eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
بررسی اجمالی 🔅🔅🔅 🔰آثار منکرات و ناهنجاری ها در جامعه و زندگی را از دیدگاه قرآن کریم یکی از مصادیق منکر که آیات قرآن کریم و روایات معصومان(علیهم السلام) بیش تر به آن نظر دارند، «گناه» است. گناه، منکر شرعی است که افزون بر مجازات اخروی دارای آثار در دنیا نیز می باشد به برخی از آن ها اشاره می کنیم: ⏪۱. گناه، منشأ و ریشه نقمت و بدبختی و نابسمانی های گوناگون برای جوامع انسان ها «وما اَرسَلنا فی قَریَة مِن نَبِیّ اِلاّ اَخَذنا اَهلَها بِالبَأساءِ والضَّرّاءِ لَعَلَّهُم یَضَّرَّعون ثُمَّ بَدَّلنا مَکانَ السَّیِّئَةِ الحَسَنَةَ حَتّی عَفَوا وقالوا قَد مَسَّ ءاباءَنَا الضَّرّاءُ والسَّرّاءُ فَاَخَذنـاهُم بَغتَةً وهُم لا یَشعُرون ولَو اَنَّ اَهلَ القُرَی ءامَنوا واتَّقَوا لَفَتَحنا عَلَیهِم بَرَکات مِنَ السَّماءِ والاَرضِ ولـکِن کَذَّبوا فَاَخَذناهُم بِما کانوا یَکسِبون* أَفَأَمِنَ أَهْلُ الْقُری‏ أَنْ یَأْتِیَهُمْ بَأْسُنا بَیاتاً وَ هُمْ نائِمُون‏* اَوَ اَمِنَ اَهلُ القُرَی اَن یَأتِیَهُم بَأسُنا ضُحیً وهُم یَلعَبون...(اعراف، ۹۴ـ ۱۰۲); و ما هیچ پیامبری را به هیچ قریه ای نفرستادیم مگر آن که ساکنانش را به سختی و بیماری گرفتار کردیم، باشد که تضّرع کنند. آن گاه جای بلا و محنت را به خوشی و خوبی سپردیم، تا شمارشان افزون شد و گفتند: آن پدران ما بودند با سختی و بهروزی ناگهان آنان را بی خبر فرو گرفتیم. اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزگاری پیشه کرده بودند، برکات آسمان و زمین را به روی آن ها می گشودیم، ولی پیامبران را به دروغ گویی نسبت دادند، ما نیز به کیفر اعمالشان مجازات کردیم. آیا اهل این آبادی ها، از این ایمن هستند که عذاب ما شبانه به سراغ آن ها بیاید، در حالی که در خواب باشند؟! آیا اهل آبادی ها، از این ایمن هستند که عذاب ما به هنگام روز به سراغشان بیاید، در حالی که سرگرم بازی هستند...». ادامه دارد.... 🌷🌷🌷 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
08-dosti bafoghara.mp3
8.96M
🔊مرحوم آیت الله (رضوان الله علیه) با موضوع دوستی با فقرا (8) 🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود. 🍀🍀🍀 🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم. ☘️☘️☘️ @rahighemakhtoom
🔰 125 🔅🔅🔅 35- مَثَل زندگی دنیا و آب باران ( اعْلَمُوَّاْ اءَ نَّمَا ا لْحَیَوا ةُ الدُّنْیَا لَعِبٌ وَلَهْوٌ وَزِینَةٌ وَتَفَاخُرٌ بَیْنَکُمْ وَتَکَاثُرٌ فِی ا لاَْمْوَا لِ وَا لاَْوْلَدِ کَمَثَلِ غَیْثٍ اءَعْجَبَ ا لْکُفَّارَ نَبَاتُهُ ثُمَّ یَهِیجُ فَتَرَلهُ مُصْفَرًّا ثُمَّ یَکُونُ حُطَمًا وَفِی ا لاَْخِرَةِ عَذَابٌ شَدِیدٌ وَمَغْفِرَةٌ مِّنَ اللَّهِ وَرِضْوَا نٌ وَمَا ا لْحَیَوا ةُ الدُّنْیَآ إِلا مَتَعُ ا لْغُرُورِ ) . (آیه 20 سوره حدید) ((بدانید زندگی دنیا تنها بازی و سرگرمی و تجمّل پرستی و فخر فروشی در میان شما و افزون طلبی در اموال و فرزندان است ، همانند بارانی که محصولش کشاورزان را در شگفتی فرو می برد ، سپس خشک می شود به گونه ای که آن را زرد رنگ می بینی ؛ سپس تبدیل به کاه می شود ! و در آخرت ، عذاب شدید است ، یا مغفرت و رضای الهی ؛ (به هر حال ) زندگی دنیا چیزی جز متاع فریب نیست )) . 🔰وجه تشبیه خداوند متعال در این آیه زندگی دنیا را در پنج مرحله ((بازی )) ، ((سرگرمی )) ، ((تجمّل پرستی )) ، ((تفاخر)) و ((تکاثر)) ترسیم نموده و آنگاه آن را به بارانی تشبیه نموده که از آسمان نازل می شود و چنان زمین را زنده می کند که گیاهانش حتّی زارعان را در شگفتی فرو می برد ، سپس زرد و خشک و درهم شکسته و به کاه تبدیل می گردد . 🔹از شیخ بهائی قدّس سرّه نقل شده که گفته است : ((این پنج خصلتی که در آیه شریفه ذکر شده ناظر به سنین عمر آدمی و دوران زندگی اوست . نخست دوران ((کودکی )) است که در این دوره علاقه شدیدی به ((لعب )) و بازی دارد . سپس وارد دوره ((نوجوانی )) می شود ، در این دوره به ((لهو)) و سرگرمیها روی می آورد . بعد دوره ((جوانی )) فرا می رسد که در این دوره به ((زینت )) و تجمّل و آرایش می گراید و همواره به فکر این است که لباس فاخری تهیّه کند ، مرکب جالب توجّهی سوار شود ، منزل زیبایی داشته باشد و . . . و از این مرحله که بگذرد ، دوره ((پیری وکهولت )) فرا می رسد . در این دوره بیشتر به فکر ((تفاخر)) به حسب و نسب می افتد و حسّ فخر طلبی در او زنده می شود . و سر انجام به مرحله پنجم یعنی دوره ((سالخوردگی )) می رسد که در این دوره ((تکاثر)) و فزونی در اموال و فرزندان فکرش را به خود جلب می کند)) . ▫️(( . . . بعضی معتقدند که هر دوره ای از این دوره های پنجگانه هشت سال از عمر انسان را می گیرد ، و مجموعاًبه چهل سال بالغ می گردد ، و هنگامی که به این سنّ رسید شخصیّت انسان تثبیت می گردد . این امر نیز کاملاً ممکن است که بعضی از انسانها شخصیت شان در همان مرحله اوّل و دوّم متوقّف گردد و تا پیری در فکر ((بازی و سرگرمی و معرکه گیری )) باشند و یا در دوران تجمّل پرستی متوقّف گردد ، و ذکر فکرشان تا دم مرگ فراهم کردن خانه و مرکب و لباس زینتی باشد ، اینها کودکانی هستند در سنّ کهولت و پیرانی هستند با روحیه کودک ! )) . لازم به یادآوری است که تشبیه زندگی دنیا به آب ((باران )) در ((سوره یونس )) آیه 24 (مثل 17) و در ((سوره کهف )) ، آیه 45 (مثل 26) نیز آمده است . بعضی گفته اند : در این سه تمثیل عنصر اصلی ((گیاه )) است و ((آب )) در درجه دوّم قرار دارد ، زیرا خلاصه معنای هر سه مثل چنین است که زندگانی این جهان ، همانند حیات گیاهان ، کوتاه مدّت و زود گذر و فانی است . ▫️در ((سوره یونس )) پایان زندگی گیاهان را ((حصید)) (درو شده ) ، در ((سوره کهف )) ((هشیم )) (در هم شکسته شده ) و در آیه مورد بحث ((حُطام )) (اجزای پراکنده کاه ) تعبیر کرده است . ادامه دارد.... 🌱🌱🌱 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
recording-20220315-235501.mp3
7.47M
📌آزمون زندگی 💢مقام در مکالمه امام باقر(ع) با جابر بن عبدالله انصاری 🌀جناب خواجه قدس سره الشريف در فصل پنجم باب سوم رساله شريف آورده كه: 🔹در آثار آورده‏اند كه جابر بن عبد الله انصارى كه يكى از اكابر صحابه بود در آخر بضعف پيرى و عجز مبتلا شده بود. 🔹محمد بن على بن الحسين عليه السلام المعروف بالباقر به عيادت او رفت و او را از حال او سؤال فرمود گفت: «در حالتى‏ام كه پيرى از جوانى و بيمارى از تندرستى و مرگ از زندگانى دوست‏تر دارم». محمد(ع) گفت كه: «من با چنانم كه اگر مرا پير دارد پيرى دوست‏تر دارم و اگر جوان دارد جوانى دوست‏تر دارم و اگر بيمار دارد بيمارى و اگر تندرست دارد تندرستى و اگر مرگ دهد مرگ و اگر زندگانى زندگانى را دوست‏تر ميدارم. 🔹جابر چون اين سخن شنيد به روى محمد(ع) بوسه داد و گفت صدق رسول الله (ص) كه مرا گفت كه: «يكى از فرزندان مرا ببينى هم نام من و هو يبقر العلم بقرا كما يبقر الثور الارض و به اين سبب او را باقر علوم الاولين و الاخرين گفتند 🔹و از معرفت اين مراتب معلوم شود كه جابر در مرتبه اهل بوده است و محمد(ع) در رتبه .
💥چگونگی ارتباط با امام زمان(عج) تشرف بی‏واسطه و مستقیم به محضر نورانی امام زمان(عج) لیاقت و شایستگی‏هایی ویژه می‏خواهد، از این‏رو تنها اوحدی از موحدان به باریابی محضر مطهرش توفیق می‏یابند. هر خارق عادت یا کرامتی که به دست ناشناسی صورت می‏گیرد و فیضی از ناحیه او به دیگران می‏رساند، از سرچشمه فیاض امام عصر(عج) جاری می‏گردد؛ اما چنین نیست که آن ناشناس لزوماً وجود مبارک ولی‏عصر(عج) باشد بلکه آن حضرت شاگردان صالحی دارد که به امر ایشان گره از کار فروبسته دیگران می‏گشایند و واسطه رسیدن فیض امام به آنان می‏شوند. آنچه برای همگان ضروری و میسور است، ایجاد و حفظ ارتباط روحی و معنوی با آن حضرت است که در پرتو رعایت ادب حضور و ارتباط با آن حضرت تحصیل خواهد شد. انجام دادن مستحبات و اعمال صالح به نیابت از آن حضرت و اهدای ثواب آن به ارواح طیّب عترت طاهره(علیهم‌السلام) از بهترین راه‏هایی است که می‏تواند ارتباط انسان با آن وجود مبارک را تأمین کند و بهترین حالت در چنین نیابتی، آن است که انسان در برابر عمل خویش از آن امام خواسته‏ای نداشته باشد، چرا که از قدر عملش می‏کاهد: چون خواسته ما به قدر ادراک ماست و ادراک ما بیشتر به حجاب تمنیات ما محجوب است، مطلوب متوقّع ما نیز محدود خواهد بود، پس بهتر است که برابر این ادب، به پیشگاه آن حضرت چیز خاصی را پیشنهاد ندهیم، زیرا او از آن دسته است که سجیّتهم الکرم4، بنابراین شایسته آن است که در انتظار عطای او باشیم، چرا که آنچه آن حضرت به اقتضای سجیّه کریم خویش عطا می‏کند ماندنی است. البته این سخن بدین معنی نیست که انسان اگر مشکل خاصی دارد، با امام خویش در میان نگذارد و از او نطلبد بلکه مقصود آن است که در انجام دادن اعمال صالح به نیابت از آن حضرت، طلبی نداشته باشد و پیشنهادی ندهد تا آنان درخور خویش عطا کنند؛ نه در اندازه مطلوب محدود ما. آنان چون درخور خویش عطا کنند، هم قابلیت و ظرفیت می‏بخشند و هم مقبول و مظروف؛ و گاه گرچه به شخص عطا می‏کنند، ظهور و فضل عطایشان جامعه‏ای را بهره‏مند می‏سازد؛ مانند آنچه حضرت رضا(علیه‌السلام) به شاگرد خویش جناب زکریّا بن آدم در برابر استجازه او برای خروج از قم فرمود: شما در قم بمانید. خدای سبحان به برکت شما عذاب را از مردم قم برمی‏دارد، آن‏گونه که به برکت مزار پدرم عذاب را از ساکنان آن منطقه برداشته است.5 این نمونه‏ای از آن عطایاست که به شخصی چنان لطفی می‏کنند که چون پیکرش در زمینی مدفون شود، آن برکت در تمام آن شهر جریان یابد. از دیگر آداب حسنه در ارتباط با امام عصر(عج) ادب برخاستن به احترام نام مبارک ولی‏عصر(عج) است که در میان شیفتگان و پیروان خاندان عصمت(علیهم‌السلام) سنّتی دیرپاست. فرازی از سخنرانی آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی 💥💥💥
🔆 به جای تلاش و اصرار بر دیدن امام معصوم، تلاش کنیم تا مورد نظر امام(ع) قرار گیریم، ما اصرار نکنیم امام(ع) را ببینیم تمام تلاش و کوشش ما این باشد که امام، ما را ببیند وگرنه کسانی بودند که مدت‌های مدید پیغمبر(ص) را دیدند، پشت سرش نماز پنج وقت را می‌خواندند، آن هم در مسجدالنبی که بعد از مسجدالحرام بهترین مسجد روی زمین است، ولی مشکلشان حل نشد. خداوند نسبت به بندگان خود دو نوع نگاه و نظر دارد، وجود مبارک امام چون خلیفةالله است دو نگاه دارد چون مستخلف‌عنه‌اش، یعنی الله دو نگاه دارد، خدای سبحان یک نگاه عمومی دارد که «و الله بکل شیء بصیر» خب همه را می‌بیند و هر کاری ما بکنیم ذات اقدس الهی می بیند، اما یک نگاه خصوصی که خدا بعضی‌ها را نگاه نمی‌کند با بعضی‌ها حرف نمی‌زند آن نگاه مهم است، در بخش‌هایی از آیات مربوط به معاد دارد که «لا یَنْظُرُ إِلَیْهِمْ یَوْمَ الْقِیامَةِ» خدا با بعضی‌ها حرف نمی‌زند بعضی‌ها را نگاه نمی‌کند، خب آن نگاه، نگاه تشریفی است. باید تلاشمان این باشد که ولی خدا به ما نگاه لطف آمیز خود را داشته باشد، وجود مبارک ولی عصر(عج) دو نگاه دارد، یک نگاه عمومی است که ما هر کاری بکنیم اعمال را به عرض حضرت می‌رسانند و ایشان می‌بیند، ولی عمده آن نگاه تشریفی و فیض و عنایت است، از این رو تمام تلاش و کوشش ما این باشد که حضرت، به ما یک نگاه لطف‌آمیز و تشریفی بکند. ♻️فرازی از سخنرانی آیت الله جوادی آملی در درس اخلاق هفتگی
حکمت ۲۴۴بخش ۱استاد صادقی.mp3
10.23M
📚شرح و تفسیر حکمت ۲۴۴ بخش اول (کلمات قصار) ⏮مرحوم استاد میرزا ‌مهدی (ره) ⏱دقایقی کوتاه در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی 🔅نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 💢ثواب بهره بردن از این فایل هدیه به روح اموات استفاده کننده ان شاءالله 🌹🌹🌹 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
30.14M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔴 نماهنگ 🔴 یار از او گله ها داشت پس از بیست سفر 🔻 گاهی دلشوره ای شیرین، دلارام مان می کند، اگر دلزده از دنیای به آغوش (عج) برگردیم... ▫️کارگردان: محمدحسین کارگر شورکی ▫️شاعر و نویسنده: سیدجواد امامی میبدی ▫️تصویر و تدوین: سعید شیرغلامی ▫️بازیگران: وحید کریم زاده / سمانه دهقانی / امیرحسین امیری / ستایش شیرغلامی / زینب سقایی 🔹تهیه شده در دارالقرآن حفاظ النور با همکاری بسیج دانش آموزی و ناحیه مقاومت بسیج میبد یزد 📥دانلود نسخه با کیفیت خوب( آپارات ) https://aparat.com/v/Z68Gb 📥دانلود نسخه اصلی( حجم بالا ) https://b2n.ir/k34935 رسانه باشید...❣️ ▫️▫️▫️▫️🔻▫️▫️▫️▫️ @masumah
. 🔰 چون امام غائب است، به او معتقدند 💠 آن که به فکر خام است که (ارواحنا فداه) ظهور کند و خودش به تنهایی جهان را اصلاح کند، او گرفتار همان فکری است که به موسای کلیم گفتند: (اذهب انت و ربّک فقاتلا انّا هاهنا قاعدون)*. عده ای به موسی گفتند تو و خدای تو به جنگ طاغوتیان بروید، ما اینجا نشسته ایم منتظر خبر پیروزی شمائیم. آن که به این فکر است امام بیاید و کند، چون امام است به او معتقد است و اگر امام ظهور کرد، اوّل کسی که مخالف امام است همین فکر است! اینکه می گوید به من چه یا به تو چه، خود امام اصلاح می کند؛ فکرش همان (اذهب انت و ربّک فقاتلا انّا هاهنا قاعدون) است. -------------------------------------------- 📌 سوره مائده / آیه ۲۴ 📋 سخنرانی به مناسبت نیمه شعبان 📆 قم ؛ ۱۳۶۹/۱۲/۱۱