قلمرو قرآن.docx
52.3K
مقاله 52
📌قلمرو قرآن
📝فرازی از متن مقاله:
موضوع قلمرو قرآن از موضوعاتی است که میان عالمان اسلامی درباره آن دیدگاه های گوناگونی مطرح شده بویژه که در دهه های اخیر به دلیل توجه بیش از پیش مسلمانان به کتاب آسمانی خود و رویارویی آنها با نظریه های دیگر ادیان و مکاتب، رنگ بیشتری به خود گرفته است. در این زمینه میان اندیشمندان مسلمان سه دیدگاه را می توان به روشنی دید. یک . دیدگاه حداکثری که می گوید: قرآن، همه علوم، حتی علوم بشری و طبیعی را در ظواهر الفاظ بالفعل دارا می باشد. دو . دیدگاه حداقلی که معتقد است قرآن، نه تنها عهده دار علوم بشری نیست، که در مقوله دینی نیز تمام سخن را نیاورده است. سه . در برابر این دو دیدگاه، دیدگاه اعتدالی است که خود سه تفسیر مختلف دارد: جامعیت در مقوله هدایت و تربیت، جامعیت برای مخاطبان خاص که پیامبر و معصومان(ع) باشند، و جامعیت در باب احکام دین. نوشتار حاضر پس از بررسی دلایل هر یک از دو دیدگاه نخست، هر دو نظریه را به نقد کشیده و در نهایت دیدگاه سوم را که دیدگاه اعتدالی است برگزیده همراه با دلایل و استنادات قرآنی، روایی و عقلی اثبات کرده است.
🌱🌱🌱
#مقاله #مقالات #علمی #پژوهش
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
💠 رفع تباهی
🔹 فرمود در فضای درون ملت و #درون_گروهی، با بَدی بجنگید نه با بَد!
در برخورد با بیگانه ها اگر بخواهند حمله ای بكنند، آنها را سر جای خودش بنشانید مثل همین #دفاع_مقدس؛ ولی در فضای خودی، ﴿یدْرَؤُنَ بِالْحَسَنَةِ السَّیئَةَ﴾ باشد نه «یدْرَؤُنَ بالحسنة السیء».
🔹 بد را #اصلاح كنید نه اینکه بد را از بین ببرید؛ بكوشید بدی را از بین ببرید. حالا اگر این کار نتیجه نداد، آخرالأمر بیان نورانی حضرت امیر است که در بعضی از خطبه ها فرمود اگر آن اثر نكرد، «كَی» یعنی داغ كردن در انتظار شما خواهد بود. اینكه در سوره «توبه» فرمود: ﴿فَتُكْوی بِها﴾, «تکوی» یعنی داغ می شود.
🔹 اینكه #حافظ گفت: «علاجِ كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ نه «علاج، كِی كنمت»، بلکه «علاج كِی كنمت آخر الدواء الكی» _ این را از بیانات نورانی حضرت امیر گرفته است كه حضرت در بعضی از خطبه ها فرمود وقتی موعظه اثر نمی كند، من «كَی» می كنم, داغ می كنم، چون سابقاً برخی از بیماری ها را با داغ كردن معالجه می كردند.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
📚 سوره مبارکه فصلت جلسه 17
تاریخ: 1394/02/01
@rahighemakhtoom1
#برشی از تفسیر تسنیم(تفسیر تخصصی) جلد دوم آیه 25 سوره بقره
📝نگاشت :(309)
🟣طائفان حريم بهشتيان(مهمانداران پاکیزه بهشت)
🔹دو فعل مجهول در آيه محل بحث ذكر شد كه فاعل يكى معلوم و ديگرى مورد گفتگوست ؛ فعل مجهولى كه فاعل آن معلوم است، (رُزِقوا) است كه فاعل يعنى رازق معلوم است و آن خداى سبحان است و اما فعل مجهول ديگر كه فاعل آن نامعلوم است (اوُتُوا) است كه فاعل آن يعنى آتى به معناى آورنده، معلوم نيست.
🔹آنچه از مجموع آيات سوره طور، واقعه و انسان برمى آيد اين است كه جوانان پاكيزه بهشت طائفان حرم و حريم بهشتى اند: (يطوف عليهم ولدان مخلدون * باكواب واباريق و كاس من معين * لا يصدعون عنهم و لا ينزفون * وفاكهه مما يتخيرون) بنابراين، احتمال دارد همين مهمانداران بهشتى ميوه ها و هر چيزى ديگرى كه ثمر بر آن صادق است مى آورند.
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
آیت الله #جوادی_آملی #تسنیم #تفسیر_قرآن #سوره_بقره #بقره
@rahighemakhtoom
تفسیر قرآن 421.mp3
11.12M
💢تفسیر سوره مریم جلسه چهارم
☑️حجت الاسلام و المسلمین محمد رضا رنجبر
🔹با بیانی جذاب، شیرین؛ شنیدنی و زیبا و آسان وساده وکاربردی
#استاد_رنجبر #رنجبر #سوره_مریم #مریم
🌱🌱🌱
🎙انتشار تفسیر صوتی استاد رنجبر روزهای دوشنبه
🍀🍀🍀
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
31.57M حجم رسانه بالاست
مشاهده در ایتا
#نفس_قدسی
✳️افکار منفی از شیطانه...
🎤گفتاری از سالک راه حق آیت الله فاطمی نیا
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
@rahighemakhtoom
روابط انسانی، خانواده، پیوند خویشاوندی ۶.mp3
18.3M
📌و اما باور ما-(قسمت 296)
☑️#روابط_انسانی- خویشاوندان (جلسه ششم-پایان بحث)
🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام)
📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟!
📼گفتارهای سید خادم صفحه قرآنی رحیق
🌱🌱🌱
#باور_ما
#باور_دینی #حدیث_خوانی #دینشناسی
🔅صفحه تفسير ،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
#فکر_کنیم
🌱تسخیر دل مردمان حق طلب جهان و گسترش آرمان های اسلامی با پیشرفتهای تکنولوژیکی میسر نیست،بلکه با تبعیت از این فرمان قرآنی میسر است که فرمود:
" فاستقم کما امرت و من تاب معک"(112 هود)
پیامبر!استقامت کن؛ و همچنین کسانی که با تو بسوی خدا آمدهاند (باید استقامت کنند)!🌱
@rahighemakhtoom
203. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
9.78M
📖دین شناسی فطری (جلسه ۲۰/۳)
📼استاد حجت الاسلام و المسلمین #عظیمی
🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅
#دین_شناسی #فطرت #دین_فطری
#استادعظیمی
🌱🌱🌱
🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱
🔅 تفسير و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
قرآن شناسی/علوم قرآنی
🔰درس هجدهم: امثال قرآن
⏺ضرب المثل در قرآن
🟣مثلهاى برگرفته از قرآن دو گونه است: «صريح» و «ضمنى». در اينجا نمونههايى از اين مثلها را مىآوريم:
1. «... وَ لا يَحِيقُ الْمَكْرُ السَّيِّئُ إِلَّا بِأَهْلِهِ ...»؛ نيرنگ بد نرسد مگر به دستاندركارانش.
2. «إِنْ أَحْسَنْتُمْ أَحْسَنْتُمْ لِأَنْفُسِكُمْ وَ إِنْ أَسَأْتُمْ فَلَها ...» اگر نيكى كنيد براى خويش كردهايد و اگر بدى هم كنيد براى خويش كردهايد. در فارسى داريم: هرچه كنى به خود كنى، ور همه نيك و بد كنى؛ يا هركس بد و نيك با تن خويش كند.
3. «وَ أَنْ لَيْسَ لِلْإِنْسانِ إِلَّا ما سَعى»؛ هركسى آن درود عاقبت كار، كه كشت.
من طريق سعى مىآرم بجا ليس للانسان الا ما سعى (سعدى)
4. «... وَ لا تَزِرُ وازِرَةٌ وِزْرَ أُخْرى ...»؛ هر كه بار خويشتن گيرد بدوش.
5. «لَكُمْ دِينُكُمْ وَ لِيَ دِينِ»؛ هر كه بر آئين خويشتن خوش بود. در مثل فارسى آمده: عيسى به دين خود، موسى به دين خود.
6. «... كُلُّ حِزْبٍ بِما لَدَيْهِمْ فَرِحُونَ»؛ هر گروهى به آنچه دارند شادمانند.
7. «الْخَبِيثاتُ لِلْخَبِيثِينَ ... وَ الطَّيِّباتُ لِلطَّيِّبِينَ ...» پليدان با پليدان و پاكان با پاكان دمسازند. در شعر فارسى آمده است:
كبوتر با كبوتر باز با باز كند همجنس با همجنس پرواز
8. «ما عَلَى الرَّسُولِ إِلَّا الْبَلاغُ ...»؛ بر پيامبر نيست جز رساندن پيام. در شعر فارسى داريم:
من آنچه شرط بلاغ است با تو مىگويم تو خواه از سخنم پند گير وخواه ملال
9. «... جَزاءُ سَيِّئَةٍ سَيِّئَةٌ مِثْلُها ...»؛ كيفر بدى همانندش بدى است. شاعر مىگويد:
بدى مىكنى و نيك طمع دارى خود بد باشد جزاى بدكارى
10. از آيات «وَ الَّذِينَ إِذا أَنْفَقُوا لَمْ يُسْرِفُوا وَ لَمْ يَقْتُرُوا وَ كانَ بَيْنَ ذلِكَ قَواماً»و «وَ لا تَجْعَلْ يَدَكَ مَغْلُولَةً إِلى عُنُقِكَ وَ لا تَبْسُطْها كُلَّ الْبَسْطِ فَتَقْعُدَ مَلُوماً مَحْسُوراً»اين مثلها را مىتوان برگرفت: «خير الأمور اوساطها» يا «الجاهل اما مُفْرط او مفرِّط».
نه چندان بخور كز دهانت برآيد نه چندان كه از ضعف، جانت برآيد
ميانه گزين در همه كار كرد به پيوستگى هم به ننگ و نبرد
11. از آيه «وَ إِذْ قالَ إِبْراهِيمُ رَبِّ أَرِنِي كَيْفَ تُحْيِ الْمَوْتى قالَ أَ وَ لَمْ تُؤْمِنْ قالَ بَلى وَ لكِنْ لِيَطْمَئِنَّ قَلْبِي ...»مَثَل «ليس الخبر كالعيان» يا «شنيدن كى بود مانند ديدن» گرفته شده است.
12. از آيه «وَ مَنْ يُهاجِرْ فِي سَبِيلِ اللَّهِ يَجِدْ فِي الْأَرْضِ مُراغَماً كَثِيراً وَ سَعَةً ...» مثل «الحركة تجلب البركة» گرفته شده است. (از تو حرکت از خدا برکت)
.ادامه دارد
استاد آیت الله محمد هادی #معرفت #آموزش #علوم_قرآنی #قرآن_شناسی
🌱🌱🌱
🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم.
🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
رودربایستی.m4a
7.14M
#زیست_مومنانه
🔰امام صادق علیه السلام
"لَا يَنْبَغِي لِلْمُؤْمِنِ أَنْ يَجْلِسَ مَجْلِساً يُعْصَى اللَّهُ فِيهِ وَ لَا يَقْدِرُ عَلَى تَغْيِيرِهِ"
"برای مؤمن شایسته نیست در مجلسی حضور به هم رساند که نافرمانی خدا میکنند و او نمیتواند مانع گردد."
📚الکافی، ج ۲، ص: ۳۷۴
#حدیث
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
خوشتر آن باشد که #سردلبران
گفته آید در حدیث دیگران
🔰منطقی و مردمی ترین دین
❇️ آلوارو ماچوردوم کومینز، شاعر، نویسنده، روزنامه نگار و محقق اسپانیایی می گوید:
عده ای از من خواستند بعضی از سوره های قرآن را برایشان ترجمه کنم، من هم سوره کوتاهی را انتخاب نمودم سوره توحید را که از یگانگی خداوند می گوید. این سوره و موسیقی آنچنان زیبا بود که برای من شاعر بسیار مهم بود. همچنین سوره فاتحة الکتاب را که درباره جهانی بودن خداوند است ترجمه کردم. به این ترتیب بود که جهانی بودن خداوند مرا به این نتیجه رساند که این دین مردمی ترین و منطقی ترین دین برای از بین بردن ناآرامی ها و مشکلات امروزی است..
📖محمدی اهوازی، مصطفی، چهل داستان از عظمت قرآن کریم، ص 126.
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔸تولد ، از نظر سید شهیدان اهل قلم،سید مرتضی آوینی....
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
baghare78-2(64).mp3
16.54M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم
🎤استاد دکتر علی غلامی
📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۱۸۴)
شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی
📃انتشار روزهای زوج هفته
#زمزم_معرفت #دکتر_علی_غلامی #دکتر_غلامی #غلامی
🌷🌷🌷
🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
📌چهره زیبای قرآن
🔰حضرت #امام_خمینی(ره) در وصیتنامۀ خود میفرمایند:
« اگر این چهره با آن جمال جمیل که قرآن و سنت در همه ابعاد به آن دعوت کرده از زیر نقاب مخالفان اسلام و کج فهمی هاى دوستان خودنمایى نماید، اسلامْ جهانگیر خواهد شد و پرچم پرافتخار آن در همه جا به اهتزاز خواهد آمد.
چه مصیبت بار و غمانگیز است که مسلمانان متاعى دارند که از صدر عالم تا نهایت آن نظیر ندارد، نتوانستهاند این گوهر گرانبها را که هر انسانى به فطرت آزاد خود طالب آن است عرضه کنند»
📚صحیفه امام/21/429
@rahighemakhtoom
📌نمونه ای از روحیه لطیف و زیبای پیشوای دوم ما در پرتو زیبایی قرآن
🔰امام حسن مجتبی(ع)، وقتی میخواستند برای نماز بایستند، از ایشان میپرسیدند که چرا شما زیباترین لباس خودتان را برای نماز میپوشید؟
🔰میفرمودند خدا زیباست؛ زیبایی را دوست دارد، من هم خودم را برای پروردگار عالم زیبا میکنم. و در ادامه این آیه را میخواندند که خداوند میفرماید: زینت و زیباییهای خودتان را در مسجد (و برای نماز) به کار بگیرید.
🌱🌱🌱
( رُوِیَ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ عَلِیٍّ علیه السلام أَنَّهُ کَانَ إِذَا قَامَ إِلَى الصَّلَاةِ لَبِسَ أَجْوَدَ ثِیَابِهِ فَقِیلَ لَهُ فِی ذَلِکَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ جَمِیلٌ یُحِبُ الْجَمَالَ فَأَتَجَمَّلُ لِرَبِّی وَ تَلَا قَوْلَهُ تَعَالَى- یا بَنِی آدَمَ خُذُوا زِینَتَکُمْ عِنْدَ کُلِّ مَسْجِدٍ؛ عوالی اللئالی/ج1/321).
🔅صفحه تفسیر و قرآن پژوهی رحیق
@rahighemakhtoom
📖تبیین روش و منش پیامبر از زبان امام علی علیه السلام
🔹وجود مبارک امیرالمؤمنین (سلام الله علیه) از بهترین و شایسته ترین کسانی است که سیره و سنّت وجود مبارک رسول گرامی(علیه و علی آله افضل صلوات المصلّین) را خوب تبیین کرد؛ وضع مردمِ قبل از بعثت را تحلیل کرد، وضع مردمِ بعد از بعثت را تبیین کرد، وضع آشفته بعد از رحلت را تبیین کرد _ همه اینها در نهج البلاغه هست _ گاهی چند سطر سخنان آن حضرت را به عنوان حدیث نقل می کند، گاهی وضع بین المللی آن روز را تشریح می کند.
🔹خدای سبحان رسالت پیغمبر را در #سه_منطقه به خوبی تبیین می کند؛ یعنی هم در منطقه ملّی و محلّی مسلمین؛ هم در منطقه موحّدان یعنی اعم از مسلمان ها و مسیحی ها و کلیمی ها به عنوان اهل کتاب؛ هم در منطقه بین المللی به عنوان جامعه انسانی اعم از ملحد و مشرک و کافر و مؤمن؛ هر سه بخش را مبسوطاً، مدلّلاً و معلَلّاً، قرآن بیان کرده است.
وجود مبارک حضرت امیر هم که #قرآن_ناطق است، این سه بخش را جداگانه تبیین کرده است؛ آنچه خدا در قرآن کریم راجع به این سه منطقه بیان فرموده است، وجود مبارک حضرت امیر، در خطبه های گوناگون اینها را تشریح می کند.
🔹فرمود پیامبر آمده #علم را به شما داده، #عقل را به شما داده، #امنیت را به شما داده، #امانت را به شما داده، #صله_رحم را به شما داده، #تجارت_صدق_و_عدل را به شما داده، ربا را از شما برداشت.
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
#جام_معرفت
درس اخلاق
تاریخ: 1396/08/25
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom
💠 محمد مصطفی در رتبه و زمان آخرین رسول الهی
▫️ خدای سبحان در مورد خاتمیّت رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) می فرماید: ﴿ما کان محمد ابا احد من رجالکم و لکن رسول الله و خاتم النبیین﴾ ؛ محمد پدر هیچ یک از مردان شما نیست؛ اما فرستاده خدا و خاتم (واپسین) پیامبران است.
«خاتم» یعنی مُهر که در پایان نوشته ها و نامه ها قرار می گیرد. نویسنده پس از آنکه آنچه را لازم بود، نوشت و تمام مقاصد خود را بیان کرد، پایان نوشته خود را مُهر کرده، ختم آن را اعلام می کند... .
مقصود از #خاتمیت، تنها تأخّر و خاتمیّت زمانی نیست، بلکه خاتمیّت رتبی در قوس صعود نیز هست. بنابراین از آیه مذکور چنین استفاده می شود که پیامبر اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم) واجد همه مزایا، فضیلتها و خصوصیات پیامبران گذشته است و تا روز قیامت احدی بهتر و کامل تر از او نخواهد آمد، زیرا اگر کامل تر از او یافت می شد، حتماً او به مقام خاتمیّت می رسید؛ نه رسول اکرم (صلّی الله علیه وآله وسلّم).
▫️ اثبات مطلب، به صورت قیاس استثنایی این است که اگر پیامبری برتر از پیغمبر خاتم، تا روز قیامت ظهور کند، پیامبر اسلام، پیامبر خاتم نیست، زیرا اگر خدا انسانی بیافریند که در علم و عمل، اکمل و افضل از پیامبر اسلام باشد، هرگز آن انسان اکمل و افضل، از این انسان کامل و فاضل پیروی نکرده، از امّت او نیست.
▫️ چون انسانی که کمال برتر را دارد، مطاع و متبوع خواهد بود و دیگران را به مقام خود و آن کمال برتر هدایت می کند و او باید، هم خاتم پیامبران و هم شاهد جهانیان و اُسوه امتها باشد؛ در حالی که خدای سبحان پیامبر اسلام را به خاتم پیامبران معرفی کرده و شاهد جهانیان خوانده است: ﴿فکیف اذا جئنا من کلّ اُمه بشهیدٍ و جئنا بک علی هولاء شهیداً﴾؛ ما در قیامت از هر اُمّتی شاهدی بر اعمال آنها می آوریم (که در دنیا حوادث را تحمّل کرده، در آخرت شهادت می دهد) و تو را به عنوان شاهد همگان می آوریم؛ یعنی هر چه اُمّتها در دنیا انجام دادند، تو مشاهده کرده، شهادت خواهی داد؛ تو بر بینش همه انبیا سیطره داری و گواهی می دهی؛ تو نه تنها شهید امت خود، بلکه شهید انبیا و امتهای آنان هستی.
📚 پیامبر رحمت، ص87 تا 90
#بر_آستان_اندیشه
#صفر
#آیت_الله_العظمی_جوادی_آملی
🌱🌱🌱
@rahighemakhtoom