فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
قرآن کریم، ترازوی سنجش اعمال
💠 در تحف، از بیانات نورانی #امام_باقر (سلام الله علیه) است، فرمود که: شما خودتان را بر #قرآن عرضه کنید، #میزان است؛ با این #ترازو خودتان را بسنجید.*
اگر با ترازو سنجیدیم، دیدیم به اینکه وقتی نام خداست، ما خوشحالیم؛ باید شاکر باشیم. اما اگر _ معاذ الله _ اینطور شد که گفتند این کار را برای رضای خدا بکنید، می بینیم ابرو تُرش می کنند؛ بگوئیم صرف نظر کنید برای رضای خدا، می بینیم حاصر نیستند؛ بگوئیم این اقدام را برای رضای خدا بکنید، می بینیم حاضر نیستند؛ این مشکل دارد.
________________________________________________
* تحف العقول / صفحه ۲۸۴ _ ( وصیته (ع) لجابر بن یزید الجعفی)
✅ درس خارج تفسیر قرآن کریم _ قم ؛ ۱۳۹۳/۰۹/۱۶
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#امام_محمد_باقر
#امام_باقر
#باقرالعلوم
🌱🌱🌱
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💠 بهترین علوم و معارف
▪️ امام باقر (سَلامُهُ اللَّهِ وَ صَلَوَاتُ عَلَیه) فرمود: «لَا عِلْمَ كَطَلَبِ السَّلَامَةِ وَ لَا سَلَامَةَ كَسَلَامَةِ الْقَلْبِ وَ لَا عَقَلَ كَمُخَالَفَةِ الْهَوَی ... وَ لَا مَعْرِفَةَ كَمَعْرِفَتِكَ بِنَفْسِك»![1] این بیان ها نشان می دهد که معرفت شناسی و فطرت شناسی و معادشناسی در دامنه توحید و وحی و نبوت شناسی از #بهترین_علوم_و_معارف هستند که هم دنیای ما را و هم آخرت ما را تأمین می کنند. هرگز نگوییم فلان شخص چنین می گوید؛ همواره بگوییم خدا چنین فرمود، پیامبر او چنین آورد، ائمه چنین گفتند، علی و اولاد علی(صَلَوَات اللَّهِ وَ سَلامُه عَلَیهِمْ أَجْمَعِین) چنین گفتند.
[1]. تحف العقول، ص286.
#سالروز_شهادت_امام_باقر_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام موضوعی
تاریخ: 1396/09/15
🌱🌱🌱
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 6.docx
37.3K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت69: تفسیرمتنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره نازعات جلسه 6.pdf
882.6K
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت70: تفسیرمتنی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
An-Nazi'at 06 ss.mp3
5.9M
#چشمه_حکمت
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_نازعات
#سوره_نازعات #نازعات
🔅🔅🔅
💢 نگاشت71: تفسیرصوتی سوره نازعات
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه ششم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 39
#قرآن_شناسی
#تفسیر
#جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📋 تفسير به رأي
🔹 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
⏪چهارم. در جريان منع تفسير به رأي، گذشته از دليل عقلي و نيز دليل روايي فراوان، مي توان از متن قرآن كريم در اين زمينه استفاده نمود و اجمال صورت هاي ممنوع در تفسير قرآن به رأي عبارت است از:
🔹4. تفسير و نسبت غافلانه به اراده جدّي متكلم، در حالي كه اصل مطلبِ برداشتْ شده از آيهي محل بحث صحيح باشد و متكلم نيز همان مطلب درست را اراده نموده باشد؛ ليكن مفسِّرْ راهي براي اثبات ارادهي متكلم نداشته باشد و يا آن را نپيموده باشد كه در اين حال، با اينكه حُسْنِ فعلي محفوظ است، ليكن حُسْنِ فاعلي محفوظ نيست؛ زيرا فاعل يعني مفسّر، بدون تحقيق از جهت استناد مطلب مزبور به متكلم، آن را به وي نسبت داده است.
اين كار دوم روا نبود؛ گرچه كار اول يعني اصل استنباط مطلبِ معهود از آيهي محل بحث درست بوده است. از اينجا مي توان گفت كه مفسّر، دو فعل انجام داد كه اوّلي واجدِ حُسن بود و دومي فاقد حُسن؛ زيرا كار دوم، گرچه تصادفاً مطابق با واقع شد، ليكن مفسّر در اين كار، برهاني فراهم نكرد و نابينايانه حركت كرد. گرچه بدون تصادم به مقصد رسيده است، ليكن از توبيخ تجرّي و سرزنش سركشي مصون نيست.
🔹5. تفسير غافلانه نسبت به اصل محتوا، در حالي كه هم آن مطلب معهود، «في نفسه» صحيح مي باشد و هم آن محتواي صحيح را متكلم اراده نموده است؛ ليكن مفسّر مزبور، نه تنها دربارهي صحت صدور و استنادِ مطلبِ معيّن به متكلم، تحقيقي نكرده است، بلكه در صحت اصل مطلب نيز هيچ گونه تحقيقي ننموده است و صرفاً به خرصْ و تخمين خود، هم آيه را معنا نموده است و هم معناي تخميني خود را به متكلم اسناد داده است. چنين تجرّي وبي باكي به نوبهي خود مي تواند مشمول تفسير به رأي باشد كه شاهد بي مبالاتي مفسّر و محروميّت وي از قياط احتياط وبي بهره وري او از حزام حزم لازم خواهد بود؛ زيرا چنين مفسّري، هم در استنباط مطلب از آيه، به رأي خود بسنده مي نمايد و به ادلّهي آن نمي پردازد و هم در اسناد محتواي آن به متكلم، به پندار خويش مراجعه مي كند؛ نه به شواهد عقلي يا نقلي.
