#کارگزاران_فرهنگی (129)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
37-ایستادگی در برابر خواسته های غیرمنطقی مخالفان
لَكُمْ دِينُكُمْ وَلِىَ دِينِ (کافرون/6)
(حال كه چنين است) آيين شما براى خودتان و آيين من براى خودم.
🌱🌱🌱
☑ بايد صفها از هم جدا شود، حق از باطل و كفر از ايمان متمايز شود.
☑ در دين معامله نكنيد، با دشمن سازش و مداهنه نكنيد و در برابر تكرار پيشنهادهاى نابجا، شما نيز موضع خود را قاطعانه تكرار كنيد.
☑ به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد.
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 سیرهی مبارزاتی امام کاظم علیه السلام
🔹 در نگاه عوامانه، برخی خیال میکنند امام کاظم علیه السلام یک شخصیت منفعل بوده و به همین خاطر حاکمان جبّار ایشان را به راحتی به زندان انداخته و به شهادت رساندند.
🔸 با نگاهی به سیرهی مبارزاتی امام موسیبنجعفر علیهالسلام بهروشنی درمییابیم که ایشان فعالانه در برابر ستمهای خلیفه عباسی ایستادگی کردند.
🔹 در آن هنگام که حضرت در زندان زیر شکنجهها و فشار حداکثری قرارمی گیرد، هارونالرشید شخصی بنام «ربیع» را برای مذاکره وگفتگو به نزد امام کاظم علیهالسلام میفرستد تا از حضرت بخواهد در قبال آزادی خود، تقاضای هارون الرشید را برآورده کند.
🔸 امام کاظم علیهالسلام باکمال بیاعتنایی به خواستهی هارون، میفرمایند: «اموال خودم در نزد من حاضر نیست تا از آن بهرهمند گردم، و خداوند مرا درخواستکننده از خلق نیافریده است.»
🔹 شخصی دیگر به نام «یحیی بن خالد» که حامل پیام هارون بود برای مذاکرهی دوباره به نزد امام کاظم علیهالسلام به درون زندان اعزام میشود. پیام حاوی این مضمون بود که اگر حضرت از هارون یک عذرخواهی کوتاهی داشته باشد در عوض آن، منِ هارون سوگند خود را خواهم شکست و تو را از زندان بیرون خواهم کرد.
🔸 در اینجا نیز حضرت تاکتیک مقاومت قهرمانانه را اگرچه هزینه آن شهادت باشد بر چالشِ سازش که بهمراتب هزینهی آن سنگین تراست ترجیح میدهد.
🌐 جهت مطالعهی بیشتر، کلیک کنید.
https://btid.org/fa/news/159668
📎 #اعتقادات
📎 #امام_كاظم_عليه_السلام
آزمون زندگی.کمال اندیشه.عبداللهی.7121400.mp3
13.17M
✔️شرح پاره ای از یک حدیث به مناسبت شهادت اباابراهیم موسی بن جعفر علیه السلام
🔳يَا هِشَامُ مَنْ أَرَادَ اَلْغِنَى بِلاَ مَالٍ وَ رَاحَةَ اَلْقَلْبِ مِنَ اَلْحَسَدِ وَ اَلسَّلاَمَةَ فِي اَلدِّينِ فَلْيَتَضَرَّعْ إِلَى اَللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ فِي مَسْأَلَتِهِ بِأَنْ يُكَمِّلَ عَقْلَهُ فَمَنْ عَقَلَ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ وَ مَنْ قَنِعَ بِمَا يَكْفِيهِ اِسْتَغْنَى وَ مَنْ لَمْ يَقْنَعْ بِمَا يَكْفِيهِ لَمْ يُدْرِكِ اَلْغِنَى أَبَداً...
📚الکافي , جلد۱ , صفحه۱۳
🔳اى هشام - كسى كه ثروت بدون مال و دل آسودگى از حسد و سلامتى دين خواهد بايد با تضرع و زارى از خدا بخواهد كه عقلش را كامل كند زيرا عاقل بقدر احتياج قناعت كند و آنكه بقدر احتياج قناعت كند بىنياز گردد و كسى كه بقدر احتياج قناعت نكند هرگز بىنيازى نيابد.
پ.ن:
راهکارهایی برای زندگی خردمندانه و عاقلانه
آموزش دعا و سوال از درگاه خداوند
چگونه بخواهیم تضرع و زاری در دعا
چه بخواهیم عقل کامل
عقل گرایی یعنی قناعت ورزی
زیاده خواهی عقل را تعطیل می کند
بی نیازی حقیقی در قناعت ورزی عاقلانه است
🔈استاد سید محمد عبداللهی مدیر صفحه قرآنی رحیق
#امام_کاظم
🔴 @rahighemakhtoom
🔰قرآن از نگاه امام موسی بن جعفر علیه السلام
امام موسی #کاظم علیه السّلام بهترین صدا و صوت را در #تلاوت قرآن داشت. وقتى که قرآن مى خواند؛ شنوندگان از تلاوت او بى حال و گریان مى شدند. امام کاظم علیه السلام در باره قرآن سخنانی زیبا دارند که در اینجا به گوشه ای از این سخنان اشاره می شود.
▫️حفص گوید: از امام کاظم علیه السلام شنیدم به مردى مى فرمود: تو دوست دارى در دنیا بمانى؟ در پاسخ گفت: آرى، فرمود: براى چه؟ جواب گفت: براى خواندن «قُلْ هُوَ اللَّهُ أَحَدٌ» و امام علیه السلام چیزى نگفت و پس از ساعتى فرمود:
▫️اى حفص! هر که از دوستان و شیعیان ما بمیرد و قرآن را خوب نداند، در قبرش به او یاد دهند تا خدا به وسیله آن درجه اش را بالا برد، زیرا درجات بهشت به اندازه آیات قرآن است، به او گفته شود: بخوان و بالا رو و مى خواند و بالا مى رود،
▫️حفص گوید: من احدى را ندیدم که بر خود بترسد چون موسى بن جعفر و احدى را ندیدم از آن حضرت امیدوارتر باشد و قرآن خواندنش با ناله بود و چون قرآن مى خواند گویا با کسى سخن مى گفت. (کافی چاپ إسلامیه ج ۲ ص ۶۰۶ باب فضل حامل القرآن)
▫️امام کاظم علیه السلام از خداوند خواستند: «اللَّهُمَّ إِنِّی أَسْأَلُکَ... أَنْ تَجْعَلَ الْقُرْآنَ رَبِیعَ قَلْبِی وَ شِفَاءَ صَدْرِی وَ نُورَ بَصَرِی وَ ذَهَابَ هَمِّی وَ حُزْنِی/ خداوندا از تو می خواهم که قرآن را سرور و شکفتگى دل من و روشنى چشمم و زایل کننده اندوهم و برطرف کننده غم من بگردانى. (مصباح کفعمی ص ۱۲۴ دعاء آخر للکاظم ع).
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
.
🔰 در مقصد، به مقصود راه یابیم
💠 #امام_کاظم (سلام الله علیه) در روز بیست و هفت رجب، وقتی عازم زندان بغداد بودند، این دعای نورانی را خواندند؛ سال بعد روز بیست و پنج رجب جنازه مطهر او را از زندان آوردند. این از آن دعاهای بسیار پربرکت ماثور از آن حضرت است. در این #دعا عرض کرد: ( علمت انّ افضل زاد الرّاحل الیک عزم اراده یختارک بها )*. خدایا! من نمی خواهم تا درب بهشت بیایم، این جای دیگر است؛ حالا که بهشت آمدم، می خواهم با تو گفتگو کنم.
بهترین توشه آن مسافری که به مقصد رسیده است، آن است که او را با مقصود آشنا کند. حضرت عرض می کند: خدایا! هیچ حجابی بین ما و شما نیست مگر عمل بد، و ما عزم و اراده تو را می خواهیم. بنابراین یک تقوایی است که ما را تا مقصد می رساند، یک تقوایی است که ما را بعد از وصول به مقصد با مقصود آشنا می کند؛ لذا این دعای نورانی امام کاظم (ع) خیلی راهگشاست.
صلوات خدا بر وجود مبارک امام کاظم و خاندان طیّب و طاهر او.
-------------------------------------------
📌 اقبال الاعمال / صفحه ۶۷۸
📋 درس خارج فقه
📆 قم ؛ ۱۳۹۳/۰۳/۰۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#موسی_بن_جعفر
#امام_موسی_کاظم
#ابا_ابراهیم
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 120
#مثل #قرآن #غیبت #خوردن #گوشت #مرده #برادر #مومن #ناخوشایند #کراهت
⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده
( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12)
((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) .
🌱🌱🌱
🔹در بعضی از روایات ، غیبت به ((بیماری خوره )) تشبیه شده که دین غیبت کننده را می خورد .
چنانکه ((مرحوم کلینی )) از امام صادق علیه السّلام و آن حضرت از رسول خداصلی اللّه علیه و آله و سلّم روایت می کند که فرمود :
((اَلْغِیْبَةُ اءَسْرَعُ فی دینِ الْرَّجُل الْمُسْلِمِ مِنَ الاّْکِلَةِ فی جَوْفِهِ ؛ اثر سوء غیبت در دین مسلمان از بیماری خوره ای که داخل جسم او وارد شود ، سریعتر است )) .
((آکله )) که در فارسی به آن ((جذام )) گفته می شود یک نوع بیماری مُسری خطرناک بی دردی است که گوشت بدن را از داخل می خورد و این مرض به گونه ای است که فرد مریض در آغاز متوجه آن نمی شود ، چون درد ندارد و پس از آن که عضوی را خورد و نابود کرد ، آنگاه کشف می شود که دیگر کار از کار گذشته است . شاید ((تشبیه غیبت )) به این بیماری خطر ناک همان ((بی درد بودن )) باشد ، زیرا غیبت هم از امراض روحی خطرناک بی درد است .
🔹امام خمینی قدّس سرّه در کتاب ((جهاد اکبر)) می فرماید :
((خدا نکند انسان به امراض بی درد مبتلا گردد . مرضهایی که درد دارد انسان را وادار می کند که در مقام علاج بر آید ، به دکتر و بیمارستان مراجعه کند ، لیکن مرضی که بی درد است و احساس نمی شود بسیار خطرناک می باشد وقتی انسان خبردار می گردد که کار از کار گذشته است . . .
▫️مرض ((غرور)) و ((خودخواهی )) و ((غیبت )) بی درد است معاصی دیگر بدون ایجاد درد ، قلب و روح را فاسد می سازد این مرضها نه تنها درد ندارد ، بلکه ظاهر لذّت بخشی نیز دارد ، مجالس و محافلی که به غیبت می گذرد ، خیلی گرم و شیرین است ! حُبّ نفس و حُبّ دنیا که ریشه همه گناهان است لذّت بخش می باشد . مستسقی از آب تلف می شود ولی تا آخرین نَفَس از آشامیدن آن لذّت می برد و قهراً اگر انسان از مرض لذّت برد و درد هم نداشت ، دنبال معالجه نخواهد رفت و هرچه به او اعلام خطر کنند که این کشنده است ، باور نخواهد کرد)) .
▫️در بعضی از روایات ، غیبت به ((آتش )) تشبیه شده است ، همانگونه که آتش هیزم را می خورد ، غیبت نیز اعمال نیک آدمی را می خورد و نابود می سازد .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #روابط_اجتماعی #عدالت_محوری #عدالت #قسط #تساوی #جهاد_تبیین
🌷🌷🌷
🔰تبیین نقطه محوری روابط اجتماعی انسان ها در قرآن 1
▫️از امتیازات بزرگ اسلام ، توجّه شدیدی است که به موضوع عدالت دارد ، تا آن جا که عدل ، یکی از پایه های مهّم اسلام به شمار می آید . اسلام ، برای ایجاد جامعه ای سالم که در آن ، برادری و برابری ، مهر و محبت ، صفا ، و صمیمیت ، عشق و دوستی حاکم باشد ، از همه پیروان خود خواسته که در تمام مراحل زندگی ، عدالت را رعایت کنند ، و هرگز از مسیر عدل خارج نشوند .
▫️در سوره نساء می خوانیم: «یَـأَیُّهَا الَّذِینَ ءَامَنُواْ کُونُواْ قَوَّامِینَ بِالْقِسْطِ شُهَدَآءَ لِلَّهِ وَلَوْ عَلَی أَنفُسِکُمْ أَوِ الْوَالِدَیْنِ وَالاْقْرَبِین;(نساء ،۱۳۵) ای مؤمنین ! نگه دار عدالت باشید و برای خدا ]موافق حکم خدا [گواهی دهید ، هر چند بر ضرر خود یا پدر و مادر و خویشان شما باشد .» اسلام برای تأمین عدالت اجتماعی ، هر نوع تبعیض و محرومیت را منع کرده ، و همه مؤمنان را برادر هم دیگر می داند: «إِنَّمَا الْمُؤْمِنُونَ إِخْوَةٌ;(حجرات ،۱۰) همانا مؤمنین با هم دیگر برادرند .
▫️ اسلام ، به این مطلب عنایت فراوانی دارد که روابط اجتماعی ، براساس عدل باشد; از این رو ، حقوقی برای همه افراد وضع کرده است که حق خدا ، پدر و مادر ، فرزند ، همسر ، همسایه ، یتیم ، فقیر و جامعه را شامل می شود .
🔘امام سجّاد(علیه السلام) در رساله حقوق ، برای هر فردی ، پنجاه حق مشخّص ، کرده اند . بدیهی است اگر مسلمانان به این حقوق عمل می کردند ، رفاه و آسایش ، صفا و صمیمیت در جامعه برقرار می شد ، و زندگی برای انسان ، بسیار شیرین و لذّت بخش می گشت .
▫️ اسلام ، همه افراد را در برابر قانون ، مساوی می داند ، و هرگز فرقی بین ثروتمند و فقیر ، شهری و روستایی ، زن و مرد ، نمی گذارد . از دیدگاه اسلام ، همه انسان ها از یک پدر و مادرند: «یَـأَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَر وَ أُنثَی;(حجرات ،۱۳) ای مردم ! ما همه شما را از مرد و زنی آفریدیم .»
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
👇🏾👇🏾👇🏾
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #روابط_اجتماعی #عدالت_محوری #عدالت #قسط #تساوی #جهاد_تبیین
🌷🌷🌷
🔰تبیین نقطه محوری روابط اجتماعی انسان ها در قرآن 2
▫️اهمیّت اصل تساوی همه انسان ها در برابر قانون ، به اندازه ای است که قرآن اطاعت ، و تسلیم در برابر قانون را ، از شرایط تحقق ایمان می داند .۱ اسلام برنامه اقتصادی خود را براساس عدالت وضع کرده است و بر حاکم اسلامی واجب نموده که عدالت را در تمام زمینه های اقتصادی و با تمام وسایل ممکن گسترش دهد . و از هر نوع ظلم و تجاوز اقتصادی ، مانند ربا ، اِحتکار ، کم فروشی ، منع کرده ، با وضع قوانین جزایی ، دستور مجازات متخلفان را صادر نموده است .
🔹 قرآن مجید ، برای ایجاد عدالت اجتماعی ، به مسلمانان دستور می دهد که اگر بین دو طایفه ، اختلافی شد و جنگی درگرفت ، وظیفه دیگران است که میان آن ها ، صلح و آشتی برقرار سازند: «وَ إِن طَـآئفَتَانِ مِنَ الْمُؤْمِنِینَ اقْتَتَلُواْ فَأَصْلِحُواْ بَیْنَهُمَا فَإِن بَغَتْ إِحْدَاهُمَا عَلَی الاُْخْرَی فَقَاتِلُواْ الَّتِی تَبْغِی حَتَّی تَفِیءَ إِلَی أَمْرِ اللَّه;(حجرات ،۹) اگر دو طایفه از اهل ایمان با هم به قتال و دشمنی برخیزند ، البته شما مؤمنان بین آن ها صلح برقرار سازید و اگر یکی از آن ها بر دیگری ظلم کرد ، با آن ظالم قتال کنید تا به فرمان خدا باز آید .»
🔹در احادیثی که از امامان معصوم(علیهم السلام) درباره حقوق مؤمنان و رابطه مردم در اجتماع آمده ، چند نمونه بیان می شود: امام صادق(علیه السلام) فرمود: «مسلمان ، برادر مسلمان است . به منزله چشم اوست .]خوبی ها و بدی هایش به او می نمایاند .[ همانند آینه او است . ]زشتی ها و زیبایی هایش را نشان می دهد . [راهنمای او است . هرگز شخص مسلمان ، به برادر خود خیانت نمی کند ، به او ستم روا نمی دارد ، در کارش نیرنگ و خدعه به کار نمی برد ، به او دروغ نمی گوید ، و عیب جویی و غیبت او را جایز نمی شمارد .»۳ هم چنین آن حضرت در حدیث دیگری فرمود: «مسلمان ، برادر مسلمان است ، به او ظلم نمی کند ، او را خوار و کوچک نمی شمرد ، به او خیانت نمی کند ، و سزاوار است بر مسلمین که سعی و کوشش کنند در هم کاری نمودن و مساعدت و یاری هم دیگر و کمک به کسانی که نیازمند هستند و عنایت و توجّه نمایند بعضی بر بعضی دیگر ، تا آن که چنان باشند که خداوند بدان امر کرده .»۴ «رُحَمَآءُ بَیْنَهُم» اشاره به آیه ۲۹ سوره فتح است که می فرماید: «محمد فرستاده خداست و یاران و همراهانش بر کافران بسیار قوّی دل و سخت و با یک دیگر بسیار مشفق و مهربانند .»
🔹باز آن حضرت در روایت دیگری امام صادق(علیه السلام) فرموده اند: «برای برادر مسلمانت دوست بدار ، آن چه را برای خودت دوست داری ، اگر به چیزی احتیاج پیدا کردی ، از او بخواه; و اگر او به چیزی احتیاج پیدا کرد ، از او مضایقه مکن . از خدمت و احسان در حق او خودداری و اظهار ملال مکن ، و او هم نسبت به تو از نیکی ها ، خودداری نکند . پشتیبان او باش که او نیز پشتیبان تو است; وقتی غایب است ، آبرویش را حفظ کن ، چون او از سفر برگردد ، به دیدنش برو . او را تجلیل کن و گرامی بدار . او از تو و تو از او هستی .»۵
____________________________________________
۱. نساء، آیه ۶۵.
۲. ر.ک: مبانیحکومتاسلامی، جعفرسبحانی، ص ۳۸۹.
۳. اصول کافی، شیخ کلینی، ج۲، ص ۱۶۶ و ۱۷۴.
۴. همان.
۵. همان، ص ۱۷۰.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰ادامه درس هفتم: اسامى سورهها
▫️اسامى سورهها مانند تعداد آيات هر سوره توقيفىاست و با صلاحديد شخص پيامبر صلى الله عليه و آله نامگذارى شدهاست. اين نامگذارى به شيوۀ عرب و با كوچكترين مناسبت انجام مىگرفتهاست
٣ وجه تسميه برخى از آنها در جدول زير آمدهاست:
بهگونهاى كه ملاحظه شد در نامگذارى سورهها مناسبتى وجود دارد. البته عللى كه در اينجا ذكر شد انحصارى نيست و در نامگذارى، كمترين مناسبت كافى است.
🔹تعدد نام برخى سورهها
بيشتر سورهها فقط يك نام دارند؛ اما برخى دو يا سه يا بيشتر كه اين تعدد در نام به جهات خاصى بودهاست. در اينجا بهعنوان نمونه به سورۀحمد اشاره مىكنيم. جلالالدين سيوطى بيشاز بيست نام براى اين سوره آوردهاست؛ اما اين سوره علاوه بر حمد، سه نام معروف دارد كه در ذيل به آنها و وجه تسميه هر كدام مىپردازيم:
▫️الف) فاتحةالكتاب: از آن جهت بدين نام خوانده شده كه نخستين سورۀ قرآن است، نه آنكه فقط در مصحف شريف بهعنوان اولين سوره ثبت شده، بلكه اولين سورۀ كاملى است كه از آسمان فرود آمد.
▫️ب) أمّالكتاب: أمّ بهمعناى مقصد و هدف است و سورۀ حمد بدين جهت امّالكتاب خوانده شده كه تمام اهداف و اغراض قرآنى در اين سورۀ كوتاه فراهم شدهاست. ازاينرو اين سوره را افضل سُوَر قرآنى بهشمار آوردهاند.
▫️ج) السبع المثانى: چون سورۀ حمد مشتمل بر هفت آيه و از سورههاى كوتاه است - كه به آنها مثانى گفتهمىشود - السبع المثانى خوانده شده است. مثانى به معناى قابل تكرار است كه سورههاى كوتاه بيش از سورههاى بلند تلاوت مىشوند.
🔘نمونههايى از نامهاى متعدّد سورهها در زير ارائه مىشود:
توبه (برائت) نبأ (عمّ)
اسراء (سبحان، بنىاسرائيل) بيّنه (لم يكن)
نمل، (سليمان) ماعون (دين، أرأيت)
غافر (مؤمن) مسد (تبّت)
فصّلت (سجده) توحيد (إخلاص) محمد (قتال) دهر (إنسان، هل أتى)
قمر (إقتربت) قريش (إيلاف)
ملك (تبارك) شرح (إنشراح)
معارج (سأل، واقع)
▫️نامهاى گروهى سورههاى قرآن
براى برخى سورهها، نامهاى گروهى نهاده شده كه به شرح زير است:
🔅١. سبع طِوال: هفت سورۀ طولانى بقره، آل عمران، نساء، أعراف، أنعام، مائده و دو سورۀ انفال و برائت كه بهجاى يك سوره شمرده شدهاند.
🔅٢. مئين: سورههايى كه عدد آيات آنها از صد متجاوز است، ولى از لحاظ حجم به سبع طوال نمىرسند. دوازده سوره با اين وصف وجود دارد كه عبارتند از: يونس، هود، يوسف، نحل، اسراء، كهف، مريم، طه، انبيا، مؤمنون، شعراء و صافات.
🔅٣. مثانى: سورههايى كه عدد آيات آنها زير صد قرار دارد. از اين جهت به آنها مثانى گفته مىشود كه قابل تكرارند و به جهت كوتاه بودن، بيش از يك مرتبه تلاوت مىشوند. اين گروه نزديك به بيست سوره هستند.
🔅٤. حواميم: هفت سورهاى كه با حروف «حم» شروع مىشوند و عبارتند از:
مؤمن، فصّلت، شورى، زخرف، دخان، جاثيه و أحقاف.
🔅٥. ممتحنات: نزديك به بيست سورهاند و عبارتند از: فتح، حشر، سجده، طلاق، قلم، حجرات، تبارك، تغابن، منافقون، جمعه، صف، جن، نوح، مجادله، ممتحنه و تحريم.
🔅٦. مفصّلات: به سورههايى گفته مىشود كه فواصل آيات آنها كوتاه است.
اين سورهها از سورۀ الرحمن تا آخر قرآن هستند (به جز چند سوره كه از ممتحنات يا مئين شمرده شدهاند).
آموزش علوم قرآنی، صفحه 58
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة (قسمت چهارم)
📜 روایات مربوط به صورت باطنی نماز:
2️⃣ از حضرت صادق سلام اللّه عليه روايت است:
🌴 «چون بنده مؤمن داخل قبر شود؛
نماز در جانب راست او است،
زكات در جانب چپ او است،
خوبى او بر او سايه افكند
و صبر در گوشهاى قرار گيرد.
و چون دو ملكى كه موكّل سؤالند داخل شوند، صبر به نماز، زكات و نيكويى گويد: بر شما باد يارى رفيقتان و اگر شما عاجز شديد من با او هستم.»
💐 و اين حديث شريف را در كافى شريف به دو طريق نقل فرموده و شيخ صدوق رحمه اللّه در ثواب الاعمال حديث فرموده.
💐دلالت این حدیث بر صورتهای باطنی و برزخي و حيات و شعور آنها، واضح است.
💐احاديث تمثّل قرآن و نماز به صورت ملكوتي، بسيار است.
🔅🔅🔅
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️
@rahighemakhtoom
آزمون زندگی.برنامه ریزی.عبداللهی.8121400.mp3
15.23M
#طرح_و_برنامه #هدفمندی #فرصت #عمر #آزمون_زندگی
📌 طراحی وبرنامه ريزى
▪ امام موسی بن جعفر علیه السلام:
إجتَهِدوا أن يَكونَ زَمانُكُم أربَعَ ساعاتٍ : ساعَةً مِنهُ لِمُناجاةِ اللّه ِ و ساعَةً لِأمر المَعاشِ و ساعةً لِمُعاشَرَةِ الإخوانِ و الثِّقاتِ و الَّذينَ يُعَرِّفُونَ عُيُوبَكُم و يَخلِصونَ لَكُم فِي الباطِنِ و ساعَةً تَخلُونَ فِيها لِلَذّاتِكُم و بِهذِهِ السّاعَةِ تَقدِروُن عَلَى الثَّلاثِ ساعاتٍ .(تحف العقول ص 409)
▪ امام موسی بن جعفر عليه السلام : بكوشيد كه زمانتان را به چهار بخش تقسيم كنيد : زمانى براى مناجات با خدا ؛ زمانى براى تأمين معاش ؛ زمانى براى معاشرت با برادران و معتمدانى كه عيب هايتان را به شما مى شناسانند و در دل شما را دوست دارند ، و ساعتى براى كسب لذّت هاى حلال با بخش چهارم توانايى انجام دادن سه بخش ديگر را به دست مى آوريد. .
☘☘☘
@rahighemakhtoom
قیامه-جلسه سوم.mp3.mp3
13.35M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_انسان #انسان
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود)
📼جلسه سوم تفسیر آیات 16 تا 28
📌 توضیح کوتاه درباره این سوره
سورۀ مبارکۀ قیامت در عین کوتاهی محتوای بسیار تکاندهنده و عمیقی در خصوص معاد و جهان آخرت دارد. در این سوره موضوعاتی به شرح زیر مطرح شده است: مسائل مربوط به اشراط الساعة (حوادث عجيب و بسيار هول انگيزى كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت روى مىدهد) ، تأکید خداوند بر حفظ قرآن، وضعیت نيكوكاران و بدكاران در قیامت، مطالب مهمی در خصوص لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال انسانها از دنیا به برزخ، هدف آفرينش انسان و رابطه آن با پدیدۀ معاد.
📝 فهرست عناوین جلسه:
☑ اثبات نزول دفعی قرآن
☑ نزول قرآن به اذن خداوند است
☑ دلبستگی به دنیا عامل انکار معاد
☑ چهر های شادمان وغمگین در عالم قیامت
⏪ بحث رویت و لقاء خداوند در قیامت
☑ ترسیم لحظه جان دادن انسان در قرآن
☑ فضائل و مناقب حضرت زهرا(س)
🌱🌱🌱
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
ابراهیم 05.mp3
11.65M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_ابراهیم #ابراهیم
💢جلسه پنجم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #ابراهیم را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌#برنامه هفتگی صفحه قرآنی #رحیق
بسم الرحمن الرحیم*الرحمن* علم القرآن*خلق الانسان*علمه البیان
🔳شنبه ها :۱. تفسیر متنی و صوتی حضرت آیت الله #جوادی_آملی شامل درس گفتارها و تفسیر مکتوب جلد دوم تفسیر ارزشمند #تسنیم (سوره بقره) و پیام های کوتاه قرآنی ایشان ۲. کارگزاران #فرهنگی در قرآن 3.تفسیر ترتیبی از تفسیر #نمونه 4-ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان #باور_ما
🔳یک شنبه ها: ۱. معارف و آموزه های قرآنی با موضوعات متنوع فرهنگی اجتماعی سیاسی و...۲. #علوم_قرآنی 3.تفسیر ترتیبی از تفسیر #نمونه 4-ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان #باور_ما
🔳دوشنبه ها: 1.تفسیر ترتیبی #تفسیر_مهر 2. ارائه تفسیر صوتی استاد دکتر #انصاری و استاد حجت الاسلام #رنجبر 3.ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان #باور_ما
🔳سه شنبه ها: ۱.آموزه های قرآنی با موضوعات گوناگون ۲.دروس اخلاقی ؛تربیت قرآنی و سیر وسلوک بزرگان اخلاق و عرفان (ترجیحا صوتی).3.تفسیر ترتیبی از تفسیر #نمونه 4-ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان #باور_ما
🔳چهارشنبه ها:
1. تفسیر متنی و صوتی حضرت آیت الله #جوادی_آملی شامل درس گفتارها وتفسیر مکتوب جلد دوم تفسیر ارزشمند #تسنیم (سوره بقره) و پیام های کوتاه قرآنی ایشان.تفسیر ترتیبی از تفسیر #نمونه 4-ارائه فایل صوتی اندیشه ها با عنوان #باور_ما
🔳پنجشنبه ها:مباحث مرتبط با سبک #زندگی_مومنانه(در محضر #نهج_البلاغه و #صحیفه_سجادیه و کتاب ارزشمند #مفاتیح_الحیات )
⏺جمعه ها:مباحث کوتاه متفرقه (ترجیحا مباحث موعود ،مهدویت ،منجی گرایی )
📝یادآوری مهم: مناسبت های مهم اسلامی بر اساس یادنوشت های تقویمی و مطالب کوتاه و لقمه ای در کنار برنامه هفتگی از دیدگاه اسلام شناسان حوزوی و دانشگاهی نیز ارائه می شود.
🌷موجب سربلندی و افتخار ماست که همراهان فرهیخته با دعوت دیگران برای عضویت و پیشنهادات خویش ما را در جهت بهبود وضعیت این صفحه کمک کنند.🌷
🌱🌱🌱
🔅 صفحه قرآنی #رحیق (مدرسه تفسير و علوم قرآنی)
👇👇👇👇👇
https://eitaa.com/joinchat/2952462340C4011b8cfbf
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
نگاشت (13)
🌱🌱🌱
يُوفُونَ بِالنَّذْرِ وَيَخَافُونَ يَوْمًا كَانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيرًا (7)وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا(8)
آنها به نذر خود وفا میکنند، و از روزی که شرّ و عذابش گسترده است میترسند،(7)و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند!
در آيات بعد به ذكر اعمال و اوصافی كه" ابرار" و" عباد اللَّه" دارند، پرداخته با ذكر پنج وصف دليل استحقاق آنها را نسبت به اين همه نعمتهای بیمانند توضيح میدهد.
🌷🌷🌷
▫️میفرمايد:" آنها به نذر خود وفا میكنند" (يُوفُونَ بِالنَّذْرِ).
" و از روزی كه عذاب و شر آن گسترده است بيمناكند" (وَ يَخافُونَ يَوْماً كانَ شَرُّهُ مُسْتَطِيراً). جمله" يوفون" و" يخافون" و جملههای بعد از آن كه همه به صورت" فعل مضارع" آمده نشان میدهد كه اين برنامه مستمر و هميشگی آنان است.
▫️البته همانگونه كه در شان نزول گفتيم مصداق اتم و اكمل اين آيات امير مؤمنان علی و فاطمه زهرا و فرزندان آنها حسن و حسين" سلام اللَّه عليهم اجمعين" میباشند كه نذر خود را در مورد سه روز روزه داشتن ادا كردند، و جز با آب افطار ننمودند، و قلب آنان از خوف خدا و خوف قيامت مالا مال بود.
▫️" مستطير" به معنی گسترده و پراكنده است، و اشاره به عذابهای گوناگون و وسيع آن روز عظيم میباشد.
▫️به هر حال وقتی آنها به نذرهايی كه بر خويشتن واجب كردهاند وفا میكنند به طريق اولی واجبات الهی را محترم شمرده و در انجام آن میكوشند.
ترس آنها از شر آن روز بزرگ اشاره به ايمانشان به مساله معاد، و احساس مسئوليت شديد در برابر فرمان الهی است.
آنها به خوبی معاد را باور كردهاند، و به تمام كيفرهای بدكاران در آن روز ايمان دارند، و اثر اين ايمان در اعمالشان كاملا نمايان است.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
نگاشت (14)
🌱🌱🌱
وَيُطْعِمُونَ الطَّعَامَ عَلَىٰ حُبِّهِ مِسْكِينًا وَيَتِيمًا وَأَسِيرًا(8)
و غذای (خود) را با اینکه به آن علاقه (و نیاز) دارند، به «مسکین» و «یتیم» و «اسیر» میدهند!
▫️سپس به ذكر سومين عمل شايسته آنها پرداخته، میگويد:" آنها غذای خود را در عين اينكه به آن نيازمندند و دوست دارند به" مسكين" و" يتيم" و" اسير" میدهند" (وَ يُطْعِمُونَ الطَّعامَ عَلی حُبِّهِ مِسْكِيناً وَ يَتِيماً وَ أَسِيراً).
▫️اطعام كردن آنها ساده نيست، بلكه توام با ايثار در هنگام نياز شديد است، و از سوی ديگر اطعامی است گسترده كه انواع نيازمندان را از" مسكين" و" يتيم" و" اسير" شامل میشود، و به اين ترتيب رحمتشان عام و خدمتشان گسترده است.
▫️ضمير در" عَلی حُبِّهِ" به" طعام" باز میگردد، يعنی در عين اينكه علاقه به طعام دارند آن را انفاق میكنند، و به اين ترتيب شبيه چيزی است كه در آيه ۹۲ سوره آل عمران آمده است لَنْ تَنالُوا الْبِرَّ حَتَّی تُنْفِقُوا مِمَّا تُحِبُّونَ:" هرگز به حقيقت نيكوكاری نمیرسيد تا از آنچه دوست داريد انفاق كنيد". بعضی نيز گفتهاند ضمير مزبور به" اللَّه" بر میگردد كه در آيات گذشته آمده يعنی آنها به عشق پروردگار اطعام اطعام میكنند ولی با توجه به اينكه اين مطلب در آيه بعد میآيد معنی اول صحيحتر به نظر میرسد.
معنی" مسكين" و" يتيم" و" اسير" روشن است، اما در اينكه اين اسير اشاره به كدام اسير است در ميان مفسران گفتگو است.
🔹بسياری گفتهاند منظور اسيرانی است كه از مشركان و كفار میگرفتند، و به قلمرو حكومت اسلامی در مدينه میآوردند، بعضی احتمال دادهاند كه منظور از آن بردگانی است كه اسير دست مالك خود میباشند، و بعضی آن را به زندانيان تفسير كردهاند، ولی تفسير اول از همه مناسبتر و مشهورتر است.
🔰در اينجا اين سؤال پيش میآيد كه مطابق شان نزول مرد اسير بر در خانه علی ع به هنگام افطار آمد، مگر اسيران زندانی نبودند؟
▫️اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن میشود كه طبق نقل تواريخ در زمان پيامبر ص مطلقا زندانی وجود نداشت، و حضرت ص اسيران را تقسيم كرده و به دست مسلمانان میسپرد، و میفرمود مراقب آنها باشيد، و به آنها نيكی كنيد، و گاه كه توانايی بر تامين غذای آنها نداشتند، از ديگر مسلمانان برای اطعام اسيران كمك میگرفتند، و آنها را همراه خود و يا حتی بدون همراهی خود به سراغ ساير مسلمانان میفرستادند، تا به آنها كمك كنند.
زيرا در آن موقع مسلمين سخت در مضيقه بودند.
▫️البته بعدا كه حكومت اسلامی گسترش پيدا كرد، و تعداد اسيران بالا گرفت و حتی مجرمان با گسترش دامنه حكومت زياد شدند، زندان به وجود آمد، و ارتزاق اسيران و مجرمان از طريق بيت المال صورت میگرفت.
▫️به هر حال از آيه فوق به خوبی استفاده میشود كه يكی از بهترين اعمال، اطعام محرومان و نيازمندان است، نه تنها نيازمندان مسلمان كه اسيران بلاد شرك نيز تحت پوشش اين دستور اسلامی قرار گرفته، تا آنجا كه اطعام آنها يكی از كارهای برجسته" ابرار" شمرده شده است.
▫️در حديثی از رسول خدا ص میخوانيم: استوصوا بالاسری خيرا و كان احدهم يؤثر اسيره بطعامه:" با اسيران به نيكی رفتار كنيد، مسلمانان هنگامی كه اين سخن را شنيدند گاه غذای خود را به اسير داده و او را بر خويشتن مقدم میشمردند".
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🆔 @a_javadiamoli_esra 💠 مهمترین رهاورد انبیاء
🔸 مهمترین رهاورد انبیاء و همچنین سیّد آنان وجود مبارک رسول گرامی (علیه و علی آله آلاف التحیة و الثناء)، #تحقیق_عالم_و_آدم است؛ این تحقیق دو عنصر محوری #تفسیر و #تغییر را به همراه دارد. یک محقّق کارش این است که مورد عمل را به خوبی بررسی می کند و اگر آن مورد عمل مطابق با قانونمندی عالم حرکت می کرد، آن را حفظ می کند و اگر در خِلاف قانونمندی نظام حرکت می کرد، آن را دگرگون می کند و به جای اصلی اش بر می گرداند.
🔸 جهان و انسان به وسیله انبیاء #تحقیق شدند. یعنی انبیاء آمدند، جهان را به آن وضع اوّلی اش تفسیر کردند و دگرگون کردند، انسان ها را با آن وضع اوّلی شان #تفسیر کردند و #تغییر دادند. اگر کسی مفسّر محض باشد، محقّق نیست و اگر کسی مُغیّر محض باشد، محقّق نیست. محقّق کسی است که بر اساس حقّ، بینش بدهد و بر اساس حقّ، منش ایجاد کند.
آن که تفسیرش بی تغییر است یا تغییرش با تفسیر صحیح همراه نیست، او #محقق_ناب نیست.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: 1374/09/30
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آزمون زندگی.شوخی و مزاح.عبداللهی 9121400.mp3
15.03M
در روايت آمده است كه پيامبر ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ شوخي مي كردند ولي در همان شوخي هم جز حق نمي گفتند. چگونه پيامبر شوخي مي كردند ولي جز حق نمي گفتند ؟
مزاح يعني شوخي و در مقابل آن جديت است.
مزاح وقتي از حالت شرعي و عادي خارج نشده و باعث خوشحالي مومنان شود خوب است اما وقتي از چارچوب شرع خارج شده و به اذيت مومنين يا تمسخر آنان كشيده شود حرام، و يكي از رذايل اخلاقي به حساب مي آيد . امّا تا وقتي از اعتدال و محدوده ي آن كه انسان را سبك نكند خارج نشده، تفريح مناسب و مشروع وحي است.
پيامبر اكرم ـ صلي الله عليه و آله و سلم ـ گاهي مزاح مي كردند و مزاح هاي مشروع كه تعجب و تبسم را بر لب مومنان مي نشاندند كه به چند نمونه اشاره مي شود.
📝 روزي حضرت با امير مومنان علي ـ عليه السلام ـ خرما مي خوردند حضرت ازسر شوخي هسته هاي خرما را جلوي امير مومنان مي گذاشت. در پايان فرمود: يا علي، تو چقدر خوردي كه اينقدر هسته خرما در مقابل تو جمع شده علي در پاسخ عرض كرد: يا رسول الله هر كس با هسته اش خورده زياد تر خورده است....
🔈 خادم صفحه قرآنی #رحیق
🌷🌷🌷
قدر#وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
.
🔰 شب و روز مبعث، تجلی اعظم خدا
💠 یکی از فیض های عمیق و عریق دهه سوّم ماه پربرکت #رجب ، #روزه_گرفتن در #روز_مبعث است. آنها که جوانند، قدرت بدنی شان مناسب هست؛ حیف است که از #روزه این روز بی بهره باشند. درس و بحث گوشه ای از کارها را به عهده دارد، عمده آن راز و نیازی است که #معلم با #شاگرد دارد. خدای سبحان خود را به عنوان (معلّم) معرفی کرد؛ (و علّم الانسان ما لم یعلم)*. و برنامه درسی خودش را هم #قرآن_کریم معرفی کرد، اعم از #قرآن_ناطق و صامت که #اهل_بیت همین #قرآن کریم را بیان می کنند. یک مقدارش درس و بحث هست، یک مقدارش هم در #نماز_شب ، در روزه های این ایام (که) روز #مبعث را روزه بگیرد.
شما در فضائل روزه روز مبعث نگاه کنید، دعای #شب_مبعث را که مرحوم #محدث_قمی هم نقل کرده است*، ببینید. در دعای شب مبعث ما خدا را سوگند می دهیم، یا به بارگاه الهی عرض می کنیم: خدایا! به تجلّی اعظم تو*، یعنی از این تجلّی دیگر عظیم تر که خدا ندارد!
اصل جهان را وجود مبارک #حضرت_امیر جلوه حق می داند، در این خطبه نورانی #نهج_البلاغه فرمود: (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه)*. صدر و ذیل عالم آینه حقند؛ فرمود: خدا در این آینه تجلّی کرده است. (الحمد لله المتجلّی لخلقه بخلقه). آن وقت در این عالم هیچ آئینه ای به اندازه وجود مبارک #پیغمبر نیست! ( #تجلی_اعظم ) است؛ این دعای شب بیست و هفتم است. دعای روز بیست و هفتم هم شبیه همین است؛ این نشان می دهد به اینکه از شب های عظیم در طول سال است. اینها کمک می کند که انسان #شاگرد_خدا بشود.
-----------------------------------------------
📌 سوره علق / آیه ۵
📌 ر.ک کلیات مفاتیح الجنان / صفحه ۲۴۶
📌 ر.ک المصباح للکفعمی / صفحه ۵۳۵
📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۰۸
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۰۱/۳۱
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#عید_مبعث
#پیامبر_اکرم
#نبی_اکرم
#رسول_الله
قدر#وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
لطفا در ایتا مطلب را دنبال کنید
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔈خادم صفحه قرآنی #رحیق
📌هم زمانی #بعثت رسول اعظم و نزول #قرآن
☑️نزول تدريجي و دفعي قرآن
☑️بعثت و آغاز نزول تدريجي
☑️لیله قدر نزول دفعي قرآن
☑️اقوال هشت گانه در زمان بعثت نبی اعظم الهی
🔹دیدگاه مکتب اهل بیت علیهم السلام در باره زمان بعثت پيامبر اسلام و نزول قرآن
▫️برابری روزه ۲۷ رجب با ۶۰ ماه
🌷🌷🌷
مبعث جریان توحید و برون رفت از ولایت طاغوت است.
این عید گوارای جانتان
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_موضوعی #منشور_جاوید
#آیت_الله_جعفر_سبحانی #سبحانی #آیت_الله_سبحانی
🔰معرفی کتاب تفسیری منشور جاوید (قسمت چهارم- پایانی)
📌دیدگاهها در باره کتاب
پژوهشگران علوم قرآنی، استفاده از شیوه مطالعه تطبیقی بین شیعه و اهل سنت [۲۱] و حرکت بهسمت استقلال تفسیر موضوعی از تفاسیر ترتیبی را از نقاط قوت منشور جاوید دانستهاند.[۲۲] همچنین این کتاب را علت بالندگی تفاسیر موضوعی در دوران معاصر دانستهاند.[۲۳]
درمقابل، نقدهایی هم بر کتاب وارد شده است. برای نمونه بهکاربردن شیوه تفسیر موضوعیِ درونقرآنی در این تفسیر را دارای آسیبهایی نظیر مشکل دور و حصرگرایی دانستهاند.[۲۴] همچنین گفتهاند باتوجه به اینکه ترتیب آیات و سورهها در قرآن توقیفی بوده است، تفسیر موضوعی قرآن، با اینکه بهلحاظ علمی مفید است، از منظر ارشادی مفید نیست.[۲۵]
انتشار و ترجمه
منشور جاوید را نخستین بار انتشارات کتابخانه امیرالمؤمنین(ع) در سال ۱۳۶۰ش در دوازده مجلد چاپ کرد.[۲۶][منبع بهتری نیاز است] همچنین در سال ۱۳۸۳ش در چهارده مجلد در انتشارات امام صادق(ع) به چاپ رسید.[۲۷]
بخشهایی از این کتاب هم بهصورت جدا با نام مؤلف چاپ شده است؛ مانند کتاب اندیشههای جاوید که پاسخ به پرسشهای عقیدتی و برگرفته از تفسیر منشور جاوید است.[۲۸] کتاب اندیشههای جاوید با نام الفکر الخالد فی بیان العقائد به عربی ترجمه شده است.[۲۹]
برخی گفتهاند کتاب مفاهیم القرآن ترجمه کتاب منشور جاوید بهزبان عربی است؛[۳۰] اما محمدهادی معرفت مفاهیم القرآن را تفسیری مستقل دانسته است.[۳۱] خود نویسنده هم این دو کتاب را دو اثر جدا از هم معرفی کرده که مباحث متفاوتی دارند.[۳۲]
======================
21. رضایی اصفهانی، «شیوههای تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۱.
22.غلامی و علوی مهر، «چیستی تفسیر موضوعی و تفاوت آن با تفسیر قرآن به قرآن»، ص۸۷.
23. رضایی اصفهانی، «شیوههای تفسیر موضوعی قرآن کریم»،ص۳۰.
24. رضایی اصفهانی، «شیوههای تفسیر موضوعی قرآن کریم»، ص۳۲-۳۴.
25. حجتی، «گفتوگو با دکتر سید محمدباقر حجتی»، ص۱۱۲.
26. «کتاب منشور جاوید قرآن»، تارنمای دائرة المعارف اسلامی طهور.
27.خویشوند، «روششناسی، مقایسه و نقد دو تفسیر موضوعی منشور جاوید و التفسیر الموضوعی للقرآن الکریم با محوریت قصص الانبیاء»، ص۳۳، ۱۳۹۴ش.
28. سبحانی، اندیشه جاوید، ج۱، ص۱.
29. سبحانی، الفکر الخالد فی بیان العقائد، ۱۴۲۵ق، ج۱، ص۱.
30. مؤدب، روشهای تفسیر قرآن، ۱۳۸۰ش، ص۲۸۴؛ طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوههای تفسیری آیت اله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش.
31. معرفت، تفسیر و مفسران، ۱۳۷۹ش، ج۲، ص۵۳۲.
32. طالبی، «بررسی تطبیقی مبانی و شیوههای تفسیری آیت الله جوادی آملی و آیت الله سبحانی در تفسیر موضوعی»، ص۱۴۱، ۱۳۹۰ش.
.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #روابط_اجتماعی #زن #آزادی #خانواده #اجتماع
🔰اسلام؛ آزادی زن ؛اجتماع و خانواده و حد و مرزها ؟!
از نظر اجتماعی ، زن و مرد از آزادی یکسان برخوردار هستند ، اما در محیط خانواده ، خداوند سرپرستی و اختیار زن را در مواردی به عهده همسر و مرد قرار داده است .
باید توجه داشت که خانواده یک واحد کوچک اجتماعی است و همانند یک اجتماع بزرگ رهبر و سرپرست واحدی می خواهد که قرآن مرد را سرپرست و زن را معاون و مشاور او قرار داده و این تعبیر ، استبداد و اجحاف و تعدی نیست ; چون این موقعیت به دلیل وجود خصوصیاتی است که در مرد وجود دارد ; مانند:
۱ . غلبه قدرت تفکر بر نیروی عاطفه و احساسات او (به عکس زن که از عواطف بیشتری بهره مند است )
۲ . داشتن بنیه و نیروی جسمی بیشتر که با اولی بتواند بیندیشد و با دومی از حریم خانواده خود دفاع کند .
۳ . تعهد او در برابر زن و فرزندان نسبت به پرداختن هزینه های زندگی ، مهریه و تأمین زندگی و به همین جهت در آیه می فرماید یکی از علل سرپرست بودن مرد ، تعهداتی است که در مورد انفاق مال برای خانواده دارد ; به هر حال ، این مسؤولیت ، دلیل بر برتری وجودی و شرفی مرد نیست .۱
امّا اینکه چرا در جامعه اسلامی حقوق زنان پایمال می شود ، ربطی به اسلام ندارد . اسلام تمام احکام و قوانینش بر مبنای حکمت ، عدالت و توانایی انسان است و اگر افراد این حقوق را رعایت نمی کنند ، اسلام مقصر نیست .
۱ . تفسیر نمونه ، ج ۳ ، ص ۳۶۹ـ۳۷۱ .
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 121
#مثل #قرآن #غیبت #خوردن #گوشت #مرده #برادر #مومن #ناخوشایند #کراهت
⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده
( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12)
((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) .
🌱🌱🌱
📌چند نکته
🔹1- غیبت
((غیبت ))چنانکه از اسمش پیداست ، این است که در غیاب کسی سخنی گویند ، منتها سخنی که عیبی از عیوب او را فاش سازد ، خواه این عیب جسمانی باشد ، یا اخلاقی ، در اعمال او باشد یا در سخنش و حتّی در اموری که مربوط به او است ، مانند لباس ، خانه ، همسر و فرزندان و مانند اینها .
بنا بر این اگر کسی صفات ظاهر و آشکار دیگری را بیان کند ، غیبت نخواهد بود ، مگر اینکه قصد مذمّت و عیبجویی داشته باشد که در این صورت حرام است ، مثل اینکه در مقام مذمّت بگوید آن مرد نابینا ، یا کوتاه قد ، یا سیاه رنگ یا کوسه ! به این ترتیب ذکر عیوب پنهانی به هر قصد و نیّتی که باشد غیبت و حرام است .
و ذکر عیوب آشکار اگر به قصد مذمّت باشد آن نیز حرام است ، خواه آن را در مفهوم غیبت وارد بدانیم یا نه .
اینها همه در صورتی است که این صفات واقعاً در طرف باشد ، اما اگر صفتی اصلاً وجود نداشته باشد ، داخل در عنوان ((تهمت )) خواهد بود که گناه آن به مراتب شدیدتر و سنگین تر است . . .
▫️و از اینجا روشن می شود عذرهای عوامانه ای که بعضی برای غیبت می آورند ، مسموع نیست ، مثلاً گاهی غیبت کننده می گوید این غیبت نیست ، بلکه صفت او است ! در حالی که اگر صفتش نباشد ، تهمت است نه غیبت .
یا اینکه می گوید : این سخنی است که در حضور او نیز می گویم ، در حالی که گفتن آن پیش روی طرف نه تنها از گناه غیبت نمی کاهد بلکه به خاطر ایذاء ، گناه سنگین تری را به بار می آورد)) .
🔘بعضی برای توجیه عمل زشت خود در آغاز سخن می گویند :
غیبتش نباشد ، آنگاه شروع می کنند به غیبت کردن ! خیال می کنند این جمله ((غیبتش نباشد)) مجوّز غیبت است ! و آن را حلال می کند . بعضی دیگر با ژست مقدّس مآبی غیبت می کنند ، مثلاً می گویند : فلانی چه آدم خوب و درستکاری است ، ولی افسوس ! دلم آنقدر برایش می سوزد که چرا آدم به این خوبی با زن و بچّه اش سازگار نیست ! آنگونه مقدمه چینی و تظاهر به دلسوزی می کند تا این گونه به او نیش بزند ! و علمای علم اخلاق گفته اند : این نوع غیبت خطرناکترین غیبت هاست و گناهش شدیدتر است ، زیرا با ریاکاری و تظاهر به دین داری شنونده را فریب می دهد که دلسوزی و درد دین مرا واداشت که پشت سر او حرف بزنم ! و این در حقیقت دو گناه مرتکب شده : گناه ((ریا و خودنمایی )) و گناه ((غیبت )) .
▫️این نکته نیز قابل توجّه است که نه تنها غیبت کردن حرام است ، گوش دادن به غیبت و در مجلس غیبت حضور یافتن نیز حرام و گناه کبیره است ، بلکه طبق پاره ای از روایات بر شنونده واجب است که ردّ غیبت کند و از حیثیّت برادر مسلمانی که غیبتش شده ، دفاع نماید و چنانچه توان دفاع داشته باشد و دفاع نکند ، گناهش از گناه غیبت کننده بیشتر است .
با کمال تاءسف بعضی ها نه تنها دفاع نمی کنند ، بلکه با سخنی و ذکری طرف را بیشتر تشویق به ادامه غیبت می کنند ؛ مثلاً : وقتی سخنی از غیبت کننده می شنوند ، می گویند : ((سبحان اللّه ! )) ، ((لا إِله الاّ اللّه )) ، ((اءَسْتَغْفِرُ اللّهَ)) و . . . .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
06-ahamiyate namaz.mp3
9.27M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع اهمیت نماز(7)
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom