ابراهیم 06.mp3
8.92M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_ابراهیم #ابراهیم
💢جلسه ششم و پایانی تفسیر سوره ابراهیم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #ابراهیم را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
نگاشت (15)
إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا(9)إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا(10)
(و میگویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام میکنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمیخواهیم!(9)ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزی که عبوس و سخت است!(10)
🌱🌱🌱
چهارمين عمل بر جسته ابرار را اخلاص میشمرد، و میفرمايد:" آنها میگويند ما شما را تنها برای خدا اطعام میكنيم، نه پاداشی از شما میخواهيم و نه تشكری" (إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً).
اين برنامه منحصر به مساله اطعام نيست كه تمام اعمالشان مخلصانه و برای ذات پاك خداوند است و هيچ چشمداشتی به پاداش مردم و حتی تقدير و تشكر آنها نيست، و اصولا در اسلام ارزش عمل به خلوص نيت است، و گرنه اعمالی كه انگيزههای غير الهی داشته باشد، خواه رياكارانه باشد، و يا به خاطر هوای نفس، و يا تشكر و قدردانی مردم، يا پاداش مادی، و هيچگونه ارزش معنوی و الهی ندارد، و حديث مشهور پيغمبر اكرم ص
لا عمل الا بالنية و انما الاعمال بالنيات
اشاره به همين معنی است.
منظور از" وجه اللَّه" همان ذات خدا است، و گرنه خدا" صورت" جسمانی ندارد، و اين همان چيزی است كه در ساير آيات قرآن نيز روی آن تكيه و تاكيد شده است، در آيه ۲۷۲ بقره میخوانيم: وَ ما تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ اللَّهِ:" شما جز برای خداوند انفاق نكنيد" و در آيه ۲۸ سوره كهف در توصيف همنشينان شايسته پيامبر ص چنين آمده است: وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ:" با كسانی باش كه پروردگار خود را صبح و شام میخوانند، و تنها ذات او را میطلبند".
🔅🔅🔅
و در آخرين توصيف" ابرار" میفرمايد:" آنها میگويند: ما از پروردگارمان خائفيم از آن روز كه عبوس و شديد است" (إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً).
اين سخن ممكن است زبان حال" ابرار" باشد يا زبان قال آنها.
تعبير از روز قيامت به روز" عبوس" و" سخت" با اينكه عبوس از صفات انسان است و به كسی میگويند كه قيافهاش را در هم كشيده، به خاطر تاكيد بر وضع وحشتناك آن روز است، يعنی آن قدر حوادث آن روز سخت و ناراحت كننده است كه نه تنها انسانها در آن روز عبوسند بلكه گويی خود آن روز نيز عبوس است.
در اينكه" قمطرير" از چه مادهای گرفته شده؟ در ميان مفسران و ارباب لغت گفتگو است، بعضی آن را از" قمطر" میدانند، و بعضی آن را مشتق از ماده" قطر" (بر وزن مرغ) و ميم را زائده میدانند.
ولی مشهور همان اول است كه به معنی شديد و عبوس است. در اينجا سؤالی پيش میآيد و آن اينكه اگر" ابرار" تنها برای ذات پاك خدا كار میكنند پس چرا میگويند ما از عذاب روز قيامت بيمناكيم، آيا انگيزه الهی، با انگيزه ترس از عذاب قيامت، سازگار است؟! اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن میشود، و آن اين كه آنها به هر حال به خاطر خدا گام بر میدارند، و اگر از عذاب قيامت میترسند به خاطر آن است كه عذاب الهی است، و اگر به نعمتهای بهشت علاقه دارند چون اين نعمتها از ناحيه او است، و اين همان چيزی است كه در باب" نيت عبادت" در فقه مطرح است كه میگويند: قصد قربت در عبادات منافات با انگيزه علاقه به ثواب، و ترس از عقاب، و يا حتی كسب مواهب مادی اين دنيا از سوی خداوند (مانند نماز استسقا برای نزول باران) ندارد، زيرا همه اينها بازگشت به خداوند میكند، و به اصطلاح از قبيل" داعی بر داعی" است، هر چند مرحله عالی عبادت اين است كه علاقه به نعمتهای بهشت و ترس از عذاب دوزخ نيز انگيزه آن نباشد بلكه يك پارچه به عنوان" حبا للَّه" انجام گيرد.
تعبير به" إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً" نيز شاهد بر اين است كه اين خوف نيز خوف از پروردگار است.
نكته قابل توجه اينكه دومين وصف از اوصاف پنجگانه، و پنجمين وصف هر دو مساله خوف است، با اين تفاوت كه در اولی تنها سخن از خوف روز قيامت است و در دومی خوف از پروردگار در روز قيامت، در يك مورد روز قيامت چنين توصيف شده كه شر آن گسترده است و در مورد ديگر عبوس و شديد است كه در واقع يكی گستردگی آن را میرساند و ديگری گستردگی كيفی را.
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 رادمردان
🔸 این عزیزان و بزرگوارانی که شربت شهادت نوشیدند #برای_ما_حجت_هستند، ما نسبت به اینها خیلی احساس کوچکی می کنیم! من بارها این را برای دوستانم نقل کردم ظاهراً سال شصت بود که اوایل جنگ بود و شهدا را می آوردند در شهرهایشان و آن مجروحین را به آسایشگاه می بردند. یک روز ما به زیارت این مجروحین در آسایشگاه رفتیم، جوان ها را دیدم کم سن، قطع نخاع، غیر قابل علاج و #شاکر! قدری دور زدیم و قدری دعا کردیم، دیدم هیچ نمی توانم تحمل کنم! نه دعای ما اثر دارد که مستجاب الدعوه باشیم و نه قدرتی داریم که در شفای اینها کوشش کنیم، هیچ چاره نداشتیم، به سرعت دوری زدیم از آنجا آمدیم بیرون و رفتیم جایی و نشستیم و گریه کردیم و سبک شدیم و دیگر نرفتیم!
🔸 اینها #آقای_ما هستند، اینها #مدرک هستند، #حجت هستند! ما برویم برای چه؟ بگوییم و سفارش بکنیم؟ این که پیش تر از ما رفته و دیده! اینها #حجت_خدا هستند اینها را ما داریم!
#سالروز_ولادت_حضرت_ابوالفضل_علیه_السلام
#روز_جانباز
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 دیدار جمعی از اعضای موسسات قرآنی با حضرت استاد
تاریخ: 1398/08/18
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
.
🔰 انسان شناسی از منظر سجاد (علیه السّلام)
💠 شما این دعای نورانی عرفه #امام_سجاد (سلام الله علیه) را در #صحیفه_سجادیه می خوانید. وجود مبارک حضرت در دو جا، دو حرف زد؛ هر دو هم (حق و صدق لا ریب فیه). یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت: مردم! بدانید در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست، و درست گفت. فرمود: امروز مشرق عالم و مغرب عالم بروید، کسی مثل من باشد؛ نیست! (انا ابن کذا، انا ابن کذا، ... دنی فتدلّی فکان قاب قوسین او ادنی)*، دیگر مثل من کسی روی کره زمین نیست.
همین امام #سجاد در #دعای_عرفه که در صحیفه سجادیه است به خدا عرض می کند: خدایا! از من پَست تر در تمام عالم کسی نیست؛ (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلّین مثقال الذّره او دونها)*. چرا؟ چرا از من پَست تر احدی نیست؟ برای اینکه من می فهمم هر چه دارم از توست، از خودم چیزی نیست؛ دیگران نمی فهمند! دیگران اسلامی حرف می زنند و قارونی فکر می کنند؛ #قارون چه می گفت؟ گفت: (انما اوتیته علی علم عندی)*، من خودم زحمت کشیدم و این طور شدم!
همین امام سجاد که بالای منبر شام آن فرمایش را فرمود؛ حقّ لا ریب فیه، درست فرمود. فرمود: در تمام روی زمین مردی مثل من نیست، درست گفت؛ در دعای #عرفه همین صحیفه سجادیه به خدا عرض می کند که پَست تر از من احدی نیست، برای اینکه من می دانم هر چه دارم از توست، خودم چیزی ندارم؛ آنها نمی دانند!! (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلیّن مثقال الذّره او دونها). این بیان نورانی حضرت در دعای عرفه صحیفه سجادیّه است.
📌 الاحتجاج للطبرسی / جلد ۲ / صفحه ۳۱۱ _ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۱ – ۶۹ #سوره_احزاب
📌آزار رساندن پیامبر صلی الله علیه و آله
سالک الی اللّه نباید رفتاری بکند که موجب آزار و اذیت رسول الله صلی الله علیه و آله بشود .
باید تقوی داشته باشد و گفتارش مستدل وحق باشد تا اعمالش شایسته گردد و گناهانش آمرزیده شود.
باید بداند که آمرزش گناهان و شایستگی رفتار و رستگاری در پرتو اطاعت و فرمانبرداری از رسول خداوند است.
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔰موقعیت های غیر ساکن!
سراغ دعاهای ریشه دار و استخون دار برویم
دعایی که از بودن به شدن رهنمون مان سازد.دعایی که از آنچه هستیم به آنچه باید باشیم ما را برساند.
دعایی که جانمان را فربه و روحمان را به پرواز درآورد و نفس مان را تربیت الهی کند و خلاصه دعایی که مارا از خود محوری برهاند و خدا محور سازد.
پ ن: مناجات شعبانیه
۱۴۰۰.۱۲.۱۷
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
07-bandeganeh khase khoda.mp3
8.38M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع بندگان خاص خدا (8)
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 123
#مثل #قرآن #غیبت #خوردن #گوشت #مرده #برادر #مومن #ناخوشایند #کراهت
⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده
( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12)
((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) .
🌱🌱🌱
📌چند نکته
⏪3- عوامل و انگیزه غیبت
علمای علم اخلاق عوامل متعدّدی برای انگیزه غیبت ذکر کرده اند ، مانند : ((غضب )) ، ((کینه توزی )) ، ((حسد)) ، ((دلقک بازی )) و امثال اینها . بعضی از محقّقان معاصر ، عامل دیگری برای انگیزه غیبت بر شمرده و آن عبارت از ((بیکاری )) است و گفته اند : بیکاری و بی برنامه ای و عاطل و باطل بودن سرمنشاء بسیاری از گناهان ، از جمله غیبت کردن است و به تجربه هم ثابت شده که افراد بیکار و تنبل بیشتر به فساد اخلاقی ، مانند غیبت و تهمت و سخن چینی و امثال آن آلوده می شوند .
بنا بر این ((بیکاری )) از عوامل غیبت کردن است .
🔹آیت اللّه مطهری (ره ) در این باره می گوید :
((زنها در قدیم مشهور بودند که زیاد غیبت می کنند . شاید این به عنوان یک خصلت زنانه معروف شده بود که زن طبیعتش این است و جنساً غیبت کن است ؛ در صورتی که چنین چیزی نیست ، زن و مرد فرق نمی کنند . علّتش این بود که زن مخصوصاً زنهای متعیّنات ، زنهایی که کلفت داشته اند و در خانه ، همه کارهایشان را کلفت و نوکر انجام می دادندهیچ شغلی و هیچ کاری ، نه داخلی و نه خارجی نداشت ، صبح تا شب باید بنشیند و هیچ کاری نکند ، کتاب هم که مطالعه نمی کرده و اهل علم هم که نبوده ؛ باید یک زن هم شاءن خودش پیدا کند ؛ با آن زن چه کند ؟ راهی غیر از غیبت کردن به رویشان باز نبوده ، و این برایشان یک امر ضروری بوده ؛ یعنی اگر غیبت نمی کردند واقعا بدبخت و بیچاره بودند . . .
▫️در یکی از شهرها یا ایالات آمریکا در خانواده ها قمار آنقدر رایج شده بود که زنها به آن عادت کرده بودند و در خانه ها به صورت یک بیماری رواج یافته بود ، و شکایت همه این بود که زنها دیگر کاری غیر از قمار ندارند . اوّل این را به عهده واعظها گذاشتند که آنها این بیماری را از سر مردم بیرون ببرند . ولی آخر بیماری علّت دارد ؛ تا علّتش از میان نرود که بیماری از بین نمی رود . واعظها شروع کردند به موعظه در زیانهای قمار و آثار اخروی آن ؛ ولی اثر نداشت . یک شهردار پیدا شد و گفت که من این بیماری را معالجه می کنم . آمد و کارهای دستی از قبیل بافتنی را تشویق کرد و برای زنها مسابقه های خوب گذاشت و جایزه های خوب تعیین کرد . طولی نکشید که زنها دست از قمار کشیده و به این کارها پرداختند .
آن مرد علّت را تشخیص داده و فهمیده بود که علّت پرداختن زنها به قمار ، بیکاری و احتیاج آنها به سرگرمی است . کار دیگری برایشان به وجود آورد تا توانست قمار را از میان ببرد یعنی در واقع یک خلا روحی در میان آنها وجود داشت و آن خلا منشاء این گناه بود ؛ آن آدم فهمید که این خلا را باید پر کرد تا بشود قمار را از بین برد و تا آن خلابه وسیله دیگری پر نشود نمی توان آن را از میان برداشت )) .
▫️خلاصه این که یکی از عوامل آلوده شدن به ((غیبت )) و گناهان دیگر ((بیکاری )) است و یکی از راههای مهم جلوگیری از آن ((اشتغال )) به کار و پرهیز از بیکاری و تنبلی می باشد ؛ و بهترین کار این است که انسان به بررسی عیوب خویش بپردازد تا بدین وسیله از عیب جویی دیگران در امان بماند ، چنانچه امیر المؤ منین علیه السّلام می فرماید : ((یا ایّها النّاس طُوبی لِمَنْ شَغَلَهُ عَیْبُهُ عَنْ عُیُوبِ النّاس ؛ ای مردم خوشا به حال کسی که اشتغال به عیب خودش او را از عیبجویی دیگران باز دارد)) .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#پرسش #پرسمان #آموزه #معارف #قرآنی #قرآن
#فهم_قرآن #رابطه #جنسی #نامشروع #فرد #جامعه
🔰 آثاربرقراری رابطه جنسی نامشروع بر فرد و جامعه از نظر قرآن کریم!!؟
🔘برقراری رابطه نامشروع جنسی از نظر دین مقدس اسلام حرام است و آثار زیانبار و ویرانگری را بر فرد و اجتماع بر جای می گذارد; که به برخی از آن ها اشاره می شود:
▫️۱ . آلودگی به گناه; ارتباط نامشروع و شهوت پرستی انسان را به سوی انواع گناهان می کشاند و یکی از سرچشمه های اصلی گناه و نافرمانی خداوند محسوب می شود و انسان را کور و کر کرده و قدرت درک واقعیت ها را از او می گیرد و در چنین حالاتی زشتی ها در نظر شخص گناه کار زیبا و زیبایی ها در نظر او زشت و بی رنگ می شود .
قرآن کریم در سوره حشر ، آیات ۱۶ و ۱۷ داستان عابدی از قوم بنی اسرائیل به نام «برصیصا» را نقل کرده که شاهد گویایی بر این حقیقت است که ارتباط نامشروع و شهوت پرستی سرانجام شوم و خطرناکی دارد . و شهوت پرستی آن عابد باعث شد که ابتدا به زنا آلوده شود و سپس قتل نفس (کشتن یک نفر) و بعد ارتکاب دروغ و سرانجام با حالت شرک از دنیا رفت و محصول سالها عبادت او بر باد رفت و در نزد مردم رسوا و بی آبرو شد .۱
▫️۲ . تضعیف شخصیت اجتماعی انسان; شخصی که ارتباط نامشروع با دیگران دارد در اجتماع جایگاهی ندارد و شخصیت و احترام اجتماعی او در همه شکسته و ذلیل و خوار است; حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «افزون شدن شهوت شخصیت انسان را لکه دار می کند .»۲
▫️۳ . حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) شنیدم که در زنا شش اثر سوء است; سه قسمت در دنیا که عبارتند از: گرفته شدن صفا و نورانیت از انسان; ۲ . قطع شدن روزی; ۳ . تسریع در نابودی ، و سه قسمت در آخرت: ۱ . غضب پروردگار; ۲ . سختی حساب; ۳ . داخل شدن در آتش جهنم و یا باقی ماندن ابدی در جهنم . . .۳
▫️۴ . گسسته شدن پیوندهای زناشویی و خانوادگی;۴
▫️۵ . گسترش فحشا و منکرات در جامعه;۵
و . . .۶
🌱🌱🌱
۱. ر.ک: اخلاق در قرآن، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۲۹۲ـ۲۹۳، دارالکتب الاسلامیة، تهران.
۲. غررالحکم، عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، ص ۳۰۵، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم.
۳. مجمع البیان، مرحوم طبرسی رحمهالله، ج ۶، ص ۶۳۸، انتشارات ناصر خسرو، تهران.
۴. شعرا، ۱۶۶، مؤمنون، آیات ۷ـ۵.
۵. نساء، ۳ و ۲۲.
۶. ر.ک: تفسیر نمونه، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۴، ص ۴۳۵ـ۴۶۸، دارالکتب الاسلامیة؛ اخلاق در قرآن، آیة الله مصباح یزدی، ج ۲، ص ۲۳۹ـ۲۶۳، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمهالله.
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🆔 @a_javadiamoli_esra 💠 بنده خالص حق
🔸 امام سجاد (علیه السلام) فرمود: حق خدای بزرگ بر تو این است كه جز او را نپرستی و این پرستش خالص باشد. اگر #بنده_خالص_حق بودی، اگر در این بندگی دیگری را شریك نگرفتی، غیر خدا را در این عبادت راه ندادی و بنده خالص الله بودی، خدای متعالی كفایت تمام امور دنیا و آخرتت را به عهده می گیرد و هیچ گزندی برای این مؤمن متصور نیست.
🔸 زیرا هر چه در عالم هست و هر كه در عالم هست، خواه سمائی اش، خواه زمینی اش، خواه دریایی اش، خواه صحرایی اش، خواه ذی روحش و خواه جامدش همه #ستاد_و_سپاه_حق هستند.
#میلاد_امام_سجاد_علیه_السلام
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سخنرانی عمومی
تاریخ: سال 1387
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آزمون زندگی.دنیای مذموم.عبداللهی 140012171.mp3
12M
امام سجاد (علیه السلام)
سُئِلَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى قَالَ مَا مِنْ عَمَلٍ بَعْدَ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ مَعْرِفَةِ رَسُولِهِ أَفْضَلَ مِنْ بُغْضِ اَلدُّنْيَا وَ إِنَّ لِذَلِكَ لَشُعَبا كَثِيرَة وَ لِلْمَعَاصِي شُعَبٌ فَأَوَّلُ مَا عُصِيَ اَللَّهُ بِهِ اَلْكِبْرُ وَ هُوَ مَعْصِيَةُ إِبْلِيسَ حِينَ أَبىٰ وَ اِسْتَكْبَرَ وَ كٰانَ مِنَ اَلْكٰافِرِينَ : ثُمَّ اَلْحِرْصُ وَ هُوَ مَعْصِيَةُ آدَمَ وَ حَوَّاءَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا حِينَ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَكُلاٰ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمٰا وَ لاٰ تَقْرَبٰا هٰذِهِ اَلشَّجَرَةَ فَتَكُونٰا مِنَ اَلظّٰالِمِينَ : فَأَخَذَا مَا لاَ حَاجَةَ بِهِمَا إِلَيْهِ فَدَخَلَ ذَلِكَ عَلَى ذُرِّيَّتِهِمَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ ذَلِكَ لِأَنَّ أَكْثَرَ مَا يَطْلُبُ اِبْنُ آدَمَ مَا لاَ حَاجَةَ بِهِ إِلَيْهِ ثُمَّ اَلْحَسَدُ وَ هُوَ مَعْصِيَةُ اِبْنِ آدَمَ حِينَ حَسَدَ أَخَاهُ فَقَتَلَهُ فَتَشَعَّبَ مِنْ ذَلِكَ حُبُّ اَلنِّسَاءِ وَ حُبُّ اَلدُّنْيَا وَ حُبُّ اَلرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ اَلرَّاحَةِ وَ حُبُّ اَلْكَلاَمِ وَ حُبُّ اَلْعُلُوِّ وَ حُبُّ اَلثَّرْوَةِ فَصِرْنَ سَبْعَ خِصَالٍ فَاجْتَمَعْنَ كُلُّهُنَّ فِي حُبِّ اَلدُّنْيَا فَقَالَتِ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلْعُلَمَاءُ بَعْدَ مَعْرِفَةِ ذَلِكَ حُبُّ اَلدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ وَ اَلدُّنْيَا دُنْيَيَانِ دُنْيَا بَلاَغٌ وَ دُنْيَا مَلْعُونَةٌ .
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
آزمون زندگی.دنیای مذموم.عبداللهی.140012172.mp3
12M
از امام سجاد عليه السّلام سؤال شد:كدام اعمال نزد خداوند از همه بهتر است؟فرمود:هيچ عملى بعد از شناخت خدا و رسولش بهتر از دشمنى با دنيا نيست،دشمنى با دنيا اقسامى و گناهان نيز اقسامى دارد،نخستين معصيتى كه نسبت به خداوند واقع شد تكبر بود،و آن نافرمانى شيطان بود كه سرپيچى كرد و كبر ورزيد و از كافران شد معصيت ديگر حرص و طمع است كه آن معصيت آدم و حوّا صلوات اللّٰه عليهما بود،آن هنگام كه خداوند فرمود: از هر چه مى خواهيد بخوريد ولى به اين درخت نزديك نشويد كه از ظلم كنندگان خواهيد بود ،آنها با اينكه احتياجى به آن درخت نداشتند،آن را خوردند و اين حرص تا روز قيامت بين فرزندانشان باقى ماند،و از اين روست كه فرزندان آدم چيزهايى را جمع مى كنند كه به آنها نيازى ندارند. بعد از آن حسد است،كه گناهى است كه فرزند آدم گرفتارش شد،آن هنگام كه برادرش را به خاطر حسادت كشت،از حسد چند چيز منشعب مى شود:دوستى زنان، دوستى دنيا،دوستى رياست،دوستى راحتى،دوستى سخن گفتن،دوستى مقام و دوستى ثروت كه جمعا هفت خصلت مى شود،و تمام آنها در دوستى دنيا جمعند،از اين رو پيامبران و دانشمندان بعد از شناخت آن گفته اند:دوستى دنيا سرآغاز همۀ گناهان است،و دنيا دو قسم است:دنياى كفاف و دنياى ملعون.
منبع : مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص ۵۶۶
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
.
🔰 راز ماندگاری امام سجاد (علیه السّلام)
💠 در اثر #تبلیغات سوء امویان، کسی به حضور #امام_سجاد آمد، شروع کرد به بد گفتن و اهانت کردن؛ در دوران خفقان اموی بود. امام #سجاد (سلام الله علیه) در اثر آن بزرگواری و گذشت، نشنیده گرفت و تغافل کرد. این شخص بار دوّم بد دهنی کرد، #امام_چهارم اعتنا نکرد. بعد صریحاً جلو آمد، به امام سجاد عرض کرد: آقا! من این فحش ها را به تو دادم! حضرت فرمود: من هم شنیدم، ولی منم از تو #گذشت کردم. این است که امام سجاد در طی تاریخ ماند، این فکر می ماند. همه کسانی که در طول این سنین عَدیده آمدند؛ با نام اینها، با قبر اینها جنگیدند و نشد. امویان، مروانیان، عباسیان تا اخیراً پهلویان؛ و نشد! اگر کار کسی صبغه الهی داشت، محفوظ می ماند.
ما غیر خدا را باید کوچک بدانیم، نه کوچک کنیم!! اینها بندگان خدایند، مخلوقات الهی اند. اینکه فرمود غیر خدا در چشم مردان باتقوا کوچکند، از آن طرف به ما فرمودند هیچ کسی را #تحقیر نکنید، هیچ کسی را تصغیر نکنید؛ حتّی مسلمان را کلمه (رُجیل) نگوئید، این #ادب را رعایت کنید. (( رُجیل )) مُصغّر ( رجل ) است. در عربی اگر بخواهند بگویند فلان شخص #کوتاه_قامت است، می گویند (رُجیل) است؛ ما در فارسی هم می گوئیم ( #کوچولو ) و مانند آن. فرمود: شما مسلمان را (کوچولو) نگوئید، ( #کوتاه_قد ) نگوئید. با قد آن شما این تعبیر را نکنید، برای مسلمان کلمه (رُجیل) را به کار نبرید، ادب را رعایت کنید.
همان دینی که به ما می گوید آسمان و زمین نزد فرد باتقوا کوچک است، می گوید: هیچ کس را کوچک نشمار، تحقیر نکن؛ شما چه می دانید در درون افراد چیست! اسرار مردم در قیامت روشن می شود.
📋 سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم
📆 آمل ؛ حسینیه ارشاد _ ۱۳۷۱/۰۴/۱۵
#آیت_الله_جوادی_آملی
#علامه_جوادی_آملی
#جوادی_آملی
#سید_الساجدین
#زین_العابدین
#علی_بن_الحسین
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Muddathir02.mp3
6.59M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 2.docx
39K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 2.pdf
1.23M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مدثر
📌چرایی والایی تکبیر بر تسبیح
﴿وَ رَبَّكَ فَكَبِّرْ﴾، او را تکبير بکن. مستحضر هستيد که تکبير از يک نظر از تسبيح بالاتر است. تسبيح يعني تنزيه ذات أقدس الهي از هر عيب و از هر نقص منزه است. عيب و نقص هم که قبلاً فرق آن مشخص شد. عيب مثل اين است که اين فرش سه در چهار يک گوشه آن پاره باشد، پوسيده باشد، سوخته باشد، ميگويند اين عيب دارد که خيار عيب ناظر به اين است. نقص اين است که اين فرش، فرش سالمي است؛ منتها دوازده متر است، آن اتاق بيست متر است. اين فرش، فرش نويي است، سالمی است. اين مشکل دروني ندارد؛ ولي جوابگوي آن مساحت نيست. آن يکي را ميگويند نقص. اين يکي را ميگويند عيب که مرزها هم جداست.
ذات أقدس الهي نه عيب دارد نه نقص؛ عيب ندارد «فواضحٌ». نقص ندارد، چون نامتناهي است. تنزيه برای اين است. «تنزيه»؛ يعني او منزه از نقص است، مبرّاي از عيب است؛ اما تکبير وقتي اين روايتي که مرحوم صاحبوسائل(رضوان الله عليه) نقل کرده است «تکبير»؛ يعني «اللَّهُ أَكْبَرُ مِنْ أَنْ يُوصَف»،[] خدا بزرگتر از آن است که ما براي او وصف قائل شويم. چه ميخواهد بگويد؟ درباره خدا چه چيزي را شما وصف قرار ميدهيد؟ يک حقيقت نامتناهي که عين علم است، عين قدرت است، قابل وصف نيست. غير در قبال او نيست؛ لذا تکبير را گفتند بالاتر از تسبيح است.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المدثر جلسه دوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(218)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون
🔰تفسير
📌راه بى بازگشت كفر و نفاق
🔹چشم و گوش و ساير اندامهاى ادراكى بشر، سرمايه هاى عظيم تحصيل سعادت علمى و عملى اوست: (وجعل لكم السمع والابصار و الافئده لكم تشكرون) و منافقان كه اين سرمايه ها را باخته اند، راهى براى بازگشت به فطرت اصيل خود ندارند. از اين رو در آيات مورد بحث نيز با فاء تفريع مى فرمايد: (فهم لا يرجعون). راهنماى بازگشت آدمى به اصالت خويش، همان سرمايه هاى اوليه اوست و منافق كه آنها را از دست داده است هرگز به فطرت اوليه برنمى گردد.
🔹نفاق و كفر، امرى تجربى، متعارف و تكرارپذير نيست تا در پايان آن راه بازگشتى باشد. پايان نفاق و كفر و هلاكت ابدى است و اندك مهلتى نيز كه در دنيا به منافقان و كافران داده مى شود تا از رذيلتها بهره كاذب مادى ببرند براى آن است كه در غرقاب گناه گرفتار شوند: (ولا يحسبن الذين كفروا انما نملى لهم ليزدادوا اثما)
🔅🔅🔅
📌منافقان، بدترين جنبندگان روى زمين
🔹خداى سبحان در آيات مورد بحث، منافقان را كور و كر و گنگ معرفى مى كند و در جاى ديگر بدترين جنبندگان را كرها و گنگهايى مى داند كه فاقد تعقل و انديشه ها: (ان شر الدواب عندالله الصم البكم الذين لا يعقلون) از اين جمع بندى آيات برمى آيد كه منافقان بدترين جنبندگان روى زمينند.
🔹منافقانه نه كلام حق را مى شنوند، نه آن را بر زبان مى آورند و نه اهل انديشه و تعقل معانى و مفاهيم حق هستند و از اين رو خداوند كه خيرى در آنان نمى بيند شنوايان نمى كند. آنان حتى با شنيدن نداى حق نيز از آن اعراض مى كنند: (ولو علم الله فيهم خيرا لاسمعهم ولوا اسمعهم لتولوا وهم معرضصون)
🔹شايان ذكر است كه، محروميت مطلق اهل نفاق از هر گونه بينش صحيح را مى توان از حذف مفعول در جمله (... لا يبصرون) استفاده كرد؛ زيرا حذف مفعول نشانه عموم و اطلاق آن است، يعنى، منافقان رها شده در تاريكى هيچ چيز را نمى بينند.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
هدایت شده از alireza shiri zagheh
سلام علیکم حاج آقا
حاجی چند روزه رحیق پیام نگذاشتید
نگران شدم خوب هستید انشاالله
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
سلام علیکم حاج آقا حاجی چند روزه رحیق پیام نگذاشتید نگران شدم خوب هستید انشاالله
پیام محبت آمیز یکی از همراهان صفحه
----------
سپاسگزارم از حسن ظن شما برادر عزیزم
ممنونم از تفقد و دل نگرانی شما
دعا گو هستم همیشه
حکمت ۲۴۱تا۲۴۳ استاد صادقی.mp3
8.65M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۱تا ۲۴۳(کلمات قصار)
⏮مرحوم استاد میرزا مهدی #صادقی (ره)
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی
🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
حکمت 148 نهج البلاغه.mp3
590.9K
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت148(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom
حکمت 152 نهج البلاغه.mp3
1.52M
#نهج_البلاغه
#حکمتها
#امام_علی
📚شرح و تفسیر حکمت 152(کلمات قصار)
⏮استاد حجت الاسلام والمسلمین #محمدی شاهرودی کارشناس برنامه های اعتقادی و معارف اسلامی
🎤بیان شیوا و روان و ساده
⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه
💢نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله
🌹🌹🌹
@rahighemakhtoom