برداشت از آیه ۹۶ #سوره_مومنون
📌نیکی و نیکوکاری
#سالک الی #اللّه باید با #قاطعیت بکوشد آن چنان #روحیهای در خود ایجاد کند که در مقابل #بدیهای دیگران به #نیکویی نمودن، بدی و زشتی را دور کند و بداند که پروردگار مهربان، #دانا است به آن چه بشر انجام میدهد و #علم پروردگار به اعمال ما باید سبب #آرامش و کسب #ایمان واقعی ما گردد.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌انصاف در گفتار
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
قَلَّما يُنصِفُ اللِّسانُ في نَشرِ قَبيحٍ أو إحسانٍ
♤♤♤
كمتر پيش مى آيد كه زبان در بيان زشتى يا نيكى اى انصاف داشته باشد.[غرر الحكم : 6724.]
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 جاهلیت محض
▪️ سالار شهيدان حسين بن علي بن ابي طالب جامعه را بررسي كرد، وضع مسلمان ها را بررسي كرد، دستگاه هيئت حاكمه را بررسي كرد، دربار امويان را بررسي كرد، عزل و نصب هاي بنياميه را بررسي كرد، كيفيت توزيع اموال بيتالمال را بررسي كرد، چپاول اموال مسلمين را بررسي كرد، ديد اين راه، #راه_جاهليت است. يك وقت حكومت، #حكومت_اسلامي است ولي چند نفر گناه ميكنند، يك وقت اصلاً حكومت، حكومت غيراسلامي و #حكومت_جاهلي است.
سالار شهيدان حسينبن عليبن ابيطالب وقتي كاملاً اوضاع را بررسي كرد ديد دستگاه اموي، دستگاه #جاهليت_محض است.
#شکوه_آزادگی5
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1385/11/03
🆔 @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#امام_حسین #محرم #عزاداری #قرآن #ثقلین 📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (5) ▪ علامه مجلسی
#امام_حسین #محرم #عزاداری #قرآن #ثقلین
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (6)
▫️د اخلاق کریمانه در پرتو قرآن
عصام بن المصطلق گوید: وارد مدینه شدم؛ وقتی حسین بن علی علیه السلام را دیدم، هیبت و عظمت او حسد و کینه درونی ام را نسبت به پدرش علی علیه السلام شعله ور ساخت. بدین جهت، او را مورد خطاب قرار داده، گفتم: تو پسر ابوتراب هستی؟ گفت: آری. پس شروع کردم به دشنام دادن او و پدرش.
▫️امام حسین علیه السلام نگاهی مهرجویانه به من افکند و فرمود: اعوذ بالله من الشیطان الرجیم «خذالعفو و امر بالعرف و اعرض عن الجاهلین و اما ینزغنک من الشیطان نزغ فاستعذ بالله انه سمیع علیم. ان الذین اتقوا اذا مسهم طائف من الشیطان تذکروا فاذا هم مبصرون و اخوانهم یمدونهم فی الغی ثم لا یقصرون»با آنها مدارا کن و عذرشان را بپذیر و به نیکی ها دعوت نما و از جاهلان روی بگردان (و با آنان ستیزه مکن) و هرگاه وسوسه ای از شیطان به تو رسد، به خدا پناه بر، که او شنونده و داناست. پرهیزگاران هنگامی که گرفتار وسوسه های شیطانی شوند، به یاد (خدا و پاداش و کیفر او) می افتند و (در پرتو یاد او، راه حق را می بینند و) در این هنگام بینا می گردند. و (ناپرهیزگاران را) برادرانشان (از شیاطین) پیوسته در گمراهی پیش می برند و باز نمی ایستند.
سپس به من فرمود: صدایت را کوتاه کن و آرام تر سخن گوی؛ خداوند من و تو را ببخشاید. اگر از ما چیزی طلب می کردی، به تو کمک می کردیم و اگر عطا و بخششی می خواستی، به تو می دادیم و اگر راهنمایی می خواستی راهنمایی ات می نمودیم.
▫️عصام گوید: از تندروی هایی که کرده بودم، سخت پشیمان شدم.
امام فرمود: «لا تثریب علیکم الیوم یغفر الله لکم و هو ارحم الراحمین»؛ «امروز ملامت و توبیخی بر شما نیست؛ خداوند شما را می بخشد و او مهربان ترین مهربانان است». سپس فرمود: تو از شامیان هستی؟ عرض کردم: آری. فرمود: «شنشنه اعرفها من اخزم» خدا ما و تو را زنده بدارد. نیازهایت را از ما بخواه که مرا در بهترین گمانت خواهی یافت.
▫️عصام گوید: آن چنان شرمنده شدم که زمین با آن همه وسعتی که داشت، بر من تنگ آمده، آرزو داشتم تا مرا به کام خود فرو برد. از آن پس، هیچ کس در نزد من محبوب تر از او و پدرش نبود.
🌱🌱🌱
🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 اجر رسالت
▪️ در آیه كریمه نفرمود، #اجر_رسالت من دوستی اهل بیت است: «لا اسئلكم علیه اجراً الاّ مودةَ القربی» نفرمود، نفرمود مُزد رسالت من این است كه شما #اهل_بیت را دوست داشته باشید، این را نفرمود، فرمود: ﴿إِلاَّ الْمَوَدَّةَ فِی الْقُرْبی﴾،[1] ضمیر در ﴿فِی الْقُرْبی﴾ مستقر است و عاملش هم آن «كان» است؛ یعنی «الاّ المودة المستقرّة الكائنة فی اهل بیت»؛ #دوستی_اهل_بیت، اجر رسالت نیست، آن كه جان بِكَند؛ #دوستی_مستقر نسبت به این خاندان داشته باشد، این مُزد پیغمبر را داده است. خیلیها هستند دوست پیغمبر و اولاد پیغمبر هستند، ایام #عاشورا عزاداری می كنند؛ اما این ظرف، ظرف لغو است! این می شود مودّت قُربیٰ، یعنی اینها را دوست دارند.
▪️ خیلیها هستند كه #حسین_بن_علی را دوست دارند. روی زمین چه كسی است كه حسین بن علی را دوست نداشته باشد؟! فداكاری، عزّت، استقلال، شرف، شهامت، دادنِ زن و بچه در این راه، می شود در عالَم كسی پیدا شود كه #حسین_بن_علی را دوست نداشته باشد؟! هیچ ملت آزادی خواهی، هیچ ملت عدل خواهی!؟ اما آنكه وظیفه ماست دوستی اهل بیت نیست، «الا المودة الكائنة المستقرة الثابتة الحاصلة فی اهل بیت»؛ این ظرف، ظرف مستقر است، این #مزد_رسالت است. اگر این مزد رسالت شد، آدم تابع اینهاست. اگر دوستی ما فقط مستقرّ در این خاندان بود، ما جای دیگر دوستی نداریم! ما كسی را دوست نداریم! این #دوستی_مستقر، اطاعت را هم به همراه دارد: «وَلِی لِمَنْ وَالاكُمْ وَ عَدُوٌّ لِمَنْ عَادَاكُم»،[2] همه چیز را به همراه دارد!
@rahighemakhtoom
💠 عدل ممثّل
▪️ اشك های ما برای آن است كه #عدالت_ممثل را از ما گرفتند این حقّ را، این عقل را [از ما گرفتند]. اگر همه ما عادل بودیم چقدر می ارزید؟ [آیا] وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما عاقل بودیم وضع ما به این صورت بود؟ [آیا اگر] همه ما جمع بین نظر و عمل می كردیم وضع ما اینطور بود؟ هر كسی راحت بود ما یك بهشتی داشتیم، یك مدینه فاضلهای داشتیم. الآن بسیاری از ماها به بسیاری از مشكلات مبتلاییم یا خودمان یا دوستانمان یا بستگانمان، آن وقت چطور اگر كسی خدای ناكرده بچّه اش كجراهه برود می نشیند گریه می كند، چرا گریه می كند؟ برای اینكه فضیلتی را از دست داد؛ منشأ همه این گریه ها كار اموی و مروانی است كه #فضایل فراوانی را از دست ما گرفتند. اگر می بینید سرایندگان ما، مداحان ما، نوحه سرایان ما، این طور می گویند «لب تشنه سر بریدند سالار كربلا را، ما برای این گریه می كنیم، وگرنه خود ذات مقدّس #حسین_بن_علی فرمود الآن وقت گریه نیست.
▪️اگر كسی خدای ناكرده در اثر ظلم كسی تنها شده گریه می كند برای چه گریه می كند؟ برای اینكه عدلی را از او گرفتند، عقلی را از او گرفتند، تمام این گریه ها برای همان است؛ وگرنه از این جنگ ها زیاد شده مگر مغول، تاتار، چنگیز و امثال اینها در همین سرزمین كشتاری بدتر از #كربلا نكردند؟ مگر ما ایرانی ها سابقه مظلومیتمان كم است؟ مگر در همین سرزمین جنگ های نابرابر نشده؟ مگر خانه ها را ویران نكردند؟ مگر زن و بچّه ها را نكشتند؟ اینها همه شان دفن شده، برای هر مظلومی كه كسی گریه نمی كند، برای #عدل_ستم_دیده گریه می كند، برای #عقل_ستم_دیده گریه میكند و وجود مبارك سالار شهیدان این بود. «لب تشنه سربریدند سالار كربلا را» .
▪️ پیغمبر را چه چیز می گریاند؟ این پیامبر داشت سخنرانی می كرد، در وسط جمعیت خب دیدند كه كودكی آمده آن پیامبر از بالای منبر پایین آمد این كودك را بغل كرد برد بالای منبر مكرر لبش را می بوسد، مكرر زیر گلویش را می بوسد، برای چه این كار را كرد؟ چون اینها كه الآن پای منبر پیامبر بودند خب اینها پنجاه سال، شصت سال، هفتاد سال، هشتاد سال كم و بیش سن داشتند، بعد از پنجاه سال كه #واقعه_كربلا اتفاق می افتد همه اینها دیگر رفته اند، چند نوجوانی كه در این مجلس اند اینها می مانند. امّا نوجوان های آن مجلس را كه با حدیث نمی شود روشن كرد، این بچّه های ده ساله، دوازده ساله كمتر و بیشتر در آن مجلس بودند اینها می دیدند پیامبر این كار را كرده و نسبت به دیگران این كار را نمی كرد، اینها بعد از جریان كربلا كه خودشان نزدیك هفتاد سال شده بودند، اینها در شام به یزید گفتند: یزید! چوب را از این لبان بردار ما خودمان دیدیم روزی صاحب این سر وارد شد یك بچّه چند ساله ای بود پیامبر از بالای منبر پایین آمد این بچّه را بغل كرد لبان مطهر او را بوسید: «ارفَع قَضیبَكَ عَن هاتَینِ الشَّفَتَینِ فَوَاللّٰهِ الَّذی لا إلٰهَ إلّاغَیرُهُ لَقَد رَأَیتُ شَفَتَی رَسولِ اللّٰهِ صلّی اللّٰه علیه و آله عَلَیهِما ما لا احصیهِ كَثرَةً یقَبِّلُهُما، ثُمَّ انتَحَبَ باكِیاً».[1]
[1] . الإرشاد (الشیخ المفید)، ج2، ص114.
#اولین_محاصره_فرات_در_کربلا
#منشأ_فقدان_فضیلت_ها
#مظلومیت_عقل_و_عدل
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی محرم
تاریخ: 1384/11/12
🌱🌱🌱
🌱نفس هاتان به یمن حسین تسبیح حق است🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom1
برداشت از آیات ۹۸ – ۹۷ #سوره_مومنون
📌#شرّ_شیطان
#سالک الی #اللّه همیشه و در همه وقت باید از شرّ #شیطان و وسوسههایش به #پروردگار مهربان #پناه ببرد.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌 ستایش افراطی
▪الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
إيّاكَ أن تُثنيَ على أحدٍ بما لَيسَ فيهِفإنّ فِعلَهُ يَصدُقُ عن وَصفِهِ و يُكذِّبُكَ
🌱🌱🌱
مبادا كسى را به صفتى كه در او نيست، بستايى؛ زيرا كردارِ او، صفتِ او را چنان كه هست نشان مى دهد و دروغ تو را آشكار مى سازد.[غرر الحكم : 2714.]
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#امام_حسین #محرم #عزاداری #قرآن #ثقلین
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (7)
👉🏼....همچنین به آیات دیگری برمی خوریم که حضرت امام حسین علیه السلام شان نزول آنها را اهل بیت می داند و یا آنها را به اهل بیت تفسیر کرده است:
▫️الف مراد از «ناس» ما اهل بیت هستیم
سعید بن مسیب نقل می کند: از امام سجاد علیه السلام شنیدم که می فرمود: مردی خدمت امیرمومنان علیه السلام رسید و عرض کرد: اگر عالم هستی، مرا از (تفسیر) «ناس» و «اشباه الناس» و «نسناس» آگاه کن.
حضرت امیر علیه السلام خطاب به امام حسین علیه السلام فرمود: ای حسین! جواب این مرد را بده.
امام حسین علیه السلام فرمود: اما این که پرسیدی «ناس» چه کسانی اند؛ ما همان ناس هستیم (که خدای سبحان مردم را به پیروی از ما فرمان داده است). از این رو، خدای پاک در کتاب آسمانی خویش می فرماید: «ثم افیضوا من حیث افاض الناس»؛ «از همان جایی که مردم کوچ می کنند (عرفات)، شما هم کوچ کنید». این رسول خدا صلی الله علیه و آله وسلم بود که مردم را کوچانید.
و اما سوال تو که «اشباه الناس» چه کسانی هستند؛ آنان شیعیان و دوستان ما هستند و آنان از ما می باشند. از این رو، حضرت ابراهیم علیه السلام فرمود: «فمن تبعنی فانه منی»؛ «هرکه از من پیروی کند، حقا که او از من است».
اما سوال تو که «نسناس» چه کسانی هستند؛ آنان همین توده مردم اند. و حضرت با دست [مبارک [خود به انبوه مردم اشاره کرد و این آیه را خواند: «ان هم الا کالانعام بل هم اضل سبیلا»؛ «اینان جز همانند چهارپایان نیستند؛ بلکه (نادان تر و) گمراه تر از آنهایند».
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 عبرت
▪️ برخی ها خیال می كنند عاشورا برای عبرت است، نه برای عَبره؛ اما سالار شهیدان فرمود من برای دو چیز شهید شدم: هم برای عبرت، هم برای عَبره; عبرت گرفتن به آن عزاداری می گویند كه حركت كند، #پویا باشد، عبور كند از جهل به #علم، از جهالت به #هدایت، از كُندروی به #اعتدال، از بیراهه رفتن به #استقامت، این را می گویند عبرت، عبرت یعنی عبور. آن عزاداری كه تماشا می كند، او اهل عبرت نیست، او فقط می نالد اهل اشك است، دو روز كه عاشورا سپری شد برای او اثری ندارد، چون او عبرت نگرفت، عبور نكرد، تماشا كرد.
اصرار قرآن كریم بر این است كه ﴿فَاعْتَبِرُوا﴾[1]. شما اگر بخواهید بررسی كنید میبینید آیات فراوانی است كه خدا فرمود عبرت بگیرید،[2] عبرت بگیرید یعنی چه؟ یعنی بایستید؟ آدمِ ایستا كه اهل عبرت نیست، آنكه عبور كرد از رذیلت به #فضیلت و فرشته خوی شد، او عبرت گرفت.
[1]. سوره حشر، آیه2.
[2]. سوره آل عمران، آیه13؛ سوره یوسف، آیه111؛ سوره نور، آیه44.
#ششم
#محرم
#سال1400
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🏴 جامعه حسینی
▪️ قرآن فرمود تنها كُشتن, جنگ, مبارزه و حماسه كافی نیست، این برای برون مرزی است؛ آنچه داخله كشور را اداره می كند ﴿رُحَمَاءُ بَینَهُمْ﴾[1] است. #عاطفه, مِهر, محبّت, علاقه, این زمینه یك #كشورداری است، آن گلوله زمینه حفظ مرز و بوم است، این اشك حفظ درون مرزی است.
▪️ امام (سلام الله علیه) فرمود: «تَزَاوَرُوا» چرا؟ «فَإِنَّ فِی زِیارَتِكُمْ إِحْیاءً لِقُلُوبِكُمْ وَ ذِكْراً لِأَحَادِیثِنَا»؛[2] شما شیعیان ما هستید، شما وقتی دور هم نشستید حرف های ما را میزنید. حرف های شما چیست؟ فرمود دستورات ما آن ملات نرم است، دل ها را به هم مرتبط می كند، آن وقت یك كاخ مجلّل یك منطقه می شوید! گذشت, ادب, احسان, صبر, بردباری, وگرنه #جامعه_حسینی احتكار می كند؟! این با كدام عقل هماهنگ در میآید؟! این فقط ﴿أَشِدَّاءُ عَلَی الْكُفَّارِ﴾ می شود، یك; «أشداء علی المسلمین» می شود، دو.
[1]. سوره فتح، آیه29.
[2]. الکافی(ط ـ الإسلامیة)، ج2، ص186.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🏴 ارزش دین اسلام
▪️ وقتی رسماً دربار اموی با حكومت یزید، مِی گساری را به عنوان خلیفه مسلمان ها اجرا می كند، قماربازی را، روابط نامحرمانه با كفار را به عنوان خلیفه مسلمان ها اجرا می كند، این همان به #بند_كشیدن_ قرآن است، به #اسارت در آوردن #دین است، این رجوع به #جاهلیت_اولیٰ است.
▪️ #حسین_بن_علی دید این صدا، صدایی است كه همان جاهلیت را دارد به خاطر می آورد و قیام كرد، گفت اسلام آن قدر می ارزد كه خون خودم و عزیزانم را تقدیم كنم و دست و پای اسلام را باز كنم و دین را آزاد كنم و #آزاد كرد.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
امام و عزاداری.mp3
2.77M
#نکته مجالس عزای سیدالشهداست که اینطور مادران را میسازد
💢 #امام_خمینی: «چنانچه، واقعاً بفهمند و بفهمانند که مساله چه هست و این عزاداری برای چه هست و این گریه برای چه این قدر ارج پیدا کرده و اجر پیش خدا دارد، آن وقت ما را «#ملت_گریه» نمیگویند، ما را «ملت حماسه» میخوانند.»
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🎥 کُلُّ یَوْمٍ عَاشوُرا وَ کُلُّ اَرْضٍ کَرْبَلا
💢 #امام_خمینی: «این یک عبارت آموزنده است. نه معنایش این است که هر روز کربلاست، هر روز بنشینید گریه بکنید. ببینید چه کرده، #کربلا چه صحنهای بوده...»
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته
📌مردانگی سرآمد ارزش ها
🔰الإمامُ عليٌّ عليه السلام:
المُروءَةُ اسمٌ جامِعٌ لسائرِ الفَضائلِ و المَحاسِنِ
🌱🌱🌱
مردانگى، نامى است كه همه فضايل و محاسن را در بر مى گيرد.[غرر الحكم : 2178]
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۱۱۱ – ۱۰۹ #سوره_مومنون
📌#استقامت
#سالک الی #اللّه باید بداند که دنیا برای کسانی که دارای #استقامت هستند و #صبر را پیشه میکنند و هم چنین برای کسانی که انسانهای با #ایمان و #توبه کار را مسخره میکنند، گذرا و محلّ #امتحان میباشد ولی قطعا چون بازگشت همه انسانها به سوی پروردگار است، خدای تعالی به کسانی که برای #رضایت او صبر کردهاند اجر و جزای ویژهای عنایت میفرماید و پیروزی و #موفقیت مال #صابرین است.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#نکته #محرم
📌📌گناه رضایت به قتل امام
🔰امام على بن موسى الرضا عليه السلام در پاسخ كسى كه سؤال كرد: چگونه هنگامى كه حضرت مهدى عليه السلام قيام مىكند فرزندان قاتلان حسين عليه السلام را به سبب اعمال پدرانشان به قتل مىرساند در حالى كه خداوند مىفرمايد: «وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى» ؛و هيچ گناهكارى بار گناه ديگرى را به دوش نمىكشد» ٣امام عليه السلام فرمود:
به سبب آن كه اين فرزندان به اعمال پدرانشان رضايت دادند و به آن افتخار مىكنند و هر كس به چيزى راضى شود مانند اين است كه آن را انجام داده باشد،
🔹سپس امام عليه السلام افزود:
«وَلَوْ أَنَّ رَجُلاً قُتِلَ بِالْمَشْرِقِ فَرَضِيَ بِقَتْلِهِ رَجُلٌ بِالْمَغْرِبِ لَكَانَ الرَّاضِي عِنْدَ اللَّهِ عَزَّوَجَلَّ شَرِيكَ الْقَاتِلِ ؛اگر كسى در مشرق به قتل برسد و ديگرى در مغرب باشد و به آن قتل رضايت دهد شخص راضى در نزد خداوند شريك قاتل است». بحار ج ۴۵ص ۲۹۵ ح۱
📚پیام امام امیر المؤمنین علیه السلام - ج13، ص 277
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#امام_حسین #محرم #عزاداری #قرآن #ثقلین
📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (8)
امام حسین علیه السلام علاوه بر تطبیق بعضی آیات شریفه بر اهل بیت عصمت علیهم السلام برخی دیگر از آیات را خصوصا بر امیرمومنان علی علیه السلام تطبیق می کرد و می فرمود: این آیه در شان مولا علی علیه السلام نازل شده است. در این جا چند مورد از آنها را ذکر می کنیم:
الف) امام علیه السلام در تفسیر آیه شریفه «تراهم رکعا سجدا»31؛ «آنان را در حال رکوع و سجود بسیار می بینی»، فرمود: این آیه شریفه در شان علی بن ابی طالب علیه السلام نازل شده است.
ب) همچنین امام باقر علیه السلام ، از امام سجاد علیه السلام ، از جدش نقل می کند که وقتی آیه شریفه «و کل شی احصیناه فی امام مبین»33؛ «و همه چیز را در کتابی روشنگر برشمارده ایم، بر پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله وسلم نازل شد، ابوبکر و عمر از جای برخاستند و گفتند: ای رسول خدا! آیا امام مبین، تورات است؟ فرمود: نه. عرض کردند: انجیل است؟ فرمود: نه. سوال کردند: قرآن است؟ فرمود: نه. در این هنگام امیرمومنان علیه السلام وارد شد. پیامبر خدا صلی الله علیه و آله وسلم به علی علیه السلام اشاره نموده و فرمود: امام مبین، این است. حقا که او همان امامی است که خدای تبارک و تعالی علم هرچیزی را در آن به شمار آورده است.
ج) امام می فرماید که از پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم در باره آیه «طوبی لهم و حسن مآب»35 سوال شد. پیامبر فرمود: این آیه در باره امیرمومنان علی علیه السلام نازل شده است و «طوبی» درختی است در خانه علی که درفردوس می باشد و هیچ میوه ای از میوه های بهشتی نیست، مگر آن که در آن خانه موجود است.
د) حارث بن اعور به امام حسین علیه السلام گفت: فدایت شوم ای فرزند رسول خدا! مرا از فرمایش خدا در کتاب خویش خبرده که می فرماید: «و الشمس وضحها»منظور چیست؟ فرمود: «ویحک یا حارث ذاک محمد رسول الله؛ ای حارث! این محمد رسول خداست عرض کرد: فدایت شوم منظور از «والقمر اذا تلاها»چیست؟ فرمود: منظور امیرمومنان است که پشت سر پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم بود. عرض کردم: منظور از «والنهار اذا جلاها»چیست؟ فرمود: آن قائم آل محمد است که زمین را پر از عدل و داد می کند.
در مواقع گوناگونی امام حسین علیه السلام با استناد به آیات قرآن کریم به اتهامات واهی دشمنان پاسخ گفته و آنها را سرکوب می کرد و در نتیجه، دشمن جز تسلیم در برابر امام چاره دیگری نداشت.
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#امام_حسین #محرم #عزاداری #قرآن #ثقلین 📌ساحت قدسی امام حسین علیه السلام و قرآن (8) امام حسین علیه
با سلام و عرض تسلیت ایام سوگواری سید الشهداء و اصحاب فداکار ایشان
بدین وسیله به استحضار می رسانیم با عرض پوزش به دلیل تراکم مطالب مرتبط با ایام محرم و معارف حسینی تا روز سیزدهم محرم محتوای تفسیری و برنامه ای صفحه بارگذاری نمی شود.
سید خادم صفحه قرآنی #رحیق
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📚 درس اخلاق
تاریخ: 1393/07/24
💠 آزادگان
🔹 این كشور را #امام_حسین_علیه_السلام آزاد كرد. اگر امام (رضوان الله علیه) فرمود: خون بر شمشیر پیروز است از همین راه هاست، ما این سرمایه را رایگان از دست ندهیم، هم جلال و شكوه عزاداری را حفظ كنیم، هم آن حریت و استقلال و عظمت سیاسی حسین بن علی را حفظ كنیم. شما #آزادگان مسئولیت بیشتری دارید، چون از نزدیك آزادگی را حسّ كرده اید كه چگونه #آزادگان_كربلا، پیام كربلا را به دیگران رساندند، شما بیشتر حسّ كردید. اگر زندان كوفه بود، شماها هم رفتید، اگر جای دیگر زندانی كردند شما هم طعم تلخ این زندانی را چشیدید؛ «آه صاحب درد را باشد اثر».
🔹 درباره #آزادگان بهترین تعبیری كه شده است این است كه رنج رفت و #گنج مانده است؛ هم برای خود آنها مانده است، هم برای كشور ما مانده است.
📚 دیدار موردی
تاریخ: 1385/03/11
#بیست_و_هفتم_مرداد_سالروز_ورود_آزادگان
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
به نظر میرسد چهار علت دارد:
۱. اهتمام به اين واقعۀ شگفتانگيز، احتياج به شناخت ابعاد و سطوح بسيار متنوع، مانند معرفت دين، اخلاق، حقوق، سياست به معنای مديريت انسان در حركت به سوی عالیترين هدف حيات و اصول پيشرو فرهنگها دارد. لذا، كمتر كسی توانسته است كه اهميت واقعی اين حادثه را درک نمايد.
۲. ممكن است فهم حادثۀ مورد تحليل، نيازمند پيگيری علل و عوامل دور و نزديک و نتايج و رويدادهای همزمان باشد كه رابطهای با حادثه داشته باشند و شخص تحليلگر نتواند از عهدۀ جمعآوری و فهم دقيق آنها برآيد.
۳. در صورتی كه شناخت همهجانبۀ حادثه، موجب شود تا شخص محقق از برخی معتقدات خود دست بردارد، قطعی است كه چنين محققی به شناخت همهجانبۀ حادثه علاقهای نخواهد داشت.
۴. شخص متفكر و محقق، در رويارويی با اين حادثه، با حقايقی مانند ايمان، عشق، احساس مسؤوليت بزرگ دربارۀ انسانها و اعتقاد جَزمی به خدا و ابديت روبهروست، كه يكی از طرفين حادثه (امام حسين(ع) و ياران او) آنها را در حد اعلا داشتند. در صورتی كه طرف ديگر (يزيد و يزيديان) منطقی جز خودخواهی و خودكامگی و ظلم و تجاوز نمیفهميدند. شخص محقق، هر اندازه هم كه بخواهد در مقابل اين دو منطق (حقّ محض و باطل محض) بیطرفی و تماشاگريی بیتأثر را انتخاب كند، امكانناپذير به نظر میرسد.
جعفری، محمدتقی. امام حسین(ع)، شهید فرهنگ پیشرو انسانیت. ص ۲۸ و ۲۹
#علامه_جعفری #استاد_جعفری
#محمدتقی_جعفری
🌱🌱🌱
📎تفسیر و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom