eitaa logo
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
2.9هزار دنبال‌کننده
3.3هزار عکس
1.4هزار ویدیو
770 فایل
«رحیق» نوشیدنی گوارا و ناب بهشتیان. ۲۵مطففین . @s_m_a57 @Sayyedali_1997
مشاهده در ایتا
دانلود
hashr_17.mp3
7.53M
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هفدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 17.pdf
711.1K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هفدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تولی و تبری 4.mp3
29.54M
📌و اما باور ما-(قسمت 324) ☑️تولی و تبری (بخش چهارم) 🔹بررسی آموزه های دینی با نگاه روایت معرفی اسلام به حضرت علی و خدیجه کبری علیهما السلام) 📙 پیامبر صلی الله علیه و آله برای نخستین بار چه معارفی را به نخستین پذیرندگان اسلام آموختند؟! 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
🔰بررسی 💢نخستین شب جمعه‌ی ماه رجب با استناد به روایتی پربحث، «لیلة الرغائب» نامیده شده و در زبان فارسی نیز به «شب‌ آرزو‌ها» شهرت یافته است. 💢کلمه‌ی «رغائب» جمع «رغیبة» به معنای چیزی است که مورد رغبت و میل باشد و همچنین به معنای عطا و بخشش فراوان است.  بنابراین «لیلة الرغائب» هم می‌تواند به معنای شبی باشد که میل و توجه به خواسته‌ها در آن بسیار است و هم می‌تواند به معنای شبی باشد که در آن عطا و بخشش خدا بسیار است. در هر صورت تعبیر به شب آرزوها با آن سازگاری دارد اگرچه که مطابق آن نیست. 💢اعمال این شب شامل روزه گرفتن در اولین پنجشنبه‌ی ماه رجب و نمازی ۱۲ رکعتی در شب جمعه با اذکاری خاص است. اما منشأ و ریشه‌ی این نامگذاری و این اعمال تنها به یک روایت از حضرت رسول (ص) بازمی‌گردد که محل اختلاف آراء قرار گرفته است. قدیمی‌ترین منبع شیعی موجود که روایت فضیلت اولین شب جمعه ماه رجب و اعمال آن را بدون ذکر سند نقل کرده، «اقبال الاعمال» سید بن طاووس (متوفای ۶۶۴ ه.ق‌) است.[1] البته قبل از کتاب اقبال الاعمال این روایت در «مفید العلوم و مبید الهموم» منسوب به محمد بن عباس خوارزمی  هم نقل شده اما درباره انتساب کتاب به خوارزمی و نیز مذهب او اختلاف‌نظر وجود دارد؛ پس تا عصر سید بن طاووس این روایت میان شیعیان رواج نداشته و اینگونه می‌توان نتیجه گرفت که اصل این حدیث در منابع اهل سنت بوده است و از این طریق و به نقل از آن‌ها وارد کتاب‌های دعائی و روایی شیعه شده است. 🔹در بعضی کتب اهل سنت، این حدیث ساختگی معرفی شده است. ابن جوزی (متوفای ۵۹۷ ه.ق) در کتاب الموضوعات این حدیث را جعلی معرفی می‌کند[2] 🔹محی‌الدین نووی (متوفای ۶۷۶ ه.ق‌)  نیز در شرح صحیح مسلم، نماز لیلة الرغائب را بدعتی زشت دانسته که گروهی از علماء در ردّ آن کتاب نوشته‌اند[3]. ابن اثیر(متوفای ۶۰۶ ه.ق‌)  نیز حدیث را جعلی می‌داند.[4] 🔹در میان علماء شیعه نیز مرحوم علامه محمد تقی شوشتری (متوفی ۱۴۱۶ ه.ق‌)[5] و مرحوم آیت الله فاضل لنکرانی[6] این روایت را غیرمعتبر می‌دانند. 💢البته علمایی از اهل سنت هم این روایت را بدون ذکر جعلی بودن آن، در کتب خود نقل نموده‌اند. در میان علماء شیعه نیز، علاوه بر سید بن طاووس، علامه‌ حلی، علامه‌ مجلسی و مامقانی آن را جعلی ندانسته اند. 🖇با توجه به توضیحاتی که گذشت اگر جعلی بودن روایت احراز شود، عمل به این روایت بدعت و حرام خواهد بود اما اگر جعلی بودن آن احراز نشود و تنها مشکل، ضعف سند آن باشد به سه صورت امکان دارد مشروعیت این اعمال ثابت شود: 📎اول آن که قائل شویم تسامح در ادله‌ی سنن معتبر است و روایات مرسل و غیر صحیح در این موارد حجت است. 📎راه دوم این است که با توجه به روایات «من بلغ» قائل شویم که اگرچه استحباب این اعمال ثابت نیست اما اگر به قصد رجاء و امید درک ثواب انجام شود، دارای ثواب خواهد بود. 📎سوم آن که به اطلاقات ادله‌ی نماز و دعا تمسک کنیم؛ عموماتی وجود دارد که نماز مستحب است و هر کس می‌خواهد زیاد و هر کس که می‌خواهد کمتر بخواند بنابراین به قصد قربت مطلقه که همان قصد عمومات است این اعمال را به جا آورد. 📚منابع: [1] الإقبال بالأعمال الحسنة، ۱۳۷۶ش، ج۳، ص۱۸۵ [2] الموضوعات لابن الجوزی،ج۲،ص۱۲۶ [3] شرح صحیح مسلم، ج۸، ص۲۰ [4] جامع الاصول، ج۶، ص۱۵۴، ح۴۲۶۸ [5] النجعه فی شرح اللمعه، ج‌۳، ص ۱۰۳ [6] جامع المسائل،ج۲، ص۱۷۲ 👈کاری از پژوهشگران اندیشکده مستعدان👉 🔅🔅🔅 🎇نتيجه: ذکر و یاد خدا در همه حال نیکو و مورد تایید و تاکید پیشوایان معصوم است.با نیت و انگیزه نزدیک تر شدن به خدا از نماز و نیایش در هر فرصتی استقبال کنیم. @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حقیقت نفس مسوله! نفس مسوّله، ( تَسویل ) می کند؛ این یک روانکاو ماهری است، روانشناس ماهری است، می داند این انسان از چه خوشش می آید؛ زشت ترین رخدادها را به صورت زیباترین حادثه برای آدم جلوه می دهد، یعنی کار پلید را خوب معرفی می کند، کار خوب را بد معرفی می کند؛ مثل تابلوی زرّینی، آن زباله ها را به آدم نشان می دهد، آدم هم باورش می شود! @rahighemakhtoom
✳️ جستارهای قرآنی رحیق
💢حقیقت نفس مسوله! نفس مسوّله، ( تَسویل ) می کند؛ این یک روانکاو ماهری است، روانشناس ماهری است، می د
🔰 حقیقت نفس !(جابجایی زیبایی و زشتی) 💠 این " " از بدترین آفت هاست، خیلی بدتر از " نفس امّاره " است! گاهی انسان وقتی گرفتار شد، بالاخره می گوید من گرفتارم، چهارتا گریه می کند؛ می داند که اسیر است، و می داند که این کار بَد است و امیر به اسیر دستور می دهد که انجام بده، چون نفس امّاره که اوّل ( امّاره ) نیست! این کار پلید را نفس مسوّله انجام می دهد. 🔹نفس مسوّله، ( تَسویل ) می کند؛ این یک روانکاو ماهری است، روانشناس ماهری است، می داند این انسان از چه خوشش می آید؛ زشت ترین رخدادها را به صورت زیباترین حادثه برای آدم جلوه می دهد، یعنی کار پلید را خوب معرفی می کند، کار خوب را بد معرفی می کند؛ مثل تابلوی زرّینی، آن زباله ها را به آدم نشان می دهد، آدم هم باورش می شود! 🔹با تَسویل نفس فریب می خورد. وقتی فریب خورد؛ بد را خوب می داند، خوب را بد می پندارد، به دام او می افتد! گاهی برادرکشی یک چیز خوبی در می آید، گاهی گوساله پرستی راه انداختن چیز خوبی در می آید! سامری که آدم کوچکی نبود، مثل سامری خیلی کم بودند! مگر همه کس می دیدند، قبضت قبضه من اثر الرُسول-۹۶طه* بگویند؟! یا بلعم باعور آدم کمی نبود؛ همه اینها گرفتار تُسویل شدند! سامری می گوید: سوّلت لی نفسی-۹۶طه*، می خواستم به جایی برسم، به دنبال من راه بیافتند؛ گوساله پرستی را راه انداختم! 🔹برادران یوسف (سلام الله علیه) آن به چاه انداختن برادر را به تسویل اسناد کردند، وجود مبارک یعقوب فرمود: سوّلت لکم انفسکم امراً فصبر جمیل و الله المستعان علی ما تصفون-۱۸یوسف*. 🔹دو جا در سوره مبارکه یوسف از " تَسویل نفس " سخن گفته شده؛ این " نفس مسوّله " در نهان همه ما، مخصوصاً دوران جوانی هست که زشت را زیبا نشان می دهد، زیبا را زشت! اگر آدم یک معیار علمی نداشته باشد، یک الگوی عملی نداشته باشد؛ گرفتار نفس مسوّله می شود. 📋 تفسیر موضوعی قرآن کریم 📆 قم ؛ ۱۳۷۶/۱۱/۱۶ @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢نعمت ها و تامل ها 🔰غَلت‌زدن در خواب خدا اهمیت تکان خوردن در خواب و بیان شگفت انگیز قرآن در مورد اصحاب کهف قرآن 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
به توفیق الهی روزهای در صفحه قرآنی در خدمت و محضر و و هستیم . امید آن که ما را به شاگردی بپذیرند. 💢 نکته مهم: تلاش صادقانه از ما و توفیق و راهنمایی از خداوند_(نشر حقایق) 🌱🌱🌱 🔅 صفحه قرآنی رسانه رشد @rahighemakhtoom
حکمت 37 - وَ قَدْ لَقِیَهُ عِنْدَ مَسِیرِهِ إِلَى الشَّامِ دَهَاقِینُ….mp3
20.33M
📚شرح و تفسیر حکمت ۳۷ (کلمات قصار) ⏮ استاد حجت الاسلام و المسلمین ⏱دقایقی در محضر نهج البلاغه شنیدنی؛زیبا ؛ روان و کاربردی و شنیدنی .گوش کنید و لذت ببرید. 📄موضوع برخورد حضرت علی علیه السلام با استقبال مردم انبار 📎نصایح حضرت به فرزندشان 📎اهداف تبیین وجوه و شبهات درباره استقبال از مسئولین تعلیم آداب فردی و اجتماعی 📎سوالاتی که در این جلسه به آنها پاسخ داده میشود 📎چرا امیرالمومنین از استقبال مردم از حاکمان نهی کردند؟ 📎برخورد مردم ایران باستان با حاکمانشان چگونه بود؟ 📎نهضت شعوبیه کجا و به چه دلیل به راه افتاد؟ 📎چرا در جمهوری اسلامی از استقبال از مسئولین نهی نمیشود؟ 📎شعار مهم است یا عمل یا هر دو؟ 📎نقش تربیتی و عملی شعار چیست؟ 📎نمونه های دیگری از استقبال هم در اسلام نقل شده که از آن نهی نشده باشد؟ 📎چرا از گذشته سیاه حرف می زنید؟ 📎رابطه ثروت و بی نیازی چیست؟ عجب چیست؟ 📎چرا شخص معجب تنهاترین است؟ 📎راه درمان عجب چیست؟ 📎حد تواضع تا کجاست؟ 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
بهداشت جسم و جان 6.mp3
10.67M
☑️ حفظ جسم و جان (جلسه ششم) 🔰بازخوانی فصل چهارم از بخش اول کتاب مفاتیح الحیات حضرت آیت الله جوادی آملی 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
دعای پانزدهم صحیفه ج1 .استاد مجاهدی.mp3
7.44M
💢شرح و تفسیر دعای پانزدهم 🔈جلسه :اول 🔰دعای پانزدهم صحیفه سجادیه از دعا‌های امام سجاد(ع) 📋 موضوع اصلی : نیایش به هنگام مبتلا شدن به بیماری یا بروز ناراحتی و گرفتاری ☑️شکر خدا هم بر تندرستی و هم برای بیماری (هم‌سان دیدن سلامتی و بیماری در شکرگزاری) ☑️عظمت نعمت سلامتی و پسندیده بودن تحمل بیماری ☑️شکر بر نیرو و نشاط در عبادت (استفاده از نعمت عافيت در جلب خشنودى خدا) ☑️بیماری عامل تخفیف گناهان و مانع پیدایش غفلت است. ☑️پاک شدن آثار گناه با توبه و بیماری ☑️توجه به آثار وبرکات بیماری ☑️بیماری هشداری برای توبه ☑️دریافت پاداش در مقابل تحمل بیماری و ثبت آن توسط رقیب و عتید ☑️پاداش‌های الهی دربیماری بر اساس فضل و احسان اوست. ☑️قدرشناسی نعمت سلامتی به هنگام بیماری ☑️در خواست محبوب شدن مقدرات الهی و آسان شدن گرفتاری ها ☑️اعتماد بر خدا، كليد همه‌ى درهاى بسته‌ ☑️نعمت‌های خدا بدون منت است 🔈حجة الاسلام والمسلمين استاد @rahighemakhtoom
📃فراز هایی ازدرس اخلاق هفتگی آیت الله العظمی جوادی آملی (پنجشنبه امروز) در محل مسجد اعظم قم 🔰«وَ قَالَ (علیه السلام): مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ، وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ»؛ اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، و آن کس که با خدا ارتباطی ندارد، نه از نظر مالی و نه بدنی، از فیض خدا محروم است. 📚شرح حکمت 127 نهج البلاغه 🔹 در تفسیر ایمان و اسلام بیان داشته اند که عناصر محوری آن سه عنصر است، 1️⃣ یکی اعتقاد قلبی، 2️⃣ دومی عمل به ارکان 3️⃣ و سوم اقرار به زبان؛ گاهی در بیانات حضرت امیر این سه عنصر در یک حدیث نورانی طرح می شود و گاهی جداگانه به این سه عنصر پرداخته شده است، در این کلمه نورانی 127، به قسمت دوم یعنی اشاره شده است. 🔹 حضرت امیر در این کلام نورانی می فرماید: «مَنْ قَصَّرَ فِی الْعَمَلِ ابْتُلِی بِالْهَمِّ»، اگر کسی در عمل کوتاهی بکند، به اندوه مبتلا می شود، یعنی مشکلاتش فراوان می شود، کسی که عادت به کار نکرده، راه حل ها را هم نمی داند و لذا گرفتار اندوه می شود، اگر کسی خود کار بکند، با و عمل بکند، هم مشکل داخلی خود را حل کرده و هم نیاز خارجی دیگران را برطرف می کند. سپس حضرت می فرماید: «وَ لَا حَاجَةَ لِلَّهِ فِیمَنْ لَیسَ لِلَّهِ فِی مَالِهِ وَ نَفْسِهِ نَصِیبٌ». و آن کس که ارتباطی با خدا ندارد نه از راه بدن، یعنی نه جهاد و تلاش و کوششی دارد و نه از نظر مال خدمات احسانی و اجتماعی دارد، چنین کسی که نه در مال او نه در بدن او، دین هیچ سهمی ندارد، از محروم است... . 🔹 از بیانات نورانی ائمه معصومین (علیهم السلام) هست کسی انفاق بکند، خدا فوراً جبران میکند، بعد می فرمایند که این جبران کردن، نظیر آن است که کسی از نهر روان یک ظرف آبی بردارد که همان وقت جای آن پر می شود، برخلاف برداشتن سنگ از باغ که شاید جای خالی آن به زودی پر نشود، ولی برداشتن ظرف آب از نهر روان این گونه نیست، همچنین است که اگر کسی کار خیری انجام دهد، خداوند فوراً جای آن را پر می کند... . 🔹 آیت الله العظمی جوادی آملی سپس در پایان درس خود حضرت سجاد (علیه السلام)، در صحیفه سجادیه را قرائت نمودند و دعا فرمودند تا خداوند باران رحمت خود را بر سراسر جامعه بشری، علی الخصوص جهان اسلام و بالاخص کشورمان ایران نازل بفرماید. 👈مطالعه کامل درس گفتار 👉🏽 📚 درس اخلاق تاریخ: 1402/10/28 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢پرسشی از شیخ حسین علی نخودکی 📄امام زمان چگونه قدرت های بزرگ را به زانو در می آورد و سلاح های امروزی را از کار می اندازد؟! 🌷🌷🌷 @rahighemskhtoom
🔰مهمترین چیز در قابلیت فیض رسانی! 🔹خدای سبحان منتظر کسب لیاقت ما نیست تا به ما فیض برساند. مهمترین چیزی که در قابلیت فیض رسانی سهم بسزایی دارد شرح صدر است که خداوند به نبی اکرم صلی الله عليه و آله و سلم اعطا نمود، چه خوب است که ما هم قابلیت برداشتن بار از پشت و گشایش صندوق دل را قبلاً از خداوند بخواهیم. 📚سیره رسول اکرم در قرآن، ج1، ص244،حضرت آیت الله العظمی جوادی آملی @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
💢حقیقت مغز و پوست دارد 🔰سخنان استاد و فیلسوف بزرگ عصرما. حکیم دینانی درباره رابطه عرفان و دین . @rahighemakhtoom
08 Emame Jom`e(1402-08-26) Tehran.mp3
28.75M
💢امام جامعه 🎆نگاهی به سوره جمعه(جلسه هشتم) 🎤گفتاری نو ،کارامد و عالمانه از استاد مصطفی مدیر مدرسه 🔰سلسله گفتارهای امام جامعه و امام جمعه آدینه ها در صفحه قرآنی رحیق تقدیم حضور مهربان تان می شود.ان شاءالله. 🆔@rahighemakhtoom
💢پايان تاريخ، واپسين انسان و عدالت ولايى مهدوى(قسمت ششم) د) آينده نگرى در انديشه مدرن 🔰ب) نهضت هاى معنوى و معنويت گريز، نظريه برژنيسكى ✳️نظريه ساده انديشانه فوكوياما كه معتقد بود در پايان تاريخ همه چيز به سوى صلح و سازش ليبرالى خواهد رفت، دوام نياورد. چالش هايى نفسانى از يك سو، با خيزش جريان هاى ناسيوناليسم افراطى و كوشش هاى معنوى با خيزش جريان هاى معنويت طلب و انقلاب اسلامى، خواب راحت طلبانه و فرعونى نظام هاى ليبرال دموكراسى را بر هم زد. ✳️بنابراين خطر اساسى در دو ناحيه وجود دارد: ☑️يكى در خيزش نهضت هاى معنوى انقلاب اسلامى كه طبيعتاً محرك احساسات جهادى حق طلبانه مردم مسلمان نيز خواهد بود، ☑️و ديگر «بحران معنويت» است كه در پى سيطره نفسانيت معنويت ستيز تمدن غربى، و دموكراسى هاى ليبرال كه زبيگنيو برژنيسكى، مشاور امنيت ملى كارتر، نيز آن را تأييد كرده، و ضمن هم دلى و هم سخنى با هانتينگتون در خطوط گسل واحدِ درگيرى هاى جهان، اعتراف مى كند كه با كالبد شكافى فرهنگ غربى، ضعف هاى جبران ناپذير اين فرهنگ عيان مى شود. 🔹اين ضعف هاى تمدن غربى در تئورى هانتينگتون ناديده انگاشته شد. از اين جا خطر را صرفاً امرى بيرونى و خارجى تلقى مى كند، حال آن كه خطر بزرگ در درون تمدن غربى است. 🔹به اعتقاد برژنيسكى، سكولاريسم عنان گسيخته حاكم بر نيم كره غربى در درون خود نطفه ويرانى فرهنگ غربى را مى پرورد، از اين رو آن چه ابر قدرتى آمريكا را در معرض زوال قرار مى دهد، سكولاريسم عنان گسيخته غربى است، نه برخورد تمدن ها. فساد درونى نظام غربى و رژيم هاى وابسته فاسد، مشروعيت نظام ليبرالى دموكراسى را از بين مى برد; از جمله دروغ سياسىِ حقوق بشر است كه صرفاً در چارچوب مسائل سياسى تعريف مى شود، و حقيقت خارجى ندارد. حقوق بشر را فى نفسه بايد آرمان «زندگى خوب و انسانى» به حساب آورد. 🔹انسان كنونى در وراى تضادهاى ايدئولوژيك و درگيرى هاى كهن زندگى جمعى، جاى خود را به مسائلى مى دهد كه بيشتر به ويژگى هاى زندگى خوب و اصالت انسانى مربوط مى شود. انسان مدرن در جست و جوى حياتى معنوى و انسانى است، كه دموكراسى هاى ليبرال قادر به تأمين آن نيست. و در ادامه به توضیح بیشتر در باره این نظریه می پردازیم.ان شاء الله 👈پست های مرتبط https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21146 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21199 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21305 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21343 https://eitaa.com/rahighemakhtoom/21384 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
📃برگی از کتاب "خورشید مغرب" 3 در آيينهاى هندوان و كتابهاى آنان نيز، سخن از نجات‌دهنده و موعود آمده است، از جمله در كتاب «مهابهاراتا»، و كتاب «پورانه‌ها». در اين‌باره گفته‌اند: 🔹همۀ اديان معتقدند كه در پايان هر دوره‌اى از تاريخ، بشر از لحاظ معنوى و اخلاقى رو به انحطاط مى‌رود، و چون طبعا و فطرة، در حال هبوط و دورى از مبدأ است، و مانند احجار به سوى پايين حركت مى‌كند، نمى‌تواند به خودى خود به اين سير نزولى و انحطاط معنوى و اخلاقى خاتمه دهد. پس ناچار روزى يك شخصيت معنوى بلند پايه، كه از مبدأ وحى و الهام سرچشمه مى‌گيرد، ظهور خواهد كرد، و جهان را از تاريكى جهل و غفلت و ظلم و ستم نجات خواهد داد. در اين مورد، در تعاليم هر دينى، به صورت رمز، به حقايقى اشاره شده است، كه با معتقدات آيينهاى ديگر توافق و هماهنگى كامل دارد... مثلا در كيش هندو، در كتب پورانا ( Purana )، شرح مفصلى، دربارۀ دوران آخر عصر كالى ( Kali )، يعنى: آخرين دورۀ قبل از ظهور دهمين آواتاراى ويشنو درج گرديده است. 🔅🔅🔅 🎆 صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
نمایش در ایتا
baghare106-1.mp3
5.87M
📌 درسگفتارهای طرح مطالعاتی تفسیر المیزان و تسنیم 🎤استاد دکتر علی غلامی 📁 بررسی تفسیر سوره مبارکه بقره (صوت ۲۲۹) شیوا و روان.مستند و عالمانه ،کلاسیک و ارائه مصادیق روز و کاربردی 📃انتشار روزهای زوج هفته 🌷🌷🌷 🔅صفحه قرآنی رحیق @rahighemakhtoom
فعلا قابلیت پخش رسانه در مرورگر فراهم نیست
مشاهده در پیام رسان ایتا
🔰 دعوت مهربانانه خدا، علی رغم روگردانی بنده 💠 فرمود: این منظره را خوب ترسیم بکن، آن وقتی که کج راهه می روی، بیراهه می روی یا راه دیگران را می بندی؛ از خدا رو برگرداندی! همین حال را ترسیم بکن که داری معصیت می کنی، از خدا فرار می کنی؛ در همین حال ذات اقدس اله پشت سر تو، تو را دعوت می کند؛ می گوید: بیا، بگو: (استغفروا الله)، من بخشیدم! بیا من عفوت کنم، بیا من بگذرم! این حال را تصوّر بکن، تمثّل بکن؛ در حالی که از خدا رو برگرداندی، در همان حال خدای سبحان می فرماید: (هل من تائب یتوب)! مگر این دعوت، این ندا، (یا ایّها الّذین آمنوا استجیبوا)*، یا (ادعونی استجب لکم)*؛ این همیشه هست. 🔹کسی که دارد بیراهه می رود، خدا فرمود: (ادعونی استجب لکم)؛ فرمود: این منظره را در نظر داشته باش. ، خدا تو را در فضل خود فرو می برد.و تو از خدا رو برگرداندی، به طرف غیر خدا داری می روی؛ ولی خدای سبحان از پشت سرت، تو را دعوت می کند که (ادعونی استجب لکم).او در کمال قوّت و قدرتی که دارد، می تواند قهارانه با تو رفتار کند؛ از پشت سرت تو را دعوت می کند، می گوید: (ادعونی استجب لکم)؛ بیا برگرد، من مشکلت را حل می کنم! تو در کمال ضعف و عجزی که داری، در برابر او داری مقاومت می کنی!چه چیز تو را جَری کرده که او را می کنی؟! 📋 درس اخلاق 📆 قم ؛ ۱۳۸۹/۰۱/۱۲ 🌱🌱🌱 🎇 صفحه قرآنی رحیق را لطفاً همراهی فرمایید. @rahighemakhtoom
hashr_18.mp3
7.34M
🎤 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هجدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
تفسیر سوره حشر جلسه 18.pdf
793.2K
📄 تفسیر سوره حشر علامه جوادی آملی 📋جلسه هجدهم 🌱🌱🌱 📖تفسیر به روز، همه جانبه (فلسفی؛تربیتی؛اجتماعی؛روایی و اخلاقی) 🌷🌷🌷 🔅روزهای انتشار شنبه و چهارشنبه 🔅 🌄 انتشار آموزه های قرآنی صدقه جاریه است، از انفاق این صدقه ارزشمند دریغ نکنیم. 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom
🌅بسْمِ اللَّهِ الرَّحْمنِ الرَّحِیم 📃خودپرستی گم کردن خویش است! 🔹عمده آن است که طریق معرفت نفس را ما از یاد نبریم که ﴿یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا عَلَیْکُمْ أَنْفُسَکُمْ﴾ این مراقبه و محاسبه نشان می‌دهد که انسان سرِ جای خود هست یا سرِ جای خود نیست. اگر خود را به عنوان عبد ذلیل می‌شناسد بداند سر جای خودش هست و اگر خدای ناکرده خود را طلبکار می‌داند می‌گوید که من هستم که این کمال را پیدا کردم معلوم می‌شود بیگانه آمده. 🔹تا سخن از من است حرف شیطان است این ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾[سوره اعراف، آیه12؛ سوره ص، آیه76.] این اصل کلی است من بهتر از اویم. تا سخن از من است؛ معلوم می‌شود انسان سخنگوی شیطان است ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾؛ تا سخن از ﴿هُوَ الْحَقَّ﴾ است انسان می‌شود عبد. اگر قرآن میزان است و نور است، نه در میزان بودن او تردید است نه در نورانیّت او، این یک چیز روشنی استغ این‌چنین نیست که راه طیّ نفس و معرفت نفس پیچیده باشد. 🔹حضرت امیر علیه السلام می‌فرماید: «عَجِبْتُ لِمَنْ یَنْشُدُ ضَالَّتَهُ وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا»[غرر الحکم و درر الکلم، ص460.] من تعجّبم که دیگران به سراغ پیدا شدن گمشده‌های خود می‌روند، یک قلم یا یک دفتر از اینها گم می‌شود از این و آن سؤال می‌کنند که قلمم را گُم کردم, دفترم را گُم کردم کجاست؟ «وَ قَدْ أَضَلَّ نَفْسَهُ فَلَا یَطْلُبُهَا»، خودش را گُم کرده نمی‌رود پیدا کند نمی‌رود از صاحب‌دل سؤال کند که آقا من خودم را گُم کردم نمی‌دانی من کجا هستم که مرا سرِ جایش بنشانی؟ 🔹انسان باید برود بگردد ببیند سرِ جای خودش هست یا نیست؟ سرّ اینکه به سراغ قلم یا دفتر می‌رود و «انشاد ضالّة» دارد این است که قلم جای معیّنی دارد, دفتر جای معیّنی دارد اگر این دفتر در جای معیّن نبود معلوم می‌شود گُم شد. ما باید برویم به سراغ نفسمان ببینیم در جای خودش هست یا نیست، اگر سرِ جای خودش بود شکر کنیم که گُم نشد, اگر سر جای خودش نبود باید بگردیم پیدایش کنیم بیاریم سر جایش بنشانیم. تا سخن از ﴿أَنَا﴾ است این ﴿أَنَا خَیْرٌ مِنْهُ﴾ است همین است(که تا خودپرستی دارد گم است). 📝فرازی از سوره حشر جلسه هجدهم آیت الله 🌱🌱🌱 🔅صفحه قرآنی رحیق را لطفا همراهی کنید 🆔 @rahighemakhtoom