📌مراقبت زمان مناجات و نماز
✳️خدا مرحوم مفيد(رضوان الله عليه) را غريق رحمت کند! در امالي خود اين بيان را دارند که وجود مبارک پيغمبر(صلي الله عليه و آله و سلم) در سفري حالا يا غزوه بود يا غير غزوه با مردم بودند همان نزديکهاي ظهر شد مرتّب آسمان را نگاه ميکردند.
✳️به حضرت عرض کردند چطور به آسمان نگاه ميکنيد؟ فرمود: «كُنَّا مَرَّةً رُعَاةَ الْإِبِلِ فَصِرْنَا الْيَوْمَ رُعَاةَ الشَّمْس»؛[الأمالی(للمفيد)، النص، ص136.] ما قبل از اسلام شترباني ميکرديم، چون قسمت مهم اقتصاد عرب همان شتر بود؛ چه وقت اينها به مرتع ميروند؟ چه وقت برميگردند؟ چه وقت شير ميدهند؟ چه وقت بار ميبرند؟ ما شتربان بوديم. بعد از ظهور اسلام، شمسبان شديم.
✳️ مواظب هستيم چه وقت شمس از دايره نصف النهار ميگذرد که با خداي خود مناجات کنيم، چون «إنَّ الْمُصَلِّي يُنَاجِي رَبَّهُ»؛[من لا يحضره الفقيه، ج1، ص210] من الآن نگاه ميکنم ببينم چه وقت آفتاب از دايره نصف النهار ميگذرد که نماز ظهر را شروع بکنيم، «كُنَّا مَرَّةً رُعَاةَ الْإِبِلِ فَصِرْنَا الْيَوْمَ رُعَاةَ الشَّمْس»؛ يعني ما از زمين به آسمان رفتيم که انقلاب اسلامي اگر کسي قدرش را بداند هم همين کار را کرده است.
🌱🌱🌱
📝فرازی از #درسگفتار سوره جمعه جلسه دهم (تمام بحث را در صوت فوق گوش کنید)
آیت الله #جوادی_آملی #تفسیر_سوره_جمعه#سوره_جمعه #جمعه
🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی
@rahighemakhtoom
#برشی از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم آیه 25 سوره بقره؛
نگاشت :(308)
🟣مراتب وجودى نعمتها
برخى از قدما (یعنی مفسران دوره اول)بر اثر غفلت از حقيقت تشكيك به اشتراك لفظى اسم هاى نعمتهاى بهشت و نعمتهاى دنيا فتوا داده اند .
و طبق نقل طبرى و زمخشرى و ديگران (از مفسران اولیه)چنين گفته اند: هيچ چيزى از نعمت های بهشت شبيه آنچه در دنيا وجود دارد نيست ، مگر در اسم ؛ يعنى، فقط در لفظ شبيه هم است، نه در معنا و محتوا؛ زيرا ذوات آنها متباين است.
در حالى كه شى ء واحد مى تواند داراى درجات گونه گونِ وجود باشد مثلا در مراتب طبيعت، مثال، عقل ،وجودهاى متعددى باشد؛ خواه آنچه از اين وجودهاى طولى منتزع است، ماهيت باشد و خواه مفهوم.
البته به لحاظ مبدا قابلى (پدیده و آفریده)تفاوت فراوانى بين نعمت بهشت، مانند ميوه ها و بين نعمتهاى دنيا وجود دارد؛ زيرا ميوه هاى بهشت محصول درخت نماز و روزه و ساير اعمال صالح و ميوه هاى دنيا محصول درخت برخاسته از آب و خاك و كود و هوا و نور فيزيكى است، ليكن اصل هستى كه داراى درجات طبيعى، مثالى، عقلى و الهى است در جايى كه نيازمند علت است متقوم به مبدا فاعلى(آفریدگار) است و تقوم به مبدا قابلى در حقيقت هيچ موجودى از جهت اصل هستى دخيل نيست، بلكه بر اثر ويژگى مورد است.
🌱🌱🌱
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پیوند خویشاوندی 5.mp3
13.19M
📌و اما باور ما-(قسمت 295)
☑️#روابط_انسانی- خویشاوندان (جلسه پنجم)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
50651675258224.mp3
2.37M
تلاوت سوره مبارکه فجر هدیه به پیشگاه مطهر امام شهید حسین بن علی علیه السلام
امام صادق عليه السلام سوره فجر را سوره امام حسين عليه السلام نامیده اند!
@rahighemakhtoom
11.mp3
15.14M
🏞پرسش های اساسی و پاسخ های اندیشه محور(جلسه یازدهم)
🎤استاد:حجت الاسلام میثم #اخلاقی
📋سلسله گفتارهای #معرفت_دینی وِیژه دانش آموزان دبیرستان
📁قابل استفاده برای همه کسانی است که به نوعی با اهل پرسش و جوان رو برو هستند(والدین،دبیران دینی،مربیان پرورشی و اهل رسانه و تریبون)✴️
@rahighemakhtoom
هدایت شده از 🎇تماشاگه راز🎇
#زیست_مومنانه
🔰دلا نزد کسی بنشین که از دل ها خبر دارد!
امام صادق علیه السلام :شاوِرْ في أمرِكَ الذينَ يَخشَونَ اللّهَ عَزَّ و جلَّ .
در كار خود با كسانى مشورت كن كه از خداوند عزّ و جلّ مى ترسند .
📚بحار الأنوار : 75/98/5 .
🌱🌱🌱
📃پ ن:
🔗مشورت یه جور سفره دل رو پیش یکی دیگه پهن کردنه!حواست به مهمونی که سر این سفره خیلی خیلی پر قیمت می نشونی باشه.!
🔗مشورت دادن به دیگران تنها به تحصیلات دانشگاهی و حوزوی داشتن و گوش شنوایی برای شنیدن حرف و سخن دردمند بیچاره ای که از روی ناچاری به جناب مشاور روی آورده نیست.!
📎برجستگان خرد و اندیشه می گویند: با کسی طرح مشکل کن که خودش مشکل تو رو نداشته باشه!خلاصه مصداق "کَل اگر طبیب بودی سر خود دوا نمودی" نباشه. بی شعور هم نباشه که چه بسیار درس خواندگانی که از فهم عمیق مسائل زندگی بی بهره اند.
🔗و بسیار مهمتر، بر اساس مرام انسان کامل الهی باکسی درد دل کن و ازش کمک فکری بخواه که علاوه بر این که دانش داره، دلسوزی داره خیر خواه هم باشه،خیر خواهی یعنی در نظر گرفتن خوشایند "خدا" در فرایند حل مشکل ، نه این که چیزی پیشنهاد بده که "تو" خوشت بیاد!
🔗ابزارها و امکانات و عقل و هوش و همه آنچه که در فرایند حل مشکل وجود دارند را در دستان پرقدرت خدا بداند و ببیند. حرف و سخنش، دیدنش ،طرح و برنامه و راهنمایی اش تورا به هستی آفرین و خدای همه کاره آشتی دهد و نزدیک سازد.
🌷زندگی تون در سایه سار امن و امان الهی پر برکت باد🌷
🔅مجال عیش سخنی از جنس زندگی، صفحه زندگی مومنانه را حمایت کنید.
@majaleezendegi
26.88M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
بسم الله الرحمن الرحیم
🔰برترین ویژگی ائمه علیهم السلام
🎤گفتاری از استاد دکتر محی الدین #محمدیان
#گفتارهای_نماز
#پرسمان
🎙در انتشار آموزه های دینی رسانه باشیم.
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
قرآن شناسی/علوم قرآنی
🔰درس هجدهم: امثال قرآن
⏺ضرب المثل در قرآن
🟣ضرب المثل در قرآن سه گونه است:
🔹 ضرب المثل هايى كه با استفاده از نيروى تخيل، صفات، حالات درونى افراد و يا گروههاى شايسته و ناشايست را به ترسيم كشيده است؛ اصطلاحاً به اين نوع ضرب المثل، تمثيل مىگويند كه بحث آن به طور مفصل گذشت.
🔹ضرب المثل هايى كه از سرگذشت اقوام پيشين و واقعيتهاى حيات پرفراز و نشيب انسانها براى عبرت آيندگان بهره گرفته شده است؛ اين نوع ضرب المثل، برگرفته از واقعيتهاست نه تخيل؛ مانند:
«ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ كَفَرُوا امْرَأَتَ نُوحٍ وَ امْرَأَتَ لُوطٍ ... وَ ضَرَبَ اللَّهُ مَثَلًا لِلَّذِينَ آمَنُوا امْرَأَتَ فِرْعَوْنَ ... وَ مَرْيَمَ ابْنَتَ عِمْرانَ ...».
خداوند در اين آيات براى مثال از دو زن ناشايست و دو زن شايسته ياد مىكند تا تنبّهى باشد براى كسانى كه گمان مىبرند انسان تابع محيط است و در انديشه و رفتار، مقهور ساختار جامعه است؛ درصورتىكه چنين نيست. آنچه انسان را مىسازد، تصميم خود اوست (اين قسمت در رابطه با قصص قرآنى است و در همان بخش آوردهايم).
🔹آوردن جملههايى كوتاه كه هر كدام سرگذشتى دارد؛ اين نوع ضرب المثل در زبان هر ملتى فراوان است. قرآن از هيچيك از مثلهاى رايج عرب بهره نگرفته است؛ بلكه برعكس، از قرآن، مثلهايى در زبان عرب رايج شده است
.ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
قلمرو قرآن.docx
52.3K
مقاله 52
📌قلمرو قرآن
📝فرازی از متن مقاله:
موضوع قلمرو قرآن از موضوعاتی است که میان عالمان اسلامی درباره آن دیدگاه های گوناگونی مطرح شده بویژه که در دهه های اخیر به دلیل توجه بیش از پیش مسلمانان به کتاب آسمانی خود و رویارویی آنها با نظریه های دیگر ادیان و مکاتب، رنگ بیشتری به خود گرفته است. در این زمینه میان اندیشمندان مسلمان سه دیدگاه را می توان به روشنی دید. یک . دیدگاه حداکثری که می گوید: قرآن، همه علوم، حتی علوم بشری و طبیعی را در ظواهر الفاظ بالفعل دارا می باشد. دو . دیدگاه حداقلی که معتقد است قرآن، نه تنها عهده دار علوم بشری نیست، که در مقوله دینی نیز تمام سخن را نیاورده است. سه . در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه اعتدالی است که خود سه تفسیر مختلف دارد: جامعیت در مقوله هدایت و تربیت، جامعیت برای مخاطبان خاص که پیامبر و معصومان(ع) باشند، و جامعیت در باب احکام دین. نوشتار حاضر پس از بررسی دلایل هر یک از دو دیدگاه نخست، هر دو نظریه را به نقد کشیده و در نهایت دیدگاه سوم را که دیدگاه اعتدالی است برگزیده همراه با دلایل و استنادات قرآنی، روایی و عقلی اثبات کرده است.
🌱🌱🌱
#مقاله #مقالات #علمی #پژوهش
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
💠 رفع تباهی
🔹 فرمود در فضای درون ملت و #درون_گروهی، با بَدی بجنگید نه با بَد!
در برخورد با بیگانه ها اگر بخواهند حمله ای بكنند، آنها را سر جای خودش بنشانید مثل همین #دفاع_مقدس؛ ولی در فضای خودی، ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ باشد نه «یدْرَؤُنَ بالحسنة السیء».
🔹 بد را #اصلاح كنید نه اینکه بد را از بین ببرید؛ بكوشید بدی را از بین ببرید. حالا اگر این کار نتیجه نداد، آخرالأمر بیان نورانی حضرت امیر است که در بعضی از خطبه ها فرمود اگر آن اثر نكرد، «كَی» یعنی داغ كردن در انتظار شما خواهد بود. اینكه در سوره «توبه» فرمود: ﴿فَتُكْوی بِها﴾, «تکوی» یعنی داغ می شود.
🔹 اینكه #حافظ گفت: «علاجِ كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ نه «علاج، كِی كنمت»، بلکه «علاج كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ این را از بیانات نورانی حضرت امیر گرفته است كه حضرت در بعضی از خطبه ها فرمود وقتی موعظه اثر نمی كند، من «كَی» می كنم, داغ می كنم، چون سابقاً برخی از بیماری ها را با داغ كردن معالجه می كردند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 17
تاریخ: 1394/02/01
@rahighemakhtoom1
#برشی از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم آیه 25 سوره بقره
📝نگاشت :(309)
🟣طائفان حريم بهشتيان(مهمانداران پاکیزه بهشت)
🔹دو فعل مجهول در آيه محل بحث ذكر شد كه فاعل يكى معلوم و ديگرى مورد گفتگوست ؛ فعل مجهولى كه فاعل آن معلوم است، (رُزِقوا) است كه فاعل يعنى رازق معلوم است و آن خداى سبحان است و اما فعل مجهول ديگر كه فاعل آن نامعلوم است (اوُتُوا) است كه فاعل آن يعنى آتى به معناى آورنده، معلوم نيست.
🔹آنچه از مجموع آيات سوره طور، واقعه و انسان برمى آيد اين است كه جوانان پاكيزه بهشت طائفان حرم و حريم بهشتى اند: (يطوف عليهم ولدان مخلدون * باكواب واباريق و كاس من معين * لا يصدعون عنهم و لا ينزفون * وفاكهه مما يتخيرون) بنابراين، احتمال دارد همين مهمانداران بهشتى ميوه ها و هر چيزى ديگرى كه ثمر بر آن صادق است مى آورند.
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom
تفسیر قرآن 421.mp3
11.12M
💢تفسیر سوره مریم جلسه چهارم
☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_مریم #مریم
🌱🌱🌱
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🍀🍀🍀
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
31.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نفس_قدسی
✳️افکار منفی از شیطانه...
🎤گفتاری از سالک راه حق آیت الله فاطمی نیا
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
@rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پیوند خویشاوندی ۶.mp3
18.3M
📌و اما باور ما-(قسمت 296)
☑️#روابط_انسانی- خویشاوندان (جلسه ششم-پایان بحث)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#فکر_کنیم
🌱تسخیر دل مردمان حق طلب جهان و گسترش آرمان های اسلامی با پیشرفتهای تکنولوژیکی میسر نیست،بلکه با تبعیت از این فرمان قرآنی میسر است که فرمود:
" فاستقم کما امرت و من تاب معک"(112 هود)
پیامبر!استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمدهاند (باید استقامت کنند)!🌱
@rahighemakhtoom
203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
9.78M
📖دین شناسی فطری (جلسه ۲۰/۳)
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #عظیمی
🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅
#دین_شناسی #فطرت #دین_فطری
#استادعظیمی
🌱🌱🌱
🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱
🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
قرآن شناسی/علوم قرآنی
🔰درس هجدهم: امثال قرآن
⏺ضرب المثل در قرآن
🟣مثلهاى برگرفته از قرآن دو گونه است: «صريح» و «ضمنى». در اينجا نمونههايى از اين مثلها را مىآوريم:
1. «... وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ ...»؛ نيرنگ بد نرسد مگر به دستاندركارانش.
2. «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها ...» اگر نيكى كنيد براى خويش كردهايد و اگر بدى هم كنيد براى خويش كردهايد. در فارسى داريم: هرچه كنى به خود كنى، ور همه نيك و بد كنى؛ يا هركس بد و نيك با تن خويش كند.
3. «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى»؛ هركسى آن درود عاقبت كار، كه كشت.
من طريق سعى مىآرم بجا ليس للانسان الا ما سعى (سعدى)
4. «... وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى ...»؛ هر كه بار خويشتن گيرد بدوش.
5. «لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ»؛ هر كه بر آئين خويشتن خوش بود. در مثل فارسى آمده: عيسى به دين خود، موسى به دين خود.
6. «... كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ»؛ هر گروهى به آنچه دارند شادمانند.
7. «الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ ... وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبِينَ ...» پليدان با پليدان و پاكان با پاكان دمسازند. در شعر فارسى آمده است:
كبوتر با كبوتر باز با باز كند همجنس با همجنس پرواز
8. «ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ ...»؛ بر پيامبر نيست جز رساندن پيام. در شعر فارسى داريم:
من آنچه شرط بلاغ است با تو مىگويم تو خواه از سخنم پند گير وخواه ملال
9. «... جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها ...»؛ كيفر بدى همانندش بدى است. شاعر مىگويد:
بدى مىكنى و نيك طمع دارى خود بد باشد جزاى بدكارى
10. از آيات «وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»و «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»اين مثلها را مىتوان برگرفت: «خير الأمور اوساطها» يا «الجاهل اما مُفْرط او مفرِّط».
نه چندان بخور كز دهانت برآيد نه چندان كه از ضعف، جانت برآيد
ميانه گزين در همه كار كرد به پيوستگى هم به ننگ و نبرد
11. از آيه «وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي ...»مَثَل «ليس الخبر كالعيان» يا «شنيدن كى بود مانند ديدن» گرفته شده است.
12. از آيه «وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً ...» مثل «الحركة تجلب البركة» گرفته شده است. (از تو حرکت از خدا برکت)
.ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
رودربایستی.m4a
7.14M
#زیست_مومنانه
🔰امام صادق علیه السلام
"لَا يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَجْلِسَ مَجْلِساً يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَغْيِيرِهِ"
"برای مؤمن شایسته نیست در مجلسی حضور به هم رساند که نافرمانی خدا میکنند و او نمیتواند مانع گردد."
📚الکافی، ج ۲، ص: ۳۷۴
#حدیث
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom