#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #رابطه #جنسی #نامشروع #فرد #جامعه
🔰 آثاربرقراری رابطه جنسی نامشروع بر فرد و جامعه از نظر قرآن کریم!!؟
🔘برقراری رابطه نامشروع جنسی از نظر دین مقدس اسلام حرام است و آثار زیانبار و ویرانگری را بر فرد و اجتماع بر جای می گذارد; که به برخی از آن ها اشاره می شود:
▫️۱ . آلودگی به گناه; ارتباط نامشروع و شهوت پرستی انسان را به سوی انواع گناهان می کشاند و یکی از سرچشمه های اصلی گناه و نافرمانی خداوند محسوب می شود و انسان را کور و کر کرده و قدرت درک واقعیت ها را از او می گیرد و در چنین حالاتی زشتی ها در نظر شخص گناه کار زیبا و زیبایی ها در نظر او زشت و بی رنگ می شود .
قرآن کریم در سوره حشر ، آیات ۱۶ و ۱۷ داستان عابدی از قوم بنی اسرائیل به نام «برصیصا» را نقل کرده که شاهد گویایی بر این حقیقت است که ارتباط نامشروع و شهوت پرستی سرانجام شوم و خطرناکی دارد . و شهوت پرستی آن عابد باعث شد که ابتدا به زنا آلوده شود و سپس قتل نفس (کشتن یک نفر) و بعد ارتکاب دروغ و سرانجام با حالت شرک از دنیا رفت و محصول سالها عبادت او بر باد رفت و در نزد مردم رسوا و بی آبرو شد .۱
▫️۲ . تضعیف شخصیت اجتماعی انسان; شخصی که ارتباط نامشروع با دیگران دارد در اجتماع جایگاهی ندارد و شخصیت و احترام اجتماعی او در همه شکسته و ذلیل و خوار است; حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «افزون شدن شهوت شخصیت انسان را لکه دار می کند .»۲
▫️۳ . حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) شنیدم که در زنا شش اثر سوء است; سه قسمت در دنیا که عبارتند از: گرفته شدن صفا و نورانیت از انسان; ۲ . قطع شدن روزی; ۳ . تسریع در نابودی ، و سه قسمت در آخرت: ۱ . غضب پروردگار; ۲ . سختی حساب; ۳ . داخل شدن در آتش جهنم و یا باقی ماندن ابدی در جهنم . . .۳
▫️۴ . گسسته شدن پیوندهای زناشویی و خانوادگی;۴
▫️۵ . گسترش فحشا و منکرات در جامعه;۵
و . . .۶
🌱🌱🌱
۱. ر.ک: اخلاق در قرآن، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۲۹۲ـ۲۹۳، دارالکتب الاسلامیة، تهران.
۲. غررالحکم، عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، ص ۳۰۵، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
۳. مجمع البیان، مرحوم طبرسی رحمهالله، ج ۶، ص ۶۳۸، انتشارات ناصر خسرو، تهران.
۴. شعرا، ۱۶۶، مؤمنون، آیات ۷ـ۵.
۵. نساء، ۳ و ۲۲.
۶. ر.ک: تفسیر نمونه، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۴، ص ۴۳۵ـ۴۶۸، دارالکتب الاسلامیة؛ اخلاق در قرآن، آیة الله مصباح یزدی، ج ۲، ص ۲۳۹ـ۲۶۳، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمهالله.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🆔 @a_javadiamoli_esra 💠 بنده خالص حق
🔸 امام سجاد (علیه السلام) فرمود: حق خدای بزرگ بر تو این است كه جز او را نپرستی و این پرستش خالص باشد. اگر #بنده_خالص_حق بودی، اگر در این بندگی دیگری را شریك نگرفتی، غیر خدا را در این عبادت راه ندادی و بنده خالص الله بودی، خدای متعالی كفایت تمام امور دنیا و آخرتت را به عهده می گیرد و هیچ گزندی برای این مؤمن متصور نیست.
🔸 زیرا هر چه در عالم هست و هر كه در عالم هست، خواه سمائی اش، خواه زمینی اش، خواه دریایی اش، خواه صحرایی اش، خواه ذی روحش و خواه جامدش همه #ستاد_و_سپاه_حق هستند.
#میلاد_امام_سجاد_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: سال 1387
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آزمون زندگی.دنیای مذموم.عبداللهی 140012171.mp3
12M
امام سجاد (علیه السلام)
سُئِلَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى قَالَ مَا مِنْ عَمَلٍ بَعْدَ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ مَعْرِفَةِ رَسُولِهِ أَفْضَلَ مِنْ بُغْضِ اَلدُّنْيَا وَ إِنَّ لِذَلِكَ لَشُعَبا كَثِيرَة وَ لِلْمَعَاصِي شُعَبٌ فَأَوَّلُ مَا عُصِيَ اَللَّهُ بِهِ اَلْكِبْرُ وَ هُوَ مَعْصِيَةُ إِبْلِيسَ حِينَ أَبىٰ وَ اِسْتَكْبَرَ وَ كٰانَ مِنَ اَلْكٰافِرِينَ : ثُمَّ اَلْحِرْصُ وَ هُوَ مَعْصِيَةُ آدَمَ وَ حَوَّاءَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا حِينَ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَكُلاٰ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمٰا وَ لاٰ تَقْرَبٰا هٰذِهِ اَلشَّجَرَةَ فَتَكُونٰا مِنَ اَلظّٰالِمِينَ : فَأَخَذَا مَا لاَ حَاجَةَ بِهِمَا إِلَيْهِ فَدَخَلَ ذَلِكَ عَلَى ذُرِّيَّتِهِمَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ ذَلِكَ لِأَنَّ أَكْثَرَ مَا يَطْلُبُ اِبْنُ آدَمَ مَا لاَ حَاجَةَ بِهِ إِلَيْهِ ثُمَّ اَلْحَسَدُ وَ هُوَ مَعْصِيَةُ اِبْنِ آدَمَ حِينَ حَسَدَ أَخَاهُ فَقَتَلَهُ فَتَشَعَّبَ مِنْ ذَلِكَ حُبُّ اَلنِّسَاءِ وَ حُبُّ اَلدُّنْيَا وَ حُبُّ اَلرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ اَلرَّاحَةِ وَ حُبُّ اَلْكَلاَمِ وَ حُبُّ اَلْعُلُوِّ وَ حُبُّ اَلثَّرْوَةِ فَصِرْنَ سَبْعَ خِصَالٍ فَاجْتَمَعْنَ كُلُّهُنَّ فِي حُبِّ اَلدُّنْيَا فَقَالَتِ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلْعُلَمَاءُ بَعْدَ مَعْرِفَةِ ذَلِكَ حُبُّ اَلدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ وَ اَلدُّنْيَا دُنْيَيَانِ دُنْيَا بَلاَغٌ وَ دُنْيَا مَلْعُونَةٌ .
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آزمون زندگی.دنیای مذموم.عبداللهی.140012172.mp3
12M
از امام سجاد عليه السّلام سؤال شد:كدام اعمال نزد خداوند از همه بهتر است؟فرمود:هيچ عملى بعد از شناخت خدا و رسولش بهتر از دشمنى با دنيا نيست،دشمنى با دنيا اقسامى و گناهان نيز اقسامى دارد،نخستين معصيتى كه نسبت به خداوند واقع شد تكبر بود،و آن نافرمانى شيطان بود كه سرپيچى كرد و كبر ورزيد و از كافران شد معصيت ديگر حرص و طمع است كه آن معصيت آدم و حوّا صلوات اللّٰه عليهما بود،آن هنگام كه خداوند فرمود: از هر چه مى خواهيد بخوريد ولى به اين درخت نزديك نشويد كه از ظلم كنندگان خواهيد بود ،آنها با اينكه احتياجى به آن درخت نداشتند،آن را خوردند و اين حرص تا روز قيامت بين فرزندانشان باقى ماند،و از اين روست كه فرزندان آدم چيزهايى را جمع مى كنند كه به آنها نيازى ندارند. بعد از آن حسد است،كه گناهى است كه فرزند آدم گرفتارش شد،آن هنگام كه برادرش را به خاطر حسادت كشت،از حسد چند چيز منشعب مى شود:دوستى زنان، دوستى دنيا،دوستى رياست،دوستى راحتى،دوستى سخن گفتن،دوستى مقام و دوستى ثروت كه جمعا هفت خصلت مى شود،و تمام آنها در دوستى دنيا جمعند،از اين رو پيامبران و دانشمندان بعد از شناخت آن گفته اند:دوستى دنيا سرآغاز همۀ گناهان است،و دنيا دو قسم است:دنياى كفاف و دنياى ملعون.
منبع : مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص ۵۶۶
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
19.23M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
.
🔰 راز ماندگاری امام سجاد (علیه السّلام)
💠 در اثر #تبلیغات سوء امویان، کسی به حضور #امام_سجاد آمد، شروع کرد به بد گفتن و اهانت کردن؛ در دوران خفقان اموی بود. امام #سجاد (سلام الله علیه) در اثر آن بزرگواری و گذشت، نشنیده گرفت و تغافل کرد. این شخص بار دوّم بد دهنی کرد، #امام_چهارم اعتنا نکرد. بعد صریحاً جلو آمد، به امام سجاد عرض کرد: آقا! من این فحش ها را به تو دادم! حضرت فرمود: من هم شنیدم، ولی منم از تو #گذشت کردم. این است که امام سجاد در طی تاریخ ماند، این فکر می ماند. همه کسانی که در طول این سنین عَدیده آمدند؛ با نام اینها، با قبر اینها جنگیدند و نشد. امویان، مروانیان، عباسیان تا اخیراً پهلویان؛ و نشد! اگر کار کسی صبغه الهی داشت، محفوظ می ماند.
ما غیر خدا را باید کوچک بدانیم، نه کوچک کنیم!! اینها بندگان خدایند، مخلوقات الهی اند. اینکه فرمود غیر خدا در چشم مردان باتقوا کوچکند، از آن طرف به ما فرمودند هیچ کسی را #تحقیر نکنید، هیچ کسی را تصغیر نکنید؛ حتّی مسلمان را کلمه (رُجیل) نگوئید، این #ادب را رعایت کنید. (( رُجیل )) مُصغّر ( رجل ) است. در عربی اگر بخواهند بگویند فلان شخص #کوتاه_قامت است، می گویند (رُجیل) است؛ ما در فارسی هم می گوئیم ( #کوچولو ) و مانند آن. فرمود: شما مسلمان را (کوچولو) نگوئید، ( #کوتاه_قد ) نگوئید. با قد آن شما این تعبیر را نکنید، برای مسلمان کلمه (رُجیل) را به کار نبرید، ادب را رعایت کنید.
همان دینی که به ما می گوید آسمان و زمین نزد فرد باتقوا کوچک است، می گوید: هیچ کس را کوچک نشمار، تحقیر نکن؛ شما چه می دانید در درون افراد چیست! اسرار مردم در قیامت روشن می شود.
📋 سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم
📆 آمل ؛ حسینیه ارشاد _ ۱۳۷۱/۰۴/۱۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سید_الساجدین
#زین_العابدین
#علی_بن_الحسین
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Muddathir02.mp3
6.59M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 2.docx
39K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 2.pdf
1.23M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مدثر
📌چرایی والایی تکبیر بر تسبیح
﴿وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ﴾، او را تکبير بکن. مستحضر هستيد که تکبير از يک نظر از تسبيح بالاتر است. تسبيح يعني تنزيه ذات أقدس الهي از هر عيب و از هر نقص منزه است. عيب و نقص هم که قبلاً فرق آن مشخص شد. عيب مثل اين است که اين فرش سه در چهار يک گوشه آن پاره باشد، پوسيده باشد، سوخته باشد، ميگويند اين عيب دارد که خيار عيب ناظر به اين است. نقص اين است که اين فرش، فرش سالمي است؛ منتها دوازده متر است، آن اتاق بيست متر است. اين فرش، فرش نويي است، سالمی است. اين مشکل دروني ندارد؛ ولي جوابگوي آن مساحت نيست. آن يکي را ميگويند نقص. اين يکي را ميگويند عيب که مرزها هم جداست.
ذات أقدس الهي نه عيب دارد نه نقص؛ عيب ندارد «فواضحٌ». نقص ندارد، چون نامتناهي است. تنزيه برای اين است. «تنزيه»؛ يعني او منزه از نقص است، مبرّاي از عيب است؛ اما تکبير وقتي اين روايتي که مرحوم صاحبوسائل(رضوان الله عليه) نقل کرده است «تکبير»؛ يعني «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَف»،[] خدا بزرگتر از آن است که ما براي او وصف قائل شويم. چه ميخواهد بگويد؟ درباره خدا چه چيزي را شما وصف قرار ميدهيد؟ يک حقيقت نامتناهي که عين علم است، عين قدرت است، قابل وصف نيست. غير در قبال او نيست؛ لذا تکبير را گفتند بالاتر از تسبيح است.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المدثر جلسه دوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(218)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون
🔰تفسير
📌راه بى بازگشت كفر و نفاق
🔹چشم و گوش و ساير اندامهاى ادراكى بشر، سرمايه هاى عظيم تحصيل سعادت علمى و عملى اوست: (وجعل لكم السمع والابصار و الافئده لكم تشكرون) و منافقان كه اين سرمايه ها را باخته اند، راهى براى بازگشت به فطرت اصيل خود ندارند. از اين رو در آيات مورد بحث نيز با فاء تفريع مى فرمايد: (فهم لا يرجعون). راهنماى بازگشت آدمى به اصالت خويش، همان سرمايه هاى اوليه اوست و منافق كه آنها را از دست داده است هرگز به فطرت اوليه برنمى گردد.
🔹نفاق و كفر، امرى تجربى، متعارف و تكرارپذير نيست تا در پايان آن راه بازگشتى باشد. پايان نفاق و كفر و هلاكت ابدى است و اندك مهلتى نيز كه در دنيا به منافقان و كافران داده مى شود تا از رذيلتها بهره كاذب مادى ببرند براى آن است كه در غرقاب گناه گرفتار شوند: (ولا يحسبن الذين كفروا انما نملى لهم ليزدادوا اثما)
🔅🔅🔅
📌منافقان، بدترين جنبندگان روى زمين
🔹خداى سبحان در آيات مورد بحث، منافقان را كور و كر و گنگ معرفى مى كند و در جاى ديگر بدترين جنبندگان را كرها و گنگهايى مى داند كه فاقد تعقل و انديشه ها: (ان شر الدواب عندالله الصم البكم الذين لا يعقلون) از اين جمع بندى آيات برمى آيد كه منافقان بدترين جنبندگان روى زمينند.
🔹منافقانه نه كلام حق را مى شنوند، نه آن را بر زبان مى آورند و نه اهل انديشه و تعقل معانى و مفاهيم حق هستند و از اين رو خداوند كه خيرى در آنان نمى بيند شنوايان نمى كند. آنان حتى با شنيدن نداى حق نيز از آن اعراض مى كنند: (ولو علم الله فيهم خيرا لاسمعهم ولوا اسمعهم لتولوا وهم معرضصون)
🔹شايان ذكر است كه، محروميت مطلق اهل نفاق از هر گونه بينش صحيح را مى توان از حذف مفعول در جمله (... لا يبصرون) استفاده كرد؛ زيرا حذف مفعول نشانه عموم و اطلاق آن است، يعنى، منافقان رها شده در تاريكى هيچ چيز را نمى بينند.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از alireza shiri zagheh
سلام علیکم حاج آقا
حاجی چند روزه رحیق پیام نگذاشتید
نگران شدم خوب هستید انشاالله