نبوده و سایر حمایت های صریح ایشان از رهبران فتنه بر علیه نظام اسلامی، باز هم سایت همسو با بی بی سی تلاش در ثبوت مرجعیت او دارد تا بدینوسیله بتواند چند صدایی در برابر نظام و ولایت را تقویت نماید. جریانی که راهبرد آن به وضوح مشخص شده است که معرفی طیف خاصی به عنوان مراجع فعلی و آینده! سعی در جبهه سازی در مقابل نظام اسلامی و زمینه سازی برای اقدامات بعدی دارد!  @resalathozehenghelabi
با توجه به رسیدن ایام تبلیغی ماه مبارک رمضان و فرصت ویژه ای که طلاب گرامی می توانند روح و جان مومنین بیش از پیش با اسلام ناب طراوت بخشند. مناسب است که مردم روحیه انقلابی گری را در عمل و سخن ما ببینند. این روحیه در کنار شناخت مخاطب و بیان محتوای متناسب با مخاطب برکات عدیده ای دارد. در همین خصوص توجه به بیانات مقام معظم رهبری بسیار لازم است که : 1️⃣ شناخت نیاز مخاطب عزیزان من! از جمله چیزهایی که در تبلیغ بسیار مهمّ است، این است که شما پاسخ استفهام‌های مخاطبان خود را بدهید. اگر جوانی جلوِ ما نشسته است و ده، بیست سؤال در ذهن اوست، ما هم یک سخنرانی یک‌ساعته برای او می‌کنیم، در حالی که هیچ‌یک از سؤالات او جواب داده نشده است، آیا به نظر شما این سخنرانی موفّق است؟ البته که نه. ما باید سؤال‌های ذهن او را که احیاناً بر زبان نمی‌آورد، یا نمی‌تواند به زبان بیاورد، یا خودش متوجّه نیست که این سؤال‌ها را باید به زبان آورد، یا موقعیت مقتضی نیست، پاسخ دهیم. چطور میشود پاسخ داد؟ وقتی که استفهام‌های او کشف شود و ما بدانیم در ذهن او چیست. ۱۳۷۶/۱۰/۰۳ کانال #حوزه_انقلابی #تبلیغ #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
رحا مدیا
نشریه مکتوب «رحا» شماره پنجم تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی و تبیین خطرات #حوزه_سکولار #نشریه #حوزه
نشریه مکتوب «رحا» شماره ششم تبیین ضرورت های #حوزه_انقلابی و تبیین خطرات #حوزه_سکولار #نشریه #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
🔻 رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب حوزه‌های علمیه: ⚠️ عده‌ای می‌گویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند، اما واقعیت چیز دیگری است 🔸️ امروز وظیفه‌ی حوزه‌ها از گذشته سنگین‌تر است؛ علت هم این است که نیاز و قبول بیشتر است. امروز اقبال به مفاهیم برجسته و عالی دینی در جوانان دنیای اسلام و بلکه خارج از اسلام هست. 🔹️ سابقاً شاید ایمانهای قرص وجود داشت لکن جلوه‌ی عملی نداشت. در تهران شیخ فضل‌الله را وسط تهران بر دار کشیدند، عده‌ای هم گوشه‌وکنار اشکی ریختند اما حرکتی صورت نگرفت؛ با آنکه آن روز رضاخانی هم سر کار نبود. 🔸️ حال این را مقایسه کنید با [شهادت] طلبه‌ی همدانی؛ #همدان چه غوغایی شد و چه انعکاسی در ایران پیدا کرد. اگر آن جنازه‌ی مطهر در تبریز و تهران و بقیه‌ی کشور هم می‌آمد همان‌طور تشییع میشد. 🔹️ حالا بعضی میگویند مردم از دین فاصله گرفته‌اند. ما که طلبه بودیم، هیچ‌وقت در هیچ شهری در هیچ جلسه‌ای، این اجتماعاتی که امروز پای منبرها مشاهده میکنید وجود نداشت؛ یک دهم این هم وجود نداشت. 👈 وجوهاتی که امروز مردم میدهند نشان میدهد که مردم متدین هستند. 🔺️ حرفهای بدون معیار علمی گفته میشود، لکن روحانیت محترم است و علی‌رغم سیاه‌نمایی‌هایی که انجام میشود، واقعیت چیز دیگری است؛ این وظیفه را سنگین میکند. ۹۸/۲/۱۸ @Khamenei_ir #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
🔸پاسخ رهبر انقلاب به سوال یکی از خواهران طلبه؛ جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟ رهبر انقلاب، عصر امروز در دیدار طلاب: 🔹️ یکی از خواهران پرسیده‌اند: جایگاه اجتماعی طلاب خواهر کجاست؟ 🔸️ بله، سؤال به‌جایی است. این‌همه فاضلِ زن داریم؛ حضورشان در خانواده و اجتماع خیلی مغتنم است. 🔹️ یک روزی، یک بانوی ملّای اصفهانی بود که مرحوم طباطبائی هم با ایشان ملاقات کرد و با ایشان مباحثات داشت. افتخار میکردیم که یک بانوی فاضل داریم! 🔸️ اما حالا چند ده هزار طلبه‌ی فاضل داریم؛ خیلی مهم است و باید جایگاه آن معلوم بشود. 🔺️ باید ظرفیت #طلاب_خواهر به رسمیت شناخته شود و از آن در مراکز رسمی و فرهنگی استفاده شود. در این کار اگر از لحاظ اجرایی، سفارش و کمکی هم لازم باشد، بنده انجام میدهم. #حوزه_خواهران #خواهران_طلبه #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
🔶جانا سخن از زبان ما می گویی🔶 🔶 اشکالی که حوزه‌ی ما، دیروز آن را نداشت و امروز دارد 👇👇👇👇👇