eitaa logo
خط رهبری
2.4هزار دنبال‌کننده
2هزار عکس
1.4هزار ویدیو
100 فایل
🔰«خط رهبری»: صفحه ویژه تولیدات مربوط به رهبر انقلاب در خبرگزاری #فارس ✔️ تبیینِ شخصیت، مواضع، مطالبات و نظام فکری حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰 | چرا مبارزه با استکبار یک رفتار منطقی است؟ _ ۱ ✏️ نویسنده: «آمنه عسکری‌منفرد» 📝 رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار اخیرشان با دانش‌آموزان و دانشجویان بر منطقی بودن مبارزه‌ ملت ایران با استکبار تأکید کردند. «خط رهبری» به همین مناسبت در این یادداشت براساس بیانات حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای ابعاد عقلانی و منطقی بودن این مبارزه را تبیین می‌کند. 🔸«مبارزه [ایران با استکبار]، یک مبارزه‌ی عقلانی، خردمندانه و منطبق با منطق است. افراد کوته‌بین و کوته‌نظر ــ نمیگویم خائن، متّهم نمیکنم به تعمّد و خیانت؛ حدّاقلّش این است که کوته‌بین هستند ــ سعی نکنند حرکت ملّت ایران در مقابل استکبار را یک حرکت غیر منطقی جلوه بدهند؛ نخیر، حرکتی و درست و منطبق با منطق صحیح عُقلایی و انسانی و بین‌المللی است.» ۱۴۰۳/۰۸/۱۲ 🔹 انقلاب اسلامی ایران، به‌عنوان یک تحول عمیق اجتماعی و سیاسی، در پی تحقق آرمان‌های الهی و انسانی شکل گرفت و با هدف مبارزه با و طواغیت زمان، نقش مؤثری در شکل‌گیری نظم جدید جهانی ایفا کرده است. این انقلاب، نه‌تنها به‌عنوان یک حرکت سیاسی، بلکه به‌عنوان یک جنبش فرهنگی و اجتماعی، در تلاش است تا هنجارهای مستکبرانه جهانی را به چالش کشیده و فضایی جدید برای تفکر و عمل فراهم آورد. استکبار، در معنای قرآنی‌اش، به معنای خودبرتربینی و ظلم و زورگویی علیه دیگر انسانها است. ، در این منطق، نه‌تنها یک واکنش طبیعی به ظلم و ستم است، بلکه یک انتخاب عقلانی و آگاهانه برای حفظ استقلال، کرامت انسانی و هویت و منافع ملی به شمار می‌آید. * عقلانی‌بودن استکبارستیزی در منطق انقلاب اسلامی 🔸انقلاب اسلامی ایران در امتداد بعثت انبیای الهی در راستای تحقق اهداف الهی برای مبارزه با طواغیت زمان شکل گرفت و نبرد جمهوری اسلامی با طاغوت از همان ابتدای انقلاب، آغاز شد و با طرح اصلِ استکبارستیزی به عنوان یکی از مسائل محوری و اصولی در مبانی ،‌ منطق استکبار را به چالش کشید: «انقلاب در اعتراض به استكبار و عوامل استكبار در ایران به‌وجود آمد و بر این اساس تشكیل شد، رشد پیدا كرد، قوی شد، منطق استكبار را به چالش كشید.» ۱۳۹۲/۰۸/۲۹ 🔹 رهبر انقلاب مقوله‌ی استکبارستیزی و مبارزه با طاغوت را همواره مورد توجه و تأکید قرار داده‌اند: «انسان باید از طغیانگران و اشرارِ عالم کناره بگیرد، با آنها همراهی نکند: اِجتَنِبُوا الطّاغوت؛ که اجتناب از طاغوت در به ما تعلیم داده شده.» ۱۴۰۱/۵/۱۹ 🔸از منظر ایشان استکبارستیزی از اجزای ذاتی انقلاب اسلامی و خواسته‌های اصلی بوده و است: «مبارزه با استکبار - که امروز هم مظهر استکبار، دولت و رژیم امریکاست - جزو ذاتِ این انقلاب و جزو کارها و خواسته‌های اصلی و اساسی این ملت است.»۱۳۷۸/۰۸/۱۲ و در تمام سالهای بعد از پیروزی انقلاب اسلامی این منطق به عنوان یکی از اهداف اصلی انقلاب، در کنار اسلام‌خواهی و دفاع از مظلوم، نه تنها مایه پیشرفت و اعتلای همه‌جانبه‌ی کشور بوده بلکه موجب ثبات و استقرار انقلاب، بدون اندکی انحراف از خط مستقیم اهداف انقلاب شده است: «اسلام‌خواهی، استکبارستیزی، حفظ کشور، کرامت بخشی به انسان، دفاع از مظلوم و پیشرفت و اعتلای همه‌جانبه ایران از اهداف اصلی انقلاب است و این خط مستقیم… بدون زاویه ادامه دارد و این حقیقت پرطراوت، معنای واقعی ثبات و استقرار انقلاب است.» ۱۳۹۰/۰۵/۱۹ * مفهوم استکبار و استکبارستیزی 🔹 استکبار یک مفهوم قرآنی است که گاه بر یک فرد یا یک عنصر و یا یک جناح صدق میکند که زیر بار حق نرفته و خود و قدرتش را ملاک حق قرار دهد: «مفهوم استکبار در قرآن همین است که یک عنصرى، یک شخص، یک جمعى، یک جناحى، خود را از بالاتر به حساب بیاورد و زیر بار حق نرود و خود را و قدرت خود را ملاک حق قرار بدهد… اولین مستکبر در تاریخى که قرآن براى ما ترسیم میکند ابلیس است؛ شیطانِ اوّل: اَبیّْ وَ استَکبَر» ۱۳۶۸/۰۸/۱۰ 🔸در منظر رهبر انقلاب استکبار یعنی تفرعن و دیکتاتوری در سطح بین المللی: «استکبار، یعنی حالت فرعونیت، یعنی در سطح .» ۱۳۷۶/۰۸/۱۴ و استکبارستیزی، زیرِ بارِ تحمیلِ قدرتِ استکبار نرفتن است: «معنای استکبارستیزی یک‌چیز پیچ‌وخم‌دار پیچیده‌ای نیست؛ استکبارستیزی یعنی یک ملّتی زیر بار مداخله جویی و تحمیل قدرت استکبارگر یا انسان مستکبر یا دولت مستکبر نرود.» ۱۳۹۳/۸/۱۲ * استکبارستیزی: ذاتیِ انقلاب و حرکتی معقول و منطقی 🔹 انقلاب اسلامی با طبیعت و جوهر و ماهیت اسلامی‌اش، اقتضای دشمنی استکبار را دارد: «انقلاب اسلامى، با جوهر و طبیعت و ماهیّت اسلامى خود، این خصومت و دشمنى را از طرف استکبار اقتضا دارد. »۱۳۶۸/۰۸/۱۰ و چون این مبارزه از بن‌مایه‌های اصلی انقلاب است بنابراین مصلحتی، موسمی و تاکتیکی نیست؛ بلکه است. @rahbari_plus
🔰 | چرا مبارزه با استکبار یک رفتار منطقی است؟ - ۲ 🔸استکبارستیزی در منطق انقلاب، امری معقول، منطقی، دارای پشتوانه‌ی علمی و متکی به عقلانیت است: «مبارزه‌ی با استکبار در انقلاب اسلامی و در میان ملّت ما یک حرکت معقول و منطقی و دارای پشتوانه‌ی علمی، و یک است، برخلاف آنچه بعضی می‌خواهند وانمود بکنند که این یک حرکت شعاری است، احساساتی است، متّکی به منطق و عقلانیّت نیست، بعکس، حرکت ملّت ایران یک حرکت متّکی به عقلانیّت است.» ۱۳۹۴/۰۸/۱۲ * ابعاد مقابله منطقیِ ملت ایران با استکبار 🔹مبارزه با استکبار و در راس آن آمریکای جنایتکار، از اهداف اصلی انقلاب است و به دلیل اینکه انقلاب موجودی زنده و درحال است، این مبارزه نیز یک شعار زنده است: «شعار مبارزه با استکبار، یک شعار زنده است.» ۱۳۷۵/۰۸/۰۹ و بر طبق تعالیم الهی و اهداف والای انقلاب ما یقین داریم که مقابله با استکبار نه‌‌تنها موجب انزوای ملتی نشده و نخواهد شد بلکه عزت‌آفرین است: «استکبارستیزی موجب انزوای هیچ ملتی نمی‌شود، بلکه بیشتر موجب عزّت او می‏گردد.» ۱۳۷۷/۰۱/۰۱ هرچند چالش با استکبار موجب قوی شدن ملت است اما در نقطه مقابل هم چنانچه ملت در مواجهه با استکبار به راحت‌طلبی و عافیت مبتلا شود، دچار شکست می‌شود و این یک است: «چالشهای ما با استکبار جهانی تمام که نشده است و تمام هم نخواهد شد… ما با این چالشها قوی می‌شویم؛ لیکن باید مراقب بود، فهمید که چالش هست، فهمید که حریف چه کار می‌خواهد بکند، فهمید که راه مقابله‌ی با حریف چیست. اگر اینها را نفهمیدیم، اگر دچار نفهمی شدیم، اگر دچار شدیم، اگر از بیّنات و واضحات غفلت کردیم، شکست می‌خوریم؛ خدا که با کسی خویشاوندی ندارد.»۱۳۹۱/۰۸/۱۰ 🔸اینک نیز جمهوری اسلامی به عنوان یک نظام سیاسی محکم و مستقر که در همه نقاط عالم دارد بزرگترین دشمن استکبار جهانی و دولت امریکا محسوب می‌شود: «جمهوری اسلامی یک نظام سیاسی مستقر، مستحکم، دارای عرض و طول، دارای همه‌ی دستگاه‌های لازم، دارای قدرت بیان، دارای قدرت تأثیرگذاری، دارای قدرت حضور و در همه‌ی نقاط عالم، هشتاد و چند میلیون جمعیّت را دارد اداره میکند؛ آن وقت دیگر دشمنی‌شان با این نظام، دشمنی فوق‌العاده‌ای است.» ۱۳۹۸/۰۹/۰۶ و به خاطر رعایت منافع ملی و حفظ استقلال خود در چشم مستکبران منفور است و ما از این بابت خرسندیم: «جمهوری اسلامی به خاطر استقلال، به خاطر زیر بار زور نرفتن، به خاطر رعایت و نه منافع مستکبران به خاطر ایستادگی در مقابل مطامع دشمنانی که می‌خواهند بر این کشور دست بیندازند، به خاطر برچیدن بساط کسانی که دهها سال نوکری استعمار و استکبار را در این کشور کردند، در چشم مستکبران جهان موجود منفوری است… هرچه جمهوری اسلامی در نظر مستکبران و جهانخواران و بدها و شیطانها منفور باشد، ما خوشحالتریم.» ۱۳۷۲/۰۱/۰۴ 🔹بنابراین علت دشمنی نظام جمهوری اسلامی ایران با امریکا این است که امروز مظهر استکبار، ظلم و طغیان است وگرنه ایران با هیچ نژاد و ملتی، دشمنی و مخالفت ندارد: «ما با هیچ ملّتی به عنوان ملّت مخالفتی نداریم؛ با هیچ نژادی، با هیچ ملّتی؛ ما با استکبار مخالفیم، با ظلم مخالفیم، با طغیان علیه ارزشهای انسانی و الهی مخالفیم. امروز آمریکا مظهر اینها است.» ۱۳۹۸/۱۱/۲۹ * پیروزی قطعی در مقابل استکبار در سایه‌ی ایستادگی و استقامت هوشمندانه 🔸 به فرموده بنیانگذار انقلاب حضرت امام خمینی (رحمةالله علیه) سازش با امریکا به معنی نابودی کامل اسلام تا آخر دنیاست و تنها راه مبارزه و ماست: «سازش امروز نابودی تا آخر است. دفن اسلام است تا آخر دنیا. مردم باید محکم بایستند و از اسلام و کشور دفاع کنند و از توطئه‌ها هراس به خود راه ندهند که اگر کمی عقب بنشینند، باید دست از اسلام بکشیم و تکلیف ما خلاف این است.» صحیفه نور، ج ۱۹، ص۵۹ رهبر معظم انقلاب نیز مهمترین و تنها راه دنیای اسلام برای مقابله با استکبار را کلمه بر محور اسلام و عدم پذیرش سلطه آنان معرفی‌می‌کند: «تنها راهى كه دنياى اسلام براى حفظ منافع ملتهاى اسلامى دارد، اتحاد كلمه بر محور اسلام است؛ «نه» گفتن به اهداف و مطامع استعمارى دشمنان و مستكبران است.» ۱۳۸۴/۰۶/۱۱ بنابراین باید با عقل و درایت و شجاعت کافی و متناسب با میدان مبارزه، به استکبارستیزی و مقابله با نظام سلطه ادامه داد: «با باید مبارزه كرد. مبارزه‌اش هم با شمشیر نیست؛ مبارزه‌اش با عقل، با كار حرفه‌یی سیاسی، و با در میدان‌های لازم و متناسب خودش است.» ۱۳۸۴/۰۶/۰۸ @rahbari_plus
🔰 | حکم شک در اجزاء نماز واجب ‌ @rahbari_plus
🔰 | واکنش عضو دفتر حفظ و نشر آثار رهبر انقلاب به برداشت برخی افراد از فرمایشات رهبری در دیدار با اعضای مجلس خبرگان مهدی فضائلی: 🔸 در پاسخ به درخواست برخی عزیزان عرض می‌کنم؛ بیانات مهم رهبر انقلاب در دیدار اخیر با اعضای مجلس خبرگان، ناظر به یکی از مهمترین وظایف این مجلس عالی‌مقام بود که عین مضمون آن و حتی گاهی صریح‌تر، بارها در طول دوران رهبری توسط ایشان مطرح شده است؛ از جمله در دیدار شهریور ۸۵ و اسفند ۹۴. @rahbari_plus
خط رهبری
🔰 | «درس‌هایی از ولایت فقیه»: سلسله گفتارهایی از پرچمدار مقاومت «شهید سید حسن نصرالله» - ۲۰ ❇️ تمام انسان‌ها برای بهره‌مندی از قانون، نیازمند ولی‌فقیه هستند 📝 پرچمدار مقاومت «شهید سید حسن نصرالله» در مجموعه جلسات آموزشی‌ای با موضوع «نظریه ولایت فقیه»، به شرح و تبیین اندیشه سیاسی امام خمینی (ره) پرداخته است. «خط رهبری» طی سلسه گفتارهایی محتوای این جلسات که تحت عنوان «درس‌هایی از ولایت فقیه» برگزار شده را به صورت مشروح منتشر می‌کند. 🔸 اما مسئله دوم این است تمام انسان‌هایی که اذعان دارند بر اینکه نیازمند هستند، با یک مسئله واضح دیگر روبه‌رو هستند و آن این است که چه کسی قانون را اجرا می‌کند؛ مثلا اگر به مدرسه رفتیم و قانونی را وضع کردیم اما مدیری در کار نبود، این قانون، دیگر به هیچ دردی نمی‌خورد و هرج و مرج تمام مدرسه را فرا می‌گیرد. دانش آموزان و معلمان هر کاری را که می‌خواهند انجام می‌دهند، بنابراین این مدرسه نیازمند کسی است که داشته باشد تا قوانین را در آن اجرا کند. مثلا حضرت علی(ع) می‌فرماید: مردم ناگزیرند که داشته باشند منظور این نیست که فقط احکام الهی را تبلیغ و تبیین کند بلکه احکام الهی را به اجرا در آورد، یعنی تمام انسان‌ها برای بهره‌مندی از قانون نیازمند کسی هستند که حاکم، والی، پادشاه و ... باشد که بتواند قوانین را کند. پس تنها، داشتن قانون مشکلی را حل نمی‌کند. 🔹 قانون مسلمانان یک قانونی است و این قانونی است که خداوند متعال به رسولش، حضرت محمدبن عبدالله (ص) وحی کرده است. اسلام محمدی(ص)، دارای عقیده‌ای در مورد تکوین و تشریع است و تشریح شامل تمام چیزها می‌شود. 🔸 امام صادق(ع) می‌فرماید: هیچ واقعه‌ای نیست مگر اینکه خداوند در آن حکمی نموده است؛ یک سوالی است که مطمئنا تمام اندیشمندان شیعه و سنی در این رابطه پاسخی منفی دارند و آن این است که آیا هر چیزی که حضرت محمد(ص) با خود آورد، فقط اختصاص به زمان پیامبر اکرم دارد؟ جواب این سؤال، خیر است؛ یعنی حلال محمد(ص) تا روز قیامت حلال است و حرام محمد(ص) تا روز قیامت حرام است. بنابراین مختص به زمان و مکان حضرت محمد(ص) نیست و دلیلش خلود و جادودانگی دین اسلام است، زیرا دستورات اسلامی برای مسلمانان نو هست و کهنه نمی‌شود. 🔹 مسئولیت رسول اکرم (ص) فقط ابلاغ و تبیین احکام الهی نبود بلکه اجرای آنها را نیز برعهده داشتند، یعنی اگر کسی عمل زنا می‌کرد، او را می‌کشت یا اگر کسی قتلی مرتکب می‌شد، او را قصاص می‌کرد. یعنی قانون الهی را اجرا می‌کرد. بعد از زمان رسول خدا(ص)، مسلمانان مبنی بر اینکه شریعت و سنت محمد(ص) جاودانه است هیچ‌گونه اختلافی با یکدیگر نداشتند و اختلاف آنها بر سر این بود که چه کسی بعد از رسول خدا(ص) حاکم و والی مسلمانان می‌شود. مسلمانان شیعه اعتقاد داشتند که بعد از رحلت پیامبر(ص)، به فرمان خدا علی(ع) مسلمانان است. آنها با استناد به این آیه شریفه قرآن کریم که می‌فرماید: «إِنَّمَا وَلِیکمُ اللّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُواْ الَّذِینَ یقِیمُونَ الصَّلاَةَ وَیؤْتُونَ الزَّکاةَ وَهُمْ رَاکعُونَ»، یعنی ولىّ شما تنها خدا و پیامبر اوست و کسانى که ایمان آورده‏اند، همان کسانى که نماز برپا مى‏دارند و در حال رکوع زکات مى‏دهند. 🔸 در کتب شیعه و سنی این حدیث به صورت بیان شده است که منظور از آیه، علی‌بن ابیطالب(ع) است. در زمان غیبت صغری مشکلی وجود نداشت زیرا (عج)، نواب اربعه نیز داشت که به مسائل مردم رسیدگی می‌کردند. اما آیا در زمان غیبت کبری این معقول و منطقی است که امام زمان(ع) به ما نگوید برای حل مشکلات خود به چه کسی مراجعه کنیم، بدون اینکه بگوید ولی و رهبر شما کیست؟ آیا او این طور ما را رها می‌کند و آیا این عمل منطقی است؟ امام زمان(ع) می‌دانست که شیعه‌ در طول تاریخ با چه مشکلاتی روبرو خواهد شد و راه آنها را نیز بیان کرده است. آیا این عمل با عقل و منطق جور درمی‌آید که امام آنها را رها کند و به آنها نگوید چگونه مشکل خود را حل کنند؟ بنابراین در زمان ، نیازمند رهبری توانمند هستیم تا بتواند مشکلات را حل کند. @rahbari_plus
🖼 | وصیت سید مقاومت @rahbari_plus
🔰 | ذهن را به اینکه اهل تأمل باشیم، عادت بدهیم 📝 بعضی از ذهنها اهل کتابند؛ منتها کتاب آسان، کتابی که احتیاج به فکر کردن نداشته باشد. عیبی ندارد، این هم است، نفی نمیکنیم؛ اما بهتر از این شیوه‌ی کتابخوانی، این است که انسان در مجموعه‌ی کتابخوانىِ خود بتواند بیامیزد را - فرض کنید رمان را، خاطره را، کتابهای تاریخی آسان را - با کتابهائی که احتیاج دارد به ، مطالعه کردن؛ این نوع کتابها را باید وارد مقوله‌ی کتابخوانی کرد. را عادت بدهیم به این که اهل تأمل باشد، اهل تدقیق باشد؛ ذهن کار کند، در مواجهه‌ی با فعالیت کند. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ ➕ به مناسبت هفته‌ی کتاب و کتابخوانی @rahbari_plus
🔰 | تشریح شیوه تفسیر قرآن رهبر انقلاب توسط آیت‌الله دژکام: ❇️ حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مباحث عمیقِ تفسیری را با زبان قابل فهم برای عموم مطرح می‌کنند 🔹 رهبر عظیم‌الشأن انقلاب اسلامی به عنوان یک صاحب سبک و اسلوب ویژه‎ در کار قرآنی و ، از سال‌های پیش از انقلاب شناخته شده بودند، یعنی به نظر می‌رسد شخصیت ایشان به عنوان مفسر، قبل از شخصیت ایشان به عنوان یک فقیه، مطرح بوده و این مسئله خصوصا در حوزه که حیطه فعالیت ایشان در یک مدت قابل توجه‌ای بوده و بعدا در محیط‌های علمی تهران و قم مشهود و برداشت‌های عمیق ایشان از مفاهیم در اذهان علماء و اهل فضل مطرح بوده است. رهبر عزیز ما در این راستا، سبک خاص خود را دارند، گرچه می‌دانیم که ایشان در و در ادبیات عرب_که تفسیر‌های ادبی خود سِنخی از تفاسیر هستند_ نیز خبره هستند، خصوصا در زمینه ایشان شاگرد ادیب نیشابوری بوده‌اند و واقعا توانمند هستند. 🔸رهبر معظم انقلاب، نقاد ادبی هستند و در زمینه تفسیر می‌توانستند وارد این سبک و عرصه شوند، اما وقتی متون تفسیری رهبری را می‌خوانیم یا سخنرانی‌های ایشان را بررسی می‌کنیم، می‌بینیم که معمولا ایشان از قرآن، استفاده و بهره‌برداری می‌کنند، ادبیات را حجاب و فیلتر نمی‌کنند که تفسیرشان از این کانال بگذرد، بلکه برای فهم عمیق‌تر قرآن کریم، ادبیات را ابزار می‌کنند و به همین شکل را، که ایشان در این زمینه هم بحمد الله بسیار قَدَر هستند، لذا فلسفه حجاب نمی‌شود بلکه ابزار است. 🔹رهبر انقلاب مطلب را با بیان اصطلاحات پیچیده به سمتی نمی‌برند که عموم وقتی می‌شنوند متوجه نشوند و نیاز باشد کسی برای آنها توضیح دهد، بنده خصوصا در مباحث عرفانی می‌بینم که یک نکته خیلی ناب عرفانی را ایشان با زبانی بیان کرده که انسان اصلا در خط اصطلاح عرفانی نمی‌رود و نکته را می‌گیرد و این کار خیلی مهارت می‌خواهد؛ یعنی اگر کسی توانست حرف‌های بسیار را با بیانی بزند که عموم بفهمند، این اوج تسلط است وگرنه اصطلاحات را می‌توان پشت سر هم ردیف کرد. این جهت هم در تفسیرات و هم در ایشان خیلی برای بنده قابل توجه است و انسان به شعف می‌آید که حرف عالی عرفا را ایشان تبیین فرموده، اما از اصطلاحات سنگین استفاده نشده و مطلب از خود برداشت می‌شود. «ابن هِشام انصاری» از دانشمندان ادبیات عرب در مقدمه کتاب «مغنی اللبیب عن کتب الاعاریب» گفته آمده‌ام مروارید‌هایی که باید در دریا صید کنید در ساحل به شما بدهم تا زحمت نکشید؛ این تعبیر را شایسته است درباره تفاسیر ایشان به کار ببریم. 🔸بنده خیلی اوقات نگاه که می‌کنم می‌بینم که رهبری آن و عالی خود در باب مسائل مربوط به و اجتماع و مسائل مختلف سیاسی، اقتصادی، فرهنگی را از نگاه قرآن کریم و با برداشت از آیات مبارک قرآن انجام داده‌اند. امروز رأی رهبر معظم انقلاب حجت است، همان‌طور که در زمان امام خمینی (رحمت الله علیه)، رای امام (ره) حجت بود و خود رهبر معظم انقلاب (دام ظله)، نسبت به رای ایشان تسلیم بودند. جامعه ما نیاز به این کار دارد که عده‌ای این اندیشه‌های والای رهبری را کنند. @rahbari_plus
🖼 | دروازه‌ای به سوی جهان ➕ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی @rahbari_plus
🔰 | کتابخوانی: وظیفه ملی و واجب دینی 📝 «خط رهبری» به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی و کتابدار، جملات برگزیده‌ی رهبر معظم انقلاب درباره کتاب و کتابخوانی را بازخوانی می‌کند. 🔸 جای را هیچ چیزی نمیگیرد. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔹 نقش کتاب یک نقش است. ۱۳۹۷/۰۲/۲۱ 🔸 کتاب یک پدیده و یک موجود است. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔹 کتاب روزبه‌روز در جامعه‌ی بشری بیشتری پیدا میکند. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔸 فرآیند بشری به وسیله‌ی کتاب تحقق می‌یابد. ۱۳۷۴/۰۶/۲۱ 🔹 کتاب، دروازه‌یی به سوی گسترده‌ی و معرفت است. ۱۳۷۲/۱۰/۰۴ 🔸 کتاب یک است و چنانچه مقوّی باشد، روح را تقویت میکند. ۱۳۷۲/۰۲/۲۱ 🔹 کتاب خوب، یکی از بهترین ابزارهای است.۱۳۷۲/۱۰/۰۴ 🔸 کتابها معارف بشری است که ذهن‌ها را برای بهتر فهمیدن، بهتر ، و در موضع صحیح‌تری قرار گرفتن، آماده میکند.۱۳۷۰/۱۰/۰۴ 🔹 هر جا با سر و کاری هست، از لحاظ کیفیت روحی و وضع فکری، محسوسی وجود دارد. ۱۳۷۶/۰۸/۱۹ 🔸 ، بسیار چیز باارزشی است. ۱۳۷۱/۰۲/۱۷ 🔹 برای یک فرد، توفیق عظیمی است که با ، مأنوس و همواره در حال بهره‌گیری از آن یعنی چیزهای تازه باشد.۱۳۷۲/۱۰/۰۴ 🔸 این که کسی تصور کند با پدید آمدن وسائل ارتباط جمعىِ جدید و نوظهور، منزوی خواهد شد، خطاست. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔹 کسی‌ که‌ با دنیای‌ زیبا و زندگی‌ بخش ، ارتباط ندارد بیشک‌ از مهمترین‌ انسانی‌ و بیشترین‌ معارف‌ الهی‌ و بشری‌ محروم‌ است‌.۱۳۷۲/۱۰/۰۴ 🔸 هیچ وقت انسان از مستغنی نیست. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔹 جزو کارهای اصلی زندگی است و اگر به این باور برسیم هیچ کاری، مانع کتابخوانی نخواهد شد. ۱۳۸۹/۰۲/۲۲ 🔸 حقیقت آن است که یکی از ارزشمندترین فرآورده‌های بشری و گنجینه‌ی بزرگترین ثروتهای بشر یعنی و تحقیق است.۱۳۷۴/۰۶/۲۱ 🔹 دین و دنیای بشر و جسم و جان انسان، به برکت تأمین و تغذیه می‌شود ۱۳۷۴/۰۶/۲۱ 🔸 ما به عنوان ملت ایران و به عنوان یک ملت مسلمان، ارتباطمان با ، ارتباط بنیانی و عمیق و کهن است. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔹 برای یک ملت، است که افراد آن، با سر و کاری نداشته باشند۱۳۷۲/۱۰/۰۴ 🔸 در جامعه‌ اسلامی‌ پذیرفتنی‌ نیست‌ که‌ اکثریت‌ مردم‌ با سروکار چندانی‌ نداشته‌ باشند۱۳۷۲/۱۰/۰۶ 🔹 ایران به عنوان پرچمدار تفکر اسلامی است و اسلام در آن حاکمیت دارد باید در زمینه و نیز تولید و نقد کتاب ، سر آمد کشورهای جهان باشد. ۱۳۷۵/۰۸/۰۱ 🔸 سرانه‌ی مطالعه‌ی خیلی بیشتر از این باید باشد.۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔹 در جامعه باید سنت رواج پیدا کند.۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔸 توقع من از همه مردم این است که و کتاب‌خوانی را جدی بگیرند. ۱۳۷۵/۰۲/۲۲ 🔹 ذهن را عادت بدهیم به این که اهل تأمل و تدقیق باشد؛ ذهن در مواجهه‌ی با کار و فعالیت کند. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔸 باید جوری بشود که در سبد کالای مصرفی خانواده‌ها، یک سهم قابل قبولی پیدا کند. ۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔹 باید جامعه با انس بگیرد. ۱۳۸۹/۰۲/۲۲ 🔸 اگر مردم عادت کنند تا از اوقات خود بخوبی برای استفاده کنند، جامعه به پیش رفته و ترقی خواهد کرد. ۱۳۷۵/۰۲/۲۲ 🔹 یکی از کارهای بزرگ و مهم در سطح جامعه این است که تبلیغات همه‌گیر شود.۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔸 کاری کنیم که یک امر رائج بشود و کتاب از دست جوان ما نیفتد۱۳۹۰/۰۴/۲۹ 🔹 من فکر میکنم اگر بتوانیم فرهنگ را در کشور رایج کنیم و در کنار آن، تولید کتاب را هم خوب گسترش دهیم، بخش عمده‌ای از دولت جمهوری اسلامی، بدین وسیله انجام خواهد گرفت. ۱۳۷۲/۰۲/۲۱ 🔸 مردم ما نیستند و این کتاب‌نخوانی، نقص بسیار بزرگی است۱۳۷۱/۰۹/۰۴ 🔹 مردم‌ما، از معارفی که در کتاب‌هاست نیستند و باید کتاب‌ها را بخوانند. ۱۳۷۱/۰۲/۱۷ 🔸 مردمی که اهل خواندن باشند، از لحاظ معلومات و ذکاوت و ، تفاوت میکنند با مردمی که با کتاب و مطبوعات اُنس نداشته باشند. ۱۳۷۱/۰۲/۱۷ 🔹 را باید جزو عادات خودمان قرار دهیم. ۱۳۷۲/۰۲/۲۱ 🔸 افرادی که کار روزانه دارند بخشی از زمان را ولو نیم ساعت برای بگذارند. ۱۳۷۲/۰۲/۲۱ 🔹 چیزی است که برای یک ملت، فریضه است؛ و لازم است۱۳۷۱/۰۲/۱۷ 🔸 امروز و علم‌آموزی نه تنها یک وظیفه‌ی ملّی، که یک دینی است.۱۳۷۲/۱۰/۰۴ @rahbari_plus
🖼 | علامه زمان 🔸 مروری بر خصوصیات علامه طباطبائی براساس بیانات رهبر انقلاب ➕ به مناسبت سالروز درگذشت علامه طباطبایی @rahbari_plus
🔰 | شاگرد پرور و فیلسوف‌ساز 📝 شاگردپروریِ مرحوم آقای طباطبائی چیز عجیبی است... ایشان زنده کرد فلسفه را و انصافاً فیلسوف‌سازی کرد. حالا این نکته هم جالب است که شاگردان ایشان ــ یعنی بسیاری از شاگردان ایشان ــ غالباً جزو نقش‌آفرینان در انقلاب اسلامی‌اند. در این مجلس خبرگانی که قانون اساسی را نوشت، تعداد زیادی از آن افراد شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند؛ چه در مجلس خبرگان، چه قبل از مجلس خبرگان در آن جمعی که قانون اساسی نوشته میشد که مرحوم آقای مطهّری هم جزو آنها بود، اینها شاگردهای مرحوم آقای طباطبائی هستند. و تعدادی از شهدای بنامِ انقلاب اسلامی از شاگردهای آقای طباطبائی‌اند؛ شهید مطهّری شاگرد ایشان است، شهید بهشتی شاگرد ایشان است، شهید قدّوسی شاگرد ایشان است، شهید آشیخ علی حیدری نهاوندی شاگرد ایشان است؛ از این قبیل شهدای برجسته شاگردهای آقای طباطبائی (رضوا‌ن الله علیه) هستند، بعضی هم بحمدالله در قید حیاتند که منشأ افادات زیادی هستند.۱۴۰۲/۰۸/۱۷ @rahbari_plus
🔰 | ولو نیم ساعت! 📝 افرادی که کار روزانه دارند- اداری، کاسب، روستایی، کشاورز و امثال اینها- اگر مثلا شب یا بین روز به خانه می آیند، بخشی از زمان را، ولو نیم ساعت، برای کتاب خواندن بگذارند. چقدر کتابها را در همین نیم ساعت ها می توان خواند. بنده خودم دوره های بیست و چند جلدی کتاب ها را در همین فاصله های ده دقیقه، بیست دقیقه، یک ربع ساعت خوانده ام!… این بایستی یک سیره و سنت رایجی بین مردم ما بشود که کتاب را بخوانند و به بچه هایشان یاد بدهند. خانم ها در خانه ها کتاب بخوانند و معلومات را فرابگیرند. ۷۲/۲/۲۱ ➕ به مناسبت روز کتاب و کتابخوانی @rahbari_plus
🔰 | علامه اهل تظاهر نبود 📝 خصوصیّت... [علامه طباطبایی] ایشان در مورد مسئله‌ی علم این است که آثار ایشان در زمان حیات ایشان منتشر شد و برکات آثار ایشان در زمان حیاتش دیده شد. خود مرحوم آقای این‌قدر مطرح نبود که المیزان مطرح بود یا فرض بفرمایید که آن کتابهای حِکمی ایشان مطرح بود؛ یعنی خود ایشان مطلقاً اهل تظاهر نبود، امّا کتابهای ایشان اصلاً همه جا [مطرح بود]؛ المیزان ایشان، اصول فلسفه‌ی ایشان، بدایه و نهایه‌ی ایشان، ایشان، قرآن در اسلام ایشان، رسائل متعدّد توحیدی و غیره در زمان حیات ایشان منتشر شد. بنابراین، جنبه‌ی علمی مرحوم آقای طباطبائی یک خصوصیّات منحصربه‌فردی دارد. ۱۴۰۲/۰۸/۱۷ ➕ به مناسبت سالروز درگذشت علامه طباطبایی @rahbari_plus
🔰 | به آنچه می‌دانست عمل کرد 📝 [علامه طباطبائی] در عرصه‌ی و مفاهیم عرشی‌ای که به آنها در فکر رسیده بود، صرفاً به زایش فکری بسنده نکرد؛ در نفْس شریف خودش و قلب شریف خودش به آن حقایق و معارف متحقّق شد، عمل کرد به آنچه میدانست. به معنای واقعی کلمه، مرحوم آقای مصداق این آیه‌ی شریفه است: اِلَیهِ یَصعَدُ الکَلِمُ الطَّیِّبُ وَ العَمَلُ الصّالِحُ یَرفَعُه. آن «کَلِم طیّب» در وجود ایشان به معنای واقعی کلمه متحقّق شد. این خصوصیّات اخلاقی‌ای که از ایشان معروف است، تواضع فوق‌العاده، بی‌هوائی، اینها همه ناشی از آن معنا است. ۱۴۰۲/۰۸/۱۷ ➕ به مناسبت سالروز درگذشت علامه طباطبایی @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | تاثیر تدابیر و سیاست‌های رهبر معظّم انقلاب در صنعت دفاعی کشور از زبان سردار حاجی‌زاده «فرمانده هوافضا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی» ـ ۱ ➕ به مناسبت ایام سالگرد شهادت پدر موشکی ایران سردار تهرانی مقدم @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | سرمشق فاطمی 🔸 رهبر انقلاب: به توفیق الهی، به فضل الهی بعد از انقلاب، نام مبارک فاطمه‌ی زهرا نسبت به قبل از انقلاب -که ما یادمان هست- نمیشود گفت ده برابر، شاید ده‌ها برابر، صد برابر تکرار میشود و برده میشود؛ یعنی جامعه، جامعه‌ی فاطمی است. 🔹 باید فاطمه‌ی زهرا (سلام‌ الله‌ علیها) اسوه باشد، الگو باشد در همه‌ی جهات، از جمله در حرکت بزرگ اجتماعی و انقلابی و مبارزاتی ما. @rahbari_plus
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📹 | کسی در جلسه خبرگان گریه نکرد! 🔸 رهبر معظم انقلاب قبلا هم چندین بار ویژگی‌های مدنظر برای را در جمع خبرگان تبیین کرده بودند 🔹روایت آیت‌الله رجبی عضو خبرگان رهبری از دیدار اخیر اعضای این مجلس با حضرت آیت‌الله خامنه‌ای و به برخی سخنان نادرست مطرح شده درباره‌ی این جلسه @rahbari_plus
🔰 | استفاده از اموال مسجد در هیأت @rahbari_plus
🔰 | وداع با ودیعه پیغمبر (ص) 📝 «من اشاره‌ای هم بکنم به ایّام شهادتِ دُردانه‌ی اهل‌بیت، ، صدّیقه‌ی طاهره (سلام‌الله‌علیها) که این روزها بنا بر روایت ۷۵ روز، ایّام آن بزرگوار است. امیرالمؤمنین این روزها با دل شکسته، با سینه‌ی پُر از غم، با عزیزه‌ی خود وداع میکند و ودیعه‌ی گرانبهای پیغمبر را به او برمیگرداند؛ دل پُر از غم است امّا اراده‌ی او و همّت او مطلقاً کاستی نگرفته است؛ این درس است برای من و شما. گاهی دل از غم مالامال میشود -از این قبیل قضایا در زندگی انسان هست؛ چه زندگی فردی، چه زندگی اجتماعی- امّا و باید راسخ بماند، گام باید محکم برداشته بشود؛ غمهایی هست که کوه‌ها را میشکند، [ولی‌] انسانِ مؤمن را نمیتواند بشکند؛ راه را باید ادامه داد.» ۱۳۹۴/۱۲/۰۵ @rahbari_plus
🔰 | کتاب‌خوانی را جدی بگیرید 📝 توقع من از همه مردم این است که کتاب و کتاب‌خوانی را جدی بگیرند و از همه اوقات ضایع شونده خود مثلا در تاکسی، اتوبوس و یا موارد دیگر استفاده کنند و به مطالعه و کتابخوانی بپردازند. چرا که اگر مردم عادت کنند تا از اینگونه اوقات خود بخوبی برای مطالعه استفاده کنند، جامعه به پیش رفته و ترقی خواهد کرد. ۱۳۷۵/۰۲/۲۲ ➕ به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی @rahbari_plus
🔰 | عالم جامع 🔸علامه طباطبائی به روایت حضرت آیت‌الله خامنه‌ای 📝 درباره‌ی علم [مرحوم علّامه‌ی طباطبائی]... یکی مسئله‌ی تنوّع گسترده‌ی دانشیِ این مرد بزرگ است؛ یعنی ایشان در تنوّع دانشی انصافاً است. در طول تاریخ، ما افرادی مثل شیخ طوسی، علّامه‌ی حلّی و امثال اینها را داریم که تنوّع علمی دارند، امّا در زمان ما انصافاً کم است؛ یعنی بنده غیر از ایشان کسی را با این تنوّع علمی نمی‌شناسم. ایشان است، اصولی است، است، دارای غُور شدید در عرفان نظری است، عالِم به هیئت و ریاضیات است، عالِم برجسته‌ی تفسیر و علوم قرآنی است ــ که در این زمینه انصافاً ایشان بی‌نظیر است ــ است، است، در علم انساب، علم نسب، ایشان یک فرد ماهر و فعّال است؛ یعنی از چیزهایی که مثلاً در کنار فلسفه‌ یا عرفانِ آقای این را انسان [میتواند] نگاه کند، علم انساب است. ایشان یک جدولی دارند که خانواده‌ی قاضی طباطبائی را معرّفی میکنند؛ یک جدول تاریخی است که به نظر من یک اثر هنری درجه یک است که چاپ شده و در اختیار افراد هست. مرحوم والد ما که با آقای طباطبائی از نجف رفیق بودند، دوست بودند ــ خود پدرم برای من نقل کردند این را ــ ایشان به آقای طباطبائی مینویسد که شما ترتیب ما را از فلان کس ــ یک آقای معروفی در قم ــ بپرسید بگیرید برای من بفرستید؛ آقای طباطبائی در جواب مینویسد که خود من به قدر ایشان میدانم یا بیشتر از ایشان میدانم؛ یکی از این دو عبارت است که حالا من یادم نیست. و ایشان شجره‌نامه‌ی ما را تنظیم کرده و فرستاده؛ یعنی این شجره‌نامه‌ای که الان در اختیار ما هست، تنظیم‌شده‌ی آقای طباطبائی است. 🔹 یعنی انسان یک تنوّع علمی عجیبی در ایشان مشاهده میکند. حالا مثلاً گفتم ریاضیات و هیئت؛ میدانید ــ یعنی شاید معروف است ــ که نقشه‌ی مدرسه حجّتیّه‌ی فعلی را ایشان کشیده؛ یعنی یک به تمام معنا و یک معمار کامل است. این تنوّع علمی یک جنبه‌ی خاصّی از جنبه‌ی علمی آقای طباطبائی است. یک جنبه‌ی دیگر، عمق علمی و فکری ایشان است. ایشان در همین علومی که حالا ما میدانیم و اطّلاع داریم، عمق [زیادی دارند]. اوّلاً در اصول صاحب‌مبنا است. حالا من در فقه از ایشان اثری ندیدم، امّا ایشان در اصول کاملاً است؛ یعنی حاشیه‌ی کفایه‌ی ایشان [این را] نشان میدهد. در فلسفه یک فیلسوف نو‌آور است؛ ایشان جدیدی را ارائه میکند که مظهرش همان اصول فلسفه و روش رئالیسم است، و بعد هم این دو کتابی که اخیراً ایشان نوشتند و منتشر کردند: بدایه و نهایه. در ، به نظر من یک مفسّر شگفتی‌ساز است؛ یعنی کسی تفسیر المیزان را نگاه کند، [میفهمد که] تفسیر به معنای واقعی کلمه یک تفسیر شگفت‌آور است، از لحاظ کثرت و تنوّع و عمق مطالب... این هم یک جنبه که مسئله‌ی عمق علمی و فکری ایشان است. ۱۴۰۲/۰۸/۱۷ ➕ به مناسبت سالروز درگذشت علامه طباطبایی @rahbari_plus