زندگی مومنانه.عبداللهی .اندیشه ورزی ۳.mp3
10.16M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
💢 اندیشه ورزی ۳
☑ اندیشه ورزی در سخن گفتن
پيامبر صلي الله عليه و آله : صِفَةُ الْعاقِلِ اَنْ يَحْلُمَ عَمَّنْ جَهِلَ عَلَيْهِ وَ يَتَجاوَزَ عَمَّنْ ظَـلَـمَهُ وَ يَتواضَعَ لِمَنْ هُوَ دونَهُ وَ يُسابِقَ مَنْ فَوقَهُ فى طَلَبِ البِرِّ وَ اِذا اَرادَ اَنْ يَتَـكَلَّمَ تَدَبَّرَ فَاِنْ كانَ خَيْراتَـكَلَّمَ فَغَنِمَ وَ اِنْ كانَ شرّا سَكَتَ فَسَلِمَ و اِذا عَرَضَتْ لَهُ فِتْنَةٌ اِستَعصَمَ بِاللّهِ وَ اَمْسَكَ يَدَهُ وَ لِسانَهُ وَ اِذا رَاْى فَضيلَةً اِنتَهَزَ بِها لا يُفارِقُهُ الحَياءُ وَ لا يَبْدو مِنْهُ الْحِرْصُ فَتِلْكَ عَشْرُ خِصالٍ يُعْرَفُ بِهَا الْعاقِلُ؛
ويژگى عاقل اين است كه در برابر رفتار جاهلانه بردبارى كند، از كسى كه به او ظلم كرده درگذرد، در برابر زير دست خود متواضع باشد، با بالا دست خود در طلب نيكى رقابت كند، هرگاه بخواهد سخن بگويد بينديشد، اگر خوب بود بگويد و سود برد و اگر بدبود سكوت كند و سالم ماند، هرگاه با فتنه اى روبه رو شود به خدا پناه برد، دست و زبانخود را نگاه دارد، هرگاه فضيلتى ببيند آن را غنيمت شمارد، شرم و حيا از او جدا نشود وحريص نباشد، اينها ده خصلت اند كه عاقل با آنها شناخته مى شود. [تحف العقول، ص 28]
اول اندیشه و انگهی گفتار
سخن ابزار ارتباط انسانی
ضرورت شناخت خیر و شر
سخن گفتن باید سودمند باشد و مارا از آسیب های ابلیس انسان را درامان بدارد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 بدترین دشمن
🔹 جریان #انسان_شناسی و معرفت شناسی انسان از پیچیده ترین كارهاست، چون وجود مبارك پیغمبر (صلّی الله علیه و آله و سلّم) از طرف خدا به ما فرمود که شما یك دشمن دارید و آن هم درون شماست، هیچ كس با شما دشمن نیست «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ».[1] خدا كلّ عالم را در حدّی قرار داد كه با همه می توانی كنار بیایی, به نحو سالبه كلیه هیچ كسی دشمن انسان نیست، مگر خود او! این خود كدام قوّه است؟ چطوری ما او را مهار كنیم؟ چطور او را بشناسیم؟ این است كه انسان #دائماً باید در درون خود #سیر_كند و ببیند كه این غدّه كجاست و چه كسی است كه با او دشمن است؟ «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ» بدترین دشمن همین است, چرا؟ برای اینكه اگر با هر دشمنی آدم كنار آمد و كاری برای او انجام داد چند لحظهای راحت است؛ امّا اگر چند قدم به میل نفس رفت او چند قدم جلوتر می آید و قوی تر می شود! اینطور نیست كه اگر كسی به میل خودش كاری كرد، این #میل_و_هوس قدری كناره بگیرد و چند ساعتی او را آرام بگذارد، این طور نیست. این حرف را سعدی در گلستان[2] به طور لطیف معنا كرد، البته در روایات ما هست و اینها «هر چه دارند همه از دولت قرآن دارند».[3] این در گلستان هم هست كه چرا «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، برای اینکه مثلاً این سگی كه دارد حمله می كند، شما اگر یك تكّه گوشت جلویش بیندازی، همین چند لحظه ای كه مشغول خوردن گوشت است دیگر پارس نمیكند و كاری با شما ندارد؛ امّا اگر نفس گفت این نامحرم را نگاه كن, این حرف را بزن, این مال را بگیر، آدم همین كه یك قدم رفت و نگاه كرد، او دو قدم جلوتر می آید؛ لذا «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ»، هیچ دشمنی بدتر از این #شئون_درونی نیست.
🔹 در این سوره مباركه «مائده» خدا به ما دستور داد و فرمود که تكان نخورید و هیچ جا نروید! به در و دیوار عالم نگاه نكنید! درس و بحث خود را انجام دهید و از این و آن سؤال كنید، ولی یك پایتان اینجا باشد! ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾،[4] به دنبال چه چیزی می خواهید بگردید؟ می خواهید از كسی سؤال كنید که #راه_چیست؟ مگر نمی بینید؟! تكان نخورید و از خانه تان بیرون نروید! ﴿عَلَیكُمْ﴾ این اسم فعل است، یعنی «الزموا» ﴿یا أَیهَا الَّذینَ آمَنُوا عَلَیكُمْ أَنْفُسَكُمْ﴾؛ سرِ جای خودتان باشید، همین که لحظه بیرون آمدید، این #غارت می كند! این است كه آدم هر لحظه باید بداند كه چه كسی دارد او را می شوراند, چه كسی است دارد او را تحریك می كند، #غوغایی_است در درون آدم! این دشمنی است كه به هیچ وجه آرام نمی گیرد، اگر یك لحظه شما بخواهید به او كمك كنید، این دو قدم جلوتر می آید.
[1]. مجموعة ورام، ج1، ص59.
[2]. گلستان سعدی، باب هفتم در تأثیر تربیت، حکایت19؛ «بزرگی را پرسیدم در معنی این حدیث که «أَعْدَی عَدُوِّكَ نَفْسُكَ الَّتِی بَینَ جَنْبَیكَ» گفت به حکم آنکه هر آن دشمنی را که با وی احسان کنی دوست گردد، مگر نفس را که چندان که مدارا بیش کنی مخالفت زیادت کند.
مراد هر که بر آری مطیع امر تو گشت ٭٭٭ خلاف نفس که فرمان دهد چو یافت مراد».
[3]. ر.ک: دیوان حافظ، غزل319؛ «صبح خیزی و سلامت طلبی چون حافظ ٭٭٭ هر چه کردم همه از دولت قرآن کردم».
[4]. سوره مائده, آیه105.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه شوری ـ جلسه 2
تاریخ: 1394/02/20
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
فصل رهایی _ هویت غاصبانه
بالاخره ما این امور فرعی رابررسی می کنیم؛ این #جامه ای که در بدن ماست، این فرشی که زیر پای ماست؛ اینها را فکر می کنیم ببینیم مال خود ماست یا #غصبی است؛ آنوقت عمرمان و #حیات مان را بررسی نکنیم، ببینیم غصبی است یا نه؟! چه طور درباره #فرش می اندیشیم، درباره #پارچه می اندیشیم، باید هم بیاندیشیم که آیا اینها مال ماست یا #غصب است؛ درباره #هویت مان نیاندیشیم که این هویت ما اصل است یا غصب؟!!
اگر هویت ما بر اساس (من الهی هو الله گویم*) بود؛ معلوم می شود اصل است؛ غصب نیست. اما اگر گفتیم من هر چه خواستم می کنم، هر چه خواستم می گویم، به میل خودم عمل می کنم؛ چنین هویتی #غاصبانه است! آنوقت خدای ناکرده ممکن است یک کسی عمری #زندگی غاصبانه داشته باشد و نداند!
________________________________________________
* ر.ک دیوان حکیم الهی قمشه ای / صفحه ۸۹۱
✅ هفتمین همایش فرهنگی سیاسی دانشجویان سراسر کشور (کوثر) _ مشهد مقدس ؛ مرداد ۱۳۸۰
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#فصل_رهایی
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان_المبارک
برداشت از آیات ۳۸ ـ ۳۴ #سوره_اسرا
🔰اموال #ایتام
#سالک الی #اللّه نباید به مال #یتیم نزدیک شود مگر آنکه بخواهد وضع او را بهتر از آنچه هست سامان دهد و باید به عهد و پیمان خود وفادار باشد. در معامله #کیل و میزان را رعایت کند و به چیزی که #علم ندارد اقدام نکند، روی زمین با #نخوت و #تکبر راه نرود که اینها، همه #گناه است و خدای تعالی به این کارها #راضی نمی باشد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
طرح حدیث خوانی رمضان.شکست محاصره ۱.mp3
14.18M
#ماه_مبارک_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#طرح_حدیث_خوانی 26
📌 شکست محاصره
پیامبر اکرم صلی الله علیه و اله فرمود:
اَلا اُخْبِرُكُمْ بِشَىْءٍ اِنْ اَنـْتُمْ فَعَلْتُموهُ تَباعَدَ الشَّیْطانُ مِنْـكُمْ كَما تَباعَدَ الْمَشْرِقُ مِنَ الْمَغْرِبِ؟ قالوا: بَلى، قالَ: اَلصَّوْمُ یُسَوِّدُ وَجْهَهُ (به واسطه ناکام ماندن او از گمراهی انسان روزه دار)وَ الصَّدَقَةُ تَـكْسِرُ ظَهْرَهُ وَ الْحُبُّ فِى اللّهِ وَ الْمُوازَرَةُ عَلَى الْعَمَلِ الصّالِحِ یَقْطَعانِ دابِرَهُ وَ الاْسْتِغْفارُ یَقْطَعُ وَ تینَهُ ؛
آیا شما را از چیزى خبر ندهم كه اگر به آن عمل كنید، شیطان از شما دور شود، چندان كه مشرق از مغرب دور است؟ عرض كردند: بله. فرمودند: روزه روى شیطان را سیاه مى كند، صدقه پشت او را مى شكند، دوست داشتن براى خدا و همیارى در كار نیك، ریشه او را می كند و استغفار شاهرگش را مى زند. (میراث حدیث شیعه ، ج 2، ص 20، ح 18)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۴.mp3
16.82M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
#نگاشت_صوتی
💢 اندیشه ورزی 4
🔲 آینده نگری و فرجام اندیشی
📜 عنْ مَسْعَدَةَ بْنِ صَدَقَةَ عَنْ أَبِي عَبْدِ اَللَّهِ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ قَالَ: إِنَّ رَجُلاً أَتَى اَلنَّبِيَّ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَقَالَ لَهُ يَا رَسُولَ اَللَّهِ أَوْصِنِي، فَقَالَ لَهُ فَهَلْ أَنْتَ مُسْتَوْصٍ إِنْ أَنَا أَوْصَيْتُكَ حَتَّى قَالَ لَهُ ذَلِكَ ثَلاَثاً وَ فِي كُلِّهَا يَقُولُ اَلرَّجُلُ نَعَمْ يَا رَسُولَ اَللَّهِ ، فَقَالَ لَهُ رَسُولُ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَيْهِ وَ آلِهِ فَإِنِّي أُوصِيكَ إِذَا أَنْتَ هَمَمْتَ بِأَمْرٍ فَتَدَبَّرْ عَاقِبَتَهُ فَإِنْ يَكُ رُشْداً فَامْضِهِ وَ إِنْ يَكُ غَيّاً فَانْتَهِ عَنْهُ .( كافى، ج 8، ص 150.)
📜 امام صادق عليه السّلام فرمود:مردى به خدمت رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله) آمد و عرض كرد يا رسول الله!مرا وصيت كن!پيغمبر(صلّى اللّه عليه و آله)فرمود:آيا اگر تو را پند و وصيت كنم عمل مىكنى؟!عرض كرد بلى!و حضرت سه بار اين جمله را تكرار كرد و آن مرد پاسخ مثبت داد.تا اينكه رسول خدا(صلّى اللّه عليه و آله)فرمود:تو را وصيت مىكنم كه اگر قصد انجام كارى را گرفتى قبلا«عاقبت آن كار را تدبر و انديشه كن اگر داراى صلاح و رشد باشد امضايش كن و انجام بده و اگر ناپسند و نافرجام باشد تركش كن!»( وسائل الشیعة (جهاد النفس) / ترجمه افراسیابی ج ۱ ص ۱۵۱)
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 عقل و جهل
🔹 همه ما چه ظهور حضرت را درک بکنیم و چه ظهور حضرت را درک نکردیم یا اگر با همین بدن در رجعت درک بکنیم، مهم ترین #شرط_صحابت_و_یاری آن حضرت عقل است. در قرآن کریم #عقل را هم مکرّر بیان فرمود و ائمه (علیهم السلام) هم عقل را مشخص کردند.
🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در مقدمه کتاب کافی یک چند صفحهای به عنوان خطبه مرقوم فرمودند که خیلی مفصل نیست. کلینی با دیگر [بزرگان] یک مقدار فرق دارد؛ گرچه همه این ذوات جزء نائبان ائمه (علیهم السلام) هستند؛ ولی عقل گرایی کلینی ستودنی است! حتماً سعی بفرمایید این مقدمه را مطالعه کنید، چون خیلی مفصل نیست؛ منتها خیلی دقیق و لطیف است. مرحوم میرداماد (رضوان الله علیه) در کتاب شریف الرواشح السماویة این مقدمه را از بس لطیف و سودمند است جداگانه شرح کرده است.[1] آخرین خط مرحوم کلینی در این مقدمه این است: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ وَ بِهِ یحْتَجُّ وَ لَهُ الثَّوَابُ وَ عَلیهِ الْعِقَابُ»؛[2] قطب تمدن و فرهنگ یک ملت، عقل آن ملت است. بعد از عبارت های معصومین (علیهم السلام) عبارتی به این لطیف تری و شایسته تری کمتر یافت می شود. فرمود قطب مسلمان ها در بخش فرهنگی عقل آنهاست: «إِذْ كَانَ الْعَقْلُ هُوَ الْقُطْبَ الَّذِی عَلَیهِ الْمَدَارُ»؛ #محور_تمدن و ترقّی عقل آن ملت است، احتجاج الهی بر مدار عقل آن ملت است، ثواب الهی براساس عقل آن ملت است و اگر ـ معاذالله ـ عقابی باشد بر اثر مخالفت عقل آن ملت است.
🔹 مرحوم کلینی (رضوان الله علیه) در کتاب «عقل و جهل»[3] که اولین کتاب است ایشان تقسیم کردند که علم مقابل جهل نیست، بلکه عقل مقابل جهل است. آنکه در برابر جهل می ایستد #عقل است، آنکه سنگر تشکیل می دهد #عقل است، وگرنه خیلی از موارد خود علم جزء سپاه جهل است؛ یعنی علم است به حمل اولی، جهل است به حمل شایع، برای اینکه با این علم دارد گناه می کند و خلاف می کند.
🔹 ایشان کتاب علم را در مقابل جهل ننوشتند، چون جهل دو قسم است: یک وقتی با تحقیقات علمی است و یک وقتی با تلبیس های عملی است، همین! جاهل دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. جهنمی دو قسم است: یا درس خوانده است یا درس نخوانده است. علم مقابل جهل نیست، چون با خود جهل جمع می شود؛ آنکه در برابر جهل است و موضع می گیرد و با آن جمع نمی شود #عقل است؛ لذا شما کتاب شریف کافی را وقتی بررسی می کنید می بینید اولین کتاب «کتاب العقل و الجهل» است، دومین کتاب «کتاب العلم» است.[4] او از کجا یاد گرفته؟ از همان بررسی هایی که امام کاظم[5] و سایر ائمه (علیهم السلام) فرمودند که #جنود_العقل_و_الجهل نه «جنود العلم و الجهل»، براساس آن تنظیم کتاب را به نام «کتاب العقل و الجهل» نامگذاری کردند.
[1]. الرواشح السماویة فی شرح الأحادیث الإمامیة(میر داماد)، ص39.
[2]. الكافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص9.
[3]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص10.
[4]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص30.
[5]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج1، ص13.
#روز_بزرگداشت_ثقة_الاسلام_کلینی
#شرط_صحابت_و_یاری_امام_زمان_عجل_الله_تعالی_فرجه_الشریف
#محور_تمدن_و_ترقی
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح ـ جلسه 347
تاریخ: 1397/02/11
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
انسان در رهن خلاف های خود
اینکه می بینید بعضی ها می گویند من هر چه می خواهم خودم را #کنترل کنم، یا #سحر بلند شوم، یا فلان کار خیر را انجام دهم نمی توانم؛ راست می گویند!
وجود مبارک #پیامبر (ص) فرمود: انسانی که _ خدای ناکرده _ #خلاف کرده، #بدهکار است؛ و انسان بدهکار باید گرو بسپارد. در مسائل مالی اگر کسی بدهکار بود، زمین و خانه و فرش خود را گرو می دهد، اما کسی که #گناه کرده نمی تواند اینها را به خدایی که مالک السماوات و الارض است گرو بگذارد! خود او را #گرو می گیرند. هر کسی #رهن خلاف های خودش است.
✅ درس خارج فقه _ ۱۳۹۸/۰۲/۱۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#ماه_مبارک_رمضان
#مدیون
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۴۸ ـ ۴۵ #سوره_اسرا
📌 جدایی از #کفّار
#سالک الی#اللّه می تواند با خواندن #قرآن و عمل به آن، خود را از کسانی که #ایمان به خدا ندارند جدا کند و خود را با آنها در #دنیا و #آخرت محشور ننماید. زیرا آنها دلهایشان حجابی دارد که #قرآن را نمی فهمند و نمی توانند وحدانیت #خدا را درک کنند، اینها #منافق اند و برای تو مثال هایی می زنند، نهایت کارشان این است که به تو #فحش می دهند و تو را #سحر شده معرّفی می کنند.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
زندگی مومنانه.عبداللهی.اندیشه ورزی ۵.mp3
9.98M
#زندگی_مومنانه
#مفاتیح_الحیات
#زندگی_قرآنی
#نگاشت_صوتی
💢 اندیشه ورزی 5
☑️ اندیشیدن روح عبادت
الإمامُ عليٌّ عليه السلام :... الا لا خیر فی عبادة لیس فیها تفکر(کافی ج1 ص 36) در عبادت بدون اندیشه ورزی خیری نیست.
... لا خَيرَ في عِبادَةٍ ليسَ فيها تَفقُّهٌ ، و لا خَيرَ في عِلمٍ ليسَ فيهِ تَفكُّرٌ ، و لا خَيرَ في قِراءةٍ ليسَ فيها تَدَبُّرٌ .(تحف العقول : 204.)
امام على عليه السلام : در عبادتى كه با فقه (فهم) همراه نباشد، خيرى نيست. و در دانشى كه با انديشيدن همراه نباشد، خيرى نيست و در قرآن خواندنى كه با تدبّر توأم نباشد، خيرى نيست.
🔘 «تدبّر» از ریشه «دَبْر» (بر وزن ابر) گرفته شده و به معناى عاقبت اندیشى است.
🔘 یک عبادت همراه با تفکّر مى تواند سرنوشت ما را متحوّل و دگرگون نماید.
🔘 قرائت یک آیه همراه با تدبّر از یک ختم قرآن بى تدبّر ارزشمندتر است!(خواندن بدون کاربست-لعن قاریان خویش)
🍀🍀🍀
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom