eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
787 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
💠 ثقَل اكبر ▪️ عنصر محوری ولایت از منظر حضرت ، عَرْضِ هویت خود بر قرآن حكیم است، زیرا آن محقّق علوم به جابر بن ‌یزید جُعفی چنین فرمود: «وَ اعْلَمْ بِأَنَّكَ لَا تَكُونُ لَنَا وَلِیاً ... وَ لَكِنِ اعْرِضْ نَفْسَكَ عَلَى كِتَابِ اللَّهِ فَإِنْ كُنْتَ سَالِكاً سَبِیلَهُ زَاهِداً فِی تَزْهِیدِهِ رَاغِباً فِی‏ تَرْغِیبِهِ‏ خَائِفاً مِنْ‏ تَخْوِیفِهِ‏ فَاثْبُتْ‏ وَ أَبْشِرْ».[1] از این بیان نورانی بر می ‌آید كه بهترین راه برای معرفت نفس كه دقیق‌ ترین معرفت پروردگار است، توزینِ هویتِ انسانی خویش بر یعنی قرآن كریم است، چنانكه لازم ‌ترین روش برای تشخیصِ صحّت و سُقمِ حدیث، عَرض آن بر قرآن مجید است تا مخالف آن طرد شود و غیر مخالف پذیرفته گردد. از این ضابطِ فاخر بر می ‌آید كه تنها محورِ تحقیق در جهاد اكبر كه قلمرو آن فقه اكبر است و در جهاد اصغر كه حوزة آن فقه اصغر است، ولایت اهل بیت عصمت و طهارت علیهم السلام است كه با یعنی قرآن كریم سنجیده شود تا نه با آن مخالف باشد و نه مختلف، چون وحی الهی از هر نقص، مُنزّه و از هر عیب، مُبرّاست. [1] . تحف ‌العقول، ص284. 📚 پیام - به کنگره امام باقر(ع) تاریخ: 1389/10/18 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
محمد بن منکدر می‌گفت: «فکر می‌کردم که علی بن الحسین (السجاد علیه السلام) جانشینی بهتر از خودش به جا نمی‌گذارد تا آن که پسرش محمد بن علی (الباقر علیه السلام) را دیدم که خواستم او را وعظ کنم، اما او من را وعظ کرد.» یارانش به او گفتند: «چه وعظی به تو کرد؟» گفت: « به سوی برخی نواحی مدینه در ساعتی گرم خارج شدم که ابو جعفر، محمد بن علی (باقر ع) من را دید… با خودم گفتم: «سبحان الله. بزرگمردی از بزرگان قریش در این ساعت [گرم] با این حال اما در طلب دنیا؟! حتما او را موعظه می‌کنم.» به او نزدیک شدم و سلام کردم و او با سختی و در حالی که عرق می‌ریخت، جواب سلامم را داد. گفتم: «خدا امورت را به صلاح بیندازد. بزرگی از بزرگان قریش در این ساعت، با این حال آن هم در طلب دنیا؟! اگر اجلت بیاید و تو بر این حال باشی چه کار می‌کنی؟» گفت: «اگر مرگ سراغم بیاید و من بر این حال باشم، مرگ درحالی سراغم آمده که در حال طاعتی از طاعات الهی هستم. خودم و عیالم را از [امثال] تو و از مردم بی‌نیاز می‌کنم و من همواره از این می‌ترسیدم [و بر این فکر بوده‌ام] که اگر مرگ سراغم بیاید و من بر معصیت از معاصی خدا بودم [چه می‌شود].» گفتم: «راست گفتی. خواستم تو را وعظ کنم ولی تو وعظم کردی.» 📚 منابع: ✅ کلینی، محمد بن یعقوب؛ الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 73 ✅ شیخ مفید، محمد بن محمد؛ الإرشاد في معرفة حجج الله على العباد، ج‏2، ص: 161 ✅ شیخ طوسی، محمد بن الحسن؛ تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان)، ج‏6، ص: 325 ✅ نقل شده توسط علامه عسکری در کتاب تالیفی ایشان: مع علي الوردي في کتابه وعاظ السلاطین، چاپ مرکز مطالعات اسلامی علامه عسکری، ص ۲۲ 🔸کانال رسمی علامه عسکری در ایتا 💠@alaskari_farsi 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
مسلمان بمیرید 💠 وجود مبارک به وصی خود (علیهما السلام) فرمود: در صدر من این جمله یعقوب، جدّ ما را بنویس که: (لا تموتنّ الا و انتم مسلمون)؛* بمیرید، مسلمان کار آسانی نیست! با اینکه الفبای دین را در می کنند، برخی زبانشان بند می آید که جواب سئوالات فرشته ها را بدهند! نمازخوان و بی نماز، هر دو کتابشان، قبله شان و پیغمبرشان را می دانند؛ اما انسان وقتی مُرد، تمام اعضاء و جوارح او در اختیار ملکات اوست. اگر ملکات تیره بود، زبان گویا نیست و بی نماز نمی تواند بگوید ما مسلمانیم! لذا امام (ع) می کند کاری کنید که را با خود به ببرید و مسلمان بمیرید. ________________________________________________ * سوره آل عمران / آیه ۱۰۲ ✅ درس خارج فقه _ قم ؛ ۱۳۸۹/۰۷/۱۱
کرامتي که خداي سبحان براي مؤمنين قرار مي‌دهد به انبيا هم در دنيا دستور مي‌دهد که آن کرامت را نسبت به مؤمنان يا فرشتگان اعمال بکنند و خودش هم همين کار را مي‌کند. در پذيرايي آنچه را که انبيا از مهمان‌هاي خود پذيرايي مي‌کردند اين نبود که يک مقدار غذا يا ميوه در اتاقي بگذارند و مهمان را نزد غذا ببرند که الآن اين‌چنين رسم است، بلکه غذا و مائده و سفره و ميوه هر چه بود، آن را نزد مهمان مي‌آوردند نه بر عکس. در جريان ضيافت وجود مبارک ابراهيم خليل(سلام الله عليه) که آن مهمانان ناشناس آمدند و حضرت ﴿جاءَ بِعِجْلٍ حَنيذٍ﴾؛[1] تعبير قرآن کريم اين نيست که “فَقَرَّبَهُم إلَيهِ”، بلکه فرمود: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛[2] يعني غذا را نزد مهمان برد، نه مهمان را نزد غذا. سفره را نزد مهمان پهن کرد، نه مهمان را نزد سفره برد: ﴿فَقَرَّبَهُ إِلَيْهِمْ﴾؛ نه “قَرَّبَهُم إلَيهِ يا إلَيها”. اين ادب انبيا در پذيرايي از مؤمنان و مهمانان است. ذات اقدس الهي هم چه در ماه مبارک رمضان که صائمان جزء “ضيوف الرحمن” هستند، چه در مراسم حجّ و عمره که زائران حرم الهي جزء “ضيوف الرحمن” هستند، کاري هم که انجام مي‌دهد اين است که بهشت را نزد اينها مي‌برد، نه اينکه اينها را نزد بهشت ببرد: ﴿وَ أُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقينَ﴾؛ يعنی سفره بهشت را نزد مؤمنين و نزديک آنها مي‌برد، نه اينکه مؤمنين را نزديک بهشت بياورد. تفسیر سوره قاف95/10/05
📌بندگی خالص الإمامُ عليٌّ عليه السلام: العِبادَةُ الخالِصَةُ أنْ لا يَرجوَ الرّجُلُ إلاّ رَبَّهُ، و لا يَخافَ إلاّ ذَنْبَهُ عبادت خالص اين است كه آدمى جز به پروردگار خويش اميد نبندد و جز از گناه خويش نترسد. غرر الحكم : 2128 @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۳ – ۱۱ 📌 الی باید بندگی خدا را روی انجام دهد نه آن که اگر به او رسید داشته باشد ولی اگر برای او منظور شد روی برگرداند که در این صورت هم در می کند و هم در آخرت بر می دارد. بلکه باید همه کارهایش باشد و کاری که دارد نکند. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
اگر شخص جنب قرآن همراه داشته باشد ، اشکالی دارد ؟ اگر با بدن خود آنرا لمس نکند ، اشکال ندارد. ( همه مراجع ) 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری (٨) 🔰تفسیر اثـر اسـتـاد مـحـمـدتقی مزینانی (م 1366 ش - 1408 ق) از بنیانگذاران نهضت فکری اسلامی در ایران پدر و مربی دکتر علی شریعتی. ایـن تـفـسـیر در یک مجلد به زبان فارسی و شیوه ادبی و علمی نوین شامل بخشی از قرآن کریم می باشد. 🔹معروفترین اثر مؤلف همین تفسیر است که اختصاص به شرح و تفسیر جزء سی ام قرآن از آغاز سوره عم تا پایان است. و شـامـل مـقدمه مفصل و نیز مباحثی از تاریخ قرآن مخصوصا اثبات عدم تحریف و اینکه قرآن به جـمـع و تـدوین عثمان بی کم و کاست محفوظ مانده است و همچنین اثبات اینکه ترتیب کنونی قـرآن فرموده رسول اکرم (ص) در زمان ایشان گردآوری شده و تاکنون بی زیادت و نقصان باقی مانده است و نیز دارای شرحی از اعجاز و بلاغت قرآن می باشد. و نـیـز در زمینه ترتیب کلمات و نظم کلی و انحصاری ترتیب حروف و انتخاب کلمات و الفاظ در قرآن و عدم اختلاف در مطالب گوناگون آن اظهارنظر می کند. 🔹در ایـن تـفـسـیـر مـنتهای کوشش به عمل آمده است که برای عموم قابل استفاده باشد تا مردم مسلمان با مانوس شدن به قرآن به صلاح و تقوی نزدیک شوند به همین دلیل حتی الامکان از طرح مطالب مشکل و به کار بردن اصطلاحات علمی و فلسفی خودداری گردیده است. مؤلف پس از ذکر هر آیه ترجمه فارسی روان آن را می آورد. سپس هر عبارت قرآنی را با بیانی ساده و شیوا شرح و تفسیر کرده است. این تفسیر بیش از بیست بار تاکنون تجدید طبع یافته است. منابع : تفسیر نوین (تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، 1353 ش)؛ تفسیر و تفاسیر جدید، 40 - 42 و 151 - 161؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 1/1400. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰چند آیه به مخالفان غدیر اختصاص دارد؟ و کدام آیه به کیفر مخالف غدیر اختصاص دارد؟ ⏺ از میان شیعه و غالب اهل تسنن کسی با اصل موضوع غدیر مخالفتی ندارد و راویان اهل تسنن وجود موضوع غدیر را مسلم می دانند و داستان آن را در منابع روایی و حدیث خود آورده اند ،بلکه با ولایت حضرت علی بن ابیطالب(علیه السلام)مخالفت کردند و به خاطر منافع گروهی، شخصی، و حزبی خود موضوع ولایت حضرت علی(علیه السلام) را توجیه کردند. 🔹در برخی روایات اسلامی آمده است که ثلث قرآن ۳۱ درباره اهل بیت(علیهم السلام) و دشمنان آن ها است چنان که حضرت علی(علیه السلام)می فرماید: «نزل القرآن اثلاثاً: ثلث فینا و فی عدونا و ثلث سنن و امثال و ثلث فرائض و احکام; قرآن بر سه قسمت نازل شد، یک سوم آن درباره ما و درباره دشمنان ما است و یک سوم آن درباره آداب و رسوم و امثال و یک سوم آن درباره واجبات و احکام می باشد.»۱ 🔹از جمله آیات که بر اساس روایات در شأن منکران ابلاغ ولایت حضرت علی(علیه السلام) در غدیر می باشد آیه ۳۲ سوره انفال است. 🔹حضرت امام صادق(علیه السلام) می فرماید: «پس از آن که پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) حضرت علی(علیه السلام) را در غدیر خم به خلافت منصوب کرد... این مسأله درهمه جا منتشر شد، نعمان بن حارث فَهری ]که از منافقان بود[ خدمت پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) آمد و گفت: به گفتی شهادت به توحید و نفی بت ها بدهیم و به رسالت تو گواهی دهیم و... همه را پذیرفتیم; ولی به این قناعت نکردی و این پسر ]حضرت علی(علیه السلام) [را خلیفه کردی و گفتی «من کنت مولاه فعلی مولاه» آیا این سخن از تو است یا دستوری از طرف خداوند است؟! پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)فرمود: به خدایی که جز او معبودی نیست از ناحیه خداست، نعمان برگشت در حالی که آیه ۳۲ سوره انفال را بر زبان جاری کرد که می فرماید: «وَإِذْ قَالُواْ اللَّهُمَّ إِن کَانَ هَـذَا هُوَ الْحَقَّ مِنْ عِندِکَ فَأَمْطِرْ عَلَیْنَا حِجَارَةً مِّنَ السَّمَآءِ أَوِ ائْتِنَا بِعَذَاب أَلِیم ; زمانی را که گفتند: «پروردگارا اگر این حق است و از طرف توست، بارانی از سنگ از آسمان بر ما فرود آر یا عذاب دردناکی برای ما بفرست.» چیزی نگذشت که سنگی بر او سقوط کرد و کشته شد.۲ 🔹امام باقر(علیه السلام) در روایتی در ذیل آیه ۱۶۶ و ۱۶۷، سوره بقره می فرماید: «این عده به هنگام مرگ عذاب های شدید خود را می بینند و این ها همان اصحاب سقیفه و مخالفان ولایت علی بن ابیطالب(علیه السلام) هستند.» اصحاب سقیفه برخی از مسلمانان بودند که در صدد مقابله با تصمیم پیامبر(صلی الله علیه وآله وسلم) در نصب امام علی(علیه السلام) به جانشینی خود برآمدند و عهدنامه ای با هم در این باره نوشتند.۳ و... 🌱🌱🌱 ___________ ۱. ر.ک: الکافی، محمد بن یعقوب کلینی، ج ۳، ص ۶۲۷، دارالکتب الاسلامیة، تهران. ۲. ر.ک: مجمع البیان، مرحوم طبرسی، ج ۲، ص ۵۳۸، داراحیاء التراث العربی، بیروت. ۳. ر.ک: مناقب آل ابی طالب، ابن شهر آشوب، ج ۳، ص ۱۴، مطبعة الحیدریة فی النجف 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم، ترازوی سنجش اعمال 💠 در تحف، از بیانات نورانی (سلام الله علیه) است، فرمود که: شما خودتان را بر عرضه کنید، است؛ با این خودتان را بسنجید.* اگر با ترازو سنجیدیم، دیدیم به اینکه وقتی نام خداست، ما خوشحالیم؛ باید شاکر باشیم. اما اگر _ معاذ الله _ اینطور شد که گفتند این کار را برای رضای خدا بکنید، می بینیم ابرو تُرش می کنند؛ بگوئیم صرف نظر کنید برای رضای خدا، می بینیم حاصر نیستند؛ بگوئیم این اقدام را برای رضای خدا بکنید، می بینیم حاضر نیستند؛ این مشکل دارد. ________________________________________________ * تحف العقول / صفحه ۲۸۴ _ ( وصیته (ع) لجابر بن یزید الجعفی) ✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۱۶ 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بهترین علوم و معارف ▪️ امام باقر (سَلامُهُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ عَلَیه‏) فرمود: «لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ وَ لَا سَلَامَةَ كَسَلَامَةِ الْقَلْبِ وَ لَا عَقَلَ كَمُخَالَفَةِ الْهَوَی ... وَ لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِك‏»![1] این بیان‌ ها نشان می ‌دهد که معرفت ‌شناسی و فطرت ‌شناسی و معادشناسی در دامنه توحید و وحی و نبوت ‌شناسی از هستند که هم دنیای ما را و هم آخرت ما را تأمین می‌ کنند. هرگز نگوییم فلان شخص چنین می‌ گوید؛ همواره بگوییم خدا چنین فرمود، پیامبر او چنین آورد، ائمه چنین گفتند، علی و اولاد علی(صَلَوَات اللَّهِ وَ سَلامُه عَلَیهِمْ أَجْمَعِین) چنین گفتند. [1]. تحف العقول، ص286. 📚 پیام موضوعی تاریخ: 1396/09/15 🌱🌱🌱 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 6.docx
37.3K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت69: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 6.pdf
882.6K
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت70: تفسیرمتنی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
An-Nazi'at 06 ss.mp3
5.9M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 نگاشت71: تفسیرصوتی سوره نازعات 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
39 🔅🔅🔅 📋 تفسير به رأي 🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود: ⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از: 🔹4. تفسير و نسبت غافلانه به اراده جدّي متكلم، در حالي كه اصل مطلبِ برداشتْ شده از آيه‌ي محل بحث صحيح باشد و متكلم نيز همان مطلب درست را اراده نموده باشد؛ ليكن مفسِّرْ راهي براي اثبات اراده‌ي متكلم نداشته باشد و يا آن را نپيموده باشد كه در اين حال، با اينكه حُسْنِ فعلي محفوظ است، ليكن حُسْنِ فاعلي محفوظ نيست؛ زيرا فاعل يعني مفسّر، بدون تحقيق از جهت استناد مطلب مزبور به متكلم، آن را به وي نسبت داده است. اين كار دوم روا نبود؛ گرچه كار اول يعني اصل استنباط مطلبِ معهود از آيه‌ي محل بحث درست بوده است. از اينجا مي توان گفت كه مفسّر، دو فعل انجام داد كه اوّلي واجدِ حُسن بود و دومي فاقد حُسن؛ زيرا كار دوم، گرچه تصادفاً مطابق با واقع شد، ليكن مفسّر در اين كار، برهاني فراهم نكرد و نابينايانه حركت كرد. گرچه بدون تصادم به مقصد رسيده است، ليكن از توبيخ تجرّي و سرزنش سركشي مصون نيست. 🔹5. تفسير غافلانه نسبت به اصل محتوا، در حالي كه هم آن مطلب معهود، «في نفسه» صحيح مي باشد و هم آن محتواي صحيح را متكلم اراده نموده است؛ ليكن مفسّر مزبور، نه تنها درباره‌ي صحت صدور و استنادِ مطلبِ معيّن به متكلم، تحقيقي نكرده است، بلكه در صحت اصل مطلب نيز هيچ گونه تحقيقي ننموده است و صرفاً به خرصْ و تخمين خود، هم آيه را معنا نموده است و هم معناي تخميني خود را به متكلم اسناد داده است. چنين تجرّي وبي باكي به نوبه‌ي خود مي تواند مشمول تفسير به رأي باشد كه شاهد بي مبالاتي مفسّر و محروميّت وي از قياط احتياط وبي بهره وري او از حزام حزم لازم خواهد بود؛ زيرا چنين مفسّري، هم در استنباط مطلب از آيه، به رأي خود بسنده مي نمايد و به ادلّه‌ي آن نمي پردازد و هم در اسناد محتواي آن به متكلم، به پندار خويش مراجعه مي كند؛ نه به شواهد عقلي يا نقلي. يعني او رأي پسند مي باشد و بدون علم سخن مي گويد؛ خواه مطابق با واقع قرار بگيرد و خواه نگيرد و در اين بي مبالاتي فرقي بين اصل استنباط مطلب از آيه و بين اسناد آن به متكلم قائل نيست. پس او به رأي خود تفسير مي كند؛ نه به دليل و به رأيِ خويش اسناد مي دهد، نه به شاهد و اطلاق دليلِ «مَن فسّر القرآن برأيه...»[تفسير برهان، ج 1، ص 18.]يا اطلاق دليلِ «من قال فى القرآن برأيه أو بما لا يعلم...»[تفسير طبري، ج 1، ص 27.]، از برخي جهاتْ شامل صورتهاي ياد شده خواهد شد. 👈 ادامه دارد.... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
75 🔅🔅🔅 ⏪مثَل آب و کف (اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . (رعد / 17.) ((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کف هایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولی آنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنین مثال می زند)) . آب را نازل نمود او ز آسمان رودها ز ان پس به هر سو شد روان در هر آن وادی به قدر وسع و تاب نی فزون زاندازه تا سازد خراب پس کفی را حمل کرد آن سیل بر یعنی آورد از تموّج (214) بر زَبَر(215) و ز هر آنچه بر فروزند آن به نار بهر زیور یامطاعی اهل کار هست چون آن کف که باشد روی آب همچنان که ذکر شد در انتصاب حق زند مر حقّ و باطل را مَثَل بر چنان آبی که آید در محل در منابع می رود بعضی از او در عروق ارض هم بعضی فرو هست بالای فلز یا روی آب قول باطل چون کفی در انقلاب پس رود کف ساقط و مطروح و پست وان فلزّ ماند به قعر اندر نشست وان چه باشد نفع مردم را در آن پس بماند در زمین صافی روان حق مثلها را زند این سان تمام تاکه عبرت باشد آن بر خاص و عام (216) 📋وجه تشبیه خداوند متعال در اینجا برای حقّ و باطل مثلی زده و حق را به آب صاف زلال (و ماده خالص طلا و نقره ) تشبیه کرده که همیشه مفید و سودمند است و باطل را به کفهای روی آب (و اجرام بی خاصیّت فلزّات ) تشبیه نموده است . وجه شباهت در حقّ ((سودمندی و ثبات و پایداری )) و در باطل ((بی خاصیتی و ناپایداری )) است . ==================== 214-((تموّج )): یعنی موج زدن آب . 215-((زَبَر)): یعنی بالا. 216-تفسیر صفی ، ج 1، ص 554. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
سیر و سلوک.رهایی از خواطر شیطانی.آیت الله شجاعی.89.mp3
4.37M
(89) مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) 🌿🌿🌿 📼موضوع:رهایی از خطورات شیطانی 🕑 زمان:35دقیقه ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله 👈🏾ادامه دارد... 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن @rahighemakhtoom
عرضه بر قرآن.mp3
3.28M
عرضه بر قرآن ▪️ در آستانه شهادت امام پنجم امام_باقر_سلام_الله_علیه هستیم، در آستانه روز ترویه که حاجیان کوی دوست احرام می ‌بندند و از مکه به سرزمین عرفات و مشعر و منا حرکت می‌ کنند قرار داریم. از وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است که شما خودتان را بر کتاب خدا عرضه کنید این یکی از مهم‌ ترین دستورات وجود مبارک امام پنجم است[1] ▪️ اینکه وجود مبارک فرمود خودتان را با قرآن بسنجید یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارض یا روایت بی ‌معارض نیست، جمیع عقاید و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن کریم عرضه کرد، اگر کسی قرآن را نداند، وقتی ترازو را ندارد و نمی‌ داند چگونه ترازو را به کار ببرد عقاید را با چه چیزی بسنجد؟ اخلاق را با چه چیزی بسنجد؟ درست است که روز شهادت امام باقر جامه مشکی پوشیدن خوب است، عزاداری خوب است، گریه کردن خوب است، ثواب دارد اما اصل فرمایش حضرت را ما باید عمل بکنیم فرمود خودتان را چه در مسایل فردی چه در مسایل جمعی بر قرآن کنید و با قرآن بسنجید، این گسترش تفسیر قرآن را به ما می ‌فهماند البته هر کسی در حدّ خواست خود به هر حال یک دوره قرآن را باید بداند، خطوط کلی آن را باید بداند، ولو از عمق مطالب آن با خبر نباشد، این از آن وصایای برجسته وجود مبارک امام باقر است. ▪️ حالا وجود مبارک امام باقر شهید شدند، ما باید این را زنده نگه داریم، امام صادق (سلام الله علیه) اولین کسی است که دارد این را احیا می ‌کند، این فکر را این روش را احیا می‌ کند. @rahighemakhtoom
برداشت از آیه ۱۵ 📌 از خدا الی نباید از خدا باشد و باید همیشه خدا را و خود بداند و الا مثل کسی است که خود را حلق آویز کرده و زیر پای خود را خالی کرده باشد. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
📌با کرامت ترین خوی ها 🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام: أكْرَمُ الأخْلاقِ السَّخاءُ، و أعَمُّها نَفْعا العَدلُ(غرر الحكم : 3219) گراميترين خويها بخشندگى است، و آن خوى كه سودش فراگيرتر است دادگرى است. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰اگر بچه ی نابالغی آیه ای که سجده ی واجب دارد بخواند آیا برای کسانی که آنرا میشنوند ، سجده واجب است یا نه ؟ آری ، واجب است. ( همه مراجع ) @rahighemakhtoom
📌معرفی اجمالی قرن پانزدهم هجری(۹) 🔰تفسیر و ترجمه قرآن مجید اثـر زین العابدین رهنما (1272 ش - 1366 ش) فرزند شیخ علی شیخ ‌العراقین مازندرانی معروف بـه رهـنـمـا، از بـرجسته ترین نویسندگان سلسله آل مازندرانی (- آل مازندرانی) 🔹این تفسیر به فـارسـی در چهار جلد، دارای یک مقدمه، شامل بحث در کلیات قرآن و کیفیت ترجمه و تفسیر و معرفی بعضی از ترجمه های قرآن کریم به زبانهای مختلف است. 🔹جلد اول) شامل سوره فاتحه تا آخر سوره اعراف. 🔹جلد دوم) شامل سوره انفال تا پایان سوره حج. 🔹جلد سوم) از آغاز سوره مؤمنون تا پایان سوره فصلت. جلد چهارم) از آغاز سوره شوری تا آخر قرآن. 🔹شـیـوه مـفـسـر چنین است که پس از ذکر آیه قرآن در ستون مقابل ترجمه فارسی آن را می آورد تـرجـمه فارسی آیات دارای شماره مسلسل است و مفسر با ذکر شماره مسلسل ترجمه فارسی در پاورقی به تفسیر مختصر می پردازد و از تفسیرهای کهن مانند تفسیر ابوالفتوح رازی و تفسیر کبیر و تفسیر طبری سود جسته است. مجلدات این تفسیر از 1346 تا 1354 طبع و منتشر شده است. 📚منبع : ترجمه و تفسیر قرآن مجید، نگارش زین العابدین رهنما. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ص) 🔰در کدام آیه به پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم)وحی شد که جانشین خود را در غدیر خم به مردم معرفی کند و چند نفر در آن مراسم حضور داشتند؟ ▫️الف) برخی از آیاتی که دلالت بر واقعه غدیر و جانشینی حضرت علی ابن ابیطالب(علیه السلام) می کند عبارتند از: ۱ـ آیه شریفه «تبلیغ»: «یا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ ما أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَما بَلَّغْتَ رِسالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُکَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لا یَهْدِی الْقَوْمَ الْکافِرینَ ; (مائده، ۶۷) ای پیامبر! آن چه از جانب پروردگارت به سوی تو نازل شده، ابلاغ کن و اگر نکنی پیامش را نرسانده ای و خدا تو را از ]گزند[ مردم نگاه می دارد. خدا گروه کافران را هدایت نمی کند.» 🔹این آیه شریفه با عبارت «یـأیّهاالرسول» آغاز شده و خطاب آن تنها شخص پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله) است; سپس با جمله «بلّغ ما أُنزل إلیک» با تأکید دستور داده که آن چه که از طرف پروردگار بر او نازل شده است، به مردم برساند. آن گاه خداوند در عبارت بعدی با تأکیدی توأم با تهدید به ایشان اخطار می کند که اگر این کار را نکنی، اصلا رسالت خدا را تبلیغ نکرده ای; سپس از اضطراب و نگرانی خاصی که حضرت داشته پرده برمی دارد و ایشان را دلداری داده و در پایان، منکران این رسالت عظیم را دور از هدایت خویش معرفی کرده، کافر می خواند. 🔹طبیعی است حادثه ای که تبلیغ نکردن آن مساوی با عدم تبلیغ رسالت باشد، بسیار مهم است; لذا این آیه لحن خاصی به خود گرفته که آن را از آیات قبل و بعدش جدا می کند. با توجه به این که این آیه در اواخر عمر شریف پیامبر(صلی الله علیه وآله)نازل شده تنها جریانی که فوق العاده دارای اهمیت بوده ـ که ابلاغ نکردن آن مساوی ابلاغ نکردن رسالت و پیامبری الهی می باشد ـ مسأله جانشینی پیامبر و امامت است. چون امامت هم سنگ و عِدل نبوت می باشد. 🔹۲ـ آیه شریفه «اکمال» « الْیَوْمَ أَکْمَلْتُ لَکُمْ دینَکُمْ وَ أَتْمَمْتُ عَلَیْکُمْ نِعْمَتی‏ وَ رَضیتُ لَکُمُ الْإِسْلامَ دینا; (مائده، ۳) امروز دین شما را کامل کردم و نعمت خود را بر شما تمام نمودم و اسلام را به عنوان آئین ]جاودان[ شما پذیرفتم.» 🔹واژه «اکمال» در هر چیزی به معنای این است که غرض از آن چیز حاصل شود. مراد از «دین» مجموع معارف و احکام تشریع شده است. مقصود از «نعمت» نیز در حقیقت همان ولایت الهی است و این ولایت (سرپرستی خدا نسبت به امور بندگانش و تربیت آنان به وسیله این) تمام نمی شود، مگر به ولایت رسولش و ولایت رسولش نیز تمام نمی شود، مگر به ولایت اولی الامر که بعد از درگذشت آن جناب و به اذن خداوند متعال زمام این تربیت و تدبیر را به دست می گیرند. 🔹با توجه به تاریخ نزول این آیه و روایاتی که از کتب معتبر اهل تسنن و تشیع نقل شده و قرائنی که در آیه یاد شده موجود است، آیه شریفه «اکمال» در «غدیر خم» و در پی ابلاغ ولایت امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) نازل شده است. پس به حکم این آیه، «ولایت» که تا قبل از واقعه غدیر ناقص بود و به حد تمام نرسیده بود، با نصب ولی امر و جانشینی امیرالمؤمنین علی(علیه السلام) بعد از رسول(صلی الله علیه وآله) تمام شد و به کمال رسید.۱ 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
(ص) 🔰در کدام آیه به پیامبر اسلام(صلی الله علیه وآله وسلم)وحی شد که جانشین خود را در غدیر خم به مردم معرفی کند و چند نفر در آن مراسم حضور داشتند؟ ▫️الف) برخی از آیاتی که دلالت بر واقعه غدیر و جانشینی حضرت علی ابن ابیطالب(علیه السلام) می کند عبارتند از: 🔹۳. «سَاَلَ سائلٌ بِعَذاب واقِع * لِلکافِرینَ لَیسَ لَهُ دافِع * مِنَ اللّهِ ذِی المَعارِج(معارج،۱ـ۳) پرسنده ای از عذاب واقع شوندهای پرسید که اختصاص به کافران دارد و آن را باز دارنده ای نیست و از جانب خداوندِ صاحب درجات ]ومراتب [است.» در شأن نزول این آیه روایت کرده اند هنگامی که رسول خدا(صلی الله علیه وآله وسلم)علی(علیه السلام) را در روز غدیر خم به خلافت منصوب نمود، چیزی نگذشت که این مسأله در شهرها منتشر شد، نعمان بن حارث فهری خدمت پیامبر آمد و عرض کرد توبه ما دستور دادی شهادت به یگانگی خدا و این که تو فرستاده او هستی دهیم، ما هم شهادت داریم، سپس دستور به جهاد و حج و روزه و نماز و زکات دادی ما همه این ها را نیز پذیرفتیم، امّا به این ها راضی نشدی تا این که این جوان (اشاره به حضرت علی) را به جانشینی خود منصوب کردی. آیا این سختی از جانب خودت است یا از سوی خدا؟ پیامبر فرمود: قسم به خدایی که معبودی جز او نیست، این کار از جانب خداوند است. نعمان روی برگرداند در حالی که می گفت: خداوندا، اگر این سخن حق است و از جانب تو می باشد، سنگی از آسمان بر ما بباران. در همین هنگام سنگی از آسمان بر سرش فرود آمد و او را کشت.۲ 🔹۴. «واِذ قالوا اللّهُمَّ اِن کانَ هـذَا هُوَ الحَقَّ مِن عِندِکَ فَاَمطِر عَلَینا حِجارَةً مِنَ السَّماءِ اَوِ ائتِنا بِعَذاب اَلیم ;(انفال،۳۲) و ]یاد کن[ هنگامی را که گفتند: خدایا، اگر این همان حق از جانب توست، پس بر ما از آسمان سنگ هایی بباران یا عذابی دردناک بر سرما بیاور.» 🔹شأن نزول آیه پیشین درباره این آیه هم نقل کرده اند.۳ هنگامی که پیامبراکرم(صلی الله علیه وآله وسلم)در روز غدیر خم حضرت علی(علیه السلام)را به ولایت و امامت منصوب نمود، بیش از صدهزار نفر حاضر بوند.۴ _____________ ۱. برای آگاهی بیشتر: ر. ک: المیزان، علامه طباطبایی، ج ۵، ص ۱۷۹، نشر اسلامی / تفسیر نمونه، آیة اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۴، ص ۲۶۳، دارالکتب الاسلامیه. ۲. شواهد التنزیل، حسکانی، ج ۲، ص ۳۸۲ ـ ۳۸۵ / مجمع البیان، طبرسی، ج ۱۰، ص ۵۲۹ / المیزان، علامه طباطبایی، ج ۶، ص ۵۵، مؤسسه اسماعیلیان، قم. ۳. ر.ک: تفسیر نمونه، آیة اللّه‏ مکارم شیرازی و دیگران، ج ۷، ص ۱۵۲، دارالکتب الاسلامیه، تهران. ۴. المراجعات، سیدشرف الدین عاملی، ص ۲۶۷، جمعیه‏الاسلامیه. 📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom