Al-Haqqa 05 s.mp3
6.11M
#چشمه_حکمت #درس_گفتار #آیات_نور #صفحه_قرآنی_رحیق #تفسیر_قرآن
#آیت_الله_جوادی_آملی #تفسیر_سوره_حاقه #سوره_حاقه #حاقه
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه
📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه پنجم
🌷🌷🌷
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
#تسنیم #سوره #حاقه #درسگفتار
📌فرشتگان رحمت
در جريان ملائکه که اينها دو قسم هستند بخشي از اينها ملائکه رحمت هستند که استغفار ميکنند، بخشي هم برای رحمت رحمانيه هستند. در سوره مبارکه «شوري» آيه پنج درباره فرشتهها دارد که ﴿وَ الْمَلائِكَةُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ﴾، اين ملائکه بايد جزء مدبرات رحمت رحمانيه باشند که هر کسی در زمين هست اينها برايشان طلب رحمت ميکنند؛ چه مؤمن، چه غير مؤمن. برخيها گفتند نه خير، اين مربوط به خصوص مؤمنين است، براي اينکه اينها غير مؤمن را آنها نميبينند: ﴿وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِمَنْ فِي الْأَرْضِ﴾؛ يعني خصوص مؤمنين، براي اينکه غير مؤمن را نميبينند؛ چه اينکه در سوره مبارکه «غافر» هم وقتي از ملائکه ياد ميشود: ﴿الَّذينَ يَحْمِلُونَ الْعَرْشَ وَ مَنْ حَوْلَهُ يُسَبِّحُونَ بِحَمْدِ رَبِّهِمْ وَ يُؤْمِنُونَ بِهِ وَ يَسْتَغْفِرُونَ لِلَّذينَ آمَنُوا﴾، اينها براي مؤمنين طلب مغفرت ميکنند. اينکه دارد براي طالب علم فرشتهها طلب مغفرت ميکنند، از همين قبيل است. آيا اينها دو گروهاند يا اينها رحمت رحيميه را براي مؤمنين درخواست ميکنند، آنها رحمت رحمانيه را که ﴿رَحْمَتي وَسِعَتْ كُلَّ شَيْءٍ﴾، براي همه دريافت ميکنند که بلکه آنها به راه بيايند.
📼فرازی از #درسگفتار سوره حاقه جلسه پنجم
#آیت_الله_جوادی_آملی
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
📌 کم فروش نباشید
﴿و لاَ تَبْخَسُوا النَّاسَ أَشْیَاءَهُمْ﴾
▫️ ما کلمه ای از شیء جامع تر نداریم ؛ شما اگر بخواهید حرفی بزنید که جمیع امور عالم را شامل شود چه می گویید؟ می گویید «کل شیء».
فرمود هیچ چیزی از مردم را #کم_نگذارید، با هر کسی تعهد کردید، با هر کسی معامله کردید، به هر کسی قول دادید، حالا می خواهید سخنرانی کنید بدون مطالعه نروید، معلم کلاس هستی بدون مطالعه نرو، با کسی بخواهید مباحثه بکنید بدون مطالعه نروید، از همین جا شروع می شود تا برسد به مسائل عمیق.
این از #جامع_ترین_قواعد_اسلام و در سطح بین الملل است.
📚 مباحث علوم القرآن
تاریخ: 1401/03/18
#آیت_الله_جوادی_آملی
🌷🌷🌷
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باورما.۶۸تابستان۱۴۰۱.m4a
18.7M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 68) حکمت و مصلحت انجام غسل جنابت
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#ضرب_المثل ۱
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
@rahighemakhtoom
#تفسیر #سوره_مدثر #مدثر #المدثر #نمونه #آیت_الله_مکارم #مکارم
📚تفسیر سوره مدّثر
📝نگاشت: (28) تفسیر آیات 38 تا 48
⭐️⭐️⭐️
کلُّ نَفْسِ بِمَا کَسبَت رَهِینَةٌ(38)إِلا أَصحَب الْیَمِینِ(39)فی جَنَّتٍ یَتَساءَلُونَ(40)عَنِ الْمُجْرِمِینَ(41)مَا سلَککمْ فی سقَرَ(42)قَالُوا لَمْ نَک مِنَ الْمُصلِّینَ(43)وَ لَمْ نَک نُطعِمُ الْمِسکِینَ(44)وَ کنَّا نخُوض مَعَ الخَْائضِینَ(45)وَ کُنَّا نُکَذِّب بِیَوْمِ الدِّینِ(46)حَتی أَتَانَا الْیَقِینُ(47)فَمَا تَنفَعُهُمْ شفَعَةُ الشفِعِینَ(48)
📖تفسیر:
🔸در این آیه به اعتراف کافران بر انکار معاد می پردازد ((و اینکه ما همواره روز جزا را انکار می کردیم )) (و کنا نکذب بیوم الدین ) .((تا زمانی که مرگ ما فرا رسید)) (حتی أ تانا الیقین ) .
🔸روشن است انکار معاد و روز حساب و جزا ، تمام ارزشهای الهی و اخلاقی را متزلزل می سازد ، و انسان را برای ارتکاب گناه تشجیع می کند ، و موانع را از این راه بر می دارد ، مخصوصا اگر این مساءله به صورت یک امر مداوم تا پایان عمر در آید .
🔸به هر حال از این آیات به خوبی استفاده می شود که اولا کفار همانگونه که مکلف به اصول دین هستند به فروع دین نیز مکلفند ، و نیز نشان می دهد این امور چهار گانه یعنی ((نماز)) و ((زکات )) و ((ترک مجالس اهل باطل )) و ((ایمان به قیامت )) اهمیت و نقش فوق العاده ای در هدایت و تربیت انسان دارد ، و به این ترتیب جهنم جای نمازگزاران واقعی ، و زکات دهندگان ، و تارکان باطل ، و مؤمنان به قیامت نیست .
🔹البته نماز از آنجا که عبادت خدا است بدون ایمان به او میسر نیست ، بنابراین ذکر آن رمزی است برای ایمان و اعتقاد به خداوند ، و تسلیم در برابر فرمان او و می توان گفت : این امور چهارگانه از توحید شروع می شود و به معاد پایان می پذیرد ، و ارتباط انسان را با ((خالق )) و ((خلق )) و ((خویشتن )) دربر می گیرد .
🔻معروف در میان مفسران این است که منظور از ((یقین )) در اینجا مرگ است ، چرا که یک امر یقینی برای مؤمن و کافر محسوب می شود ، و انسان در هر چیز شک کند در مرگ نمی تواند شک کند ، در آیه 99 سوره حجر نیز می خوانیم و اعبد ربک حتی یاتیک الیقین : ((خدای خود را عبادت کن تا یقین (و مرگ تو) فرا رسد)) .
🔺ولی بعضی یقین را در اینجا به معنی آگاهی حاصل بعد از مرگ انسان نسبت به مسائل برزخ و قیامت تفسیر کرده اند که با تفسیر اول از جهتی هماهنگ است .
▫️و در آخرین آیه مورد بحث به عاقبت شوم این گروه اشاره کرده می گوید : ((لذا شفاعت هیچیک از شفاعت کنندگان به حال آنها سودی ندارد)) و باید در عذاب الهی برای همیشه بمانند (فما تنفعهم شفاعة الشافعین ) .
🔸نه شفاعت انبیا و رسولان پروردگار و امامان ، و نه شفاعت فرشتگان و صدیقین و شهداء و صالحین ، چرا که شفاعت نیاز به وجود زمینه مساعد دارد ، و اینها زمینه ها را به کلی از میان برده اند شفاعت همچون آب زلالی است که بر پای نهال ضعیفی ریخته می شود ، و بدیهی است اگر نهال به کلی مرده باشد این آب زلال آن را زنده نمی کند ، و به تعبیر دیگر همانگونه که در بحث شفاعت گفته ایم ((شفاعت )) از ماده شفع به معنی ((ضمیمه کردن چیزی به چیز دیگر)) است ، و مفهوم این سخن آن است که شخص شفاعت شونده قسمتی از راه را با پای خود پیموده ، و در فراز و نشیبهای سخت وامانده ، شخص شفاعت کننده به او ضمیمه می شود و او را یاری می کند تا بقیه راه را بپیماید .**تفسیر (نمونه) جلد اول ذیل آیه 48 سوره بقره***
🔻ضمنا این آیه بار دیگر بر مساءله شفاعت و تنوع و تعدد شفیعان درگاه خدا تاءکید می کند ، و پاسخ دندان شکنی است برای آنها که منکر اصل شفاعتند . همچنین تاءکیدی است بر اینکه شفاعت بیقید و شرط نیست ، و به معنی چراغ سبز برای گناه محسوب نمی شود ، بلکه عاملی است برای تربیت انسان که حداقل او را به مرحله ای که قابلیت شفاعت داشته باشد برساند ، و رابطه او با خدا و اولیای او به کلی قطع نشود .
🔻این نکته نیز قابل ذکر است که مفهوم آیه فوق این نیست که شافعان به شفاعت چنین کسانی برمی خیزند ، بلکه مفهومش آن است که چون شفاعت به حال آنها سودی ندارد آنها شفاعت نمی کنند زیرا اولیاء الله مرتکب کار لغو و بیهوده نمی شوند .
⚡️ادامه دارد....
☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش
#علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس دوازدهم:قرائت حفص
⏪حجّيت قرائات سبع
🔰در اينجا اين سؤال مطرح مىشود كه آيا قرائات سبع، داراى حجّيت و ارزشِ اعتبارى هستند؟ آيا نمازگزار مىتواند يكى از اين قرائتها را انتخاب كند؟ ⁉️
🔻بيشتر فقها قائل به جواز مىباشند. مرحوم سيد محمد كاظم يزدى در العروةالوثقى و مرحوم سيد ابوالحسن اصفهانى در وسيلة النجاة، احتياط را در آن دانستهاند كه نمازگزار از قرائات سبع تجاوز نكند.
🔻آيتاللّه خويى قرائت به قرائات متداول عصر ائمه را جايز دانسته و امامخمينى قدس سره احتياط را در اين دانستهاند كه از قرائات سبع تجاوز نشود.
☑️مشهور ميان فقها، اختيار در انتخاب هر يك از قرائات سبع است. با آنكه در روايت امامصادق عليه السلام آمدهاست: «قرآن يكى است واز نزد واحد نازل شده است و اختلاف از جانب راويان است.»؛ اما مىگويند: ائمۀ معصومين رخصت دادهاند كه طبق هر يك از قرائات مشهور قرائت كنند و روايت «اِقرأوا كما يقرأ الناس» را دليل بر اين مدّعى گرفتهاند، ولى مرحوم سيد محسن حكيم در شرح عروه مىفرمايد: «حديث مزبور نمىتواند ناظر به قرائات سبع باشد؛ زيرا پديدۀ حصر قرائات سبع در اوايل سدۀ چهارم بهوقوع پيوست؛ يعنى دو قرن پس از صدور حديث مذكور» .
⚡️بنابراين، حديث را به قرائات معروف در عصر ائمه، ناظر مىداند كه بيش از قرائات سبع است. پس هر قرائتى كه ثابت شود در عصر ائمه شهرت مردمى داشته است، «جائز القراءة» مىباشد.
🖇ادامه دارد....
🌴🌴🌴
قدر #وقت ار نشناسد دل و کاری نکند
بس #خجالت که از این حاصل ایام برد
🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#معرفی_کتاب #تفسیر_ترتیبی #تفسیر_جوانان#محمد_بیستونی #معاصر
🔰معرفی کتاب تفسیرجوانان (قسمت سوم -پایان)
⏪ویژگی تفسیر جوان آنگونه که مؤلف آن بیان کرده و تا حد زیادی به اصول خود وفادار مانده به شرح زیر است:
1- درج ترجمه و تفسیر هر آیه به صورت مستقل به جز در آیاتی که با هم ارتباط تنگاتنگ دارد و آوردن مجموعه آیات ضرورت دارد.
۲- گزینش یک رأی از میان آرای گوناگون و حذف احتمالات و آرای دیگر از تفسیر اصلی.
٣- فشرده نمودن جملات دراز آهنگ در قالب عبارت کوتاه تر و ساده تر.
۴- دسته بندی مطالب و عنوان گذاری مطالب تفسیر به سبک کتاب های آموزشی به منظور آسان کردن آموزش آن.
5- ذکر توضیحات کلی در آغاز هر سوره. این توضیح ها شامل محل نزول، تعداد آیات، فضیلت تلاوت است.
⏺تفسیر جوان گامی نو در تفسیر عصری و ارائه دگرگونی های شکلی در ایجاد جاذبه برای خواننده به ویژه در بخش جوانان است. 🔹این تفسیر به مانند اصل خود در ۲۷ جلد جیبی از سوی دارالکتب الاسلامیه تهران در سال ۱۳۸۰ ش نشر یافته است.
📚منبع: شناخت نامه تفاسیر، سید محمدعلی ایازی، چاپ اول، نشر علم، تهران، 1393ش، صص 338-337 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
💠 فقدان اخلاق
🔹 یكی از مشكلات مهمّ این كشور مشكل اخلاقی است یعنی چندین میلیون پرونده كه روی میز دستگاه قضاست حداكثر این پروندهها مربوط به #الفبای_دین است مربوط به همین #بد_اخلاقی است. #كم_فروشی بد است #گران_فروشی بد است فحش گفتن بد است تجاوز بد است چك بی محل كشیدن بد است احتكار بد است، خب اینها چیزی نیست كه كسی نداند یعنی اینها جزء مسائل پیچیده قضایی یا فقهی است كه كسی نداند اینها حرام است؟! #اخلاق است كه مشكل قسمت مهمّ جامعه را حل می كند. بودجه های سنگین و نیروهای فراوان صرف همین بداخلاقی هاست كه ما به الفبای دین عمل نمی كنیم.
🔹 اگر مسجدهای ما اگر حسینیه های ما معمور بود هرگز ما این مشكلات را نداشتیم! از تلویزیون كارِ مسجد ساخته نیست؛ همین حرف ها را ما در تلویزیون می زنیم كم اثر دارد اما در #مسجد و #حسینیه كه میگوییم با اشك همراه است با #توبه همراه است. كار مسجد را فقط مسجد میكند, كار حسینیه را فقط حسینیه میكند.
#هفته_جهانی_مسجد
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
📚 سوره مبارکه عنکبوت جلسه 10
تاریخ: 1391/09/25
☘درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom