eitaa logo
رحا مدیا
7.1هزار دنبال‌کننده
7.1هزار عکس
1.4هزار ویدیو
168 فایل
رحا: رسانه حوزه انقلابی 🎞 تولیدکننده محتوای چندرسانه 🌐 پایگاه تحلیلی حوزه 📚 نقد و بررسی جریان‌های حوزوی ارتباط با ادمین: @Adminraha ادمین مدرسه رحا: @adm_schl
مشاهده در ایتا
دانلود
رحا مدیا
💠مفهوم شناسی سکولاریسم #بخش_هشتم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تع
💠مفهوم شناسی سکولاریسم 🚩یادآوری: برای شناخت سکولاریسم در حوزه علمیه نیازمند پرداختن به تعریف ، پیشینه، مبانی و بنیادهای سکولاریسم می باشیم، که هربار به صورت مختصر وسلسله وار به قسمتی از آن پرداخته می شود. 🔶سیر تحول تاریخی سکولاریسم فرهنگ عصر نوزایی دارای ویژگی ها و مشخصه هایی است که آن را از عصر قرون وسطی متمایز می سازد; از جمله آنها کاهش حاکمیت کلیساست. فرهنگ عصر جدید، بیش از آنکه روحانی و دینی باشد، دنیوی است. دولت ها روزبه روز قومی تر شدند و جای کلیسا را، که بر فرهنگ جامعه نظارت داشت، گرفتند. دولت و پادشاه با اتحادی که با بازرگانان ثروتمند داشت، جای طبقه اشراف را گرفت و آن را در کشورهای گوناگون به نسبت های متفاوت تقسیم کرد (1) از جمله دیگر مشخصه های این عصر، افزایش قدرت علم است. نخستین مطلب جدی علم، که علیه کلیسا انتشار یافت، نظریه کپرنیک ( 1543-1417م) بود. وی نخستین تغییر بزرگ را در نگرش علمی پس از دوران نوزایی ایجاد کرد. این امر با واکنش شدید کلیسا مواجه شد و از این زمان، نزاع میان احکام جزمی و علم آغاز گشت و احکام جزمی کلیسایی کست خوردند. به این ترتیب، حاکمیت علم، که مورد قبول بیشتر فلاسفه جدید قرار گرفت، با حاکمیت کلیسا تفاوت فراوان پیدا کرد. با توجه به این دو مشخصه، می توان مهم ترین پیامد عصر روشنگری را درهم شکسته شدن فلسفه مدرسی و احیای فلسفه افلاطون عنوان نمود. از دیگر دستاوردهای این عصر، تشویق به فعالیت فکری و علمی است . در معماری، نقاشی و شعر نیز نهضت روشنگری تحول عمیقی ایجاد کرد. لئونارد داوینچی (1519-1452م) به عنوان هنرمند، عالم و مهندس، اصول اساسی و مبادی بسیاری از کشفیات را اعلام کرد که شامل مرکزیت خورشید در اخترشناسی و مکانیک گالیله ای بود. وی معتقد بود که باید پژوهش های علمی، ریاضی و صنعت جایگزین پژوهش های نظری گردد. او مدعی گردید که فعالیت و تفکر علمی، هر دو یک چیز و تجربه و آزمایش اساس علم است. با این حال، خواستن تنها مواد خاصی به دست می دهد که با عمل هوشیارانه خود بر روی آنها معرفت عقلی ایجاد می گردد (2). 📚منابع: (1) راسل، برتراند ( 1373)تاریخ فلسفه غرب، ترجمه نجف دریابندری، چاپ ششم، پرواز، تهران. (2) آدی، البرت،(1368) سیر فلسفه در اروپا، ترجمه علی اصغر حلبی، چاپ دوم، زوار، تهران. هشتک زیر را دنبال کنید: @resalathozehenghelabi
«جنگ نرم پیچیده، چند لایه و چند وجهی است. این جنگ لایه های شناختی، عاطفی، هیجانی، اجتماعی، معنوی، روانی و حتی جسمانی مخاطبان را آماج قرار می دهد. از همین روی تشخیص آنها کار دشواری است. جنگ نرم محصول پردازش ذهنی نخبگان و اندازه گیری آن مشکل است در حالی که جنگ سخت عینی، واقعی و محسوس است و می توان آن را با ارائه برخی از معیارها، اندازه گیری کرد. امروز آرایش رسانه ای و فرهنگی که در مقابل جمهوری اسلامی قرار دارد، بسیار آرایش پیچیده، متنوع، متکثر، کارآمد و فنی و پیشرفته است. مبارزه ای پیچیده تر و سخت تر از مبارزه با دشمنان است». (دیدار با دانشجویان و استادان استان قزوین، 1382)  @resalathozehenghelabi
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔴 فتنه ای بزرگتر از فتنه ۸۸ با حضور ۷۰ مجتهد برای براندازی نظام!! کلیپی موشکافانه درباره فتنه 98 دیدن این کلیپ بشدت توصیه میشود! #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
✅ اطاعت از ولی فقیه آزمون ولایت قبل از ظهور است ✅ ولایت مداری خود را بواسطه تبعیت کامل از ولایت فقیه تقویت کنیم و ارتقا دهیم تا هنگام ظهور حضرت صاحب الزمان(عج) ضعفی در ولایت مداری و تبعیت از ایشان نداشته باشیم. 🌹 امام خمینی: ولايت فقيه همان ولايت رسول الله هست، شما بدانيد که اگر امام زمان حالا بيايد،باز اين قلمها(مخالفان ولایت فقیه)مخالف اند با او صحیفه نور ج۱۰،ص۲۶ ❗️دلایل اصلی عدم ولایت مداری و تبعیت نکردن از ولایت فقیه و امام زمان(عج): تکبر و خود را بهتر و بالاتر از دیگران پنداشتن ، بی بصیرتی ، لقمه حرام ، آلوده شدن به گناه و دنبال کردن رسانه های منافق و باطل. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
رهبر انقلاب: 🔹#سپاه پاسدار انقلاب است. 🔹«یکی از بخشهای مهمّ کارنامه‌ی سپاه، انقلابی زیستن و انقلابی ماندن سپاه است». #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
🔴چرا اعضای نشست دوره ای اساتید بازهم نیامدند؟ 👇👇👇👇👇
🔴چرا اعضای نشست دوره ای اساتید بازهم نیامدند؟ اجتماع عظیم حوزویان در حمایت از سپاه پاسداران در مدرسه فیضیه برگزار شد بسیاری از علماء وبزرگان حوزه همراه با طلاب انقلابی کما فی السابق در این اجتماع حضور داشتند. 🔹️این اجتماع که انجام شد باعث دلگرمی سپاه پاسداران و در راستای حوزه انقلابی است ونشان دهنده اینست که حوزه علمیه در همه شرایط پشتیبان نیروهای مسلح انقلابی مخصوصاً سپاه پاسداران است. 🔹️سوالی که امروز ذهن نگارنده را درگیر خود کرده اینست که چرا اساتید معروف و اعضای اصلی نشست دوره‌ای اساتید حوزه علمیه قم که شاخص ترین این افراد آقایانی مثل( علوی بروجردی، هادوی تهرانی، یثربی، علیدوست، نائینی و ...) باز هم در این اجتماعات انقلابی حضور نداشتند و تاکنون حتی در فضای مجازی هیچ حمایتی از سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نکرده اند در حالی که سایت هایی مثل شفقنا در دسترس آنها بود که همیشه پشتیبان آنها بوده و مطالب عادی و سخنرانی ها و دیدارهای آنها را به سرعت مخابره میکرده «تا حضور آنها همیشه پررنگ باشد» 🔹️البته یک انتقادی هم نسبت به بعضی دوستان طلبه داریم آنهم اینست که چرا بعضی از دوستان مطالبات خود را از این نشست و همچنین اساتید انجام نمی دهند و به این افراد نمی گویند که واقعاً چرا در هیچ اجتماع انقلابی حضور ندارند؟ چرا با وجودی که حتی دولتی ها با سپاه پاسداران مشکل داشتند در برابر آمریکا ایستادند و گفتند ما تا آخر پشتیبان سپاه پاسداران هستیم اما بازهم هیچ صدایی از نشست دوره ای اساتید نیامد که نیامد؟! 🔹️در اینجا هم به عنوان اتمام کلام عرض می کنم: جناب آقای محمد جواد فاضل لنکرانی که هم فکر اعضای اصلی نشست دوره ای اساتید می باشد هم در این اجتماع حضور پیدا نکردند و حمایت خود از سپاه پاسداران را تا این لحظه اعلام ننموده اند. 🔹️به هرحال طلاب انقلابی باید بدانند چه کسانی در مواقع حساس پای عهد و پیمان خود با انقلاب، خون شهدا، نهادهای انقلابی می مانند و انقلابی عمل کرده و حضور خود را به موقع اعلام می دارند تا حساب آنان را از افراد غیر انقلابی، ساکتین و محافظه کاران جدا کنند.  @resalathozehenghelabi
❓آیا آقای علوی بروجردی مرجع می باشند؟ آقای علوی بروجردی یکی از اعضای نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم و همچنین عضو اصلی اتاق فکر این نشست که به تازگی رساله خود را به چاپ رسانده...... 👇👇👇👇👇
❓آیا آقای علوی بروجردی مرجع می باشند؟ آقای علوی بروجردی یکی از اعضای نشست دوره ای اساتید حوزه علمیه قم و همچنین عضو اصلی اتاق فکر این نشست که به تازگی رساله خود را به چاپ رسانده و نسخه پی دی اف آن را به سرعت در فضای مجازی منتشر کرده است، با این اقدام خود شبهاتی را در اذهان بعضی از طلاب به وجود آوده است، حال در این رابطه چند سوال پیش می آید که امیدواریم پاسخ درستی به این سوالات داده شود: 🔸اولاً ایشان از چه کسی یا کسانی اجازه اجتهاد داشتند یا دارند که اقدام به انتشار رساله کرده اند؟ (این درحالیست که بعضی اشخاص در بعضی سایتها تائید مرجعیت ایشان را به آیت الله وحید خراسانی نسبت می دادند که خود حضرت آیت الله وحید خراسانی به صورت کتبی چنین مطالبی را به نقل از ایشان تکذیب کردند) 🔸ثانیاً آیا جامعه مدرسین ایشان را به عنوان یک شخصی که در حد مرجعیت می باشد قبول دارند؟ 🔸ثالثاً اگر در این مورد کسی ایشان را تائید نکرده باشد، آیا نباید مسئولین حوزه علمیه و شورای عالی حوزه و جامعه مدرسین با ایشان برخورد کنند؟ 🔸رابعاً: اگر جناب علوی بروجردی در حد مرجعیت نیست، چرا جامعه مدرسین به صورت علنی در جراید و دنیای حقیقی و مجازی این مرجعیت را تکذیب نمی کنند؟ 🔸 خامساً چه دلیلی دارد که مسئولین کشوری وقتی برای ارائه گزارش به مراجع تقلید قم مسافرت می کنند، با ایشان هم دیدار می کنند؟ 🔸در انتها ما امیدواریم مسئولین امر پاسخگوی چنین موضوعی باشند و برای شفاف سازی و دوری اذهان از شبهه به صورت صریح مواضع خود را اعلام نمایند تا علاوه بر رفع این شبهه، ساز و کار مشخصی برای اعلام مرجعیت از طرف علما تبیین و اعلام گردد.  @resalathozehenghelabi
🔻#فوری فوری و #مهم ادامه حمایت مراجع از سیل‌زدگان؛ ✅ آیت‌الله‌العظمی #سبحانی، پول فروش خانه‌اش را به سیل‌زدگان داد به گزارش خبرنگار خبرگزاری «حوزه» در اهواز، عصر امروز حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی، رئیس مرکز خدمات حوزه‌های علمیه با آیت‌الله موسوی جزایری، دیدار و گفتگو کرد. 🔹وی در این دیدار سخنان قابل توجهی بیان کرد که از جمله آن می‌توان به کمک ۸۰۰ میلیون تومانی طلاب به سیل‌زدگان خوزستان، اشاره کرد. 🔹اما دیگر نکات مهمی که حجت‌الاسلام‌والمسلمین ربانی، در این جلسه بیان کرد، مربوط به فروش خانه یک مرجع تقلید برای کمک به سیل‌زدگان خوزستان بود. ❇️ وی به کمک #آیت‌الله‌العظمی‌‌سبحانی برای سیل‌زدگان اشاره کرد وگفت: دیروز محضر آیت‌الله سبحانی بودیم. ایشان گفتند؛ من اگر می‌توانستم خودم برای کمک به مردم به مناطق سیل‌زده می‌رفتم. ایشان یک برگ چک‌بانکی به من داده و گفتند؛ من خانه‌ای قدیمی داشتم! آن را فروختم و کمی از پول آن را در جائی هزینه کردم و مابقی آن را به شما می‌دهم تا به سیل‌زدگان بدهید. البته سلام مخصوص من را نیز به آن‌ها برسانید. #حوزه_انقلابی #رسالت_حوزه_انقلابی #رحا #بصیرت #جریان_انقلابی #طلبه_انقلابی #امام_خامنه_ای #حوزه_علمیه #منشور_روحانیت  @resalathozehenghelabi
🔰 مردمسالاري ديني؛ تناقض يا امكان؟ علامه مصباح يزدي: 🔻 در ذهن انسان غربى امروز، تعبير «حكومت دينى»، تداعى كننده حكومت كليسا در قرون وسطا است كه دراصطلاح «تئوكراسى» ناميده میشود. 👇👇👇👇👇
🔰 مردمسالاري ديني؛ تناقض يا امكان؟ 👈 علامه مصباح يزدي: 🔻 در ذهن انسان غربى امروز، تعبير «حكومت دينى»، تداعى كننده حكومت كليسا در قرون وسطا است كه دراصطلاح «تئوكراسى» ناميده مىشود. در «تئوكراسى»، رأى پاپ به هر چه تعلّق بگيرد، همان عينا رأى و حكم خدا است؛ از اين رو، اطاعت بىچون و چراى پاپ و كليسا بر همگان واجب است. در اين حكومت، اگر فردا رأى پاپ عوض شود، به معناى تغيير حكم واقعى خدا است كه اطاعت از آن مثل حكم ديروز واجب و لازم خواهد بود. بديهى است كه چنين معنايى از حكومت دينى به هيچ وجه مورد قبول ما نيست. 🔻 مردمسالارى دينى» به مفهومى كه ما مدّ نظر داريم، به طوركامل با «تئوكراسى» تفاوت دارد. حكومت دينى در نظر ما اين نيست كه هر كس به نام دين، «اراده شخصى» خود را بر مردم تحميل كند و اراده و خواست او همان اراده و خواست خدا باشد. بلكه به عكس، اين فرد است كه بايد اراده خود را در چارچوب دين و احكام دينى سامان دهد. 🔻بر اين اساس، در حكومت دينى به معنايى كه ما در نظر داريم، اگر فرد به عمد، ذرّهاى از اين چارچوب تخطّى كند، فاقد صلاحيت حكومت خواهد بود و اگر تا به حال در رأس حكومت قرار داشته، از لحظهاى كه اين تخطّى از او سر مىزند، خود به خود از حكومت منعزل است وحتّى نيازى به عزل نخواهد داشت.امام مىفرمود: اگر رهبر، يك نگاه حرام به نامحرم بكند، از رهبرى ساقط است. 👈 سخنراني آيت الله مصباح يزدي در همايش مردم سالاري ديني 8 خردادماه 82  @resalathozehenghelabi