يعني او رأي پسند مي باشد و بدون علم سخن مي گويد؛ خواه مطابق با واقع قرار بگيرد و خواه نگيرد و در اين بي مبالاتي فرقي بين اصل استنباط مطلب از آيه و بين اسناد آن به متكلم قائل نيست. پس او به رأي خود تفسير مي كند؛ نه به دليل و به رأيِ خويش اسناد مي دهد، نه به شاهد و اطلاق دليلِ «مَن فسّر القرآن برأيه...»[تفسير برهان، ج 1، ص 18.]يا اطلاق دليلِ «من قال فى القرآن برأيه أو بما لا يعلم...»[تفسير طبري، ج 1، ص 27.]، از برخي جهاتْ شامل صورتهاي ياد شده خواهد شد.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 75
#مثل
#کف #آب #حق #باطل #دعوت #سیل #سیلاب #گمراهی #زینت #طلا #سود #جُفاء
🔅🔅🔅
⏪مثَل آب و کف
(اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . (رعد / 17.)
((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردن زینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کف هایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولی آنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنین مثال می زند)) .
آب را نازل نمود او ز آسمان
رودها ز ان پس به هر سو شد روان
در هر آن وادی به قدر وسع و تاب
نی فزون زاندازه تا سازد خراب
پس کفی را حمل کرد آن سیل بر
یعنی آورد از تموّج (214) بر زَبَر(215)
و ز هر آنچه بر فروزند آن به نار
بهر زیور یامطاعی اهل کار
هست چون آن کف که باشد روی آب
همچنان که ذکر شد در انتصاب
حق زند مر حقّ و باطل را مَثَل
بر چنان آبی که آید در محل
در منابع می رود بعضی از او
در عروق ارض هم بعضی فرو
هست بالای فلز یا روی آب
قول باطل چون کفی در انقلاب
پس رود کف ساقط و مطروح و پست
وان فلزّ ماند به قعر اندر نشست
وان چه باشد نفع مردم را در آن
پس بماند در زمین صافی روان
حق مثلها را زند این سان تمام
تاکه عبرت باشد آن بر خاص و عام (216)
📋وجه تشبیه
خداوند متعال در اینجا برای حقّ و باطل مثلی زده و حق را به آب صاف زلال (و ماده خالص طلا و نقره ) تشبیه کرده که همیشه مفید و سودمند است و باطل را به کفهای روی آب (و اجرام بی خاصیّت فلزّات ) تشبیه نموده است . وجه شباهت در حقّ ((سودمندی و ثبات و پایداری )) و در باطل ((بی خاصیتی و ناپایداری )) است .
====================
214-((تموّج )): یعنی موج زدن آب .
215-((زَبَر)): یعنی بالا.
216-تفسیر صفی ، ج 1، ص 554.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
سیر و سلوک.رهایی از خواطر شیطانی.آیت الله شجاعی.89.mp3
4.37M
#سیر_و_سلوک (89)
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه مرحوم آیت الله #محمد_شجاعی (رضوان الله علیه)
🌿🌿🌿
📼موضوع:رهایی از خطورات شیطانی
🕑 زمان:35دقیقه
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت رسول اکرم صلی الله علیه و آله
👈🏾ادامه دارد...
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآن
@rahighemakhtoom
عرضه بر قرآن.mp3
3.28M
عرضه بر قرآن
▪️ در آستانه شهادت امام پنجم امام_باقر_سلام_الله_علیه هستیم، در آستانه روز ترویه که حاجیان کوی دوست احرام می بندند و از مکه به سرزمین عرفات و مشعر و منا حرکت می کنند قرار داریم. از وجود مبارک امام باقر (سلام الله علیه) رسیده است که شما خودتان را بر کتاب خدا عرضه کنید این یکی از مهم ترین دستورات وجود مبارک امام پنجم است[1]
▪️ اینکه وجود مبارک #امام_باقر_سلام_الله_علیه فرمود خودتان را با قرآن بسنجید یعنی آن بحث تنها مخصوص فقیه و اصولی نیست، مخصوص روایات متعارض یا روایت بی معارض نیست، جمیع عقاید و شئون را، اخلاق و اوصاف و افعال را باید بر قرآن کریم عرضه کرد، اگر کسی قرآن را نداند، وقتی ترازو را ندارد و نمی داند چگونه ترازو را به کار ببرد عقاید را با چه چیزی بسنجد؟ اخلاق را با چه چیزی بسنجد؟ درست است که روز شهادت امام باقر جامه مشکی پوشیدن خوب است، عزاداری خوب است، گریه کردن خوب است، ثواب دارد اما اصل فرمایش حضرت را ما باید عمل بکنیم فرمود خودتان را چه در مسایل فردی چه در مسایل جمعی بر قرآن #عرضه کنید و با قرآن بسنجید، این گسترش تفسیر قرآن را به ما می فهماند البته هر کسی در حدّ خواست خود به هر حال یک دوره قرآن را باید بداند، خطوط کلی آن را باید بداند، ولو از عمق مطالب آن با خبر نباشد، این از آن وصایای برجسته وجود مبارک امام باقر است.
▪️ حالا وجود مبارک امام باقر شهید شدند، ما باید این #فکر را زنده نگه داریم، امام صادق (سلام الله علیه) اولین کسی است که دارد این را احیا می کند، این فکر را این روش را احیا می کند. @rahighemakhtoom
#نکته
#کرامت
📌با کرامت ترین خوی ها
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
أكْرَمُ الأخْلاقِ السَّخاءُ، و أعَمُّها نَفْعا العَدلُ(غرر الحكم : 3219)
گراميترين خويها بخشندگى است، و آن خوى كه سودش فراگيرتر است دادگرى است.
📎مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom