#سبک_زندگی_مومنانه
📌آزمون زندگی
امام صادق علیه السلام :
مَن كانَ لَهُ دارٌ و احتاجَ مُؤمِنٌ إلى سُكناها فَمَنَعَهُ إيّاها قالَ اللّهُ عَزَّ و جلَّ : مَلائكَتي، عَبدي بَخِلَ على عَبدي بِسُكنَى الدُّنيا و عِزَّتي لا يَسكُنُ جِناني أبدا .
هر كه خانهاى داشته باشد و مؤمنى به سكونت در آن نيازمند باشد و او آن را از وى دريغ دارد، خداوند عزّ و جلّ فرمايد: فرشتگان من! بندهام از سكونت دادن بندهام در دنيا بخل ورزيد. به عزّتم سوگند كه هرگز در بهشت من سكونت نكند.
📚بحار الأنوار : ج 74، ص 389، ح 1
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (24) تفسیر آیه 36 و 37
أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى(36)آیا انسان گمان میکند بیهدف رها میشود؟!
أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَىٰ(37)آیا او نطفهای از منی که در رحم ریخته میشود نبود؟!
🔅🔅🔅
🔰تفسیر:
🔺و اما در این آیه به دو استدلال جالب درباره معاد مى پردازد كه يكى از طريق بيان هدف آفرينش و حـكـمـت خـداونـد اسـت و ديـگـرى از طـريـق بـيـان قـدرت او بـه اسـتـنـاد تحول و تكامل نطفه انسان در مراحل مختلف عالم جنين .
🔹در مـرحـله اول مـى فـرمـايـد: (آيـا انـسـان گـمـان مـى كـنـد كه بيهوده و بى هدف رها مى شود)؟! (ايحسب الانسان ان يترك سدى ).
🔹(سـدى ) (بـر وزن هـدى ) بـه مـعـنـى مـهـمـل و بيهوده و بى هدف است عرب مى گويد: (ابـل سـدى ) در مـورد شترى كه بدون ساربان رها شده و هر جا مى خواهد به چرا مى رود.
منظور از (انسان ) در اين آيه همان انسانى است كه منكر معاد و رستاخيز مى باشد، آيه مـى گـويـد: او چـگـونـه باور مى كند خداوند اين جهان پهناور را، با اين عظمت ، و اينهمه شگفتيها براى انسان بيافريند، ولى در آفرينش انسان هدفى نباشد،؟ چگونه مى تواند باور كرد، كه هر عضوى از اعضاى انـسان براى هدف خاصى آفريده شده باشد، چشم براى ديدن و گوش براى شنيدن ، و قلب براى رسانيدن غذا و اكسيژن و آب به تمام سلولهاى بدن . حتى خطوط سر انگشتان انـسـان نـيـز حـكـمـتى دارد، ولى براى مجموع وجود او هيچ هدفى در كار نيست ، و بيهوده و مهمل و بدون هيچگونه برنامه و امر و نهى و تكليف و مسؤ وليت آفريده شده است ؟
🔹يك فرد عادى اگر مصنوع كوچكى بى هدف بسازد به او ايراد مى كنند، و نامش را از زمره انسانهاى عاقل حذف مى نمايند، چگونه خداوند حكيم على الاطلاق ممكن است چنين آفرينش بى هدفى داشته باشد؟!
🔹و اگـر گـفـتـه شـود هـدف هـمـيـن زندگى چند روزه دنيا است ، همين خور و خواب تكرارى و آمـيخته با هزار گونه درد و رنج ، قطعا اين چيزى نيست كه بتواند آن آفرينش بزرگ را توجيه كند.
بنابراين نتيجه مى گيريم كه اين انسان براى هدف بزرگترى يعنى زندگى جاويدان در جوار قرب رحمت حق ، و تكامل بى وقفه و بى پايان ، آفريده شده است .
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد
#تفسیر_نمونه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
نحل 7.mp3
12.77M
#استاد_رنجبر #رنجبر #تفسیر_عمومی #تفسیر_روان #سوره_نحل #نحل
💢جلسه هفتم تفسیر سوره نحل 👈🏼(هر هفته یک جلسه تفسیر از استاد شیرین سخن جناب حجت الاسلام محمد رضا رنجبر)👉🏼
🌱🌱🌱
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده و کاربردی
☑️ ثواب انتشار و استفاده از این فایل هدیه به پیشگاه مطهر حضرت علی بن موسی الرضا علیه السلام.التماس دعا
🌴🌴🌴
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🌹🌹🌹
🔅 تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
تفسیر سوره فلق.استاد دکتر محمد علی انصاری.mp3
7.98M
#استاد_انصاری #دکتر_انصاری #انصاری #تفسیر_صوتی #تفسیر_عرفانی #تفسیر_ادبی #سوره_فلق #فلق #الفلق
🌴🌴🌴
⏪ تفسیر سوره فلق استاد دکتر محمد علی انصاری (هر هفته دوشنبه ها این درس ارائه می شود) 🔸سرشار از نکته های ادبی ؛عرفانی و تربیتی 📼یک جلسه
🗓توضیحی کوتاه درباره این سوره
🔅«سوره فلق»؛ نامگذاری اين سوره به نام فلق (شكافتن سپيده دم) از آيۀ اول اين سوره گرفته شده است.
🔻«سوره قل أعوذ برب الفلق»؛ نامگذاری سوره به عبارت آغازین آن است که در روایات هم به این نام خوانده شده است. 🔻هدف اصلى سوره فلق، آموزش پناهندگى به خدا، از شر موجودات شرور است. 🔻محتواى سوره فلق تعليماتى است كه خداوند به پيغمبر اكرم صلیاللهعلیهوآله و به مسلمانان ، در زمينه پناه بردن به ذات پاك او از شر همۀ اشرار مى دهد، تا خود را به او بسپارند، و در پناه او از شر هر موجود صاحب شر در امان بدارند.
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
28_Barzakh_Dar_Almizan_Fasle_1_Nashaãt_1401_03_08_Shahre_Moghaddas.MP3
12.47M
💢مبحث اعتقادی قرآنی برزخ در المیزان
🔰 نگاهی عالمانه زیبا و هنرمندانه به زندگی پس از مرگ
(قسمت بیست و هشتم)
🔈تبیین گر:استاد مصطفی امینی خواه
🔉#برزخ_در_المیزان
#رمضان_1443
#مشهد_مقدس
#برزخ
#توحید
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
🔰حضرت روح الله #امام_خمینی در کتاب گرانسنگ #چهل_حدیث می فرماید:
💢بقراط گويد كه :
من از كشتى كه دچار بادها و طوفانهاى سخت شود و متلاطم كند آن را موجهاى دريا و بيندازد آن را در لجه هايى كه در آن كوههاى دريايى است اميدوارترم از شخص غضبناك برافروخته ، زيرا كه كشتى را در اين حال ملاحان (ناخدایان)با لطايف الحيل(انواع فنون و مهارت ها) نجات دهند، و اما نفس (آدمی)وقتى آتش غضبش(خشم و عصبانیت او) شعله ور گرديد اميد حيله (راه چاره )براى او نيست البته ، زيرا كه هر چه حيله به خرج برى ، از قبيل مواعظ و نصايح و هر چه با او فروتنى كنى و زارى نمايى ، بر شعله و مايه آن افزايد...
...............
👈بـقـراط (460، 377 ق .م .) در جـزيـره كـوس ، در يـونـان ، بـه دنـيا آمد. وى از مـشـهـورتـريـن پـزشـكـان و فـيـلسـوفـان قـديـم اسـت . او براى امراض و بیماری ها دو منشا غذا و هوا قايل بود.
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
7.53M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🎤تلاوت آیات ۴۵ الی ۵۰ سوره مبارکه حجر
🎙قاری : #احمد_النفیس #قاریان
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
7.02M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
🔹 مفوم توکل در سنت الهی
برشی کوتاه از تفسیر #سوره_قصص
#محمدعلی_انصاری
#تفسیر
#تفسیر_قرآن
#توکل_به_خدا
#توکل
💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق)
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
20-hadise meraj.mp3
8.08M
#درس_اخلاق #اخلاق_و_تزکیه #اخلاق #تزکیه #مصباح
🔊مرحوم آیت الله #مصباح_یزدی (رضوان الله علیه) با موضوع شرح و بررسی حدیث معراج-قسمت هفتم(20)
🔶توجه: سلسله دروس اخلاقی حضرت استاد روزهای سه شنبه تقدیم دوستان می شود.
🍀🍀🍀
🖥برای ترویج و تبلیغ و انتشار آموزه های اصیل دینی خالصانه تلاش کنیم.
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_قیامت #قیامت #القیامه #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره قیامت
📝نگاشت: (25) تفسیر آیات 36 تا 40
أَيَحْسَبُ الْإِنْسَانُ أَنْ يُتْرَكَ سُدًى(36)آیا انسان گمان میکند بیهدف رها میشود؟!
أَلَمْ يَكُ نُطْفَةً مِنْ مَنِيٍّ يُمْنَىٰ(37)آیا او نطفهای از منی که در رحم ریخته میشود نبود؟
!ثُمَّ كَانَ عَلَقَةً فَخَلَقَ فَسَوَّى (38)سپس بصورت خونبسته در آمد و خداوند او را آفريد و موزون ساخت فَجَعَلَ مِنْهُ الزَّوْجَيْنِ الذَّكَرَ وَالْأُنْثَى (39)و از او دو زوج مرد و زن آفريد.
أَلَيْسَ ذَلِكَ بِقَادِرٍ عَلَى أَنْ يُحْيِيَ الْمَوْتَى (40)آيا چنين كسى قادر نيست كه مردگان را زنده كند.
🔅🔅🔅
🔰تفسیر:
🔹سـپـس به بيان دليل دوم پرداخته ، مى افزايد: (آيا انسان در آغاز نطفه اى از منى نبود كه در رحم ريخته مى شود)؟! (الم يك نطفة من منى يمنى )
🔹(سپس اين مرحله را پشت سر گذارد و به صورت خون بسته درآمد،و خداوند او را آفرينش تازه اى بخشيد، و موزون ساخت ) (ثم كان علقة فخلق فسوى ).
🔹بـاز در ايـن مـرحـله مـتـوقـف نـمـانـد خـداونـد از هـمـيـن نـطـفـه دو جـفـت مـرد و زن را آفـريـد (فجعل منه الزوجين الذكر و الانثى ).
🔸آيـا كـسـى كه نطفه كوچك و بى ارزش را در ظلمتكده رحم مادر، هر روز آفرينش جديدى مى بـخـشـد، و لبـاس تـازه اى از حيات و زندگى در تن او مى كند، و چهره نوينى به او مى دهـد، تـا سـرانـجـام انـسان مذكر يا مؤ نث كاملى مى شود و از مادر متولد مى گردد آيا چنين كسى قادر نيست مردگان را زنده كند؟ (اليس ذلك بقادر على ان يحيى الموتى ).
🔸🔸ايـن بـيـان در حـقـيـقـت در مـقـابـل مـنـكـرانـى اسـت كـه در مـسـاءله مـعـاد جسمانى غالبا دم از مـحـال بـودن مـى زدنـد، و امكان بازگشت به زندگى را بعد از مردن و خاك شدن نفى مى كـردند، و قرآن براى اثبات امكان اين معنى دست انسان را گرفته و او را به آغاز خلقتش بـازمـى گـردانـد، مـراحـل عـجـيـب جـنـيـن ، و تـطـورات شـگـفـت انـگـيـز انـسـان را در ايـن مراحل به او نشان مى دهد، تا بداند او بر همه چيز قادر و توانا است ، و به تعبير ديگر بهترين دليل براى امكان يك شى ء وقوع آن است .
🖇با ما همراه باشید ادامه دارد
#تفسیر_نمونه
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #نمونه #آیت_الله_مکارم_شیرازی #مکارم
#آشتیانی #امامی #حسنی #شجاعی #عبداللهی #قرائتی #محمدی_اشتهاردی #طباطبایی_نژاد
🔅🔅🔅
🔰معرفی تفسیر «نمونه»(قسمت دهم)
⏪۱۲ - نسخه شناسی
▪️تفسیر نمونه در ۲۷ جلد وزیری به همراه یک جلد فهرست موضوعی به زبان فارسی، توسط دار الکتب الاسلامیه، تهران چاپ و نشر گردیده است، مجلدات اولیه آن در سال ۱۴۰۰ ق و مجلدات اخیر آن در سالهای ۱۴۱۴ ق به پایان رسیده است.
▪️هر مجلد دارای فهرست مفصلی از آیات و مطالبی است که در آن مطرح شده است، ابتدای جلد اول مقدمهای چند صفحهای از مؤلف بچشم میخورد که در مجلدات بعد این مقدمه بسیار مختصر گردیده است.
▪️برخی مجلدات این تفسیر از جمله جلد ۱ در چاپهای بعد، با تجدید نظر و اضافات، چاپ شده است. انتهای برخی مجلدات نیز تاریخ پایان تالیف آن درج گردیده است. پایان تالیف آخرین جلد آن ۱۸ ذی الحجه ۱۴۰۷ ق مطابق با ۲۳ مرداد ۱۳۶۶ شمسی درج شده است.
▪️این تفسیر تا کنون به چند زبان زنده دنیا از جمله عربی وارد و ترجمه شده، ترجمه عربی آن به نام «الامثل» عرضه شده است. ترجمه انگلیسی آن نیز در دست تهیه میباشد.
▪️تفسیر نمونه تاکنون چندین چاپ با تیراژهای متفاوت (حدود ۵۰۰۰ در هر چاپ) داشته و در نسخه مورد بحث برخی مجلدات تا سی و دو چاپ بر آن گذشته است. فهرست اجمالی تمام مجلدات از نظر سور قرآن در آخر جلد ۲۷ درج گردیده است. طرز کار گروهی که در مقدمه اول کتاب بطور مختصر ذکر گردیده بود در انتهای جلد ۲۷ به طور مفصل از طرف هیئت همکاران تفسیر نمونه بیان شده است.
▪️برگزیدهای از تفسیر نمونه توسط آقای احمد علی بابایی در ۵ جلد به بازار عرضه شده که اکنون چاپ سیزدهم خود را نیز سپری کرده است.
⏪۱۳ - منابع مقاله
۱- مقدمه تفسیر نمونه ج۱
۲- مجلدات مختلف تفسیر همراه با فهرست موضوعی آن
۳- طبقات مفسران شیعه ج۵ ص۵۳ تا ۶۲ دکتر عقیقی بخشایشی
۴- المفسرون حیاتهم و منهجهم ص۱۵۲ سید محمدعلی ایازی
۵- دانشنامه قرآن و قرآن پژوهی ج۱ ص۷۷۴ و ج۲ ص۲۱۴۳ با همکاری استاد بهاء الدین خرمشاهی
۶- تفسیر و مفسران آیت ا... معرفت ج۲ ص۵۰۲ مؤسسه فرهنگی التمهید چاپ اول تابستان ۱۳۸۰
#تفسیر_نمونه
پایان مقاله
🌷🌷🌷
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
2️⃣٢. بىنقطه بودن حروف:
يكى از عواملى كه در قرائت قرآن مشكلات فراوانى ايجاد نمود، بىنقطه بودن حروف و جدا نكردن حروف نقطه دار از بى نقطه بود؛ لذا ميان «س» و «ش» هيچ فرقى نبود، همچنين ميان «ب»، «ت» و «ث» و حروف «ج»، «ح» و «خ» و... تفاوتى وجود نداشت. خواننده بايد با دقت در معناى جمله و تركيب كلامى، حروف را تشخيص مىداد؛ مثلاً ابن عامر و كوفيون «نُنْشِزُها...» ٢ و ديگران «نَنشرُها...» خواندهاند.
3️⃣٣. خالى بودن از علايم و حركات:
كلمات در مصاحف اوليه، عارى از هرگونه اعراب و حركات ثبت مىشد؛ لذا براى خوانندۀ غير عرب مشكل بود تا تشخيص دهد وزن و حركت كلمه چگونه است. حتى براى كسانى كه با زبان عربى آشنا بودند، دشوار بود تا بدانند شكل كلمه چگونه است؛ مثلاً مشخص نبود «اعلم» فعل امر است، يا فعل متكلم مضارع، يا افعل التفضيل، يا فعل ماضى از باب افعال؛ لذا حمزه و كسائى آيۀ «قالَ أَعْلَمُ أَنَّ اللّهَ عَلى كُلِّ شَيْءٍ قَدِيرٌ» ٣را به صيغۀ امر خواندهاند و ديگران به صيغۀ فعل مضارع متكلم.
4️⃣٤. نبودن الف در كلمات:
🔹يكى ديگر از عواملى كه در قرائت مشكل مىآفريد، نبودن الف در رسمالخط آن روز بود. خط عربى كوفى از خط سريانى نشأت گرفتهاست؛ در خط سريانى، نوشتن الف وسط كلمه مرسوم نبود، و آنرا اسقاط مىكردند و چون قرآن در ابتدا با خط كوفى نگاشته مىشد، الفهاى وسط كلمه مانند «سماوات» را نمىنوشتند (به اين صورت: سموت). بعدها كه علايم مشخصه ايجاد شد، الف را صرفاً با علامت الف كوچك در بالاى كلمه مشخص مىساختند، مانند «سموت».
🔹اسقاط الف وسط كلمه در بسيارى از موارد منشأ اختلاف قرائت گرديد؛ مثلاً نافع ، ابوعمرو و ابن كثير «ما يَخْدَعُونَ» را «وَ ما يخادعون» خواندهاند.
🔹اينگونه عوامل موجب گرديد كه قرّاء بر سر رسيدن به قرائت، با هم اختلاف كنند و هر يك طبق اجتهاد خود و دلايلى كه در دست داشتند، قرائت خود را توجيه بنمايند.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom