هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
📌موقعیت عالی
☑️۱.طبیعت عالم مادی و دنیا برخورد و اصطکاک است. انتظار و توقع زندگی بی درد و رنج ،کنش و واکنشی بیهوده است و چنین انتظاری به معنی عدم شناخت دقیق از واقعیت دنیای مادی است.
☑️۲.بنابر گزارش خداوند در کتاب راهنما آیه ۱۷۲ سوره اعراف ،آدمی بنابر بر فطرت خدادادی خویش در لایه های درهم و تو در توی همین دنیا ،همین برخوردها و تنوع ها و از میانه همین دره ها و کتل های سخت عبور می کند و رسد بدانجا که به جز خدا نبیند! آری قانون مسلم و خدشه ناپذیر در زندگی انسان آن است که بدون دادن هزینه لازم و شایسته و عبور از موانع کمرشکن رسیدن به قله کمال و دستیابی به خدا امکان پذیر نیست. و این همان قالو بلی است که انسان ها به حکم فطرت سالم اولیه به خدای خویش تعهد سپرده اند برای رسیدن به محبوب ماندگار باید از محبوب های رفتنی عبور کرد و گذشت.
☑️۳.و از سوی ديگر فطرت آدمی به دنبال رسیدن به حیاتی بی درد سر و خوشی دائمی و مستمر و بی زوال و ماندگار است.ویژگی های دنیا نشان می دهد که پاسخ مناسب فطرت در دنیا وجود ندارد .بنابر این باید جایگاهی وجود داشته باشد که آدمی در آن عیش قطعی و کامل را در آغوش گیرد.و آن جایگاه پارادایز یا همان فردوس خداوند است.
✅شاید جناب خواجه شیراز و حافظ کتاب حقیقت که می فرماید:
مقام عیش میسر نمی شود بی رنج
بلی به حکم بلا بسته اند عهد الست
ناظر به همان موقعیت عالی حیات آدمی است که قطعا کمتر از فردوس برین نیست و حد نهایی آن مقام هم رضوان و خشنودی محبوب ازلی است .
سخنی #از_جنس_زندگی
🔅مجال #عیش صفحه ای برای زندگی
@majalezendegi
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (18) تفسیر آیات 26 تا 30
⭐️⭐️⭐️
لَوَّاحَةٌ لِّلْبَشرِ(29)عَلَیهَا تِسعَةَ عَشرَ(30)
29 - پوست تن را به کلی دگرگون می کند .30 - نوزده نفر (از فرشتگان عذاب ) بر آن گمارده شده اند!
⏪تفسیر :
🔻در آیه 29 به بیان وصف دیگری از این آتش سوزان قهر الهی پرداخته می افزاید : ((پوست تن را کاملا دگرگون می سازد که از فاصله بسیار دوری برای انسانها نمایان است )) (لواحة للبشر) .(لواحة) خبر مبتدای محذوفی است و در تقدیر (هی لواحة) می باشد.آنچنان چهره را سیاه و تاریک می کند که سیاه تر از شب تاریک است :
▫️((بشر)) در اینجا جمع ((بشره )) به معنی ظاهر پوست تن است و نیز ممکن است به معنی انسانها بوده باشد ، ▫️و ((لواحة )) از ماده ((لوح )) گاه به معنی ظاهر و آشکار شدن آمده ، و گاه به معنی تغییر دادن و دگرگون ساختن .
🔺بنابر معنی اول ، تفسیر آیه چنین می شود : دوزخ از فاصله دوری برای انسانها نمایان می گردد ، همانگونه که در آیه 36 سوره نازعات آمده است ، و برزت الجحیم لمن یری ((دوزخ برای بینندگان آشکار می گردد)) .
🔺و بنابر معنی دوم تفسیر آیه چنین است : ((دوزخ رنگ پوست تن را به کلی دگرگون می سازد))
◾️و در آخرین آیه مورد بحث می فرماید : ((نوزده نفر از فرشتگان عذاب بر دوزخ گمارده شده اند)) (علیها تسعة عشر) .در این جمله (علیها) خبر مقدم و (تسعة عشر) مبتدای موخر است و می دانیم این کلمه مبنی بر فتح است و لذا در ظاهر رفع به خود نمی گیرد و علتش این گفته اند که متضمن معنی واو عاطفه می باشد.
▪️فرشتگانی که قطعا ماءمور به ترحم و شفقت و مهربانی نیستند ، بلکه ماءمور به کیفر و عذاب و خشونتند .
➖گر چه در آیه فوق تنها عدد نوزده ذکر شده ، و تصریح به ملائکه ماءمور عذاب نشده است ، ولی از آیه بعد به خوبی استفاده می شود که این عدد اشاره به عدد ماءموران عذاب از فرشتگان است .
➖بعضی نیز گفته اند اشاره به نوزده گروه از فرشتگان می باشد ، نه نوزده نفرو جمله ((و ما یعلم جنود ربک الا هو)) لشکریان پروردگارت را جز او کسی نمی داند که در آیه بعد آمده قرینه ای بر این معنی می دانند .
🔺اما چرا از میان اعداد تنها عدد نوزده برای ماءموران عذاب الهی انتخاب شده ؟⁉️ کسی دقیقا به درستی نمی داند ، ولی جمعی احتمال داده اند این به خاطر آن است که در عدد نوزده بزرگترین عدد آحاد (عدد نه ) و کوچکترین عدد عشرات (عدد ده ) جمع است .
➖بعضی نیز گفته اند به خاطر آن است که ریشه های اخلاق رذیله به نوزده خلق ظاهر و باطن باز می گردد ، و از آنجا که اخلاق رذیله هر کدام یکی از عوامل عذاب الهی است . طبقات دوزخ نوزده طبقه ، به تعداد آنها ، و در هر طبقه فرشته یا گروهی از فرشتگان ماءمور عذابند .
🔺اصولا مسائل مربوط به قیامت و بهشت و دوزخ و جزئیات و خصوصیات آنها برای ما که در محیط محدود دنیا اسیریم دقیقا روشن نیست ، آنچه ما می دانیم کلیات آن است ، و لذا در روایات دارد که هر یک از این نوزده فرشته قدرت عظیمی دارند که می توانند قبیله بزرگی را به آسانی در دوزخ بیفکنند !
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(240)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🔰تفسير
⏪نداهاى الهى
آيه مورد بحث، اولين آيه قرآنى است كه با خطاب (يا ايها الناس) آغاز مى شود. در واقع خبر است، گرچه تبيين محتواى آنها به صورت خطاب باشد، ليكن خطاب باخبر جمع مى شود.
🔻بهره گيرى از شيوه تخاطب ثمراتى دارد، مانند اين كه خداوند با خطاب، به انسانها شخصيت مى دهد و از آنان انسانهايى متعهد و مسئول مى سازد. ديگر اين كه ، خداوند با خطاب لذت حضور در حريم و محضر خود را به مخاطبان مى چشاند تا هنگام فراگيرى حقايق معارف در قلب آنان مستقر شود و هنگام عبادت عملى خستگى در آنان اثر نكند. از اين رو امام صادق (عليه السلام) فرمودند: لذتى كه در نداى الهى است خستگى و رنج عبادت را برطرف مى كند: لذه ما فى النداء ازال تعب العباده والعنا. (893) همچنين خطاب بدون واسطه جاذبه دارد كه خطاب با واسطه فاقد آن است. بنابراين، فرق است بين (قل يا) و بين (يا...).
🔻التفات از غيب به خطاب آن هم صورت نداى بى واسطه، در آيه مورد بحث، زمينه پذيرش بندگى را در مخاطبان كه توده مردمند فراهم مى كند.
🔸نداهاى الهى در قرآن گاهى با واسطه است ؛ مانند: (قل يا ايها الناس) و (قل يا اهل الكتاب) كه خداوند پيامبر اكرم (صلى الله عليه وآله) را مخاطب ساخته، پيام خود را از طريق آن حضرت به مردم مى رساند و گاهى بى واسطه ؛ مانند خطابى كه در آيه مورد بحث است.
🔸البته تغيير لفظى و بدون واسطه است و گرنه در تنزل وحى، حتما به واسطه رسول اكرم خواهد بود. همچنين برخى از نداهاى الهى در قرآن تشريعى است كه مخصوص انسانهاست (از آن جهت كه داراى افعال اختيارى هستند) و برخى حكايت نداى تكوينى كه متوجه مجموعه نظام آفرينش است ؛ مانند: (ثم استوى الى السماء و هى دخان فقل لها وللارض ائتيا طوعا او كرها) يا متوجه هر يك از واحدهاى خاص تكوينى عام و فراگير، شامل انسان نيز مى شود؛ زيرا انسان نيز جزو مجموعه نظام آفرينش است.
🔸نداى بى واسطه نشانه آن است كه بين خداى سبحان و انسان رابطه اى مستقيم و فعلى وجود دارد و خداوند انسان را به طور مستقيم مورد لطف خود قرار مى دهد؛ ولى انسان غافل يا جاهل به سوء اختيار خود رابطه خويش با خدا را قطع يا ضعيف مى كند و از لطف الهى محروم مى شود.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۶۱بهار۱۴۰۱.m4a
13.41M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 61)
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
5.95M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#محرم #حسین #حق
💠 اندوه مقدس
▫️ جریان کربلا و سید الشهداء (سلام الله علیه) قسمت مهم این عزاداری ها و اشک ها به هر حال بر اساس #عاطفه_و_محبت است و کمتر کسی است که بتواند خودداری کند، اما فرمودند حیف این اشک است که شما آن را در حدّ #مظلومیت_سید_الشهداء و اینکه دلتان می سوزد و مانند اینها خلاصه کنید، اینها امر عادی است، شما اگر بدانید جریان سیدالشهداء و عظمت اشک برای ایشان چیست ثواب بیشتری می برید... .
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
💠 اندوه مقدس
▫️ جریان کربلا و سید الشهداء (سلام الله علیه) قسمت مهم این عزاداری ها و اشک ها به هر حال بر اساس #عاطفه_و_محبت است و کمتر کسی است که بتواند خودداری کند، اما فرمودند حیف این اشک است که شما آن را در حدّ #مظلومیت_سید_الشهداء و اینکه دلتان می سوزد و مانند اینها خلاصه کنید، اینها امر عادی است، شما اگر بدانید جریان سیدالشهداء و عظمت اشک برای ایشان چیست ثواب بیشتری می برید.
▫️ درباره ماه مبارک رمضان که آدم «ضیف الله» است مهمان خداست و این ماه عزیزترین ماه سال است، آمده است که «أَنْفَاسُكُمْ فِیهِ تَسْبِیحٌ وَ نَوْمُكُمْ فِیهِ عِبَادَةٌ»؛ نَفَسی که می کشید #تسبیح است یعنی مثل این است که دارید می گویید «سُبْحَانَ اللَّهِ»، چون #مهمان_خدا هستید و در مهمان خانه ذات اقدس الهی هستید. جریان اندوه برای سیدالشهداء را در حدّ ضیافت خدا و مهمانی خدا شمردند؛ فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیح»؛ آدم اگر بگوید «سبحان الله» ذکر است، اگر در ماه مبارک رمضان که روزه دارد نَفَس می کشد، مثل این است که بگوید «سبحان الله»، اگر در عزای پسر پیغمبر یک آه بکشد، فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تسبیح»؛ این مثل #سبحان_الله است، خب حیف است که ما این را کم بگیریم! بله گریه می کنیم اما بدانیم برای چه کسی گریه می کنیم برای چه گریه می کنیم. این خیلی مهم است؛ #مجلس_عزای_امام_حسین را بُرده در سطح ضیافت خدا!
▫️ اگر نَفَس ما که مهمان خدا هستیم عبادت است و نفس کسی که برای #مظلومیت_حسین_ بن_علی آهی می کشد هم سطح آن است، حیف است که ما این عزاداری ها را در همین سطح معمولی خلاصه کنیم! فرمود: «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَة»؛ سخن از مظلومیت و اسارت و مانند آن نیست، خیلی از افراد بودند که مظلومانه شهید شدند مظلومانه اسیر شدند، در صورتی که آدم برای آنها گریه بکند البته آن هم ثوابی دارد؛ اما آهی بکشد برای مظلومیت پسر پیغمبر این مثل #نفس_روزه_دار است!
▫️ این را مرحوم مفید (رضوان الله تعالی علیه) نقل کرد «عَنْ أَبِی عَبْدِ اللَّهِ جَعْفَرِ بْنِ مُحَمَّدٍ ع قَالَ نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ وَ هَمُّهُ لَنَا عِبَادَةٌ وَ كِتْمَانُ سِرِّنَا جِهَادٌ فِی سَبِیلِ اللَّه ثُمَّ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع یجِبُ أَنْ یكْتَبَ هَذَا الْحَدِیثُ بِالذَّهَب»؛ خود حضرت فرمود لازم است این را با طلا بنویسید! که چه؟ «نَفَسُ الْمَهْمُومِ لِظُلْمِنَا تَسْبِیحٌ»؛ از بس این مقام نورانی است! ما چند نحو میتوانیم عزاداری کنیم؛ هر مرحله آن؛ آن #بکاء، آن #إبکاء، آن #تباکی، همه آنها ثواب دارد، از آن مراحل شروع می شود تا مرحلهای که انسان هم سطح نَفَس روزه دار نَفَس می کشد!
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 درس خارج فقه نکاح جلسه 486
تاریخ: 1398/09/20
🌱🌱🌱
🔅مدرسه تفسير و علوم قرآنی
@rahighemakhtoom
📌خائضین (فرو رفتگان) و فائزین (سرافرازان)
◻️ اصحاب یمین از مجرم ها می پرسند :« مَا سَلَكَكُمْ فِي سَقَرَ» «چه چیز شما را به آتش کشید و سلوک شما را جهنمی کرد ... و جواب می شنوند که جدایی از نماز و جدایی از احسان و خوض و فرو رفتن و تکذیب روز رستاخیز ما را گرفتار کرد و از نصرت خدا هم محروم ساخت که او به رسولش دستور می دهد :« ذَرْهُمْ فِي خَوْضِهِمْ يَلْعَبُونَ » ، رهایشان کن اینها فرو رفته اند و نمی خواهند سر بر دارند و آنچه آنها را به فرو رفتن کشیده همان خصلت بازیگری آن هاست .
◼️آدمی که بازیگر یا بازیچه یا تماشاچی میشود و از میدان جدیت و مسئولیت بیرون می آید ناچار به هر چه روی بیاورد در آن فرو رفته و از آن ملعبه میسازد ، حتی اگر به قرآن و نماز روی بیاورد با خدا و دین خدا بازی میکند و از بازی گری دست نمیکشد .
◻️در برابر خائضین ؛ فائز و سر برآورده از مرداب است که از دنیا بزرگ تر شده و تمام کارهای طبیعی و دنیایی او معنای دیگری یافته است .
فائزین اگر چه به نعمت ها مشغول هستند اما شهد و حاصل آن را بر می دارند .
سلیمان نبی با تمام نعمت هایی که کسی به سطح آن نرسیده همراه است ، با این همه امکان ، آنجا که خدا کارنامه او را مهر میکند میگوید : «نِعْمَ الْعَبْدُ ۖ إنَّهُ أَوَّابٌ» .
أوّاب در لغت عرب لقب زنبوری است که میرود و باز میگردد و از نعمت ها حاصل آن را بر میدارد . اگر در نعمت ها فرو می رفتند و از آن حاصلی نمی آوردند از اسارت نجات نمی یافتند .
◻️آدمی به خاطر بازی و لعب ، خائض میشود و بازگشت و رویش را فراموش میکند و مشغول جمع آوری و تکاثر و نمایش نعمت ها میشود و در این هنگام از مقصد و از راه و از رفتن جدا میشود .
◼️ذکر مستمر می تواند ما را از خوض برهاند و همین است که نماز نور چشم اولیاء است و همین است که حسین علیه السلام یک شب فرصت میخواهد تا جام پر کند و دمادم بنوشد
📚 برش هایی از کتاب وارثان عاشورا علی صفایی حائری
#محرم
🎈 @rahighemakhtoom
دلت را برای خدا فارغ کن.۱۴۰۱۹۵.m4a
9.71M
📌دلت را برای خدا فارغ کن
عن ابی عبدالله عليه السلام، قال:فی التوراة مکتوب:
یابن آدم، تفرّغ لعبادتي، أملأ قلبك غنى و لا أكلك إلى طلبك، و علىّ أن أسدّ فاقتك و املأ قلبك خوفا منّي. و إن لا تفرّغ لعبادتي، أملأ قلبك شغلا بالدّنيا، ثمّ لا أسدّ فاقتك و أكلك إلى طلبك.
«فرمود حضرت صادق، عليه السلام، كه در تورات نوشته شده است: اى پسر آدم، فارغ شو از براى عبادت من، تا پر كنم قلب تو را از بىنيازى و واگذار نكنم تو را به سوى طلب خويش، و بر من است كه ببندم راه فقر تو را و پر كنم دل تو را از خوف خويش. و اگر فارغ نشوى براى عبادتم، پر كنم دل تو را از اشتغال به دنيا، پس از آن نبندم فقر تو را و واگذارم تو را به سوى طلبت."
📚منبع: کتاب چهل حدیث امام خمینی ره ح۲۷ ص۴۲۵
@rahighemakhtoom
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (18) تفسیر آیات 26 تا 30
⭐️⭐️⭐️
عَلَیهَا تِسعَةَ عَشرَ(30)
30 - نوزده نفر (از فرشتگان عذاب ) بر آن گمارده شده اند!
⏪تفسیر :
🔻اصولا مسائل مربوط به قیامت و بهشت و دوزخ و جزئیات و خصوصیات آنها برای ما که در محیط محدود دنیا اسیریم دقیقا روشن نیست ، آنچه ما می دانیم کلیات آن است ، و لذا در روایات دارد که هر یک از این نوزده فرشته قدرت عظیمی دارند که می توانند قبیله بزرگی را به آسانی در دوزخ بیفکنند !
🔻و از اینجا ضعف و ناتوانی افکار کسانی که مانند ابوجهل فکر می کنند روشن می شود ، او وقتی این آیه را شنید از روی استهزا به طایفه قریش گفت مادرانتان به عزایتان بنشینند آیا نمی شنوید ((ابن ابی کبشه *)) (اشاره به پیغمبر اکرم است ). چه می گوید ؟ می گوید : خازنان دوزخ نوزده نفرند ! اما شما گروه عظیمی از شجاعانید ، آیا هر ده نفر از شما نمی تواند یکی از آنها را مغلوب کند ؟ ! ((ابو الاسد جمحی )) (یکی از افراد زورمند قریش ) گفت : من از عهده هفده نفر از آنها بر می آیم شما هم حساب دو نفر دیگر را برسید ! (مجمع البیان جلد 10 صفحه 388 و تفاسیر دیگر)
این سبک مغزان می خواستند با این سخریه ها جلو نور حق را بگیرند و خود را از نابودی حتمی نجات دهند .
🔅🔅🔅
*در اینکه چرا قریش پیامبر (ص) را به این عنوان می نامیدند بعضی گفته اند: به خاطر این است که مردی از طائفه (خزاعه) بنام (ابو کبشه) بود که در زمان جاهلیت دست از عبادت بتها کشید و از آنجا پیامبر (ص) شدیدا مخالف با بت پرستی بود او را به عنوان فرزند (ابو کبشه) نامیدند و بعضی گفته اند (ابو کبشه) یکی از اجداد مادری پیامبر (ص) بود ولی به هرحال شکی نیست که آنها مقصودشان از انتخاب این نام سخریه بوده زیرا (کبش) در لغت عرب به معنی (قوچ) است هرچند این عنوان در زبان مدح نیز آمده و به فرماندهان و شجاعان لشکر می گویند.
⚡️ادامه دارد....
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom