eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.8هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
776 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🕸 خانه عنکبوت 🕷 یکی از عجیب‌ و مخوف‌ ترین😱خانه‌های جهان که در بیان شده 🌱🌱🌱 مَثَلُ ٱلَّذِينَ ٱتَّخَذُواْ مِن دُونِ ٱللَّهِ أَوۡلِيَآءَ كَمَثَلِ ٱلۡعَنكَبُوتِ ٱتَّخَذَتۡ بَيۡتٗاۖ وَإِنَّ أَوۡهَنَ ٱلۡبُيُوتِ لَبَيۡتُ ٱلۡعَنكَبُوتِۚ لَوۡ كَانُواْ يَعۡلَمُونَ ﴿۴۱﴾العنکبوت مثَل کسانی که غیر از خدا را اولیای خود برگزیدند، مثَل عنکبوت است که خانه‌ای برای خود انتخاب کرده؛ در حالی که سست‌ترین خانه‌های خانه عنکبوت است اگر می‌دانستند. @Qorany 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
204. DINE FETRI. OSTAD AZIMI.MP3
13.33M
📖دین شناسی فطری (جلسه ۲۰/4) 📼استاد حجت الاسلام و المسلمین 🔅پاسخ به پرسش های اساسی زندگی 🔅 🌱🌱🌱 🌱همواره پیام رسان آیات الهی باشیم.🌱 🔅 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
قرآن شناسی/ علوم قرآنی 🔰درس نوزدهم: اعجاز قرآن‌ 🔹اعجاز از ريشه عجز (ناتوانى) به‌معناى ناتوان ساختن مى‌باشد. ناتوان ساختن بر دو گونه است: 🔅يكى آنكه توانايىِ كسى قهراً از وى سلب شود و او به عجز درآيد؛ مثلًا: اگر شخصى قدرت مالى يا مقامى دارد، آن مال يا مقام از او با زور گرفته‌شود و او به خاك مذلّت بنشيند. 🔅ديگر آنكه كارى انجام گيرد كه ديگران از انجام آن عاجز باشند، بدون آنكه درباره آنان هيچگونه اقدام منفى به‌عمل آمده‌باشد. 🔷اعجاز انبياء از نوع دوم است؛ يعنى عملى كه به دست آنان انجام مى‌گيرد بيرون از توان بشريت است؛ چرا كه خارج از محدوده عوامل مؤثر متعارف و شناخته شده است و براى بشريت امكان شناخت آن بر اساس موازين طبيعى، هرگز ميسّر نيست. به همين جهت معجزه را «خارق العادة» توصيف مى‌كنند؛ يعنى بيرون از شعاع تأثيرات طبيعى مألوف (عوامل طبيعى شناخته شده، عادى و مأنوس) قرار گرفته است؛ به گونه‌اى كه طبيعت اين جهان- با ساختار كنونى خود- از عهده انجام آن عاجز است. .ادامه دارد استاد آیت الله محمد هادی 🌱🌱🌱 🎙در انتشار آموزه های قرآنی رسانه باشیم. 🔅صفحه تفسير،قرآن شناسی و قرآن پژوهی رحیق @rahighemakhtoom
خوش تر آن باشد که گفته آید در حدیث دیگران 📌بلاغت قرآن 📝کارلتون اس گون دانشمند معروف آنتروپولوژی (انسان شناسی)، استاد دانشگاه ایالت پنسیلوانیا آمریکایی در کتاب خود به نام کاروان می نویسد: بلاغت یکی از مزایای عظیم قرآن است. قرآن هنگامی که درست تلاوت شود چه شنونده به لغت عرب آشنایی داشته باشد و آن را بفهمد یا آشنایی نداشته و آن را نفهمد، تأثیر شدید و عمیقی در او گذاشته و در ذهنش جاگیر می شود. این مزیت بلاغتی قرآن ترجمه شدنی نیست. 📖محمدی اهوازی، مصطفی، چهل داستان از عظمت قرآن کریم،صص109-127. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
📌واژه شناسی قرآن 🔷 واژه《ذَهَبَ》 همیشه به معنای "رفت" نیست بلکه ممکنه به دو شکل به کار بره👇 1️⃣ خودش به تنهایی استفاده بشه 👈 در این صورت به معنای"رفت" ترجمه میشه مثل آیه ۸۷ سوره انبیاء: و ذاالنون اذ ذهب مغاضبا ترجمه : و به یاد بیاور صاحب نهنگ را (حضرت یونس ع ) زمانی که رفت در حالی که خشممگین بود... 2️⃣ همراه با حرف "باء" به کار بره 👈 در این صورت به معنای "بُرد" ترجمه میشه مثل آیه ۱۷ سوره بقره : ذهَبَ اللهُ بنورِهم... ترجمه : خداوند نورشان را می برد @atm_quran 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
عیار دوست 4.mp3
9.19M
✳️عیار دوست (ج 4) 📝موضوع: نگاهی کوتاه به رسول الله(ص)بر اساس کتاب "سنن النبی" ره 🎤ارائه بحث: خادم صفحه قرآنی 🌷🌷🌷 به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد تو را در این سخن انکار کار ما نرسد اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده‌اند کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد (غزل 156 دیوان حافظ) 🌱🌱🌱 🔹اگر پسندیدی و مفید بود در انتشار آن درنگ مکن 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare80-2 (64).mp3
15.26M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت 187) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔰نزدیک ترین به خدا و پیامبر 🔅‏رسول الله (صلّی الله علیه و آله و سلم‏)‏ إِنَّ أَوْلَى النَّاسِ بِاللَّهِ وَ بِرَسُولِهِ مَنْ بَدَأَ بِالسَّلَامِ "نزدیک‌ترین مردم به خدا و رسول او کسی است که آغازگر سلام باشد." 📚بحار الانوار، ج ۷۳، ص: ۱۲ @rahighemakhtoom
قرآن 🔷️ واژه《اِثم》 به دو معنا در قرآن به کار رفته: 1⃣ معنای اول : ضرر و زیان 👈مثل آیه ۲۱۹ سوره بقره : و اثمُهُما اکبرُ من نفعِهِما ○ ترجمه : و ضرر و زیان شراب و قمار از منفعتشان بیشتر است 2⃣ معنای دوم : گناه 👈مثل آیه ۱۷۳ سوره بقره : فلا اثمَ علَیه ○ ترجمه : (کسی که در حالت اضطرار از گوشت های حرام و موارد حرام دیگر استفاده کند) هیچ گناهی بر او نیست ✅ نکته مهم این که، معنای اول ، معنای اصلی این واژه هست ؛ و چون گناه باعث ضرر و زیان میشه ( و انسان رو گرفتار عذاب میکنه ) بهش 《اِثم》 گفته شده @atm_quran 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
۲صف.mp3
7.74M
🎤 تفسیر سوره صف علامه جوادی آملی 📋جلسه دوم 🌱🌱🌱 📖تفسیر روز، همه جانبه و عالمانه 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
📌بنیان مرصوص 🟣...فرمود﴿إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً﴾، ذات اقدس الهي کساني را دوست دارد که در راه او متحداً، يک؛ مثل بُنيان مرصوص، دو؛ در صحنه حاضر است که دين را ياري کند؛ نه اختلافي در آن هست؛ صف را صف گفتند، براي اينکه بيگانه در اين وسط جا ندارد، همه با هم و کنار هم هستند و مثل بنيان مرصوص هستند. 🔘«رصاص»؛ يعني سُرب. اگر همه خانه‌اي را روي سُرب بسازند خيلي با دوام است. اگر سُربي باشد خيلي با دوام است. فرمود صف اينها صف سُربي است و نفوذناپذير است و خودش هم متلاشي نمي‌شود. ﴿إِنَّ اللَّهَ يُحِبُّ الَّذِينَ يُقَاتِلُونَ فِي سَبِيلِهِ صَفّاً كَأَنَّهُم بُنْيَانٌ مَرْصُوصٌ﴾؛ بنيان سُربي است و اين بنيان را چيزي از بين نمي‌برد. 🔹تا انسان زنده است که دفاع مي‌کند و اگر رحلت کرد که مسئول نيست. آن بيان نوراني ائمه(عليهم السلام) با تعبيرات گوناگون که فرمود: «فَإِذَا حَضَرَتْ بَلِيَّةٌ فَاجْعَلُوا أَمْوَالَكُمْ دُونَ أَنْفُسِكُمْ وَ إِذَا نَزَلَتْ نَازِلَةٌ فَاجْعَلُوا أَنْفُسَكُمْ دُونَ دِينِكُم‏»؛ فرمود شما دو تا سنگر داشته باشيد: سنگرِ مال، داشته باشيد که در سنگر مال، جان خود را حفظ کنيد. سنگر بعدي، سنگر جان است؛ سنگر جان، داشته باشيد که در سنگر جان، دين خود را حفظ بکنيد. 🌱🌱🌱 📝فرازی از سوره صف جلسه دوم آیت الله #سوره_صف 🔅صفحه تفسیر،قرآن شناسی و قرآن پژوهی @rahighemakhtoom
عیار دوست 5.mp3
11.94M
✳️عیار دوست (ج 5) 📝موضوع: نگاهی کوتاه به رسول الله(ص)بر اساس کتاب "سنن النبی" ره 🎤ارائه بحث: خادم صفحه قرآنی 🌷🌷🌷 به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد تو را در این سخن انکار کار ما نرسد اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده‌اند کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد (غزل 156 دیوان حافظ) 🌱🌱🌱 🔹اگر پسندیدی و مفید بود در انتشار آن درنگ مکن 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🌾 مادگی و نرینگی در گیاهان🌱 ✳️حقیقت عجیبی در مورد نر و ماده بودن و تولید مثل گیاهان در بیان شده،که باهم در فیلم می بینیم وَأَنزَلَ مِنَ ٱلسَّمَآءِ مَآءٗ فَأَخۡرَجۡنَا بِهِۦٓ أَزۡوَٰجٗا مِّن نَّبَاتٖ شَتَّىٰ ﴿۵۳﴾طه و از آسمان، آبی فرستاد!» که با آن، انواع زوج گوناگون از گیاهان را برآوردیم. 🌱🌱🌱 وَمِن كُلِّ ٱلثَّمَرَٰتِ جَعَلَ فِيهَا زَوۡجَيۡنِ ٱثۡنَيۡنِۖ يُغۡشِي ٱلَّيۡلَ ٱلنَّهَارَۚ إِنَّ فِي ذَٰلِكَ لَأٓيَٰتٖ لِّقَوۡمٖ يَتَفَكَّرُونَ ﴿۳﴾الرعد و در آن از تمام میوه‌ها دو جفت آفرید؛ شب را بر روز می‌پوشاند؛ در اینها آیاتی است برای گروهی که تفکر می‌کنند! @Qorany 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
قرآن 🔷️ واژه《اجر》 و 《جزاء》 هر دو به معنای پاداش هستند ولی : ◼ واژه 《اجر》معمولا فقط در مورد پاداش و سزای اعمال خوب به کار میره 👈مثل آیه ۹ سوره مائده : وَعَدَالله الذین آمَنوا و عَمِلُوا الصالحاتِ لهم مغفره و اجر عظیم ○ ترجمه : خداوند به کسانی که ایمان اوردند و اعمال صالح انجام دادند وعده مغفرت و پاداشی بزرگ داده است ◼ ولی واژه 《جزاء》 🔹️هم در مورد پاداش و سزای اعمال خوب به کار میره 👈مثل آیه ۱۳۶ سوره آل عمران: اولئک جزاءوهم مغفره ○ ترجمه : آنان (متقین) پاداششان مغفرتی است از جانب پروردگارشان 🔹️هم در مورد پاداش و سزای اعمال بد به کار میره 👈مثل آیه ۸۷ سوره آل عمران: اولئک جزاءوهم انّ علیهم لعنه الله ○ ترجمه : آنان ( افراد ظالم ) پاداششان لعنت خداست و... @atm_quran 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
بلغ العلی بکماله ... 📔شیخ بهاء الدین عاملی ره در کشکول آورده است: 🌌بدان هنگام كه ‏‏((بلال ‏‏)) از حبشه نزد پيامبر ‏‏(ص ‏‏) آمد، اين بيت به زبان حبشى خواند: اره بره كنكره كرا كرى مندره . پيامبر ‏‏((حسان شاعر ‏‏)) را گفت : معنايش به عربى باز گوى و او گفت : چون در ديار ما از خوى هاى پسنديده سخن گويند، ما ترا شاهد مثال مى آوريم . 🌷اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم 🌷 🌱🌱🌱 @rahighemakhtoom
عیار دوست ۶.mp3
15.21M
✳️عیار دوست (ج 6) 📝موضوع: نگاهی کوتاه به رسول الله(ص)بر اساس کتاب "سنن النبی" ره 🎤ارائه بحث: خادم صفحه قرآنی 🌷🌷🌷 به حسن و خلق و وفا کس به یار ما نرسد تو را در این سخن انکار کار ما نرسد اگر چه حسن فروشان به جلوه آمده‌اند کسی به حسن و ملاحت به یار ما نرسد (غزل 156 دیوان حافظ) 🌱🌱🌱 🔹اگر پسندیدی و مفید بود در انتشار آن درنگ مکن 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
📌اصطلاح آخر الزمان 📃این آموزه در فرهنگ اديان بزرگ دنيا ديده مي شود و در اديان ابراهيمي اهميت و برجستگي ويژه اي دارد. باورهای مربوط به آخرالزمان، بخشي از مجموعه عقیده هایی است كه به پايان اين جهان و پيدايش جهان ديگر مربوط مي شود و اديان بزرگ درباره آن پيشگويي هايي كرده اند. 📎در قرآن گفتار صريحي درباره آخرالزمان نيست و این اصطلاح در احاديث و مؤلفه های مسلمانان به چشم مي خورد. 📎آخرالزمان در كتاب هاي حديث و تفسير در دو معني به كار رفته است: 1⃣نخست، همه آن قسمت از زمان كه بنا بر عقيده مسلمانان، دوران نبوت پيامبراسلام است و از آغاز نبوت پيامبر تا وقوع قيامت را شامل مي شود. 2⃣ دوم، فقط آخرين بخش از دوران ياد شده كه در آن مهدي موعود ظهور مي كند و تحولات عظيمي در عالم واقع مي شود. ✳️در فرهنگ عامه مسلمانان خصوصا شيعه، اصطلاح آخرالزمان حكايت از عصري مي كند كه مهدي موعود در آن ظهور مي كند و تحولات ويژ ه اي در جهان رخ مي دهد. ❇️ در روايت ها براي اين عصر مشخصه های ويژه اي (به نام نشانه های آخرالزمان) نقل شده است. ✳️از مجموع روایت هایی كه در كتاب هاي حديث، تفسير و تاريخ درباره عصر ظهور مهدي موعود نقل شده است، دو مطلب درباره ویژگی های آخرالزمان ـ به معني عصر مهدي موعود ـ به صورت تواتر معنوي به دست مي آيد. 1⃣اول اينكه در اين عصر، پيش از ظهور مهدي موعود، فساد اخلاقي و بيداد و ستم همه جوامع بشري را فرامي گيرد و به صورت عام ترين پديده در روابط انسان ها درمي آيد. 2⃣ديگر اينكه پس از ظهور مهدي، تحول عظيمي در جوامع رخ می دهد، فساد و ستم از ميان مي رود و توحيد و عدل و رشد كامل عقلي و عملي در سراسر زندگي انسان ها جریان مي يابد. ❇️معروف ترین حديث كه با عبارت های گوناگون نقل شده است، نشانه اصلي دوران حكومت مهدي در آخرالزمان را، بال گستردن داد بر سراسر جهان ياد مي كند: خداوند جهان را كه از بيداد و تباهي آکنده شده است، به وسيله او از قسط و عدل پر مي سازد (ابن ماجه، ج 2 ، ص 1336؛ مجلسي، بحارالانوار، ج 52، ص 266). 📝برخي، مجموعه مشخصه ها و نشانه های آخرالزمان را كه مربوط به عصر مهدي موعود مي شود و در حدیث ها پيشگويي شده است، چنين تفسير كرده اند: 🔗پيروزي نهايي صلاح و عدالت و آزادي، حكومت جهاني واحد، آبادانی تمام زمين، بلوغ بشريت به خردمندي كامل و آزادي از جبرهاي طبيعي و اجتماعي، برقراري مساوات كامل ميان انسان ها در امر ثروت، از میان رفتن كامل مفاسد اخلاقي، منتفي شدن جنگ و در نهایت ، سازگاري انسان و طبيعت (مطهري، 60). 🌷🌷🌷 @rahighemakhtoom
📌اصطلاح آخر الزمان 📃در نظرگاه گروهی از مفسران متأخر مسلمان، افزون بر روايات هایی كه از آن در باره ویژه گی های آخر الزمان سخن گفته شد، در قرآن آیه هایی هست كه به آينده جوامع انساني نظر دارد و درباره استقرار حكومت توحيد و عدل در آينده زندگي انسان مطالبي بيان مي كند. 📃 اين گروه از مفسران بر این باورند كه آیه های مربوط به جانشینی انسان در زمين، فرمانروا شدن نيكوكاران زمين (وراثت صالحان) و پيروزي حق بر باطل با وجود جولان همیشگی باطل، آیه هایی هستند كه سرنوشت آينده بشريت را پيش گويي مي كنند و مستقيماً به مسئله آخرالزمان مربوط مي شوند._ محمدرشيد رضا (9/80)، محمدحسين طباطبايي (14/330) و سيد قطب (5/3001،3002) به ترتيب در ذيل آيات 128 از سوره 7 (اعراف)، 105 از سورة 21 (انبياء) و 171 و 172 از سوره 37 (صافات) قرآن، اين عقيده را توضيح داده اند._ 📃اينان، آیه ها و روایت های مربوط به تحولات آخرالزمان را بیان کننده نوعي فلسفه تاريخ مي دانند. 📃اين مفسران كه از روحيه خاص عصر ما، يعني جست وجوي نوعي فلسفه براي تاريخ انسان متأثرند، در صدد كشف فلسفه تاريخ از ديدگاه اسلام برآمده اند و آن را در اين آیه ها و امثال آن يافته اند. 📃در نظر اينان، تحولات آخرالزمان كه در روايت بيان شده است، چيزي جز آينده طبيعي جامعه انساني نيست. 🔅عصر آخرالزمان عبارت است از دوران شكوفايي تكامل اجتماعي و طبيعي نوع انسان. چنين آينده اي امري است محتوم و مسلمانان بايد انتظار آن را بكشند. 📚منبع:دایره المعارف اسلام 🔅🔅🔅 @rahighemakhtoom