#اسرار_نماز
#حضرت_امام_خمینی_ره
🔰#آداب_الصلاة(قسمت یازدهم)
🌷🌷🌷
🍃 در همه عبادات - خصوصا نماز كه سمت جامعيّت دارد و منزله آن در عبادات، منزله انسان كامل و اسم اعظم بلكه خود اسم اعظم است- اين دو مقام ⬅️ يعنى مقام عزّ ربوبيّت كه حقيقت است و مقام ذلّ عبوديّت كه رقيقه آن است، مرموز است.
🍃 در اعمال مستحبّی ⬅️ «قنوت» و در اعمال واجب ⬅️ «سجده»، ویژگی اختصاصىای دارند كه پس از اين، ان شاء اللّه به آن اشاره خواهم كرد.
🍃 بايد دانست كه عبوديّت مطلقه از بالاترین مراتب كمال و رفیعترین مقامات انسانيّت است كه جز اكمل خلق اللّه - محمّد صلّى اللّه عليه و آله _ #بالاصالة و ديگر اولياى كمّل #بالتّبعيّة كسى ديگر را از آن نصيبى نيست.
🍃 پاى عبوديّت دیگران، لنگ است و عبادت و عبوديّت آنها معلّل است.
🍃 فقط با قدم عبوديّت است که میتوان به معراج حقيقى مطلق رسيد.
🍃 به همین خاطر، در آيه شريفه فرمايد:
✨ «سُبحانَ الّذى اسْرى بِعَبْدِهِ...»
🍃 قدم عبوديّت و جذبه ربوبيّت، سير داد آن ذات مقدّس را به معراج قرب و وصول.
🍃 در «تشهدّ» نماز - كه بازگشت از فناى مطلقی است كه در سجده حاصل شده - باز توجّه به عبوديّت قبل از توجّه به رسالت است.
🍃 و ممكن است اشاره به آن باشد كه مقام رسالت نيز در نتيجه جوهره عبوديّت است.
🍃 و اين مطلب را دنباله بلندی است كه از وظيفه اين اوراق خارج است.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس نهم:اختلاف مصحفها
🔹ورود حذيفه به مدينه
حذيفه در بازگشت از جنگ ارمنستان، در حالى كه از اختلاف مردم دربارۀ قرآن ناخشنود بود، با آن عده از اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله كه در كوفه بودند، دربارۀ حلّ اين مشكل - پيش از آنكه جاهاى ديگر را فراگيرد - به مشورت پرداخت. نظر حذيفه اين بود كه عثمان را برآن دارد كه به يكسان نمودن مصاحف و الزام مردم به قرائت واحد اقدام كند؛ همۀ اصحاب به درستى اين نظر اتفاق كردند جز عبداللّهبنمسعود؛ لذا حذيفه با شتاب هرچه تمامتر به سوى مدينه شتافت تا عثمان را برانگيزد كه امّت محمّد صلى الله عليه و آله را پيش از پراكندگى دريابد.
🔸حذيفه به عثمان گفت: «اى خليفۀ مسلمين! من بدون پردهپوشى هشدار مىدهم؛ اين امّت را درياب پيش از آنكه گرفتار همان اختلافى شوند كه يهود و نصارى به آن گرفتار شدند». عثمان پرسيد: «موضوع چيست؟» حذيفه گفت: «در جنگ ارمنستان شركت داشتم.
🔸در آنجامردم شام، قرآن را به قرائت ابىّبنكعب - كه حتى مواردى از آنرا هم مردم عراق نشنيدهاند - مىخواندند. مردم عراق از قرائت ابنمسعود - كه در مواردى مردم شام از آن بى اطلاع بودند - تبعيت مىكردند و هر گروه، گروه ديگر را تكفير مىكرد». ١از آنجا كه اين حوادث و نظاير آن، سرانجام نامطلوبى داشت، عثمان بهطور جدّ در فكر يكسان كردن مصاحف برآمد.
🔸در آن هنگام يكسان نمودن مصاحف كارى بس بزرگ و پديدهاى جديد بود و هيچ يك از پيشينيان به چنين كارى دست نزده بود. بهعلاوه مشكلات و موانعى در اجراى اينكار ديده مىشد؛ زيرا نسخههاى متعددى از اين مصحفها در اطراف و اكناف منتشر شده و در وراى هر يك، رجالى از بزرگان صحابه ايستاده بودند كه ناديده گرفتن شئون آنان در جامعۀ اسلامى آن روز، بسى دشوار بود.
🔸چه بسا ممكن بود كه اينان به حمايت و دفاع از مصحف خود برآمده و در اين راه موانعى بزرگ بهوجود آورند. به همين دليل، عثمان آن عدّه از اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله را كه در مدينه بودند گرد آورد و در اينكار با آنان مشورت كرد و همگى بر ضرورت قيام به اينكار - به هر قيمتى - اتفاق نظر داشتند. ابن اثير مىگويد: «عثمان اصحاب پيامبر صلى الله عليه و آله را گرد آورد و موضوع را با آنان در ميان گذاشت و همگى نظر حذيفه را تأييد كردند».
اميرالمؤمنين على عليه السلام نيز رأى موافق خود را با اين برنامه بهگونه اصولى اظهار نمود. ابنابى داود از سويدبنغفله روايت كردهاست كه على عليه السلام فرمود: «سوگند به خدا كه عثمان دربارۀ مصاحف هيچ عملى را انجام نداد مگر اينكه با مشورت ما بود. او دربارۀ قرائتها با ما مشورت كرد و گفت: به من گفتهاند كه برخى مىگويند قرائت من بهتر از قرائت توست و اين چيزى نزديك به كفر است. به او (عثمان) گفتم: نظرت چيست؟ گفت: نظرم اين است كه فقط يك مصحف در اختيار مردم باشد و در اين زمينه تفرقه و اختلاف نداشته باشند. گفتم نظر خوبى است».
🔸در روايت ديگرى آمدهاست كه على عليه السلام فرمود: «اگر امر مصحفها به من نيز واگذار مىشد، من همان مىكردم كه عثمان كرد».
پرسش
١. مصحف چه كسانى در كوفه، مدينه، بصره و شام مورد توجه مردم بود؟
٢. چرا بين مصحفهاى صحابه اختلاف وجود داشت؟ اين اختلاف در چه مواردى بود؟
٣. اختلاف مصحفها چه مشكلاتى دربر داشت؟
٤. چگونه عثمان به فكر يكسان كردن مصحفها افتاد؟
٥. نظر اميرمؤمنان عليه السلام در مورد يكسان كردن مصحفها - كه در زمان عثمان صورت گرفت - چه بود؟
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #نمونه #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم
#آشتیانی #امامی #حسنی #شجاعی #عبداللهی #قرائتی #محمدی_اشتهاردی #طباطبایی_نژاد
🔅🔅🔅
🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت سوم)
📚مقدمه مفسر
🔹مفسر محترم در ابتدای جلد ۱ مقدمهای مختصر دارد که ضمن آن به انگیزه نگارش، آغاز تفسیر قرآن و چیستی و حقیقت آن، تفسیر به رای ، نیازها و ضرورتهای ویژه هر عصر، بیان شیوه کار گروهی، ویژگیها و منابع تفسیر، پرداخته است، ابتدای بعض مجلدات دیگر نیز مقدمهای خیلی کوتاه درباره موضوعات مربوط به تفسیر نمونه، بیان داشته است.
میتوان روش ورود و خروج مفسر و همکاران را در سورهها و آیات قرآن، به شرح ذیل ترسیم کرد.
📋پردازش مطالب
🔸ابتدای هر سوره را با نام آن، مکی ، مدنی بودن و تعداد آیات افتتاح مینماید، پس از آن به بیان «ویژگیهای سوره در طی چند نکته میپردازد، این نکات بطور معمول شامل فضیلت سوره، ثواب قرائت و جایگاه آن میباشد که معمولا محور این بخش روایات میباشد. «عنوان محتوای سوره»، مدخل دیگر مفسر برای بحث راجع به خطوط کلی سوره میباشد و آن را در قالب نکتهها، بیان میدارد.
🔸در مواردی نیز وجه تسمیه سوره را به شکل سؤال مطرح نموده به آن میپردازد. پس از پرداختن به موارد فوق بررسی آیات و تفسیر آنها آغاز میگردد، در این بخش، ابتدا دستهای از آیات مرتبط بهم را مشخص نموده، ترجمه آنها را بیان میدارد.
🔸به شان نزول آیات، اهمیت داده آن را در این مقطع ذکر میکند، و در نهایت با تفسیر آیات، مطالب خود را در این بخش تکمیل مینماید. ضمن اینکه مقاطع آیات خود عنوان بخشند، عنوانهای دیگری را برای تفکیک مطالب از هم، به کمک میگیرند و این در تسهیل مطالعه و یافتن مطلب مورد نظر خواننده تفسیر، مؤثر میباشد.
🔸پس از تفسیر، عنوان «نکتهها» حاوی مطالب و پرسش و پاسخهای ارزشمندی میباشد، این بخش شامل عناوین متعدد، و حاوی مباحث موضوعی فراوانی (مانند بحث هدایت ،مقصود از قلب در قرآن
، پیدایش نفاق، ریشهها و خصوصیات آن و...) میباشد.
#تفسیر_نمونه
ادامه دارد....
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰#مثالهای_قرآن 131
#مثل #چوب #خشک #منافق #منافقان #سخن #جذاب #انحراف #حق
🔅🔅🔅
38- مَثَل چوب خشک (منافقان )
(وَإِذا رَاءَیْتَهُمْ تُعْجِبُکَ اءَجْسَامُهُمْ وَإِنْ یَقُولُواْ تَسْمَعْ لِقَوْلِهِمْ کَاءَ نَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ هُمُ ا لْعَدُوُّ فَاحْذَرْهُمْ قَتَلَهُمُ اللَّهُ اءَ نَّی یُؤْفَکُونَ(سوره منافقون آیه 4)
((هنگامی که آنها (منافقان ) را می بینی (ظاهر آراسته و) قیافه های آنان تو را در شگفتی فرو می برد (و جذّاب سخن می گویند که ) وقتی حرف می زنند تو نیز به حرفهایشان گوش فرا می دهی ! (و اما از نظر باطن چنان بی محتوی هستند که ) گویی چوبهای خشکی هستند که به دیوار تکیه داده شده اند ، هر فریادی از هر جا بلند شود ، آنرا بر ضدّ خود می پندارند ، آنها دشمنان واقعی تو هستند پس از آنان بر حذر باش ، خداوند آنها را بکشد ، چگونه از حقّ منحرف می شوند ؟ ! )) .
⏪وجه تشبیه
خداوند متعال در این آیه ، ((منافقان )) را که ظاهری جذّاب و فریبنده و باطنی بی روح و پوچ دارند ، تشبیه کرده است به ((چوبهای خشکی )) که بر دیوار تکیه داده شده است ؛ یعنی منافقان هر چند ظاهری آراسته و قیافه و هیکلی فریبنده دارند ، ولی در باطن سست و توخالی و فاقد هرگونه استقلال و اراده هستند .
▪️((مُسَنَّدَة )) ، یعنی بر دیوار تکیه داده شده . این قید ممکن است ناظر به چوبهای توخالی و پوسیده ای باشد که به کار ساختمان سازی نمی آید و آنها را جدا نموده و کنار دیوار می نهند . این چوبها در ظاهر سالم به نظر می آیند ، ولی از داخل پوسیده و پوک شده اند که جز برای آتش کردن و سوزاندن ، به کار دیگری نمی آیند .
منافقان نیز چنین هستند ، چون از درون مریضند ، جز فتنه انگیزی و فساد و آتش افروزی ، هیچ خاصیّت دیگری برای جامعه ندارند .
◾️بعضی گفته اند : شاید مراد از (خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ) ؛ ((چوبهای خشک بر دیوار تکیه داده شده )) ، بتهای تراشیده باشد که بر دیوار تکیه داده شده اند ، که در این صورت تشبیه منافقان به آنها در حسن صورت و بی فایده بودن آنان است .
جمعی دیگر گفته اند : ((خشب )) جمع خشباء است و آن چوبی است که در اندرونش کرم افتاده و از داخل آن را خورده باشد که ظاهر آن صحیح و سالم وانمود می شود ، در این صورت معنایش آن است که منافقان در حسن ظاهر و خبث باطن و فساد عقیده مانند این چوبها هستند .
🔹از امام باقرعلیه السّلام در تفسیر جمله (کَاءَ نَّهُمْ خُشُبٌ مُّسَنَّدَةٌ) روایت شده که فرمود : ((مراد این است که آنها نه می شنوند و نه تعقّل می کنند)) ؛یعنی آنان همچون چوب خشک ، مرده و بی روح هستند و هیچ گونه تفکّر و شعور انسانی ندارند .
▫️خلاصه این تشبیه بیانگر تو خالی بودن و تزلزل درونی آنهاست لذا به دنبال آن می فرماید :
(یَحْسَبُونَ کُلَّ صَیْحَةٍ عَلَیْهِمْ) ؛ ((هر فریادی از هر جا بلند شود آن را بر ضدّ خود می پندارند)) .
یعنی یک حالت سوء ظنّ و بدبینی جانکاه سر تا سر روح آنها را فرا گرفته و به حکم ((الخائن خائفٌ)) از همه چیز ، حتی از سایه خود می ترسند .
🌱🌱🌱
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 25.عبداللهی رمضان 1401.mp3
16.07M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -رسول الله مظهر کامل صفت هوالغنی-(قسمت 25)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم29
🌷🌷🌷
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نکات_کلیدی #قرآن_کریم29 🌷🌷🌷 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق
بسمه تعالی
🌹نکته های زیبا و ماندگار از جزء بیست و نهم
1. جوهره انسان در لابلاى گرفتارى ها و تلخ و شيرينى ها روشن مى شود. «خَلَقَ الْمَوْتَ وَ الْحَياةَ لِيَبْلُوَكُمْ» ملک 2
2. رزق از سوى خداوند است، ولى براى به دست آوردن آن تلاش لازم است. «فَامْشُوا فِي مَناكِبِها وَ كُلُوا مِنْ رِزْقِهِ» 15
3. ثروتى كه محرومان از آن بهره مند نشوند، نبودنش بهتر است. «فَأَصْبَحَتْ كَالصَّرِيمِ» قلم 20
4. آنچه را ديروز انجام نداده ايد، امروز جبران كنيد. «لَوْ لا تُسَبِّحُونَ- قالُوا سُبْحانَ رَبِّنا» 29
5. به جاى آنكه افراد را به خاطر يك لغزش طرد كنيم، آنها را تدارك كنيم، ضعفها را برطرف و آنگاه به آنان مسئوليّت دهيم. تَدارَكَهُ نِعْمَةٌ مِنْ رَبِّهِ ...» قلم 49
6. در مديريّت از نيروهاى سالم خود، دفاع كنيد و شبهات عليه آنان را برطرف سازيد. وَ ما هُوَ بِقَوْلِ شاعِرٍ ... وَ لا بِقَوْلِ كاهِنٍ» الحاقه 41و42
7. پيامبر سعه صدرى داشت كه حتّى مخالفان دور او جمع مى شدند. «عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ عِزِينَ» معارج 37
8. به هر اجتماع و استقبال گرم مردم، دلخوش نكنيد. «مُهْطِعِينَ ... عَنِ الْيَمِينِ وَ عَنِ الشِّمالِ عِزِينَ» 36و37
9. تبليغات سوء، اثر خود را مى گذارد. قالُوا لا تَذَرُنَّ آلِهَتَكُمْ ... وَ قَدْ أَضَلُّوا كَثِيراً» نوح 23
10. گوش دادن به تلاوت قرآن، تاثيرگذار است. اسْتَمَعَ ... فَقالُوا ... » جن 1
11. وسيله رشد داشتن كافى نيست، رشد كردن مهم است. «قُرْآناً عَجَباً يَهْدِي إِلَى الرُّشْدِ فَآمَنَّا بِهِ» جن 1
12. همه در برابر قانون الهى يكسانند و هيچ كس مصونيت ويژه ندارد. «قُلْ إِنِّي لَنْ يُجِيرَنِي مِنَ اللَّهِ أَحَدٌ» 22
13. دشمن با فكر و برنامه كار مى كند. «إِنَّهُ فَكَّرَ وَ قَدَّرَ».مدثر 18
14. رفتار انسان، سازنده شخصيت اوست. «كُلُّ نَفْسٍ بِما كَسَبَتْ رَهِينَةٌ» 38
15. گذراندن عمر به بطالت، جرمى نابخشودنى است. «كُنَّا نَخُوضُ مَعَ الْخائِضِينَ» 45
16. لعن و نفرين بر دشمن، نه تنها جايز، بلكه لازم است. «فَقُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ ثُمَّ قُتِلَ كَيْفَ قَدَّرَ»
17. 6- قاطعانه برخورد كردن، ديگران را از طمع در تصرف باز مى دارد. «لَأَخَذْنا مِنْهُ بِالْيَمِينِ»
18. از نظر قرآن، برخى مكانها مى تواند قداست مخصوص داشته باشد. أَنَّ الْمَساجِدَ لِلَّهِ فَلا تَدْعُوا ...
19. خودسازى مقدم بر جامعه سازى است. كسى كه مى خواهد جامعه را از آلودگى پاك كند، بايد خودش از هر آلودگى پاك باشد. «وَ الرُّجْزَ فَاهْجُرْ»
20. قرآن بستر مناسبى براى هدايت بشر است، لكن هدايت شدن و بهره بردن از اين بستر، مشروط به خواست خود انسان است. «فَمَنْ شاءَ ذَكَرَهُ»
منبع :کتاب نکته های تفسیری جزء 29
#نکات_کلیدی
#قرآن_کریم29
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
📌فرمانروای سخن
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
📌فرمانروای سخن 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم:
.
🌙فصل رهایی
🔰فرمانروای سخن
💠 آن خطبه بلندی که همام عرض کرد: (صف لی المتّقین)، و حضرت همانطوری که سیل وار این خطبه را ایراد کرد؛ آن مستمعی که آماده بود، (صاحت صیحه کانت نفسه فیها)*. چون خود #حضرت_امیر خودش را معرفی کرد، فرمود: (ینحدر عنّی السّیل)، من آن کوهی نیستم که یک بارانی از روی من به صورت آرام رد بشود! هر باران تندی که بیاید، آن کوهی که خیلی بلند است همیشه سیل دارد. فرمود: من آن خطیبی نیستم که کسی بتواند پای سخن من بنشیند و آرام بگیرد! من وقتی حرف می زنم، سیل تولید می شود؛ (ینحدر عنّی السّیل)؛ چه اینکه (و لا یرقی الیّ الطّیر)*. شما هم بخواهید من را بشناسید، مقدورتان نیست. نه فکر هیچ حکیمی به اوج من می رسد، نه هر شنونده ای آن توان را دارد که در دامن من قرار بگیرد.
خود حضرت فرمود: (انّا لامراء البیان)*، ما فرمانده کلّ سخن و فصاحتیم؛ سخن در اختیار ماست. این سخن در اختیار ماست نه یعنی ما فصیحیم، بلیغیم، خوب حرف می زنیم؛ آن را همه می فهمند! فرمود: ما فرمانده کلّ سخنیم، سخن در اختیار ماست. بیست و پنج سال نباید حرف بزنیم، حرف نمی زنیم؛ این معنای فرمانروایی سخن است! اینکه فرمود: (انّا لامراء البیان) نه یعنی تنها افصح النّاس هستیم، ابلغ النّاس هستیم، امثال ذلک! یعنی ما فرمانده کلّ ادبیات هستیم. کجا حرف بزنیم، کجا حرف نزنیم؛ بیست و پنج سال حرف نزنیم، حالا هم که می خواهیم حرف بزنیم، چه جور حرف بزنیم؛ (فینا تنشّبت و علینا ...)*. فرمود: درخت #فصاحت از ماست، روی ما شاخه روئیده، روی ما میوه می دهد، ما می دانیم چه موقع حرف بزنیم، ما می دانیم چه موقع ساکت باشیم!
----------------------------------------------
📌 نهج البلاغه / خطبه ۱۹۳ _ (... یصف فیها المتّقین)
📌 نهج البلاغه / خطبه ۳ _ (... المعروفه بالشقشقیه ...)
📌 نهج البلاغه / خطبه ۲۳۳
📋 درس اخلاق
📆 قم ؛ ۱۳۹۶/۱۰/۰۷
#آیت_الله_جوادی_آملی
#امیر_المومنین
#امام_علی
#نهج_البلاغه
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تفسیر #نمونه #سوره_انسان #انسان #دهر #مکارم_شیرازی
📚تفسیر سوره انسان آیه : 23 تا 26
📝نگاشت: (23)
إِنَّا نحْنُ نَزَّلْنَا عَلَيْك الْقُرْءَانَ تَنزِيلاً(23) فَاصبرْ لِحُكمِ رَبِّك وَ لا تُطِعْ مِنهُمْ ءَاثِماً أَوْ كَفُوراً(24) وَ اذْكُرِ اسمَ رَبِّك بُكْرَةً وَ أَصِيلاً(25) وَ مِنَ الَّيْلِ فَاسجُدْ لَهُ وَ سبِّحْهُ لَيْلاً طوِيلاً(26)
🌱🌱🌱
23 -مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم.24 -پس در ( تبليغ و اجراى ) حكم پروردگارت شكيبا باش ، و از هيچ گنهكار و كافرى از آنان اطاعت مكن.25 -و نام پروردگارت را هر صبح و شام به ياد آور.26 -و در شبانگاه براى او سجده كن ، و مقدارى طولانى از شب ، او را تسبيح گوى.
🌱🌱🌱
🔰تفسير :
▪️پنج دستور مهم براى موفقيت در اجراى حكم خدا
🔹آيات اين سوره از آغاز تاكنون در باره خلقت انسان و سپس معاد و رستاخيز او سخن مىگفت ، در آيات مورد بحث روى سخن را به پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) كرده ، دستورات مؤكدى براى هدايت انسانها و صبر و مقاومت در اين راه به او مىدهد ، در واقع اين آيات راه وصول به آنهمه نعمتهاى بىمانند را نشان داده است كه تنها از طريق تمسك به قرآن و پيروى از رهبرى چون پيامبر اسلام (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) و الهام گرفتن از دستورات او امكان پذير است.
▫️نخست مىفرمايد:مسلما ما قرآن را بر تو نازل كرديم ( انا نحن نزلنا عليك القرآن تنزيلا).
🔹بعضى از مفسران تنزيلا را كه به صورت مفعول مطلق در آيه فوق آمده اشاره به نزول تدريجى قرآن دانستهاند كه اثر تربيتى آن روشن است ، و بعضى اشاره به عظمت مقام اين كتاب آسمانى و تاكيدى بر نزول قرآن از ناحيه خداوند ، مخصوصا با توجه به تاكيدات ديگر كه در آيه آمده ( تاكيد به وسيله ان و نحن و جمله اسميه ) مىدانند ، و در حقيقت پاسخى است به كسانى كه پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) را به كهانت و سحر و افترا بر خداوند متهم مىكردند.
🔹سپس پنج دستور مهم به پيامبر اسلام (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) مىدهد كه نخستين آن دعوت به صبر و استقامت است ، مىفرمايد : اكنون كه چنين است در طريق تبليغ و اجراى احكام پروردگارت صابر و شكيبا باش ( فاصبر لحكم ربك ) .
از مشكلات و موانع راه و كثرت دشمنان و سرسختى آنها ترس و هراسى به خود راه مده ، و همچنان به پيش حركت كن.
🔖قابل توجه اينكه : دستور به استقامت را ( با توجه به فاء تفريع در فاصبر ) فرع بر نزول قرآن از سوى خدا مىگيرد ، يعنى چون پشتيبان تو خدا است قطعا در اين راه استقامت كن ، و تعبير به رب اشاره لطيف ديگرى به همين معنى است .
🔹و در دومين دستور پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) را از هر گونه سازش با منحرفان بر حذر داشته مىگويد : از هيچ گنهكار و كافرى از آنها اطاعت مكن ( و لا تطع منهم اثما او كفورا ) : در حقيقت اين حكم دوم تاكيدى است بر حكم اول چرا كه جمعيت دشمنان تلاش مىكردند كه از طرق مختلف پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) را در مسير باطل به سازش بكشانند ، چنانكه نقل شده كه عتبة بن ربيعه و وليد بن مغيره به پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) مىگفتند از دعوت خود باز گرد ، ما آنقدر ثروت در اختيار تو مىگذاريم كه راضى شوى ، و زيباترين دختران عرب را به همسرى تو در مىآوريم ، و پيشنهادهاى ديگرى از اين قبيل ، و پيامبر (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) به عنوان يك رهبر بزرگ راستين بايد در برابر اين وسوسههاى شيطانى ، يا تهديداتى كه بعد از بىاثر ماندن اين تطميعات عنوان مىشود ، صبر و استقامت به خرج دهد ، نه تسليم تطميع گردد ، و نه تهديد .
🔹درست است كه پيامبر اسلام (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) هرگز تسليم نشد ، ولى اين تاكيدى است بر اهميت اين موضوع در مورد آن حضرت (صلىاللهعليهوآلهوسلّم) و سرمشقى است جاودانى براى ساير رهبران راه خدا .
🌷🌷🌷
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
مزمل-جلسه سوم.mp3.mp3
12.97M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_مزمل #مزمل #المزمل
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره قیامت استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) جلسه سوم :تفسیر آیات 8 تا 13
📌موضوعات درسگفتار
☑️مراحل سیر و سلوک
☑️اهمیت ذکر و انواع آن
☑️ شیوه صحیح محبت و وابستگی از دیدگاه قرآن
☑️شیوه بیان ویژگی های جغرافیائی در قرآن
☑️مفهوم توکل و نتیجه آن در زندگی انسان
☑️اهمیت صبر در زندگی انسان
☑️دشواری صبر برگفتار دیگران
☑️ویژگی هجر وجدائی از دیدگاه قرآن
☑️نعمت عامل تکذیب انبیا الهی
☑️شیوه عقوبت مکذبین در قیامت
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
حجر.6.mp3
9.48M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_حجر #حجر
💢جلسه ششم تفسیر سوره حجر (هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
▪️با هشتگ #استاد_رنجبر در کانال تمام فایل هااز سوره #حمد تا سوره #حجر را می توانید گوش کنید.
☑️ ☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرات معصومین سلام الله علیهم اجمعین.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
و اما باور ما 26.عبداللهی رمضان 1401.mp3
20.35M
#ماه_رمضان
#رمضان
#ماه_مغفرت
#باور_ما
#باور_دینی
🔅🔅🔅
📌و اما باور ما -رسول الله مظهر کامل صفت هوالغنی-(قسمت 26)
📼خادم صفحه قرآنی رحیق
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 دعای وداع
🔸 #دعای_وداع در حقیقت دو بخش است یكی اینكه با این ماه مبارك رمضان داریم خداحافظی می كنیم یكی اینكه اگر ما رفتیم و اصلاً ماه مبارك رمضان را ندیدیم چه بكنیم؟ این «اللَّهُمَّ لَا تَجْعَلْهُ آخِرَ الْعَهْدِ مِنْ صِیامِنَا إِیاهُ فَإِنْ جَعَلْتَهُ فَاجْعَلْنِی مَرْحُوماً وَ لَا تَجْعَلْنِی مَحْرُوماً» ناظر به همین است، آن بخش كه ماه مبارك رمضان باز می آید گرچه شخص ماه مبارك رمضان نمی آید ولی اینها یك #وحدت_نوعی دارند این ماه ها به هم مرتبط اند، ماه مبارك رمضان ها به هم مرتبط اند، این لیالی قدر به هم مرتبط اند، اینها چیز روشن اند روشن ها به هم مرتبط اند.
🔸 الآن مثلاً كسی كه 50 سال عمر كرده نیمی از این عمرش به خواب بود شب ها و خواب ها به هم مرتبط نیست اما روزها و بیداری ها به هم مرتبط اند؛ یعنی #محصول_بیداری_ها محصول مطالعاتی كه انسان در روز قبل دارد با مطالعاتی كه در روز بعد دارد اینها به هم مرتبط اند خواب ها گسیخته و گسسته از هم اند شب ها از هم گسیخته اند ولی روزها و بیداری ها و مطالعات و نتایج روشن به هم مرتبط اند ماه مبارك رمضانها به هم مرتبط اند در این دعاهای وداع آن است كه خدایا توفیقی بده كه ما ماه مبارك رمضان آینده را هم درك بكنیم و از الآن زمینه فراهم می كنیم برای #ادراك_ماه_مبارك_رمضان بعدی و الآن هم یك تودیع موقتی است.
🔸 بنابراین اگر مصلحت در این بود كه او هم ما را وداع كند ما هم او را وداع كنیم «فَاجْعَلنا من المَرْحُومین وَلا تَجْعَلنا من المَحْرُومین» و اگر ـ ان شاء الله ـ توفیقی شد كه ماه مبارك رمضانهای بعدی را درك كردیم آن #توفیق را به ما بده كه ما بتوانیم به ماه مبارك رمضان خدمت بكنیم.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 پیام تلویزیونی ماه مبارک رمضان در مکتب اهل بیت (علیهم السلام)، سال 1384.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#نکات_کلیدی30
#قرآن_کریم
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
#نکات_کلیدی30 #قرآن_کریم 🌹🌹🌹 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقا
بسمه تعالی
نکته های زیبا و ماندگار از جزء سی ام
1. شروع سخن با طرح سؤال، در تأثير كلام مؤثّر است. «عَمَّ يَتَساءَلُونَ» نباء 1
2. جلساتى كه در آن لغو و دروغ نباشد، جلسات بهشتى است. «لا يَسْمَعُونَ فِيها لَغْواً وَ لا كِذَّاباً»35
3. تدبير و مديريّت امور، نيازمند نشاط و سبقت و چابكى است. «النَّاشِطاتِ، السَّابِحاتِ، فَالسَّابِقاتِ، فَالْمُدَبِّراتِ» 2و3و4
4. جوّ سازى و شعار و هياهو، از ابزار فرعونهاست. «فَحَشَرَ فَنادى» 23
5. تاريخ وسيله عبرت است، نه سرگرمى و پركردن ايام فراغت. «لَعِبْرَةً»
6. رفتار انسان، در عقائد و باورهاى او اثر مى گذارد. تجاوز و گناه پى درپى، انسان را به تكذيب وا مى دارد. «وَ ما يُكَذِّبُ بِهِ إِلَّا كُلُّ مُعْتَدٍ أَثِيمٍ»
7. ساختن طنز و فكاهى براى تمسخر مؤمنان از شيوه هاى مجرمان است . «انْقَلَبُوا فَكِهِينَ»
8. هرگاه از چيزى انتقاد مى كنيد، نمونه خوب و راهكار آن را نشان دهيد. تُؤْثِرُونَ ... وَ الْآخِرَةُ خَيْرٌ
9. احسان به ديگران، در رزق و روزى انسان نقش مهمى دارد. «لا تُكْرِمُونَ- فَقَدَرَ عَلَيْهِ رِزْقَهُ»
10. يتيم نوازى با ارزش است، ولى يتيمى كه فاميل باشد اولويّت بيشترى دارد. «ذا مَقْرَبَةٍ»
11. رهبر بايد درد آشنا باشد تا درد ديگران را لمس كند. «أَ لَمْ يَجِدْكَ يَتِيماً، عائِلًا»
12. اولين فرمان اسلام، فرمان فرهنگى است. «اقْرَأْ»
13. براى امور مقدّس، زمان مقدّس انتخاب كنيد. «لَيْلَةُ الْقَدْرِ خَيْرٌ مِنْ أَلْفِ شَهْرٍ»
14. صالحان كه به قدرت مى رسند به جاى غرور و غفلت، جان و روح خود را با ياد خدا معطر مى كنند. إِذا جاءَ نَصْرُ اللَّهِ ... فَسَبِّحْ بِحَمْدِ رَبِّكَ
15. به خاطر جذب ديگران، دست به هر كارى نزنيد. لا أَعْبُدُ ... وَ لا أَنْتُمْ عابِدُونَ.
16. به نام وحدت، نبايد از اصول و ارزشها سرپيچى كرد. «لا أَعْبُدُ ما تَعْبُدُونَ»
17. از متلكها و توهينها نهراسيم كه خداوند طرفداران خود را حفظ مى كند. «إِنَّ شانِئَكَ هُوَ الْأَبْتَرُ»
18. به فكر خود بودن كافى نيست. مؤمن در فكر رشد و تعالى ديگران است. «تَواصَوْا بِالْحَقِّ»
19. سخت ترين كيفر براى اهانت به مقدسات است. (اقوام ديگر كه هلاك شدند هيچ كدام مثل كاه جويده نشدند،) «فَجَعَلَهُمْ كَعَصْفٍ مَأْكُولٍ»
20. مسائل اخلاقى جزء دين است و انسان مؤمن، بايد زبان و نگاه خود را كنترل كند. «وَيْلٌ لِكُلِّ هُمَزَةٍ لُمَزَةٍ»
منبع :کتاب نکته های تفسیری
الحمدلله رب العالمین
#نکات_کلیدی30
#قرآن_کریم
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#عید_فطر
#عید_سعید_فطر
عید فطر
عید شکوفایی فطرت
عید بندگی خدا
عید دریافت مقام کرامت از جانب خدای کریم
مبارک.
زندگی مادی و معنوی یکدیگر را با دعای خیر سرشار از برکت سازیم.🌷
سید خادم صفحه قرآنی #رحیق 🙏
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
15_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_01_29_Mashhade_Moghaddas.MP3
14.8M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
🔰 نگاهی به زندگی پس از مرگ
(قسمت پانزدهم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
#قاریان
🔈قاری:امیر حسین باقری
📌شگفتی از دنیای قرائت
🔹تعجب داوران و تحسین آنان
اگر پسندیده شد آن را با رفقای قرآنی خویش به اشتراک بگذارید.
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🌹🌹🌹
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom