💦چگونه ميتوان امام زمان(عج) را شناخت؟
شناخت بر دو قسم است: «شناخت تاريخي» و «شناخت واقعي» كه از قسم نخست مهمتر است. مسئله مهم اين است كه ما آن حضرت را به حقيقت بشناسيم و ايشان نيز ما را ببيند؛ نه اينكه ما حضرت را ببينيم.
در زمان پيامبرصلي الله عليه و آله و سلم (كه مقامش از همه امامان بالاتر است) عده زيادي آن وجود مبارك را ميديدند، اما خداي سبحان درباره آنها فرمود: ﴿و تراهم ينظُرُون اِليك و هُم لايُبصرون﴾ اعراف/۱۹۵
؛ آنها را ميبيني كه به تو مينگرند؛ ولي تو را نميبينند. اهل نظر هستند، اما اهل بصيرت نيستند. هنر اين است كه به گونهاي باشيم كه وجود مبارك امام زمان(عليهالسلام) ما را ببينند.
در قرآن كريم آمده است: خدا كه بر همه چيز بصير است، در روز قيامت به عدهاي نگاه نميكند: ﴿ولايُكلّمهم اللّه و لاينظرُ اِليهم يومَ القيامةِ و لايزكّيهم﴾[6] و نگاه تشريفي خود را نسبت به عدهاي اعمال نميكند.
اگر ما در مسير صحيح حركت كنيم، آن حضرت ما را ميبيند.
آیت الله #جوادی_آملی
#جمعه_های_امام_زمانی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰دليل قرآني وجود حضرت حُجّت (عج) چيست؟
مرحوم كليني (رضوان اللّه عليه) در كتاب شريف كافي طي بابي از ائمه(عليهمالسلام) نقل كرده است كه به سوره قدر احتجاج كنيد، زيرا در سوره قدر آمده است، هر سال ليلة القدري دارد و فرشتگان در شب قدر، هر سال با همراهي روح (جبرئيل سلام اللّه عليه)، همه احكام و امور را به زمين نازل ميكنند.
وقتي فرشتگان احكام و امور را به زمين ميآورند، بايد آن را به كسي بسپارند، چون افراد عادي نميتوانند ميزبان فرشتگان باشند و احكام صادره را تحويل بگيرند، پس تنها كسي كه در روي زمين مهماندار فرشتگان و تحويل گيرنده اين امور و مقدّرات است، وجود مبارك ولي عصر(عليهالسلام) است، بنابراين با توجه به رواياتي كه مرحوم كليني نقل كرد، از نظر قرآن، در شب قدر كه همه فرشتگان به همراهي جبرئيل(سلام اللّه عليه) يا روح، مقدّرات امور را نازل ميكنند، بايد آن را به كسي بسپارند و به او گزارش بدهند؛ گيرنده اين امور وجود مبارك ولي عصر(ارواحنا فداه) است.
#جمعه_های_امام_زمانی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#سوره_فاطر
برداشت از آیات ۶ – ۵
📌#غرور
#سالک الی #اللّه باید بداند که #وعده الهی حقّ است و #زندگی حقیقی انسان بعد از #مرگ است و زندگی دنیا او را #فریب ندهد و #شیطان او را به کرم خدا #مغرور ننماید.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(220)
آیه 17 - مثلهم كمثل الذى استوقد نارا فلما اضاءت ما حوله ذهب الله بنورهم و تركهم فى ظلمت لايبصرون -آیه 18- صم بكم عمى فهم لا يرجعون
🔰لطايف و اشارات
⏪1- نقش تمثيل در شناخت
تبيين معارف در قالب تمثيل، هم شيوه كتابهاى آسمانى پيشين بوده (ذلك مثلهم فى التواره فى الانجيل...) و هم سيره تعليمى قرآن كريم است. قرآن به طور گسترده از مثل استفاده مى كند: (ولقد صرفنا للناس فى هذا القرآن من كل مثل) و از تمثيل به امور ساده نيز پرهيزى ندارد: (ان الله لا يستحيى ان يضرب مثلا ما بعوضه فما فوقها)
🔹خاصيت مثل اين است كه معارف معقول و بلند را به سطح مطالب متخيل و محسوس تنزل مى دهد تا در سطح فهم همگان قرار گيرد. مثل همانند ريسمانى است كه از اوج معرفتهاى والا به سطح افهام توده مردم آويخته مى شود، تا آنان كه توان ادارك معارف بلند را در قالب ممثل ندارند، به مثل تمسك جسته و در حد خود بالا بروند و ممثل را در سطح مناسب خويش ادراك انسان هر چه ساده انديش تر باشد، نيازش به مثل بيشتر است و به هر ميزان با معارف عميق انس بيشترى پيدا كند، نيازش به مثل كمتر مى شود.
🔹نقش تمثيل در شناخت حقايق همتاى نقش تعاريف حدى و رسمى (حد تام و ناقص و رسم تام و ناقص) نيست، زيرا تمثيل نه مانند تعريفهاى حدى ذاتيات ممثل را نشان مى دهد و نه مانند تعريفهاى رسمى، عوارض ذات را ارائه مى كند، بلكه نوعى وصف شى ء است براى تقريب به ذهن، مانند اين كه گفته مى شود: مثل نفس در بدن، مثل ناخداست در كشتى و سلطان در شهر. البته تمثيل معناى ديگرى نيز دارد و آن بيان وجود مثالى شى ء است كه در لطيفه سوم، به آن اشاره مى شود.
🔹قرآن كريم در هر مورد كه به ذكر مثل مى پردازد، ممثل را پيش از مثل يا پس از آن با براهين عقلى مستدل مى كند و در كنار آن، براى كمك به فهم افراد متوسط، مثلى ذكر مى كند؛ مانند اين كه معرفت بلند توحيد ربوبى را گاهى با برهان تمانع و به صورت قياسى استثنايى تبيين مى كند: (لو كان فيهما الهه الا الله لفسدتا) و گاهى همان را در قالب مثلى ساده اين گونه بيان مى كند: اگر مردى مملوك و برده چند مولاى ناسازگار باشد كه هر يك او را به كارى مى گمارند، با مردى كه تنها فرمانبر يك مولاست سنجيده شود هرگز يكسان نيستند: (ضرب الله مثلا رجلا فيه شركاء متشاكسون و رجلا سلما لرجل هل يستويان مثلا) حاصل آن برهان عقلى و اين مثل حسى آن است كه اگر عالم آفرينش به دست چند مبدا تدبيرى اداره شود نظام آن گسيخته مى شود.
▫️همچنين عظمت قرآن را گاهى با آياتى مانند (انا سنلقى عليك قولا ثقيلا) يا (وانك لتلقى القرآن من لدن حكيم عليم) بيان مى كند كه معناى قول ثقيل بودن قرآن و علم لدنى بودن آن براى توده انسانها به راحتى قابل فهم نيست و گاهى براى پى بردن انسانهاى متوسط به عظمت قرآن، در قالب تمثيل ميگويد: اگر اين قرآن را بر كوهى نازل كنيم كوه را فروتن و از هم پاشيده خواهى ديد: (و لو انزلنا هذا القرآن على جبل لرايته خاشعا متصدعا من خشيه الله و تلك الامثال نضر بها للناس لعلهم يتفكرون)
▫️هدف قرآن كريم از تمثيل، راهيابى افهام ساده از راه مثل به ممثل است و از اين هشدار مى دهد كه انسانها نبايد در حد معرفتهاى تنزل يافته بمانند، بلكه بايد مثل را سرپلى براى رسيدن به اوج ممثل قرار دهند، زيرا ماندن در محدوده مثل، مانند زندگى بر روى پل است و چون مثل در حقيقت همانند ريسمانى است براى برآمدن بر قله معرفت ممثل، توقف در حد مثل مانند اين است كه كوه نوردى، طناب آويخته از قله كوه در دست بگيرد، ولى بالا نرود.
🔹قرآن كريم پى بردن از مثل به ممثل را در گرو سفر كردن از علم حسى به علم حصولى عقلى و آنگاه از علم حصولى عقلى به علم شهودى قلبى مى داند كه همگان از آن بهره ندارند و تنها معدودى از انسانها بدان دست مى يابند:
(مثل الذين اتخذوا من دون الله اولياء كمثل العنكبوت اتخذت بيتا و ان اوهن البيوت لبيت العنكبوت لو كانوا يعلمون... وتلك الامثال نضربها للناس و ما يعقلها الا العالمون) و از اين جا معلوم مى شود كه اگر كسى از مثل به ممثل نرسيد عاقل نيست ؛ زيرا هدف را رها كرده، به ابراز سرگرم شده است، چون ظاهر اين آيه آن است كه بهره اصلى از تمثيل، سهم عالمانى است كه علم خود را نردبان عقل قرار مى دهند و مراد از عقل در اين گونه موارد مجموع و عصاره علم و عمل صالح است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#کارگزاران_فرهنگی (132)
#قرآن #کارگزاران #فرهنگی
📌 ویژگی های فردی کارگزار فرهنگی
🌱🌱🌱
⏪40-مخاطب شناسی (شناخت ویژگی های گوناگون مردم)
وَمَا أَرْسَلْنَا مِنْ رَسُولٍ إِلَّا بِلِسَانِ قَوْمِهِ لِیبَینَ لَهُمْ فَیضِلُّ اللَّهُ مَنْ یشَاءُ وَیهْدِی مَنْ یشَاءُ وَهُوَ الْعَزِیزُ الْحَكِیمُ«ابراهیم/4»
ما هیچ پیامبری را، جز به زبان قومش، نفرستادیم؛ تا (حقایق را) برای آنها آشکار سازد؛ سپس خدا هر کس را بخواهد (و مستحق بداند) گمراه، و هر کس را بخواهد (و شایسته بداند) هدایت میکند؛ و او توانا و حکیم است.
🌱🌱🌱
☑️پيامبران، با فرهنگ و زبان مردم زمان خود آشنا بوده و طبق فهم آنان تبليغ مىكردند. «بِلِسانِ قَوْمِهِ»
☑️تبليغ بايد با شيوهاى ساده و صريح و روشن، و براى عموم قابل فهم باشد.
🌿🌿🌿
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Muddathir03.mp3
7.46M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیرصوتی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 3.docx
43.5K
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسير سوره مدثر جلسه 3.pdf
1.27M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#آیات_نور
#کانال_قرآنی_رحیق(تفسیر وقرآن پژوهی)
#تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی
#تفسیر_سوره_مدثر
#سوره_مدثر #مدثر #مدثر
🔅🔅🔅
💢 تفسیر متنی سوره المدثر
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه سوم
☘️☘️☘️
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم #سوره #مدثر
📌غیرت الهی و غیرت انسانی
...ما بايد اين کشور خودمان را با غيرت حفظ کنيم.اين کلمه غيرت چقدر عزيز و شريف است! ما در فارسي کلمهاي نداريم يا لفظي نداريم که غيرت را معنا کند. اين غيرت که يک واژه عربي است، سه رکن اساسي ميخواهد تا آن را معنا کند. اين همه عظمت پيدا ميکند که هيچ کسي غيورتر از خدا نيست، پيغمبر غيور است، اميرمؤمنان غيور است، ما را به غيرت دعوت کردند. غيرت سه تا عنصر اصلي عميق علمي ميخواهد تا آدم بفهمد که «الغيرة ما هي»؟«الغيرة» رکن اوّلش اين است که آدم وارد مرز ديگري نشود، وارد مرز غير نشود، چه کار داري به شئون مردم؟ زن مردم؟ مال مردم؟ خانه مردم؟ نگاه به زن مردم با غيرت سازگار نيست. چرا حضرت امير فرمود:«مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»؛درنهجالبلاغه است. فرمود هيچ انسان باغيرتي اين ناموس مردم را نگاه نميکند، چون وارد حريم غير ميشود. اين با غيرت سازگار نيست؛ خانه مردم، مال مردم، زن مردم، اين با غيرت سازگار نيست.«مَا زَنَي غَيُورٌ قَطُّ»،فرمود هيچ انسان با غيرتي به ناموس ديگري نگاه نميکند، چون غيرت يعني وارد حريم غير نشو! اين يک و انسان امين، حريمدار، حَرمدار، ناموسدار باشد، احدي را اجازه ندهد که وارد حريم خصوصي اين بشود. غير را راه ندهد به حريم خاص خود، دو يعني دو! پس نه وارد حريم غير بشود، نه غيري را وارد حريم خود بکند، اگر غيري را وارد حريم خود کرد، اين ميشود دياثت، پس دياثت که غدّه بدخيم است، يکي از عناصر سهگانه معناي غيرت است. داخل در کار مردم شدن، اين اوّلي، اين هم دومي، سومي، تا آدم مرز خود را نشناسد، شناسنامه خود را نشناسد، حريم و حَرم خود را نشناسد، آن دو تا عنصر که محقَّق نيست.
به ما گفتند از مرز خودت بيرون نرو، اين يک؛ به ما گفتند بيگانه را وارد مرز خود نکن، اين دو؛ پس مرز ما بايد مشخص شود. دياثت چرا بد است؟ بيغيرتي چرا بد است؟ براي اينکه انسان از مرز خود دارد تجاوز ميکند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره المدثر جلسه سوم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Jame-or-Revayat-www.Ziaossalehin.ir-1.apk
21.08M
نرم_افزار "جامع الروایات"
*اندروید*
🔻این نرم افزار شامل ڪتب زیر می باشد:
📕19 جلد کتاب وسائل الشیعه
📘 8 جلد اصول کافی
📚 10 جلد تهذیب الاحکام
📙 4 جلد الاستبصار
📗 2 جلد من لا یحضر الفقیه
📒کتاب التوحيد یک جلدی
📚 2 جلد کتاب المحاسن
📓2 جلد کتاب عیون اخبار الرضاء
📗10 جلد بصائر الدرجات
📙2 جلد علل الشرائع
📔 صحیفه سجادیه
📓نهج البلاغه
📚2 جلد کتاب الاحتجاج
📙 کتاب اسرار آل محمد
📘کتاب ارشاد القلوب 2 جلد
📗2 جلد کتاب الخصال
📕 کتاب صفات شیعه
📒 کتاب فضائل الشیعه
📔کتاب الإقبال بالأعمال الحسنه
📓کتاب تفسیر یک جلدی فرات الکوفی
📚کتاب امالی شیخ صدوق
📗کتاب تحف العقول
📒کتاب جامع الاخبار
📙کتاب توحید المفضل
📘کتاب ثواب الأعمال و عقاب الاعمال
📕کتاب مصباح الشریعه
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
⏺انسانهایی در این دنیا زندگی میکنند که هیچ تاریکی و ابهامی در زندگی خود، نه در قلمرو «آنچنان که هست» و نه در قلمرو «آنچنان که باید»، نمیبینند و در نتیجه نیازی به راهنمایی راهنمایان الهی در خود احساس نمیکنند. شاید هم اکثریت بسیار چشمگیر انسانها را همین افراد تشکیل میدهند، ولی باید در نظر گرفت که این انسانها اصلاً افقی در زندگی ندارند تا سر خود را بلند کنند و ببینند که آن افق، روشن است یا تاریک!
⏺یکی از دانشوران مورد وثوق، پس از مطالعهای نسبتاً طولانی و عمیق در جوامع امروزی صنعتی که به نام جوامع متمدن نامیده میشوند، به این نتیجه رسیده بود که اگر همۀ جوامع دنیا در جنگ و کشتار و ویرانیها فرو روند، عکسالعملی که مردم مغز شستشوشدۀ آن جوامع در برابر خون میلیاردها انسان که روی زمین ریخته و میلیونها مناطق مسکونی که به ویرانه مبدل شده است، از خود نشان خواهند داد، این است که از خود سؤال خواهند کرد: آیا قطرههایی از آن خونها، لباس شستهشده و اطوشدۀ آنان را کثیف نخواهد کرد؟ آیا از آن ویرانهها گردی روی خودروی سواری آنها نخواهد نشست؟ اگر در پاسخ آن متمدن! بگویید: نه، ای متمدن عزیز! هیچ نترسید، زیرا از میلیاردها لیتر خونی که روی زمین ریخته میشود، حتی یک قطره هم به لباس شما ترشح نخواهد کرد و کمترین گردی از ویرانههای مناطق مسکونی به روی خودروی شما نخواهد نشست، در این موقع میدانید پاسخ حضرت آقا و خانم متمدن چه خواهد بود؟ پاسخ او این است: هیچ اشکالی ندارد. به من چه؟ و ارتباطی با من ندارد!
⏺چنان که اشاره کردیم: زندگی این مردم افقی ندارد تا روشن باشد یا تاریک. حتی اینان به قول مولوی: مانند موش کورهای محقر، با چنگالهای کوچک خود، طبیعت را در تاریکی میشکافند و از این سوراخ به آن سوراخ در حرکتند و اگر در هنگام شکافتن و سوراخ کردن دیوار حیاط یا باغ، روزنۀ روشنایی در برابر آنان به وجود بیاید، از آن روشنایی فرار میکنند. اصلاً اینگونه انسانهای شبپرست و خوابآلود، راهی در پیش پایشان نمیبینند تا نیازی به راهنما احساس کنند. به عبارتی دیگر: در خود احساس تشنگی نمیکنند تا دنبال آب بروند. این بینوایی اختیاری که از کور کردن و فلج ساختن خویشتن ناشی شده است، آنان را تا سرحد زندگی حیوانی مضر و خطرناک تنزل میدهد. برای اینگونه حیوانات، زندگی حتی یک لحظه هم برای مطالعه و شناخت مطرح نمیشود، تا به این نتیجۀ منطق فطری برسند که پیامبران کیستند و چه میگویند؟ و ائمۀ معصومین کیستند و چه میگویند؟
#جعفری، محمدتقی، ویراست جدید ترجمه و تفسیر نهجالبلاغه، ج ۷، صص ۱۶۰-۱۶۲، چاپ اول، ۱۳۹۸
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌آزمون زندگی!
در دنیا خیلی سخت است آدم خود را محکوم کند تا آنجا که ممکن است خود را توجیه میکند و کار خود را توجیه میکند؛ اما در آخرت که همه پردهها کنار رفت، میفرماید نیازی نیست که ما کارهای انسان را به انسان گزارش بدهیم: ﴿بَلِ الْإِنسَانُ عَلَی نَفْسِهِ بَصِیرَةٌ ٭ وَ لَوْ أَلْقَی مَعَاذِیرَهُ﴾، ولو دهها عُذر القا کند که عذرتراشی کند، خود او میداند چه کرده است، چون بساط نفس مسوّله در قیامت کنار میرود، نفس امّاره کنار میرود.
آیتالله #جوادی_آملی
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom