eitaa logo
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.5هزار عکس
1.5هزار ویدیو
809 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . مستمع صاحب سخن را بر سر کار آورد غنچهٔ خاموش، بلبل را به گفتار آورد صائب @Sayyedali1997 @s_m_a57
مشاهده در ایتا
دانلود
جلد دوم 📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(247) آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون 🔰تفسير 📌تقوا هدف خلقت يا عبادت ؟ آيا ظاهر آيه اين است كه تقوا هدف خلقت است يا هدف عبادت ؟ ⏪دو احتمال وجود دارد: 1️⃣يكى آن كه، تقوا هدف خلقت باشد، يعنى، خدا را عبادت كنيد؛ خدايى كه شما را آفريد تا به تقوا برسيد. 2️⃣ديگر آن كه، تقوا هدف عبادت باشد، يعنى، خدا را عبادت كنيد تا به تقوا برسيد. گرچه ممكن است بازگشت هر دو معنا با اصل مشترك باشد، ليكن بايد تبيين شود كلمه (لعلكم) غايت براى (اعبدوا) است يا (خلقكم) و ظاهر آيه به كدام يك از دو معنا نزديكتر است. ⚡️مويدهاى وجه اول (كه تقوا هدف خلقت است) دو چيز است: 🔹1- نزديكى و قرب جوار (لعلكم تتقون) با (خلقكم). 🔹2- آيه (و ما خلقت الجن والانس الا ليعبدون) كه هدف خلقت را عبادت معرفى كرده است. بدين تقريب كه روح عبادت همان تقواست و اگر عبادت هدف باشد به لحاظ روح آن كه همان تقواست هدف خلقت خواهد بود . 🔻البته تقوا هدف خلق (به معناى مخلوق) است، نه خالق، يعنى، كمال مخلوق در عبادت متقيانه خداست، نه اين كه اگر خدا بخواهد كامل شو بايد معبود قرار گيرد. 🔺خداى سبحان عين كمال و كمال محض است، عابدان او را عبادت كنند يا عبادتش را رها كنند براى او يكسان است، زيرا خداوند نيازى به عبادت انسانها ندارند تا براى رفع آن نياز عابدان را بيافريند. 🔻خداى سبحان مى فرمايد: اگر همه مردم روى زمين كافر شوند، آسيبى نمى رسانند؛ چون خدا غنى است: (ان تكفروا انتم و من فى الارض ‍ جميعا فان الله لغنى حميد) پس خدا منزه از آن است كه هدف داشته باشد؛ چون كمال محض و غنى محض است بلكه خود او هدف است. اما از آن جا كه خدا حكيم است و كار بيهوده نمى كند، عالم كه فعل اوست، هدف دارد. 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
Al-Haqqa 09 s.mp3
6.28M
💢 تفسیرصوتی سوره حاقه 📼 آیت الله جوادی آملی- جلسه نهم 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
✳️ جُستارهای قرآنی رحیق
#چشمه_حکمت #درس_گفتار
📌عالم هستی آیینه تمام نمای آفریدگار علم ديني يعني اين! که انسان در زمين زمين‌آفرين را ببيند، در آسمان آسمان‌آفرين را ببيند. اين که نشان مي‌دهد، در اينکه اين که نشان مي‌دهد که خلافي نيست؛ منتها انسان بايد چشم باز کند. آن که مي‌گويد «به صحرا بنگرم تو، به دريا بنگرم تو»، گوشه‌اي از اين حرف‌ها را مي‌زند. اگر کلّ جهان آينه باشد چه اينکه هست، همه اينها سازنده خودشان را نشان مي‌دهند. اين مي‌شود علم ديني. دانشگاه اين‌طور اسلامي مي‌شود، نه اينکه قرآن مي‌گويد اگر بخواهي نفت استخراج کني، آن‌طور استخراج کن! بخواهي گاز استخراج کني، اين‌چنين استخراج کن! اينکه کار قرآن نيست. قرآن آن عقلي که داد، آن هوشي که داد، آن چشم درون به نام فطرت را هم داد که فرمود چه کسي اين را ساخته؟ براي چه ساخته؟ اين را ببين! فرمود کّل جهان مي‌گويد: خدا خدا خدا خدا! لذا فرمود آنچه ديدني و ناديدني است، مورد سوگند من است، چون «لا» «لام» زائده است: ﴿فَلا أُقْسِمُ بِما تُبْصِرُونَ ٭ وَ ما لا تُبْصِرُونَ﴾، دنيا، آخرت، غيب، شهادت، آسمان و زمين، روح، بدن، همه مي‌گويند خدا! هيچ چيزي نيست که نگويد خدا! 📼فرازی از سوره حاقه جلسه نهم 🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
باورما.۷۸تابستان۱۴۰۱.m4a
19.57M
📌و اما باور ما-(قسمت 78) نماز چشمه نیاز آدمی 🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق 🌷🌷🌷 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 🔅تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
جناب حاج شیخ عباس قمی صاحب مفاتیح الجنان گوید: شیخ کفعمى در کتاب «بلد الامین» دعایى نقل کرده به روایت از حضرت امیرالمؤمنین که هر ‏_دل و مصیبت‏ زده و غمناک و گرفتار آن را بخواند حق تعالى به او گشایش و کرامت فرماید. و آن دعا این است: 🌷🌷🌷 🔰یا عِمادَ مَنْ لا عِمادَ لَهُ وَ یا ذُخْرَ مَنْ لا ذُخْرَ لَهُ وَیا سَنَدَ مَنْ لا سَنَدَ لَهُ ویا حِرْزَ مَنْ لا حِرْزَ لَهُ وَیا غِیاثَ مَنْ لا غِیاثَ لَهُ وَیا کَنْزَ مَنْ لا کَنْزَ لَهُ وَیا عِزَّ مَنْ لا عِزَّ لَهُ یا کَریمَ الْعَفْوِ یا حَسَنَ التَّجاوُزِ یا عَوْنَ الضُّعَفاءِ یا کَنْزَ الْفُقَراءِ یا عَظیمَ الرِّجاءِ یا مُنْقِذَ الْغَرْقى یا مُنْجِىَ الْهَلْکى یا مُحْسِنُ،یا مُجْمِلُ یا مُنْعِمُ یا مُفْضِلُ اَنْتَ الَّذى سَجَدَ لَکَ سَوادُ اللّیْلِ وَنُورُ النَّهارِ وَضَوْءُ الْقَمَرِ وَشُعاعُ الشَّمْسِ وَحَفیفُ الشَّجَرِ وَدَوِىُّ الْماءِ یا اَللهُ یا اَللهُ یا اَللهُ لا اِلهَ إ لا اَنْتَ وَحْدَکَ لا شَریکَ لَکَ یا رَبّاهُ یا اَللهُ صَلِّ عَلى مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَافْعَلْ بِنا ما اَنْتَ اَهْلُهُ. 🌷🌷🌷 🔰اى تکیه‏ گاه آن‏ که تکیه‏ گاهى ندارد، اى اندوخته آن‏ که اندوخته اى ندارد، اى پشتیبان آن‏ که پشتیبانى ندارد، اى نگاهدار آن‏ که نگاهدارى‏ ندارد، اى فریادرس آن‏ که فریادرسى ندارد، اى گنج آن‏ که گنجى ندارد، اى عزّت آن‏ که عزّتى ندارد، اى کریمانه درگذرنده، اى نیکو گذشت، اى پشتیبان ناتوانان، اى غناى تهیدستان، اى بزرگ ‏مایه امید، اى نجات ‏دهنده غریقان، اى رهایى‏ بخش‏ هلاک‏شدگان، اى احسان کننده،اى زیبایى‏ بخش، اى نعمت ‏ده، اى عطابخش، تویى آن‏ که سیاهى شب و روشنى روز و پرتو ماه و شعاع خورشید و وزش باد در درخت و صداى آب باریت سجده کرد، اى خدا، اى خدا، اى‏ خدا، معبودى جز تو نیست، یگانه و بى‏ شریکى اى پروردگار، اى خدا، بر محمّد درود فرست‏ و با ما آنچه شایسته آنى انجام ده.آمین 📚 مفاتیح الجنان @rahighemakhtoom
📌* درخواست های حضرت  (علیه السلام) از خدا در قرآن * ⏹۱.    وَإِذْ قَالَ إِبْرَاهِيمُ رَبِّ اجْعَلْ هَذَا بَلَدًا آمِنًا  ﻭﺁﻥ ﮔﺎﻩ ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ علیه السلام ﮔﻔﺖ : ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﺍﻳﻦ ( ﻣﻜﺎﻥ ) ﺭﺍ ﺷﻬﺮی ﺍﻣﻦ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ.(بقره/۱۲۶) ⏹۲. مواهب اقتصادی  وَارْزُقْ أَهْلَهُ مِنَ الثَّمَرَاتِ مَنْ آمَنَ مِنْهُم بِاللَّهِ وَالْيَوْمِ الْآخِرِ  ﻭ ﺍﻫﻠﺶ ﺭﺍ ﺁﻧﺎﻥ ﻛﻪ ﺑﻪ ﺧﺪﺍ ﻭ ﺭﻭﺯ ﻗﻴﺎﻣﺖ ﺍﻳﻤﺎﻥ ﺁﻭﺭﺩﻩ ﺍﻧﺪ ﺍﺯ ﻫﺮ ﻧﻮﻉ ﻣﻴﻮﻩ ﻭ ﻣﺤﺼﻮﻝ ﺭﻭﺯی ﺑﺨﺶ.(بقره/۱۲۷) ⏹۳. قبول کردن ساخت   وَإِذْ يَرْفَعُ إِبْرَاهِيمُ الْقَوَاعِدَ مِنَ الْبَيْتِ وَإِسْمَاعِيلُ رَبَّنَا تَقَبَّلْ مِنَّا إِنَّكَ أَنتَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ   ﻭ ﺯﻣﺎنی ﻛﻪ ﺍﺑﺮﺍﻫﻴﻢ ﻭ ﺍﺳﻤﺎﻋﻴﻞ علیهماسلام ﭘﺎﻳﻪ ﻫﺎی ﺧﺎﻧﻪ ﻛﻌﺒﻪ ﺭﺍ ﺑﺎﻟﺎ می ﺑﺮﺩﻧﺪ (ﮔﻔﺘﻨﺪ) ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ( ﺍﻳﻦ ﻋﻤﻞ ﺭﺍ ) ﺍﺯ ﻣﺎ ﺑﭙﺬﻳﺮ .(بقره/ ١٢٧) ⏹۴. در برابر    رَبَّنَا وَاجْعَلْنَا مُسْلِمَيْنِ لَكَ  ﭘﺮﻭﺭﺩﮔﺎﺭﺍ ! ﻣﺎ ﺭﺍ (ﺑﺎ ﻫﻤﻪ ﻭﺟﻮﺩ) ﺗﺴﻠﻴﻢ ﺧﻮﺩ ﻗﺮﺍﺭ ﺩﻩ.(بقره/ ١٢٨)   🔅مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
15 "دین به دنیا فروشان خرند یوسف فروشند تا چه خرند!" أُولَٰئِكَ الَّذِينَ اشْتَرَوُا الضَّلَالَةَ بِالْهُدَىٰ فَمَا رَبِحَت تِّجَارَتُهُمْ وَمَا كَانُوا مُهْتَدِينَ☆(سوره بقره آیه ١٦) ﺁﻥ‌ﻫﺎ ﻛﺴﺎﻧﻲ‌ﺍﻧﺪ ﻛﻪ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﺭﺍ ﺑﻪ‌ﻗﻴﻤﺖِ ﺍﺯﺩﺳﺖ‌ﺩﺍﺩﻥِ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﺑﻪ‌ﺩﺳﺖ ﺁﻭﺭﺩﻩ‌ﺍﻧﺪ؛ ﺑﻨﺎﺑﺮﺍﻳﻦ، ﭼﻨﻴﻦ ﺗﺠﺎﺭﺗﻲ ﺳﻮﺩی ﺑﺮﺍﻳﺸﺎﻥ ﻧﺪﺍﺭﺩ ﻭ ﺩﻳﮕﺮ ﺗﻮﻓﻴﻘﻲ ﻧﺼﻴﺒﺸﺎﻥ ﻧﻤﻲ‌ﺷﻮﺩ. 📋نکته ای و اشاره ای ﻗﺮﺁﻥ ﻛﺮﻳﻢ ﺯﻧﺪﮔﻲ ﺩﻧﻴﺎ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺑﺎﺯﺍﺭﻱ ﺗﺸﺒﻴﻪ ﻣﻲ ﻛﻨﺪ ﻛﻪ ﻣﺮﺩم ﺩﺭ ﺁﻥ ﺑﻪ ﺧﺮﻳﺪ ﻭ ﻓﺮﻭﺵ ﻣﺸﻐﻮﻝ ﺍﻧﺪ؛ ﺁﻧﺎﻥ ﺳﺮﻣﺎﻳﻪ ﻫﺎﻱ ﻭﺟﻮﺩﻱ ﺧﻮﺩ، ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻋﻘﻞ، ﻓﻄﺮﺕ، ﺍﺳﺘﻌﺪﺍﺩﻫﺎ ﻭ ﻧﻴﺮﻭﻫﺎﻱ ﺟﺴﻤﻲ ﻭ ﺭﻭﺣﻲ ﺭﺍ ﻣﻲ ﻓﺮﻭﺷﻨﺪ ﻭ ﺩﺭ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻛﺎﻟﺎﻫﺎﻳﻲ ﻫﻢ ﭼﻮﻥ ﻫﺪﺍﻳﺖ ﻭ ﺳﻌﺎﺩﺕ ﻳﺎ ﮔﻤﺮﺍﻫﻲ ﻭ ﺷﻘﺎﻭﺕ ﻣﻲ ﺧﺮﻧﺪ. 🌷🌷🌷 🔅مدرسه تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
baghare-6-1.mp3
19.49M
📌 سلسله درسگفتارهای سیر مطالعاتی تفسیر المیزان و تفسیر تسنیم (آیت الله جوادی آملی(حفظه الله))با ارائه استاد ارجمند جناب دکتر غلامی (زمزم معرفت) 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره 📼 جلسه : سیزدهم 📜 ویژگی های درسگفتار: بیان شیرین و روان.مستند و عالمانه .کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 🌴🌴🌴 ☘️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.☘️ 📋نکته مهم: از گوش دادن این سلسله درسگفتار به هیچ وجه غفلت نکنید و در صورت امکان تا جایی که می توانید به اشتراک بگذارید. ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
46 🔅🔅🔅 📌استعاره های قرآن 1 استعاره های قرآن، مواردی از استعمال استعاره در قرآن را می‌گویند. 🗓 تعریف «استعاره» در لغت به معنای عاریه خواستن، و در اصطلاح اهل بیان، استعمال لفظ در معنای غیروضعی ( معنای مجازی ) به قصد تشبیه و به سبب علاقه شباهت بین معنای اصلی ( معنای حقیقی ) و معنای مجازی است. استعاره یکی از اقسام مجاز و استوار بر تشبیه است. 🔸برخی گفته‌اند حقیقت استعاره آن است که کلمه‌ای معروف برای چیزی غیر معروف استعاره گرفته شود. سکاکی(از دانشمندان علم بلاغت) معتقد است استعاره، تشبیهی است بدون ذکر ادوات تشبیه ؛ مانند: (... ایحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه...) .[سوره حجرات آیه12] 🔰 آیا استعاره و تشبیه یکی است یا بین شان تفاوت است؟ بین استعاره و تشبیه، رابطه وجود دارد، و استعاره یکی از روش‌های تشبیه یا تشبیه با مبالغه است. 🔰آیا در قرآن استعاره وجود دارد؟ درباره وجود استعاره در قرآن اختلاف است. برخی از علما، استعارات قرآن را منکر شده‌اند؛ با این استدلال که استعاره، نوعی مجاز است، و مجاز در قرآن واقع نشده است. 🔻برخی مانند عبدالوهاب مالکی به کاربردن لفظ استعاره را برای آیات قرآن منع کرده‌اند؛ با این استدلال که در معنای واژه استعاره، نوعی اظهار حاجت است و نیز اذن از طرف شرع در این باره نرسیده است؛ اما مشهور علما وجود استعاره در قرآن را قبول دارند؛ به این استدلال که قرآن در اوج فصاحت و بلاغت است، و استعاره از بالاترین مراتب فصاحت و بلاغت و برتر از کنایه و تشبیه است؛ بنابراین، وجود استعاره در قرآن نه تنها مشکلی ایجاد نمی‌کند و هیچ گونه ابهامی در آن نیست، بلکه ضروری هم به نظر می‌رسد. ...ادامه دارد ⭐️مدرسه عالی تفسیر و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
استاد آیت الله محمد هادی 🔅🔅🔅 🔰درس دوازدهم:قرائت حفص ⏪سخنانى از اهل‌بيت(ع) دربارۀ قرائت قرآن از ائمۀ اهل‌بيت عليهم السلام سخنانى دربارۀ قرآن وارد شده كه نشان‌دهنده ميزان اهتمام و عنايت آنان به حفظ‍‌ و حراست نصّ‌ قرآن و جلوگيرى از تحريف و تأويل آن است. گزيده‌اى از اين سخنان در زير نقل مى‌شود: 🔹١. محمد بن وراق مى‌گويد: مجلدى را - كه حاوى قرآن بود - به امام صادق عليه السلام نشان دادم كه علايم و نشانه‌گذارى آن با طلا و يكى از سوره‌هاى آخرين آن نيز با طلا نوشته شده‌بود. كاستى در آن نبود. امام فرمود: «دوست ندارم كه قرآن با رنگى جز رنگ سياه نوشته شود، همان‌گونه كه در اوّلين بار نوشته شده‌است». اين سخن، نشانۀ دقت امام نسبت به حفظ‍‌ و سلامت قرآن است، تا آنجا كه در رنگ خط‍‌ نيز ترجيح داده‌شده كه به همان نحوى كه اول بار نوشته‌شده، باقى بماند. 🔹٢. امام باقر عليهما السلام مى‌فرمايد: «قرآن واحد است و از نزد خداى يگانه فرود آمده است و اين اختلافات از راويان برآن وارد مى‌شود». مفهوم اين سخن اين است كه قرائت نازل شده از جانب خدا يكى است و قرآن به نصّ‌ واحد نازل گشته‌است و اختلاف در روايت اين نصّ‌، بر حسب اجتهاد قاريان است. 🔹٣. امام صادق عليهما السلام مى‌فرمايد: «قرآن بر حرف واحد و از نزد خداى واحد نازل گشته‌است». منظور نفى قرائت‌هاى متداولى است كه مردم آنها را متواتر از پيامبر صلى الله عليه و آله پنداشته‌اند. امام چنين مطلبى را انكار مى‌كند، زيرا قرآن به نصّ‌ واحد نازل شده‌است؛ اما اختلاف لهجه‌ها از طرف امام نفى نمى‌شود. 🔹٤. سالم بن سلمه مى‌گويد: شخصى در محضر امام‌صادق عليه السلام آياتى از قرآن را قرائت كرد و به‌طورى كه من شنيدم، قرائت او غير از قرائت ديگر مردم بود. ▪️امام عليه السلام به وى فرمود: «از اين قرائت خوددارى كن و همان‌گونه كه مردم مى‌خوانند تو هم بخوان». شايد اين شخص بر حسب تفنّن قرّاء، قرآن را به‌وجوه مختلف قرائت كرده‌است و از آنجا كه اين قبيل قرائت‌ها، به‌منزلۀ بازى با نص قرآن كريم است، امام وى را نهى كرده و دستور دادند كه همان قرائت معروفى را كه مردم ملتزم به آن هستند، اختيار كند؛ زيرا قرائت صحيح - كه شريعت بدان امر كرده - همان قرائتى است كه هر نسلى از نسل پيش تا پيامبر صلى الله عليه و آله و او از جبرئيل و او از خداى عزّوجل، اخذ كرده‌است. 🌴🌴🌴 قدر ار نشناسد دل و کاری نکند بس که از این حاصل ایام برد 🔅 مدرسه تفسير و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom