هود13.mp3
13.99M
#استاد_رنجبر
#تفسیر_صوتی
#تفسیر_عمومی #تفسیر_روان
#سوره_هود #هود
#جلسه 13
🔅🔅🔅
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #هود را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
هردست که دادند ازآن دست گرفتند
هرنکته که گفتند همان نکتـه شنیدند
⛰ تا حالا کوه رفتی؟ دیدی وقتی داد میزنی صدات به خودت برمیگرده؟🗣بهش میگن پژواک. اگه حرف خوبی داد بزنی حرف خوب بهت برمیگرده و اگر حرف بد...
حالا خدا دنیا رو پژواکوار خلق کرده، هر کاری کنی نتیجه و اثر همون کار، دیر یا زود به خودت بر میگرده 💞
سوره إسرا، آیه۷
#فهم_قرآن_آسان_است
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
متقیان جامعه.mp3
1.88M
🔹 حرف های جهانی
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
عدل پروری.mp3
1.64M
🆔 @a_javadiamoli_esra
🔹 تشنه عدل
#آيت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#بسیار_زیبا
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅تفسیر و قرآن پژوهی
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنا
...تفسیر به رأی آن است که شخص در پی فهم معنی آیه نباشد بلکه در صدد تحمیل فکر و سلیقه شخصی خود بر آیات باشد و به عبارت دیگر قرآن را تابع فکر خود سازد نه این که فکر مفسر تابع قرآن شود...
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
#پرسش #تدبر
▫️بيماري ها و مشكلاتي از قبيل خواب ديدن هاي فراوان و طولاني ودرهم و برهم و دردها (مخصوصاً دردهاي عضلاني و سردردها و احياناً درد و زخم معده و كليه و ناراحتي هاي روحي و استرس ها و تنش هاي دروني و بروني ) عواملي دارد كه بحث مفصل و طولاني را مي طلبد.[1]
▫️دواي بسياري از دردها و مشكلات , ايجاد آرامش روحي و زدودن يأس ونااميدي است . البته ايجاد آرامش روحي و برطرف كردن نااميدي ها كار آساني نيست .
به نظر ما مهم ترين عامل زدودن مشكلات روحي و رواني , ياد و ذكر خدا و تكيه و اميد به او است . الاّ بذكراللّه تطمئن القلوب .[2] بديهي است در زندگاني از مشكلات واسترس ها گريزي نيست و نمي تواند زندگي بدون اضطراب و استرس باشد, امّابراي برطرف كردن آثار بد آن بهترين عامل ذكر خدا است .
يكي از مصاديق بارز ذكرخدا, قرائت قرآن (مخصوصاً با صوت زيبا) است . صوت زيباي قرآن و آواي دلنشين آن انسان را به وادي حق مي كشاند و روح يأس و نااميدي را از انسان مي زدايد.
▫️امام زين العابدين (علیه السلام) آن قدر زيبا قرآن مي خواند كه افرادي كه نزديك ايشان بودند, از خود بي خود مي شدند.[3]
پيامبراکرم(صلی الله علیه و آله و سلم)فرمودند: زيبايي است و زيبايي قرآن، صوت قشنگ آن است.
معلوم مي شود قرآن وصوت خوب آن تأثير بسزايي در رفع استرس ها و مشكلات روحي و رواني داريد.
📋پی نوشتها:
1.غلامرضا گرشاسبي، همراز, ص 29ـ 72.
2.رعد (11)آيهء 28
3.اصول كافي , ج 4 ص 419
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۲۳ – ۱۱۵ #سوره_طه
📌#شیطان
#سالک الی #اللّه باید بکوشد به هیچ وجه از دستورات خدای تعالی سرپیچی نکند بخصوص در منظر عام و الا مانند شیطان دشمن خدا خواهد بود.
سالک الی اللّه باید بداند که #شیطان دشمن خود او و دشمن خانواده او است. زیرا شیطان دوست دارد نگذارد شما به بهشت وارد شوید.
سالک الی اللّه باید بداند که خدا او را برای #بهشت خلق کرده و هیچ گاه نمی خواهد بندگانش #ناراحت باشند.
سالک الی اللّه باید از #وسوسه شیطان بپرهیزد و به هیچ وجه #گناه نکند. زیرا شیطان حضرت #آدم علیه السلام را #فریب داد و سالها او #توبه می کرد تا بالاخره خدای تعالی او را #بخشید.
سالک الی اللّه اگر توبه #نصوح کند خدا او را #انتخاب می کند و اورا #هدایت می فرماید.
سالک الی اللّه باید بداند که اگر #ضعیف ترین صفت #رذیله در #روح او باشد او را به بهشت راه نمی دهند و اگر در بهشت هم باشد او را #اخراج می کنند.
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
📌تفسیر و تأویل
#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی
🔰در یک تقسیم #معارف قرآن کریم به دو بخش قسمت میشود:
🔹 1. معارفی که فهمیدن آن بر مبنای ادبیات عرب و اصول محاوره برای همگان میسر است، و در روایات از آن به «ظاهر قرآن » و «ظهْر قرآن» تعبیر شده است؛
🔹 2. معارفی که بر مبنای ادبیات عرب و اصول عقلایی محاوره دانستن آن میسر نیست برای پی بردن به آن، راهی جز مراجعه به راسخان در علم وجود ندارد. و در روایات از آن به «باطن قرآن» و «بطن قرآن» یاد شده است. بخش «اوْل» در قلمرو #تفسیر قرار میگیرد و بخش دوم محدوده #تأویل است....
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 33
#قرآن_شناسی
#تفسیر
🔅🔅🔅
⏺تفسير قرآن به قرآن و بررسي اعتبار سنّت در تفسير
بسم اللّه الرحمن الرحيم وإياه نستعين
🔹به منظور روشن شدن جايگاه تفسير قرآن به قرآن در قبال ساير روشهاي تفسيري و مقدار دخالت سنّت در آن و كيفيت جمع بين مناهج تفسير درايي و روايي و لزوم رعايت ترتيب آنها و حلّ برخي از تعارضهاي احتمالي، مطالبي ارائه مي شود:
☑️سيزدهم. شناختِ مَنْضُود و معرفت منظومهي عناصر محوري دين، جايگاه قرآن را مقدّم بر خاستگاه رسالت مي داند و جايگاه رسالت را مقدم بر خاستگاه سنّت مي شمارد؛ چنان كه دليل آن در شرح دوازدهمين مطلب گذشت.
▫️در نظام معرفتي، هرگز مجالي براي تقديمِ متأخّر و تأخير متقدّم نيست و نغمهي ناموزون و گوش خراش«... قدّم المفضولَ علي الفاضلِ»، مستمعي نخواهد داشت و تولّي نابجا نسبت به حديث، موجب هجر كلام خدا و سبب حَجْرِ وحي او خواهد بود؛ زيرا اگر در رتبه اي كه بايد حديث خدا: (...و من أصدق من اللّه حديثاً)[ سورهي نساء، آيهي 87.]مطرح شود، حديث بندهي خدا طرح گردد، باعث تقديم ثَقَل اصغر بر اكبر و تأخير ثَقَل اكبر از اصغر مي شود و اين جابجايي نابجا، همان هجر و حجر مذموم را به دنبال دارد.
▫️از اين بيان معلوم مي شود، آنچه در برخي از نوشته ها آمد كه: اعتماد نمودم قبل از هر چيز در تفسير آيه و بيان مراد آن بر حديثي كه در سنّت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) ثابت شد؛ زيرا سنّت آن حضرت ترجمان قرآن و راهِ شناخت معاني آن است: (ما اتاكم الرسول فخذوه و ما نهاكم عنه فانتهوا...)[ سورهي حشر، آيهي 7.]
▫️و اگر حديثي در سنّت نبود، بر ظاهر آيه و سياق آن تكيه مي كردم؛ زيرا متكلمِ حكيم، در بيان مراد خودْ بر آنچه مخاطب از دلالت لفظ مي فهمد، اعتماد مي نمايد.... و اگر آيه اي نسبت به آيهي اول آشكارتر بود، هر دو را براي توضيح بيشتر ذكر مي كردم؛ چون مصدر قرآن يكي است؛ بعض قرآن به بعض ديگر آن ناطق و براي او شاهد مي باشد[تفسير كاشف، ج 1، ص 15.]، ناصواب است.
زيرا اعتماد بر سياق آيه و تكيه بر شواهد دروني خود آيات قرآن بر اساس نطق و شهادت و هم آوايي آنها نسبت به يك ديگر، مقدّم بر حديثِ مأثور است؛ زيرا گرچه آيهي 7 سورهي حشر دستور پيروي از سنّت رسول اكرم(صلي الله عليه و آله و سلم) را داده است، اما خودِ سنّتْ دو رهنمود دارد: يكي كليدي و اَصْلي و ديگري فرعي.
▫️اما آن بخش از سنّت كه جنبهي كليدي و اصلي دارد، محتواي آن همانا سنّت شناسي و ارزيابي صحيح و سقيمِ خود حديث است و امّا آن قسم از سنّت كه فرعي است، محتواي آن مطالبِ موردي دربارهي احكام چيزهاي خاص است.
▫️البته روشن است كه بخش اصلي سنّت بر بخش فرعي آن مقدّم است و آن بخش اصيل كه راجع به حديث شناسي است، فتواي مسلّم آن اين است كه قبل از پرداخت تفصيلي به محتواي حديث بايد به صحّت آن پي برد و مهم ترين طريق حديث شناسي، عرضهي پيام حديث بر قرآن كريم مي باشد. پس، اول بايد به خود قرآن كه ترجمان خويش، تبيانِ خود، مفسِّر راستين حقيقت وحي خداستْ مراجعه كرد تامعناي آيات متناسب با هم به عنوان مرجع معلوم شود؛ آنگاه به حديث رجوع نموده؛ چنان كه پيرامون تنضيد و تنظيم ضروري اين دو وزنهي وزين، مطالبي در طيّ همين نوشتار ارائه شد و كاملاً معلوم شد كه اولاً سنّت قطعي هرگز نيازي به عرض بر قرآن ندارد و ثانياً موافقت با قرآن شرط اعتبار حديث نيست؛ بلكه مخالفت با آنْ مانع حجيّت حديث مي باشد و ثالثاً حدود احكام و تفاصيل فروع و تحليل جزئيات آفرينش و تفصيل جزئيات معاد و مانند آن به سنّت واگذار شده است.
▫️بنابراين، اختلاف و ناتمامي آنچه ابوعبداللّه محمد بن احمد انصاري قرطبي در تفسير خود از برخي نقل كرده است، معلوم مي شود. وي در آن كتاب از بعضي چنين نقل كرد (البته به همهي آنچه نقل نمود راضي نيست):
1. حديثِ عَرْضِ سنّت بر كتاب خدا و اخذ موافق و ترك غير موافق با آن، باطل و بي اصل است.
2.قرآن محتاج تر است به سنّت تا سنّت به قرآن.
3. سنَّت، حاكم بر كتاب است و كتاب، حاكم بر سنّت نيست...، گرچه فضل بن زياد مي گويد: من از احمد بن حنبل شنيدم كه وي گفته بود: من جسارت آن را ندارم كه بگويم: سنّت حاكم بر كتاب است؛ ولكن من مي گويم: سنّت كتاب را تفسير و تبيين مي نمايد.[ ـ الجامع لأحكام القرآن، ج 1، مقدمه، صص 43 ـ 44.]
▫️چون احاديث لزوم عَرْض حديث بر قرآن، به خوبي براي برخي از اهل سنّت روشن نشد و آن طوري كه در جوامع روايي اماميّه به نصوص عَرْض حديث بر قرآن اهتمام شدْ براي او آشكار نشد، لذا به اين مطلب تفوّه نمود كه: «حديث عَرْض باطل لا أصل له».[ همان، ص 44.]
🌴🌴🌴
🔅 دوستان عزیز #وقت بگذارید برای رونق بازار #دین همیشه این #فرصت ها در اختیار نیست.
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom