eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
🔰اگر در هیچ زمانی جامعه بدون امام نیست بعد از شهادت امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف ) سرنوشت جامعه چگونه خواهد بود ؟ 🔹بعد از ظهور و شهادت امام زمان امامان علیهم‏السلام و گروهی از مؤمنان و نیز عده‏ای از منافقان و فاسقان به این جهان باز می‏گردند که به آن رجعت می‏گویند. رجعت که از عقاید اختصاصی ما شیعیان و مربوط به قبل از قیامت و زنده کردن مردگان در این دنیا است. آیات قرآن در این زمینه دو قسمند: 🔘۱ـ آیاتی که اصل رجعت در دنیا را ثابت می‏کنند، مثل آیات ۸۲ إلی ۸۵ سوره نمل که به بازگشت گروهی از بدکاران و نیکوکاران به همین دنیا در آستانه رستاخیز اشاره دارد و می‏فرماید: « و یوم نحشر مِن کل أُمّةٍ فوجا ممّن یکذّب بـ?ایـتنا فهم یوزعون؛ و [بیاد بیاور] روزی را که ما از هر امتی گروهی را از کسانی که آیات ما را تکذیب می‏کنند محشور می‏کنیم و آنها را نگه می‏داریم تا به یکدیگر ملحق شوند.» از تعبیر « مِن کلّ أُمّة فوجا» می‏فهمیم که مراد قیامت نیست؛ چون در قیامت همه محشور می‏شوند؛ نه بعضی خاص از مردم .دلیل دیگر، هماهنگی بین آیات قبل و بعد از این آیه است که همه آن آیات مربوط به دنیا است؛ پس معلوم می‏شود که این آیه نیز مربوط به دنیا است. 🔘۲ـ آیاتی که وقوع رجعت را از امت‏های پیشین نقل می‏کند؛ از جمله: ▫️الف) آیه ۲۵۹ بقره در مورد عزیر پیامبر؛ ▫️ب) آیه ۲۴۳ بقره در مورد جمعیتی که از ترس مرگ از خانه‏های خود بیرون رفتند که خداوند فرمان مرگ به آنها داد و سپس آنها را زنده کرد؛ ▫️ج) و آیات ۵۵ و ۵۶ بقره و آیه ۱۱۰ مائده و ۷۳ بقره و داستان اصحاب کهف در سوره کهف. در برخی روایات نیز حدود ۲۰۰ آیه در مورد رجعت در دنیا وارد شده است.۱ این روایات تأیید بیشتری است برای آیاتی که رجعت در دنیا را اثبات می‏کند.۲ 🔹مسأله رجعت، در ادیان سابق نیز رخ داده است، و همین امر، استبعاد بعضی از منکران رجعت را مردود می‏سازد، آیات ۵۵ و ۵۶ سوره بقره، احیای عده‏ای از بنی‏اسرائیل پس از مرگشان و همچنین آیات ۷۲ و ۷۳ و ۲۴۳ و ۲۵۹ از همین سوره و آیه ۴۹ سوره آل‏عمران، احیا و زنده شدن مردگان را در دنیا و در ادیان پیشین، بازگو می‏کند.۳ 🔹از بررسی آیات فوق و بخصوص آیه ۸۳ سوره نمل، بخوبی مسأله رجعت غیر معصوم در دنیا اثبات می‏شود؛ البته آیه ۸۳ سوره نمل فقط بر رجعت انسانهای بدکار و گنه کار دلالت دارد و رجعت بعضی از مؤمنان به واسطه اخبار فراوانی که در این زمینه وارد شده است، به دست می‏آید که به چند نمونه از روایات رجعت اشاره می‏شود. 🔹شیخ مفید رحمه‏الله در کتاب اختصاص از امام صادق علیه‏السلام نقل می‏کند که فرمود: اولین کسی که به دنیا باز می‏گردد، حسین‏بن‏علی علیهماالسلام است و رجعت عمومی نیست؛ بلکه تنها کسانی‏که در ایمان و یا در شرک، محض و خالص باشند، باز می‏گردند.۴ در همان کتاب نقل شده که حضرت امام باقر علیه‏السلام از ابوبصیر سؤال فرمود: آیا اهل عراق رجعت را انکار می‏کنند؟ ابوبصیر جواب داد: بله. امام فرمود: آیا قرآن را نخوانده‏اند که می‏فرماید: «ویوم نحشر من کلِّ أمّة فوجاً» (نمل، ۸۳)۵ 🔹در همان کتاب آمده که حضرت امام صادق علیه‏السلام فرمود: اولین کسی که به دنیا رجوع می‏کند، حسین‏بن‏علی علیهماالسلاماست، و پس از آن، زمام حکومت را به‏دست می‏گیرد... .۶ در زیارت اربعین امام حسین علیه‏السلام آمده است: «و اشهد اللّه‏ و ملائکته و انبیائه و رسله انّی بکم مؤمن و با یابکم موقن بشرایع دینی و خواتیم عملی» که فراز «بایاکم موقن»؛ یعنی به بازگشت شما یقین دارم.۷ پس بعد از شهادت امام زمان امامان علیهم‏السلام حکومت می‏کنند و با برچیده شدن بساط ظلم و ستم مردم در آسایش و آرامش زندگی خواهند کرد. 🌱🌱🌱 ۱. بحارالانوار، ج ۵۳، ص ۱۲۲. ۲. اقتباس از تفسیر نمونه، ج ۱۵، از ص ۵۴۷ الی ۵۶۰. ۳. ر.ک: الهیات، آیت‏اللّه‏ سبحانی، ج ۴، ص ۲۹۱ - ۲۹۵، مؤسسه امام صادق / تفسیر نمونه، ج ۱۵، ص ۵۴۹، دارالکتب الاسلامیة. ۴. ر.ک: بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۳۹. ۵. ر.ک: بحار الانوار، ج ۵۳، ص ۴۰، داراحیاءالتراث. ۶. همان، ص ۴۶. ۷. در بحارالانوار، ج ۵۳، باب الرجعة، ۱۶۲ روایت در زمینه رجعت از کتب گوناگون جمع‏آوری شده است. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
(130) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom 👇🏾👇🏾👇🏾
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#کارگزاران_فرهنگی (130) #قرآن #کارگزاران #فرهنگی 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
(130) 📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی 🌱🌱🌱 ⏪38-دشمن شناسی يَأَيُّهَا الَّذِينَ ءَامَنُواْ لَا تَتَّخِذُواْ بِطَانَةً مِّنْ دُونِكُمْ لَا يَأْلُونَكُمْ خَبَالاً وَدُّواْ مَا عَنِتُّمْ قَدْ بَدَتِ الْبَغْضَآءُ مِنْ أَفْوَهِهِمْ وَمَا تُخْفِى صُدُورُهُمْ أَكْبَرُ قَدْ بَيَّنَّا لَكُمُ الْأَيَتِ إِنْ كُنْتُمْ تَعْقِلُونَ (آل عمران/118) اى كسانى كه ايمان آورده‏ايد! از غير خودتان همراز نگيريد. آنان در تباهى شما كوتاهى نمى‏كنند، آنها رنج بردن شما را دوست دارند. همانا كينه و دشمنى از (گفتار) دهانشان پيداست و آنچه دلهايشان در بردارد، بزرگتر است. به تحقيق ما آيات (روشنگر و افشاگر توطئه‏هاى دشمن) را براى شما بيان كرديم اگر تعقّل كنيد. 🌱🌱🌱 ▫️كلمه‏ى «بِطانَة» به لباس زير گفته مى‏شود كه به «بَطن» و شكم مى‏چسبد. اين كلمه، كنايه از مَحرم اسرار است. ▫️كلمه‏ى «خَبال» به معناى نابودى فكر و عقل است. ▫️كلمه‏ى «عَنَت» به معنى سختى و رنج ▫️كلمه‏ى «يَألُون» به معنى كوتاهى كردن در انجام كارى است. 🔹دشمن براى ما چه آرزو مى‏كند؟ اگر به واژه‏ى «وَدَّ» در قرآن بنگريم، آرزوهاى دشمنان را درباره خود در مى‏يابيم: 1- او مى‏خواهد ما از سلاح و سرمايه‏ى خود غافل باشيم. «ودّالّذين كفروا لو تغفلون عن اسلحتكم و امتعتكم» 2- او از ما سازش و نرمش مى‏خواهد. «ودوّا لو تُدهِن فيُدهِنون» 3- و براى ما رنج و فشار و زحمت مى‏خواهد. «وَدوّا ما عَنِتّم» 4- و براى ما ارتداد و بازگشت از دين را مى‏خواهد. «وَدّ كَثيرٌ مِن اهل الكتاب لو يردّونكم من بعد ايمانكم كفّاراً» 🌱🌱🌱 1.بيگانگان را مَحرم اسرار خويش قرار ندهيم. وجود مستشاران خارجى در كشورهاى اسلامى، ممنوع است. 2.هر مسلمانى هم كه مصداق «دونكم» باشد، نبايد محرم اسرار قرار گيرد، زيرا در ميان مسلمانان نيز افراد فتنه‏جو و جاسوس، كم نيستند.(تعیین مرز خودی و غیرخودی) 3.اوّلين حركت و خطر دشمن، تهاجم فرهنگى است. دشمن در ضربه زدن به فكر و انديشه كوتاهى نمى‏كند. «لايألونكم خبالاً» 4.دشمنان با روشهاى گوناگون با ما برخورد مى‏كنند: 1- فساد. «لايألونكم خبالاً» 2- فشار. «ودّوا ما عنتم» 3- نفاق. «ماتخفى صدورهم اكبر» 5. دشمنان خود را بشناسيد و هشيار باشيد، آنان ذرّه‏اى در توطئه و فتنه عليه شما كوتاهى نمى‏كنند. «لا يألونكم خبالا ودّوا ما عنتّم» 6.دشمنان خود را از تبليغات آنان بشناسيد. «قد بدت‏البغضاء من افواههم» 7.مؤمن بودن مسأله‏اى است و عاقل بودن مسأله ديگر، لذا در اين آيه خداوند به مؤمنان مى‏فرمايد: كفّار را محرم اسرار خود قرار ندهيد، اگر عقل داريد. «يا ايها الّذين آمنوا... ان كنتم تعقلون» 🌿🌿🌿 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰ادامه درس هفتم: تعداد سوره‌ها و آيات قرآن ▫️قرآن با ١١٤ سوره نازل شده و به همين صورت فعلى، نه كم و نه زياد، از طريق پيامبر صلى الله عليه و آله با نقل صحابه و تابعين به‌دست ما رسيده‌است. اين عدد متواتر است؛ زياد بر اين فاقد اعتبار و كمتر از اين فاقد دليل است. ▫️تعيين فواصل آيات (يعنى اينكه هر آيه تا كجا ادامه دارد)، امرى اجتهادى نيست؛ بلكه امرى است توقيفى كه با دستور و نظر پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله بوده و از آن بزرگوار منقول است. اين‌گونه نيست كه با تمام شدن مطلب، آيه پايان يابد؛ چه بسا در وسطِ‍‌ مطلب و در اثناءِ آن، آيه تمام مى‌شود با آنكه مطلب هنوز ناتمام است و در آيۀ بعد تمام مى‌شود. پس كوتاهى و بلندى هر آيه به مطالب مندرج در آن بستگى ندارد و صرفاً امر توقيفى است. (اينكه گذشتگان در تعداد آيات اندكى اختلاف نظر دارند، بدين جهت است كه پيامبر اكرم صلى الله عليه و آله احياناً در جايى از آيه توقف فرموده و به تلاوت ادامه نمى‌دادند. به همين دليل گمان مى‌رفت كه آيه تمام شده‌است). ▫️از ابن عباس نقل شده‌است كه: كل آيات قرآن ٦٦٠٠ آيه و همۀ حروف قرآن ٣٢٠٦٧١ حرف است. در تعداد كلمات قرآن اختلاف است؛ برخى ٧٧٢٧٧، دسته‌اى ٧٧٩٣٤، گروهى ٧٧٤٣٤ و عده‌اى ٧٧٨٠٧ كلمه شمرده‌اند. ▫️تعداد صحيح آيات، طبق روايت كوفيان - كه صحيح‌ترين و قطعى‌ترين روايات است - ٦٢٣٦ آيه است كه از مولى اميرمؤمنان عليه السلام روايت شده‌است. ١اكنون عدد آيات قرآن در مصحف شريف همين رقم است. اين شمارش مبنى برآن است كه اولاً: «بِسْمِ‌ اللّهِ‌ الرَّحْمنِ‌ الرَّحِيمِ‌» در سورۀ حمد يك آيه محسوب شود و در ديگر سوره‌ها آيۀ مستقل به‌حساب نيامده باشد. ثانياً: حروف مقطعه در اوايل سوَر، يك آيه محسوب شود. 📝پرسش ١. براى قرآن چند نام ذكر كرده‌اند؟ چهار نام كه در خود قرآن به عنوان اسم به كار رفته كدام است‌؟ ٢. معناى سوره و آيه چيست‌؟ به كار بردن سوره و آيه دربارۀ قرآن توسط‍‌ چه كسى انجام شده است‌؟ ٣. نحوۀ نامگذارى و تعداد آيات هر سوره چگونه و توسط‍‌ چه كسى انجام شده است‌؟ ٤. سه نام معروف ديگر سورۀ حمد را ذكر كرده و وجه تسميۀ آنها را بيان كنيد. ٥. نام‌هاى زير در ارتباط‍‌ با سوره‌هاى قرآن به چه مفهومى است‌؟ سبع طوال، مئين، مثانى، حواميم، ممتحنات، مفصّلات. ٦. تعداد صحيح آيات قرآن - كه از اميرمؤمنان عليه السلام نقل شده - چقدر است و «بسم اللّه الرحمن الرحيم» هر سوره در اين شمارش چگونه حساب شده است‌؟ ٧. منشأ اختلاف نظر جزئى گذشتگان در تعداد آيات چيست‌؟ 📚آموزش علوم قرآنی، صفحه 60 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
🔰 121 ⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 📌چند نکته 🔹2- چرا غیبت به شدّت تحریم شده ؟ ((سرمایه بزرگ انسان در زندگی ، حیثیّت و آبرو و شخصیّت او است و هر چیز آن را به خطر بیندازد ، مانند آن است که جان او را به خطر انداخته باشد ، بلکه گاه ((ترور شخصیّت )) از ترور شخص مهم تر محسوب می شود و اینجا است که گاه گناه آن از قتل نفس نیز سنگین تر است . ▫️یکی از فلسفه های تحریم غیبت این است که این سرمایه بزرگ برباد نرود و حرمت اشخاص در هم نشکند و حیثیّت آنها را لکه دار نسازد و این مطلبی است که اسلام آن را با اهمیّت بسیار تلقّی می کند . نکته دیگر این که ((غیبت )) ((بدبینی )) می آفریند ، پیوندهای اجتماعی را سست می کند ، سرمایه اعتماد را از بین می برد و پایه های تعاون و همکاری را متزلزل می سازد)) و در نتیجه وحدت و انسجام جامعه اسلامی را که اسلام اهمیّت فوق العاده ای برای آن قائل شده است ، تضعیف می کند . ((از اینها گذشته ((غیبت )) بذر کینه و عداوت را در دلها می پاشد ، و گاه سرچشمه نزاعهای خونین و قتل و کشتار می گردد . ▫️خلاصه این که اگر در اسلام غیبت به عنوان یکی از بزرگترین گناهان کبیره شمرده شده ، به خاطر آثار سوء فردی و اجتماعی آن است )) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 راهِ صلاح 🔸 مطلب مهّمی كه سالار شهیدان به ما فرمود این است كه هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی ‌كند؛ یعنی نمی‌ توان گفت ما چون می ‌خواهیم به فلان مقصد برسیم، از هر راهی می‌ توانیم كمك بگیریم! از هر راهی كسی شروع كرد، به آن مقصد حق نمی ‌رسد؛ هر راهی، مقصد و هدف خاصی را تعقیب می ‌كند [كه] به آن می‌رسد نه به آن مقصد اصیل. این بیان نورانی را وجود مبارك فرمود كه «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‌ءِ مَا یحْذَرُ»؛ اگر كسی بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد زودتر از دیگران به چاه می ‌افتد، چون گناه كژراهه است و راه نیست، وقتی راه نبود چگونه به هدف می ‌رسد؟! فرمود هرگز هدف، وسیله را توجیه نمی ‌كند؛ هرگز هدف خوب به انسان اجازه نمی ‌دهد كه از هر وسیله ‌ای استفاده كند. 🔸 هر راهی انسان را به آن مقصد نمی ‌رساند، است كه انسان را به آن مقصد والا می‌ رساند و لاغیر! این معنا را قرآن كریم به این صورت تبیین كرد فرمود: ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ كجا می‌ روید؟! همین معنا را وجود مبارك امیرمؤمنان علی ‌بن ‌ابی ‌طالب (سلام الله علیه) آن طوری كه در نهج ‌البلاغه آمده تبیین كرد، فرمود: «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ»؛ شما را به كجا می ‌برند؛ مگر نمی‌خواهید به سلامت برسید، چرا راه عیبناك را طی می‌ كنید؟! مگر نمی‌خواهید به كمال برسید، چرا در قدم می ‌نهید؟! «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ». آن ﴿فَأَینَ تَذْهَبُونَ﴾ قرآن به صورت «فَأَینَ یتَاهُ بِکُمْ» نهج‌البلاغه در آمد و این دو تعبیر قرآن و نهج ‌البلاغه به صورت «مَنْ حَاوَلَ أَمْراً بِمَعْصِیةِ اللهِ كَانَ أَفْوَتَ لِمَا یرْجُو وَ أَسْرَعَ لِمَجِی‌ءِ مَا یحْذَرُ» سالار شهیدان در آمده است. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: 1384/11/14 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
قیامه-جلسه چهارم.mp3.mp3
12.74M
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 📼جلسه چهارم تفسیر آیات 26 تا 40 📌 توضیح کوتاه درباره این سوره سورۀ مبارکۀ قیامت در عین کوتاهی محتوای بسیار تکان‌دهنده و عمیقی در خصوص معاد و جهان آخرت دارد. در این سوره موضوعاتی به شرح زیر مطرح شده است: مسائل مربوط به اشراط الساعة (حوادث عجيب و بسيار هول انگيزى كه در پايان اين جهان و آغاز قيامت روى مى‌دهد) ، تأکید خداوند بر حفظ قرآن، وضعیت نيكوكاران و بدكاران در قیامت، مطالب مهمی در خصوص لحظات پر اضطراب مرگ و انتقال انسان‌ها از دنیا به برزخ، هدف آفرينش انسان و رابطه آن با پدیدۀ معاد. 📝فهرست مطالب جلسه چهارم و پایانی ☑️وضعیت انسان ها در لحظه مرگ ☑️ویژگی های انسان متکبر و مکذب ☑️نماز وسیله تقرب انسان به خداوند ☑️تاثیر خضوع و تکبر در زندگی انسان ☑️فلسفه وضرورت برپائی قیامت ☑️شیوه خلقت انسان ☑️نطفه مرد تعیین کننده جنسیت ☑️فضائل و مناقب حضرت زهرا(س) 🌱🌱🌱 🔅 تفسير و علوم قرآنی @rahighemakhtoom
ابراهیم 06.mp3
8.92M
💢جلسه ششم و پایانی تفسیر سوره ابراهیم (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر) 🌱🌱🌱 🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی ▪️با هشتگ در کانال تمام فایل هااز سوره تا سوره را می توانید گوش کنید. ☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا 🌴🌴🌴 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
نگاشت (15) إِنَّمَا نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لَا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزَاءً وَلَا شُكُورًا(9)إِنَّا نَخَافُ مِنْ رَبِّنَا يَوْمًا عَبُوسًا قَمْطَرِيرًا(10) (و می‌گویند:) ما شما را بخاطر خدا اطعام می‌کنیم، و هیچ پاداش و سپاسی از شما نمی‌خواهیم!(9)ما از پروردگارمان خائفیم در آن روزی که عبوس و سخت است!(10) 🌱🌱🌱 چهارمين عمل بر جسته ابرار را اخلاص می‌شمرد، و می‌فرمايد:" آنها می‌گويند ما شما را تنها برای خدا اطعام می‌كنيم، نه پاداشی از شما می‌خواهيم و نه تشكری" (إِنَّما نُطْعِمُكُمْ لِوَجْهِ اللَّهِ لا نُرِيدُ مِنْكُمْ جَزاءً وَ لا شُكُوراً). ‏اين برنامه منحصر به مساله اطعام نيست كه تمام اعمالشان مخلصانه و برای ذات پاك خداوند است و هيچ چشمداشتی به پاداش مردم و حتی تقدير و تشكر آنها نيست، و اصولا در اسلام ارزش عمل به خلوص نيت است، و گرنه اعمالی كه انگيزه‌های غير الهی داشته باشد، خواه رياكارانه باشد، و يا به خاطر هوای نفس، و يا تشكر و قدردانی مردم، يا پاداش مادی، و هيچگونه ارزش معنوی و الهی ندارد، و حديث مشهور پيغمبر اكرم ص‌ ‏لا عمل الا بالنية و انما الاعمال بالنيات‌ ‏اشاره به همين معنی است. ‏منظور از" وجه اللَّه" همان ذات خدا است، و گرنه خدا" صورت" جسمانی ندارد، و اين همان چيزی است كه در ساير آيات قرآن نيز روی آن تكيه و تاكيد شده است، در آيه ۲۷۲ بقره می‌خوانيم: وَ ما تُنْفِقُونَ إِلَّا ابْتِغاءَ وَجْهِ اللَّهِ‌:" شما جز برای خداوند انفاق نكنيد" و در آيه ۲۸ سوره كهف در توصيف همنشينان شايسته پيامبر ص چنين آمده است: وَ اصْبِرْ نَفْسَكَ مَعَ الَّذِينَ يَدْعُونَ رَبَّهُمْ بِالْغَداةِ وَ الْعَشِيِّ يُرِيدُونَ وَجْهَهُ‌:" با كسانی باش كه پروردگار خود را صبح و شام می‌خوانند، و تنها ذات او را می‌طلبند". 🔅🔅🔅 و در آخرين توصيف" ابرار" می‌فرمايد:" آنها می‌گويند: ما از پروردگارمان خائفيم از آن روز كه عبوس و شديد است" (إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً). ‏اين سخن ممكن است زبان حال" ابرار" باشد يا زبان قال آنها. ‏تعبير از روز قيامت به روز" عبوس" و" سخت" با اينكه عبوس از صفات انسان است و به كسی می‌گويند كه قيافه‌اش را در هم كشيده، به خاطر تاكيد بر وضع وحشتناك آن روز است، يعنی آن قدر حوادث آن روز سخت و ناراحت كننده است كه نه تنها انسانها در آن روز عبوسند بلكه گويی خود آن روز نيز عبوس است. ‏در اينكه" قمطرير" از چه ماده‌ای گرفته شده؟ در ميان مفسران و ارباب لغت گفتگو است، بعضی آن را از" قمطر" می‌دانند، و بعضی آن را مشتق از ماده" قطر" (بر وزن مرغ) و ميم را زائده می‌دانند. ‏ولی مشهور همان اول است كه به معنی شديد و عبوس است‌. در اينجا سؤالی پيش می‌آيد و آن اينكه اگر" ابرار" تنها برای ذات پاك خدا كار می‌كنند پس چرا می‌گويند ما از عذاب روز قيامت بيمناكيم، آيا انگيزه الهی، با انگيزه ترس از عذاب قيامت، سازگار است؟! اما با توجه به يك نكته پاسخ اين سؤال روشن می‌شود، و آن اين كه آنها به هر حال به خاطر خدا گام بر می‌دارند، و اگر از عذاب قيامت می‌ترسند به خاطر آن است كه عذاب الهی است، و اگر به نعمتهای بهشت علاقه دارند چون اين نعمتها از ناحيه او است، و اين همان چيزی است كه در باب" نيت عبادت" در فقه مطرح است كه می‌گويند: قصد قربت در عبادات منافات با انگيزه علاقه به ثواب، و ترس از عقاب، و يا حتی كسب مواهب مادی اين دنيا از سوی خداوند (مانند نماز استسقا برای نزول باران) ندارد، زيرا همه اينها بازگشت به خداوند می‌كند، و به اصطلاح از قبيل" داعی بر داعی" است، هر چند مرحله عالی عبادت اين است كه علاقه به نعمتهای بهشت و ترس از عذاب دوزخ نيز انگيزه آن نباشد بلكه يك پارچه به عنوان" حبا للَّه" انجام گيرد. ‏تعبير به" إِنَّا نَخافُ مِنْ رَبِّنا يَوْماً عَبُوساً قَمْطَرِيراً" نيز شاهد بر اين است كه اين خوف نيز خوف از پروردگار است. ‏نكته قابل توجه اينكه دومين وصف از اوصاف پنجگانه، و پنجمين وصف هر دو مساله خوف است، با اين تفاوت كه در اولی تنها سخن از خوف روز قيامت است و در دومی خوف از پروردگار در روز قيامت، در يك مورد روز قيامت چنين توصيف شده كه شر آن گسترده است و در مورد ديگر عبوس و شديد است كه در واقع يكی گستردگی آن را می‌رساند و ديگری گستردگی كيفی را. ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
💠 رادمردان 🔸 این عزیزان و بزرگوارانی که شربت شهادت نوشیدند ، ما نسبت به اینها خیلی احساس کوچکی می ‎کنیم! من بارها این را برای دوستانم نقل کردم ظاهراً سال شصت بود که اوایل جنگ بود و شهدا را می ‎آوردند در شهرهایشان و آن مجروحین را به آسایشگاه می بردند. یک روز ما به زیارت این مجروحین در آسایشگاه رفتیم، جوان ‎ها را دیدم کم سن، قطع نخاع، غیر قابل علاج و ! قدری دور زدیم و قدری دعا کردیم، دیدم هیچ نمی ‎توانم تحمل کنم! نه دعای ما اثر دارد که مستجاب الدعوه باشیم و نه قدرتی داریم که در شفای اینها کوشش کنیم، هیچ چاره نداشتیم، به سرعت دوری زدیم از آنجا آمدیم بیرون و رفتیم جایی و نشستیم و گریه کردیم و سبک شدیم و دیگر نرفتیم! 🔸 اینها هستند، اینها هستند، هستند! ما برویم برای چه؟ بگوییم و سفارش بکنیم؟ این که پیش تر از ما رفته و دیده! اینها هستند اینها را ما داریم! 📚 دیدار جمعی از اعضای موسسات قرآنی با حضرت استاد تاریخ: 1398/08/18 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
. 🔰 انسان شناسی از منظر سجاد (علیه السّلام) 💠 شما این دعای نورانی عرفه (سلام‌ الله علیه) را در می خوانید. وجود مبارک حضرت در دو جا، دو حرف زد؛ هر دو هم (حق و صدق لا ریب فیه). یکی بالای منبر مسجد شام بود که به همه دشمنان گفت: مردم! بدانید در تمام روی زمین مردی به عظمت من نیست، و درست گفت. فرمود: امروز مشرق عالم و مغرب عالم بروید، کسی مثل من باشد؛ نیست! (انا ابن کذا، انا ابن کذا، ... دنی فتدلّی فکان قاب قوسین او ادنی)*، دیگر مثل من کسی روی کره زمین نیست. همین امام در که در صحیفه سجادیه است به خدا عرض می کند: خدایا! از من پَست تر در تمام عالم کسی نیست؛ (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلّین مثقال الذّره او دونها)*. چرا؟ چرا از من پَست تر احدی نیست؟ برای اینکه من می فهمم هر چه دارم از توست، از خودم چیزی نیست؛ دیگران نمی فهمند! دیگران اسلامی حرف می زنند و قارونی فکر می کنند؛ چه می گفت؟ گفت: (انما اوتیته علی علم عندی)*، من خودم زحمت کشیدم و این طور شدم! همین امام سجاد که بالای منبر شام آن فرمایش را فرمود؛ حقّ لا ریب فیه، درست فرمود. فرمود: در تمام روی زمین مردی مثل من نیست، درست گفت؛ در دعای همین صحیفه سجادیه به خدا عرض می کند که پَست تر از من احدی نیست، برای اینکه من می دانم هر چه دارم از توست، خودم چیزی ندارم؛ آنها نمی دانند!! (انا اقلّ الاقلیّن و اذّل الاذلیّن مثقال الذّره او دونها). این بیان نورانی حضرت در دعای عرفه صحیفه سجادیّه است. 📌 الاحتجاج للطبرسی / جلد ۲ / صفحه ۳۱۱ _ @rahighemakhtoom
برداشت از آیات ۷۱ – ۶۹ 📌آزار رساندن پیامبر صلی الله علیه و آله سالک الی اللّه نباید رفتاری بکند که موجب آزار و اذیت رسول الله صلی الله علیه و آله بشود . باید تقوی داشته باشد و گفتارش مستدل وحق باشد تا اعمالش شایسته گردد و گناهانش آمرزیده شود. باید بداند که آمرزش گناهان و شایستگی رفتار و رستگاری در پرتو اطاعت و فرمانبرداری از رسول خداوند است. 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد
🔰موقعیت های غیر ساکن! سراغ دعاهای ریشه دار و استخون دار برویم دعایی که از بودن به شدن رهنمون مان سازد.دعایی که از آنچه هستیم به آنچه باید باشیم ما را برساند. دعایی که جانمان را فربه و روحمان را به پرواز درآورد و نفس مان را تربیت الهی کند و خلاصه دعایی که مارا از خود محوری برهاند و خدا محور سازد. پ ن: مناجات شعبانیه ۱۴۰۰.۱۲.۱۷ 🌷🌷🌷 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
07-bandeganeh khase khoda.mp3
8.38M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع بندگان خاص خدا (8) 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 123 ⏪34- مَثَل خوردن گوشت برادر مرده ( . . . وَلاَ یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضًا اءَیُحِبُّ اءَحَدُکُمْ اءَن یَاءْکُلَ لَحْمَ اءَخِیهِ مَیْتًا فَکَرِهْتُمُوهُ . . . ) . (سوره حجرات آیه12) ((و هیچ یک از شما دیگری را غیبت نکند ، آیا کسی از شما دوست دارد که گوشت برادر مرده خود را بخورد ؟ ! (به یقین ) همه شما از این امر کراهت دارید)) . 🌱🌱🌱 📌چند نکته ⏪3- عوامل و انگیزه غیبت علمای علم اخلاق عوامل متعدّدی برای انگیزه غیبت ذکر کرده اند ، مانند : ((غضب )) ، ((کینه توزی )) ، ((حسد)) ، ((دلقک بازی )) و امثال اینها . بعضی از محقّقان معاصر ، عامل دیگری برای انگیزه غیبت بر شمرده و آن عبارت از ((بیکاری )) است و گفته اند : بیکاری و بی برنامه ای و عاطل و باطل بودن سرمنشاء بسیاری از گناهان ، از جمله غیبت کردن است و به تجربه هم ثابت شده که افراد بیکار و تنبل بیشتر به فساد اخلاقی ، مانند غیبت و تهمت و سخن چینی و امثال آن آلوده می شوند . بنا بر این ((بیکاری )) از عوامل غیبت کردن است . 🔹آیت اللّه مطهری (ره ) در این باره می گوید : ((زنها در قدیم مشهور بودند که زیاد غیبت می کنند . شاید این به عنوان یک خصلت زنانه معروف شده بود که زن طبیعتش این است و جنساً غیبت کن است ؛ در صورتی که چنین چیزی نیست ، زن و مرد فرق نمی کنند . علّتش این بود که زن مخصوصاً زنهای متعیّنات ، زنهایی که کلفت داشته اند و در خانه ، همه کارهایشان را کلفت و نوکر انجام می دادندهیچ شغلی و هیچ کاری ، نه داخلی و نه خارجی نداشت ، صبح تا شب باید بنشیند و هیچ کاری نکند ، کتاب هم که مطالعه نمی کرده و اهل علم هم که نبوده ؛ باید یک زن هم شاءن خودش پیدا کند ؛ با آن زن چه کند ؟ راهی غیر از غیبت کردن به رویشان باز نبوده ، و این برایشان یک امر ضروری بوده ؛ یعنی اگر غیبت نمی کردند واقعا بدبخت و بیچاره بودند . . . ▫️در یکی از شهرها یا ایالات آمریکا در خانواده ها قمار آنقدر رایج شده بود که زنها به آن عادت کرده بودند و در خانه ها به صورت یک بیماری رواج یافته بود ، و شکایت همه این بود که زنها دیگر کاری غیر از قمار ندارند . اوّل این را به عهده واعظها گذاشتند که آنها این بیماری را از سر مردم بیرون ببرند . ولی آخر بیماری علّت دارد ؛ تا علّتش از میان نرود که بیماری از بین نمی رود . واعظها شروع کردند به موعظه در زیانهای قمار و آثار اخروی آن ؛ ولی اثر نداشت . یک شهردار پیدا شد و گفت که من این بیماری را معالجه می کنم . آمد و کارهای دستی از قبیل بافتنی را تشویق کرد و برای زنها مسابقه های خوب گذاشت و جایزه های خوب تعیین کرد . طولی نکشید که زنها دست از قمار کشیده و به این کارها پرداختند . آن مرد علّت را تشخیص داده و فهمیده بود که علّت پرداختن زنها به قمار ، بیکاری و احتیاج آنها به سرگرمی است . کار دیگری برایشان به وجود آورد تا توانست قمار را از میان ببرد یعنی در واقع یک خلا روحی در میان آنها وجود داشت و آن خلا منشاء این گناه بود ؛ آن آدم فهمید که این خلا را باید پر کرد تا بشود قمار را از بین برد و تا آن خلابه وسیله دیگری پر نشود نمی توان آن را از میان برداشت )) . ▫️خلاصه این که یکی از عوامل آلوده شدن به ((غیبت )) و گناهان دیگر ((بیکاری )) است و یکی از راههای مهم جلوگیری از آن ((اشتغال )) به کار و پرهیز از بیکاری و تنبلی می باشد ؛ و بهترین کار این است که انسان به بررسی عیوب خویش بپردازد تا بدین وسیله از عیب جویی دیگران در امان بماند ، چنانچه امیر المؤ منین علیه السّلام می فرماید : ((یا ایّها النّاس طُوبی لِمَنْ شَغَلَهُ عَیْبُهُ عَنْ عُیُوبِ النّاس ؛ ای مردم خوشا به حال کسی که اشتغال به عیب خودش او را از عیبجویی دیگران باز دارد)) . 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🔰 آثاربرقراری رابطه جنسی نامشروع بر فرد و جامعه از نظر قرآن کریم!!؟ 🔘برقراری رابطه نامشروع جنسی از نظر دین مقدس اسلام حرام است و آثار زیانبار و ویرانگری را بر فرد و اجتماع بر جای می گذارد; که به برخی از آن ها اشاره می شود: ▫️۱ . آلودگی به گناه; ارتباط نامشروع و شهوت پرستی انسان را به سوی انواع گناهان می کشاند و یکی از سرچشمه های اصلی گناه و نافرمانی خداوند محسوب می شود و انسان را کور و کر کرده و قدرت درک واقعیت ها را از او می گیرد و در چنین حالاتی زشتی ها در نظر شخص گناه کار زیبا و زیبایی ها در نظر او زشت و بی رنگ می شود . قرآن کریم در سوره حشر ، آیات ۱۶ و ۱۷ داستان عابدی از قوم بنی اسرائیل به نام «برصیصا» را نقل کرده که شاهد گویایی بر این حقیقت است که ارتباط نامشروع و شهوت پرستی سرانجام شوم و خطرناکی دارد . و شهوت پرستی آن عابد باعث شد که ابتدا به زنا آلوده شود و سپس قتل نفس (کشتن یک نفر) و بعد ارتکاب دروغ و سرانجام با حالت شرک از دنیا رفت و محصول سالها عبادت او بر باد رفت و در نزد مردم رسوا و بی آبرو شد .۱ ▫️۲ . تضعیف شخصیت اجتماعی انسان; شخصی که ارتباط نامشروع با دیگران دارد در اجتماع جایگاهی ندارد و شخصیت و احترام اجتماعی او در همه شکسته و ذلیل و خوار است; حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «افزون شدن شهوت شخصیت انسان را لکه دار می کند .»۲ ▫️۳ . حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «از پیامبر اکرم(صلی الله علیه وآله وسلم) شنیدم که در زنا شش اثر سوء است; سه قسمت در دنیا که عبارتند از: گرفته شدن صفا و نورانیت از انسان; ۲ . قطع شدن روزی; ۳ . تسریع در نابودی ، و سه قسمت در آخرت: ۱ . غضب پروردگار; ۲ . سختی حساب; ۳ . داخل شدن در آتش جهنم و یا باقی ماندن ابدی در جهنم . . .۳ ▫️۴ . گسسته شدن پیوندهای زناشویی و خانوادگی;۴ ▫️۵ . گسترش فحشا و منکرات در جامعه;۵ و . . .۶ 🌱🌱🌱 ۱. ر.ک: اخلاق در قرآن، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۲۹۲ـ۲۹۳، دارالکتب الاسلامیة، تهران. ۲. غررالحکم، عبدالواحد بن محمد تمیمی آمدی، ص ۳۰۵، انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی، قم. ۳. مجمع البیان، مرحوم طبرسی رحمه‏الله، ج ۶، ص ۶۳۸، انتشارات ناصر خسرو، تهران. ۴. شعرا، ۱۶۶، مؤمنون، آیات ۷ـ۵. ۵. نساء، ۳ و ۲۲. ۶. ر.ک: تفسیر نمونه، آیة الله مکارم شیرازی و دیگران، ج ۱۴، ص ۴۳۵ـ۴۶۸، دارالکتب الاسلامیة؛ اخلاق در قرآن، آیة الله مصباح یزدی، ج ۲، ص ۲۳۹ـ۲۶۳، انتشارات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی رحمه‏الله. 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
🆔 @a_javadiamoli_esra 💠 بنده خالص حق 🔸 امام سجاد (علیه السلام) فرمود: حق خدای بزرگ بر تو این است كه جز او را نپرستی و این پرستش خالص باشد. اگر بودی، اگر در این بندگی دیگری را شریك نگرفتی، غیر خدا را در این عبادت راه ندادی و بنده خالص الله بودی، خدای متعالی كفایت تمام امور دنیا و آخرتت را به عهده می ‌گیرد و هیچ گزندی برای این مؤمن متصور نیست. 🔸 زیرا هر چه در عالم هست و هر كه در عالم هست، خواه سمائی‌ اش، خواه زمینی ‌اش، خواه دریایی ‌اش، خواه صحرایی ‌اش، خواه ذی روحش و خواه جامدش همه ‌هستند. 📚 سخنرانی عمومی تاریخ: سال 1387 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آزمون زندگی.دنیای مذموم.عبداللهی 140012171.mp3
12M
امام سجاد (علیه السلام) سُئِلَ زَيْنُ اَلْعَابِدِينَ عَلَيْهِ اَلسَّلاَمُ أَيُّ اَلْأَعْمَالِ أَفْضَلُ عِنْدَ اَللَّهِ تَعَالَى قَالَ مَا مِنْ عَمَلٍ بَعْدَ مَعْرِفَةِ اَللَّهِ تَعَالَى وَ مَعْرِفَةِ رَسُولِهِ أَفْضَلَ مِنْ بُغْضِ اَلدُّنْيَا وَ إِنَّ لِذَلِكَ لَشُعَبا كَثِيرَة وَ لِلْمَعَاصِي شُعَبٌ فَأَوَّلُ مَا عُصِيَ اَللَّهُ بِهِ اَلْكِبْرُ وَ هُوَ مَعْصِيَةُ إِبْلِيسَ حِينَ أَبىٰ وَ اِسْتَكْبَرَ وَ كٰانَ مِنَ اَلْكٰافِرِينَ : ثُمَّ اَلْحِرْصُ وَ هُوَ مَعْصِيَةُ آدَمَ وَ حَوَّاءَ صَلَوَاتُ اَللَّهِ عَلَيْهِمَا حِينَ قَالَ اَللَّهُ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى فَكُلاٰ مِنْ حَيْثُ شِئْتُمٰا وَ لاٰ تَقْرَبٰا هٰذِهِ اَلشَّجَرَةَ فَتَكُونٰا مِنَ اَلظّٰالِمِينَ : فَأَخَذَا مَا لاَ حَاجَةَ بِهِمَا إِلَيْهِ فَدَخَلَ ذَلِكَ عَلَى ذُرِّيَّتِهِمَا إِلَى يَوْمِ اَلْقِيَامَةِ وَ ذَلِكَ لِأَنَّ أَكْثَرَ مَا يَطْلُبُ اِبْنُ آدَمَ مَا لاَ حَاجَةَ بِهِ إِلَيْهِ ثُمَّ اَلْحَسَدُ وَ هُوَ مَعْصِيَةُ اِبْنِ آدَمَ حِينَ حَسَدَ أَخَاهُ فَقَتَلَهُ فَتَشَعَّبَ مِنْ ذَلِكَ حُبُّ اَلنِّسَاءِ وَ حُبُّ اَلدُّنْيَا وَ حُبُّ اَلرِّئَاسَةِ وَ حُبُّ اَلرَّاحَةِ وَ حُبُّ اَلْكَلاَمِ وَ حُبُّ اَلْعُلُوِّ وَ حُبُّ اَلثَّرْوَةِ فَصِرْنَ سَبْعَ خِصَالٍ فَاجْتَمَعْنَ كُلُّهُنَّ فِي حُبِّ اَلدُّنْيَا فَقَالَتِ اَلْأَنْبِيَاءُ وَ اَلْعُلَمَاءُ بَعْدَ مَعْرِفَةِ ذَلِكَ حُبُّ اَلدُّنْيَا رَأْسُ كُلِّ خَطِيئَةٍ وَ اَلدُّنْيَا دُنْيَيَانِ دُنْيَا بَلاَغٌ وَ دُنْيَا مَلْعُونَةٌ . 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
آزمون زندگی.دنیای مذموم.عبداللهی.140012172.mp3
12M
از امام سجاد عليه السّلام سؤال شد:كدام اعمال نزد خداوند از همه بهتر است؟فرمود:هيچ عملى بعد از شناخت خدا و رسولش بهتر از دشمنى با دنيا نيست،دشمنى با دنيا اقسامى و گناهان نيز اقسامى دارد،نخستين معصيتى كه نسبت به خداوند واقع شد تكبر بود،و آن نافرمانى شيطان بود كه سرپيچى كرد و كبر ورزيد و از كافران شد معصيت ديگر حرص و طمع است كه آن معصيت آدم و حوّا صلوات اللّٰه عليهما بود،آن هنگام كه خداوند فرمود: از هر چه مى خواهيد بخوريد ولى به اين درخت نزديك نشويد كه از ظلم كنندگان خواهيد بود ،آنها با اينكه احتياجى به آن درخت نداشتند،آن را خوردند و اين حرص تا روز قيامت بين فرزندانشان باقى ماند،و از اين روست كه فرزندان آدم چيزهايى را جمع مى كنند كه به آنها نيازى ندارند. بعد از آن حسد است،كه گناهى است كه فرزند آدم گرفتارش شد،آن هنگام كه برادرش را به خاطر حسادت كشت،از حسد چند چيز منشعب مى شود:دوستى زنان، دوستى دنيا،دوستى رياست،دوستى راحتى،دوستى سخن گفتن،دوستى مقام و دوستى ثروت كه جمعا هفت خصلت مى شود،و تمام آنها در دوستى دنيا جمعند،از اين رو پيامبران و دانشمندان بعد از شناخت آن گفته اند:دوستى دنيا سرآغاز همۀ گناهان است،و دنيا دو قسم است:دنياى كفاف و دنياى ملعون. منبع : مشکاة الأنوار في غرر الأخبار، ج 1، ص ۵۶۶ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
. 🔰 راز ماندگاری امام سجاد (علیه السّلام) 💠 در اثر سوء امویان، کسی به حضور آمد، شروع کرد به بد گفتن و اهانت کردن؛ در دوران خفقان اموی بود. امام (سلام الله علیه) در اثر آن بزرگواری و‌ گذشت، نشنیده گرفت و تغافل کرد. این شخص بار دوّم بد دهنی کرد، اعتنا نکرد. بعد صریحاً جلو آمد، به امام سجاد عرض کرد: آقا! من این فحش ها را به تو دادم! حضرت فرمود: من هم شنیدم، ولی منم از تو کردم‌. این است که امام سجاد در طی تاریخ ماند‌، این فکر می ماند. همه کسانی که در طول این سنین عَدیده آمدند؛ با نام اینها، با قبر اینها جنگیدند و نشد. امویان، مروانیان، عباسیان تا اخیراً پهلویان؛ و نشد! اگر کار کسی صبغه الهی داشت، محفوظ می ماند. ما غیر خدا را باید کوچک بدانیم، نه کوچک کنیم!! اینها بندگان خدایند، مخلوقات الهی اند. اینکه فرمود غیر خدا در چشم مردان باتقوا کوچکند، از آن طرف به ما فرمودند هیچ کسی را نکنید، هیچ کسی را تصغیر نکنید؛ حتّی مسلمان را کلمه (رُجیل) نگوئید، این را رعایت کنید. (( رُجیل )) مُصغّر ( رجل ) است. در عربی اگر بخواهند بگویند فلان شخص است، می گویند (رُجیل) است؛ ما در فارسی هم می گوئیم ( ) و مانند آن. فرمود: شما مسلمان را (کوچولو) نگوئید، ( ) نگوئید. با قد آن شما این تعبیر را نکنید، برای مسلمان کلمه (رُجیل) را به کار نبرید، ادب را رعایت کنید. همان دینی که به ما می گوید آسمان و زمین نزد فرد باتقوا کوچک است، می گوید: هیچ کس را کوچک نشمار، تحقیر نکن؛ شما چه می دانید در درون افراد چیست! اسرار مردم در قیامت روشن می شود. 📋 سخنرانی در جمع اقشار مختلف مردم 📆 آمل ؛ حسینیه ارشاد _ ۱۳۷۱/۰۴/۱۵ 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Muddathir02.mp3
6.59M
(تفسیر وقرآن پژوهی) 🔅🔅🔅 💢 تفسیرصوتی سوره المدثر 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه دوم ☘️☘️☘️ 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom