#یک_نکته_از_این_معنی
#علوم_قرآنی #تفاسیر
📌معرفی اجمالی #تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری(20)
🔰تفسیر نمونه
تفسیر نمونه اثر جمعی از نویسندگان زیر نظر آیتاللّه ناصر مکارم شیرازی گروه مؤلفان عبارتند از حجج اسلام محمدرضا آشتیانی، محمدجعفر امامی، داود الهامی، اسداللّه ایمانی، عبدالرسول حسنی، سیدحسن شجاعی، سیدنوراللّه طباطبائی، محمود عبداللهی، محسن قرائتی،محمد محمدی از افاضل حوزه علمیه قم.
▫️تفسیر مورد بحث به زبان فارسی و شیوه استدلالی است. مؤلفان در این اثر سعی نمودهاند که مسائل علمی و اجتماعی روز را با تفسیر آیات تطبیق داده و نسل جوان را با معارف اسلامی و قرآن آشنا کنند و نیز آقای ناصر مکارم شیرازی در مقدمه آن می نویسد که این تفسیر بر مبنای معیارها و نیازهای جهان امروزی نگاشته شده تا احتیاجات و خواستهای نسل جوان را برآورده نماید و باعث آشنائی آنان با معارف قرآن و فرهنگ اسلام شود.
📋و نیز امتیازات این تفسیر را چنین یاد کرده است:
۱) از آنجا که قرآن کتاب زندگی است در تفسیر آیات به جای پرداختن به مسایل ادبی و عرفانی و مانند آن توجه خاصی به مسایل سازنده زندگی مادی و معنوی و به ویژه مسایل اجتماعی شده و به اندازه کافی روی مسایلی که تماس نزدیک با حیات فرد و اجتماع دارد تکیه گردیده است.
۲) به تناسب عناوینی که در آیات مطرح میشود ذیل هر آیه بحث فشرده و مستقلی درباره موضوعاتی مانند ربا، بردگی، حقوق زن، فلسفه حج، اسرار تحریم قمار، شراب، گوشت خوک، و ارکان و اهداف جهاد اسلامی و مانند آن آمده است تا خوانندگان در یک مطالعه اجمالی از مراجعه به کتابهای دیگر بینیاز گردند.
۳) کوشش شده ترجمه ذیل آیات سلیس و روان و گویا و دقیق و در نوع خود جالب و رسا باشد.
۴) به جای پرداختن به بحثهای کم حاصل ادبی توجه مخصوص به ریشه لغات و شان نزول آیات که هر دو در فهم دقیق معانی قرآن مؤثر هستند شده است.
۵) اشکالات و ایرادات و سؤالات مختلفی که گاهی در پیرامون اصول و فروع دین اسلام به میان میآید، به تناسب هر آیه مطرح شده و پاسخ فشرده آن ذکر گردیده است. مانند شبهه آکل و ماکول، معراج، تعدد زوجات، علت تفاوت زن و مرد، تفاوت دیه زن و مرد، حروف مقطعه قرآن، نسخ احکام، جنگها و غزوات اسلامی، آزمایشهای گوناگون الهی و دهها مساله دیگر به گونهای که هنگام مطالعه آیات علامت استفهامی در ذهن خواننده باقی نماند.
۶) از اصطلاحات پیچیده علمی که نتیجه آن اختصاص کتاب به صنف و گروه خاصی است دوری شده و به هنگام ضرورت پس از ذکر اصطلاح علمی تفسیر روشن آن بیان گردیده است.
🗓سبکاین تفسیر:
نخست یک یا چند آیه از قرآن ذکر گردیده سپس آن را به فارسی ترجمه میکند و مبسوطا به تفسیر آیات میپردازد و تحت عناوین هر آیه به تناسب آن بحثهای تاریخی و ناسخ و منسوخ، داستانهای گوناگون، شان نزول، و بیان نقطههای تاریک آن را آورده است.
این تفسیر در بیست و هفت جلد در تهران طبع و اخیرا تجدید چاپ شده است.
📚منبع: [مکارم شیرازی، ناصر، تفسیر نمونه، ج۱، ص۱۴. ]
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (97)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
🔆🔆🔆
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
⏪ 4-باور به آنچه می کنیم و می گوییم
ءَامَنَ الرَّسُولُ بِمَآ أُنْزِلَ إِلَيْهِ مِنْ رَبِّهِ وَالْمُؤْمِنُونَ كُلٌّ ءَامَنَ بِاللَّهِ وَمَلَئِكَتِهِ وَكُتُبِهِ وَرُسُلِهِ لَا نُفَرِّقُ بَيْنَ أَحَدٍ مِنْ رُسُلِهِ وَ قالُواْ سَمِعْنَا وَأَطَعْنَا غُفْرَانَكَ رَبَّنَا وَإِلَيْكَ الْمَصِيرُ(بقره/285)
پيامبر به آنچه از سوى پروردگارش بر او نازل شده ايمان دارد و همه مؤمنان (نيز) به خدا و فرشتگان و كتابها(ى آسمانى) و فرستادگانش ايمان دارند (و مىگويند:) ما ميان هيچ يك از پيامبران او فرق نمىگذاريم (و به همگى ايمان داريم) و گفتند: ما (نداى حقّ را) شنيديم و اطاعت كرديم، پروردگارا! آمرزش تو را (خواهانيم) و بازگشت (ما) به سوى توست.
☑️کارگزاران فرهنگی مربیان ومبلغان دينى بايد به آنچه دعوت مىكنند، باور داشته باشند. «آمنالرسول...»
☑ وحدت عقیدتى و آرمانى همه انبیاى الهى از دیدگاه مؤمنان (و المؤمنون کل امن باللّه ... و کتبه و رسله لا نفرّق بین احد من رسله)
☑تبلور مكتب در رهبر است. «آمَنَ الرَّسُولُ بِما أُنْزِلَ إِلَيْهِ»
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره #تفسیر #تسنیم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(164)
⏪آیه 8- و من الناس من يقول امنا بالله و باليوم الاخر و ما هم بمومنين
📌تفسير
☑️منافقان از كافران بدترند
▫️انسانها در برابر دين خدا سه گروهند:
برخى در باطن و ظاهر، آن را مى پذيرند، اينان مومنان و پرهيزكارانند، گرچه بر اثر تقيه به ناچار ايمان باطنى خود را كتمان مى كنند و زمينه اى براى ابراز آن نمى يابند و يا به ناچار بر خلاف ايمان باطنى خود اظهار كفر مى كنند: (الا من اكره و قلبه مطمئن بالايمان)، (619) (و قال رجل مومن من آل فرعون يكتم ايمانه). (620)
برخى نيز در باطن و ظاهر منكرند اينان: كافرانند.
گروه سوم منافقانند كه در باطن كافرند، ولى اظهار ايمان مى كنند، مانند موش صحرايى كه لانه اش سوراخى دارد به نام نافقاء و سوراخ ديگرى براى گريز دار به نام قاصعاء و خاك رقيقى روى لانه اوست كه هنگام احساس خطر فورا آن خاك اندك را روى خود قرار مى دهد به طورى كه ظاهر آن خاك و باطن آن لانه است. كفر درونى منافقان در روز امتحان بروز مى كند: (هم للكفر يومئذ اقرب منهم للايمان يقولون بافواههم ما ليس فى قلوبهم والله اعلم بما يكتمون) (621)
▫️پس منافقان در واقع كافرند و از اين رو در برخى احكام با كافران شريكند؛ مانند سقوط در آتش قهر خدا: (ان الله جامع المنافقين و الكافرين فى جهنم جميعا) (622) چنانكه در برخى از احكام با مشركان شريكند، مانند حرمان از غفران الهى، خداى سبحان درباره مشركان مى فرمايد: (ماكان للنبى والذين امنوا ان يستغفروا للمشركين) (623) و درباره شرك نيز مى فرمايد: (ان الله لا يغفر ان يشرك به). (624) درباره منافقان نيز به پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) مى فرمايد: براى آنان استغفار كنى يا نكنى، هرگز خداوند آنها را نخواهد بخشيد: (سواء عليهم استغفرت لهم لم الم تستغفر لهم لن يغفر الله لهم) (625) پس منافقان نيز مانند مشركان از غفران الهى بهره اى ندارند.
▫️در برخى آيات نيز احكام ويژه منافقان آمده، مانند اين كه آنان از كافران بدترند: (ان المنافقين فى الدرك الاسفل من النار) (626) و سر آن زيانبارتر بودن منافق از كافر و مشرك است، چنانكه بعدا معلوم مى شود.
=====================
619- سوره نحل ، آيه 106
620- سوره غافر، آيه 28
621- سوره آل عمران ، آيه 167
622- سوره نساء آيه 140.
623- سوره توبه ، آيه 113
624- سوره نساء، آيه 116
625- سوره منافقون ، آيه 6
626- سوره نساء، آيه 145
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#تسنیم
#جوادی_آملی
#ذاریات
📌خون شهیدان
...اگر انقلاب اسلامی شد و ما در کشور روح و ریحان به سر میبریم، این کشور معطّر شده است، هیچ تردیدی نیست آنها که شامّه سالم دارند بدون تردید بوی عطر در این مملکت میشنوند، ما در زیارت وارث و غیر وارث چه میخوانیم؟ به ما گفتند این زیارت را بخوانید، اینکه مخصوص سیدالشهداء نیست، گفتند کسانی که در راه خدا شهید شدند, شما در کنار قبر آنها بایستید و بگویید: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ»، این کشور به برکت خون شما طیّب و طاهر شد، اینها برای چه کسی هست؟ «الی یوم القیامة» این زیارت هست، اینکه مخصوص وجود مبارک حضرت نیست. ما الآن درباره زیارت قبور همین را میخوانیم; اگر کشوری به برکت خونهای پاک شهدا طیّب و طاهر شد که شد، قرآن از کشور طیّب و طاهر چه خبر میدهد؟ میفرماید: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾ ایران باید میوه طیّب و طاهر بدهد. مگر یک چیز آسانی است که آدم چند هزار شهید بدهد! از صدر اسلام تا حالا این حرف نوبر است! این عزیزان و این جوانها دعا میکردند که شربت شهادت بنوشند! این زیارتنامه برای چه کسی هست؟ این زیارت نامه مکتب ما امامیه است: «طِبْتُمْ وَ طَابَتِ الْأَرْضُ الَّتِی فِیهَا دُفِنْتُمْ». ایران طیّب و طاهر شد، این صغرا؛ کبرای آن را قرآن معین میکند و صغرای آن را اهل بیت. آن ثقل اکبر، کبری را میگوید این ثقل اصغر، صغری را میگوید. فرمود: ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ﴾ این جمله خبریه است که به داعی انشاء القا شده است؛ یعنی اخراج کنید از این سرزمین میوه طیب و طاهره را بیرون بیاورید، طهارت، امنیت, عدالت و پاکی و ندزدیدن را ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ﴾؛ یعنی قرآن میخواهد فقط خبر بدهد؟ این دیگر تعلیم کتاب و حکمت نشد! این جملههای خبریه غالباً به داعی انشا القا شده؛ یعنی شما که در یک کشور شهید داده زندگی میکنید, سعی کنید میوه طیب و طاهر و امنیت بدهید. حالا اگر به دیگری نمیدهید لااقل در مال بیتالمال تصرّف نکنید، ﴿وَ الْبَلَدُ الطَّیِّبُ یَخْرُجُ نَباتُهُ﴾ البته ﴿بِإِذْنِ رَبِّهِ﴾. ما اگر باور کردیم, چه اینکه باور میکنیم شهید، طیّب و طاهر است و نه تنها خودش طیّب و طاهر است، کشور را طیّب و طاهر میکند; همین است. فرمود اینها همه اهل نماز شب هستند.
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#یک_نکته_از_این_معنی #علوم_قرآنی #تفاسیر
📌معرفی اجمالی تفاسیر قرن پانزدهم هجری قمری(21)
🔰تفسیر عاملی
اثر ابراهیم عاملی خراسانی معروف به موثق (زنده در 1345 ش)، از مفسران معاصر. تـفـسـیـر مورد بحث در هفت مجلد به زبان فارسی و شیوه کلامی و ادبی و استدلالی شامل تمام قرآن کریم است.
▫️ مـؤلف نخست چند آیه را ذکر نموده سپس آنها را به فارسی ترجمه می کند و بعد به تفسیر هر یک از آیات می پردازد.
▫️او سـعـی نموده که تمام مباحث علمی لازم برای فهم و تفسیر آیه را از اقوال مفسران متقدمین و متاخرین در زمینه لغات و شان نزول برشمارد و مبسوطا شرح دهد.
همچنین در ذیل عنوان (سخن ما) به بیان و شرح سخنان خویش می پردازد.
▫️ مـؤلـف در مـقدمه خویش سبک و روش خود را در تالیف این تفسیر چنین بیان داشته که پس از بـررسـی تـمـام تـفاسیر متقدمین و متاخرین ترتیب آن را در پنج قسمت تنظیم نمودم :
1) معنی واژه های دور از ذهن.
2) شان نزول هر آیه.
3) ترجمه آیات با رعایت دو نکته : کوشش در مطابقت با کلمات قرآن به فارسی و ربط جمله یا آیه یا آیات پیش از آن.
4) نشان دادن اختلاف مفسران در مقصود و در قرائت آیات.
5) نوشتن مطالب ابتکاری خود با عنوان (سخن ما). سپس در شانزده عنوان مقدمه خویش را ادامه می دهد.
▫️نـخست قرآن چه وقت نازل شده است، دلبستگی پیغمبر و مسلمانان در مواظبت از قرآن، آنهایی که قرآن را در زمان پیغمبر حفظ کرده اند، قرآن در حضور پیغمبر (ص) خوانده می شد و او تصویب مـی کـرد، جـمـع آوری قرآن بعد از رحلت حضرت رسول (ص)، جمع آوری قرآن در نوبت سوم به وسـیـلـه عـثمان، نظم آیه ها و سورهای قرآن، نقطه گذاری و علامت ممیزه، وضع حرکات برای حروف قرآن، هفت قاری معروف به قراء سبعه، معنی نازل شدن قرآن بر هفت حرف، فواتح سوره ها یـا حـروف مـقطع اوایل سوره ها، تفسیر گویان و تفسیر نویسان، معنی سبع مثانی و سبع طوال، قرآن و دیگران، ترجمه های قرآن و شیوه نویسنده. این تفسیر در مشهد بدون تاریخ طبع گردیده است.
📚منابع : تفسیر عاملی ؛ فهرست کتابهای چاپی فارسی، 1/1395.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۶۰ – ۵۷ #سوره_مومنون
📌#ترس از خدا
#سالک الی #اللّه باید به خاطر #محبتّش به خدا از خدا بترسد و به همه نشانه های الهی #ایمان داشته باشد و هیچ چیز را به هیچ نحو #شریک خدا قرار ندهد و در #راه خدا به خاطر ترس از خدا به دیگران #انفاق کند و وقتی که به سوی خدا برگشت #اجرش را از خدا #دریافت نماید.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
این مردم، قیمت ندارند
💠 ما در این کشور هیچ چیز کم نداریم؛ #مردم بسیار مردم بزرگی هستند، در این جنگ نشان دادند. با #فقر ساختند، با #فلاکت ساختند، با #برهنگی ساختند، با #بی_خانگی ساختند و مرز را حفظ کردند. این مردم قیمت ندارند!
همان روزهای اوّلی که این عزیزان آمدند؛ همه شان خوب هستند، قبلی ها خوبند، بعدی ها خوبند، ان شآء الله خوبند؛ ولی ما به اینها از همان هشت سال قبل سفارش کردیم: وقتی شما به این #آمریکایی_ها دست می دهی (یعنی دست می دهی)، همین که دست دادی و دست را گرفتی، انگشت هایت را بشمار! #دشمن اینطور است!! خسته شدند #علماء اینقدر هم به مردم، هم به #مسئولین گفتند. دلیل ندارد که ما #گران بفروشیم، دلیل ندارد #احتکار بکنیم.
✅ دیدار با وزیر آموزش و پرورش _ دماوند ؛ ۱۴۰۰/۰۴/۳۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#گرانفروشی
#اعتماد_به_غرب
#دشمن_شناسی
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
#نکته
📌دو گوهر کم یاب
🔰قال رسول اللّه صلى الله عليه و آله:
أقلُّ ما يكونُ في آخِرِ الزّمانِ أخٌ يُوثَقُ بهِ أو دِرْهَمٌ من حَلالٍ.
(تحف العقول : 54)
كمياب ترين چيز در آخر الزمان برادرى قابل اعتماد، يا درهمى حلال است.
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
#چشمه_حکمت
#تفسیر_قرآن
#تفسیر_سوره_نباء
#سوره_نباء #نباء
🔅🔅🔅
💢 نگاشت 3 :معرفی اجمالی سوره نباء
▪ شیخ طوسی در تفسیر تبیان مینویسد: درباره سبب نزول این سوره گفتهاند رسول خدا(ص) با قریش سخن میگفت و اخبار امتهای گذشته را برایشان بازگو میکرد و آنان را پند میداد؛ اما آنان حضرت را مسخره میکردند. پس خداوند پیامبر(ص) را از سخن گفتن با آنان نهی کرد. [روزی] رسول خدا(ص) با اصحابش سخن میگفت که یکی از مشرکان جلو آمد و حضرت سکوت کرد. پس مشرکان جمع شدند و گفتند ای محمد! سخن تو عجیب است و ما دوست داریم سخن تو را بشنویم. اما پیامبر(ص) فرمود خداوند مرا از سخن گفتن با شما نهی کرده است. پس خداوند «عَمَّ يَتَساءَلُونَ عَنِ النَّبَإِ الْعَظِيمِ» را نازل کرد.
🔹 تطبیقِ نبأ عظیم و متقین به حضرت علی
در تفسیر البرهان ده روایت ذیل آیه اول و دوم سوره نبأ آمده که «نبأ عظیم» را امیرالمؤمنین علی(ع) یا ولایت آن حضرت خواندهاند.
همچنین قاضی نورالله شوشتری در کتاب احقاق الحق از حاکم حَسَکانی (عالم اهل سنت) نقل میکند، مراد از متقین در آیه ۳۱ «إِنَّ لِلْمُتَّقِينَ مَفَازًا» علی بن ابیطالب است.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#مثالهای_قرآن 78
#مثل #کف_دست #آب #کر #دعوت_حق #دعوت #حق #کافران #گمراهی #پاسخ #دهان #بت
🔅🔅🔅
⏪مثَل کف دست و آب 4
(اءَنزَلَ مِنَ السَّمَآءِ مَآءً فَسَالَتْ اءَوْدِیَةٌ بِقَدَرِهَا فَاحْتَمَلَ السَّیْلُ زَبَدًا رَّابِیًا وَمِمَّا یُوقِدُونَ عَلَیْهِ فِی النَّارِ ابْتِغَآءَ حِلْیَةٍ اءَوْ مَتَعٍ زَبَدٌ مِّثْلُهُ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الْحَقَّ وَالْبَطِلَ فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ کَذَا لِکَ یَضْرِبُ اللَّهُ الاْمْثَالَ) . (رعد / 17.)
((خداوند از آسمان آبی فرستاد و از هر درّه و رودخانه ای به اندازه آنها سیلابی جاریشد ، سپس سیل بر روی خود کفی حمل کرد ؛ و از آنچه (در کوره ها) برای به دست آوردنزینت آلات یا وسایل زندگی ، آتش روی آن روشن می کنند نیز کفهایی مانند آن به وجودمی آید خداوند ، حق و باطل را چنین مثل می زند ! امّا کفها به بیرون پرتاب می شوند ولیآنچه به مردم سود می رساند [ آب یا فلز خالص ] در زمین می ماند ؛ خداوند این چنین مثال می زند)) .
🌱🌱🌱
☑️4- پرتاب شدن باطل به خارج
((جُفاء)) به معنای پرتاب شدن و بیرون پریدن است . جمله (فَاءَمَّا الزَّبَدُ فَیَذْهَبُ جُفَآءً) نکته لطیفی در بر دارد و آن این که : باطل به جایی می رسد که قدرت نگهداری خویش را ندارد و در این لحظه از متن جامعه به خارج پرتاب می گردد و این در همان حال است که حقّ به جوشش می آید ، هنگامی که حق به خروش افتاد ، باطل همچون کفهای روی دیگ به هنگام جوشش به بیرون پرتاب می شود و این خود دلیلی است براین که حقّ همیشه باید بجوشد و بخروشد تا باطل را از خود دور سازد .
☑️5- بقا به میزان سود رسانی
عبارت (وَاءَمَّا مَایَنفَعُ النَّاسَ فَیَمْکُثُ فِی الاَْرْضِ) اشاره به این نکته است که : ((بقای هر چیزی بسته به میزان سود رسانی اوست )) ، نه تنها آب که مایه حیات است می ماند و کفها از میان می روند ، بلکه در فلزّات چه آنها که برای ((حلیه )) و زینتند و چه آنها که برای تهیه ((متاع )) و وسایل زندگی ، در آنجا نیز فلز خالص که مفید و سودمند یا شفاف و زیباست ، می ماند و کفها را به دور می افکنند . به همین ترتیب انسانها ، گروه ها ، مکتبها و برنامه ها به همان اندازه که مفید و سودمندند ، حق بقا و حیات دارند و اگر می بینیم انسان یا مکتب باطلی مدّتی سرپا می ماند ، این به خاطر آن مقدار از حقّی است که با آن آمیخته شده که به همان نسبت ، حق حیات پیدا کرده است .
🌴🌴🌴
.....ادامه دارد
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#سرچشمه 42
#قرآن_شناسی #تفسیر #جوادی_آملی
🔅🔅🔅
📋 تفسير به رأي
📋 پيرامون تفسير به رأي مطالبي مطرح است كه به برخي از آنها اشاره مي شود:
⏪پنجم. اكنون كه روشن شد تفسير قرآن بدون علم و قبل از بررسي و تحقيق مذموم بوده و به عنوان تفسير به رأي مطرود است، لازم است رسيدگي شود كه منابع علم تفسير و اصول بررسي و تحقيقِ دستيابي به مطالب قرآني چيست تا تفسير قرآن بدون تحقق هيچ كدام يا بعضي از آنها تفسير به رأي و مذموم بوده و با دستيابي همهي آنها تفسير درايي و ممدوح خواهد بود.
🌱🌱🌱
👉🏼... همان طوري كه اگر وحي الهي بر سلسلهي جبال فرود آيد، كوهها در اثر قدرت توانفرساي وحي، متصدع و متلاشي مي شوند، اگر معارف ناب در قالب زبان تازي بدون توسعهي ادبي و تكامل واژگان و تحرير لغت از قيدِ رقيّتِ فهمِ دارج و رايج عرب فرو ريزد، يكي از دو محذور لازم مي آيد و آن اينكه: يا معارفِ خالص و سَره، ناسره و مشوب خواهد شد يا شيرازهي ادب عرب گسسته مي گردد؛ چون هيچ ظرفي بيش از مظروف خاص خود را تحمّل نمي كند.
از اينجا به زبان ويژهي وحي و زبان خاص قرآن پي مي بريم كه قرآن كريم مسائل مربوط به دنيا، مُلك، مادّه و لوازم آن و نيز بدن و احكام مخصوص آن، آسمان مادي و ملازمات آن و هر آنچه از سنخِ حس، خيال، وَهْم و حتي بالاتر از وَهْم يعني عقل متعارف تازي زبانان آن روز بوده و مي باشد، همهي آنها را به وسيلهي واژگان عرب و قانون محاورهي عربي و ساير رسوم و فنون مفاهمه، تأديه نموده است و هنوز هم به قوّت خود باقي است.
اما معارف برين كه در صَقْعِ عقلِ تازي و فارسي زبان نبود و در قلمرو انديشهي واضعان و مستعملان چنين الفاظي نمي گنجيد و در حيطهي فهم اديبان سوقِ عُكّاظ و سرايندگان سبعهي معلّقه و مانند آن خطور نمي كرد، بعد از اِثارهي دفائن عقول و تفهيمِ اصلِ مطلبِ فرا طبيعي، زمينهي توسعهي فرهنگي و افزايش ظرفيت لغت و تطوّر تكاملي واژگان را فراهم نمود.
البته توسعهي فرهنگِ مفاهمه، راههاي فراواني دارد كه گوشه اي از آن كه مربوط به واژگان مي باشد، عبارت از اين است كه دو طرح رايج (به نحومانعة الخلو) ارائه شد؛ يكي آنكه الفاظ براي ارواح معاني وضع مي شوند؛ گرچه واضعانِ ابتدايي، برخي از مراتب آن ارواح بلند را ندانند و در اثر جهل يا غفلتِ از مراحل عالي، انحصار معنا در مصداق خاص را توهّم كنند.
طرح ديگر آنكه گرچه الفاظ براي همان مرتبه از معنا كه مورد فهم واضعان ابتدايي استْ وضع مي شوند، ليكن استعمال آنها دربارهي مصاديق ديگر يا تطبيق آن معنا بر مصداق برتر، از قبيل توسعه و مجاز مي باشد و چون هر كدام از اين دو طرح و مانند آن، نظير ترتّب غايت و فايده در استعمال لفظْ معيار استنباط قرار گيرد، جزء ره آورد تازه و بديع قرآن است.
👈 ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom