#تفسیر #سوره_جن #جن #تفسیر_مهر #رضایی_اصفهانی
📚تفسیر سوره جن
📝نگاشت: (26) تفسیر آیات ۲۶ و ۲۸
🌱🌱🌱
☑️ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ (بالاصاله و ذاتاً)ﻣﺨﺼﻮﺹ ﺧﺪﺍﺳﺖ.
☑️ﺧﺪﺍ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﻪ ﺍﻓﺮﺍﺩ ﻣﻮﺭﺩ ﭘﺴﻨﺪﺵ ﻋﻄﺎﻣﻲ ﻛﻨﺪ.
☑️ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﺍﺭﺍﻱ ﻋﻠﻢ ﻏﻴﺐ (بالعرض و به اذن الهی)ﻫﺴﺘﻨﺪ.
☑️ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺍﻟﻬﻲ(ﻭ ﻭﺣﻲ ﻭ ﻋﻠﻮم ﻏﻴﺒﻲ)ﺗﺤﺖ ﻣﺮﺍﻗﺒﺖ ﺩﻗﻴﻖ ﻗﺮﺍﺭ ﻣﻲ ﮔﻴﺮﻧﺪ.
☑️ﻋﺼﻤﺖ ﭘﻴﺎﻣﺒﺮﺍﻥ ﺩﺭ ﺭﺳﺎﻧﺪﻥ ﻭﺣﻲ ﺗﻀﻤﻴﻦ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ.
☑️ﻓﺮﺳﺘﺎﺩﮔﺎﻥ ﻭ ﻣﺒﻠﻐﺎﻥ ﺭﺍ ﺗﺤﺖ ﻧﻈﺮ ﺩﺍﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻴﺪ ﺗﺎ ﻛﺎﺭﺷﺎﻥ ﺻﺤﻴﺢ ﺍﻧﺠﺎم ﮔﻴﺮﺩ.
پایان تفسیر سوره جن
📚منبع: تفسیر #مهر استاد #رضایی اصفهانی
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
02 dine fetri_ ostad azimi.mp3
29.69M
#دین_شناسی #فطرت #دین_فطری
#استادعظیمی
🌱🌱🌱
📖دین شناسی فطری (جلسه دوم)
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین عظیمی
🔅مشک آن است که خود ببوید نه آن که ....🔅
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آموزش #علوم_قرآنی
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت
🔅🔅🔅
🔰درس چهاردهم: محكم و متشابه
🔘علل تشابه
🔸همانگونه كه در قسمت اقسام تشابه اشاره شد، علل تشابه دو گونه است:
اصلى و عرضى. يك گروه، تشابه عرضى بر قرآن تحميل شده است؛ يعنى اين گروه از آيههاى متشابه، برابر با اسلوب و شيوههاى متعارف عرب بيان شده و خالى از هرگونه غموض و پيچيدگى بود و در آغاز هرگز ايجاد شبهه نمىكرده است؛ اما در پى درگيريهاى عقيدتى و فكرى كه در ميان گروههاى مختلف مسلمانان رخ داد، فاجعه «تشابه عرضى» دامنگير اين آيات شد.
تشابه اصلى، كاملًا طبيعى مىنمايد؛ زيرا اينگونه تشابه در اثر بيان معانى ژرف، توسط الفاظ متداول عرب- كه براى معانى سطحى ساخته شده- پديد آمده است.
....ادامه دارد
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آرایه_ها
#کنایه #قرآن_شناسی #بلاغت
🔅🔅🔅
📌آرایه های ادبی در قرآن (1)
🔘قرآن در عین برخورداری از اسلوب فصاحت و بلاغت، از آرایه های بیانی همچون تشبیه [مانندگی]، استعاره، مجاز و کنایه و آرایه های بدیعی که در کسوت رموز و اشارات لطیف به قدرت نفود و تأثیر خود عمق بیشتری بخشیده است، نه تنها بی بهره نمانده است که سخن و سخنوران بزرگ را وام دار خویش ساخته است.
🔘از میان آرایه های بیانی، کنایات قرآنی از جایگاه و موقعیت ویژه ای برخوردار است. منظور از تعبیرات کنایی در قرآن، ابهام و پوشیدگی سخن در کلام خداوند نیست بلکه از باب "الکنایه ابلغ من التصریح،" هدف، ضرورت توجه دادن شنونده به اهمیت پیام و برانگیختن او به تدبر و اندیشه، پیرامون نکته ها و پیام های قرآنی است.
🔘به عبارت دیگر، کنایات قرآنی با داشتن ویژگی ها و خصوصیاتی چون ایجاز و اسلوب های ادبی در عبارات، امکان تصور معنا و مفهوم را در قالب ها و صورت های زیبا فراهم می کند به عنوان مثال در آیه کریمه ی ۲۴ سوره مبارکه بقره :فان لم تفعلوا و لن تفعلوا فاتّقوا النّار…مشاهده می کنیم که چه زیبا در چند کلمه ی جامع اما کوتاه، پرده از ناتوانی مشرکان در مانند آوری سوره ای قرآنی و ضرورت ترک عناد و لجبازی آنان برداشته است.
...ادامه دارد
🌱🌱🌱
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
باور ما.تقویت روح انضباط ۳۸ عبداللهی ۱۴۰۱۶۲۱.mp3
11.16M
#باور_ما #باور_دینی #حدیث_خوانی
📌و اما باور ما-(قسمت 216) نماز و نقویت روح انضباط فردی و اجتماعی
🔹بررسی باورهای دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼ارائه :خادم صفحه قرآنی رحیق
🌷🌷🌷
🔅مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
اللهّمَ صَلّ عَلي عَلي بنْ موسَي الرّضا المرتَضي الامامِ التّقي النّقي و حُجَّّتكَ عَلي مَنْ فَوقَ الارْضَ و مَن تَحتَ الثري الصّدّيق الشَّهيد صَلَوةَ كثيرَةً تامَةً زاكيَةً مُتَواصِلةً مُتَواتِرَةً مُتَرادِفَه كافْضَلِ ما صَلّيَتَ عَلي اَحَدٍ مِنْ اوْليائِكَ.
#چهار_شنبه_های_امام_رضایی
@rahighemakhtoom
baghare42_01.mp3
17.1M
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
📌 طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره ( ج ۸۴ )
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
🔅🔅🔅
☑️ درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.
☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
⭐️مدرسه مجازی تفسیر و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#تسنیم جلد دوم #تفسیر_قرآن #تفسیر_تخصصی #سوره_بقره #بقره
#آیت_الله_جوادی_آملی
📙تفسیرتسنیم جلد دوم نگاشت :(256)
آیه 21- يا ايها الناس اعبدوا ربكم الذى خلقكم والذين من قبلكم لعلكم تتقون
🌷🌷🌷
🔰لطايف و اشارات
🔘7- آيات آفاقى و انفسى
🔹عبارت (الذى خلقكم) از آيات انفسى و (والذين من قبلكم) از آيات آفاقى است ؛ چون هر چه جداى از نفس متفكر باشد از آيات آفاقى است، گرچه آن شى ء خارج از متفكر، نسبت به ديگران از آيات انفسى به شمار آيد و چون تاثير آيات انفسى بيش از آيات آفاقى است گرچه آن آيات آفاقى زمانا پيش از آيات انفسى باشد، از اين رو خلقت مخاطبان را پيش از آفرينش تبار و نياى آنان ذكر كرد؛ گرچه خلقت اجدادشان زمانا پيش از خلقت خود آنها است. به هر تقدير، تفكر درباره آفرينش خويش و گذشتگان اعم از نياكان و ديگران موجب اعتراف به توحيد خالقى مى شود.
🔸البته انديشيدن درباره آفرينش نياكان از آن جهت كه تفكر درباره مبادى وجودى خود انسان است، ممكن است نسبت به او نيز از آيات انفسى به شمار آيد، ولى عنوان (الذين من قبلكم) اعم از نياكان است.
🔸دليل تقدم آيات انفسى بر آيات آفاقى نيز اين است كه انسان پيش از پرداختن به ديگران بايد به خود بپردازد و در خود تامل كند تا خدا را بشناسد.
📋تذكر: جمع بين آفرينش مخاطبان و آفرينش گذشتگان جريان اصل تشبه در حيات و ممات را به همراه دارد و از اين جهت مفيد موعظه نيز خواهد بود.
...ادامه دارد
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
Al-Mulk 09 ss.mp3
5.82M
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_ملک #سوره_ملک #ملک
💢 تفسیرصوتی سوره ملک جلسه نهم
🌷🌷🌷
☑️درتبلیغ و انتشار سخن حق توفیق را از خدا بخواهیم.
☑️کمی همراهان ما را از تلاش باز ندارد.
🔅تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#آیت_الله_جوادی_آملی #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_ملک #سوره_ملک #ملک
💢سر سفره خودت بنشین
⏺خدای سبحان روزیِ انسان را به عهده گرفته است؛ چه اینکه روزیِ موجودات دیگر را هم به عهده دارد و میخواهد انسان با کرامت زندگی کند و در کنار سفره خودش بنشیند؛ لذا روایات فراوانی است که مسئله مزدوری در اسلام مکروه است.نهیهایی که در کتاب اجاره وارد شد، این را غالباً فقها بر کراهت حمل میکردند و میگویند این نهیها نهیهای تنزیهی است که انسان اجیر کسی بشود، مزدور کسی بشود؛ اما برای خودش کار کند یا تعاونی باشد و تولید، اینها با عزت و کرامت همراه است. در روایات نهی از مزدوری آمده که شما تمام برکات خود را به دیگری واگذار نکنید؛ کنار سفره خودتان بنشینید.
⏺فرمود من زمین را برای شما نرم کردم، همه امکانات را فراهم کردم و اگر مستقیم باشید، فضا و هوا را طرزی تنظیم میکنم که به موقع و مناسب باران بیاید. این برای آسمان. زمین را هم برابر آیه سوره «هود» فرمود حتماً زمین را شما آباد کنید، من برای شما نرم کردم و همه امکانات را فراهم کردم که در کنار سفره خودتان بنشینید و کریمانه زندگی کنید.
🔘در بعضی از دعاهای نورانی است: «وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَل»؛اگر بین خود و خدای خود یک واسطهای در کار نباشد، که از او نان بگیری این کار را بکن.
🔘مستحضرید اهلبیت(علیهم السلام) واسطه نیستند، مأمور الهی هستند؛ لذا توسل به اینها توسل به خداست. «مَنْ أَرَادَ اللَّهَ بَدَأَ بِکُمْ»،این بیگانه نیست. توسل به او غیر از خواستن از زید و عمر است. خود همین ذوات قدسی که فرمودند به ما متوسل بشوید «الی الله» فرمودند: «وَ إِنِ اسْتَطَعْتَ أَنْ لَا یَکُونَ بَیْنَکَ وَ بَیْنَ اللَّهِ ذُو نِعْمَةٍ فَافْعَل». خدا اگر بخواهد بدهد به وسیله همین ذوات قدسی میدهد. چطور به وسیله باران میدهد!؟ به وسیله ابر میدهد، به وسیله آفتاب میدهد، به وسیله بالاتر از ابر و باران نمیدهد؟
📼فرازی از #درسگفتار سوره ملک جلسه نهم
🔅مدرسه مجازی تفسير و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom