eitaa logo
خط رهبری
2.4هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
100 فایل
🔰«خط رهبری»: صفحه ویژه تولیدات مربوط به رهبر انقلاب در خبرگزاری #فارس ✔️ تبیینِ شخصیت، مواضع، مطالبات و نظام فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
مشاهده در ایتا
دانلود
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
هدایت شده از خبرگزاری فارس
📷 دیدار معلمان و فرهنگیان با رهبر انقلاب @Farsna
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | رهبر انقلاب: به دانش‌آموزتان نگاه ملّی بدهید تا خودش را جزئی از اجزای حرکت‌دهنده مجموعه‌ کشور بداند. ۱۴۰۳/۲/۱۲ @rahbari_plus
🔰 | «جهاد تبیین» شهید مطهری به روایت رهبر انقلاب 📝 «شهید به عرصه‌ی ذهنیت جامعه نگاه كرد و عمده‌ترین سؤالات ذهنیت جامعه‌ی و تحصیل‌كرده و روشن‌فكر كشور را بیرون كشید و آن‌ها را با تفكر اسلامی و فلسفه‌ی اسلامی و منطق قرآنی منطبق كرد و پاسخ آن‌ها را در سطوح مختلف در مقابل افراد گذاشت؛ از مسأله‌ی عدل الهی و قضا و قدر و علل گرایش به مادی‌گری بگیرید- كه مسائل، بیشتر ذهنی و عقلی است- تا مسائل مربوط به ، تا مسائل مربوط به خدمات متقابل ایران و اسلام، كه این هم تلاشی بود برای روشن كردن ذهنها. آن روز عده‌یی با گرایشِ ایران‌مداری می‌خواستند با اسلام مبارزه كنند؛ ایشان گفت نه، اسلام به ایران خدمت كرده؛ ایران هم به اسلام خدمت كرده. «خدمات متقابل ایران و اسلام» همانقدر ارزش دارد كه كتاب «عدل الهی» شهید مطهری. مرحوم شهید مطهری نمونه‌ی یك شخصیت روحانیِ است كه می‌تواند در چالش اول، كارِ درست بكند و اقدام بجا انجام دهد... این در حوزه‌های ما باید به صورت یك جریان اصیل در بیاید.» ۱۳۸۳/۰۴/۱۵ @rahbari_plus
42.34M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
📹 | روایتی از دیدار آینده سازان با رهبر انقلاب @rahbari_plus
🔰 | نکات مهم بیانات رهبر انقلاب در دیدار معلمان ۱۴۰۳/۰۲/۱۲ ❇️ امید تضمین‌کننده آینده کشور است 🔹 نسل نوجوان و جوان و ایجاد شوق و امید در او، تحول مستمر، توانمندسازی مادی و غیرمادی معلمین، حمایت از مراکز تربیت معلم، تقویت معاونت پرورشی و الگوسازی در جامعه معلمین، مهمترین سرفصل‌های کاری است. 🔸 لازم است رسانه‌ها و صاحبان تریبون‌های عمومی در زمینه تبیین جایگاه معلم و ضرورت تمجید از او، فعال شوند. 🔹 هر حرف و رفتار و موضع‌گیری و حتی اشاره معلم در شخصیت‌سازی تأثیر دارد. 🔸 پیشرفت،‌ امنیت، سلامت، علم و تحقق همه ارزش‌های انسانی و اسلامی در کشور در گرو وجود نیروی انسانی مناسب است که این کار عظیم برعهده آموزش‌وپرورش است. 🔹 از انفعال و کم‌توجهی به این سند [ تحول ] در سالهای گذشته، ضرر کردیم اما بازنگریِ در حال نهایی شدن این سند و تدوین نقشه‌راه اجرایی آن خبر خوبی است 🔸 معیشتی و مادی معلمان همیشه مورد تأکید بوده و اکنون نیز هرچه ممکن است باید در این زمینه تلاش شود. 🔹 توانمندسازی اما محور دیگری هم دارد ‌و آن قوام‌یافتگی کار «معلمی» است؛ یعنی معلم از نیروی معنوی و عشقی که در وجود هر انسانی به تعلیم و تربیت وجود دارد، استفاده کند و با بهره‌مندی از ملزومات، نیازها و تجربیات، شغل پرمرتبت معلم را قوام و استواری و استحکام دهد. 🔸 دانشگاه فرهنگیان و دیگر مراکز باید کاملاً تقویت شوند. 🔹 در برهه‌ای عده‌ای می‌گفتند لازم نیست و خود معلم در کنار تعلیم وظیفه پرورش را هم انجام می‌دهد؛‌ البته این حرف درست است اما صرف توجه معلم به مسائل پرورشی کافی نیست و باید مجموعه‌ای، متولی این مسئله بسیار مهم باشد. 🔸 مقدمه و شرط تحقق این مهم [جلوگیری جوانان از ایجاد و شیوع آسیب‌های اجتماعی] آن است که در خود مدارس وجود نداشته باشد که این جزو وظایف معاونت پرورشی است. 🔹اگر میلیون‌ها جوان و نوجوان، مصالح بنیادی و مسائل اساسی کشور را بشناسند، از جبهه دوست و دشمن آگاه باشند و در مقابل اهداف دشمنان ملت واکسینه شوند، سرمایه‌گذاری عظیم رسانه‌ای و سیاسی دشمنان نتیجه‌ای نخواهد داد. 🔸 بنده در مدیریت‌های سطح بالا تا متوسط تأکید بر ثبات دارم تا بتوان برنامه‌ها و کارهای مهم را دنبال کرد. 🔹 آموزش و پرورش باید الگوهای موفقی همچون معلمی که خوب تدریس می‌کند یا سالهای طولانی از عمر خود را صرف تدریس کرده است، یا رنج رفت و آمد به مناطق دشوار برای تدریس به دانش‌آموزان را به جان خریده است، شناسایی، و این معلمان را به عنوان تعلیم و تربیت معرفی کند. 🔸 معلم باید در کنار علم‌آموزی، انگیزه، همت، اعتماد به نفس و شوق به درس و کار هم به دانش‌آموز بدهد تا ظرفیت‌های درونی او شکوفا شود. 🔹 لازم است دانش‌آموزان را با افتخارات ملی، داشته‌های کشور، پیروزی‌های ناشی از راههای درست، آشنا و همچنین از خطرها و دشمنی‌ها آگاه کنید. 🔸 تضمین‌کننده آینده کشور است و اگر کسی امید را در دل و جان جوان و نوجوان برانگیزد در واقع به ساخت کشور کمک کرده است. 🔹 افرادی که از سر لجاجت با نظام یا دولت یا اشخاص دیگر، جوانان را ناامید می‌کنند در واقع به آینده کشور لطمه می‌زنند. 🔸 با وجود تلاش‌های زیاد صهیونیست‌ها و پشتیبانان آمریکایی و اروپایی آنها مسئله همچنان مسئله اول دنیا است که اعتراض‌ها به جنایات رژیم صهیونیستی در دانشگاههای آمریکا و گسترش آن به دانشگاههای اروپا از نشانه‌های استمرار حساسیت افکار عمومی جهان به مسئله غزه است. 🔹 کشتار سی و چند هزار نفر که نیمی از آنها زنان و کودکان هستند ذات شریر و خبیث و حقانیت موضع همیشگی ایران را به همه دنیا نشان داد. 🔸این موضوع [ رفتار آمریکا در قبال «اعتراض بدون خشونت و تخریب» دانشجویان ] به همه نشان داد که آمریکا شریک جرم و همدست صهیونیست‌ها در گناه نابخشودنی کشتار مردم غزه است. 🔹 تا وقتی به صاحبان خود بازنگردد مشکل غرب آسیا حل نخواهد شد. 🔸 با فرض عادی شدن روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی اطراف، نه تنها مشکل حل نمی‌شود بلکه مشکل متوجه دولت‌هایی خواهد شد که با چشم بستن بر جنایات رژیم اشغالگر با آن دست دوستی داده‌اند و ملت‌ها به جان خود آن دولت‌ها خواهند افتاد. @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | سخنان تاریخی و شنیده نشده حضرت آیت‌الله خامنه‌ای درباره شهادت شهید مطهری @rahbari_plus
🔰 | تأکید رهبر انقلاب بر فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی 🔸رهبر انقلاب اسلامی در حاشیه‌ی نامه‌ی یکی از مسئولان امور قرآنی کشور بر «فهم معانی کلام خداوند در کارهای قرآنی» تأکید کرده‌اند. متن مرقومه ی حضرت آیت‌الله خامنه‌ای به این شرح است: ⬇️⬇️ «بسمه تعالی 📝کار قرآنی در شمار مبارک‌ترین کارهای اسلامی و جهادی است. مراقب باشید در نیمه‌ی راه رها نشود. 📝پیگیری نکردن کارها و روزآمد نکردن برنامه‌ریزیها آفت بزرگ سرفصل‌های شوق‌انگیز است. 📝در باب ، کار لازم ابتدائی، فهم معانی کلام خداوند است و البته حفظ هم بسیار مهم است.» 🔸منبع: نشریه «خط حزب‌الله» @rahbari_plus
🔰 | «استادِ شهید» به روایت آیت‌الله خامنه‌ای _ ۱ 📝چهره‌های متعددی به توصیف اقدامات، اثرگذاری‌ها، تفکرات و شخصیت پرداخته اند. یکی از کسانی که در طول سال ها توصیفات متعددی از شهید مطهری داشته، رهبر انقلاب، حضرت آیت‌الله خامنه‌ای هستند. ایشان در خصوص تفکرات شهید مطهری فرموده اند: «امروز ما حقیقتاً ریزه‌خوار سفره انعام فکر شهید مطهری هستیم.»(۱۳۸۴/۰۲/۱۱) رهبر انقلاب در سخنانی دیگر گفتند: «من توصیه میکنم در زمینه مسائل دینی، جوانها از معارف بلندی که جزو بهترین آنها آثار شهید مطهری است، حتماً استفاده کنند.»(۱۳۸۷/۰۲/۱۴) ⬅️ در این گزارش به مناسبت سالروز شهادت شهید مطهری به بررسی نکات طرح شده از سوی رهبر انقلاب در خصوص تبیین ابعاد فکری و عملکردی شهید مطهری می‌پردازد: ۱- مقابله موثر با تفکرات وارداتیِ مارکسیستی و لیبرالیستی با قدرت اجتهاد و انصاف علمی 🔸آیت‌الله خامنه‌ای در سال ۸۳ فرمودند: «ایشان [شهید مطهری] با قوت فكری و اندیشه صائب خود در دهه‌های ۱۳۴۰-۵۰ وارد میدان‌هایی شد كه تا آن زمان هیچ كس در زمینه مسائل اسلامی وارد آن نشده بود و با تفكرات وارداتی و به چالش علمی عمیق، وسیع و تمام نشدنی پرداخت و در جبهه مقابله با ماركسیسم و تفكرات غربی و لیبرالیسم دست به یك جهاد هوشمندانه زد.» ۱۳۸۳/۰۲/۰۶ 🔹در تبیین این نکته رهبر انقلاب می‌توان به مباحث استاد شهید در جلد دوم کتاب فلسفه تاریخ اشاره کرد که بحث های علمی فراوانی از سوی ایشان در خصوص مطرح شده است. در این کتاب از ریشه‌های فکری-فلسفی مارکسیسم گرفته تا نقش جامعه در این حوزه مورد بحث قرار گرفته است. در مجموعه نقدهای شهید مطهری به مارکسیسم، بخشی ناظر به تفاسیر و خوانش‌های مارکسیستی از قرآن است. در آن دوره‌ی تاریخی به دلیل نفوذ تفکرات مارکسیستی در جوامع گوناگون از جمله ایران، عده ای تلاش میکردند قرآن را منطبق با نظریات مارکسیستی تفسیر کنند. یکی از مصادیق مقابله شهید مطهری با تفکرات مارکسیستی، مقابله با این مسئله است. 🔸کتاب «انسان کامل» شهید مطهری طیف وسیعی از موضوعات را شامل میشود. برخی موضوعات مطرح شده در این کتاب خصوصا در رابطه با مسائل مربوط به ابعاد غیر مادی انسان را میتوان در برابر تفکرات دانست. همچنین کتاب «» را میتوان در این زمینه مورد توجه قرار داد. در زمانه‌ای که برخی جریانات و لیبرال سعی میکنند مفهوم آزادی را در مبتذل‌ترین شکل ممکن مطرح کنند و حتی موضوعاتی که خلاف آزادی بشریت است را نیز به عنوان آزادی معرفی میکنند، شهید مطهری مسئله آزادی را بر اساس تفکرات اسلامی شرح و تبیین کرده است. از موضوعات محوری در هر مکتبی، مسئله فلسفه اخلاق است. تفکرات مارکسیستی و لیبرالیستی مانند هر مکتب دیگری به ارائه فلسفه اخلاق خود می‌پرداختند. شهید مطهری در این میان به بیان فلسفه اخلاق اسلامی و نقد مکاتب دیگر پرداخت. ۲- پاسخ به سوالات و شبهات جامعه و جوانان براساس تفکر اسلامی 🔸موضوع دیگری که آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص ابعاد تلاش‌های علمی و فرهنگی شهید مطهری مطرح کرده‌اند به مجاهدت استادِ شهید در زمینه‌ی پاسخ به سوالات و شبهات مطرح در جامعه خصوصا در میان جوانان برمی‌گردد: «شهید مطهری به عرصه ذهنیت جامعه نگاه کرد و عمده‏ترین سؤالات ذهنیت جامعه جوان و تحصیلکرده و روشنفکر کشور را بیرون کشید و آنها را با تفکر اسلامی و فلسفه اسلامی و منطق قرآنی منطبق کرد و پاسخ آنها را در سطوح مختلف در مقابل افراد گذاشت؛ از مسأله عدل الهی و قضا و قدر و علل گرایش به مادی گری بگیرید - که مسائل، بیشتر ذهنی و عقلی است - تا مسائل مربوط به ، تا مسائل مربوط به خدمات متقابل ایران و اسلام، که این هم تلاشی بود برای روشن کردن ذهنها... 🔹مرحوم شهید مطهری نمونه یک شخصیت روحانیِ متناسب با زمان است که می‏تواند در چالش اول، کارِ درست بکند و اقدام بجا انجام دهد. به صورت سنگری امن برای جوانان طالب و علاقمند فكر اسلامی در ها و ها درآمد تا بتوانند زیر سایه این تفكر عمیق و مستحكم دین خود را حفظ كنند و دست‌آوردهای نوین فكری داشته باشند و از آن دفاع نمایند.» ۱۳۸۳/۰۲/۰۶«در زمینه‌‏ی پاسخ به سؤالهای گوناگونی که در آن دوره ذهن جوانهای ما را به خود مشغول کرده بود، شهید مطهری مثل برخی از مدعیان روشن‏فکری دینی نبود که مطالب اجنبیِ از منطق دین و محتوای دین را با لعاب دینی و قالب دینی عرضه کند؛ بلکه درست نقطه‏ی مقابل، مفاهیم حقیقی دینی را در بسته‏بندی‏های متناسب روز و متناسب با سؤال و نیاز و استفهام مخاطبین عرضه می‏کرد. دنبال این نبود که یک دسته‏ی خاصی، یک گروه خاصی، یک مجموعه‏ی فکری خاصی او را تحسین کنند.» ۱۳۸۹/۰۲/۱۵ @rahbari_plus
🔰 | «استادِ شهید» به روایت آیت‌الله خامنه‌ای _ ۲ 🔹 از میان آثاری از شهید مطهری که با زبانی جذاب برای جوانان نوشته شده میتوان به کتب «داستان راستان» اشاره کرد. این مجموعه کتب بر اساس روایت ها ونکاتی جالب و خواندنی از سیره‌ی معصومین (علیهم السلام) نگاشته شده است. نکته قابل توجه در این زمینه، جامعیت شهید مطهری است. ایشان همانگونه که مباحث اصول و روش رئالیسم را مطرح کردند، داستان راستان را نیز ارائه دادند.از دیگر موضوعاتی که شهید مطهری در این حوزه بر اساس تفکر اسلامی به آنها پرداخت میتوان به کتب «نظام حقوق زن در اسلام»، «مسئله »، «خدمات متقابل اسلام و ایران» اشاره کرد. در کتاب «ده گفتار» نیز موارد قابل توجهی ذکر شده است. 🔸 به عنوان مثال، یکی از موضوعات طرح شده در «ده گفتار»، موضوع تقوا است. شاید بتوان گفت که مسئله تا پیش از این بیشتر با با ادبیاتی سنتی و در حوزه هایی محدود طرح میشد. اما شهید مطهری تقوا را به عنوان «لازمه زندگی بشری» مطرح کرده و آن را در لایه های مختلف شرح داده است. به نظر ایشان، هر انسانی که در زندگی خود هدفی را دنبال میکند، باید تقوا داشته باشد. طرح اینگونه مباحث علاوه بر آن که منطبق بر تفکرات دین اسلام بود، با موضوعات و سوالات مطرح در افکار عمومی جامعه نیز پیوند داشت و از جنس تبیین است. کتاب «اسلام و مقتضیات زمان» نیز از دیگر مصادیق مهم این موضوع است. ۳- نقش مؤثر بر جریان فكری اسلامی و شكل‌گیری نظام اسلامی 🔸آیت‌الله خامنه‌ای در خصوص نقش شهید مطهری در تشکیل نظام اسلامی تأکید کرده‌اند: «هنر شهید مطهری در آن دوران این بود که با قدرتِ اجتهاد و باانصاف و ادب علمی، وسط میدان ایستاد و با این افکار گلاویز شد و آنچه را که تفکر اسلامی بود، روشن، ناب و بی‌شائبه وسط گذاشت. این شد پایه تفکرات بعدی جامعه ما.» ۱۳۸۲/۱۲/۱۸«ایشان پایه‌های افكار مورد نیاز و انقلابی را تأسیس نمود و نقش مؤثری بر جریان فكری اسلامی و شكل‌گیری نظام اسلامی بر جای گذاشت.» ۱۳۸۳/۰۲/۰۶ 🔹کتاب «آینده انقلاب اسلامی ایران» را می‌توان از مهم ترین آثار شهید مطهری در این زمینه دانست. در این کتاب از اهداف مبارزات و ماهیت انقلاب و موضوعات مربوط به جمهوری اسلامی صحبت شده است. البته درباره نقش شهید مطهری در جریان فکری نظام اسلامی، باید گفت که مجموع تفکر ایشان، در مبانی شکل گیری نظام اسلامی نقش داشته است؛ نه یک کتاب یا سخنرانی خاص. از مباحث طرح شده درباره انسان کامل تا موضوعات مربوط به ؛ از مبانی فلسفه اسلامی تا پاسخ به شبهات روز، همه و همه در رقم زدن این امر مهم نقش داشته‌اند. ۴- مقابله همزمان با تحجر و التقاط، هر دو 🔸رهبر انقلاب یکی از خصویات مهم این شهید را مبارزه‌ی توأمان با و و برشمرده‌اند: «با واپسگرائی و عقب‏ماندگی فکری و ارتجاع و تحجر و غلط اندیشیدن در زمینه‌ دین- که ناشی از تحجر و واپسگرائی است- همان قدر و با همان شدت برخورد کرد که با بدعتها و افکار انحرافی و افکار التقاطی. این، خصوصیت آن مرد بزرگ بود.» ۱۳۸۹/۰۲/۱۵ 🔹از موضوعات طرح شده در این حوزه، میتوان به تبیین و توضیح مسئله در کتاب «جاذبه و دافعه علی (ع)» اشاره کرد که اصول فکری و رفتاری خوارج از سوی شهید مطهری مورد نقد قرار میگیرد. شهید مطهری در کتاب ۲۰ گفتار نیز به تبیین نظر دین درباره دنیا میپردازد. به عبارتی دیگر، شهید مطهری به اهمیت دین و دنیا و پرورش همزمان جسم و روح بر اساس تفکر اسلامی، تاکید دارد.شهید مطهری همان گونه که با جریان هایی که تفکرات مکاتب دیگر را وارد اسلام میکردند، مقابله میکرد، به همان نحو با قرائت های متحجرانه از اسلام نیز مقابله داشت. @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | روایت یک خبرنگار از دیدار معلّمان با رهبر انقلاب @rahbari_plus
🔰 | سردار شیرازی: خودکفایی نیروهای مسلح از سالها قبل مورد تأکید رهبر انقلاب بوده است 📝 سردار شیرازی، رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم‌ کل قوا با تأکید بر اینکه فرمانده معظم کل قوا از وضعیت موجود رضایت مطلق ندارند، عنوان کرد: اخیراً در سطح نیروهای مسلح حرکت خوبی برای معرفی دستاوردهای دفاعی مانند آنچه در نمایشگاه وجود دارد، آغاز شده است به نحوی که بعضاً علاوه بر بازدیدکنندگان داخلی، برخی سیاسیون خارجی هم تقاضا دارند تا از نزدیک آنچه را که در این نمایشگاه قرار داده شده است، ببینند که می‌آیند و می‌بینند و وقتی لاشه پهپاد آمریکایی ساقط‌شده توسط پدافند هوایی کشورمان را می‌بینند، درخصوص توانمندی نیروهای مسلح کشورمان در زمینه پدافندی سوالاتی را مطرح می‌کنند. 🔸 وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت: فرمانده معظم‌کل قوا از سال‌ها قبل امر به ایجاد و تولید در نیروهای مسلح داشتند؛ زیرا قبل از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران، تقریباً هیچ تولیدی در حوزه نظامی و دفاعی از خودمان نداشتیم؛ یعنی در حقیقت نگذاشتند که داشته باشیم و از سوی دیگر جوان‌های ما را بر این باور نگاه می‌داشتند که ما این توان خودکفایی و استعداد آن را نداریم و دیگران باید بسازند و تولید کنند تا ما استفاده کنیم؛ در واقع این فرهنگ غالب آن زمان بود. 🔹 رئیس دفتر نظامی فرمانده معظم‌ کل قوا همچنین به عملیات وعده صادق اشاره کرد و گفت: عملیات که بر اساس فرمایش فرمانده معظم کل قوا صورت گرفت، موجب آشکار شدن دست برتر ایران شد. این اقدام، مبارزه نظامی سخت با رژیم صهیونیستی بود؛ لذا به نظر می‌رسد بعد از ضربه نیروهای فلسطینی در عملیات طوفان‌الاقصی به ارتش که اگر تَرکی بر پیکره این رژیم وارد شده بود، عملیات وعده صادق ضربه سنگین‌تری زد و شکافی بزرگ در بدنه آن‌ها ایجاد کرد. @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | فرزندی تربیت کنید که پس از مرگ برایتان طلب مغفرت کند 🔸 شرح حديثی از امام صادق (علیه السلام) از زبان رهبر معظم انقلاب @rahbari_plus
🏴 | مرد علم، تشکیلات و مبارزه ➕ انتشار به مناسبت ایام شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام) @rahbari_plus
🏴 | نمودارهای مهم و برجسته در زندگی امام صادق (ع) ➕ انتشار به مناسبت ایام شهادت حضرت امام صادق (علیه السلام) @rahbari_plus
🔰 | چرا نگفتی مسجدالاقصی؟ 📝 چند سال پیش رهبر معظم انقلاب پس از یکی از مراسمات روضه شهادت امام صادق (عليه‌السلام) طی سخنانی فرمودند: «با دعا و با توسل و با و با درست کردن جامعه می‌شود تقدیر الهی را عوض کرد. یعنی الان هم ما اگر آدم بشـویم و آدموار عمل بکنیم، اگــر تقدیر الهی بــرای حضرت (عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف)، مثلا فرض کنید هزار ســال دیگر باشد ممکن است تبدیل بشود به زمانی بســیار نزدیکتر. یعنی اگر مــا خوب عمل بکنیم، این، تقدیرات الهی را عوض میکند، اگر بد عمل کنیم همان«اشــتّدغضبا...» میشود، یعنی کار عقب میافتد...» ⬅️ پس از این بیانات یکی از حضار گفت: "انشاءا... پشت سر حضرت آقا در مسجدالحرام نماز بخوانیم" که رهبر معظم انقلاب فرمودند: «چرا نگفتی ؟» 🔸منبع: نشریه «خط حزب‌الله» @rahbari_plus
🪧 | معلّم و آینده‌سازی 🔸 مطالبات مهم مطرح شده از سوی رهبر انقلاب در دیدار معلّمان (۱۴۰۳/۰۲/۱۲) را در این محصول مرور می‌کند. @rahbari_plus
🔰 | معجزه «امید» در «جنگ روایت‌ها» _ ۱ ✏️ فاطمه رایگانی - پژوهشگر معارف انقلاب اسلامی 📝 نخستین و ریشه‌ای‌ترین جهاد انسان چیست؟ کمتر کسی فکرش را می‌کند که پاسخ این سوال «» باشد. (رهبر انقلاب ۲۲/۱۱/۹۷، بیانیه گام دوم انقلاب) اما رهبر انقلاب چنان به این جمله باور دارند که برای تحقق گام دوم انقلاب پیش از هر توصیه و تجویزی، «» را ضروری می‌دانند و جهاد انسان در نگاه ایشان از پرورش نهال امید آغاز می‌شود. به‌رغم این تأکید صریح به‌نظر می‌رسد مفهوم امید در ادبیات انقلاب اسلامی در اجمال باقی مانده و به دلیل بدیهی پنداشته‌شدن ابعاد آن واکاوی نشده است. در قدم اول لازم است بپرسیم چرا امید چنین جایگاهی دارد؟ * امید متضمن عمل است 🔸ما گاهی مفاهیمی چون خوش‌بینی، آرزو، رویا و امید را خلط می‌کنیم. امید صرفا احساس خوبی نسبت به نیست. امید در نگاه دینی متضمن عمل است. مثلاْ در روایتی از حضرت عیسی (علیه السلام) نقل شده است پیرمردی در حال کار روی زمین کشاورزی خود بود و حضرت عیسی (علیه السلام) بر او گذشت و از خدا خواست که امید او را بگیرد. ناگهان پیرمرد دست از کار کشید و به گوشه‌ای نشست. عیسی (علیه السلام) مجدد از خدا خواست امید را به او بازگرداند و پیرمرد برخاست و به کار مشغول شد. (علامه مجلسی، بحارالانوار، ج۱۴، ص ۳۲۹) در علوم انسانی نیز کمابیش همین تعریف حاکم است. چنانچه در روانشناسی مثبت‌گرا، امید یعنی برای آینده‌ای که در راه است بهترین چیزها را داشتن و کارکردن برای تحقق آن! (پیترسون و سیلگمن، روانشناسی مثبت‌نگر، ص ۳۰) یعنی امید هم‌زمان شکلی از عمل و شکلی از باور است. 🔹به تعبیر دقیق‌تر امید آن نقطه‌ای است که حاضر می‌شوی برای باوری نیکو به آینده، اکنون دست به عمل بزنی و هر عملی متضمن هزینه دادن است. دانش‌آموزی که رویای خوش پزشک‌شدن در او به این باور تبدیل شود که چنین اتفاقی برای آینده او خوب است داوطلبانه از وقت بازی و تفریح برای درس‌خواندن هزینه می‌کند و این معجزه‌ی امید است! همان چیزی که هر کشوری برای حرکت به سمت آینده به آن نیاز دارد. درواقع امید فرد را ملزم می‌کند که سناریوهای گوناگون را تخیل و پیش‌بینی کند و عوامل مخاطره‌برانگیز را برآورد کرده و به ارزش‌های دخیل در موقعیت معترف شود. اگر من از سر امید به نتیجه‌ای با مخاطراتی مواجه شدم آيا آن نتیجه ارزش این خطرها را دارد؟ (استان ون هوفت، امید، نشربیدگل، ص ۱۵) این همان بُعد از امید است که معمولا مغفول واقع می‌شود. 🔸انسانِ امیدوار صرفا انسان راضی از اکنون نیست که با شمردن دستاوردها رضایتش را بالا ببریم. بلکه کسی است که آمادگی مشارکت در طرح آينده را دارد و هزینه این مشارکت را هم می‌پردازد و اگر چنین نشود حرکتی رو به آینده رخ نخواهد داد. حال اگر این تصویر به مقیاس دربیاید و بتواند برای رسیدن به یک هدف برنامه‌ریزی، تلاش و همکاری مشترک ایجاد کند می‌توان گفت امید اجتماعی شکل گرفته است. (رک، ریچارد رورتی، فلسفه و امید اجتماعی، نشر نی) انسان امیدوار انسانی است که خود را در ایجاد یک سرنوشت مطلوب برای خود اثرگذار می‌بیند پس برای تحقق آن سرنوشت قیام می‌کند. همین الگو در مقیاس یک ملت برای تحقق یک سرنوشت جمعی مشترک جامعه امیدوار را می‌سازد. پس هر توصیه‌ای به هر اقدامی درصورتی معنا دارد که مقدم بر آن توصیه، امیدِ حرکت‌دهنده و پیشبرنده وجود داشته باشد. 🔹 از همین رو در بیانیه‌ی انقلاب اسلامی توصیه بر امید مقدم بر ۷ توصیه‌ی عملی بعدی و به‌عنوان یک توصیه‌ی فراگیر و بنیادین مطرح می‌شود و معنابخش توصیه‌های دیگر است. در مقابل، دشمنان انقلاب نیز همین نقطه را کانون توطئه‌ی خود قرار داده و سیاست تبلیغی و رسانه‌ای و فعّال‌ترین برنامه‌های آنها، مأیوس‌سازی مردم و حتّی مسئولان و مدیران ما از آینده است. (رهبر انقلاب ۲۲/۱۱/۹۷، بیانیه گام دوم انقلاب) هدف از این اقدامات خاموش‌کردن امید است که سست‌شدن اراده را در پی دارد. یأس یعنی بن‌بست؛ از کسی که احساس بن‌بست کند، نمی‌شود توقّع داشت درست کار کند. (رهبر انقلاب ۱/۱/۱۴۰۳، بیانات نوروزی در جمع اقشار مختلف مردم) برای همین درواقع جنگ امروز جنگ امید است و در برابر نیرویی که سخت‌ترین‌ اقدامات را برای از بین بردن امید می‌کند، اصلی‌ترین جهاد این است که امید را زنده نگه داریم (رهبر انقلاب ۱۶/۵/۹۱، بیانات در دیدار با دانشجویان) تا حرکت و اقدام لازم برای انجام این توصیه‌های راهبردی شکل بگیرد. @rahbari_plus
🔰 | معجزه «امید» در «جنگ روایت‌ها» _ ۲ : * امید چگونه خلق می‌شود؟ 🔸امید با توضیحی که داده شد عناصری دارد که ان را از امیال و آرزوها جدا می‌کند: ۱. به یک امر مطلوب تعلق می‌گیرد (برخلاف ترس که نسبت به امر نامطلوب است). ۲. موضوع آن در آینده محقق می شود. ۳. متعلق به امری است که دشوار و نیازمند زحمت است. ۴. موضوع آن در عین دشواری، واقعی و محقق‌شدنی است. برخلاف آرزو که دور و دست‌نیافتنی است. برای رسیدن به چنین ترکیبی اولا لازم است تصویری از آن آینده‌ی مطلوب ساخته شود که مخاطب مطلوبیت آن را بپذیرد و باور داشته باشد که آن نتیجه ارزش تلاش‌کردن دارد. در قدم بعدی لازم است آن امر را شدنی بداند! به تعبیر رهبر معظم انقلاب امید مبتنی بر واقعیت‌های عینی است (رهبر معظم انقلاب ۱۶/۵/۹۱، بیانات در دیدار با دانشجویان) که تجربه شده است. درواقع باور به شدنی‌بودن امری در آينده، از تجربیات گذشته نشات می‌گیرد. اینجاست که دادن روایت دقیق از گذشته مهم می‌شود. هوشمندانه می‌تواند مخاطب را به شدنی بودن یک طرح امیدوار کند تا حاضر باشد برای انجامش قدم بردارد. این همان شیوه‌ای است که در تخاطب با پیامبران و پیروانشان پیش می‌گیرد. هر جا توصیه‌ای در کار است خداوند با ارجاع به رخدادی در گذشته شدنی‌بودن آن نتیجه را نشان می‌دهد. مانند باز شدن دریا به روی حضرت (علیه السلام) در نتیجه‌ی پایداری‌اش در ایمان یا برطرف‌شدن رنج حضرت (علیه السلام) در نتیجه‌ی و شکر. 🔹در مقابل، دشمن نیز طرحِ مبارزه با امید را با مخدوش‌کردن همین تجربیات گذشته که الهام‌بخش آینده هستند پیش می‌برد. خبرهای دروغ، تحلیل‌های مغرضانه، وارونه‌ نشان دادن واقعیت‌ها، پنهان‌کردن جلوه‌های امیدبخش، بزرگ کردن عیوب کوچک و کوچک نشان دادن یا انکار محسنات بزرگ، برنامه همیشگی رسانه‌های دشمنان ملت ایران است (رهبر معظم انقلاب ۲۲/۱۱/۹۷، بیانیه گام دوم انقلاب) که هرکدام به طریقی سعی‌ می‌کنند آینده مطلوب انقلاب اسلامی را نشدنی جلوه دهند. 🔸 بر همین اساس می‌توان گفت امیدافرینی بدون روایت‌گری امکان ندارد، نه به این معنی که صرفا گزارشی از گذشته را بی‌نسبت با اکنون پیش‌روی مخاطب قرار دهیم بلکه به فراخور همان موضوع با روایت گذشته، امکان تحقق امری را در آینده نشان دهیم. به این معنا روایت گذشته محدود به گفتن موفقیت‌ها نیست. بلکه اشاره به شسکت‌ها با توضیح دلیل شکست این نوید را می‌دهد که با برطرف برخی نقایص هدفی که در گذشته محقق نشده در آينده می‌تواند رخ بدهد. * بیانیه گام دوم، الگویی برای امیدآفرینی 🔹 با توجه به فرایند خلق امید می‌توان گفت بیانیه‌ی گام دوم ترسیمی دقیق از یک الگوی است. در این الگو تصویری از آينده پیش‌روی انقلاب اسلامی می‌بینیم که مطلوبیتش با تکیه بر نشان داده شده. روایتی می‌بینیم از گذشته که نشان می‌دهد در نتیجه‌ی جهاد امام(ره) و مردم، فتوحات عظیمی برای انقلاب اسلامی فراهم شده و فراخوانی می‌بینیم برای آینده که اقدامات لازم برای رسیدن به آن طرح مطلوب را برمی‌شمارد. در واقع بیانیه‌ی گام دوم صرفا گزارشی از چهل ساله‌ی ابتدایی انقلاب و اطلاعی از آینده نیست. بلکه دعوتی است از مردم و به‌ویژه جوانان برای مشارکت در تحقق گام دوم انقلاب با تکیه بر تجربه‌ی چهل‌ساله‌ی اول. هنر حلقه‌های میانی این است که با همین الگو وارد مصادیق تفصیلی شوند و ذیل موضوعات هفت‌گانه، ترسیمی از آینده بدهند و با روایت گذشته مردم را برای مشارکت در این طرح اقناع کنند. چرا که عامل ‌اصلی پیروزی، در صحنه بودن مردم است؛ و عامل در صحنه بودن مردم، امید و اطمینان آن‌هاست. (رهبر معظم انقلاب، ۲۵/۶/۸۹، بیانات در جمع اعضای مجلس خبرگان) @rahbari_plus
🔰 | کتاب‌های تازه رهبر معظم انقلاب در نمایشگاه کتاب 🔸 انتشارات انقلاب اسلامی با ۲۰۷ عنوان شامل ۴۰ اثر جدید و ۷۴ اثر تجدید چاپ در سی‌و‌پنجمین دوره نمایشگاه کتاب تهران حضور دارد. 🔹 «گنجینه بی‌پایان»، مجلد جدیدی از مجموعه شرح نهج‌البلاغه رهبر انقلاب است که در کنار شرح، بیانات معظم‌له درباره نیز در این اثر گردآوری شده؛ این کتاب، در کنار سه جلد دیگر شامل «راه روشن مدیران» بیانات رهبر انقلاب در شرح بخش‌هایی از نهج‌البلاغه در دیدارها با هیأت دولت، «نبوت‌ها» و «منشور حکومت علوی» عرضه خواهد شد. 🔸 «حدیث زندگی» از دیگر آثاری‌ست که انتشارات در دست انتشار دارد. این مجموعه که قرار است در نهایت در هفت جلد تکمیل شود، ارائه دهنده تمام احادیثی است که رهبر انقلاب در ابتدای درس خارج فقه تشریح کرده‌اند. 🔹 «درآمدی بر علوم اسلامی انسانی»، «درآمدی بر نظریه تعلیم و تربیت»، «بازسازی انقلابی در ساختار فرهنگی» و «روایت تولید» شامل نظریه‌های ائمه اطهار(ع) در بیانات رهبر انقلاب از دیگر آثاری است که از این نشر برای نخستین‌بار عرضه می‌شود. @rahbari_plus